Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissaLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU09
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23SSosionomikoulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähiopetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja Gallery walk -näyttelykävely.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu aikavälillä 12.8.-11.10.2024. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lahden kampuksella.
Opintokäynnit itsenäisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen opintojakson Gallery walk -näyttelykävelyyn.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaaminen/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Elina Kosonen
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23SSosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Itsenäinen
- Harjoitukset
- Työpaja
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja opitun soveltaminen vauva- tai perhekahvilassa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö.
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo (80%) kontaktiopetuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Arviointi hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön yhteyden. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaamine/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 07.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio, simulaatio har. ja seminaari.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetustoteutuu aikavälillä 11.1.-7.3.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetukssa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen opintojakson seminaariin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 07.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Elina Kosonen
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja Zoomissa sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktiopetus toteutuu viikoilla 2, 6 ja 10.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö.
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo (80%) kontaktiopetuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Arviointi hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön yhteyden. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaamine/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 07.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu aikavälillä 8.1.-7.3.2024. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Huom! Verkkoluennoille osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa ja lähiopetus LAB Lahden kampuksella.
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen opintojakson seminaariin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaaminen/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
17.08.2023 - 24.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22SSosionomikoulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktiopetus 17.8.- 22.9. välisenä aikana. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lahden kampuksella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaaminen/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähiopetus Lappeenrannan kampuksella, yksilö- ja ryhmätehtävät sekä simulaatio yhdessä terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu viikoilla 33-42
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö.
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo (80%) kontaktiopetuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Palvelupolkutehtävän lopullinen ryhmäkoonti arviointi asteikolla K5-T1.
Muut tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön yhteyden. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaamine/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktiopetus toteutuu viikoilla 3,7 ja 11. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lahden kampuksella sekä verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaaminen/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Elina Kosonen
- Mia Ikonen
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
- Luennot 1
- Seminaari
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu viikoilla 2, 6, 10
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö.
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo (80%) kontaktiopetuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Palvelupolkutehtävän lopullinen ryhmäkoonti arviointi asteikolla K5-T1.
Muut tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön yhteyden. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaamine/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, tiimi- ja yksilötehtävät, tiimin dialogit.
Tiimin dialogit, reflektio päiväkirjaja yksilötehtävä opintokäynnit (sis.kontakti-opetuksen), 2 op
Kirjallisuus ja muu oppimateriaali, kirjallisuusdialogit, 2 op
Tiimityönä käytännön sovellus liittyen monialaiseen työhön perheiden palveluissa ja yksilötehtävänä oppimisen portfolio 1 op
Ajoitus ja läsnäolo
Opetustoteutuu aikavälillä 12.1.-10.3.2023
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelulaki ja -asetus
Lastensuojelun laatusuositukset
Juusola, A. 2021. Jutellaanko?: Miten käsitellä lapsen kanssa vaikeita asioita. Kirjapaja.
Ritala-Koskinen, A. ym. (toim.) 2018. Monen kodin lapset: Lasten monipaikkainen asuminen ja sosiaalityö. Gaudeamus.
Saukkola K. & Laane T. 2018. Näe sydämellä luo arvostava yhteys lapseen. Painojussit.
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, M. 2021. Kohti lapsen näköistä osallisuutta. Verkkojulkaisu.
Pätäri, Taru, toimittaja 2018 Tahto tehdä toisin: uusia toimintatapoja lastensuojeluun
Peltola, M. & Moisio, J.- 2017. Ääniä ja äänettömyyttä palvelukentillä : katsaus lasten ja nuorten palvelukokemuksia koskevaan tietoon. Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisu
Lapsibarometri 2020
”Unta, ruokaa, leikkejä, rakkautta ja karamelliä, juomaa” –Hyvä elämä 6-vuotiaiden kokemana. Lapsiasiainvaltuutettu. Verkkojulkaisu
Lapsibarometri 2022“Jos joku on mun lähellä, sillon mä en pelkää” – lasten näkemyksiä turvallisuudesta. Lapsiasiainvaltuutettu. Verkkojulkaisu
Petrelius Päivi, Eriksson Pia (toim.) Työpapaeri 32/2018 THL Uudistuva lastensuojelu : kohti asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoimintaa
Kirjallisuudessa muutokset mahdollisia.
Muu opintojaksolla jaettava materiaali ja muu aihepiiriin liittyvä materiaali
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa
Tiimiryhmätyöskentely verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä, ei ole osallistunut tiimityöskentelyyn
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.Ei ole saavuttanut tiimin yhteisiä tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa soveltaa oppimaansa ja kuvata niitä esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.Yltää tiimin yhteisiin tavoitteisiin sekä on osallistuut aktiivisesti tiimin toimintaan.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua. On yltänyt ja osallistunut aktiivisesti tiimin tavoitteiden luomiseen ja on edistänyt osaltaan tiimin oppimista.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 16.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21SSosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät ja seminaari.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu aikavälillä 22.8.-16.10.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Kohti lapsen näköistä osallisuutta: Tulensalo Hanna, Kalliomeri Reetta, Laimio Janica. (toimi). 2021.Verkkojulkaisu.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lahden kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 09.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät ja seminaari.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu aikavälillä 15.8.-9.10.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Kohti lapsen näköistä osallisuutta: Tulensalo Hanna, Kalliomeri Reetta, Laimio Janica. (toimi). 2021.Verkkojulkaisu.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lappeenrannan kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 25.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Elina Kosonen
- Mia Ikonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä: lähiopetus, itsenäinen ja/tai verkossa tapahtuva työskentely, yksilö- ja ryhmätehtävät
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu viikoilla 4-12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Palvelupolkutehtävän lopullinen ryhmäkoonti arviointi asteikolla K5-T1.
Muut tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön yhteyden. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden. Opintojakson tehtävissä pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 25.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio, simulaatio ja seminaari.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetustoteutuu aikavälillä 17.1.-25.2.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelulaki ja -asetus
Lastensuojelun laatusuositukset
Hanna Tulensalo,Reetta Kalliomeri ja Janica Laimio (toim.) Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetukssa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Elina Kosonen
- Marika Norta
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Luennot
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatio ja seminaari.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu aikavälillä 17.1.-20.3.2022
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Lastensuojelun laatusuositukset
Kohti lapsen näköistä osallisuutta: Tulensalo Hanna, Kalliomeri Reetta, Laimio Janica. (toimi). 2021.Verkkojulkaisu.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lahden kampuksella ja verkossa
Itsenäinen opiskelu verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Pohdinta ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Pohdinta on kriittistä, syvällistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.