Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Muotoilija (AMK), käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilu 23S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilu 22S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilu 21S, päivätoteutus, Lahti
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 27.06.2026
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI23SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, oppimispäiväkirja ja keskustelut.
Ajoitus ja läsnäolo
75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 ECTS-opintopistettä = n. 27 h opiskelua.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään arvioimaan käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilun innovatiisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita, oman osaamisen ja kehitystarpeiden tunnistamisee, oman urapolun suunnitteluun, alan ammattikäsitteistöön sekä oman osaamisen näkyväksi tuomiseen työn haussa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 3. vuoden pakollisia yhteisiäopintoja.
Arviointimenetelmät
Kurssitehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
27.10.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Harri Heikkilä
- Maaria Niskala
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
-
MLTIUXUI22SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
- Itsenäinen 1
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
UI/IxD-studiossa opiskelijat rakentavat parempaa käyttökokemusta yhdistämällä fyysistä ja digitaalista tilaa todellisessa asiakascasessa. Kurssi alkaa opastinjärjestelmäsuunnitteluna, jossa näkökulmana on tila käyttöliittymänä ja ihminen sen käyttäjänä. Suunnittelussa hyödynnetään sekä palvelumuotoilun että käyttöliittymäsuuunnittelun menetelmiä ja pyritään rakentamaan kokonaisuuksia, jossa liikkuminen on mahdollisimman luontevaa ja kitkatonta. Kurssin edetessä otetaan mukaan enemmän digtaalisia elementtejä, kuten vuorovaikutteisia opastintauluja.
Tila käyttöliittymänä on lähtökohtaisen monialainen lähestymistapa rakennettuun ympäristöömme.
Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta.
Studiossa on myös teoriaopetusta ja opetellaan alan hyviä käytänteitä
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko kurssin aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso kestää koko lukukauden
Osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.
Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa kerrottuina teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin keskeinen oheislukemisto on
Chris Calori (2015): Signage and way finding design (kirjastossa sähköisenä)
David Gibson (2009): The wayfinding handbook (kirjastossa sähköisenä)
Alan Cooper (2014): About Face: The Essentials of Interaction Design (kirjastossa sähköisenä)
Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja lisätään kurssimoodleen.
Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa. Tehtävät palautetaan Moodleen
Työelämäyhteistyö
Toimeksianto yritykseltä. Vierailut kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta, sillä kurssilla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Studion työtunnit lukukauden aikana 540 tuntia, osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. ja 2. vsk opinnot.
Ennakkotehtävä opastinjärjestelmäsuunnittelusta
Lisätätehtävä typografiasta niille jolla ei ole aiempia opintoja alalta.
Arviointimenetelmät
- Läsnäolo
- Harjoitukset ja oppimistehtävät
- Esitykset ja keskustelut
- Projektinhallinta ja tulokset
- Vertaisarviointi ja itsearviointi, oppimispäiväkirja.
Asiakkaan arviointi voi vaikuttaa arvosanaan.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Projektin lopputulos ei vastaa toimeksiannon tavoitteita tai on puutteellinen.
- Suunnittelutyö ei vastaa toimeksiantoon
- Tutkimus on riittämätön
- Ryhmätyöskentely on epäonnistunut.
Kurssi hylätään myös, jos opiskelija
- Ei osaa käyttää ammattikäsitteitä eikä perustele toimintaansa
- Ei käytä kurssilla opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Ei osaa toimia asiakaslähtöisesti
- Opiskelija ei ole ollut läsnä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin tulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen.
- Suunnittelutyö vastaa ainakin osittain toimeksiantoa
- Tutkimus on jossain määrin tehty.
- Tehtävä ja/tai ryhmätyö on suoritettu hyväksyttävästi.
Kurssin arvosana 1 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä ja perustella toimintansa
- Osaa käyttää opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Osaa toimia asiakaslähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin lopputulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen ja se on toteutettu asianmukaisesti.
- Suunnittelutyö on laaja-alaista ja tukee toimeksiantoa.
- Ryhmätyö on toteutettu hyvin
Kurssin arvosana 3 edellyttää lisäksi, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattisanastoa monipuolisesti ja viestiä ammattimaisesti
- Osaa valita toimintaan soveltuvia menetelmiä ja prosesseja ja perustella valintansa.
- Osaa ottaa kohderyhmän ja/tai asiakkaan sekä muiden kurssilaisten tarpeet asianmukaisesti huomioon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin tulos vastaa toimeksiannon tavoitteita ja jopa ylittää ne.
- Suunnittelutyö on poikkeuksellisen hyvin toteutettu ja vastaa toimeksiantoon.
- Opiskelija on aloitteellinen ja toimii erinomaisesti roolissaan tiimissä.
Kurssin arvosana 5 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää menetelmiä asiantuntevasti, viestiä ammattimaisesti ja ottaa huomioon kaikki kohderyhmät.
- Osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan sopivia menetelmiä ja prosesseja työn tueksi.
- Osaa ottaa täyden vastuun oppimisesta ja projektista
- Saa erinomaista palautetta asiakkaalta, lehtoreilta ja myös muilta kurssilaisilta
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Jenni Hautamäki
- Antti Heinonen
- Maaria Niskala
- Heli Kamaja
Ryhmät
-
MLTIUXUI22SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari kampuksella.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo seminaareissa on pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.
Lab Opinnäytetyöohje.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.
Oppimisympäristö
Zoom ja kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)
Sisältö
Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta.
Valokuvauksen opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty.
Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:
1. Info
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen
3. Aiheseminaari
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.
Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa kehittää itselleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 17.12.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Virtuaaliopettaja MI_Opettaja_UXUI, Käyttöliittymämuotoilu
- Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI23SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- algoritmisen ajattelun periaatteet
- suunnitella toteuttamiskelpoisia vuorovaikutteisia ominaisuuksia ja käyttöliittymiä
- keskustella ammatillisesti ohjelmistokehittäjien sekä tietoverkkoasiantuntijoiden kanssa
- toteuttaa edistyneen prototyypin sovelluksesta tai muusta käyttöliittymästä
- tuoda asiakkaan/tilaajan kanssa käytäviin keskusteluihin käyttökokemuksen sekä teknisen toteutuksen näkökulmia.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, presentaatiot, oppimistehtävät yksin ja ryhmässä, yksilöllinen kehitysprojekti, yritysasiakasprojekti ryhmissä + henkilökohtainen prosessin raportti.
Ajoitus ja läsnäolo
75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä. Mikäli läsnäolojen määrä alittaa 75%:sta 50%:tiin, voidaan tässä tapauksessa vielä sopia lisätehtävistä, joilla osoitetaan itsenäistä perehtymistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö yritysasiakkaiden kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksilla (Mukkulankatu 19 ja Niemenkatu 73), Zoom ja Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20 ECTS-opintopistettä = n. 550 h opiskelua.
Sisältö
Studio syventää käyttöliittymä- ja käyttökokemusmuotoilijan pätevyyttä suunnitella ja toteuttaa edistyneitä prototyyppejä, ymmärtää perusteet yleisimmistä koodikielistä sekä toimia yhteistyössä ohjelmistokehittäjien ja tietoverkkoasiantuntijoiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 3. vuoden pakollisia ydinopintoja.
Arviointimenetelmät
Arviointiasteikko: Hylätty, 1–5. Asiakasprojekti 40%, projektin raportti 20%, yksilöllinen kehitysprojekti 20 % sekä oppimistehtävät ja tuntiaktiivisuus 20 %.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tai suorittanut hyväksytysti annetussa määräajassa kurssin asiakasprojektia, projektin raporttia, yksilöllistä kehitysprojektia, annettuja tuntitehtäviä ja/tai ei ole osallistunut vähintään 50 % studion lähitunneista.