Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), hyvinvointialan palvelumuotoilu 24K, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYHPAMU24KV)
Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Marjut Suokas
Opetusryhmät
  • Verkko-opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkko-opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun tietopohjaa käyttäjäkokemuksen kehittämisessä
- soveltaa käyttäjätutkimuksen menetelmiä käyttäjätiedon hankinnassa. Analysoi tietoa.
- käyttää hankkimaansa tietoa käyttäjäkokemuksen kehittämisessä ja arvioi palvelun kehittämisen lähtökohtia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Oppimisessa hyödynnetään digitaallisia oppimisympäristöjä ja työvälineitä esim. Moodle, Miro ja Canva.
Opintojakson vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)

Ajoitus ja läsnäolo

Ennakkotehtävä ilmoitetaan viikolla 10 Moodlessa
31.3. 2023 mennessä ennakkotehtävän palautus
3.4.2023 klo: 9:00-16:00 Zoom Käyttäjäymmärryksen merkitys, hankinta ja kiteytys
24.4.2023 klo: 9:00-16:00 Zoom Yhteiskehittäminen ja fasilitointi
15.5.2023 mennessä oppimistehtävän palautus
Lähipäiviin osallistuminen ei ole pakollista. Keskeisistä sisällöistä tarjolla nauhoitus jälkikäteen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalit moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

ks. tutkintosääntö

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivät 1 op
Opintojaksotehtävät (ennakkotehtävä, välitehtävä, oppimistehtävä) 4 op

Sisältö

palvelumuotoilu, tuplatimantin ensimmäinen timantti, käyttäjäymmärrys, laadulliset menetelmät ja analyysi, fasilitointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat ja muiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointimenetelmät

Arviointikriteerit Moodlessa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Kaikkia opintojaksotehtäviä ei ole tehty (ennakkotehtävä, välitehtävä, oppimistehtävä).
Opintojaksotehtävä on hylätty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta
- hyödyntää asiakasymmärrystä palvelun kehittämisessä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta.
- kehittää palvelua asiakasymmärryksen pohjalta

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakasymmärryksen käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta rakentuu perusoppikirjojen lisäksi myös ajantasaisesta tutkitusta tiedosta.
- käyttää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia menetelmiä asiakasymmärryksen hankkimisessa ja osaa analysoida asiakkaan palvelukokemusta.
- kehittää palvelua asiakasymmärryksen pohjalta ja yhdistää paremman palvelun organisaation/yrityksen kokonaisarkkitehtuuriin.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
  • Marjut Suokas
Opetusryhmät
  • Verkko-opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkko-opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- hyödyntää muotoiluajattelua kehittämisessä
- arvioida ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä hyvinvointialan palvelutuotannossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä on palvelumuotoilun perusteisiin perehtyminen Moodlessa ilmoitettuun kirjallisuuden avulla.

Lähiopetuksessa käsitellään palvelumuotoilun taustaa: palvelumuotoilua osaamisalana, palvelumuotoilun menetelmiä ja sen hyötyä liiketoiminnalle, työntekijöille ja asiakkaille.hyvinvointialalla.

Ajoitus ja läsnäolo

Ennakkotehtävä 14.1. mennessä palautus
Kontaktiopetus 17.1 klo: 9:00-16:00 Zoom: Palvelumuotoilijan digitaaliset työvälineet, digivälineiden harjoittelua
Kontaktiopetus 31.1 klo: 9:00-16:00 Zoom muotoiluajattelu ja palvelumuotoiluprosessi
Oppimistehtävän palautus 28.2.2024 mennessä. Tehtävä ilmoitetaan Moodlessa.

Kontaktiopetukseen osallistuminen on vapaaehtoista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimismateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnasta suoritustapaa

Uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaisesti

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tehtävät 4 op
Kontaktipäivät 1 op

Sisältö

Muotoiluajattelun ja palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa sekä hyödyntäminen kehittämisessä. Ihmislähtöisen kehittämisen mahdollisuudet ja hyödyt hyvinvointialan palvelutuotannossa. Palvelumuotoilijan digitaaliset työvälineet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat ja muiiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Suositellaan palvelumuotoilun aikaisempia opintoja perusteista vähintän 5 op.

Lisätietoja vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Kaikkia opintojaksotehtäviä ei ole tehty
Opintojaksotehtävä on hylätty
Itse- tai vertaisarviointia ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelumuotoilua sote-alalle
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelumuotoilua asiantuntevasti sote-alalle
- osaa hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja asiantuntevasti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ja kriittisesti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä palvelumuotoilua sote-alalle
- osaa muotoilla sote-palveluita ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden koti- ja ulkoimaisten lähteiden avulla

Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Juha Roslakka
  • Jaana Mantela
  • Kari Kauranen
  • Elina Kosonen
  • Mari Kokkonen
  • Tuija Rinkinen
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tuulia Stellberg
  • Eeva Tuomenoksa
  • Mari Mynttinen
  • Aki Rintala
  • Minna-Maria Behm
  • Anne Suikkanen
  • Taina Anttonen
  • Minna Mukka
  • Annukka Kivisaari
  • Emilia Laapio-Rapi
  • Tarja Korpela
Ryhmät
  • HLTIYSTD24SV
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti
  • HLTIYKUNLI24SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
  • HLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTUJO24KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnäytetyöinfo 7.2.2024 klo 9.00-12.00

Lisäksi opintojaksoon kuuluu tutkimuksellisen kirjoittamisen 1 op osio, josta vastaa kielikeskus.
Mikäli et jo keväällä osallistunut opinnäytetyöprosessiin kuuluvalle tutkimuksellisen kirjoittamisen luennolle, vastaavia luentoja on tarjolla myös syksyllä 2023. Valitse yksi seuraavista hyvinvoinnin alan luennoista:

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa menetelmä kirjalista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Hylätty: Opiskelija ei osallistu ohjaukseen. Opiskelija ei palauta suunnitelmaan sovitusti. Opiskelijan palauttama suunnitelma ei noudata hyvän tieteellisen kirjoitustavan mukaista tapaa ja ei läpäise Turnitin tarkastusta.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osallistuu suunnitelman ohjaukseen ja palauttaa LAB ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeiden mukaisen suunnitelman ohjaajalleen erikseen sovitun aikataulun mukaisesti.
Hylätty: Opiskelija ei osallistu ohjaukseen. Opiskelija ei palauta suunnitelmaan sovitusti. Opiskelijan palauttama suunnitelma ei noudata hyvän tieteellisen kirjoitustavan mukaista tapaa ja ei läpäise Turnitin tarkastusta.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 30.11.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö (2021, 2022)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (2021, 2022)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Taina Anttonen
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSTD24SV
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti
  • HLPRYHYJO22S
    Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 22S Lappeenranta
  • HLTIYKUNLI24SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
  • HLTIYSTUJ22SV
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 22SV Lahti
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYKL22S
    Kliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti
  • HLTIYKUNLI22SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 22SV Lahti
  • HLTIYSOLAPE22S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
  • HLTIYTUJO24KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
  • HLTIYSTD22SV
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 22SV Lahti
  • HLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
  • HLTIYSTPAMU23KV
    Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
  • HLTIYSOLAPE23S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
  • HLTIYTUJO23KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 23KV Lahti
  • HLTIYSTD23SV
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYKUNLI23SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 23SV Lahti
  • HLTIYSTUJ23SV
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan
- tietää amk toimintaympäristön, pedagogiikan keskeiset periaatteet ja oppimisprosessin
- osaa suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa ammatillista osaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaa osaltaan arvioida amk-opiskelijan osaamista osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- osaa toimia erilaisissa opetuksen ja ohjauksen vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ylempi AMK-opiskelija (Hyvinvointiyksikkö, LAB-ammattikorkeakoulu)

- mahdollisuus suorittaa 5 op täydentäviä opintoja toimimalla työelämäosaajana Hyvinvointiyksikön AMK-koulutuksessa
- hakuriteeri: aiemmin hankittu laaja työelämäosaaminen ja kiinnostus toimia oman alansa asiantuntijana amk-koulutuksessa.

Toteutus
- osallistuminen AMK-opetukseen opettajan ohjauksessa (suunnittelu, toteutus, arviointi)
- toteutussuunnitelma laaditaan yhdessä ohjaavan AMK-opettajan kanssa (laajuus, aikataulu, tehtävät, pedagogiset ratkaisut)

Arviointi
- erillinen oppimistehtävä, AMK-opiskelijapalaute omasta osuudesta toteutuksessa sekä AMK-opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan antama arviointi

Hakuajat
- kevätlukukauden AMK-opetukseen lokakuun ja syyslukukauden AMK-opetukseen huhtikuun loppuun mennessä
- huom! ilmoittautuminen Pepissä vasta sen jälkeen, kun hakuprosessi on hyväksytty (HopOn)
- lisätiedot toteutuksesta, hakuprosessista ja hakulomake YAMK-opiskelija työelämäosaajana AMK-koulutuksessa 5 op -Moodle (avoin)

Ennakkotehtävä: tutustuu oman alan AMK-koulutuksen opetussuunnitelmaan ja arvioi osaamisesi

Ajoitus ja läsnäolo

Sovitaan erikseen, AMK-koulutuksen lukujärjestykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sovitaan ohjaavan AMK-opettajan kanssa

Työelämäyhteistyö

LAB-ammattikorkeakoulu, Hyvinvointiala

Oppimisympäristö

Sovitaan erikseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suunnitellaan ohjaavan AMK-opettajan kanssa

Sisältö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa amk toimintaympäristön, keskeiset pedagogiset ratkaisut ja oppimisprosessin
- suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa työelämäosaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaltaan arvioida amk-opiskelijaa osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- analysoida erilaisia opetuksen vuorovaikutustilanteita

Arviointimenetelmät

Arviointi sisältää

- amk-opiskelijoiden antama palaute ylempi AMK-opiskelijan osuudesta AMK-opetuksessa
- ohjaavan opettajan antama palaute ylempi AMK-opiskelijalle suorituksesta (arviointilomake + keskustelu)
- ylempi AMK-opiskelijan oma arvionti AMK-opetussuorituksesta
- kehittämistehtäväraportti

Arvosana: hyväksytty-hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Osallistuminen AMK-opetukseen ja kehittämisraportti eivät täytä ylempi AMK-koulutuksen arviointikriteereitä (EQF7)

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- etsiä ja käyttää kriittisesti ajankohtaista tietoa ja tietolähteitä AMK-opetuksessa
- osoittaa perehtyneisyytensä AMK-toimintaympäristöön, keskeisiin pedagogisiin ratkaisuihin ja oppimisprosessiin
- suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa työelämäosaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaltaan kriittisesti arvioida AMK-opiskelijaa osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- analysoida erilaisia opetuksen vuorovaikutustilanteita
- osoittaa kehittämistehtäväraportissa perehtyneisyytensä AMK-opetuksen syventämiseen ja kehittämiseen

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 19.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tarja Korpela
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelukokemuksen ja sen johtamisen käsitteitä ja teorioita
- mitata ja arvioida palvelukokemusta
- kehittää ja johtaa palvelukokemusta tietoon perustuen sekä työyksikkö- että organisaatiotasolla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Opintojaksoon sisältyy kaksi kontaktipäivää: ke 16.10 ja ke 30.10 klo 9-16.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely

Ajoitus ja läsnäolo

Ennakkotehtävänä on verkkotentti (50% arvosanasta). Kirja Strategiana asiakaskokemus, ks alla tarkemmat tiedot. Tentin voi tehdä 1.6.- 16.9. 2024. Tentti arvioidaan 8.10 mennessä. Tentin voi uusia tai korottaa Tutkintosäännön mukaisesti vuoden sisällä Peppi-merkinnästä. '
Kontaktipäivät 16.10 ja 30.10 klo 9-16 Zoomissa.
Vertaisarviointi 18.11 klo 8 mennessä.
Opintojaksotehtävän palautus 2.12 klo 8 mennessä. Opintojaksotehtävä on 50% arvosanasta.
Arviosanat viedään Peppiin 19.12.2024 mennessä. Joulukuun lopussa valmistuminen mahdollistetaan.

Kontaktipäivien keskeiset osat tallennetaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi?, Mitä, Miten?Jyväskylä: Docendo Oy. Saatavana Primosta e-kirjana.
Grönroos, C. 2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman.
Helsinki: Alma Talent Oy. Luvut Palveluiden ja asiakassuhteiden laatu sekä Palvelujen laadun johtaminen. Myös aikaisemmat painokset käyvät.

Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Tentin ja opintojaksotehtävän uusinnoissa ja korotuksissa noudatetaan Labin tutkintosääntöä.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ennakkotehtävä: 2 op
kontaktipäivät + välitehtävä 1 op
opintojaksotehtävä 1,5 op
vertaisarviointi 0,5 op

1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan oppimisen työtä.

Sisältö

palvelun laatu, asiakas/palvelukokemus, asiakastyytyväisyys, asiakastyytymättömyys, tunteet asiakaskokemuksessa,
asiakaskokemuksen johtaminen, asiakaskokemuksen johtamisen mittarit (NPS, CES, survey, CSat, Happy or not, tunnemittarit), mittaaminen, analysointi, arviointi, asiakas/palvelukokemuksen tiedolla johtaminen, palvelun kehittäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on Hyvinvointialan palvelumuotoilu ydinopintoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia palvelumuotoiluopintoja, Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Hyvinvointialan palvelumuotouluopiskelijat ja muut opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.

Opintojakson vastuuopettaja on Tarja.korpela@lab.fi

Arviointimenetelmät

Vertaisarviointi
Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei ole tehnyt ennakkotehtävää (tenttiä) hyväksytysti, vähntään arvosanalla 1
- opiskelija ei ole tehnyt opintojaksotehtävää hyväksytysti Labin arviointikehikon (master) edellyttämällä tavalla
- .

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietoperustaa ja laatii niistä käsikartan. Lähteet on yhdistetty väljästi toisiinsa ja lähdeviitemerkinnöissä on puutteita.
- analysoi oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Arvoi oman alan/organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- hyödyntää palvelun/palveluiden kehittämisessä asiakaskokemustietoa työyksikkö/ organisaatiotasolla/alalla

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietoperustaa. Hyödyntää tietoperustassa laadukkaita ajantasaisia, kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Lähtteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa ja lähdeviitemerkinnät ovat lähes virheettömät. Rakentaa analyyttisen ja visuaalisesti selkeän käsitekartan.
- analysoi perustellen oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Analysoi ja arvioi oman organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- parantaa palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla.Kehittämisehdotukset ovat konkreettisia ja perusteltuja.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää laajasti ja syvällisesti asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietopohjaa. Lähteet ovat monipuolisia, korkeatasoisia ja ajantasaisia. Lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa ja lähdeviitemerkinnät ovat virhettömiä. Rakentaa analyyttisen ja visuaalisesti oivaltavan käsitekartan.
- analysoi monipuolisesti ja krittisesti oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Analysoi ja arvoi kriittisesti oman organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- parantaa palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla/alalla. Kehittämisehdotukset ovat oivaltavia, konkreettisia ja perusteltuja.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Marjut Suokas
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ¨palvelumuotoilun tietoperustaa ja käsitteitä
- muotoilla käyttäjien tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin)
- testata ja analysoida konseptia
- suunnitella uuden palvelumallin implementoinnin
- esittää keinoja ja menetelmiä uuden palvelumallin hyötyjen arvoimiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa. Kontaktipäivien opetusta ei nauhoiteta. Keskeisistä osista on tarjolla nauhoitukset erikseen. Oppimisympäristö on Moodle.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt/harjoitukset, vertaisarviointi, luennot, oppimistehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Kontaktipäivä : Huom! Torstai 12.9 klo 9-16
2. Kontaktipäivä: Keskiviikko 25.9 klo 9-16

Opintojaksotehtävän palautus 31.10 mennessä,

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja tarkempi ohjelma ilmoitetaan Moodelssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Ks. tutkintosääntö.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 1 op (sisältää harjoituksia/ryhmätöitä)
Opintojakson tehtävät (välitehtävä ja oppimistehtävä) + itsenäinen opiskelu 4 op

Sisältö

Palvelumuotoilun hyödyntäminen palvelumallin/konseptin kehittämisessä. Vaiheet: ennen, aikana, jälkeen. Sisältää mm. suunnittelu, analysointi, testaus, implementointi, arviointi ja jatkokehitys.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu - opiskelijat ja muiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää palvelumuotoilun aikaisempia opintoja (esim. sote-palvelujen markkinointiviestintä ja brändäys, Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu).

Lisätietoja opintojakson opettajilta: Marjut Suokas (marjut.suokas@lab.fi tavattavissa 2.9.2024 alkaen) ja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin@lab.fi/ vastuuopettaja).

Arviointimenetelmät

Opettajien arviointi: Harjoitustehtävän arviointi (hyväksytty/hylätty). Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän arvosanan perusteella (0, 1-5).

Vertaisarviointi: Työskentely harjoitustehtävässä/oppimistehtävässä (vaikutus arvosanaan arvioidaan tapauskohtaisesti). Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan Moodlessa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakson tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole hyväksytty. Oppimistehtävät eivät ole tasoltaan arvosanan 1-5 mukaisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelun konseptointia hyvinvointialalle
- osaa hyödyntää palvelun konseptoinnin työkaluja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelun konseptointia hyvinvointialalle asiantuntevasti
- osaa hyödyntää palvelun konseptoinnin työkaluja asiantuntevasti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ja kriittisesti palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä palvelun konseptointia hyvinvointialalle
- osaa hyödyntää monipuolisesti palvelun konseptoinnin työkaluja kehittämisessä ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden koti- ja ulkoimaisten lähteiden avulla