Siirry suoraan sisältöön

Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosionomi (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 25S, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYSOLAPE25SV)
Sosionomi (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 24S, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYSOLAPE24SV)
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 23S, Lahti
Tunnus
(HLTIYSOLAPE23S)
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 22S, Lahti
Tunnus
(HLTIYSOLAPE22S)
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 21S, Lahti
Tunnus
(YSOLAPE21SLTI)
Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

03.09.2025 - 05.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
  • HLABYTO25-26
    Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy opetuspäivät 3.9. klo 9-16 Zoom sekä 5.11. klo 9-15 Zoom.

Opintojakson suoritus koostuu kirjallisesta oppimistehtävästä, tallenetusta hissipuheesta sekä vertaisarvioinnista.

Tehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisenä opetuspäivänä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa 3.9.2025 ja päättyy 5.11. 2025.

Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:

3.9. klo 9-16 Zoom
5.11. klo 9-15 Zoom

Kirjallisen oppimistehtävän palautus 27.10..
Hisspipuheen esittäminen 5.11.
Vertaisarviointi valmis 5.11.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uudet kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ja raportit.

Materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Oppimisympäristö

Työelämän ympäristöt, Zoom ja Moodle-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:

3.9. klo 9-16 Zoom
5.11. klo 9-15 Zoom

Kirjallisen oppimistehtävän palautus 27.10..
Hisspipuheen esittäminen 5.11.
Vertaisarviointi valmis 5.11.

Sisältö

Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen opsin ydinosaamisen viimeisenä, kokoavana opintojaksona.

Arviointimenetelmät

Arviointi EQF-7 tason mukaisesti.
Arviointi kohdistuu kirjalliseen oppimistehtävään (arviointi 1-5).

Hissipuhe ja vertaisarviointi arvioidaan hyväksytty/täydennettävä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tason 1 kriteereitä ei ole saavutettu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Taso 1

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävän kokonaisuus on hajanainen ja puutteellisesti rajattu. Raportissa näkökulmia, selityksiä ja käytettyjä käsitteitä on perusteltu suppeasti. Sisällön hallinta ja jäsentely on heikkoa. Tietolähteitä on hyödynnetty niukasti ja referoiden. Perehtyminen aiheeseen on puutteellista ja omien ajatusten/oivallusten esiintuominen vähäistä. Oman toiminnan arviointi on vähäistä. Loppuraportin ulkoasu ei kaikilta osin täytä sille annettuja vaatimuksia.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa heikosti alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Lapsi- ja perhepalveluihin tai nuorisotyöhön liittyvä kehittämissuunnitelma on toteutettu integratiivisen työn näkökulmaa heikosti hyödyntäen. Suunnitelma ei tuo uutta integratiiviseen työhön.

Kehittämistehtävän tulosten hyödynnettävyys/sovellettavuus on tyydyttävää. Kehittämistyön raportoinnissa on puutteita ja tutkivan kehittämisen -mallin hyödyntäminen on vähäistä. Prosessin hallinnassa on puutteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Taso 3

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on varsin hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty varsin perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on hyvää. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on hyvää. Tietolähteitä on hyödynnetty hyvin ja tuotos yhdessä oman pohdinnan kanssa muodostaa varsin ehjän kokonaisuuden. Perehtyminen aiheeseen on hyvää, omia ajatuksia/oivalluksia tuotu esiin jonkin verran. Omia kehittämisehdotuksia on tuotu esiin ja hyödynnetty myös jonkin verran. Raportin ulkoasu täyttää pääsääntöisesti sille annetut vaatimukset. Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä. Käytetyt lähteet ovat relevantteja, mutta niitä on hyödynnetty referaatinomaisesti.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa melko hyvin alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty toteuttavissa olevia ratkaisuja integratiivista työtä edistävään toimintaan lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelma on tavoitteellinen ja kehittävää työotetta hyödyntävä. Kehittämistehtävä noudattaa pääpiirteittäin tutkivan kehittämisen -mallia ja prosessin hallinta on ollut hyvää.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportin (teoreettinen, kirjallinen jäsennys) arviointikriteerit:

Taso 5

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on erinomaista. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on erinomaista. Tietolähteitä on hyödynnetty monipuolisesti ja analyyttisesti eritellen. Teoriaperusta muodostaa tuotoksen ja syvällisen pohdinnan kanssa ehjän kokonaisuuden. Syvällistä, kriittistäkin pohdintaa aiheeseen liittyen, omia ajatuksia on tuotu rohkeasti esiin. Raportti on kirjoitettu erinomaisesti ja ulkoasu on annettujen ohjeiden mukainen. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja niitä on hyödynnetty monipuolisesti. Omaa toimintaa on arvioitu rakentavasti ja sitä on hyödynnetty koko prosessin ajan.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja integratiivisen työn mahdollistavan toiminnan toteuttamiseksi lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelman hyödynnettävyys/sovellettavuus tuo uutta integratiiviseen työhön. Kehittämistehtävä on toteutettu tutkivan kehittämisen -mallia hyödyntäen ja prosessin hallinta on ollut erinomaista.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

22.08.2025 - 20.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSOLAPE25SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
  • HLABYTO25-26
    Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä lasten, nuorten ja perheiden arkeen vaikuttavia tekijöitä
- soveltaa lapsen ja nuoren arjen ympäristöjä ja instituutioita koskevaa tietoa kriittisesti ja eettisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppimistehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla 22.8.2025. (klo 9-16, Zoomissa). Toinen opetuskerta on 2.10.2025 (klo 9-16).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Oppimisympäristö

Työelämän oppimisympäristöt ja verkko-oppimisympäristö.

Sisältö

Opiskelija osaa
- määritellä lasten, nuorten ja perheiden arkeen vaikuttavia tekijöitä
- soveltaa lapsen ja nuoren arjen ympäristöjä ja instituutioita koskevaa tietoa kriittisesti ja eettisesti

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan henkilökohtaisen kirjallisen oppimistehtävän perusteella.
Oppimistehtävän palautus on 20.10.25 Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 1-5.

Opintojaksoon kuuluu myös lukupiirityöskentely, joka arvioidaan hyväksytty- hylätty. Lukupiiri kokoontuu kaksi kertaa opintojakson aikana. Lukupiirityöskentelyn hyväksytty suorittaminen edellyttää lukupiiriin osallistumista sille varattuna aikana.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

-osoittaa oppineensa käsitteitä ja määritelmiä, mutta väärinkäsitykset haittaavat asioiden ymmärtämistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

-ymmärtää erillisiä asioita ja pohdiskelee, mutta ei ole vielä muodostanut kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista eikä pysty soveltamaan oppimaansa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

sijoittaa uuden asian laajempaan yhteyteen ja aikaisempiin tietoihinsa
- osoittaa pystyvänsä tiedon soveltamiseen ja arvioimiaan ratkaisujaan
- on muodostanut oman käsityksen asiasta ja tarkastelee asiaa uusista näkökulmista.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

06.10.2025 - 02.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSOLAPE25SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
  • HLABYTO25-26
    Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa etäopetuksena. Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 6.10.2025 klo 9-15 ja 2.12.2025 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 29.10.2025 klo 8-10.

Opintojaksoon kuuluvat eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen- suorittaminen sekä yksin tai parityönä toteutettava omaan työhön/työalueeseen liittyvä kehittämistehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso aukeaa 6.10.2025 ja päättyy 2.12.2025.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti.
Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 6.10.2025 klo 9-15 ja 2.12.2025 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 29.10.2025 klo 8-10.
(Näissä ei ole läsnäolovelvoitetta).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö sekä työelämän oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on kaksi suoritettavaa tehtävää:
- eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen (tehdään ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla)
- Kehittämistehtävä, jonka palautus on opintojakson päättyessä 2.12.2025.

Sisältö

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Opiskelija suorittaa eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus-osion ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena ovat 1) eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen -suoritus hyväksytysti sekä
2) itsenäinen tai parityönä tehty kehittämistehtävä. Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä omalla alallaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää strategista toimintaa/käytäntöjä

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.12.2026

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2026

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Juha Roslakka
  • Kari-Jukka Kauranen
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
  • Mari Kokkonen
  • Sari Soutukorva
  • Tuija Rinkinen
  • Päivikki Lahtinen
  • Reeta Lamminpää
  • Tuulia Stellberg
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Mari Mynttinen
  • Aki Rintala
  • Minna-Maria Behm
  • Anu Venesoja
  • Taina Anttonen
  • Anne Suikkanen
  • Minna Mukka
  • Emilia Laapio-Rapi
  • Tarja Korpela
Ryhmät
  • HLTIYKUNLI25SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYSOLAPE25SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYTUJO25KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
  • HLTIYSTDIG25SV
    Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija (YAMK) 25SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.

Arviointiasteikko

1-5