Siirry suoraan sisältöön

Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Medianomi (AMK)

Laajuus:
240 op

Muotoilija (AMK), graafinen suunnittelu 22S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIGR22S)
Muotoilija (AMK), graafinen suunnittelu 21S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(GR21SLTI)
Medianomi (AMK), graafinen suunnittelu, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(GR20SLTI)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

26.09.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tapaamiset Tutor-opettajan kanssa. Luentoja, tehtäviä ja keskusteluja opintojen vaiheisiin ja opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun liittyvistä aiheista.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi ajoittuu koko lukuvuodelle. Lähitapaamisia 2 kertaa syyslukukaudella ja 3 kertaa kevätlukukaudella. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 60% läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Löytyy kurssin Moodle-alustalta

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopisteen kurssin 27 työtuntia jakautuvat seuraavasti: lähiopetus noin 10 tuntia, omatoiminen työskentely noin 17 tuntia.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään oman osaamisen tunnistamiseen, hahmotetaan eri menetelmien avulla omaa identiteettiä visuaalisen alan tulevana ammattilaisena sekä visioidaan uratavoitteita ja tulevaisuuden osaamistarpeita.

Arviointimenetelmät

Kurssitehtävien suorittaminen ja läsnäolo.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

20 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 21

Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Sara Bengts
Opetusryhmät
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
  • MLTIEX24S
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 24S, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
  • MLTIEX24
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 2024, lyhyet vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
  • Opintokäynti/ekskursio
  • Itsenäinen 1
  • Luennot 1
  • Luennot 2
  • Luennot 3

Osaamistavoitteet

Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:

Visuaalisen identiteetin suunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- tuottaa tavoitteellisen mielikuvan mukaisia graafisia tunnuksia
- sanallistaa visuaalisen identiteetin merkityksen osana markkinointiviestintää
- konseptoida tavoitteenmukaisen visuaalisen identiteetin
- suunnitella tarkoituksenmukaista, huoliteltua typografiaa
- luotsata visuaalisen ilmeen uudistusprosessin
- soveltaa design management -ajattelutapaa.

Kaupalliset julkaisut (5 op)
Opiskelija osaa
- arvioida sisällön, kohderyhmän ja julkaisun graafisen muodon välistä yhteyttä
- selittää kaupallisen ja journalistisen julkaisun eron
- yhdistää brändimielikuvia ja -tavoitteita julkaisuihin
- suunnitella kaupallisen esitteen tai tuotekatalogin eri julkaisuympäristöihin
- aikatauluttaa työprosessin.

Brändinhallinta (5 op)
Opiskelija osaa
- ymmärtää brändinhallinnan merkityksen visuaalisen viestinnän kontekstissa
- kirjoittaa brändistrategian, koostaa brändikirjan ja tuottaa niitä hyödyntäen visuaalisia materiaaleja
- työskennellä ja kehittää olemassa olevia brändejä
- koostaa ja hallita erilaisia aineistopankkeja ja tietää niiden käyttötavat
- ymmärtää ja osaa hyödyntää vaikuttamisen mekanismeja.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Brändistudio toimii kuin suunnittelutoimisto. Opiskelijat suunnittelevat toimeksiantoja oikeille asiakkaille. He johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta. He aikatauluttavat prosessin yhdessä asiakkaan kanssa.
Suunnittelutoimeksiannot ovat pienryhmille. Ryhmä vastaa omasta toimeksiannostaan, mutta jakaa tietoa myös muille tiimeille syksyn ajan vertaisoppimisen mallilla.

Studiossa on myös teoriaopetusta ja alan käytänteitä sekä pieniä harjoitustehtäviä.

Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko syksyn.

Ajoitus ja läsnäolo

ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Designing Brand Identity, an essential guide for the whole branding team
Alina Wheeler (John Wiley & Sons, Inc., 2018, 5th edition)

FireSigns : a Semiotic Theory for Graphic Design
Steven Skaggs (2017) Cambridge, MA: The MIT Press

Opintojakson koko kirjallisuuslista löytyy kurssimoodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

4.vsk graafisen suunnittelun opiskelijat voivat osallistua brändistudioon. Ota yhteyttä opettajiin sopiaksesi osallistumisesi laajuudesta.

Työelämäyhteistyö

Toimeksiantoja yrityksiltä ja yhteisöiltä. Vierailut yrityksiin ja kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.

Oppimisympäristö

Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso kestää koko syyslukukauden.
Merkittävä osa opintojakson päivistä on itsenäisen työskentelyn aikaa. Opiskelijat ovat aktiivisesti yhteydessä toimeksiantajiin ja johtavat omaa suunnitteluprosessiaan. He sopivat oman asiakkaansa kanssa projektin eri vaiheiden aikataulutuksen ja näin ollen tiimeillä voi olla eri aikoihin deadlineja.
Tämä mahdollistaa joustavuuden koko studion aikatauluissa ja toimintatavoissa.

Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa ilmoittettuina lähipäivinä, eli teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä.

Sisältö

Brändistudiossa opiskelija oppii syventävästi visuaalisen ilmeen suunnittelua ja brändin johtamisen pääperiaatteita. Opiskelija harjoittaa taitojaan käytännön suunnittelutehtävien ja niitä tukevien teorialuentojen kautta. Opintojaksoon kuuluu olennaisesti yhteistyö yritysten ja organisaatioiden kanssa toimeksiantojen sekä vierailujen muodossa.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys brändin rakentamisella on ja mikä hänen roolinsa suunnittelijana siinä on. Hän oppii johtamaan suunnitteluprosessia ja toimimaan yhteistyössä sekä toimeksiantajan että oman suunnittelutiiminsä kanssa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Graafisen suunnittelun 1. ja 2. vsk opinnot vaaditaan pohjaksi.

Mahdollisuus osallistua toisenlaisella profiililla muista Muotoiluinstituutin pääaineista, mikäli taustalla on vähintään markkinointiviestintä ja brändäyksen opinnot ja perusteet omalta muotoilun alalta. Ota yhteyttä opettajiin.

Opetuskielenä ovat englanti ja suomi. Studio on avoin vaihto-opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

- Attendance
- Exercises and learning tasks
- Presentations and discussions
- Project management and outcome
- Peer evaluation and self-evaluation

The client's assessment may affect the grade.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- The project outcome does not comply with the objectives of the assignment or is incomplete
- The design work does not answer the brief
- The research is insufficient
- The role and/or teamwork in the design project has failed

The course is also rejected if the student:
- Does not know how to use professional concepts and does not justify her/his/their activities
- Does not use the methods and processes learned in the course
- Can't act customer-oriented
- The student has not been present

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- The project outcome is generally in line with the objectives of the assignment
- The design work at least partially answers the brief
- The research has been, to some extent, completed
- The role and/or teamwork has been performed acceptably.

A course grade of 1 also requires that the student:
- Can use professional concepts and justify their actions
- Can use learned methods and processes
- Can act customer-oriented

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- The project outcome is according to the assignment's objectives and is implemented appropriately.
- The design work is wide-ranging and supports the brief
- The role and/or teamwork has been performed well

A course grade of 3 also requires that the student:

- Can use professional terms in a versatile way and communicate professionally
- Can choose methods and processes suitable for the activity and justify their choice
- Can take into account the needs of the target group and/or the client appropriately, as well as other course participants

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- The project outcome aligns with the assignment's goals and even exceeds them.
- The design work is exceptionally well executed and answers the brief
- The student is proactive and acts excellently in their role in the team

A course grade of 5 also requires that the student:

- Can use methods expertly, communicate professionally, and consider all target groups.
- Can choose, combine and develop methods and processes suitable for the activity to support work
- Can take full responsibility for learning and the project
- Receives excellent feedback from the client and also from other course participants

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 09.05.2025

Opintopistemäärä

20 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Teemu Helo
  • Sara Bengts
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
  • MLTIEX25K
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Julkaisun suunnittelu ja toteutus
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Monikielinen typografia
Kokeellinen typografia
Ideasta julkaisuksi -projekti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan Muotoiluinstituutin painettu julkaisu.
Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta asiakkaalle.

Studiossa on myös teoriaopetusta ja alan käytänteitä.

Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä kurssin aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Studio on tammikuusta toukokuun alkuun. Projekti vaatii sitoutumista sillä lopputuotteena on aidosti painettu julkaisu. Aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan.
Ensimmäisellä kerralla käydään läpi kurssin aikataulut ja tehtävä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuussuosituksia, nettisivuja ja muita lähteitä käydään läpi kurssin aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteututuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksoon voi sisältyä yritysvierailuja ja vierailijaluennoitsijoita.

Oppimisympäristö

Työskentely kampuksella. Mahdolliset ekskursiot ja vierailijaluennot.
Moodle ja zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Julkaisulla on tietty tuotantoaikataulu johon tulee sitoutua. Viimeistelyyn tulee panostaa.
Merkittävä osa opintojakson päivistä on itsenäisen työskentelyn aikaa. Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan.

Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 20 x 27h = 540h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn sekä itsenäiseen työskentelyyn.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1. ja 2. vsk opinnot.

Opintojaksoa koordinoi Sara Bengts, ole häneen yhteydessä mikäli herää kysymyksiä

Arviointimenetelmät

Arvosana koostuu läsnäolosta, aktiivisuudesta lähipäivillä sekä ryhmätyöskentelyssä, oppimistehtävien toteutuksen tasosta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti

Vertaisarviointi tiimityöskentelyssä opettajan arvioinnin ohella.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan. Tai opiskelija ei ole suorittanut vastuullaan olevien toimenpiteiden hoitamista ja osallistunut aktiivisena jäsenenä ryhmätyönä suoritettavien ideointien sekä tehtävien suorittamiseen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan.
• Osaa ohjatusti hakea kurssiin liittyvää ammatillista tietoa.
• On osallistunut yhteisiin opetustilanteisiin
• On hoitanut ohjattuna omalla vastuulla olleet tehtävät.
• Ei ole osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta ryhmätöiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa.
• on hoitanut hyvin omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja ideoida toimintatapoja ja kommunikoida tiimissä rakentavasti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa ja soveltaa saamaansa palautetta.
• on hoitanut erinomaisesti omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on systemaattisesti osoittanut poikkeavaa aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta, ideointikykyä ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja innovoida toimintatapoja ja ideoita sekä kommunikoida tiimissä rakentavasti.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 02.06.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
  • Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutus
  • Valokuvauksen koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Henrik Edlund
  • Pauliina Pasanen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVK22S
    Valokuvauksen koulutus 22S Lahti
  • MLTIEX25K
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Suomeksi
Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- tunnistaa erilaiset juttu- ja kuvatyypit
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- selittää journalismin eettiset ohjeet
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.

Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.

Journalistinen kuvaustyöpaja
Opiskelija osaa
- tuottaa journalistiseen mediaan sopivaa kuvasisältöä
- työskennellä journalistisessa julkaisuprosessissa osana työryhmää.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, työpajaosiot, tehtävien palautekeskustelut, opiskelijan oma kuvallinen ja kirjallinen työskentely.

Ajoitus ja läsnäolo

80 % läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetus (teoria) perustuu mm. kirjallisuuteen:
Salo Merja (2015): Jokapaikan valokuva. Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015. Musta Taide.Helsinki
Salo Merja (2000): Imageware. Kuvajournalismi mediafuusiossa. Taideteollinen korkeakoulu. Jyväskylä
Seppänen Janne, Väliverronen Esa 2012): Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere
(Osittain myös:
Töyry M., Räty P., Kuisma K. (2009):Editointi aikakauslehdessä. Taik julkaisuja
Rantanen L.( 2007): Mistä on hyvät lehdet tehty. Hill and Knowlton Finland Oy. Helsinki
Mäntylä J. (2008): Journalistin etiikka. Gaudeamus. Helsinki
Mäkelä A., Puustinen L., Ruoho I. (2006): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kampus ja vierailut mediataloissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä.

Sisältö

1)Teoriaosuus, opettaja Pauliina Pasanen + vieraat (n. 5 op)
Sisältö: Mediakentän murros, etiikka + journalistin ohjeet, median inklusiivisuus.
Kuvajournalistiset kuvatyypit: uutisvalokuva, kuvareportaasi, kuvituskuva, henkilökuva + julkaisukonseptit
2)Kuvaustyöpaja (kuva-essee) Akseli Valmunen (n. 7 op)
Mahdollinen yhteistyö tässäkin ESS kanssa. Vierailut mediataloihin Helsingissä.
3)Journalistinen kuvituskuva-työpaja, vierailija X (n. 5 op)
5) Henkilökuvaus-työpaja, opettaja valokuvajaja Juha Törmälä (n. 3 op)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Valokuvauksen perustaidot hallussa.
Opintojakso suunnitellaan tuomaan yhteen valokuvaajia ja graafikoita työskentelemään kuvajournalististen sisältöjen parissa.

Arviointimenetelmät

Läsnäolo ja aktiivisuus opetustilanteissa, annettujen tehtävien suorittaminen.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja tehtävät osoittavat opiskelijan tutustuneen opintojakson tarjoamiin sisältöihin. Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehtävien suoritukset kertovat perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin ja paneutumisesta omaan työskentelyyn.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät kertovat erinomaisesta perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin. Opiskelijan tehtävien suoritukset ovat oivaltavia ja ansiokkaita

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Christoffer Leka
  • Sara Bengts
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR21S
    Graafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- osaa kirjoittaa kypsyysnäytteen.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tämä opintojakso liittyy opinnäytetyön julkaisemiseen, eli seminaariin. ks. Moodlesta: Opinnäytetyö-Muotoiluinstituutti

Työn viimeistely. Yhteenveto ja arviointiseminaarit. Näyttelyyn osallistuminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

• Yksittäiset opinnäyteyöt voivat olla toteutettuja yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Näyttelyn rakentaminen voi myös sisältää työelämäyhteistyötä

Oppimisympäristö

• Kampus, näyttelytilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)

Sisältö

• Tämän opintojakson vaiheessa opinnäytetyö on edennyt viimeistely- ja julkaisuvaiheeseen.
Yhteenvetoseminaarissa annetaan lupa osallistua julkiseen arviointiin.

Kirjallinen osa viimeistellään, käytetään Turnitin-ohjelmassa ja toimitetaan arvioitsijoille. Teososa viimeistellään näyttelyä varten ja jos kyseessä on esim. valokuvakirjan dummy, se toimitetaan arvioitsijoille. Näyttelyteokseen arvioitsijat tutustuvat etukäteen pdf muodossa heille toimitettavasta kuvaliitteestä.

Jokainen opiskelija osallistuu näyttelyn rakentamiseen, siitä tiedottamiseen ym järjestelyihin.

Arviointitilaisuuteen kutsutaan yksi tai useampia ulkopuolisia arvioitsijoita. Myös seminaareissa töitä ohjanneet opettajat osallistuvat arviointiin. Viestinnän opettajat antavat kirjallisen lausunnon työn kirjallisesta osasta.’

Opiskelija lataa valmiin, arvioidun ja hyväksytyn työn Theseukseen.
Opiskelijat tekevät kypsyysnäytteen ohjaavan opettajan informoimalla tavalla.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

• Opinnäytetyön suunnittelu ja toteutus opintojaksot.

Arviointimenetelmät

• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 21

Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Christoffer Leka
  • Sara Bengts
  • Petri Suni
  • Heli Kamaja
Opetusryhmät
  • GR21 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR21S
    Graafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
  • GR21

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari ja väliseminaari kampuksella.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen. 

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa on pakollista. 

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.  

Lab Opinnäytetyöohje. 

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa. 

Työelämäyhteistyö

Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.

Oppimisympäristö

Zoom ja kampus, näyttelytilat. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h) 

Sisältö

Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta.  

Graafisen suunnittelun opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.  

Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty.  

Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:  
1. Info  
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen  
3. Aiheseminaari  
4. Työskentely ohjatusti ja itsenäisesti
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinnäyteprosessiin voi tulla, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä.  Aihe hyväksytään virallisesti aiheseminaarissa, jolloin voi aloittaa työskentelyn.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.  

Osaamisperustainen arviointi:  
Opiskelija osaa kehittää itselleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.  
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä. 

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Christoffer Leka
  • Marion Robinson
  • Sara Bengts
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR21S
    Graafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Seminaarit ja henkilökohtainen palaute. Opiskelijan oma työskentely. 

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnäytteen toteuttamista koskeva opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: syyslukukauden loppuun ja kevätlukukauden alkuun. Opintopisteet jaksosta saa kevätlukukauden puolella.  

Seminaarit ovat pakollisia. 

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lab opinnäytetyöohje 

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja yhdessä työelämän (yritysten, julkisyhteisöjen ym) kanssa. 

Oppimisympäristö

Kampus, Zoom. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytteen toteutusta koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h). 

Sisältö

Opinnäytteen toteutusta koskeva opintojakso muodostuu taiteellisen produktion ja raportin tekemisestä, niiden ohjauksista sekä väliseminaareista. Ohjauksissa seurataan opinnäytteen etenemistä ja reflektoidaan sen suuntaa ohjaavien opettajien ja opinnäytettä tekevien opiskelijoiden kesken.  

Taiteellisen produktion ja raportin tekeminen kulkevat työprosessissa ajallisesti rinnakkain. 

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.  

Osaamisperustainen arviointi:  
Opiskelija osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.  

Työn tässä vaiheessa väliarviointi tapahtuu suullisesti seminaareissa. 

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Työ ei etene suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Opiskelija ei osallistu seminaareihin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa. 

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa. 

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa. 

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

11.12.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa työskentelytapaansa ja -prosessiaan visuaalisesti sekä kirjallisesti
- sijoittaa oman osaamisensa ja ilmaisunsa ammattikentän viitekehykseen
- tuottaa kattavan visuaalisen portfolion omista töistään.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, joka koostuu mm. ryhmätyöskentelystä, presentaatioista ja keskusteluista.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi ajoittuu aikavälille 11.12.2024–loppukevät 2025. Lähitapaamisia on neljä. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 50% läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Löytyy kurssin Moodle-alustalta

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 opintopisteen kurssin 54 työtuntia jakautuvat seuraavasti: lähitapaamiset noin 8 tuntia, työskentely itsenäisesti ja ryhmissä noin 46 tuntia.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään oman osaamisen tunnistamiseen ja näkyväksi tekemiseen niin sanallisesti kuin visuaalisestikin, ja näiden tarkasteluun työelämän näkökulmasta.

Arviointimenetelmät

Kurssitehtäviin, presentaatioihin, aktiivisuuteen, työskentelyprosessiin ja läsnäoloon perustuva arviointi. Ryhmätyöskentelyn osalta lisäksi itse- ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija saa hylätyn arvosanan jos läsnäolovaatimus ei täyty, ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa dokumentoida omaa työskentelytapaansa ja -prosessiaan sekä visuaalisesti että kirjallisesti.
- hahmottaa omaa osaamistasoaan ja valmiuksiaan suhteessa työelämän tarpeisiin.
- osaa tuottaa omaa osaamistaan kattavasti näkyväksi tekevän portfolion.
- osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa tarkoituksenmukaisella tavalla dokumentoida omaa työskentelytapaansa ja -prosessiaan sekä visuaalisesti että kirjallisesti.
- hahmottaa omaa osaamistasoaan ja valmiuksiaan suhteessa työelämän tarpeisiin sekä osaa nimetä oleellisia kehityskohteita.
- osaa tuottaa omaa osaamistaan kattavasti näkyväksi tekevän ja ammatillisesti uskottavan portfolion.
- osoittaa aktiivisuutta ja osallistuu keskusteluihin, ja osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa tarkoituksenmukaisella tavalla dokumentoida omaa työskentelytapaansa ja -prosessiaan sekä visuaalisesti että kirjallisesti.
- hahmottaa omaa osaamistasoaan ja valmiuksiaan suhteessa työelämän tarpeisiin sekä osaa tavoitteellisesti suunnitella keinoja kehittääkseen osaamistaan.
- osaa tuottaa omaa osaamistaan kattavasti näkyväksi tekevän ja ammatillisesti uskottavan portfolion.
- osoittaa aktiivisuutta ja osallistuu rakentavasti keskusteluihin, ja osaa sujuvasti työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä. Opiskelijan läsnäolo on vähintään 75%.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 30.12.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Sara Bengts
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR21S
    Graafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- raportoida työskentelyään projektissa asiakkaalle, projektijohdolle tai rahoittajalle
- osoittaa lähdeviitteitä käyttäen tuntevansa oman alansa käytänteitä
- tuottaa visuaalisuutta hyödyntävän kirjallisen raportoinnin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista   

- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus   

- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen 

  

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan   
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi   
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä   
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun   
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa  

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella   
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä   
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita   
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua  

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta   
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen   
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista   
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun  

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Valokuvauksen koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Antti Heinonen
  • Maaria Niskala
  • Pauliina Pasanen
Opetusryhmät
  • GR22 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIVK22S
    Valokuvauksen koulutus 22S Lahti
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
  • MLTIMES22S
    Mediasuunnittelun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • GR22

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hankkia, hyödyntää ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää informaatiota lähdekriittisesti
- noudattaa eettisiä periaatteita tutkimustoiminnassa
- valita ja käyttää oman alansa tyypillisimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- kirjoittaa tieteellisen raportin sekä hallitsee sen kieli- ja tyyliasun sekä lähdemerkinnät.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

3/5op Luennot .
Kirjalliset, opinnäytetyöprosessin aloittamiseen liittyvät tehtävät.

2/5op oman koulutusohjelman mukainen toteutus

GRAAFIKOT: Graafisen suunnittelun alakohtainen osuus Degree Project Studio sessiot valmistelevat opiskelijaa edistämään omaa opinnäytetyötä tavoitteellisesti. Tapaamiset on ajoitettu tukemaan opinnäytetyön prosessia. Pajat ovat avointa keskustelua, lähdeaineistotyöskentelyä ja konkreettista oman työn edistämistä. Läsnäolovelvoite lähiopetuspäivinä.
Degree Project Studio alkaa loppukeväällä 2025, johon sisältyy osallistuminen lähipäiville, oman opinnäytetyön aiheen suunnittelu sekä osallistuminen edellisen vuosikurssin opinnäytteiden julkaisuseminaariin.

MEDIASISÄLLÖN SUUNNITTELU: Kaikille yhteisen osuuden jälkeen opintojakso jatkuu oman osaston ohjelmalla.

VALOKUVAAJAT: Kaikille yhteisen osuuden jälkeen opintojakso jatkuu valokuvaajaryhmän kesken saman opettajan kanssa.

Ajoitus ja läsnäolo

Yhteinen osa opintojaksosta suoritetaan omatoimisesti Moodlessa luennot kuuntelemalla ja tehtävät tekemällä. Tehtävien palauttaminen oman pääaineen opettajan ilmoittamalla tavalla. Oman pääaineen opettaja vastaa myös järjestettävästä lähiopetuksesta.

Opintojakson toteutus kytkeytyy kiinteästi opinnäytetyön aloittamiseen ja on välttämätön sen kannalta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

LAB-opinnäytetyöohje, ladattavissa e-labissa ja Opinnäytetyö Muotoiluinstituutissa moodlessa.
Hakala, J. T. et al. (2024) Laadullisen tutkimuksen ABC : menetelmäopas opinnäytteen tekijälle. Helsinki: Gaudeamus.
Hirsjärvi, S. et al. (2009) Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.


Graafikoille muu suositeltava kirjallisuus ja tutkimusaineisto löytyy kurssimoodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Graafikoilla ei valinnaista suoritustapaa.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom, Kampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

33 % luennot ja esitykset
67 % Itsenäinen työskentely

GRAAFINEN SUUNNITTELU: opintojakso alkaa jo keväällä 2025, jolloin alkaa myös oman opinnäyteaiheen valmistelu. Kesän aikana on itseopiskeltavaa materiaalia moodlessa joka tulee olla suoritettu syksyn ensimmäiseen lähiopetuspäivään mennessä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan tutkimusmenetelmiin, tiedonhakuun ja tutkimuskirjoittamisen periaatteisiin. Opiskelija tuottaa oman opinnäytetyönsä disposition, etsii aiheeseensa liittyvää kirjallisuutta ja harjoittelee kirjoittamista erilaisia lähteitä käyttäen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suoritetaan opinnäytetyöprosessin alkaessa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut kirjalliset tehtävät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelijan palauttamat kirjalliset tehtävät osoittavat, että hän on käynyt läpi opintojakson materiaalin ja pystyy sen pohjalta tekemään ensisijaisesti opinnäytetyön työsuunnitelman ja disposition. Opiskelijan teksteistä tulee esiin myös ymmärrys koskien oman opinnäytetyön kirjoittamisprosessia ja työhön mahdollisesti liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelija hallitsee LAB amk:ssa käytettävän viittauskäytännön.

GR degree project studion osuus arvioidaan arvosanalla. Arviointikriteerit tehtävien yhteydessä.