Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
Sosionomi (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 25S, verkko-opinnot
Sosionomi (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 24S, verkko-opinnot
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 23S, Lahti
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 22S, Lahti
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 21S, Lahti
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
03.09.2025 - 05.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSOLAPE24SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
-
HLABYTO25-26Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy opetuspäivät 3.9. klo 9-16 Zoom sekä 5.11. klo 9-15 Zoom.
Opintojakson suoritus koostuu kirjallisesta oppimistehtävästä, tallenetusta hissipuheesta sekä vertaisarvioinnista.
Tehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisenä opetuspäivänä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa 3.9.2025 ja päättyy 5.11. 2025.
Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:
3.9. klo 9-16 Zoom
5.11. klo 9-15 Zoom
Kirjallisen oppimistehtävän palautus 27.10..
Hisspipuheen esittäminen 5.11.
Vertaisarviointi valmis 5.11.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Uudet kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ja raportit.
Materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Oppimisympäristö
Työelämän ympäristöt, Zoom ja Moodle-oppimisympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:
3.9. klo 9-16 Zoom
5.11. klo 9-15 Zoom
Kirjallisen oppimistehtävän palautus 27.10..
Hisspipuheen esittäminen 5.11.
Vertaisarviointi valmis 5.11.
Sisältö
Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen opsin ydinosaamisen viimeisenä, kokoavana opintojaksona.
Arviointimenetelmät
Arviointi EQF-7 tason mukaisesti.
Arviointi kohdistuu kirjalliseen oppimistehtävään (arviointi 1-5).
Hissipuhe ja vertaisarviointi arvioidaan hyväksytty/täydennettävä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Tason 1 kriteereitä ei ole saavutettu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Taso 1
Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävän kokonaisuus on hajanainen ja puutteellisesti rajattu. Raportissa näkökulmia, selityksiä ja käytettyjä käsitteitä on perusteltu suppeasti. Sisällön hallinta ja jäsentely on heikkoa. Tietolähteitä on hyödynnetty niukasti ja referoiden. Perehtyminen aiheeseen on puutteellista ja omien ajatusten/oivallusten esiintuominen vähäistä. Oman toiminnan arviointi on vähäistä. Loppuraportin ulkoasu ei kaikilta osin täytä sille annettuja vaatimuksia.
Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa heikosti alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Lapsi- ja perhepalveluihin tai nuorisotyöhön liittyvä kehittämissuunnitelma on toteutettu integratiivisen työn näkökulmaa heikosti hyödyntäen. Suunnitelma ei tuo uutta integratiiviseen työhön.
Kehittämistehtävän tulosten hyödynnettävyys/sovellettavuus on tyydyttävää. Kehittämistyön raportoinnissa on puutteita ja tutkivan kehittämisen -mallin hyödyntäminen on vähäistä. Prosessin hallinnassa on puutteita.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Taso 3
Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on varsin hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty varsin perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on hyvää. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on hyvää. Tietolähteitä on hyödynnetty hyvin ja tuotos yhdessä oman pohdinnan kanssa muodostaa varsin ehjän kokonaisuuden. Perehtyminen aiheeseen on hyvää, omia ajatuksia/oivalluksia tuotu esiin jonkin verran. Omia kehittämisehdotuksia on tuotu esiin ja hyödynnetty myös jonkin verran. Raportin ulkoasu täyttää pääsääntöisesti sille annetut vaatimukset. Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä. Käytetyt lähteet ovat relevantteja, mutta niitä on hyödynnetty referaatinomaisesti.
Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa melko hyvin alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty toteuttavissa olevia ratkaisuja integratiivista työtä edistävään toimintaan lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelma on tavoitteellinen ja kehittävää työotetta hyödyntävä. Kehittämistehtävä noudattaa pääpiirteittäin tutkivan kehittämisen -mallia ja prosessin hallinta on ollut hyvää.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Raportin (teoreettinen, kirjallinen jäsennys) arviointikriteerit:
Taso 5
Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on erinomaista. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on erinomaista. Tietolähteitä on hyödynnetty monipuolisesti ja analyyttisesti eritellen. Teoriaperusta muodostaa tuotoksen ja syvällisen pohdinnan kanssa ehjän kokonaisuuden. Syvällistä, kriittistäkin pohdintaa aiheeseen liittyen, omia ajatuksia on tuotu rohkeasti esiin. Raportti on kirjoitettu erinomaisesti ja ulkoasu on annettujen ohjeiden mukainen. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja niitä on hyödynnetty monipuolisesti. Omaa toimintaa on arvioitu rakentavasti ja sitä on hyödynnetty koko prosessin ajan.
Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja integratiivisen työn mahdollistavan toiminnan toteuttamiseksi lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelman hyödynnettävyys/sovellettavuus tuo uutta integratiiviseen työhön. Kehittämistehtävä on toteutettu tutkivan kehittämisen -mallia hyödyntäen ja prosessin hallinta on ollut erinomaista.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
22.08.2025 - 20.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSOLAPE25SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
-
HLABYTO25-26Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä lasten, nuorten ja perheiden arkeen vaikuttavia tekijöitä
- soveltaa lapsen ja nuoren arjen ympäristöjä ja instituutioita koskevaa tietoa kriittisesti ja eettisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppimistehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla 22.8.2025. (klo 9-16, Zoomissa). Toinen opetuskerta on 2.10.2025 (klo 9-16).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Oppimisympäristö
Työelämän oppimisympäristöt ja verkko-oppimisympäristö.
Sisältö
Opiskelija osaa
- määritellä lasten, nuorten ja perheiden arkeen vaikuttavia tekijöitä
- soveltaa lapsen ja nuoren arjen ympäristöjä ja instituutioita koskevaa tietoa kriittisesti ja eettisesti
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan henkilökohtaisen kirjallisen oppimistehtävän perusteella.
Oppimistehtävän palautus on 20.10.25 Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 1-5.
Opintojaksoon kuuluu myös lukupiirityöskentely, joka arvioidaan hyväksytty- hylätty. Lukupiiri kokoontuu kaksi kertaa opintojakson aikana. Lukupiirityöskentelyn hyväksytty suorittaminen edellyttää lukupiiriin osallistumista sille varattuna aikana.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
-osoittaa oppineensa käsitteitä ja määritelmiä, mutta väärinkäsitykset haittaavat asioiden ymmärtämistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
-ymmärtää erillisiä asioita ja pohdiskelee, mutta ei ole vielä muodostanut kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista eikä pysty soveltamaan oppimaansa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
sijoittaa uuden asian laajempaan yhteyteen ja aikaisempiin tietoihinsa
- osoittaa pystyvänsä tiedon soveltamiseen ja arvioimiaan ratkaisujaan
- on muodostanut oman käsityksen asiasta ja tarkastelee asiaa uusista näkökulmista.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
06.10.2025 - 02.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSOLAPE25SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
-
HLABYTO25-26Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa etäopetuksena. Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 6.10.2025 klo 9-15 ja 2.12.2025 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 29.10.2025 klo 8-10.
Opintojaksoon kuuluvat eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen- suorittaminen sekä yksin tai parityönä toteutettava omaan työhön/työalueeseen liittyvä kehittämistehtävä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso aukeaa 6.10.2025 ja päättyy 2.12.2025.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti.
Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 6.10.2025 klo 9-15 ja 2.12.2025 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 29.10.2025 klo 8-10.
(Näissä ei ole läsnäolovelvoitetta).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö sekä työelämän oppimisympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on kaksi suoritettavaa tehtävää:
- eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen (tehdään ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla)
- Kehittämistehtävä, jonka palautus on opintojakson päättyessä 2.12.2025.
Sisältö
Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen
Opiskelija suorittaa eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus-osion ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteena ovat 1) eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen -suoritus hyväksytysti sekä
2) itsenäinen tai parityönä tehty kehittämistehtävä. Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti 1-5.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä omalla alallaan
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää strategista toimintaa/käytäntöjä
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.12.2026
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2026
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Juha Roslakka
- Kari-Jukka Kauranen
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
- Mari Kokkonen
- Sari Soutukorva
- Tuija Rinkinen
- Päivikki Lahtinen
- Reeta Lamminpää
- Tuulia Stellberg
- Arja-Tuulikki Malin
- Mari Mynttinen
- Aki Rintala
- Minna-Maria Behm
- Anu Venesoja
- Taina Anttonen
- Anne Suikkanen
- Minna Mukka
- Emilia Laapio-Rapi
- Tarja Korpela
Ryhmät
-
HLTIYKUNLI25SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 25SV Lahti
-
HLTIYSOLAPE25SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
-
HLTIYTUJO25KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
-
HLTIYSTDIG25SVSosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija (YAMK) 25SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.
Arviointiasteikko
1-5