Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), kuntoutuksen ja liikunnan integraatio 24S, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYKUNLI24SV)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), kuntoutuksen ja liikunnan integraatio 23S, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYKUNLI23SV)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), kuntoutuksen ja liikunnan integraatio 22S, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYKUNLI22SV)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 04.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Aki Rintala
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYKUNLI24SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen

-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä

-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu hybridiopetuksena ja opiskelija voi valita osallistuuko opintojakson seminaareihin Lahden Mukkulan kampuksella tai verkon välityksellä.

Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä asiantuntijatiimeissä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa.

Opintojakson aikana työskennellään asiantuntijatiimeissä ja ryhmä valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen ja liikunnan teemaan liittyen, jonka ympärille rakennataan hankesuunnitelma. Hankesuunnitelma tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen. Hankesuunnitelma esitetään loppuseminaarissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa yhteisellä aloitusseminaarilla 11.9.2024 klo 15-18.

Väliseminaari 16.10.2024 klo 15-18.

Opintojakson loppuseminaari pidetään 4.12.2024 klo 8.30-16.

Vapaaehtoiset ohjausajat ovat 2.10 klo 15-16 ja 5.11 klo 15-16.

Opintojakson suorittaminen edellyttää seminaareihin osallistumista sekä hyväksytyn hankesuunnitelman laatimista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutetaan yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointia elinympäristöstä, liikkumisesta ja matkailusta hanke- ja tutkimustiimin kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso toteutetaan seuraavan kerran syksyllä 2025.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutuu hybridiopetuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op, joka vastaa opiskelijan työtä yhteensä 135h. Hankesuunnitelman laatiminen vaatii ajallista panostusta seminaarien välillä.

Sisältö

Opintojakson osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- arvioida kriittisesti kuntoutuksen ja liikunta-alan kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia ja selvityksiä sekä osaa soveltaa niitä käytännön työelämän kehittämiseen

-arvioida erilaisia alueellisia ja kansallisia rahoitusinstrumentteja, joita on mahdollista hyödyntää alan toimintaympäristöjen kehittämisessä

-laatia ja arvioida kriittisesti kuntoutus- ja liikunta-alan kehittämistarpeisiin ohjautuvan hankesuunnitelman

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei tarvita.

Arviointimenetelmät

Seminaareihin osallistuminen ja hankesuunnitelma arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen, joka on perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen

- osaa rajata aihetta

- osaa käyttää hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankesuunnitteluun liittyviä menetelmiä ja käyttää niitä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- osaa kuvata hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa kuvata omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita ajankohtaisen aiheen, joka on perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehittämistarpeisiin pohjautuen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankesuunnitteluun liittyviä menetelmiä ja soveltaa niitä kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- osaa arvioida käyttämiään menetelmiä

- osaa reflektoida hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa pohtia omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen

- käyttää asiantuntevasti hankevalmisteluun liittyviä käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä

- valitsee tarkoituksenmukaisia hankevalmisteluun liittyviä menetelmiä ja soveltaa niitä
kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristön kehittämiseen

- arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä

- osaa reflektoida tulevaisuusorientoituneesti hankesuunnitelman vaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta

- osaa analyyttisesti pohtia omaa oppimistaan hankevalmistelun prosessin aikana

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

29.01.2025 - 17.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYKUNLI24SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

• osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen

• osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu 100% verkko-opintoina. Opetus sisältää luentoja ja yhteistyöskentelyä verkossa sekä tiimityöskentelyä aihepiiriin liittyvän kehittämistehtävän parissa. Lähiopetus tapahtuu ZOOMissa ja tähän linkki kurssin Moodle-sivuilla. Opintojakson suorittaminen vaatii sitoutumista tiimityöskentelyyn verkkotapaamisten välillä.

Opintojakson aikana tiimi valitsee kehittämiskohteen kuntoutuksen, liikunnan tai hyvinvoinnin teemaan liittyen,jota kehitetään palvelumuoitoilun menetelmiä hyödyntäen. Aihe tulee olla perusteltu ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 29.1 klo 00.01 ja sulkeutuu 2.2 klo 23.59. Voit tehdä alkutentin haluamanasi ajankohtana kyseisenä ajanjaksona. Tentti on henkilökohtainen ja se arvioidaan asteikolla (hylätty)1-5.

Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Ajoitus ja läsnäolo

29.1-2.2 Alkutentti auki Moodlessa

3.2. klo 15.30-18 Verkkotyöpaja

12.2 klo 15-16 vapaahetoinen ohjausaika

19.2 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja

5.3 klo 15-16 vapaaehtoinen ohjausaika

24.3 klo 15-16 vapaaehtoinen ohjausaika

17.04.2024 klo 15-20 Verkkotyöpaja / Kehittämistehtävien esitykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.

Muu opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Oppimisympäristö

100% verkkototeutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27= 135h

Sisältö

Opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:

- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi

- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen kuntoutuksen ja liikunnan toimintaympäristöihin

- palvelumuotoiluprosessin arviointi

Osaamistavoitteet:
Opiskelija:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssi soveltuu sosiaali,- terveys tai liikunta-alan YAMK -opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Alkutentti ( 1-5)
Kehittämistehtävä (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttävän arvosanan osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alaan liittyvän aiheen

- osaa rajata aihetta

- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen
kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali,- terveys- tai liikunta-alalla

- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation tai alan toiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija

- osaa valita alalle hyvin sopivan aiheen

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.

- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation ja alan toiminnan kehittämisessä.

- esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa valita alalle ajankohtaisen, innovatiivisen ja vaativan aiheen.

- osaa perustella ja rajata aiheen loogisesti ja selkeästi ajantasaiseen tietoon, tutkimukseen ja
alan kehitystarpeisiin pohjautuen.

- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä.

- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.

- kehittää tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali,- terveys tai liikunta-alan käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin.

- esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

- osaa reflektoida aihetta syvällisesti ja monipuolisesti suhteessa alaansa.

Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.07.2026

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Juha Roslakka
  • Jaana Mantela
  • Kari Kauranen
  • Elina Kosonen
  • Mari Kokkonen
  • Tuija Rinkinen
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tuulia Stellberg
  • Mari Mynttinen
  • Eeva Tuomenoksa
  • Aki Rintala
  • Minna-Maria Behm
  • Taina Anttonen
  • Anne Suikkanen
  • Minna Mukka
  • Emilia Laapio-Rapi
  • Annukka Kivisaari
  • Tarja Korpela
Ryhmät
  • HLTIYKUNLI25SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYSOLAPE25SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYTUJO25KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
  • HLTIYSTDIG25SV
    Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYMOJO25SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 25SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty