Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), hyvinvointialan palvelumuotoilu 24K, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYHPAMU24KV)
Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Marjut Suokas
  • Tarja Korpela
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 60. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen käsitteitä ja tietopohjaa
- analysoida ja arvioida hyvinvointialan brändejä (brändiä) ja markkinointiviestintää
- hyödyntää brändäystä ja markkinointiviestintää hyvinvointialan kehittämisessä ja johtamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely valmentavat luennot
Opintojakson vastuuopettaja on Tarja Korpela (tarja.korpela@lab.fi)

Ajoitus ja läsnäolo

Moodle avautuu 19.12. 2024.
Ennakkotehtävä palautetaan 20.1 2025 mennessä
Opintojakso sisältää kaksi kontaktipäivää Zoomissa 22.1. 2025 ja 12.2.2025 klo 9-16
Teema I brändin kiteytys (22.1)
Teema II asiakaslähtöinen viestintästrategia (12.2.)
Opintojaksotehtävän (oppimispäiväkirja) ja itsearvioinnin palautus 16.3 mennessä
Arvosanat Pepissä 30.4 mennessä.
Osallistuminen kontaktipäiviin on vapaaehtoista. Poissaolijat tekevät ryhmätyöt itsekseen.
Kontaktipäivien luento-osuudet nauhoitetaan, tehtävien purkua ei nauhoiteta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaalit ovat Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Brändin analyysitehtävä tehdään Eloisa hyvinvointialueelle.

Uusintamahdollisuudet

Labin Tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivä, sisältää ennakkotehtävän ja välitehtävän 1 op
Opppimispäiväkirja, sisältää Brändikäsikirjan analyysitehtävän ja itsearvioinnin 4 op

Sisältö

asiakasymmärrys, sisällönmarkkinointi, aineeton brändi, tunteistettu ydinviesti (edut, hyödyt ja merkitys)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Hyvinvointialan palvelumuotoilu (yamk) -opiskelijat ja Sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (yamk) opiskelijat Sen jälkeen opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja (väh 5 op).

Arviointimenetelmät

Itsearviointi
Tuutorin arviointi

Arvosanasta 70% perustuu yamk:n arviointikehikon mukaisiin kohtiin tiedollinen osaaminen, taidollinen osaaminen ja viestintäosaaminen ja 30 % perustuu kohtaan Vastuu ja itsenäisyys (oppimisen reflektointi)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- ennakkotehtävää ei ole tehty
- opintojaksotehtävää ei ole tehty ohjeiden mukaisesti vähintään arvosanalla 1. Ks. hylätyn kriteerit Yamk:n arviointikehikosta
- itsearviontia ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 1-2
Opiskelija osaa (tiedollinen osaaminen ja lähteiden käyttö) 30 %
- laatia brändäystä ja markkinointiviestintää käsittelevän tietoperustan, joka on tavanomainen ja osoittaa riittävää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
Lähteitä on niukasti, tavanomaisesti. Lähteet on yhdistetty väljästi toisiinsa. Rakenne on hajanainen, osin epälooginen. Lähdemerkinnöissä ja lähdeluettelossa on puutteita.

Opiskelija osaa (taidollinen osaaminen) 20 %
- analysoida perustellen hyvinvointialueen/yrityksen/organisaation brändikäsikirjaa

Opiskelija osaa (visualisointi, esittäminen, kirjoittaminen) 20%
- suunnitella ja toteuttaa (mallista) oman työyksikön/organisaation brändin visualisoinnin, moodboardin ja vuosikellon/kuukausikortin

Opiskelija osaa (Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja, oppimisen reflektointi) 30 %
arvosana 1
opiskelija tuo tietoa esille kuvailevasti (referoi)
arvosana 2:
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asian kertomalla sen omin sanoin

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 3-4
Opiskelija osaa (tiedollinen osaaminen ja lähteiden käyttö) 30 %
-laatia brändäystä ja markkinointiviestintää käsittelevän tietoperustan, joka on ajankohtainen, tarkoituksenmukainen ja osoittaa hyvää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
Lähteet ovat soveltaen perusteltuja, vertaisarvoituja tutkimuksia ja kansainvälisiälähteitä. Lähteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa. Lähdemerkinnät ja lähdeluettelo ovat lähes virheettömiä.

Opiskelija osaa (taidollinen osaaminen) 20%
- analysoida perustellen ja monipuolisesti hyvinvointialueen/yrityksen/organisaation brändikäsikirjaa

Opiskelija osaa (visualisointi, esittäminen, kirjoittaminen) 20 %
- suunnitella ja toteuttaa visuaalisesti tasapainoisen ja viestinnällisesti selkeän oman työyksikön/organisaation brändin visualisoinnin, moodboardin ja vuosikellon/kuukausikortin

Opiskelija osaa (Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja, oppimisen reflektointi) 30 %
arvosana 3:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta analyyseja (kykenee tarkastelemaan ilmiötä, näkee syy-seuraussuhteita)
arvosana 4:
Opiskelija tekee tiedon pohjalta synteesejä (tekee johtopäätöksiä)

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arvosana 5
Opiskelija osaa (tiedollinen osaaminen ja lähteiden käyttö) 30%
-laatia brändäystä ja markkinointiviestintää käsittelevän tietoperustan, joka on ajankohtainen, laaja/syvällinen, kriittisesti valittu ja osoittaa analyyttista ja asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
Lähteet ovat kriittisesti valittuja, monipuolisia ja perusteltuja, vertaisarvioituja tutkimuksia ja kansainvälisiä lähteitä. Lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa. Lähdemerkinnät ja lähdeluettelo ovat virheettömiä.

Opiskelija osaa (taidollinen osaaminen) 20%
- analysoida perustellen, monipuolisesti ja kriittisesti hyvinvointialueen/yrityksen/organisaation brändikäsikirjaa

Opiskelija osaa (visualisointi, esittäminen, kirjoittaminen) 20%
- suunnitella ja toteuttaa visuaalisesti tasapainoisen, oivaltavan ja viestinnällisesti selkeän oman työyksikön/organisaation brändin visualisoinnin, moodboardin ja vuosikellon/kuukausikortin

Opiskelija osaa (Vastuu ja itsenäisyys: kyky soveltaa tietoja ja taitoja, oppimisen reflektointi) 30 %
arvosana 5
- Opiskelija tuottaa arviointitietoa (jäsentää ilmiötä uudella tavalla, joka uudistaa toimintaa

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- mitata ja arvioida digitaalista käyttäjäkokemusta
- parantaa monikanavaista digitaalista palvelua tietoon perustuen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan työelämälähtöisenä kehittämistehtävänä. Opiskelijat voivat toteuttaa tehtävän oppilaitoksen valmistelemasta aiheesta tai toteuttaa myös oman tehtävän yksilö- tai ryhmätyönä. Aihe tulee hyväksyttää etukäteen opettajalla. Ryhmiin ilmoittautuminen ennakkoon ja omien aiheiden ilmoittaminen viimeistään 9.1.2025 Moodlessa (avataan 7.1 mennessä).

Opetus toteutetaan virtuaalisesti. Kontaktipäivät järjestetään Zoomissa ja niihin tulee osallistua. Opetusmenetelmät: tutkiva oppiminen, työelämälähtöinen oppiminen, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö, luennot.

Ajoitus ja läsnäolo

Ryhmiin ilmoittautuminen / omien aiheiden ilmoittaminen 9.1.2025 mennessä
Opintojakson kick-off 13.1 klo 9-16
1. Kontaktipäivä 17.2 klo 9-16 Kehittämissuunnitelmien esittelyt ja palaute.
2. Kontaktipäivä 11.4 klo 9-16 Kehittämisratkaisujen esittely.
Opintojaksotehtävän palautus 9.5 mennessä,

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ilmoitetaan Moodelssa.

Työelämäyhteistyö

Opetus integroidaan työelämän kehittämistehtäviin

Uusintamahdollisuudet

Ks. tutkintosääntö.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom, Hyvinvointialueen toimipaikat, Teams (ryhmien työskentely)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 1 op
Opintojakson tehtävät + opiskelu itsenäisesti ja ryhmissä 4 op

Sisältö

digitalisaatio ja teknologia hyvinvointipalveluissa, digitaalisten palveluiden kehittäminen, digitaalinen asiakaskokemus, johtamisen digitaaliset järjestelmät ja keinot, palvelumuotoilu, design brief

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Hyvinvointialan palvelumuotoilun (yamk) -opiskelijoille. Opintojaksolla opiskelu edellyttää aikaisempia palvelumuotoiluopintoja väh 10 op ja tuplatimantti-mallin hallintaa.

Opintojakson vastuuopettaja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin(at)lab.fi)

Arviointimenetelmät

Moodlessa määriteltyjen tehtävien arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty, 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut opintojakson tehtäviä tai tehnyt niitä hyväksytysti osana ryhmän työskentelyä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- käyttää laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa presentaation projektista.Hyödyntää prensentaatiossa visuaalisuutta.
- tekee ehdotuksia palvelun parantamiseksi projektissa hankitun käyttäjäymmärryksen pohjalta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadukkaisiin lähteisiin perustuvaa digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa.
- käyttää monipuolisesti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalista viestintää korostavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta.
- tekee konkreettisia, käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti digitaalisten palveluiden muotoilun käsitteitä ja tietopohjaa. Tietoperusta hyödyntää monipuolisesti ajantasaisia ja laadukkaita lähteitä.
- käyttää monipuolisesti, oivaltavasti ja perustellusti laadullisia menetelmiä käyttäjäymmärryksen hankkimisessa ja laatii johdonmukaisen ja selkeän projektisuunnitelman käyttäjäkokemuksen hankkimiseksi. Tuottaa visuaalisesti oivaltavan, huolella laaditun presentaation projektista. Esitys on selkeä ja osoittaa asiantuntemusta.
- tekee perusteltuja ja oivaltavia käyttäjäymmärykseen perustuvia ehdotuksia palvelun parantamiseksi.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Hannele Tiittanen
  • Juha Roslakka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Verkkoluento 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tulevaisuuden tutkimuksen ja toimintaympäristöanalyysin käsitteitä ja tietoperustaa
- tunnistaa ja analysoida yhteiskunnan ja hyvinvointialan toimintaympäristön muutoksia
- löytää keinoja hyvinvointialan yritysten ja julkisten toimijoiden kilpailukyvyn vahvistamiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu virtuaalisesti kokonaan verkossa.

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä 3.3.- 16.3.2025

Opintojaksossa on kaksi lähitapaamista:
- 17.3.: klo 14-16, vapaaehtoinen aloitustapaaminen
- 8.5.: klo 9-16, seminaari

Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, seminaari

Ajoitus ja läsnäolo

3.3.-1.6.2025

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle

Sisältö

- trendit ja megatrendit
- PESTE-analyysi
- delfoi-analyysi
- skenaariotyöskentely

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ennakkotehtävä tehdään yksin, muut tehtävät 4-5 hengen ryhmissä.

Arviointimenetelmät

Moodle-alustalle palautettavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät 1-3 (ennakkotehtävä, PESTE-analyysi ja delfoi-menetelmä) arvioidaan asteikolla Hyväksytty–Täydennettävä. Oppimistehtävä 4 (skenaariotehtävä) arvioidaan asteikolla 1-5, jonka perusteella määräytyy opintojakson arvosana.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti ennakkotehtävää. Opiskelija ei ole osallistunut oman ryhmänsä toimintaan. Ryhmätyöt eivät täytä niille asetettuja kriteerejä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Asiat on esitetty melko irrallisina kokonaisuuksina ja niiden käsittely on melko pinnallista. Tulevaisuuden ennakointityökaluja on hyödynnetty pinnallisesti. Luodut skenaariot ovat puutteellisesti perusteltuja ja ennakointimateriaalien käyttö on melko yksipuolista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Asiat esitetään johdonmukaisesti ja selkeästi. Työssä näkyy asioiden tarkastelu melko monipuolisesti tulevaisuuden ennakointityökaluja hyödyntäen. Luodut skenaariot osoittavat asioiden hyvää ymmärrystä ja kykyä jäsentää tietoa. Luodut skenaariot ovat perusteltu relevanttien ennakointimateriaalien avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Asiat esitetään johdonmukaisesti, selkeästi ja kriittisesti. Työ osoittaa asioiden syvällistä ymmärrystä ja erilaisten tulevaisuuksien
ennakointityökalujen monipuolista hyödyntämistä. Luodut skenaariot osoittavat hyvää päättelykykyä sekä kykyä jäsentää tietoa kriittisesti, oivaltavasti ja rohkeasti. Skenaariot perustuvat ajankohtaisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin ennakointi- ja tutkimusmateriaaleihin.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 19.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tarja Korpela
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelukokemuksen ja sen johtamisen käsitteitä ja teorioita
- mitata ja arvioida palvelukokemusta
- kehittää ja johtaa palvelukokemusta tietoon perustuen sekä työyksikkö- että organisaatiotasolla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Opintojaksoon sisältyy kaksi kontaktipäivää: ke 16.10 ja ke 30.10 klo 9-16.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely

Ajoitus ja läsnäolo

Ennakkotehtävänä on verkkotentti (50% arvosanasta). Kirja Strategiana asiakaskokemus, ks alla tarkemmat tiedot. Tentin voi tehdä 1.6.- 16.9. 2024. Tentti arvioidaan 8.10 mennessä. Tentin voi uusia tai korottaa Tutkintosäännön mukaisesti vuoden sisällä Peppi-merkinnästä. '
Kontaktipäivät 16.10 ja 30.10 klo 9-16 Zoomissa.
Opintojaksotehtävän palautus 2.12 klo 8 mennessä. Opintojaksotehtävä on 50% arvosanasta.
Arviosanat viedään Peppiin 19.12.2024 mennessä. Joulukuun lopussa valmistuminen mahdollistetaan.

Kontaktipäivien keskeiset osat tallennetaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi?, Mitä, Miten?Jyväskylä: Docendo Oy. Saatavana Primosta e-kirjana.
Grönroos, C. 2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman.
Helsinki: Alma Talent Oy. Luvut Palveluiden ja asiakassuhteiden laatu sekä Palvelujen laadun johtaminen. Myös aikaisemmat painokset käyvät.

Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Tentin ja opintojaksotehtävän uusinnoissa ja korotuksissa noudatetaan Labin tutkintosääntöä.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ennakkotehtävä: 2 op
kontaktipäivät + välitehtävä 1 op
opintojaksotehtävä 2 op


1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan oppimisen työtä.

Sisältö

palvelun laatu, asiakas/palvelukokemus, asiakastyytyväisyys, asiakastyytymättömyys, tunteet asiakaskokemuksessa,
asiakaskokemuksen johtaminen, asiakaskokemuksen johtamisen mittarit (NPS, CES, survey, CSat, Happy or not, tunnemittarit), mittaaminen, analysointi, arviointi, asiakas/palvelukokemuksen tiedolla johtaminen, palvelun kehittäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on Hyvinvointialan palvelumuotoilu ydinopintoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia palvelumuotoiluopintoja, Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Hyvinvointialan palvelumuotoiluopiskelijat ja muut opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.

Opintojakson vastuuopettaja on Tarja.korpela@lab.fi

Arviointimenetelmät

Vertaisarviointi
Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei ole tehnyt ennakkotehtävää (tenttiä) hyväksytysti, vähintään arvosanalla 1
- opiskelija ei ole tehnyt opintojaksotehtävää hyväksytysti Labin arviointikehikon (master) mukaisesti arvosanalla 1
- opiskelija ei ole tehnyt välitehtävää
- ryhmä tai opiskelija ei ole tehnyt itsearviointia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietoperustaa ja laatii niistä käsitekartan. Lähteet on yhdistetty väljästi toisiinsa ja lähdeviitemerkinnöissä on puutteita.
- analysoi oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Arvioi oman alan/organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- hyödyntää palvelun/palveluiden kehittämisessä asiakaskokemustietoa työyksikkö/ organisaatiotasolla/alalla

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietoperustaa. Hyödyntää tietoperustassa laadukkaita ajantasaisia, kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Lähteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa ja lähdeviitemerkinnät ovat lähes virheettömät. Rakentaa analyyttisen ja visuaalisesti selkeän käsitekartan.
- analysoi perustellen oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Analysoi ja arvioi oman organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- parantaa palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla.Kehittämisehdotukset ovat konkreettisia ja perusteltuja.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää laajasti ja syvällisesti asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietopohjaa. Lähteet ovat monipuolisia, korkeatasoisia ja ajantasaisia. Lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa ja lähdeviitemerkinnät ovat virheettömiä. Rakentaa analyyttisen ja visuaalisesti oivaltavan käsitekartan.
- analysoi monipuolisesti ja kriittisesti oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Analysoi ja arvioi kriittisesti oman organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- parantaa palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla/alalla. Kehittämisehdotukset ovat oivaltavia, konkreettisia ja perusteltuja.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Marjut Suokas
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ¨palvelumuotoilun tietoperustaa ja käsitteitä
- muotoilla käyttäjien tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin)
- testata ja analysoida konseptia
- suunnitella uuden palvelumallin implementoinnin
- esittää keinoja ja menetelmiä uuden palvelumallin hyötyjen arvoimiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa. Kontaktipäivien opetusta ei nauhoiteta. Keskeisistä osista on tarjolla nauhoitukset erikseen. Oppimisympäristö on Moodle.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt/harjoitukset, vertaisarviointi, luennot, oppimistehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Kontaktipäivä : Huom! Torstai 12.9 klo 9-16
2. Kontaktipäivä: Keskiviikko 25.9 klo 9-16

Opintojaksotehtävän palautus 31.10 mennessä,

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja tarkempi ohjelma ilmoitetaan Moodelssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Ks. tutkintosääntö.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 1 op (sisältää harjoituksia/ryhmätöitä)
Opintojakson tehtävät (välitehtävä ja oppimistehtävä) + itsenäinen opiskelu 4 op

Sisältö

Palvelumuotoilun hyödyntäminen palvelumallin/konseptin kehittämisessä. Vaiheet: ennen, aikana, jälkeen. Sisältää mm. suunnittelu, analysointi, testaus, implementointi, arviointi ja jatkokehitys.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu - opiskelijat ja muiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää palvelumuotoilun aikaisempia opintoja (esim. sote-palvelujen markkinointiviestintä ja brändäys, Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu).

Lisätietoja opintojakson opettajilta: Marjut Suokas (marjut.suokas@lab.fi tavattavissa 2.9.2024 alkaen) ja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin@lab.fi/ vastuuopettaja).

Arviointimenetelmät

Opettajien arviointi: Harjoitustehtävän arviointi (hyväksytty/hylätty). Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän arvosanan perusteella (0, 1-5).

Vertaisarviointi: Työskentely harjoitustehtävässä/oppimistehtävässä (vaikutus arvosanaan arvioidaan tapauskohtaisesti). Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan Moodlessa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakson tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole hyväksytty. Oppimistehtävät eivät ole tasoltaan arvosanan 1-5 mukaisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelun konseptointia hyvinvointialalle
- osaa hyödyntää palvelun konseptoinnin työkaluja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelun konseptointia hyvinvointialalle asiantuntevasti
- osaa hyödyntää palvelun konseptoinnin työkaluja asiantuntevasti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ja kriittisesti palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä palvelun konseptointia hyvinvointialalle
- osaa hyödyntää monipuolisesti palvelun konseptoinnin työkaluja kehittämisessä ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden koti- ja ulkoimaisten lähteiden avulla