Siirry suoraan sisältöön

Kesäopinnot

Laajuus:
30 op

Kesäopinnot 2024 (AMK), LAB
Tunnus
(LABKES24)

Kesäopinnot 2024 (YAMK), LAB
Tunnus
(LABYKES24)
Kesäopinnot 2023 (AMK), LAB
Tunnus
(LABKES23)

Kesäopinnot 2023 (YAMK), LAB
Tunnus
(LABYKES23)
Kesäopinnot 2022 (AMK), LAB
Tunnus
(LABKES22)

Kesäopinnot 2022 (YAMK), LAB
Tunnus
(LABYKES22)
Kesäopinnot 2021 (AMK), LAB
Tunnus
(LABKES21)

Kesäopinnot 2021 (YAMK), LAB
Tunnus
(LABYKES21)
Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

13.05.2024 - 04.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
  • Lotta Pyykkönen
Ryhmät
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvailla kulttuurihyvinvoinnin tavoitteita ja menetelmiä työelämässä
• reflektoida omia ajatuksia, tarpeita ja toiveita taiteen avulla ryhmässä
• kehittää tunne- ja vuorovaikutustaitojaan itseilmaisun keinoin
• kehittää ammatillisia voimavaroja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus verkossa ajalla 2.5.–4.8.2024. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä.

* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)

* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 29.5., 30.5. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 2.5.4–4.8.2024 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 4.8.2024

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutus verkossa ajalla 2.5.–4.8.2024. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä. Ohjattuihin taidetyöpajoihin verkossa osallistuminen on tärkeää osaamistavoitteiden saavuttamiseksi.

* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)

* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 29.5., 30.5. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 2.5.4–4.8.2024 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 4.8.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opiskelija hyödyntää yleistä työelämäkokemustaan oppimistehtävissä.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso on suoritettava 4.8.2024 mennessä.

Oppimisympäristö

Moodle-oppimisympäristö, Zoom-verkkotyöpajat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op (135 tuntia). Toteutus verkossa ajalla 2.5.–4.8.2024. Sisältää ohjattuja taidetyöpajoja verkossa (3 kpl) sekä itsenäisesti tehtäviä harjoituksia ja oppimistehtäviä.

* KULTTUURIHYVINVOINTI 2 op
- Kulttuurihyvinvoinnin teoreettiset perusteet 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)
- Kulttuurihyvinvoinnin kehittämistehtävä 1 op (kirjallinen tehtävä portfolioon 4.8.2024 mennessä)

* AMMATILLISEN ITSETUNTEMUKSEN KEHITTÄMINEN TAITEEN AVULLA 3 op
- Ohjatut taidetyöpajat verkossa (3 kpl), osallistuminen ja reflektio (1 op) 29.5., 30.5. ja 5.6. klo 9–12
- Ammatillinen itsetuntemus -tehtävät Moodlessa ajalla 2.5.4–4.8.2024 (1 op)
- Portfolion (1 op) kokoaminen ja palautus viimeistään 4.8.2024

Sisältö

Kulttuurihyvinvointi työelämässä, taidelähtöiset työmenetelmät, ammatillinen itsetuntemus, itseilmaisu, tunne- ja vuorovaikutustaidot.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on tarkoitettu kaikille LABin opiskelijoille. Sinulla ei tarvitse olla ennakko-osaamista kurssin teemoista tai menetelmistä.
.
Varaa käyttöösi seuraavia välineitä: sakset, paperia, liimaa, aikakausilehtiä (kollaasityöskentelyyn), vesivärit, värikyniä, kamera (kännykkäkamera käy).
.
Huom! Sosionomiopiskelijoilla käsitellään tämän opintojakson teemoja ammattiopintojen pakollisella kurssilla Ohjaajan itsetuntemus ja vuorovaikutusosaaminen.

Arviointimenetelmät

Arviointikriteerit ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 03.06.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Juha Pere
Ryhmät
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Student is able to
- understand the purpose of the physics in technology
- describe and utilize the SI-unit system and implement
- solve mathematical problems in kinematics, mechanics and thermodynamics
- utilize vectors

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Videos, exercises

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

The pages in Moodle

Oppimisympäristö

Moodle

Sisältö

SI-units
Basics of mechanics
Heat and energy
Force and vectors
Efficiency

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tekniikan fysiikan perusteet AT00BT70
Basic Studies in Physics AT00CH50

ovat täsmälleen sama kurssi, vain eri kielellä. Et voi suorittaa molempia.

Arviointimenetelmät

Exercises

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Mari Mynttinen
  • Minna-Maria Behm
Ryhmät
  • LLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • TLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lappeenranta
  • MLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
  • LABYKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (YAMK)
  • LLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • TLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
  • MLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- tunnistaa eettistä kuormitusta aiheuttavia tilanteita

- tunnistaa eettistä organisaatiokulttuuria määrittäviä tekijöitä

- soveltaa eettisen organisaatiokulttuurin mallia eettisissä ongelmatilanteissa

- arvioida, kehittää ja johtaa työyhteisön eettistä organisaatiokulttuuria

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso soveltuu hyvin kaikille YAMK-opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita eettisen organisaatiokulttuurin johtamisesta ja kehittämisestä.

Opintojakso toteutuu ajalla 1.5.-31.8.2024 itsenäisinä verkko-opintoina Moodle-alustalla.

Opintojaksosta voi saada arvioinnin kahtena ajankohtana:
- tehtäväkokonaisuus, joka on palautettu viimeistään su 26.5.24, arvioidaan 7.6.24 mennessä.
- tehtäväkokonaisuus, joka on palautettu viimeistään su 4.8.24, arvioidaan 31.8.24 mennessä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina Moodle-alustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali osoitetaan opintojakson Moodle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnasta suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

Opintojakso on kehitetty hankkeessa luodun ja pilotoidun opintojakson pohjalta (LAB-ammattikorkeakoulu & Työterveyslaitos, Hyvä veto, 2022)

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä = 135 tuntia

Sisältö

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa eettistä kuormitusta aiheuttavia tilanteita
- tunnistaa eettistä organisaatiokulttuuria määrittäviä tekijöitä
- soveltaa eettisen organisaatiokulttuurin mallia eettisissä ongelmatilanteissa
- arvioida, kehittää ja johtaa työyhteisön eettistä organisaatiokulttuuria

Opintojakson asiantuntijuusalueet:
Opintojaksolla eettistä organisaatiokulttuuria tarkastellaan seuraavista näkökulmista
- Eettinen organisaatiokulttuuri
- Eettinen kuormittuminen
- Kapteinin (2008) CEV-malli (The Corporate Ethical Virtues Model)
- Eettisen organisaatiokulttuurin johtaminen

Arviointimenetelmät

Osaamistavoitteet – ylempi AMK-arviointikehikko (EQF7)
- Tiedollinen osaaminen: tietoperusta ja lähteet
- Taidollinen osaaminen: asiantuntijuus sisällön käsittelyssä/soveltamisessa ja toteutus
- Viestintäosaaminen: kirjoittaminen
- Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja

Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan suorittamalla opintojakson osioiden kirjalliset tehtävät.

Opintojakso arvioidaan kokonaisarvosanalla 5-1 (hylätty). Osa-alueiden esseetehtävät arvioidaan arvosanalla 5-1 (hylätty) ja muut tehtävät suoritettu. Kaikki opintojakson osa-alueet tulee olla vähintään suoritettu hyväksytyn tasoisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson oppimistavoitteita. Kaikki opintojakson osa-alueet tulee olla suoritettu vähintään hyväksytyn tasoisesti.
Opiskelija
- käyttää perustelemattomasti ja suppeasti eettisen organisaatiokulttuurin johtamisen käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa soveltaa tietoa eettisen organisaatiokulttuurin johtamisessa puutteellisesti
- kirjoittaminen ei täytä asiatyyliselle/tieteelliselle kirjoittamiselle asetettuja kriteereitä tai sisältää liikaa samankaltaisuutta (Turnitin)

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa käyttää eettisen organisaatiokulttuuriin ja sen johtamiseen liittyviä käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa arvioida, kehittää ja johtaa eettistä organisaatiokulttuuria
- osaa ennakoida työyhteisön eettiseen kuormitukseen ja eettiseen organisaatiokulttuuriin liittyviä tekijöitä organisaatiossa
- osaa kirjoittaa lähes asiatyylillä/ tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa käyttää johdonmukaisesti ja käytäntölähtöisesti soveltaen eettisen organisaatiokulttuuriin ja sen johtamiseen liittyviä käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa arvioida, kehittää ja johtaa eettistä organisaatiokulttuuria yhteisöllisesti
- osaa ratkaista ammatilliseen toimintaan liittyvää eettistä kuormitusta ja eettisiä ristiriitoja organisaatiossa
- osaa kirjoittaa johtamisesta pääasiallisesti asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa käyttää kriittisesti eettisen organisaatiokulttuurin sekä sen johtamisen liittyvää uusinta tutkimustietoa.
- osaa analysoida, arvioida, kehittää ja johtaa eettisen organisaatiokulttuuria organisaatiotasolla
- osaa ennakoida, arvioida ja ratkaista tutkimustietoon pohjaten ammatilliseen toimintaan liittyvää eettistä kuormitusta ja eettisiä ristiriitoja organisaatiossa
- osaa kirjoittaa johtamisesta virheettömällä asiatyylillä/ tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 05.05.2024

Ajoitus

20.05.2024 - 11.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 300

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Mia Ikonen
  • Ulla Huhtalo
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Osaa huomioida ja tukea lasta ja vanhempia erotilanteessa ja ohjata tarvittavan avun piiriin.
Osaa huomioida perheenjäsenten yksilölliset tarpeet erotilanteessa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu LAB-ammattikorkeakoulun Moodle -oppimisympäristössä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna LAB-ammattikorkeakoulun Moodlessa ja itsenäisesti suoritettavissa 20.5-11.8.2024 välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle -oppimisympäristössä osoitettu materiaali.

Oppimisympäristö

LAB ammattikorkeakoulun Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työtä 135 tuntia (5 op).

Sisältö

Opiskelija oppii tunnistamaan lapsiperheen eron erityispiirteitä ja lapsia suojaavia tekijöitä vanhempien erotessa.
Opiskelija osaa huomioida ja tukea lasta sekä vanhempia erotilanteessa ja ohjata tarvittavan avun piiriin.
Opiskelija saa työkaluja työskennellä perheenjäsenten yksilöllisten tarpeiden mukaisesti erotilanteissa.

Arviointimenetelmät

Verkkotehtävien suorittaminen hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Verkkotehtävät on suoritettu hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

21.04.2023 - 05.06.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 03.09.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 26

Koulutus
  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Tuomo Liimatainen
Ryhmät
  • TLPREX23A
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 2023, lyhyet vaihdot, tekniikka, Lappeenranta
  • TLPRMEC22S
    Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
  • TLPRKONE20S
    Konetekniikan koulutus 20S Lappeenranta
  • TLPRMEC20S
    Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering and Production Technology 20S Lappeenranta
  • TLPRKONE22S
    Konetekniikan koulutus 22S Lappeenranta
  • TLPRKONE21S
    Konetekniikan koulutus 21S Lappeenranta
  • TLPRMEC21S
    Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 21S Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Student is able to
- describe used mechanisms and their kinematics
- simulate structure motion and control the system for desired target
- apply theoretical approach (equations) with support of Matlab Simulink
- recognise general possibilities in process planning and process analysis using CAM technology.
- determine process times and make a cost estimate using CAM planning.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin rakenne:
5 op sisältäen verkko- ja kontaktiopetuksen.

Aiheet:
Monikansallisen ryhmätyön oppiminen
Mekanismien simulointi
Valmistustekniikka
Hydrauliikka

Aikataulu:
Viikko 32: Verkko-opetus. Opiskelijaryhmien muodostaminen.
Viikko 33: Opiskelijaryhmät kokoontuvat verkossa. Valmistelut vaihtoon.
Viikot 34-35: Vaihtoviikot Lappeenrannassa. Luokkaopetus LAB-kampuksella.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkko-opetusta (Zoom) 1 viikko, lähiopetusta (Lappeenranta) 2 viikkoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali jaetaan Moodlen kautta

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle, luokkahuone

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

150 h, josta 88 h opetusta/ohjausta ja 62 h opiskelijan itsenäistä työtä

Sisältö

Ryhmätyö kansainvälisessä opiskelijaryhmässä. Sovelluskohde: Takalaitanostin.

Takalostinjärjestelmien mallintaminen ja käytettyjen mekanismien ja niiden kinematiikojen kuvaus. Liikkeen mallintaminen ja mekanismien ohjaus ja simulointi. Teoreettinen tarkastelu sekä järjestelmän käyttäytymisen mallinnus MatLab Simulinkillä.

Hydrauliikan perusteet (terminologia, peruslait ja mitoituskaavat). Hydrauliset piirit; piirien luominen ja simulointi FluidSimillä. Hydrauliset komponentit; sylinterit, venttiilit (lähinnä suuntaventtiilit) ja pumput.

Koneistustekniikoiden ja lastuamisen teoriaa. Kappaleiden koneistustehtävien suunnittelu tietokoneavusteisen valmistuksen (CAM) avulla. Prosessien suunnittelu ja prosessianalyysi CAM-ohjelmistolla, työstöaika sekä kustannusarvio. SolidWorks-suunnitteluohjelmiston CAM-työkalujen käyttö.

Arviointimenetelmät

Ryhmän loppuesityksen arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei täytä vähimmäistasoa

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu minimitasolla

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu hyvin

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu erinomaisesti

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

05.06.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Sanna Nurmiainen
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla erilaisia johtamisen lähestymistapoja ja niiden merkitystä työyhteisön johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan johtamisen ja henkilöstöhallinnon erityispiirteet ja lainsäädännön
- kuvata talouden seurannan indikaattoreita kustannustehokkuuden, kestävän kehityksen ja yrittäjämäisen toiminnan näkökulmista
- kuvata laatutyön periaatteet ja soveltaa asiakaskeskeisten palvelujen kehittämisen keinoja
- kehittää työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tämä kyseinen opintojakso tarkoitettu kesäyliopiston opiskelijoille. Hyvinvointi-yksikön tutkinto-opiskelijat eivät opiskele tätä kurssia, vaan heidän tulee ilmoittautua kahdelle eri opintojaksolle: AY00CU16 Yrittäjyys 2 op ja AY00CU42 Esihenkilötyö 3 op

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Pipsa Murto
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

-kuvata ja tunnistaa leikin kehitysvaiheita, merkitystä ja sitä selittäviä teorioita
-ohjata ja mahdollistaa leikkiä vuorovaikutusta, ilmaisua ja tunnesäätelyä tukevana menetelmänä
-tunnistaa leikin ja liikkumisen mahdollisuuksia sekä rajoittavia tekijöitä
-käyttää ja soveltaa liikkeen ja ilmaisun monien muotojen mahdollisuuksia ja keinoja/menetelmiä arjen tavoitteellisessa ohjaustyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu täysin itsenäisesti verkossa oman aikataulun mukaisesti. Toteutukseen sisältyy tutkittuun teoriatietoon perustuvaa materiaalia, oppimistehtäviä ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna 1.5. - 31.8.2024.

Toukokuun loppuun mennessä palautuneet tehtävät arvioidaan kesäkuussa.
Kesä- ja heinäkuun aikana palautuneet tehtävät arvioidaan elokuun loppuun mennessä.
Elokuussa palautuneet tehtävät arvioidaan syyskuun aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa n. 27 tunnin opiskelijan työtä

Sisältö

-Leikki lapsen eri kehitysvaiheissa ja leikin teoria
-Lapsen motorinen kehitys ja liikkuminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-Vertaissuhteiden ja osallisuuden tukeminen luovan toiminnan kautta
-Leikin, liikkeen ja ilmaisun mahdollisuudet lapsen tunteiden ja stressin säätelyssä
-Luovuus ja ilmaisun soveltavat muodot vuorovaikutuksen tukena
-Aikuisen rooli vuorovaikutusta rakentavan leikin mahdollistajana ja rikastajana
-Metsä ja luonto hyvinvointia tuottavina leikkiympäristöinä
-Leikki, leikillisyys ja luovuus osana jokaisen arkea
-Ilmaisun eri muodot (musiikki, draama, kuvataide, kädentaidot) ryhmän-/yksilöiden tavoitteellisessa ohjauksessa
-Liikkumisen mahdollistaminen ja siihen kannustaminen arjessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso soveltuu kaikille lapsia ja perheitä työssään kohtaaville ammattilaisille sekä tällaisiin ammatteihin opiskeleville opiskelijoille (esim. varhaiskasvatus, lastensuojelu, perhetyö, terveydenhoito, sairaanhoito, fysioterapia).

Opintojakso kuuluu LABissa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen vaadittaviin täydentäviin opintoihin.

Arviointimenetelmät

Opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden mukaisen osaamisensa oppimistehtävissään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

-Osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittaminen oppimistehtävissä

-Oppimistehtävien suorittaminen tehtävänannon mukaisesti ja palauttaminen annetussa aikataulussa

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

06.05.2024 - 05.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 300

Koulutus
  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Ulla Huhtalo
  • Veera Laiho
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa lähisuhdeväkivallan ilmenemismuodot eri elämänvaiheissa
- saa valmiuksia puheeksi ottamiseen
- perehtyy auttamismenetelmien ja monialaisen yhteistyön toimintatapoihin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu LABin Moodle -oppimisympäristössä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso on avoinna ja suoritettavissa 6.5.-5.8.2024 välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

LABin Moodle -oppimisympäristössä osoitettu materiaali.

Oppimisympäristö

LAB ammattikorkeakoulun Moodle -oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Lähisuhdeväkivalta ilmiönä, sen tunnistaminen ja puheeksi ottaminen.

Lähisuhdeväkivallan kokijoiden ja tekijöiden ammatillinen kohtaaminen.

Palveluverkostojen toimintamallit, monialainen yhteistyö ja auttamismenetelmät.

Arviointimenetelmät

Verkkotehtävien suorittaminen hyväksytysti ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Tuulia Stellberg
  • Helena Hatakka
  • Mirka Airesvuo
  • Seija Varis
  • Annukka Salovaara
Opetusryhmät
  • Opinnäytetyöinfo (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimitapaaminen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimitapaaminen 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pop up-ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS21KV
    Sosionomikoulutus 21KV Lahti
  • HLPRSOS21KM
    Sosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti
  • HLTISOS21K
    Sosionomikoulutus 21K Lahti
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
  • SOS20K
    Sosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti
  • 08SOS20KV
    Sosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta
  • HLTISOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lahti
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)
  • HLTISOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lahti
  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta
  • 08SOS20KM
    Sosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
  • Opinnäytetyöinfo
  • Tiimitapaaminen 1
  • Tiimitapaaminen 2
  • Pop up-ohjaus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Zoom-oppimisympäristössä
Ti 7.5. klo 9-12 Opinnäytetyöinfo; osallistuminen pakollinen
Vapaaehtoinen pop-up ohjaus ma 13.5.
Aihe-ehdotuksen palautus ke 15.5. mennessä -> Tiimijaot ilmoitetaan tämän jälkeen.
Ma 27.5. klo 11-16 Tiimitapaaminen 1: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite, Opinnäytetyösi menetelmälliset ratkaisut
Ti 28.5. klo 11-16 Tiimitapaaminen 2: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite, Opinnäytetyösi menetelmälliset ratkaisut
Ma 10.6 ja ti 11.6. klo 11-16 vapaaehtoista ohjausta
Opinnäytetyösuunnitelman palautus su 4.8. mennessä ja arvioitu 4.9. mennessä.

Opinnäytetyön suunnittelun kokonaisuuteen sisältyy myös 1 op:n Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen (Opra).

Opraan kuuluu verkkotesti sekä kolmen kerran luentosarja, johon on tarjolla useita aikavaihtoehtoja.

Lahden kampuksen luentosarjat ovat alakohtaisia, eli niissä esimerkit ovat Sosiaali- ja terveysalan opinnäytetöistä. Valitse omiin aikatauluihisi parhaiten sopivan luentosarja:

Tammikuun luentosarja 1: 23.1. klo 10 - 12, 24.1. klo 10 - 12 ja 26.1. klo 10 - 12
Tammikuun luentosarja 2: 29.1. klo 10 - 12, 30.1. klo 12 - 14 ja 2.2. klo 12 - 14
Helmikuun luentosarja: 7.2. klo 10 - 12, 9.2. klo 10 - 12 ja 12.2. klo 10 - 12
Maaliskuun luentosarja: 6.3. klo 10 - 12, 7.3. klo 10 - 12 ja 8.3. klo 10 - 12
Toukokuun luentosarja: 6.5. klo 10 - 12, 7.5. klo 10 - 12 ja 10.5. klo 10 - 12.

Ilmoittautuminen luentosarjaan: https://moodle.lut.fi/mod/choice/view.php?id=1179713

Mikäli mikään alakohtaisista luentosarjoista ei sovi aikatauluihisi, voit ilmoittautua Lappeenrannan monialaisille luentosarjoille https://moodle.lut.fi/mod/choice/view.php?id=499933

Verkkotesti tehdään sille opettajalle, jonka luentosarjaan olet ilmoittautunut.

Ajoitus ja läsnäolo

Ti 7.5. klo 9-12 Opinnäytetyöinfo; osallistuminen pakollinen
Vapaaehtoinen pop-up ohjaus ma 13.5.
Aihe-ehdotuksen palautus ke 15.5. mennessä -> Tiimijaot ilmoitetaan tämän jälkeen.
Ma 27.5. klo 11-16 Tiimitapaaminen 1: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite, Opinnäytetyösi menetelmälliset ratkaisut
Ti 28.5. klo 11-16 Tiimitapaaminen 2: Opinnäytetyösi teoreettiset käsitteet, tarkoitus ja tavoite, Opinnäytetyösi menetelmälliset ratkaisut
Ma 10.6 ja ti 11.6. klo 11-16 vapaaehtoista ohjausta
Opinnäytetyösuunnitelman palautus su 4.8. mennessä ja arvioitu 4.9. mennessä.


Kurssiin kuuluu 1 op:n Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen (Opra), johon kuuluvat seuraavat osiot:

1. Kolmen kerran luentosarja:
Luentosarja 1. Opinnäytetyön rakenne, otsikointi ja havainnollistaminen
Luentosarja 2. Lähdemerkinnät ja hyvä kieliasu
Luentosarja 3. Tiedonhankinta.
Ilmoittautumislinkki luentosarjoihin on Moodle-kurssilla.

2. Verkkotesti
Verkkotestissä kerrataan opinnäytetyön kirjoittamisen kannalta tärkeimmät asiat. Verkkotesti on Testaa taitosi -osiossa Opran Moodle-kurssilla.

Lisätietoja: annukka.salovaara@lab.fi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimus- ja kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja tarveysalalla - opintojakson materiaali
Opinnäytetyön ohjeet Elabissa
Menetelmäkirjalllisuutta, esim:
Vilkka, Hanna (2021). Tutki ja kehitä.
Vilkka, Hanna (2021). Näin onnistut opinnäytetyössä.
Puusa, Anu ja Juuti, Pauli (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät.
Hirsjärvi, Sirkka ym. (2015). Tutki ja kirjoita.
Toikko, Timo ja Rantanen, Teemu (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Saatavilla e-julkaisuna.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön aiheen tulee olla valmiina opintojakson alkaessa ja valmis opinnäytetyösuunnitelma palautetaan opintojakson päättyessä. Tämä on tärkeää huomioida suunnitellessa ajankäyttöäsi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tutkimus-, kehittäminen ja innovaatiot sosiaali- ja terveysalalla - opintojakso tulee olla suoritettuna ennen opinnäytetyön suunnittelua.

Suositeltavaa on, että opintoja on suoritettuna vähintään 130 op ennen opinnäytetyön suunnittelun aloittamista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Minna-Maria Behm
  • Anne Suikkanen
Ryhmät
  • LLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • TLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lappeenranta
  • MLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lappeenranta
  • LABYKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (YAMK)
  • LLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • TLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
  • MLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- Selittää projektin vaiheet ja verkostoitumisen lähtökohdat
- Organisoida projektin toteutuksen
- Toimia projekteissa ja verkostoissa johtajana tai asiantuntijana
- Arvioida projektin tuloksia, vaikutuksia ja vaikuttavuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kesäopintoina 2024.

Opintojakso toteutuu kokonaan Moodle verkko-oppimisympäristössä. Opiskelijat suorittavat opintojakson itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan.

Opetusmenetelminä Moodle-kurssialustalla ohjeistetut tehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu ajalla 1.5.-31.8.24.

Huom! Opintojaksolle ilmoittautuminen pe 7.6.2024 mennessä, jolloin opettajat jäävät vapaajaksolle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla osoitettava materiaali

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutuu kokonaan Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksossa ei ole kontaktiopetusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- Selittää projektin vaiheet ja verkostoitumisen lähtökohdat
- Organisoida projektin toteutuksen
- Toimia projekteissa ja verkostoissa johtajana tai asiantuntijana
- Arvioida projektin tuloksia, vaikutuksia ja vaikuttavuutta

Sisältö:
Projektin vaiheet ja verkostoitumisen lähtökohdat
Hyvä projektisuunnitelma
Projektin johtaminen ja monialainen toteuttaminen
Verkostojohtaminen ja asiantuntijana toimiminen projektin verkostoissa
Projektin tulosten, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan palautettavan tehtävän perusteella. Kaikki opintojaksoon sisältyvät osatehtävät tulee olla myös hyväksytysti suoritetut.

Opintojakso toteutuu ajalla 1.5.-31.8.2024.

Tehtävät arvioidaan kaksi kertaa lukukauden aikana.

- tehtävät, jotka on palautettu viimeistään 26.5.24, arvioidaan 7.6.24 mennessä.
- tehtävät, jotka on palautettu viimeistään 31.7.24, arvioidaan 31.8.24 mennessä.

Osaamistavoitteet – ylempi AMK-arviointikehikko (EQF7)
- Tiedollinen osaaminen: tietoperusta ja lähteet
- Taidollinen osaaminen: asiantuntijuus sisällön käsittelyssä/soveltamisessa ja toteutus
- Viestintäosaaminen: kirjoittaminen
- Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja

Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan suorittamalla opintojakson kirjalliset tehtävät.

Opintojakso arvioidaan kokonaisarvosanalla 5-1 (hylätty).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita. Kaikki opintojakson osiot tulee olla suoritettu vähintään hyväksytyn tasoisesti.
Opiskelija
- käyttää perustelemattomasti ja suppeasti projekti- ja verkostojohtamisen käsitteitä ja tutkimustietoa
- osaa soveltaa projekti- ja verkostojohtamisen tietoa puutteellisesti
- kirjoittaminen ei täytä asiatyyliselle/tieteelliselle kirjoittamiselle asetettuja kriteereitä tai sisältää liikaa samankaltaisuutta (Turnitin)

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1 = Opiskelija osaa
- käyttää projekti- ja verkostojohtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- ratkaista projekti- ja verkostojohtamisen kehittämiskysymyksiä
- ennakoida ja suunnitella projekti- ja verkostojohtamisen toimintaa monialaisesti
- osaa kirjoittaa lähes asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3 = Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen projekti- ja verkostojohtamisen käsitteitä
- soveltaa projekti- ja verkostojohtamisen kehittämisen menetelmiä
- soveltaa monialaista lähestymistapaa projekti- ja verkostojohtamisen
- osaa kirjoittaa johtamisesta pääasiallisesti asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5= Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa projekti- ja verkostojohtamisessa
- arvioida ja kehittää projekti- ja verkostojohtamista monialaisesti
- osaa johtaa monialaista projektia ja verkostoa
- osaa kirjoittaa johtamisesta virheettömällä asiatyylillä/tieteellisellä kirjoittamisella, joka täyttää asetetut kriteerit

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

03.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Outi Rantatulkkila
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee ratkaisukeskeiset toimintaperiaatteet ja niiden hyödyt käytännössä
- osaa soveltaa positiivisen psykologian lähestymistapaa ja vahvuusperustaista toimintaa työssä sekä omassa elämässä
- tunnistaa tarinoiden ja uskomusten merkitykset ihmisten pystyvyysprosesseissa ja saa toimintamalleja pystyvyyden tukemiseen
- ymmärtää resilienssin käsitteen yksilön ja yhteisön elämässä, ja oppii resilienssiä tukevia keinoja
- tiedostaa läsnäolon ja näkökulman merkitykset hyvinvoinnissa sekä rakentavassa yhteistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

verkkoympäristö, itsenäinen opiskelu

Ajoitus ja läsnäolo

3.5.-31.7.2024
Opettajien vapaajakson aikana 10.6.-5.8.2023 opiskelija etenee opintojaksolla itsenäisesti, tällöin ei arviointia
Arvioinnit tapahtuvat ennen 6.6.2023 sekä 6.8. alkaen elokuun 2024 ajan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirvihuhta, H.& Litovaara, A. 2004. Ratkaisun taito. Tammi.
Katajainen, A., Lipponen, K. & Litovaara, A. 2004. Voimavarat käyttöön. Duodecim.
Lipponen, K .2020. Resilienssi arjessa. Duodecim.
Uusitalo-Malmivaara, L. 2015.(toim.) Positiivisen psykologian voima. Ps-kustannus.
Saukkola.K. & Laane, T. 2020. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen. KirsiConsulting.

vapaavalintainen kirjallisuus:

Furman, B. & Ahola, T. 2007. Onnistuminen on joukkuelaji. reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti.
Ojanen, M. 2018. Onnellisuuksien oivaltaja. Mitä tiede kertoo onnesta? PS-kustannus.
Oksanen J. ja Sollasvaara. R. 2017-2019. (toim.) Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette-oireisten lasten kasvattajille. Autismisäätiö.
Savikuja, T. & Puustjärvi, A.2022. (toim.) Nepsy-opas. Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin. PS-kustannus. Jyväskylä.

Oppimisympäristö

verkkoympäristö

Sisältö

-ratkaisukeskeinen lähestymistapa ja taustateoriat
-positiivinen psykologia, vahvuudet ja voimavarat
-minäpystyvyyden merkitys, pystyvyyden tukemisen keinoja
-läsnäolon taito vuorovaikutuksessa ja oman hyvinvoinnin tukemisessa
-yksilön ja yhteisöjen resilienssi, yhteisöjen merkitys resilienssin ja pystyvyyden taustalla
-tarinoiden merkitys yksilön ja yhteisöjen uskomuksissa, narratiivinen lähestymistapa
-toimivan vuorovaikutuksen rakentaminen haasteellisissa tilanteissa, läsnäolon merkitys
-ratkaisukeskeisiä käytännön sovelluksia yksilön ja yhteisöjen kanssa
-oma hyvinvointi: ratkaisukeskeisyys ja näkökulman merkitys hyvinvoinnissa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-ei vaadita

Arviointimenetelmät

-hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

-opiskelija ei tutustu kurssimateriaaleihin
-opiskelija ei palauta tehtävää määräaikaan mennessä, tai tehtävä ei täytä ohjeen mukaisia vaatimuksia

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

-opiskelija tutustuu kurssin materiaaleihin itsenäisesti
-opiskelija palauttaa ohjeen mukaan tehdyn kurssitehtävän määräaikaan 31.7.2024 mennessä

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

02.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Hannele Tiittanen
  • Annamaija Id-Korhonen
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the use of service design in promotion and implementation of wellbeing technology
- use the methods of service design in promotion and implementation of wellbeing technology

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Online learning, team learning
Adapted assigments of ehealth solutions

Ajoitus ja läsnäolo

Web based course, instructed in Moodle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

To be instructed in Moodle.

Työelämäyhteistyö

Case studies from working life

Oppimisympäristö

Web based learning

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

14.02.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

27.05.2024 - 07.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Eeva Aarrevaara
  • Alexandra Maksheeva
  • Paul Carroll
  • Anne-Marie Tuomala
  • Noora Nylander
  • Mika Nikula
  • Katri Angelin
Opetusryhmät
  • Scheduling group 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO23-24E
    Complementary competence (Bachelor's) 2023-2024, Faculty of Business and Hospitality Management
  • MLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Muotoiluinstituutti
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABYKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (YAMK)
  • TLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Teknologiayksikkö
  • LLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
  • LLABTO23-24
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • TLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Teknologia, Lahti
  • MLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
  • Scheduling group 1

Osaamistavoitteet

Knowledge
• use professional concepts consistently and to be capable to discuss and communicate professional issues in interdisciplinary and international group
• take account the nature and urban environment as a resource of health and wellbeing

Skills
• analyze the initial situation and the needs of a client or a business partner
• present alternative solutions and adapt the professional skills to the service design of the work life partner
• choose suitable methods and explain the reasons for these solutions
• Present the results in a written article by collaborating with international student team

Team work
• act with situational awareness
• plan and arrange the activities with the ethical principles of one’s own professional field
• organize interdisciplinary and international team work according to team’s professional goals

Suitable for Bachelor and Master degree students interested in working in international and multidisciplinary teams, which co-design in urban living and wellbeing settings.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Interdisciplinary team work student brings the know-how from own study field and implements it in the case study in international student team using out of the box thinking.
Student learns how to look and do ideation process of design of new service or product from the new perspective.
In the end the teams prepare a presentation of the project results.
This is a perfect way to experience the strength and effectiveness of international, interdisciplinary, and from the first Bachelor year to the last Master year students' teams.
The group of international teachers coach and teach the teams.

Ajoitus ja läsnäolo

Before the intensive period a written preliminary assignment. Compulsory online session will be held in May and informed separately to the enrolled students.
International intensive program May 27 – June 7, 2024 on site in Lahti.
Both weeks from Monday till Friday full day program. Presence required every day.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Introduced in Moodle and in intensive period.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Not available.

Työelämäyhteistyö

International and interdisciplinary student teams work with real work life cases or projects introduced by different clients.

Oppimisympäristö

Contact lectures and team work is arranged in the campus. Site visits are included to the programme. Learning materials and courseworks are available in Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The course requires full time participation during the intensive course.

Sisältö

Themes:
- Main theme in 2024: Planetary health
- Interdisciplinary and international team work
- Urban living Environment - resource for health and wellbeing
- Urban development
- Ecosystem services
- Co-Design
- Developmental project work
- Participatory methods
- Nature empowerment
Lectures, workshops, site visits
Project work supervised by teachers and clients
Time together in the Finnish nature

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

The prerequisite for participating in the course is that the mandatory preliminary assignment has been submitted and the preliminary information event has been attended on May 6, 2024. A maximum of 20 LUt students can be admitted to the course.

Arviointimenetelmät

100% attendance requirement
Active participation in lectures, workshops and project assignment.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Requirements not fulfilled.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 03.06.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 250

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Juha Pere
Ryhmät
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää fysiikan merkityksen tekniikassa
- osaa kuvata SI-yksikköjärjestelmän ja tehdä yksikönmuunnoksia
- osaa ratkaista kinematiikan, mekaniikan ja lämpöopin ongelmia matemaattisesti
- osaa soveltaa vektorilaskentaa mekaniikan ilmiöissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Moodle-sivusto, opetusvideot

Ajoitus ja läsnäolo

Tehdään omaan tahtiin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson moodlesivusto

(Peltonen, H. 2014. Insinöörin (AMK) Fysiikka osa 1. 11. painos. Gummerus Kirjapaino Oy. Kirja ei ole pakollinen ja kirjan saatavuudessa on ongelmia.)

Oppimisympäristö

Moodle

Sisältö

* suureet, SI-järjestelmä, SI-järjestelmään kuulumattomat yksiköt
* kinematiikkaa
* Newtonin lait
* lämpötila-asteikot, lämpölaajeneminen, kalorimetriaa, lämmönsiirron perusteet
* paine, ideaalikaasun tilayhtälö, ainemäärä, moolimassa, tilavuusvirta, massavirta
* voimavektoreiden yhteenlasku, kitka
* työ, energia, teho, hyötysuhde

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tekniikan fysiikan perusteet AT00BT70
Basic Studies in Physics AT00CH50

ovat täsmälleen sama kurssi, vain eri kielellä. Et voi suorittaa molempia.

Arviointimenetelmät

Tehtäväpaketit

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei osaa ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja osaa etsiä yksittäisiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita opettajan antamiin matemaattisluonnontieteellisiin ongelmiin.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osaa etsiä ongelmanratkaisun kannalta oleelliset tiedot. Osaa monipuolisesti ratkaista opettajan asettamia matemaattisluonnontieteellisiä ongelmia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja osaa etsiä tietoa ongelmanratkaisuprosessin eri vaiheissa. Osaa ratkaista kaikki tai lähes kaikki opettajan asettamat matemaattisluonnontieteelliset ongelmat.

Ilmoittautumisaika

16.03.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 500

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Päivi Porras
Ryhmät
  • TLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022-2023, Teknologiayksikkö
  • LABKES23KH
    Kesäopinnot 2023 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ratkaista vaativampia yhtälöitä
- derivoinnin perusteet sekä soveltaa derivointia käytännön tehtävissä
- polynomifunktioiden integroinnin perusteet sekä pystyy soveltamaan integrointia pinta-alojen laskemiseen
- trigonometriset sekä osaa ratkaista niitä sisältäviä tehtäviä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi.

Automaattisesti tarkistettavista harjoitustehtävistä saa pisteitä kurssin suorittamiseksi. Pelkillä tehtävillä voi läpäistä kurssin, mutta korkeammat arvosanat edellyttävät soveltavaan kokeeseen osallistumista.

Labin opiskelija: Laita viestiä paivi.porras@lab.fi, kun olet ilmoittautunut. Näin saat hyväksymisen kurssille nopeammin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Opintojaksolla on käytössä Moodle-oppimisympäristö.

Sisältö

- Yhdistetty ja käänteisfunktio
- Trig. funktiot, -yhtälöt
- Polynomifunktion derivointi
- Trigonom.funk. derivointi
- Ex-log -funk. derivointi
- Ääriarvot
- Derivaatan soveltaminen
- Polynomifunktion integrointi
- Pinta-ala integroimalla
- Tilavuus integroimalla

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tekniikan matematiikka 1

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät ja soveltava koe

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa ratkaista opettajan asettamia matemaattis-luonnontieteellisiä ongelmia. Alle 33 % maksimipisteistä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee matemaattiset menetelmät ja kykenee suoriutumaan yksinkertaisista mekaanisista laskutehtävistä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää matemaattisten menetelmien vaatimukset ja kykenee jossain määrin soveltamaan perusmatematiikkaa insinööritehtävissä. Vähintään 57 % maksimipisteistä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee matemaattiset menetelmät ja kykenee analysoimaan insinööritason matemaattisia tehtäviä ongelmitta. Vähintään 83 % maksimipisteistä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

02.05.2024 - 04.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 150

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Minna Kuvajainen
Ryhmät
  • HLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Hyvinvointiyksikkö
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata lapsuudenaikaisia haitallisia kokemuksia (ACE) ja suojaavia tekijöitä (PCE) sekä niiden yhteyttä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn
- kuvailla trauman ja resilienssin ilmenemisen muotoja yksilössä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- arvioida turvallisuuden ja turvattomuuden eri elementtejä omassa toimintaympäristössään ja ehdottaa niiden pohjalta muutoksia toimintaan
- valita oman vireystilansa säätelyyn sopivia menetelmiä
- arvioida omaa ammatillista itsetuntemustaan tunnetaitojen ja myötätuntoisen kohtaamisen näkökulmasta ja pohtia omaa elämänhistoriaansa suhteessa traumatietoiseen työskentelyyn

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen

Ajoitus ja läsnäolo

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

* Linner Matikka, J. & Hipp, T. (toim.) 2023. Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
TAI
* Sarvela, K. & Auvinen, E. (toim.) 2020. Yhteinen kieli - Traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books
JA
* Burke Harris, N. 2019. Syvälle ulottuvat juuret. Turvattomasta lapsuudesta tasapainoiseen aikuisuuteen. Basam Books TAI englanninkielinen alkuteos The Deepest Well: Healing the Long-Term Effects of Childhood Adversity TAI Burke Harrisin video (linkki virtuaalialustalla)
JA
* Muu materiaali (artikkelit, videot jne.) ilmoitetaan opintojakson alussa virtuaalisella oppimisalustalla Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Osallistuja hyödyntää kokemustaan työharjoittelusta ja/tai omasta työpaikasta (sosiaali- tai terveysalan yksikkö, sivistystoimiala) tehdessään kehittämistehtävän.

Oppimisympäristö

Moodlen virtuaalioppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus verkossa ajalla 2.5.2024 –4.8.2024 (Moodle-verkko-oppimisympäristö). Opetusmateriaaleihin perehdytään verkkoalustalla omaan tahtiin ja oppimistehtävät palautetaan numerojärjestyksessä. Tehtävät 2 ja 3 palautetaan keskustelualustalle ja niiden suoritukseen kuuluu pakollisena osana kommentointi. Tehtävät 4 ja 5 palautetaan vain opettajalle. Viimeinen tehtävien palautuspäivä on 4.8.2024.
.
Tehtävässä 2 laaditaan video, jonka helppoon tekniseen toteutukseen on vinkit Moodlessa (esim. PowerPointin "Record"-toiminnolla). Varaudu jakamaan videon linkki oppilaitoksesi suosittelemalla tavalla (esim. OneDrive for Business -palvelun kautta Office 365) siten, että kaikki linkin saaneet näkevät videon.
.
Vapaaehtoinen orientaatio kurssille (Zoom) 15.5. klo 9–10.
Vapaaehtoinen ohjaus- ja keskusteluhetki (Zoom) 3.6. klo 10–11
.
Teema 1: Lähdemateriaaliin perehtyminen ja omien tavoitteiden laadinta
Teema 2: (P)ACE-tutkimukset, videotehtävä
Teema 3: Traumainformoidun lähestymistavan teoriaperusta, essee
Teema 4: Kehittämistehtävä: anonyymin työyhteisön arviointi traumainformoidusta näkökulmasta
Teema 5: Reflektiotehtävä: huoneentaulu, itsetuntemus ja omien tavoitteiden toteutuminen

Sisältö

Lapsuudenaikaiset haitalliset kokemukset (ACE) ja suojaavat tekijät (PCE), ACE-kokemusten terveys- ja hyvinvointivaikutukset, traumaattinen stressi, traumaperäinen kasvu, vireystilaikkuna, ammatillinen itsetuntemus, tunnetaidot, myötätuntoinen kohtaaminen, traumainformoitu lähestymistapa työyhteisön kehittämisessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

* Opiskelijalla on hyvä olla tehtynä vähintään yksi harjoitelu tai noin 2 kk työkokemusta sosiaali- tai terveysalan yksikössä tai sivistysalalla (kehittämistehtävän tekeminen)
* Osallistujan on hyvä olla tietoinen, että opintojaksolla käsiteltävät teemat saattavat aktivoida mahdollisia omia vanhoja traumakokemuksia, jolloin on hyvä varmistaa, että saa tukea niiden käsittelyyn.
.
Huom! Traumainformoitu työote on eri asia kuin traumaperäisen stressihäiriön hoitomuoto tai muu traumaspesifi hoitaminen. Traumainformoitu lähestymistapa on rakenteellista työtä, ja koko työyhteisön ja lopulta yhteiskunnan muuttamista traumaa ymmärtäväksi ja turvan kokemusta vahvistavaksi niin arkisessa kanssakäymisessä peruspalveluissa kuin erityispalveluiden parissa.

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritetut video, essee, kehittämistehtävä, reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Oman oppimisen tavoitteellisuus:
* Omien tavoitteiden toteutumista on arvioitu ja pohdittu. Oma oppiminen tehdään näkyväksi.
.
Opintojakson teemojen monipuolinen tarkastelu:
* Aiheeseen kuuluvia termejä, malleja, periaatteita ja tietoa tarkastellaan monipuolisesti. Valinnat perustellaan. Tarkastelu on muutakin kuin suoraa toistamista lähdemateriaalista. Valitut aiheet esitellään perustellen ja keskeisiä käsitteitä käytetään johdonmukaisesti. Keskeinen tieto on ymmärretty ja sitä osataan soveltaa. Johtopäätökset ja oma pohdinta osoittavat kriittistä ajattelua.
.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen:
* Vaadittu lähdemateriaali näkyy tuotoksessa. Muu aiheeseen sopiva lähdemateriaali on valittu kriittisesti, erottaen arkitiedon tutkitusta tiedosta. Lähdeviittaukset on pääosin oikeaoppimisesti merkitty.
.
Kieliasu ja tuotoksen selkeys ja loogisuus:
* Yleisilme on asianmukainen. Kieli ja ilmaisu on melko sujuvaa. Tuotos on melko johdonmukainen ja yhtenäinen kokonaisuus.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Tuulia Stellberg
  • Mari Mynttinen
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sosiaali- ja terveysalan yleisimmät tutkimusmenetelmät
- arvioida ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita ja luotettavuutta
- kuvata tutkimusprosessin vaiheet
- selittää innovaatio-käsitteen ja hyödyntää innovaatiotoimintaa oman alan kehittämisessä
- käyttää oman alansa keskeisimpiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä opinnäytetyön toteutuksessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Yksilö-/tiimi-/parityöskentely, oppimistehtävät, verkkotyöskentely.

Toteutus on kokonaan verkossa, eikä toteutukseen sisälly lähiopetusta.

Opintojaksolla on vapaaehtoinen zoom-ohjaus tehtäviin to 30.5. klo 14:00-15:00.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan ajalla 1.5.-31.7.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkiksi ja lisäksi opintojakson materiaaleissa suositeltu kirjallisuus
- Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen, S.-M., Pietilä, A.-M., Jääskeläinen, P. & Liikanen, E. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 2013, 25 (4), 291–301.
- Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk. Sivut 12 – 84.
- Kananen, J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk. Sivut 9 - 124.
- Ojasalo K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2020. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Sanoma pro.
- Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Turun amk. Puheenvuoroja 72. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
- Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun amk:n oppimateriaaleja 108. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
- Puusa, A. & Juuti, P. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018 (tai aik. painokset). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Tammi.
- Vilkka, H. 2014. Tutki ja mittaa. http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö, Moodle.

Sisältö

Tieteen filosofia, arkitieto ja tieteellinen ajattelu.
Opintojakson aikana opiskellaan määrällistä ja laadullista tiedonkeruuta ja analyysia, käydään läpi toiminnallinen opinnäytetyö sekä kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja eettisiä kysymyksiä sekä luotettavuutta opinnäytetyössä.
Lisäksi tutustutaan innovaatio -käsitteeseen ja mitä se tarkoittaa opinnäytetyössä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on tarkoitettu opiskeltavaksi siinä vaiheessa, kun opinnäytetyö on ajankohtainen. Opinnäytetyöprosessi aloitetaan välittömästi opintojakson suorittamisen jälkeen. Opintojakso on suoritettava ennen opinnäytetyön aloittamista.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
verkkotehtävien hyväksytty suoritus
Hyväksytty: taso 3

Opintojakson suorittaminen ahotointina toteutetaan näyttönä. Erillinen ohjeistus näytön vastaanottavalta opettajalta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Eri modulien hyväksytty suorittaminen (60% oikein).
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Opiskelija osaa
- sosiaali- ja terveysalan tutkimukseen ja kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset käsitteet ja menetelmät
- arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja tekstiä sekä tehdä lähdemerkinnät ohjeiden mukaan
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää oman alansa uusinta keskeistä tutkimustietoa
- suunnitella kehittämistoimintaa tutkimuksellisella lähestymistavalla
- toteuttaa luotettavuuden ja eettisyyden periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
- esittää innovatiivisia aiheita opinnäytetyölle
- kirjoittaa tieteellistyyppistä, argumentoitua ja oikeakielistä asiatekstiä.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 400

Koulutus
  • Kesäopinnot
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Mikko Ruotsalainen
Ryhmät
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- työhyvinvoinnin keskeiset käsitteet
- edistää aktiivisesti hyvää työyhteisöä
- arvioida ja kehittää omaa työhyvinvointia
- tunnistaa ja hallita itseään kuormittavia tekijöitä
. työterveyshuollon roolin perusperiaatteet

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely verkossa

Ajoitus ja läsnäolo

1.5. - 31.8.2024

Sisältö

Tällä verkkokurssilla on tarkoitus käydä läpi eri osa-alueita työhyvinvointiin liittyen. Haluamme saada sinut ajattelemaan omaa työhyvinvointiasi, perehtymään työhyvinvointiin liittyviin asioihin ja antaa työkalut sen kehittämiseen. Insinöörin pitää osata huolehtia myös itsestään ja omasta työhyvinvoinnistaan. Kun osaat ajatella työhyvinvointia omalta kannalta, osaat myös ottaa toiset huomioon omassa työyhteisössä ja ajatella myös heidän hyvinvointia.

Opintojakson sisältö:
• Työhyvinvointi käsitteenä ja oma työhyvinvointi
• Työkuormitus ja sen hallinta
• Ergonomia ja kognitiivinen ergonomia
• Mielenterveyden edistäminen työpaikalla ja työuupumuksen ehkäisy
• Epäasiallinen käytös ja siihen puuttuminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Aikaisempaa osaamista työhyvinvoinnin kehittämisestä ei tarvita.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan pitää palauttaa aihealueisiin liittyvät tehtävät sekä läpäistä kurssin lopussa tentti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelijan pitää palauttaa aihealueisiin liittyvät tehtävät sekä läpäistä kurssin lopussa tentti.

Ilmoittautumisaika

08.03.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 01.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 26

Koulutus
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Tuomo Liimatainen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLPRMEC23S
    Bachelor's Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering 23S Lappeenranta
  • TLPRMEC22S
    Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
  • TLPRKONE22S
    Konetekniikan koulutus 22S Lappeenranta
  • TLPRKONE21S
    Konetekniikan koulutus 21S Lappeenranta
  • TLPRMEC21S
    Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 21S Lappeenranta
  • TLPRKONE23S
    Konetekniikan koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Student is able to
- describe used mechanisms and their kinematics
- simulate structure motion and control the system for desired target
- apply theoretical approach (equations) with support of Matlab Simulink
- recognise general possibilities in process planning and process analysis using CAM technology.
- determine process times and make a cost estimate using CAM planning.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin rakenne:
5 op sisältäen verkko- ja kontaktiopetuksen.

Aiheet:
Monikansallisen ryhmätyön oppiminen
Mekanismien simulointi
Valmistustekniikka
Hydrauliikka

Aikataulu:
Viikko 32 -33: Verkko-opetus. Opiskelijaryhmien muodostaminen. Opiskelijaryhmät kokoontuvat verkossa. Valmistelut vaihtoon.
Viikot 34-35: Vaihtoviikot Lappeenrannassa. Luokkaopetus LAB-kampuksella.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkko-opetusta (Zoom) 1-2 viikkoa, lähiopetusta (Lappeenranta) 2 viikkoa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali jaetaan Moodlen kautta

Oppimisympäristö

Zoom, Moodle, luokkahuone

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

150 h, josta 88 h opetusta/ohjausta ja 62 h opiskelijan itsenäistä työtä

Sisältö

Ryhmätyö kansainvälisessä opiskelijaryhmässä. Sovelluskohde: Takalaitanostin.

Takalostinjärjestelmien mallintaminen ja käytettyjen mekanismien ja niiden kinematiikojen kuvaus. Liikkeen mallintaminen ja mekanismien ohjaus ja simulointi. Teoreettinen tarkastelu sekä järjestelmän käyttäytymisen mallinnus MatLab Simulinkillä.

Hydrauliikan perusteet (terminologia, peruslait ja mitoituskaavat). Hydrauliset piirit; piirien luominen ja simulointi FluidSimillä. Hydrauliset komponentit; sylinterit, venttiilit (lähinnä suuntaventtiilit) ja pumput.

Koneistustekniikoiden ja lastuamisen teoriaa. Kappaleiden koneistustehtävien suunnittelu tietokoneavusteisen valmistuksen (CAM) avulla. Prosessien suunnittelu ja prosessianalyysi CAM-ohjelmistolla, työstöaika sekä kustannusarvio. SolidWorks-suunnitteluohjelmiston CAM-työkalujen käyttö.

Arviointimenetelmät

Ryhmän loppuesityksen arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei täytä vähimmäistasoa

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu minimitasolla

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu hyvin

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Oppimistavoitteet on saavutettu erinomaisesti