Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), hyvinvointialan palvelumuotoilu 24K, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYHPAMU24KV)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 19.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3.5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tarja Korpela
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelukokemuksen ja sen johtamisen käsitteitä ja teorioita
- mitata ja arvioida palvelukokemusta
- kehittää ja johtaa palvelukokemusta tietoon perustuen sekä työyksikkö- että organisaatiotasolla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Opintojaksoon sisältyy kaksi kontaktipäivää: ke 16.10 ja ke 30.10 klo 9-16.
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely

Ajoitus ja läsnäolo

Ennakkotehtävänä on verkkotentti (50% arvosanasta). Kirja Strategiana asiakaskokemus, ks alla tarkemmat tiedot. Tentin voi tehdä 1.6.- 16.9. 2024. Tentti arvioidaan 8.10 mennessä. Tentin voi uusia tai korottaa Tutkintosäännön mukaisesti vuoden sisällä Peppi-merkinnästä. '
Kontaktipäivät 16.10 ja 30.10 klo 9-16 Zoomissa.
Vertaisarviointi 18.11 klo 8 mennessä.
Opintojaksotehtävän palautus 2.12 klo 8 mennessä. Opintojaksotehtävä on 50% arvosanasta.
Arviosanat viedään Peppiin 19.12.2024 mennessä. Joulukuun lopussa valmistuminen mahdollistetaan.

Kontaktipäivien keskeiset osat tallennetaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi?, Mitä, Miten?Jyväskylä: Docendo Oy. Saatavana Primosta e-kirjana.
Grönroos, C. 2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman.
Helsinki: Alma Talent Oy. Luvut Palveluiden ja asiakassuhteiden laatu sekä Palvelujen laadun johtaminen. Myös aikaisemmat painokset käyvät.

Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Tentin ja opintojaksotehtävän uusinnoissa ja korotuksissa noudatetaan Labin tutkintosääntöä.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ennakkotehtävä: 2 op
kontaktipäivät + välitehtävä 1 op
opintojaksotehtävä 1,5 op
vertaisarviointi 0,5 op

1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan oppimisen työtä.

Sisältö

palvelun laatu, asiakas/palvelukokemus, asiakastyytyväisyys, asiakastyytymättömyys, tunteet asiakaskokemuksessa,
asiakaskokemuksen johtaminen, asiakaskokemuksen johtamisen mittarit (NPS, CES, survey, CSat, Happy or not, tunnemittarit), mittaaminen, analysointi, arviointi, asiakas/palvelukokemuksen tiedolla johtaminen, palvelun kehittäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on Hyvinvointialan palvelumuotoilu ydinopintoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia palvelumuotoiluopintoja, Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Hyvinvointialan palvelumuotouluopiskelijat ja muut opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.

Opintojakson vastuuopettaja on Tarja.korpela@lab.fi

Arviointimenetelmät

Vertaisarviointi
Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei ole tehnyt ennakkotehtävää (tenttiä) hyväksytysti, vähntään arvosanalla 1
- opiskelija ei ole tehnyt opintojaksotehtävää hyväksytysti Labin arviointikehikon (master) edellyttämällä tavalla
- .

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietoperustaa ja laatii niistä käsikartan. Lähteet on yhdistetty väljästi toisiinsa ja lähdeviitemerkinnöissä on puutteita.
- analysoi oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Arvoi oman alan/organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- hyödyntää palvelun/palveluiden kehittämisessä asiakaskokemustietoa työyksikkö/ organisaatiotasolla/alalla

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietoperustaa. Hyödyntää tietoperustassa laadukkaita ajantasaisia, kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Lähtteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa ja lähdeviitemerkinnät ovat lähes virheettömät. Rakentaa analyyttisen ja visuaalisesti selkeän käsitekartan.
- analysoi perustellen oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Analysoi ja arvioi oman organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- parantaa palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla.Kehittämisehdotukset ovat konkreettisia ja perusteltuja.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää laajasti ja syvällisesti asiakaskokemuksen johtamisen käsitteitä ja tietopohjaa. Lähteet ovat monipuolisia, korkeatasoisia ja ajantasaisia. Lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa ja lähdeviitemerkinnät ovat virhettömiä. Rakentaa analyyttisen ja visuaalisesti oivaltavan käsitekartan.
- analysoi monipuolisesti ja krittisesti oman alan/organisaation/työyksikön asiakastyytyväisyyttä/asiakaskokemusta. Analysoi ja arvoi kriittisesti oman organisaation/työyksikön asiakaskokemusmittarin/mittareita ja saadun tiedon hyödyllisyyttä.
- parantaa palvelun/palveluiden asiakaskokemusta tietoon perustuen työyksikkö/organisaatiotasolla/alalla. Kehittämisehdotukset ovat oivaltavia, konkreettisia ja perusteltuja.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Marjut Suokas
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ¨palvelumuotoilun tietoperustaa ja käsitteitä
- muotoilla käyttäjien tarpeisiin vastaavia palvelukonsepteja (palvelukonseptin)
- testata ja analysoida konseptia
- suunnitella uuden palvelumallin implementoinnin
- esittää keinoja ja menetelmiä uuden palvelumallin hyötyjen arvoimiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa. Kontaktipäivien opetusta ei nauhoiteta. Keskeisistä osista on tarjolla nauhoitukset erikseen. Oppimisympäristö on Moodle.
Opetusmenetelmät: itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt/harjoitukset, vertaisarviointi, luennot, oppimistehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Kontaktipäivä : Huom! Torstai 12.9 klo 9-16
2. Kontaktipäivä: Keskiviikko 25.9 klo 9-16

Opintojaksotehtävän palautus 31.10 mennessä,

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja tarkempi ohjelma ilmoitetaan Moodelssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Ks. tutkintosääntö.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 1 op (sisältää harjoituksia/ryhmätöitä)
Opintojakson tehtävät (välitehtävä ja oppimistehtävä) + itsenäinen opiskelu 4 op

Sisältö

Palvelumuotoilun hyödyntäminen palvelumallin/konseptin kehittämisessä. Vaiheet: ennen, aikana, jälkeen. Sisältää mm. suunnittelu, analysointi, testaus, implementointi, arviointi ja jatkokehitys.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu - opiskelijat ja muiden ryhmien opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää palvelumuotoilun aikaisempia opintoja (esim. sote-palvelujen markkinointiviestintä ja brändäys, Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu).

Lisätietoja opintojakson opettajilta: Marjut Suokas (marjut.suokas@lab.fi tavattavissa 2.9.2024 alkaen) ja Arja-Tuulikki Malin (arja-tuulikki.malin@lab.fi/ vastuuopettaja).

Arviointimenetelmät

Opettajien arviointi: Harjoitustehtävän arviointi (hyväksytty/hylätty). Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän arvosanan perusteella (0, 1-5).

Vertaisarviointi: Työskentely harjoitustehtävässä/oppimistehtävässä (vaikutus arvosanaan arvioidaan tapauskohtaisesti). Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan Moodlessa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakson tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole hyväksytty. Oppimistehtävät eivät ole tasoltaan arvosanan 1-5 mukaisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelun konseptointia hyvinvointialalle
- osaa hyödyntää palvelun konseptoinnin työkaluja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä palvelun konseptointia hyvinvointialalle asiantuntevasti
- osaa hyödyntää palvelun konseptoinnin työkaluja asiantuntevasti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ja kriittisesti palvelun konseptoinnin käsitteitä ja tietopohjaa
- tehdä oivaltavaa ja asiakaslähtöistä palvelun konseptointia hyvinvointialalle
- osaa hyödyntää monipuolisesti palvelun konseptoinnin työkaluja kehittämisessä ja perustella tehtyjä valintoja laadukkaiden koti- ja ulkoimaisten lähteiden avulla