Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), kuntoutuksen ja liikunnan integraatio 25S, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), kuntoutuksen ja liikunnan integraatio 24S, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), kuntoutuksen ja liikunnan integraatio 23S, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), kuntoutuksen ja liikunnan integraatio 22S, verkko-opinnot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 25.08.2025
Ajoitus
26.08.2025 - 02.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Minna Mukka
Opetusryhmät
- Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYKUNLI25SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 25SV Lahti
-
HLABYTO25-26Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Verkkotyöpaja 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen
-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä
-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina.
Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä asiantuntijatiimeissä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa.
Opintojakson aikana työskennellään asiantuntijatiimeissä ja ryhmä valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka ympärille rakennataan hankesuunnitelma. Hankesuunnitelma tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen. Hankesuunnitelma esitetään loppuseminaarissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Seminaarit ovat läsnäolovelvoitteisia.
Aloitusseminaari 26.8 klo 15–17
Hankkeisiin tutustuminen (itsenäinen) vko (35–37), 26.8–12.9
Pienryhmissä 4T mallin työstäminen aloitus (ohjeistus Moodlessa) 15.9–10.10
Ohjausaika vapaaehtoinen 24.9 klo 15–16
4T mallien palautus Moodleen 10.10.2025
Väliseminaari 14.10 klo 15-18
Hankehakemusten työstäminen pienryhmissä (vko 42-47) 14.10-27.11
Ohjausajat vapaaehtoinen
28.10 klo 15-16
11.11 klo 15-16
Valtakunnallinen Kuntoutuksen YAMK webinaari 14.11 klo 9-12
Leijonan luola 2.12 klo 8.30-15.30
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson toteutetaan yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun Fyysinen aktiivisuus ja toimintakyky tutkimusryhmän kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso toteutetaan seuraavan kerran syksyllä 2026.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op, joka vastaa opiskelijan työtä yhteensä 135h. Hankesuunnitelman laatiminen vaatii ajallista panostusta seminaarien välillä.
Sisältö
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen
-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä
-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei tarvita.
Arviointimenetelmät
Seminaareihin osallistuminen ja hankesuunnitelma arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alaan liittyvän aiheen, joka on perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen
- osaa rajata aihetta
- osaa käyttää hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia hankesuunnitteluun liittyviä menetelmiä ja käyttää niitä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen
- osaa kuvata hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa kuvata omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita ajankohtaisen aiheen, joka on perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi
- käyttää asiantuntevasti hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia hankesuunnitteluun liittyviä menetelmiä ja soveltaa niitä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen
- osaa arvioida käyttämiään menetelmiä
- osaa reflektoida hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa pohtia omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen
- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen
- käyttää asiantuntevasti hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä
- valitsee tarkoituksenmukaisia hankevalmisteluun liittyviä menetelmiä ja soveltaa niitä
kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen
- arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä
- osaa reflektoida tulevaisuusorientoituneesti hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa analyyttisesti pohtia omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.12.2026
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2026
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Juha Roslakka
- Kari-Jukka Kauranen
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
- Mari Kokkonen
- Sari Soutukorva
- Tuija Rinkinen
- Päivikki Lahtinen
- Reeta Lamminpää
- Tuulia Stellberg
- Arja-Tuulikki Malin
- Mari Mynttinen
- Aki Rintala
- Minna-Maria Behm
- Anu Venesoja
- Taina Anttonen
- Anne Suikkanen
- Minna Mukka
- Emilia Laapio-Rapi
- Tarja Korpela
Ryhmät
-
HLTIYKUNLI25SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 25SV Lahti
-
HLTIYSOLAPE25SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
-
HLTIYTUJO25KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
-
HLTIYSTDIG25SVSosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija (YAMK) 25SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.
Arviointiasteikko
1-5