Siirry suoraan sisältöön

Kesäopinnot

Laajuus:
30 op

Kesäopinnot 2025 (AMK), LAB
Tunnus
(LABKES25)

Kesäopinnot 2025 (YAMK), LAB
Tunnus
(LABYKES25)
Kesäopinnot 2024 (AMK), LAB
Tunnus
(LABKES24)

Kesäopinnot 2024 (YAMK), LAB
Tunnus
(LABYKES24)
Kesäopinnot 2023 (AMK), LAB
Tunnus
(LABKES23)

Kesäopinnot 2023 (YAMK), LAB
Tunnus
(LABYKES23)
Kesäopinnot 2022 (AMK), LAB
Tunnus
(LABKES22)

Kesäopinnot 2022 (YAMK), LAB
Tunnus
(LABYKES22)
Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.04.2025

Ajoitus

07.05.2025 - 10.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Koulutus
  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen, AMK
  • Ristiinopiskelu
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Lotta Pyykkönen
Ryhmät
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvailla kulttuurihyvinvoinnin tavoitteita ja menetelmiä työelämässä
• reflektoida omia ajatuksia, tarpeita ja toiveita taiteen avulla ryhmässä
• kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan itseilmaisun keinoin
• kehittää ammatillisia voimavaroja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus verkossa ajalla 2.5.–10.8.2025. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä.

* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 10.8.2025 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 10.8.2025 mennessä)

* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 2.6.,3.6. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 2.5.–10.8.2025 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 10.8.2025

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutus verkossa ajalla 2.5.–10.8.2025. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä.

* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 10.8.2025 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 10.8.2025 mennessä)

* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 2.6.,3.6. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 2.5.–10.8.2025 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 10.8.2025

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opiskelija hyödyntää yleistä työelämäkokemustaan oppimistehtävissä.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso on suoritettava 10.8.2025 mennessä.

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö, Zoom-verkkotyöpajat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op (135 tuntia). Toteutus verkossa ajalla 2.5.–10.8.2025. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä.

* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 10.8.2025 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 10.8.2025 mennessä)

* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 2.6.,3.6. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 2.5.–10.8.2025 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 10.8.2025

Sisältö

Kulttuurihyvinvointi työelämässä, taidelähtöiset työmenetelmät, ammatillinen itsetuntemus, itseilmaisu, tunne- ja vuorovaikutustaidot.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on tarkoitettu kaikikien alojen opiskelijoille. Sinulla ei tarvitse olla ennakko-osaamista kurssin teemoista tai menetelmistä.
.
Varaa käyttöösi seuraavia välineitä: sakset, paperia, liimaa, aikakausilehtiä (kollaasityöskentelyyn), vesivärit, värikyniä, kamera (kännykkäkamera käy).
.
Huom! LAB-ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoilla on käsitelty tämän opintojakson teemoja ammattiopintojen pakollisella kurssilla Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen.

Arviointimenetelmät

Arviointikriteerit ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.06.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Juha Pere
Ryhmät
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)

Osaamistavoitteet

Student is able to
- understand the purpose of the physics in technology
- describe and utilize the SI-unit system and implement
- solve mathematical problems in kinematics, mechanics and thermodynamics
- utilize vectors

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Videos, exercises

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

The pages in Moodle

Oppimisympäristö

Moodle

Sisältö

SI-units
Basics of mechanics
Heat and energy
Force and vectors
Efficiency

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tekniikan fysiikan perusteet AT00BT70
Basic Studies in Physics AT00CH50

ovat täsmälleen sama kurssi, vain eri kielellä. Et voi suorittaa molempia.

Arviointimenetelmät

Exercises

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Osaamistavoitteet

Student will learn:
- CLT/Glulam/LVL products
- Production processes
- The applications of different products

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Osaamistavoitteet

Student will learn:
- Terms Carbon footprint and carbon storage and their application to wood products
- The role of wood material in environmental questions why wood materials can be a better solution for environmental problems
- Meaning of Environmental Product Declaration and basic principles of carbon footprint calculation

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 09.05.2025

Ajoitus

26.05.2025 - 17.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 500

Koulutus
  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Mia Ikonen
Opetusryhmät
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö / Ripa (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)
Pienryhmät
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö / Ripa

Osaamistavoitteet

Osaa huomioida ja tukea lasta ja vanhempia erotilanteessa ja ohjata tarvittavan avun piiriin.
Osaa huomioida perheenjäsenten yksilölliset tarpeet erotilanteessa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu LAB-ammattikorkeakoulun Moodle -oppimisympäristössä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna LAB-ammattikorkeakoulun Moodlessa ja itsenäisesti suoritettavissa 26.5-17.8.2025 välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle -oppimisympäristössä osoitettu materiaali.

Oppimisympäristö

LAB ammattikorkeakoulun Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 135 tuntia (5 op).

Sisältö

Opiskelija oppii tunnistamaan lapsiperheen eron erityispiirteitä ja lapsia suojaavia tekijöitä vanhempien erotessa.
Opiskelija osaa huomioida ja tukea lasta sekä vanhempia erotilanteessa ja ohjata tarvittavan avun piiriin.
Opiskelija saa työkaluja työskennellä perheenjäsenten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti erotilanteissa.

Arviointimenetelmät

Verkkotehtävien suorittaminen hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Verkkotehtävät on suoritettu hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Osaamistavoitteet

Student will learn:
- Principles and Practice of International Wood Marketing
- The Legal environment of International Timber Trade
- The Export and Import order process in Wooden Businesses

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

08.03.2024 - 14.05.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 01.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 26

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Tuomo Liimatainen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLPRMEC23S
    Bachelor's Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering 23S Lappeenranta
  • TLPRMEC22S
    Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
  • TLPRKONE22S
    Konetekniikan koulutus 22S Lappeenranta
  • TLPRKONE21S
    Konetekniikan koulutus 21S Lappeenranta
  • TLPRMEC21S
    Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 21S Lappeenranta
  • TLPRKONE23S
    Konetekniikan koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Student is able to
- describe used mechanisms and their kinematics
- simulate structure motion and control the system for desired target
- apply theoretical approach (equations) with support of Matlab Simulink
- recognise general possibilities in process planning and process analysis using CAM technology.
- determine process times and make a cost estimate using CAM planning.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin rakenne:
5 op sisältäen verkko- ja kontaktiopetuksen.

Aiheet:
Monikansallisen ryhmätyön oppiminen
Mekanismien simulointi
Valmistustekniikka
Hydrauliikka

Aikataulu:
Viikko 32 -33: Verkko-opetus. Opiskelijaryhmien muodostaminen. Opiskelijaryhmät kokoontuvat verkossa. Valmistelut vaihtoon.
Viikot 34-35: Vaihtoviikot Lappeenrannassa. Luokkaopetus LAB-kampuksella.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkko-opetusta (Zoom) 1-2 viikkoa, lähiopetusta (Lappeenranta) 2 viikkoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali jaetaan Moodlen kautta

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle, luokkahuone

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

150 h, josta 88 h opetusta/ohjausta ja 62 h opiskelijan itsenäistä työtä

Sisältö

Ryhmätyö kansainvälisessä opiskelijaryhmässä. Sovelluskohde: Takalaitanostin.

Takalostinjärjestelmien mallintaminen ja käytettyjen mekanismien ja niiden kinematiikojen kuvaus. Liikkeen mallintaminen ja mekanismien ohjaus ja simulointi. Teoreettinen tarkastelu sekä järjestelmän käyttäytymisen mallinnus MatLab Simulinkillä.

Hydrauliikan perusteet (terminologia, peruslait ja mitoituskaavat). Hydrauliset piirit; piirien luominen ja simulointi FluidSimillä. Hydrauliset komponentit; sylinterit, venttiilit (lähinnä suuntaventtiilit) ja pumput.

Koneistustekniikoiden ja lastuamisen teoriaa. Kappaleiden koneistustehtävien suunnittelu tietokoneavusteisen valmistuksen (CAM) avulla. Prosessien suunnittelu ja prosessianalyysi CAM-ohjelmistolla, työstöaika sekä kustannusarvio. SolidWorks-suunnitteluohjelmiston CAM-työkalujen käyttö.

Arviointimenetelmät

Ryhmän loppuesityksen arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei täytä vähimmäistasoa

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu minimitasolla

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu hyvin

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu erinomaisesti

Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 09.05.2025

Ajoitus

14.05.2025 - 17.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 300

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ulla Huhtalo
  • Veera Laiho
Opetusryhmät
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö / Ripa (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)
Pienryhmät
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö / Ripa

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa lähisuhdeväkivallan ilmenemismuodot eri elämänvaiheissa
- saa valmiuksia puheeksi ottamiseen
- perehtyy auttamismenetelmien ja monialaisen yhteistyön toimintatapoihin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu LABin Moodle -oppimisympäristössä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna ja suoritettavissa XXX välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

LABin Moodle -oppimisympäristössä osoitettu materiaali.

Oppimisympäristö

LAB ammattikorkeakoulun Moodle -oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Lähisuhdeväkivalta ilmiönä, sen tunnistaminen ja puheeksi ottaminen.

Lähisuhdeväkivallan kokijoiden ja tekijöiden ammatillinen kohtaaminen.

Palveluverkostojen toimintamallit, monialainen yhteistyö ja auttamismenetelmät.

Arviointimenetelmät

Verkkotehtävien suorittaminen hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.04.2025

Ajoitus

02.05.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Tuulia Stellberg
  • Helena Hatakka
  • Annukka Salovaara
Ryhmät
  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Zoom-oppimisympäristössä.
Huom! Opintojakson opetukset eivät tule TimeEditiin, joten poimi opetuksen ajankohdat Pepistä itsellesi.

Ke 14.5. klo 9-12 Opinnäytetyöinfo; osallistuminen pakollinen.
Vapaaehtoinen pop-up ohjaus ke 21.5. klo 8-16 välillä
Aihe-ehdotuksen palautus ke 21.5. mennessä.

Työpajoihin 26.5. ja 5.6. osallistuminen oman opinnäytetyötyypin mukaisesti:

Ma 26.5. klo 8:15-11:30 toiminnallisten ja tutkimuksellisten opinnäytetöiden työpaja. Ennakkotehtävä: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite.

Ma 26.5. klo 12:15-15:30 kirjallisuuskatsauksien työpaja. Ennakkotehtävä: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite.

To 5.6. klo 8:15-11:30 toiminnallisten ja tutkimuksellisten opinnäytetöiden työpaja. Ennakkotehtävä: Opinnäytetyön menetelmälliset ratkaisut ja toteutuksen kuvaaminen

To 5.6. klo 12:15-15:30 kirjallisuuskatsauksien työpaja. Ennakkotehtävä: Opinnäytetyön menetelmälliset ratkaisut ja toteutuksen kuvaaminen

Ennen vapaajaksoa tulossa vielä vapaaehtoista ohjausta viikolle 25. Ajankohdat tarkentuvat opintojakson alkaessa. Kesän aikana ei ole ohjausta.

Opinnäytetyösuunnitelman palautus su 10.8. mennessä ja arvioitu 31.8. mennessä.

OPINNÄYTETYÖRAPORTIN KIRJOITTAMINEN (Opra 1 op.)

Opraan kuuluu verkkotesti sekä kolmen kerran luentosarja, johon on tarjolla useita aikavaihtoehtoja.

Lahden kampuksen luentosarjat ovat alakohtaisia, eli niissä esimerkit ovat sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöistä. Suositus on osallistua ensisijaisesti alakohtaiselle kurssille, eli Lahden toteutukselle. Olet siirtynyt automaattisesti ajanvaraus-Moodleen, josta voit valita itsellesi sopivan luentosarjan. Mikäli ajat eivät sovi sinulle, voit osallistua Lappeenrannan toteutukselle. Samassa Moodle-pohjassa on ajanvarauslinkki myös Lappeenrannan luentosarjoihin.

Kaikki luennot pidetään Zoomilla verkossa, ja saat ensimmäisellä luentokerralla ohjeet Moodleen kirjautumiseen.

Moodle-kurssilla on erilaista aineistoa sekä lopputesti, jolla osaaminen osoitetaan. Verkkotesti tehdään sille opettajalle, jonka luentosarjaan olet osallistunut.

Lahden luentosarjojen ajankohdat (opettaja Annukka Salovaara):

1. 13.1., 14.1 ja 15.1. klo 10 - 12 (testi tehtynä 26.1.)
2. 27.1., 28.1. ja 29.1. klo 12 - 14 (testi tehtynä 9.2.)
3. 7.4., 8.4. ja 9.4. klo 10 - 12 (testi tehtynä 13.5.)
4. 14.4., 15.4. ja 16.4. klo 10 - 12 (testi tehtynä 27.4.)
5. 5.5., 6.5. ja 7.5 klo 10 - 12 (testi tehtynä 18.5.)

Lappeenrannan luentosarjojen ajankohdat ja ilmoittautumislinkki (opettajat Mirka Airesvuo ja Seija Varis):
1. 21.1., 22.1. ja 23.1. klo 8 - 9.30
2. 17.1., 18.1. ja 19.1. klo 8 - 9.30
3. 4.3., 5.3. ja 6.3 klo 8 - 9.30
4. 31.3., 1.4. ja 2.4. klo 8 -9.30
5. 14.4., 15.4. ja 16.4. klo 8 - 9.30
6. 12.5., 13.5. ja 14.5., klo 8 - 9.30.

Zoom-linkit ovat ilmoittautumisten yhteydessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Zoom-oppimisympäristössä.
Huom! Opintojakson opetukset eivät tule TimeEditiin, joten poimi opetuksen ajankohdat Pepistä itsellesi.

Ke 14.5. klo 9-12 Opinnäytetyöinfo; osallistuminen pakollinen.
Vapaaehtoinen pop-up ohjaus ke 21.5. klo 8-16 välillä
Aihe-ehdotuksen palautus ke 21.5. mennessä.

Työpajoihin 26.5. ja 5.6. osallistuminen oman opinnäytetyötyypin mukaisesti:

Ma 26.5. klo 8:15-11:30 toiminnallisten ja tutkimuksellisten opinnäytetöiden työpaja. Ennakkotehtävä: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite.

Ma 26.5. klo 12:15-15:30 kirjallisuuskatsauksien työpaja. Ennakkotehtävä: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite.

To 5.6. klo 8:15-11:30 toiminnallisten ja tutkimuksellisten opinnäytetöiden työpaja. Ennakkotehtävä: Opinnäytetyön menetelmälliset ratkaisut ja toteutuksen kuvaaminen

To 5.6. klo 12:15-15:30 kirjallisuuskatsauksien työpaja. Ennakkotehtävä: Opinnäytetyön menetelmälliset ratkaisut ja toteutuksen kuvaaminen

Ennen vapaajaksoa tulossa vielä vapaaehtoista ohjausta viikolle 25. Ajankohdat tarkentuvat opintojakson alkaessa. Kesän aikana ei ole ohjausta.

Opinnäytetyösuunnitelman palautus su 10.8. mennessä ja arvioitu 31.8. mennessä.

OPINNÄYTETYÖRAPORTIN KIRJOITTAMINEN (Opra 1 op.)

Opraan kuuluu verkkotesti sekä kolmen kerran luentosarja, johon on tarjolla useita aikavaihtoehtoja.

Lahden kampuksen luentosarjat ovat alakohtaisia, eli niissä esimerkit ovat sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöistä. Suositus on osallistua ensisijaisesti alakohtaiselle kurssille, eli Lahden toteutukselle. Olet siirtynyt automaattisesti ajanvaraus-Moodleen, josta voit valita itsellesi sopivan luentosarjan. Mikäli ajat eivät sovi sinulle, voit osallistua Lappeenrannan toteutukselle. Samassa Moodle-pohjassa on ajanvarauslinkki myös Lappeenrannan luentosarjoihin.

Kaikki luennot pidetään Zoomilla verkossa, ja saat ensimmäisellä luentokerralla ohjeet Moodleen kirjautumiseen.

Moodle-kurssilla on erilaista aineistoa sekä lopputesti, jolla osaaminen osoitetaan. Verkkotesti tehdään sille opettajalle, jonka luentosarjaan olet osallistunut.

Lahden luentosarjojen ajankohdat (opettaja Annukka Salovaara):

1. 13.1., 14.1 ja 15.1. klo 10 - 12 (testi tehtynä 26.1.)
2. 27.1., 28.1. ja 29.1. klo 12 - 14 (testi tehtynä 9.2.)
3. 7.4., 8.4. ja 9.4. klo 10 - 12 (testi tehtynä 13.5.)
4. 14.4., 15.4. ja 16.4. klo 10 - 12 (testi tehtynä 27.4.)
5. 5.5., 6.5. ja 7.5 klo 10 - 12 (testi tehtynä 18.5.)

Lappeenrannan luentosarjojen ajankohdat ja ilmoittautumislinkki (opettajat Mirka Airesvuo ja Seija Varis):
1. 21.1., 22.1. ja 23.1. klo 8 - 9.30
2. 17.2., 18.2. ja 19.2. klo 8 - 9.30
3. 4.3., 5.3. ja 6.3 klo 8 - 9.30
4. 31.3., 1.4. ja 2.4. klo 8 -9.30
5. 14.4., 15.4. ja 16.4. klo 8 - 9.30
6. 12.5., 13.5. ja 14.5., klo 8 - 9.30.

Zoom-linkit ovat ilmoittautumisten yhteydessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimus- ja kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja tarveysalalla - opintojakson materiaali
Opinnäytetyön ohjeet Elabissa
Menetelmäkirjalllisuutta, esim:
Vilkka, Hanna (2021). Tutki ja kehitä.
Vilkka, Hanna (2021). Näin onnistut opinnäytetyössä.
Puusa, Anu ja Juuti, Pauli (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät.
Hirsjärvi, Sirkka ym. (2015). Tutki ja kirjoita.
Toikko, Timo ja Rantanen, Teemu (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Saatavilla e-julkaisuna.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö Zoom, opintojakson Moodle aukeaa ennen opetuksen alkamista. Opintojakson aikataulut löytyvät Pepistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön aiheen tulee olla valmiina opintojakson alkaessa ja valmis opinnäytetyösuunnitelma palautetaan opintojakson päättyessä. Tämä on tärkeää huomioida suunnitellessa ajankäyttöäsi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tutkimus-, kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja terveysalalla - opintojakso tulee olla suoritettuna ennen opinnäytetyön suunnittelua.

Suositeltavaa on, että opintoja on suoritettuna vähintään 130 op ennen opinnäytetyön suunnittelun aloittamista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.02.2025 - 15.04.2025

Ajoitus

26.05.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Eeva Aarrevaara
  • Alexandra Maksheeva
  • Anna Pajari
  • Katariina Mäenpää
  • Paul Carroll
  • Noora Nylander
  • Kimmo Liimatainen
  • Erika Tapaninen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • MLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Muotoiluinstituutti
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • MLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Muotoiluinstituutti
  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • LLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • TLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • LLABTO24-25E
    Complementary competence (Bachelor's) 2024-2025, Faculty of Business and Hospitality Management
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Knowledge
• use professional concepts consistently and to be capable to discuss and communicate professional issues in interdisciplinary and international group
• take account the nature and urban environment as a resource of health and wellbeing

Skills
• analyze the initial situation and the needs of a client or a business partner
• present alternative solutions and adapt the professional skills to the service design of the work life partner
• choose suitable methods and explain the reasons for these solutions
• Present the results in a written article by collaborating with international student team

Team work
• act with situational awareness
• plan and arrange the activities with the ethical principles of one’s own professional field
• organize interdisciplinary and international team work according to team’s professional goals

Suitable for Bachelor and Master degree students interested in working in international and multidisciplinary teams, which co-design in urban living and wellbeing settings.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Interdisciplinary team work student brings the know-how from own study field and implements it in the case study in international student team using out of the box thinking.
Student learns how to look and do ideation process of design of new service or product from the new perspective.
In the end the teams prepare a presentation of the project results.
This is a perfect way to experience the strength and effectiveness of international, interdisciplinary, and from the first Bachelor year to the last Master year students' teams.
The group of international teachers coach and teach the teams.

Ajoitus ja läsnäolo

Before the intensive period a written preliminary assignment. Compulsory online session will be held in May and informed separately to the enrolled students.
International intensive program May 26 – June 6, 2025 on site in Lahti.
Both weeks from Monday till Friday full day program. Presence required every day.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Introduced in Moodle and in intensive period.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Not available.

Työelämäyhteistyö

International and interdisciplinary student teams work with real work life cases or projects introduced by different clients.

Oppimisympäristö

Contact lectures and team work is arranged in the campus. Site visits are included to the programme. Learning materials and courseworks are available in Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The course requires full time participation during the intensive course.

Sisältö

Themes:
- Main theme in 2025: Planetary health
- Interdisciplinary and international team work
- Urban living Environment - resource for health and wellbeing
- Urban development
- Ecosystem services
- Co-Design
- Developmental project work
- Participatory methods
- Nature empowerment
Lectures, workshops, site visits
Project work supervised by teachers and clients
Time together in the Finnish nature

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

The prerequisite for participating in the course is that the mandatory preliminary assignment has been submitted and the preliminary information event has been attended. A maximum of 20 LUt students can be admitted to the course.

Arviointimenetelmät

100% attendance requirement
Active participation in lectures, workshops and project assignment.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Requirements not fulfilled.

Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.06.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Juha Pere
Ryhmät
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sähköiset ilmiöt tekniikan kehittämisen taustalla
- ratkaista sähköön ja desibeliasteikkoon liittyviä ongelmia matemaattisesti
- laskea sähkövaraukseen ja magnetismiin liittyviä laskutoimituksia
- soveltaa digitaalisuutta tulosten käsittelyssä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Moodlesivusto, opetusvideot

Ajoitus ja läsnäolo

Tehdään omaan tahtiin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson moodlesivusto

(Peltonen, H. 2014. Insinöörin (AMK) Fysiikka osa 1. 11. painos. Gummerus Kirjapaino Oy, Kirjan saatavuudessa on ongelmia ja kirjaa ei tarvitse olla.)

(2012. Insinöörin (AMK) Fysiikka osa 2. 8.painos. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä. Kirjan saatavuudessa on ongelmia ja kirjaa ei tarvitse olla.)

Oppimisympäristö

Moodle, (oppikirja)

Sisältö

Tasasähkö
Vaihtosähkö
Sähköstatiikka
Desibeliasteikko

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolla on tarkoitettu Tekniikan fysiikan perusteet kulkemassa rinnalla samaan aikaan, tai olemaan suoritettu aiemmin. Tämä ei ole välttämätöntä etenkin, jos on jotakin fysiikan pohjaa aiemmista opiskeluista.

Arviointimenetelmät

Tentti, harjoitustehtävät

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei osaa ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja osaa etsiä yksittäisiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita opettajan antamiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osaa etsiä ongelmanratkaisun kannalta oleelliset tiedot. Osaa monipuolisesti ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa etsiä tietoa ongelmanratkaisuprosessin eri vaiheissa. Osaa ratkaista kaikki tai lähes kaikki opettajan asettamat matemaattisluonnontieteelliset ongelmat.

Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.06.2025

Ajoitus

01.05.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Juha Pere
Ryhmät
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää fysiikan merkityksen tekniikassa
- osaa kuvata SI-yksikköjärjestelmän ja tehdä yksikönmuunnoksia
- osaa ratkaista kinematiikan, mekaniikan ja lämpöopin ongelmia matemaattisesti
- osaa soveltaa vektorilaskentaa mekaniikan ilmiöissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

moodlesivusto, opetusvideot

Ajoitus ja läsnäolo

Tehdään omaan tahtiin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson moodlesivusto

(Peltonen, H. 2014. Insinöörin (AMK) Fysiikka osa 1. 11. painos. Gummerus Kirjapaino Oy. Kirja ei ole pakollinen ja kirjan saatavuudessa on ongelmia.)

Oppimisympäristö

Moodle

Sisältö

* suureet, SI-järjestelmä, SI-järjestelmään kuulumattomat yksiköt
* kinematiikkaa
* Newtonin lait
* lämpötila-asteikot, lämpölaajeneminen, kalorimetriaa, lämmönsiirron perusteet
* paine, ideaalikaasun tilayhtälö, ainemäärä, moolimassa, tilavuusvirta, massavirta
* voimavektoreiden yhteenlasku, kitka
* työ, energia, teho, hyötysuhde

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tekniikan fysiikan perusteet AT00BT70
Basic Studies in Physics AT00CH50

ovat täsmälleen sama kurssi, vain eri kielellä. Et voi suorittaa molempia.

Arviointimenetelmät

Tehtäväpaketit

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei osaa ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja osaa etsiä yksittäisiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita opettajan antamiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osaa etsiä ongelmanratkaisun kannalta oleelliset tiedot. Osaa monipuolisesti ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa etsiä tietoa ongelmanratkaisuprosessin eri vaiheissa. Osaa ratkaista kaikki tai lähes kaikki opettajan asettamat matemaattisluonnontieteelliset ongelmat.

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

18.03.2025 - 13.04.2025

Ajoitus

02.05.2025 - 10.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 150

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
  • Kesäopinnot
  • Ristiinopiskelu
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Ryhmät
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)
  • HLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn
- kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan
- valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö).
* Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät).
* Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14
.
Tehtävät:
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
.
* Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025.
* Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
* Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö).
* Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät).
* Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14
.
Tehtävät:
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
.
* Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025.
* Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
* Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla)
JA
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö) tehdessään kehittämistehtävän.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2025 –10.8.2025 (Moodle-verkko-oppimisympäristö).
* Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät).
* Kurssin pedagogia: oppimistehtävät on suunniteltu niin, että aiheita prosessoidaan tekemisen, pohtimisen ja kehittämisen kautta. Tavoitteena on ymmärtävä ja soveltava oppiminen, ei pelkkä tiedon saaminen aiheesta.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 19.5. klo 10–11.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 9.6. klo 13–14
.
Tehtävät:
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen
.
* Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 1, 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 10.8.2025.
* Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
* Tehtävien mitoitus: 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä, taso EQF 6 (AMK)

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Opiskelijalla on hyvä olla tehtynä vähintään yksi harjoitelu tai noin 2 kk työkokemusta (sosiaaliala, terveysala, ohjaustyö, terapiatyö, sivistystoimiala tai muu asiakastyö) tehdessään kehittämistehtävän.
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
* Opiskelijan tulee kirjautua opintojakson Moodle-sivulle viimeistään 5.6. jotta tehtävien palautus onnistuu kesän aikana (keskustelualueilla on 12 hengen pienryhmät)
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa liittyy turvallisiin rakenteisiin, työyhteisön vuorovaikutukseen ja itsetuntemukseen. Sen laaja tavoite on yhteiskunnan kehittäminen traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Osaamistavoitteet

Student
- will understand the key points about Boreal forestry
- be able to differentiate key differences between Nordic and Central European industries
- will have the understanding of various visual and strength grades of Nordic wood products
- learns the key panel products from plywood to particleboards
- gets an overall view of wood products global market
- will learn uses of wood products in structures and interiors

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

03.03.2025 - 30.09.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 30.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Ilkka Tarvainen
Ryhmät
  • TLABTO24H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
  • TLTIAVOVWU25K
    Open UAS, Virtual Wood University, spring 2025, Lahti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Muut organisaatiot

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kesäopinnot
Opetusryhmät
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)
Pienryhmät
  • Seminaari 1
  • Seminaari 2
  • Seminaari 3
  • Seminaari 4
  • Seminaari 5

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.01.2025 - 30.04.2025

Ajoitus

04.08.2025 - 14.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 26

Koulutus
  • Konetekniikan koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Mechanical Engineering (2021, 2022, 2023)
  • Kesäopinnot
  • Bachelor’s Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering
Opettaja
  • Tuomo Liimatainen
Ryhmät
  • TLPRMEC23S
    Bachelor's Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering 23S Lappeenranta
  • LABKES25KH
    Kesäopinnot 2025 (AMK)
  • TLPRMEC22S
    Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
  • TLPRKONE24S
    Konetekniikan koulutus 24S Lappeenranta
  • TLPRMEC24S
    Bachelor's Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering 24S Lappeenranta
  • TLPRKONE22S
    Konetekniikan koulutus 22S Lappeenranta
  • TLPRKONE23S
    Konetekniikan koulutus 23S Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Student is able to
- describe used mechanisms and their kinematics
- simulate structure motion and control the system for desired target
- apply theoretical approach (equations) with support of Matlab Simulink
- recognise general possibilities in process planning and process analysis using CAM technology.
- determine process times and make a cost estimate using CAM planning.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin rakenne:
5 op sisältäen verkko- ja kontaktiopetuksen.

Aiheet:
Monikansallisen ryhmätyön oppiminen
Mekanismien simulointi
Valmistustekniikka
Hydrauliikka

Aikataulu:
Viikko 32 -33: Verkko-opetus. Opiskelijaryhmien muodostaminen. Opiskelijaryhmät kokoontuvat verkossa. Valmistelut vaihtoon.
Viikot 34-35: Vaihtoviikot Lappeenrannassa. Luokkaopetus LAB-kampuksella.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkko-opetusta (Zoom) 1-2 viikkoa, lähiopetusta (Lappeenranta) 2 viikkoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali jaetaan Moodlen kautta

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle, luokkahuone

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

150 h, josta 88 h opetusta/ohjausta ja 62 h opiskelijan itsenäistä työtä

Sisältö

Ryhmätyö kansainvälisessä opiskelijaryhmässä. Sovelluskohde: Takalaitanostin.

Takalostinjärjestelmien mallintaminen ja käytettyjen mekanismien ja niiden kinematiikojen kuvaus. Liikkeen mallintaminen ja mekanismien ohjaus ja simulointi. Teoreettinen tarkastelu sekä järjestelmän käyttäytymisen mallinnus MatLab Simulinkillä.

Hydrauliikan perusteet (terminologia, peruslait ja mitoituskaavat). Hydrauliset piirit; piirien luominen ja simulointi FluidSimillä. Hydrauliset komponentit; sylinterit, venttiilit (lähinnä suuntaventtiilit) ja pumput.

Koneistustekniikoiden ja lastuamisen teoriaa. Kappaleiden koneistustehtävien suunnittelu tietokoneavusteisen valmistuksen (CAM) avulla. Prosessien suunnittelu ja prosessianalyysi CAM-ohjelmistolla, työstöaika sekä kustannusarvio. SolidWorks-suunnitteluohjelmiston CAM-työkalujen käyttö.

Arviointimenetelmät

Ryhmän loppuesityksen arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei täytä vähimmäistasoa

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu minimitasolla

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu hyvin

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu erinomaisesti