Siirry suoraan sisältöön

Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus

Tutkinto:
Matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Restonomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 25S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(LLTIMATLI25S)
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 24S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(LLTIMATLI24S)
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 23S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(LLTIMATLI23S)
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 22S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(LLTIMATLI22S)
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 21S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MATLI21SLTI)
Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 22.05.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Orientaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI25S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Orientaatio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä
- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson sisältö:
- tiimiytyminen
- HOPS, AHOT (oma osaaminen, omat vahvuudet ja kehittämistarpeet - SWOT)
- palautekeskustelut
- harjoittelujen orientaatio, työelämäläheisyys opinnoissa (LAB duuni)

Opiskelija osaa:
· toimia LAB AMK:n sähköisissä järjestelmissä
· tunnistaa omaa osaamistaan, omia vahvuuksia ja sen kehittämistarpeita
· laatia oman henkilökohtaisen opinto- ja urasuunnitelman
· antaa palautetta palveluista ja osallistuu koulutuksen kehittämiseen

Oppimisympäristö

Lähi- ja verkko-opetus: yksilö- ja ryhmäohjaustapaamiset.
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä.

Sisältö

Opintojakson sisältö:
- tiimiytyminen
- HOPS, AHOT (oma osaaminen, omat vahvuudet ja kehittämistarpeet - SWOT)
- palautekeskustelut
- harjoittelujen orientaatio, työelämäläheisyys opinnoissa (LAB duuni)

Opiskelija osaa:
· toimia LAB AMK:n sähköisissä järjestelmissä
· tunnistaa omaa osaamistaan, omia vahvuuksia ja sen kehittämistarpeita
· laatia oman henkilökohtaisen opinto- ja urasuunnitelman
· antaa palautetta palveluista ja osallistuu koulutuksen kehittämiseen

Arviointimenetelmät

-opiskelija osallistuu aktiivisesti
-opiskelija suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Mika Nikula
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI24S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ammatillinen kasvu 2 (1 op) sisältö:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi)
- HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. Jobteaser, LAB Duuni, hankkeet)
- palautekeskustelut

Opiskelija osaa:
· seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
· syventää omaa osaamistaan
· edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
· arvioida palveluita ja kehittää koulutusta

Lähi- ja verkko-opetus: yksilö- ja ryhmäohjaustapaamiset.
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksen mukaan

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Moodle-sivulla oleva materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole tarjolla.

Oppimisympäristö

Luokkatila, Peppi, Moodle, Teams, O365

Sisältö

Ammatillinen kasvu 2 (1 op) sisältö:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi)
- HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. Jobteaser, LAB Duuni, hankkeet)
- palautekeskustelut

Opiskelija osaa:
· seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
· syventää omaa osaamistaan
· edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
· arvioida palveluita ja kehittää koulutusta

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

-opiskelija osallistuu aktiivisesti
-opiskelija suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 05.09.2025

Ajoitus

15.09.2025 - 30.04.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI23S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitä huomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus: yksilö- ja ryhmäohjaustapaamiset.
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä.

Ajoitus ja läsnäolo

Lukujärjestyksen mukaan

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Moodle-sivulla oleva materiaali

Oppimisympäristö

Luokkatila, Peppi, Moodle, Zoom, Teams, O36

Sisältö

Ammatillinen kasvu 3 (1 op)

Opiskelija osaa:

-markkinoida omaa osaamistaan työnhakutilanteissa
-syventää osaamisidentiteettiään osana jatkuvaa oppimista
-hahmottaa omia tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita
-arvioida palveluita ja kehittää koulutusta

Ammatillinen kasvu 3 (1 op) sisällöt:

- valmistumisvaiheen HOPS keskustelu (ns. loppukeskustelu) tutoropettajan kanssa
- jatkuvan oppimisen vaihtoehdot
- palautekeskustelut

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

-opiskelija osallistuu aktiivisesti
-opiskelija suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Hanna-Mari Karhinen
Ryhmät
  • LLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Liiketoimintayksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson aikana suunnittelet, toteutat ja arvioit tapahtumakokonaisuutta tai jotakin sen osa-aluetta. Toiminnallisessa osuudessa työskentelet tapahtumassa vastaavana tai jonkun osa-alueen vastuuhenkilönä.

Event Manager opintojaksolla perehdyt:
- Tapahtuman suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin tapahtuman vastuutuottajan näkökulmasta

Osaamistavoitteet:
-opiskelija osaa suunnitella ja konseptoida tapahtuman
-opiskelija osaa tuotteistaa ja toteuttaa tapahtuman käytännössä
-opiskelija osaa huomioida toimintaympäristön riskit ja mahdollisuudet
-opiskelija osaa johtaa tapahtumatiimiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Jatkokurssi "Tapahtumien maailman"-kurssin suorittaneille opiskelijoille, ketkä voivat toimia tapahtumissa tuotantoassistentin tai vastaavan tuottajan roolissa.

Sisältö

Jatkokurssi "Tapahtumien maailman"-kurssin suorittaneille opiskelijoille, ketkä voivat toimia tapahtumissa tuotantoassistentin tai vastaavan tuottajan roolissa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

"Tapahtumien maailman"-kurssin suorittaneille opiskelijoille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.07.2027

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Hanna-Mari Karhinen
Ryhmät
  • LLTIMATLI25S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 25S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla oma toteutus moodlessa: Harjoittelu LIITO, restonomit Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2027

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Anna-Stiina Myllymäki
  • Mika Nikula
Ryhmät
  • LLTIMATLI24S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Harjoittelu voidaan suorittaa kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisessa hallinnossa tai muussa soveltuvassa organisaatiossa. Harjoittelun laajuus liiketalouden tutkintokoulutuksissa on 30 opintopistettä. Se vastaa 20 viikkoa opintoihisi liittyvää työtä, joka voi jakautua yhteen tai useampaan jaksoon. Vähintään puolet harjoittelusta täytyy olla soveltavaa, ammatillista harjoittelua.

Lisätiedot harjoittelusta eLAbista tai Moodlesta, sekä harjoitteluohjaajalta tai tutoropettajalta.

Ajoitus ja läsnäolo

Katso lisätiedot Moodlesta

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu suoritetaan yrityksissä, joiden kanssa solmitaan erillinen harjoittelusopimus. Ks. lisätiedot Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30op = 750 tuntia = 20 viikkoa = 5kk

Sisältö

Harjoittelun osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön.

Arviointimenetelmät

Harjoittelun päätyttyä opiskelijan tulee raportoida (kirjallisesti/visuaalisesti/videotallenteena) suoritetusta harjoittelusta. Raportti on yhteenveto toteutuneesta harjoittelusta ja se tehdään erikseen jokaisesta harjoittelusuhteesta. Harjoitteluraportissa osoitetaan perehtyneisyys harjoittelupaikkaan ja harjoittelun aikaisiin tehtäviin sekä analysoidaan omaa oppimista ja oppimisprosessia. Raportointi tehdään oman yksikön ohjeiden mukaisesti. Hyväksytty harjoittelu kirjataan Peppiin merkinnällä ”hyväksytty”.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Jyrki Parviainen
Opetusryhmät
  • Luennot / harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI24S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot / harjoitukset
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- katetuottolaskennan ja hinnoitella tuotteen/palvelun kustannusperusteisesti.
- laatia budjetit ja määritellä budjetointiprosessin.
- suunnitella yrityksen taloutta kannattavuus ja rahoituksen riittävyys huomioiden.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tämä on lähiopetuspainotteinen toteutus. Lähiopetuksessa pääpaino on erilaisten harjoitus- ja oppimistehtävien tekemisessä yksilö- ja ryhmätyönä. Lisäksi kotitehtävinä suoritettavia harjoitustehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi ajoittuu syksylle 2025. Lähiopetusta on viikoittain, ja osallistuminen tunneille on vahvasti suositeltavaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa noin 135 h opiskelijan työkuormaa.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan johdon laskentatoimen keskeisiin käsitteisiin ja periaateisiin. Opitaan erilaisten harjoitustehtävien avulla ratkaisemaan, laatimaan ja tulkitsemaan katetuotto- ja kannattavuuslaskelmia ja budjetteja. Perehdytään kustannusperusteisen hinnoittelun periaatteisiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: Työvälineosaaminen (Excel).

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja tenttiin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää yksittäisiä johdon laskentatoimen peruskäsitteitä sekä kannattavuuslaskennan ja budjetoinnin periaatteita ja malleja.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä johdon laskentatoimen käsitteitä sekä kannattavuuslaskennan ja budjetoinnin periaatteita ja malleja.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa johdon laskentatoimen käsitteitä sekä kannattavuuslaskennan ja budjetoinnin periaatteita ja malleja monipuolisesti erilaisissa toimintaympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 26.11.2025

Ajoitus

11.08.2025 - 03.12.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 600

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Sampo Kokkonen
Ryhmät
  • LLTIIT25S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 25S Lahti
  • TLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Teknologiayksikkö
  • LLPRHOTRA25SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 25SV Lappeenranta
  • LLTIMATLI25S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 25S Lahti
  • HLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
  • TLTIPUU23S
    Puutekniikan koulutus 23S Lahti
  • MLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Muotoiluinstituutti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa markkinoinnin merkityksen yrityksen liiketoiminnassa
- tunnistaa asiakaslähtöisen liiketoiminnan.
- ymmärtää markkinoinnin ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan 100% verkko-opiskeluna. Kurssin saa suorittaa muutoin täysin oman aikataulun mukaisesti, mutta kaikki oppimistehtävät tulee suorittaa opintojakson päättymiseen mennessä.

Kurssimateriaalit: videoluennot, kurssikirja & erikseen jaettava kurssimateriaali, verkkotentit, yksilötehtävät ja esseet.

Toteutus MOOC-alustalla: https://mooc.lab.fi/course/view.php?id=268
Kun olet ilmoittautunut kurssille, käy rekisteröitymässä MOOC-alustalle ja voit aloittaa kurssin suorittamisen oman aikataulusi mukaisesti.
(Huomaathan, että pelkkä MOOC-alustalle rekisteröinti ei riitä, vaan saadaksesi kurssisuorituksen, sinun tulee olla ilmoittaunut virallisen opintojärjestelmän kautta, kuten Pepin tai LABin avoimen AMK:n kautta kurssille)

Tämä kurssi on tarkoitettu muille kuin LABin liiketoiminnan opiskelijoille.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus MOOC-sivuston mukaisesti. Opintojakso avautuu 11.8.2025 ja on suoritettavissa 3.12.2025 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Bergström, S. & Leppänen, A. 2021 (2018 käy myös) Yrityksen asiakasmarkkinointi (saatavissa e-kirjana)
-Kurssilla erikseen jaettava tehtäväkohtainen materiaali
-Videoluennot

Sisältö

Markkinoinnin peruskäsitteitä ja perusteita käsittelevä kurssikokonaisuus on jaettu kahteen osaan:
Markkinoi vaikuttavasti 1 (2op) ja Markkinoi vaikuttavasti 2 (3 op). Kurssit on toteutettu kahden markkinoinnin opettajan yhteistuotantona ja hyödyntäen muita markkinoinnin osaajia asiantuntijoina, joten saat varmasti kattavan ja monipuolisen johdatuksen markkinoinnin saloihin.

Tämän 1. kurssin aiheina on: mitä on markkinointi, osto- ja kulutuskäyttäytyminen sekä kilpailijat, kumppanit ja liiketoimintaympäristöt.

Katso kurssikokonaisuuden videoesittely: https://vimeo.com/720229943

Arviointimenetelmät

Kurssin suorittamiseksi tulee kaikki osa-alueet suorittaa hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään riittävän selkeästi. Tehtävät ovat pääosin loogisia kokonaisuuksia ja niiden suhteet osataan kuvata.

Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 26.11.2025

Ajoitus

22.09.2025 - 03.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 600

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Sampo Kokkonen
  • Sami Lanu
Ryhmät
  • LLTIIT25S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 25S Lahti
  • TLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Teknologiayksikkö
  • LLPRHOTRA25SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 25SV Lappeenranta
  • LLTIMATLI25S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 25S Lahti
  • HLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
  • TLTIPUU23S
    Puutekniikan koulutus 23S Lahti
  • MLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Muotoiluinstituutti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa markkinointi- ja myyntiprosessin vaiheet.
- ymmärtää brändin rakentamisen ja merkityksen liiketoiminnassa
- hahmottaa segmentointiprosessin ja sen hyödyt
- ymmärtää digimarkkinoinnin peruskäsitteet
- tunnistaa asiakastarpeita ja ymmärtää niiden merkityksen yrityksen menestykselle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan 100% verkko-opiskeluna. Kurssin saa suorittaa muutoin täysin oman aikataulun mukaisesti, mutta kaikki oppimistehtävät tulee suorittaa opintojakson päättymiseen mennessä.

Kurssimateriaalit: videoluennot, kurssikirja & erikseen jaettava kurssimateriaali, verkkotentit, yksilötehtävät ja esseet.

Toteutus MOOC-alustalla: https://mooc.lab.fi/course/view.php?id=269
Kun olet ilmoittautunut kurssille, käy rekisteröitymässä MOOC-alustalle ja voit aloittaa kurssin suorittamisen oman aikataulusi mukaisesti.
(Huomaathan, että pelkkä MOOC-alustalle rekisteröinti ei riitä, vaan saadaksesi kurssisuorituksen, sinun tulee olla ilmoittaunut virallisen opintojärjestelmän kautta, kuten Pepin tai LABin avoimen AMK:n kautta kurssille)

Tämä kurssi on tarkoitettu muille kuin LABin liiketoiminnan opiskelijoille.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus MOOC-sivuston mukaisesti. Opintojakso avautuu 22.9.2025 ja on suoritettavissa 3.12.2025 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Bergström, S. & Leppänen, A. 2021 (myös 2018 käy myös) Yrityksen asiakasmarkkinointi (saatavissa e-kirjana)
-Kurssilla erikseen jaettava tehtäväkohtainen materiaali
-Videoluennot

Sisältö

Markkinoinnin peruskäsitteitä ja perusteita käsittelevä kurssikokonaisuus on jaettu kahteen osaan:
Markkinoi vaikuttavasti 1 (2op) ja Markkinoi vaikuttavasti 2 (3 op). Kurssit on toteutettu kahden markkinoinnin opettajan yhteistuotantona ja hyödyntäen muita markkinoinnin osaajia asiantuntijoina, joten saat varmasti kattavan ja monipuolisen johdatuksen markkinoinnin saloihin. Huomaathan, että tämän kurssin esitietovaatimuksena on Markkinoi vaikuttavasti 1 -kurssi.

Tämän 2. kurssin aiheina on: segmentointi ja kohdentaminen, brändit ja brändäys, tuotteistaminen, some- / digimarkkinointi sekä asiakaspalvelu ja myyntityö.

Katso kurssikokonaisuuden videoesittely: https://vimeo.com/720229943

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: Markkinoi vaikuttavasti 1, 2op -kurssin suoritus hyväksytysti
Kurssi toteutetaan MOOC-alustalla: https://mooc.lab.fi/

Arviointimenetelmät

Kurssin suorittamiseksi tulee kaikki osa-alueet suorittaa hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään riittävän selkeästi. Tehtävät ovat pääosin loogisia kokonaisuuksia ja niiden suhteet osataan kuvata.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 04.09.2025

Ajoitus

09.09.2025 - 05.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Mika Nikula
  • Sini Viinanen
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI25S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-hahmottaa matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan kokonaisuutena
-kuvata alan eri toimintojen ja sisältöjen merkityksen asiakkaan kokemuksessa
-osaa mallintaa asiakkaan kokemuksen
-arvioida ja kehittää omaa palveluosaamistaan alalle ominaisissa tilanteissa
-toimia tuloksellisesti osana asiakaslähtöistä palvelukokonaisuutta sen eri vaiheissa
-selittää alalle ominaisia työtehtäviä ja toimintoja koskevat lait ja asetukset ja turvallisuuden merkityksen alalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-hahmottaa matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan kokonaisuutena
-kuvata alan eri toimintojen ja sisältöjen merkityksen asiakkaan kokemuksessa
-osaa mallintaa asiakkaan kokemuksen
-arvioida ja kehittää omaa palveluosaamistaan alalle ominaisissa tilanteissa
-toimia tuloksellisesti osana asiakaslähtöistä palvelukokonaisuutta sen eri vaiheissa
-selittää alalle ominaisia työtehtäviä ja toimintoja koskevat lait ja asetukset ja turvallisuuden merkityksen alalla
-keskeiset anniskelua koskevat säädökset ja määräykset

Opintojakso käynnistää alan opinnot. Opintojaksolla perehdytään matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalaan sekä ohjelmapalveluihin ja tapahtumiin eri näkökulmista. Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti lähiopetuksessa. Jotain osa-alueita voidaan käsitellä verkossa.


Opintojaksolla opiskelijat tekevät oppimistehtäviä ryhmissä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson aloitus viikolla 36 ja päättyy viikolla 49.
Lähiopetukseen osallistuminen vaikuttaa kurssin kokonaisarvosanaan. Opintojakson lähiopetusta ei nauhoiteta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Moodle oppimisympäristön materiaali ja opettajan osoittama muu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tutustutaan ja vieraillaan mahdollisuuksien mukaan alan yrityksissä.

Oppimisympäristö

Opintojaksolla lähiopetusta, mahdollisesti verkkoluentoja sekä itsenäistä ja ryhmässä työskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 10 op on opiskelijan työtä 270 h.
Opintojaksolla on lähiopetusta, verkko-opetusta tai webinaareja, vierailuja yhteensä 170 h. Opiskelijan itsenäistä tai ryhmässä työskentelyä opintojaksolla on 100 h. Itsenäiseen opiskeluun kuuluu mm. opintojakson materiaaleihin tutustuminen ja muu tiedonhaku.

Sisältö

Opintojakso antaa kokonaiskuvan vieraanvaraisuusalasta: matkailusta-, majoituksesta-, ravintolasta- sekä ohjelmapalveluista ja tapahtumista. Opiskelija perehtyy asiakaspalveluun ja asiakkuuksiin sekä alan toimintaympäristöihin ja organisoitumiseen. Opiskelija tutustuu keskeisiin anniskelua koskeviin säädöksiin ja määräyksiin, sekä suorittaa tai osoittaa aikaisemmin suorittaneensa hyväksytysti anniskelupassitestin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle ei ole edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla ryhmässä oppimistehtävien arviointi asteikolla 1-5.
Ryhmätehtävien vertaisarviointia asteikolla 1-5.
Läsnäolo lähiopetuksessa.
Lisäksi opintojakson suoritus edellyttää:
Opintojaksoon liittyvien muiden tehtävien hyväksyttyä suoritusta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0) Oppimistehtävät eivät ole tavoitteiden mukaisia ja raportissa ei tule esiin ohjeen
mukaisia sisältöjä. Raportista ei käy ilmi matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta. Opiskelija on osallistunut alle 50% lähiopetuksen luennoista.

Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tyydyttävä (2, 1): Oppimistehtävissä on noudatettu osittain ja vain vähän annettuja ohjeita.
Raporttien sisältö vastaa osittain ja vain vähän annettuja ohjeita. Raporttien sisällöstä käy ilmi
osittain ja vain vähän matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta. Opiskelija on osallistunut vähintään 50% lähiopetuksen luennoista.


Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Hyvä (4,3): Oppimistehtävässä on noudatettu osittain annettuja ohjeita ja raporttien sisällöt ovat osittain annettujen ohjeiden mukainen. Raporttien sisällöstä käy ilmi osittain matkailu-,
ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta. Opiskelija on osallistunut vähintään 70% lähiopetuksen luennoista.


Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Kiitettävä (5): Oppimistehtävässä on noudatettu annettuja ohjeita ja raporttien sisältö on
annettujen ohjeiden mukainen. Raporttien sisällöstä käy ilmi matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilanne.
Opiskelija on osallistunut kaikkiin lähiopetuksen luentoihin.

Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Jose Mozo
Ryhmät
  • LLTIIT23S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 23S Lahti
  • LLTIMATLI24S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa linkittää tulevaisuuksien ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan osaksi organisaation strategista johtamista muuttuvassa toimintaympäristössä.
- osaa etsiä, jäsentää ja hyödyntää ennakointitietoa.
- osaa innovoida/luoda uusia ratkaisuja ketterän kehittämisen menetelmillä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 26.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Tommi Kallonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI25S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää opinnoissaan keskeisimpiä toimistosovelluksia
- hyödyntää pilvipalveluita osana ryhmätyöskentelyä
- toimia verkko-opiskeluympäristössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus järjestetään luokkaopetuksena.

Ajoitus ja läsnäolo

Liiketoimintayksikön opetuksen aikataulujen mukaan. Ei pakollista läsnäoloa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi: Koch J. Office 2016 & Office 365. Docendo. ISBN 978-952-291-253-4.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

eAhot-prosessin mukaan.

Uusintamahdollisuudet

Kaksi uusintatenttiä.

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä on noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Word-tekstinkäsittely: asiakirjastandardi ja LAB amk:n opinnäytetyöraporttien raporttimalli.

Tekijänoikeuden periaatteet, tekijänoikeuden alaisen aineiston oikea käyttö ja Creative Commons -lisenssit.

PowerPoint-esitysgrafiikan edistynyt käyttö, esityksen ajastaminen. Valokuvien ja muun tekijänoikeuden alaisen sisällön oikea käyttö.

Excel-taulukkolaskenta perusteista alkaen. Funktioiden käyttö laskennassa, kaavioiden muokkaaminen, ehdollinen muotoilu, ehdolliset funktiot, hakufunktiot, päivämäärä- ja aikafunktiot, makrot, asiakirjan suojaaminen ja solualueiden lukitus, tiedostojen väliset yhteydet, alasvetovalikoiden luominen, arvotarkistimet, kommentit, Pivot-taulukot ja -kaaviot.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti tehdyt tehtävät ja tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saa tehtävistä ja tentistä minimimäärää pisteitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija muistaa ja tunnistaa opintojakson olennaisia sisältöaiheita. Opiskelija osaa ohjatusti tehdä perustasoisia harjoituksia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa vertailla ja analysoida opintojakson olennaisia sisältöaiheita ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa taitavasti tehdä harjoituksia ja soveltaa taitoja liike-elämän tilanteisiin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tehdä perusteltuja arviointeja opintojakson sisältöaiheista ja perustella ne. Hänellä on erinomaiset taidot harjoituksissa, hän osaa itsenäisesti suunnitella ja kehittää ratkaisuja liike-elämän tarpeisiin.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

03.09.2025 - 05.12.2025

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Minna Ulmala
  • Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Messut (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIMATLI24S
    Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari 1
  • Luennot 1
  • Messut
  • Itsenäinen 1
  • Ohjaukset
  • Tiimityöskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua.
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat. Luennoitsijat sopivat projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat

Oppimisympäristö

Opintojakso perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Opiskelijat vierailevat toimeksiantoon liittyvässä ympäristössä ja tekevät kehitystyötä kentällä. Opiskelijat työskentelevät myös kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kampuksella tai verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle.

Opintojakso tukee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa