Siirry suoraan sisältöön

Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosionomi (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 24S, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYSOLAPE24SV)
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 23S, Lahti
Tunnus
(HLTIYSOLAPE23S)
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 22S, Lahti
Tunnus
(HLTIYSOLAPE22S)
Sosionomi (ylempi AMK), lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen 21S, Lahti
Tunnus
(YSOLAPE21SLTI)
Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

18.03.2025 - 12.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 46

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
  • Tuija Rinkinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

-arvioida ja innovoida digitaalisia ratkaisuja lapsi- ja perhepalveluissa
- analysoida kriittisesti lasten ja nuorten digiosallisuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokampus
Opintojakson on tarkoitettu sosiaalialan YAMK- koulutuksen opiskelijoille, ensisijaisesti Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen koulutusohjelman opiskelijoille.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu 18.3-12.5.2025
Kontaktiopetus: ti 18.3 klo 9-16 ja to 8.5 klo 9-16. Opintojaksoon liittyvän tehtävän ohjaus: ke 9.4 klo 8-12 välillä.
Tehtävän palautus: ma 12.5.2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina alaan liittyvät tuoreet tutkimukset ja muut julkaisut

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

Tehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom ja työelämän oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu 18.3-12.5.2025
Kontaktiopetus: ti 18.3 klo 9-16 ja to 8.5 klo 9-16. Opintojaksoon liittyvän tehtävän ohjaus on ke 9.4 klo 8-12 välillä.
Tehtävän palautus 12.5.2025.

Sisältö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

-arvioida ja innovoida digitaalisia ratkaisuja lapsi- ja perhepalveluissa
- analysoida kriittisesti lasten ja nuorten digiosallisuutta

Arviointimenetelmät

Osaamistavoitteet – ylempi AMK-arviointikehikko (EQF7)
- Tiedollinen osaaminen: tietoperusta ja lähteet
- Taidollinen osaaminen: asiantuntijuus sisällön käsittelyssä/soveltamisessa ja toteutus
- Viestintäosaaminen: kirjoittaminen, esittäminen ja visualisointi
- Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja

Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan suorittamalla kehittämistehtävä ja sen kirjallisella raportoinnilla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija osaa
- esittää perustelemattomasti ja suppeasti tietoa
- soveltaa tietoa uudistamisen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa puutteellisesti
- uudistamisen viestintä ei täytä asiatyyliselle kirjoittamiselle asetettuja kriteereitä tai sisältää liikaa samankaltaisuutta (Turnit)

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää riittävästi ajankohtaista tietoa
- soveltaa tietoa uudistamisen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa kuvailevasti
- viestiä uudistamisesta lähes asiatyylillä, joka täyttää tieteelliselle kirjoittamiselle asetetut kriteerit

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa
- soveltaa tietoa uudistamisen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa johdonmukaisesti
- viestiä uudistamisesta pääasiallisesti asiatyylillä, joka täyttää tieteelliselle kirjoittamiselle asetetut kriteerit

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää kriittisesti valittua, ajankohtaista ja yhdisteltyä tietoa asiantuntijamaisesti
- soveltaa tietoa uudistamisen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa hallitusti, analysoiden ja uudistaen
- viestiä uudistamisesta virheettömällä asiatyylillä, joka täyttää tieteelliselle kirjoittamiselle asetetut kriteerit

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 11.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOLAPE23S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy opetuspäivät 2.9. klo 9-16 Zoom sekä 30.9. klo 9-12 Zoom.

Opintojakson suoritus koostuu itsenäisesti tai parityönä toteutettavista kirjallisesta raportista (Integratiivisten työmallien kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissa ) ja LAB Focus-sivustolla julkaistavasta aiheeseen liittyvästä blogikirjoituksesta.

Raportti perustuu lähdeaineistoihin. Blogi perustuu kirjoitettuu raporttiin ja työelämän integratiivisiin toimintamalleihin kuvaten jo kehitettyä toimintaa tai visioiden sitä.

Tehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisenä opetuspäivänä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa 2.9.2024 ja päättyy 11.11. 2024

Opintojaksoon sisältyvät opetuskerrat:

2.9. klo 9-16 Zoom
30.9 klo 9-12 Zoom

Blogi tulee olla valmis 11.11., jolloin opintojakso päättyy.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uudet kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ja raportit

Materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Oppimisympäristö

Työelämän ympäristöt, Zoom ja Moodle-oppimisympäristö

Sisältö

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- soveltaa matalan kynnyksen sekä vaativan ja erityistason palveluiden monitoimijaista osaamista
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia integratiivisia toimintamalleja

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi Lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen opsin ydinosaamisen viimeisenä, kokoavana opintojaksona.

Arviointimenetelmät

Arviointi numeerisesti 1-5
Arviointi kohdistuu sekä kirjalliseen raporttiin (arviointi 1-5) että julkaistavaan blogi-kirjoitukseen (hyväksytty-täydennettävä).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Taso 1

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävän kokonaisuus on hajanainen ja puutteellisesti rajattu. Raportissa näkökulmia, selityksiä ja käytettyjä käsitteitä on perusteltu suppeasti. Sisällön hallinta ja jäsentely on heikkoa. Tietolähteitä on hyödynnetty niukasti ja referoiden. Perehtyminen aiheeseen on puutteellista ja omien ajatusten/oivallusten esiintuominen vähäistä. Oman toiminnan arviointi on vähäistä. Loppuraportin ulkoasu ei kaikilta osin täytä sille annettuja vaatimuksia.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa heikosti alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Lapsi- ja perhepalveluihin tai nuorisotyöhön liittyvä kehittämissuunnitelma on toteutettu integratiivisen työn näkökulmaa heikosti hyödyntäen. Suunnitelma ei tuo uutta integratiiviseen työhön.

Kehittämistehtävän tulosten hyödynnettävyys/sovellettavuus on tyydyttävää. Kehittämistyön raportoinnissa on puutteita ja tutkivan kehittämisen -mallin hyödyntäminen on vähäistä. Prosessin hallinnassa on puutteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Taso 3

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on varsin hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty varsin perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on hyvää. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on hyvää. Tietolähteitä on hyödynnetty hyvin ja tuotos yhdessä oman pohdinnan kanssa muodostaa varsin ehjän kokonaisuuden. Perehtyminen aiheeseen on hyvää, omia ajatuksia/oivalluksia tuotu esiin jonkin verran. Omia kehittämisehdotuksia on tuotu esiin ja hyödynnetty myös jonkin verran. Raportin ulkoasu täyttää pääsääntöisesti sille annetut vaatimukset. Teoreettinen tarkastelu on rakenteen ja esitystavan osalta selkeä. Käytetyt lähteet ovat relevantteja, mutta niitä on hyödynnetty referaatinomaisesti.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa melko hyvin alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty toteuttavissa olevia ratkaisuja integratiivista työtä edistävään toimintaan lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelma on tavoitteellinen ja kehittävää työotetta hyödyntävä. Kehittämistehtävä noudattaa pääpiirteittäin tutkivan kehittämisen -mallia ja prosessin hallinta on ollut hyvää.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportin (teoreettinen, kirjallinen jäsennys) arviointikriteerit:

Taso 5

Tiedollinen osaaminen: Kehittämistehtävä on hyvin rajattu ja jäsennelty kokonaisuus. Raportissa on esitetty perusteltuja näkökulmia, selityksiä ja päätelmiä ja käsitteiden määrittely on erinomaista. Sisältö on loogisesti rakennettu ja sisällön hallinta on erinomaista. Tietolähteitä on hyödynnetty monipuolisesti ja analyyttisesti eritellen. Teoriaperusta muodostaa tuotoksen ja syvällisen pohdinnan kanssa ehjän kokonaisuuden. Syvällistä, kriittistäkin pohdintaa aiheeseen liittyen, omia ajatuksia on tuotu rohkeasti esiin. Raportti on kirjoitettu erinomaisesti ja ulkoasu on annettujen ohjeiden mukainen. Käytetyt lähteet ovat relevantteja ja niitä on hyödynnetty monipuolisesti. Omaa toimintaa on arvioitu rakentavasti ja sitä on hyödynnetty koko prosessin ajan.

Kehittämisosaaminen: Kehittämistehtävä vastaa alan ja työyhteisön kehittämistarpeisiin. Suunnitelmassa on esitetty innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja integratiivisen työn mahdollistavan toiminnan toteuttamiseksi lapsi- ja perhepalveluissa tai nuorisotyössä. Suunnitelman hyödynnettävyys/sovellettavuus tuo uutta integratiiviseen työhön. Kehittämistehtävä on toteutettu tutkivan kehittämisen -mallia hyödyntäen ja prosessin hallinta on ollut erinomaista.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä lasten, nuorten ja perheiden arkeen vaikuttavia tekijöitä
- soveltaa lapsen ja nuoren arjen ympäristöjä ja instituutioita koskevaa tietoa kriittisesti ja eettisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppimistehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla 23.8.2024. (klo 9-16, Zoomissa). Toinen opetuskerta on 4.10.2024 (klo 9-16).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Oppimisympäristö

Työelämän oppimisympäristöt ja verkko-oppimisympäristö.

Sisältö

Opiskelija osaa
- määritellä lasten, nuorten ja perheiden arkeen vaikuttavia tekijöitä
- soveltaa lapsen ja nuoren arjen ympäristöjä ja instituutioita koskevaa tietoa kriittisesti ja eettisesti

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan henkilökohtaisen kirjallisen oppimistehtävän perusteella.
Oppimistehtävän palautus on 31.10.24 Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 1-5.

Opintojaksoon kuuluu myös lukupiirityöskentely, joka arvioidaan hyväksytty- hylätty. Lukupiiri kokoontuu kaksi kertaa opintojakson aikana. Lukupiirityöskentelyn hyväksytty suorittaminen edellyttää lukupiiriin osallistumista sille varattuna aikana.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

-osoittaa oppineensa käsitteitä ja määritelmiä, mutta väärinkäsitykset haittaavat asioiden ymmärtämistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

-ymmärtää erillisiä asioita ja pohdiskelee, mutta ei ole vielä muodostanut kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista eikä pysty soveltamaan oppimaansa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

sijoittaa uuden asian laajempaan yhteyteen ja aikaisempiin tietoihinsa
- osoittaa pystyvänsä tiedon soveltamiseen ja arvioimiaan ratkaisujaan
- on muodostanut oman käsityksen asiasta ja tarkastelee asiaa uusista näkökulmista.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 02.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa etäopetuksena. Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 7.10.2024 klo 9-15 ja 2.12.2024 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 29.10.2024 klo 8-10.

Opintojaksoon kuuluvat eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen- suorittaminen sekä yksin tai parityönä toteutettava omaan työhön/työalueeseen liittyvä kehittämistehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso aukeaa 7.10.2024 ja päättyy 2.12.2024.
Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti.
Opintojaksoon liittyy kaksi opetuspäivää ja yksi kehittämistehtävän ohjauskerta Zoomissa: opetuspäivät 7.10.2024 klo 9-15 ja 2.12.2024 klo 9-14. (Luennot tallennetaan) Kehittämistehtävään liittyvää ohjausta on tarjolla 29.10.2024 klo 8-10.
(Näissä ei ole läsnäolovelvoitetta).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukseen ei ole valinnaista suoritustapaa

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö sekä työelämän oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on kaksi suoritettavaa tehtävää:
- eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen (tehdään ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla)
- Kehittämistehtävä, jonka palautus on opintojakson päättyessä 2.12.2024.

Sisältö

Opiskelija osaa
- analysoida lasten ja nuorten osallisuutta tunnistaen arkiympäristöstä nousevaa tietoa
asiantuntijatiedon rinnalla
- kehittää lasten, nuorten ja perheiden osallisuutta tukevia käytäntöjä yhteistyösuhteita rakentaen

Opiskelija suorittaa eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus-osion ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta vahvistavan kehittämistehtävän omaan työhönsä/työalueeseensa liittyen.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena ovat 1) eOppiva-verkkokoulu: Lapsen oikeudet - osallisuus ja osallistuminen -suoritus hyväksytysti sekä
2) itsenäinen tai parityönä tehty kehittämistehtävä. Kehittämistehtävä arvioidaan numeerisesti 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii johdonmukaisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä sekä perustelee tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella ja toteuttaa lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä omalla alallaan

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä tietolähteitä
- osaa kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää toimintaa/käytäntöjä hyödyllisiä aloja ylittäviä yhteistyösuhteita rakentaen

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti lapsen ja nuoren osallisuutta käsitteleviä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä omalla erityisellä asiantuntija-alueellaan
- osaa arvioida ja kehittää lasten ja nuorten osallisuutta edistävää strategista toimintaa/käytäntöjä

Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.07.2026

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Juha Roslakka
  • Jaana Mantela
  • Kari Kauranen
  • Elina Kosonen
  • Mari Kokkonen
  • Tuija Rinkinen
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tuulia Stellberg
  • Mari Mynttinen
  • Eeva Tuomenoksa
  • Aki Rintala
  • Minna-Maria Behm
  • Taina Anttonen
  • Anne Suikkanen
  • Minna Mukka
  • Emilia Laapio-Rapi
  • Annukka Kivisaari
  • Tarja Korpela
Ryhmät
  • HLTIYKUNLI25SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYSOLAPE25SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYTUJO25KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
  • HLTIYSTDIG25SV
    Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYMOJO25SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 25SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 03.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

-kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia lasten ja nuorten elämänkulussa
-arvioida ja innovoida ratkaisuja ylisukupolvisen huono-osaisuuden kierteen katkaisemiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkokampus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu 13.1.-3.3.2025
Kontaktiopetus: ma 13.1 klo 10-16 ja 12.2. klo 9-14.
Opintojaksoon liittyy pienryhmässä verkkoluennon valmistelu, innovointitehtävä ja sparraus. Verkkoluento ja ryhmien välinen sparraus toteutetaan 12.2. Innovointitehtävän palautus on 3.3.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina alaan liittyvät tuoreet tutkimukset ja muut julkaisut.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu 13.1.-3.3.2025
Kontaktiopetus: ma 13.1 klo 10-16 ja 12.2. klo 9-14.
Opintojaksoon liittyy pienryhmässä verkkoluennon valmistelu, innovointitehtävä ja sparraus. Verkkoluento ja ryhmien välinen sparraus toteutetaan 12.2. Innovointitehtävän palautus on 3.3.

Sisältö

-kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia lasten ja nuorten elämänkulussa
-arvioida ja innovoida ratkaisuja ylisukupolvisen huono-osaisuuden kierteen katkaisemiseksi

Arviointimenetelmät

Opintojaksoon kuuluva(t) tehtävä(t) arvioidaan arviointikehikon mukaisesti:
Osaamistavoitteet – ylempi AMK-arviointikehikko (EQF7)
- Tiedollinen osaaminen: tietoperusta ja lähteet
- Taidollinen osaaminen: asiantuntijuus sisällön käsittelyssä/soveltamisessa ja toteutus
- Viestintäosaaminen: kirjoittaminen, esittäminen ja visualisointi
- Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija osaa
- esittää perustelemattomasti ja suppeasti tietoa
- soveltaa tietoa puutteellisesti
- esittää viestintäosaamistaan kirjallisesti, suullisesti tai visuaalisesti puutteellisesti

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää riittävästi ajankohtaista tietoa
- soveltaa tietoa kuvailevasti
--laatia mallin mukaan kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa
- soveltaa tietoa johdonmukaisesti
-toteuttaa tavanomaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- esittää kriittisesti valittua, ajankohtaista ja yhdisteltyä tietoa asiantuntijamaisesti
- soveltaa tietoa analysoiden ja uudistaen
-toteuttaa perustellun ja monipuolisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

12.02.2025 - 09.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää aloitusinfon, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös oppimistehtävän ohjaukseen.

Opintojaksolla tehdään arvioitava kaksiosainen oppimistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen ja sen implementointi).

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutus ajalla 12.2.2025-9.4.2025

Aloitusinfo ke 12.2 klo 14-16 (ei pakollinen, tallennetaan)

Kaksi webinaaria:
ke 26.2.25 klo 8-10 ja
ke 12.3.25 klo 8-10.

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) ke 9.4.2025 klo 13-15.(ei tallenneta).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Oppimisympäristö

Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom). Oppimistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkototeutus ajalla 12.2.2025-9.4.2025

Aloitusinfo ke 12.2 klo 14-16 (ei pakollinen, tallennetaan)

Kaksi webinaaria:
ke 26.2.25 klo 8-10 ja
ke 12.3.25 klo 8-10.

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) ke 9.4.2025 klo 13-15.(ei tallenneta).

Opintojaksolla tehdään kaksiosainen varhaisen tuen kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä (implementointisuunnitelma).

Sisältö

Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa, näyttöön perustuvat menetelmät ja implementointi sekä lapsivaikutusten arviointi

Tavoitteet: Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Arviointimenetelmät

Koko opintojakson arviointi 1-5

Opintojakson arviointi perustuu kaksiosaiseen varhaiseen tukeen liittyvään oppimistehtävään (Infograafin taustoitus arviointi 1-5 muodostaen 60% arvosanasta sekä infograafiin arviointi tyydyttävä-hyvä -kiitettävä muodostaen 40% arvosanasta).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- etsii näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa luovasti suunnitella ja soveltaa näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa innovoida näyttöön perustuviin varhaisen tuen malleihin ja toimintatapoihin liittyvän implementointisuunnitelman