Siirry suoraan sisältöön

Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Muotoilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Muotoilija (AMK), käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilu 23S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIUXUI23S)
Muotoilija (AMK), käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilu 22S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIUXUI22S)
Muotoilija (AMK), käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilu 21S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(UXUI21SLTI)
Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Sara Bengts
  • Maaria Niskala
Opetusryhmät
  • Workshop (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Presentation (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Workshop
  • Presentation
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

The student is able to
- work in her or his respective professional role within an international team
- communicate professionally in an international setting
- take the various aspects of sustainability into account in their professional work.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

The course includes online lectures and a workshop week at the campus.

Ajoitus ja läsnäolo

Attendance at the workshop week is mandatory. Compensatory assignments are possible for some of the online lectures.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät, oppimispäiväkirja ja keskustelut.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus elokuusta 2023 toukokuuhun 2024. 75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 ECTS-opintopistettä = n. 27 h opiskelua.

Sisältö

Kurssin sisältöinä mm. opiskelutaidot, itsensä johtaminen, työskentely ryhmässä, hyvinvointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 1. vuoden pakollisia yhteisiäopintoja.

Arviointimenetelmät

Kurssitehtävien suorittaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät, oppimispäiväkirja ja keskustelut.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus elokuusta 2023 toukokuuhun 2024. 75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 ECTS-opintopistettä = n. 27 h opiskelua.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään oman osaamisen tunnistamiseen, hahmotetaan eri menetelmien avulla omaa identiteettiä käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilun alan tulevana ammattilaisena sekä visioidaan uratavoitteita ja tulevaisuuden osaamistarpeita.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 2. vuoden pakollisia yhteisiäopintoja.

Arviointimenetelmät

Kurssitehtävien suorittaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI21S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, oppimistehtävät, oppimispäiväkirja ja keskustelut.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus elokuusta 2023 toukokuuhun 2024. 75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 ECTS-opintopistettä = n. 27 h opiskelua.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään arvioimaan käyttökokemus- ja käyttöliittymämuotoilun innovatiisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita, oman osaamisen ja kehitystarpeiden tunnistamisee, oman urapolun suunnitteluun, alan ammattikäsitteistöön sekä oman osaamisen näkyväksi tuomiseen työn haussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 3. vuoden pakollisia yhteisiäopintoja.

Arviointimenetelmät

Kurssitehtävien suorittaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Virtuaaliopettaja MI_Opettaja_UXUI, Käyttöliittymämuotoilu
  • Jenni Hautamäki
  • Ville Tervo
  • Maaria Niskala
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida toimeksiannon suunnittelutyön tavoitteiksi ja reunaehdoiksi
- suunnitella mobiilisovelluksen ominaisuuksia, toiminnallisuuksia ja käyttöliittymän
- esitellä suunnitelmia tarkoituksenmukaisia visualisointeja ja prototyyppejä käyttäen
- tuottaa tarvittavat suunnitteludokumentit toteutusta varten
- osallistua suunnittelu- ja toteutustyöhön oman ammatillisen roolinsa näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, presentaatiot, tuntitehtävät yksin ja ryhmässä, yksilötehtävänä essee, yritysasiakasprojekti ryhmissä + henkilökohtainen prosessipäiväkirja.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus 08.01.–28.05.2024. 75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö yritysasiakkaiden ja/tai TKI-hankkeiden kanssa mahdollista.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksilla (Mukkulankatu 19 ja Niemenkatu 73), zoom, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

20 ECTS-opintopistettä = n. 550 h opiskelua.

Sisältö

Studio syventää käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilijan pätevyyttä suunnitella ja toteuttaa ohjelmistokehitysprojekti.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja. Edellyttää Figma-ohjemiston perusosaamista.

Arviointimenetelmät

Arviointiasteikko: Hylätty, 1–5. Yritysasiakasprojekti 40%, prosessipäiväkirja 20%, essee 20%, oppimistehtävät ja tuntiaktiivisuus 20 %.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Tervo
  • Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- keskustella esineiden internetin (IoT) ja muiden vastaavien teknologioiden tuomista mahdollisuuksista käyttöliittymien suunnittelussa
- käyttää ennakointitietoa ja -menetelmiä osana suunnittelutyötä
- suunnata oman osaamisensa kehittämistä suhteessa uusiin tulevaisuuden trendeihin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.

Sisältö

Tämä kurssi käsittelee käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilua erityisesti esineiden internetin (internet of things, IoT) sekä muiden vastaavien lähitulevaisuudessa yleistyvien käyttöliittymäalustojen konteksteissa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Tervo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- rakentaa siltaa käytettävyyden psykologisista perusteista hyviin käytäntöihin omassa suunnittelussa
- valita, muotoilla ja toteuttaa vuorovaikutteisuutta tarkoituksenmukaisella tavalla
- yleisimmät vuorovaikutteisuustavat ja -mallit graafisissa käyttöliittymissä ja alustoissa
- analysoida vuorovaikutteisuutta kriittisesti sekä perustella tehdyt ratkaisut suullisesti, kirjallisesti ja visuaalisesti.
- hyödyntää käyttäjätietoa suunnittelussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus. Kurssi koostuu luennoista ja niihin liittyvistä harjoitustehtävistä, joita tehdään sekä luennoilla että itsenäisesti, pienryhmissä ja yksin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Johnson, Jeff (2010): Designing with the mind in mind
Morgan Kaufmann
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991951893706254

Don't Make Me Think, Revisited (Älä pakota minua ajattelemaan)
Krug, Steve
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991393115406254

Laws of UX - Using Psychology to Design Better Products & Services
Yablonski, Jon
https://www.amazon.com/Laws-UX-Psychology-Products-Services/dp/149205531X/

Designing for the touch
Clark, Josh
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991453945406254

UI is Communication - How to Design Intuitive, User Centered Interfaces by Focusing on Effective Communication
McKay, Everett N.
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991470075406254

Oppimisympäristö

Opintokokonaisuuden Moodle-toteutus avautuu ennen kurssin alkua. Avautumisesta ilmoitetaan sähköpostilla.

Sisältö

- UX/UI intro, psykologinen perusta, terminologia
- Heuristiikat siltana teoriasta käytäntöön, käytettävyyden arviointi
- Design thinking, miten UX/UI-suunnittelija ajattelee ja toimii
- Käytettävyyden ja käyttäjätestauksen perusteet
- Käyttäjäkokemuksen perusteet ja arviointimenetelmät
- Käyttöliittymäsuunnittelu, rautalankamallit ja prototypointi

Arviointimenetelmät

Kurssiarvosana koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tehtyjen harjoitustöiden laadusta, kurssia läpileikkaavan lopputyön lopputuloksesta ja tuntiaktiivisuudesta. Läsnäolovaatimus on 80%.

Arviointiasteikko on 1-5.
Hylätty / Hyväksytty -arviointia voidaan käyttää jos opiskelijan henkilökohtaista suoritusta ei pystytä luotettavasti arvioimaan tai se ei vastaa kaikilta osin opintojakson tavoitteita.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.01.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- keskustella vuorovaikutteisten tuotteiden teknisistä ratkaisuista suunnittelijan näkökulmasta
- suunnitella toiminnallisuuksia, jotka hyödyntävät käyttäjän laitteen sekä tietoverkon ominaisuuksia
- tunnistaa eri ohjelmointiympäristöjen ominaispiirteitä
- perustasolla käyttää ohjelmointikieltä työvälineenä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, oppimistehtävät ja harjoitustehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus 02.11.–14.12.2023. Kurssi vastaa n. 135 h opiskelua. 75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta kaikki kurssin tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään keskustelemaa digitaalisten tuotteiden teknisistä ratkaisuista, eri laitteiden ja tietoverkkojen toiminnallisuuksiin, ohjelmointiympäristöjen ominaispiirteisiin ja web-teknologian yleisimpiin ohjelmointikielien käyttöön.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointimenetelmät

Arviointiasteikko: Hylätty, 1–5. Oppimistehtävät (40 %) ja loppuharjoitus (40%) 80 % arvosanasta, tuntiaktiivisuus 20 %.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Tervo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla käyttöliittymäsuunnittelussa käytettäviä menetelmiä
- lähestyä suunnittelutehtävää menetelmällisesti ja valita asianmukaisen lähestymistavan
- arvioida käyttöliittymiä käytettävyyden näkökulmasta esimerkiksi heuristisia menetelmiä ja käyttäjätestausta hyödyntäen
- prototyypin toteuttamisen menetelmiä sekä prosesseja ja osaa toimia työryhmän jäsenenä suunnittelutyössä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- & etäopetus. Pääpaino lähiopetuksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssisisältö, luennot, avoimesti saatavilla oleva verkkomateriaali ja videot.

Hall, Erika: Just enough research
A book apart (2013)
https://abookapart.com/products/just-enough-research

McKay, Everett N: UI is communication
Morgan Kaufmann (2013)
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma992026486806254

Sisältö

Kurssilla opetellaan käyttöliittymäsuunnittelun menetelmiä ja hyviä toteutustapoja eri alustoille sekä harjoitellaan prototyypin toteuttamisen menetelmiä ja prosesseja. Ohjelmistoista otetaan haltuun Figma ja tuotetaan sillä visuaalisesti viimeistelty, käytettävyydeltä ja käyttökokemukseltaan validoitu laajahko toiminnallinen kokonaisuus. Kurssilla tutustutaan myös aiheeseen sopiviin, käyttöliittymäsuunnittelua tukeviin tutkimus- ja testausmenetelmiin.

- Research-driven design
- Visual languages
- Design systems
- Design drivers
- Platform specifications & best practices

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Lähtötasovaatimuksena on "Käytettävyys, käyttöliittymät ja vuorovaikutteisuuden suunnittelu AM00CF0" -kurssin läpäiseminen tai ko. kurssia vastaavan tiedollisen ja taidollisen kokonaisuuden hallinta.

Arviointimenetelmät

Kurssin aikana tehtään sekä pienempiä tuntiharjoituksia että laajempi lopputyö. Arvosana muodostuu tuntiharjoituksista, tuntiaktiivisuuden ja lopputyön laadusta sekä lopputyön esitystavasta. Läsnäolovaatimus 80%.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 29.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 42

Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Heikki Nuutinen
Opetusryhmät
  • GR + UXUI (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
  • GR + UXUI

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata markkinointiajattelun käsitteellisen taustan, sisällön ja tunnuspiirteet
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen menetelmiä omassa ammatillisessa toiminnassa
- tehdä markkinointisuunnitelman
- valita markkinointiviestintään ja brändäykseen tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

• Luennot (lähtökohtaisesti lähiopetuksena)
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Teoriaan tutustuminen keskeisen kirjallisuuden avulla.
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita

Opintojakso on yhteistoteutus graafisen suunnittelun ja uxuin kanssa. Sisältö on yleispätevää ja varsinaista alakohtaisuutta ei opintojaksolla erikseen ole.
Opintojakso luo pohjan brändiymmärrykseen ja visuaalisen markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin suunnittelijan työssä. Perusterminologia, teoriat ja menetelmät otetaan haltuun opintojakson aikana. Tämä opintojakso pohjustaa 3. vsk tulevaa Brändistudiota.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolopakko 80 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot

Opintojakson kirjallisuus jaetaan moodlessa.
Keskeiset teokset: Alina Wheeler Designing brand indentity, Philip Kotler Marketing 2.0 - 5.0 -teokset, Marty Neumeierin teokset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Työelämäyhteistyö

Kurssille pyritään saamaan mukaan oikeat yrityksiä, joille tehdään brändisuunnittelua.

Oppimisympäristö

Kurssi toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Opintojakson moodle.
Mahdolliset yritysvierailut Lahti/Helsinki.

Sisältö

Kurssiluennot toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden opinnot ja teoriapohja oltava alla jotta voi osallistua.

Arviointimenetelmät

5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.

4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.

3
Ollut paikalla vähintään 70 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.

2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.

1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).

0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

12.01.2024 - 31.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on pääosin itsenäisesti tai työparin kanssa verkossa toteutettava opintojakso, 5 op.
Opetukseen sisältyy luennot (3), opetusmateriaali ja tehtävät Moodlessa, kehitystehtävä ja sen esittely. Opiskelija voi valita hyvin itsenäisen toteuttamisen ilmoittamalla siitä aloitusluennolla. Aloitusluennolla käydään yhdessä läpi opintojakson sisältö, tehtävät ja suorittamisen vinkit ja sovitaan työparityöskentelystä.

Learning by Doing. Case study. Luennot ja presentation Zoomissa.

28.3 Aloitusluento, Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin. Lisäksi pieni orientaatio palvelumuotoiluun.
4.4 Luento
11.4 Luento
2.5 Presentaatiot.

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson toteutus maalisikuu - toukokuu 2024. Kts. TimeEdit.

Opintojakso on itsenäisesti tai työparin kanssa suoritettava. Opintojaksolla on suuri vapaus työskennellä omassa tahdissa verkkoaineistojen äärellä ja kentällä valitun kehitystehtävän parissa.

Aloitusluennonna on erityisen hyvä olla läsnä. Saat kuvan sisällöstä ja vinkkejä kehitystehtävän tekemiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan perusteokseen:

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos

Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

LABPrimosta löytyy e-kirjana (lisenssejä on useita).

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee itsenäisesti opintojakson ohjeistuksen mukaan kehittämistyön.

Uusintamahdollisuudet

Vastaavia toteutuksia löytyy kevät- ja syyslukukausilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Osallistu halutessasi luennoille ja ohjaustuokioihin.
Aikatauluta tekeminen heti opintojakson alkaessa.

Opinnot suoritetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee yhden itsenäisen kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Sisältö

Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opiskelija arvioi oman osaamisen reflektoimalla opintojakson aikana tapahtuvaa kehittymistä.

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

HYV edellyttää, että tehtävät on palautettu annetussa aikataulussa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Tervo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa vuorovaikutteisia toimintoja sisältävän käyttöliittymäprototyypin käyttäen tyypillisiä ohjelmistotyökaluja
- hyödyntää nopeasti toteutettavia prototyyppejä käyttöliittymien kehitystyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus. Kurssi koostuu luennoista ja niihin liittyvistä harjoitustehtävistä, joita tehdään sekä luennoilla että itsenäisesti, pienryhmissä ja yksin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Prototyping for Designers: Developing the Best Digital and Physical Products
Kathryn McElroy
https://www.amazon.com/Prototyping-Designers-Developing-Physical-Products/dp/1491954086

Oppimisympäristö

Opintokokonaisuuden Moodle-toteutus avautuu ennen kurssin alkua. Avautumisesta ilmoitetaan sähköpostilla.

Sisältö

- Prototypoinnin tavoitteet, käyttöliittymäprototypoinnin menetelmät
- Prototypoinnin tasot & käyttötarkoitukset
- Prototypointityökalut
- Prototypointi sovelluskehityksen rajapinnassa
- Prototypointiosaamisen syventäminen (Figma)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Osallistujilta edellytetään Käyttöliittymäsuunnittelun menetelmät -kurssin suorittamista.

Arviointimenetelmät

Kurssiarvosana koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tehtyjen harjoitustöiden laadusta, kurssia läpileikkaavan lopputyön lopputuloksesta ja tuntiaktiivisuudesta. Läsnäolovaatimus on 80%.

Arviointiasteikko on 1-5.
Hylätty / Hyväksytty -arviointia voidaan käyttää jos opiskelijan henkilökohtaista suoritusta ei pystytä luotettavasti arvioimaan tai se ei vastaa kaikilta osin opintojakson tavoitteita.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 03.06.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Jenni Hautamäki
  • Ville Tervo
Ryhmät
  • MLTIUXUI21S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa osaamistaan visuaalisesti
- sanallistaa toimeksiannon sekä työskentelyprosessinsa pääkohdat selkeästi
- tuottaa yhtenäisen, visuaalisen portfolion.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu verkkoteorialuennoista, itsenäisestä etätyöskentelystä, presentaatioista ja keskusteluista.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso vaatii läsnäoloa. Poissaoloja ei voi korvata.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson moodle-sivulla.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Arviointimenetelmät

Kurssitehtäviin, presentaatioihin, aktiivisuuteen ja läsnäoloon perustuva arviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija saa hylätyn arvosanan jos läsnäolovaatimus ei täyty, ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Heikki Saros
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIMES23S
    Mediasuunnnittelun koulutus 23S Lahti
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
  • MLTIPUMU23S
    Puettavan muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata länsimaisen kuvataiteen, arkkitehtuurin ja muun visuaalisen kulttuurin perusteita esihistoriasta nykyaikaan
- käyttää taidehistorian ja visuaalisen kulttuurin tutkimuskäsitteitä ja lukea tutkimuksia
- kuvata ammattialansa osana taiteellisen tekemisen kenttää ja visuaalista toimintaympäristöä
- käyttää tietoaan taidehistorian ilmiöistä oman ammattitaitonsa kehittämiseksi.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luennoista, ryhmätöistä ja itsenäisestä työskentelystä. Opiskeluaineistot ovat taiteen ja suunnittelun historian teoreettisia materiaaleja. Museokäynnit ja tutustuminen autenttiseen aineistoon ovat osa kurssin ohjelmaa.
Keskeisiä sisältöjä ovat opintojakson aiheisiin liittyvien tietolähteiden ja tietokantojen haku, käyttö ja arviointi.

Ajoitus ja läsnäolo

Taiteen historia osuudessa on 13 neljän oppitunnin mittaista lähiopetuskertaa ja lukukauden aikana mahdollisesti suunniteltava opintomatka.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin aineistot ja tehtävät julkaistaan opintojakson Moodle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustii opintojakson aikana tehtäviin harjoituksiin ja kertaustehtävään.

Oppimisympäristö

Opintojakson menestyksellinen suorittaminen edellyttää sekä painettujen aineistojen opiskelua että verkkoaineistoihin perehtymistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Taiteen historia (5 op) on 135 tuntia opiskelijan työtä sisältäen kontaktiopetuksen.

Sisältö

Taiteen historian opintojakso antaa yleiskuvan taiteen, arkkitehtuurin ja muotoillun tuoteympäristön historiasta. Kronologisesti kurssi kattaa ajanjakson nykyajasta antiikkiin. Aineistot painottuvat länsimaiseen taiteeseen. Painopiste on vuosien 1918-2022 ilmiöiden kuvailussa ja analyysissä.
Opintojakson keskeisiä sisältöja ovat taidekäsitteen muutokset, taiteen muoto- ja trendikonventiot eri aikoina ja esittävyyden kysymykset.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolla ei edellytetä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla arvioidaan harjoitustehtävät niiden sisällön ja käytettyjen aineistojen mukaisesti. Tehtävät aineistoineen ohjeistetaan opintojakson moodle-alustalla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-on osoittanut aktiivisuutta kontaktiopetuksen aikana
- on perehtynyt aineistoihin
- on tehnyt tehtävät

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelja
-osoittaa kykyä soveltaa aineistoja visuaalisen historialliseen analyysiin ja kuvailuun

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-löytää ja valitsee itsenäisesti historiallisia aineistoja ja soveltaa niitä tehtävissä

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Christoffer Leka
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata typografiset kategoriat ja niiden käyttöalueet
- työssään hyödyntää typografian historiallista taustaa 1900-luvulta nykypäivään
- jäsentää typografisia menetelmiä käyttäen helposti omaksuttavan, monitasoisen ja -hierarkisen tekstisisällön
- käyttää fontinhallintaohjelmia ja OpenType-ominaisuuksia
- kuvailla ja ottaa suunnittelutyössään huomioon eri medioiden vaatimukset typografiassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut ja ekskursiot. Harjoitustehtävä.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolovelvollisuus lähiopetuksessa 80 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentomateriaali, osoitettu kirjallisuus ja ammattijulkaisut. Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa henkilökohtaisesti.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Kurssi järjestetään lähiopetuksena Lahden kampuksella. Kurssiin kuuluu kaksi ekskursiota.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssiin kuuluu lähiopetuksen lisäksi itsenäistä työskentelyä.

Sisältö

Länsimaisen kirjoituksen kehittyminen, kirjaintyylit ja -muodot. Kurssilla tutustutaan myös muihin kirjoitusjärjestelmiin. Opiskelija oppii kurssilla typografian teorian perusteet sekä hahmottaa alan tavallisimmat käytännöt ja käsitteistön.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävää osaamista ei vaadita.

Arviointimenetelmät

Kurssin hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja keskusteluihin sekä perehtynyt jaksolla käytettyihin aineistoihin. Opiskelijan tulee myös palauttaa harjoitustehtävä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

- Selvittämättömiä poissaoloja yli 20 %
- Harjoitustehtävä palauttamatta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

- On osallistunut vähintään 80 % lähiopetuksesta
- On palauttanut harjoitustehtävän

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Harri Heikkilä
  • Jenni Hautamäki
  • Maaria Niskala
  • Sara Bengts
Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI21S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
  • MLTIPAL21S
    Palvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
  • MLTIGR21S
    Graafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:

Digitaalisten ratkaisujen yhteissuunnittelu (5 op)
Opiskelija osaa
- toimia ketterän kehityksen työtapojen mukaisesti
- toimia yhteistyössä eri alojen osaajien kanssa digitaalisten tuotteiden kehitystyössä
- esittää, esiintyä ja perustella asiat eri osaamisten näkökulmista
- ideoida toteutettavissa olevia ohjelmistokonsepteja yhteistoiminnassa.

Käyttöliittymäsuunnittelu uusille alustoille (5 op)
Opiskelija osaa
- tunnistaa kosketusnäytöille suunnittelun erityispiirteet, käytännöt ja hallitsee niiden arvioinnin menetelmiä
- valita, muotoilla ja toteuttaa vuorovaikutteisuutta tarkoituksenmukaisella tavalla
- ymmärtää alustakohtaisia käyttöliittymien muotoiluohjeistuksia
- toteuttaa prototyyppejä käyttäen nykyaikaisia ohjelmistotyökaluja
- hyödyntää käyttäjäpalautetta suunnittelutyössä.

Mobiilisovellusprojekti (10 op)
Opiskelija osaa
- toteuttaa vaativan vuorovaikutteisen toiminnallisen mallin toteutettavalle konseptille
- testata palvelua tai ohjelmistoa ja muuttaa sitä saadun palautteen mukaan
- yleisimmät vuorovaikutteisuustavat ja -mallit graafisissa käyttöliittymissä ja alustoissa
- edetä mallinnuksesta valmiiseen appiin eri väyliä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

UI/IxD-studiossa opiskelijat rakentavat parempaa käyttökokemusta yhdistämällä fyysistä ja digitaalista tilaa todellisessa asiakascasessa. Kurssi alkaa opastinjärjestelmäsuunnitteluna, jossa näkökulmana on tila käyttöliittymänä ja ihminen sen käyttäjänä. Suunnittelussa hyödynnetään sekä palvelumuotoilun että käyttöliittymäsuuunnittelun menetelmiä ja pyritään rakentamaan kokonaisuuksia, jossa liikkuminen on mahdollisimman luontevaa ja kitkatonta. Kurssin edetessä otetaan mukaan enemmän digtaalisia elementtejä, kuten vuorovaikutteisia opastintauluja.

Tila käyttöliittymänä on lähtökohtaisen monialainen lähestymistapa rakennettuun ympäristöömme.

Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta.

Studiossa on myös teoriaopetusta ja opetellaan alan hyviä käytänteitä
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko kurssin aikana.
Luvassa on myös kiinnostavia vierailijoita.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso kestää koko kevätlukukauden
Osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.

Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa kerrottuina teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin keskeinen oheislukemisto on 
Chris Calori (2015): Signage and way finding design (kirjastossa sähköisenä)
David Gibson (2009): The wayfinding handbook (kirjastossa sähköisenä)
Alan Cooper (2014): About Face: The Essentials of Interaction Design (kirjastossa sähköisenä)

Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja lisätään kurssimoodleen.
Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa. Tehtävät palautetaan Moodleen.

Työelämäyhteistyö

Toimeksianto yritykseltä. Vierailut kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta sillä ei ole tenttiä

Oppimisympäristö

Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.

Studion työtunnit lukukauden aikana 540 tuntia, osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1. ja 2. vsk opinnot.
Ennakkotehtävä opastinjärjestelmäsuunnittelusta

Lisätätehtävä typografiasta niille jolla ei ole aiempia opintoja alalta.

Arviointimenetelmät

1-5

- Läsnäolo
- Harjoitukset ja oppimistehtävät
- Esitykset ja keskustelut
- Projektinhallinta ja tulokset
- Vertaisarviointi ja itsearviointi, oppimispäiväkirja.

Asiakkaan arviointi voi vaikuttaa arvosanaan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Projektin lopputulos ei vastaa toimeksiannon tavoitteita tai on puutteellinen.
- Suunnittelutyö ei vastaa toimeksiantoon
- Tutkimus on riittämätön
- Ryhmätyöskentely on epäonnistunut.

Kurssi hylätään myös, jos opiskelija
- Ei osaa käyttää ammattikäsitteitä eikä perustele toimintaansa
- Ei käytä kurssilla opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Ei osaa toimia asiakaslähtöisesti
- Opiskelija ei ole ollut läsnä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin tulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen.
- Suunnittelutyö vastaa ainakin osittain toimeksiantoa
- Tutkimus on jossain määrin tehty.
- Tehtävä ja/tai ryhmätyö on suoritettu hyväksyttävästi.

Kurssin arvosana 1 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä ja perustella toimintansa
- Osaa käyttää opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Osaa toimia asiakaslähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin lopputulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen ja se on toteutettu asianmukaisesti.
- Suunnittelutyö on laaja-alaista ja tukee toimeksiantoa.
- Ryhmätyö on toteutettu hyvin

Kurssin arvosana 3 edellyttää lisäksi, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattisanastoa monipuolisesti ja viestiä ammattimaisesti
- Osaa valita toimintaan soveltuvia menetelmiä ja prosesseja ja perustella valintansa.
- Osaa ottaa kohderyhmän ja/tai asiakkaan sekä muiden kurssilaisten tarpeet asianmukaisesti huomioon.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin tulos vastaa toimeksiannon tavoitteita ja jopa ylittää ne.
- Suunnittelutyö on poikkeuksellisen hyvin toteutettu ja vastaa toimeksiantoon.
- Opiskelija on aloitteellinen ja toimii erinomaisesti roolissaan tiimissä.

Kurssin arvosana 5 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää menetelmiä asiantuntevasti, viestiä ammattimaisesti ja ottaa huomioon kaikki kohderyhmät.
- Osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan sopivia menetelmiä ja prosesseja työn tueksi.
- Osaa ottaa täyden vastuun oppimisesta ja projektista
- Saa erinomaista palautetta asiakkaalta, lehtoreilta ja myös muilta kurssilaisilta

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Jenni Hautamäki
  • - LAB_virtuaaliopettaja_UXUI_01
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI21S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- algoritmisen ajattelun periaatteet
- suunnitella toteuttamiskelpoisia vuorovaikutteisia ominaisuuksia ja käyttöliittymiä
- keskustella ammatillisesti ohjelmistokehittäjien sekä tietoverkkoasiantuntijoiden kanssa
- toteuttaa edistyneen prototyypin sovelluksesta tai muusta käyttöliittymästä
- tuoda asiakkaan/tilaajan kanssa käytäviin keskusteluihin käyttökokemuksen sekä teknisen toteutuksen näkökulmia.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, presentaatiot, oppimistehtävät yksin ja ryhmässä, yritysasiakasprojekti ryhmissä + henkilökohtainen prosessiportfolio.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus 07.09.–13.12.2023. 75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö yritysasiakkaiden kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksilla (Mukkulankatu 19 ja Niemenkatu 73), Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

20 ECTS-opintopistettä = n. 550 h opiskelua.

Sisältö

Studio syventää käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilijan pätevyyttä suunnitella ja toteuttaa edistyneitä prototyyppejä, ymmärtää perusteet yleisimmistä koodikielistä sekä toimia yhteistyössä ohjelmistokehittäjien ja tietoverkkoasiantuntijoiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 3. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointimenetelmät

Arviointiasteikko: Hylätty, 1–5. Yritysasiakasprojekti 40%, prosessiportfolio 20%, oppimistehtävät 20 % ja tuntiaktiivisuus 20 %.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 29.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Tervo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä tyypillisiä käyttökokemukseen ja palvelukokemukseen vaikuttavia tekijöitä
- tutkia tuotteen tai palvelun käyttökokemusta ja perustellusti raportoida löydöksistä sekä esittää kehitysehdotuksia
- tuottaa toiminnallisen ja visuaalisen suunnitelman käyttökokemuksesta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus. Kurssi koostuu luennoista ja niihin liittyvistä harjoitustehtävistä, joita tehdään sekä luennoilla että itsenäisesti, pienryhmissä ja yksin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Measuring the user experience: collecting, analyzing, and presenting usability metrics
Tullis, Tom Albert, Bill
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991951757206254

Observing the user experience - a practitioner's guide to user research
Kuniavsky, Mike; Goodman, Elizabeth; Moed, Andrea
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991951113506254

Just enough research
Erika Hall
https://abookapart.com/products/just-enough-research

The User's Journey: Storymapping Products That People Love
Donna Lichaw
https://www.amazon.com/Users-Journey-Storymapping-Products-People/dp/1933820314

Oppimisympäristö

Opintokokonaisuuden Moodle-toteutus avautuu ennen kurssin alkua. Avautumisesta ilmoitetaan sähköpostilla.

Sisältö

- Käyttäjätutkimus, käyttökokemuksen tutkimus: menetelmät ja käytännön toteutus
- Tutkimustiedon hyödyntäminen käyttökokemuksen suunnittelussa
- Käyttökokemuksen suunnittelu, suunnitelmien visualisointi ja kommunikointi sidosryhmille
- Digitaalisten palveluiden palvelupolku- ja elinkaariajattelu

Arviointimenetelmät

Kurssiarvosana koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tehtyjen harjoitustöiden laadusta, kurssia läpileikkaavan lopputyön lopputuloksesta ja tuntiaktiivisuudesta. Läsnäolovaatimus on 80%.

Arviointiasteikko on 1-5.
Hylätty / Hyväksytty -arviointia voidaan käyttää jos opiskelijan henkilökohtaista suoritusta ei pystytä luotettavasti arvioimaan tai se ei vastaa kaikilta osin opintojakson tavoitteita.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Huhtanen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esitellä omia teoksiaan vertaisyleisölle ja arvioida niitä kriittisesti
- käyttää erilaisia visuaalisia ideointimenetelmiä
- käyttää havaintojaan ja tunteitaan luovan ajattelun lähtökohtina
- vertailla kuvataiteiden ja muun visuaalisen kulttuurin välisiä yhteyksiä
- analysoida, tulkita ja selittää aikamme visuaalista kulttuuria.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Visuaalisen suunnittelun / Visuaalisen ilmaisun opintojaksolla toteutamme Mukkulan kampukselle ryhmänäyttelyn.

Näyttelyyn voit tehdä taiteellisen, muotoilullisen tai jonkun muun luovan prosessin tuotoksen joko ryhmässä tai yksin.

Näyttelyprojektin aikana opimme tunnistamaan omaa luovaa osaamista ja omakohtaisia sisältöjä luovassa työskentelyssä. Opimme hahmottamaan luovaa prosessia ja tunnistamaan itselle luontevaa luovan työskentelyn tapaa.

Keskustelemme taiteen ja muotoilun tulkinnan sekä kriittisen ajattelun keskustelutavoilla oppien luoville aloille ominaista käsitteistöä ja ajattelutapoja.

Tuotamme näyttelyn yhdessä, ja opimme yhdessä toteutettavien luovien prosessien taitoja.

Näyttelyn tuottamiseen sisältyy esimerkiksi tiedottamista, roudaamista, ripustamista, avajaisjärjestelyjä, dokumentointia, purkua ja ylläpitoa.

Jakson aikana koostetaan projektiportfolio, johon oma luova prosessi dokumentoidaan.

Jakson lähiopetuspäivinä opiskellaan Mukkulan kampuksella. Oppimismenetelminä ovat itsenäiset oppimistehtävät, luennot, ryhmässä tehtävä yhteiskehittäminen, tutorointikeskustelut teoskokonaisuuksien prosesseista, loppukeskustelu jossa tulkitaan ja arvioidaan valmiita teoksia, vertaisarviointi ryhmäkeskusteluissa sekä itsearviointi prosessin aikana prosessiportfolion avulla.

Sisältö

Visuaalinen suunnittelu

Toteutuskuvaus

Visuaalinen suunnittelu on kuvallisen ja luovan ajattelun peruskurssi. Viiden opintopisteen opintojaksolla ideoidaan, suunnitellaan, kehitellään ja toteutetaan luova muotoilullinen tai taiteellinen prosessi, jonka lopputuotos esitellään yleisölle. Tuotos voi olla esimerkiksi teoskokonaisuus yhteisnäyttelyssä, performanssi, lyhytelokuva tai palvelumuotoilukonsepti.

Taiteellisista ja muotoilullisista tuotoksista keskustellaan kurssilla, ja niitä arvioidaan yhdessä. Myös luovaa prosessia tarkastellaan ja opetellaan arvioimaan. Kuvallista ajattelua kehitetään käytännön kuvallisen tekemisen kautta, ja vertailemalla tekemistä muuhun visuaaliseen kulttuuriin. Keskusteluissa sovelletaan kriittistä arvioinnin, keskustelun ja ajattelun tapaa.

Luovaa prosessia lähestytään vaiheittain, ja sen eri vaiheisiin annetaan ideoinnin sekä muotoilullisen ja taiteellisen ajattelun työkaluja. Oman luovan tekemisen kautta tutustutaan oman ajatteluun, tunteisiin ja havainnointiin kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.

Arviointimenetelmät

Tutorointikeskustelut prosessin aikana
Luovan prosessin arviointi prosessiportfoliota arvioimalla
Itsearviointi
Vertaisarviointi ryhmäkeskusteluissa
Loppukeskustelu, jossa arvioidaan valmiita teoskokonaisuuksia
Numeroarviointi asteikolla 1-5

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista

- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus

- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita luovan prosessin perusmenetelmillä
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata luovan suunnitteluprosessin käsitteistöä ja menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taiteellisia tai muotoilullisia tuotoksia ja kehittää tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään luovan suunnitteluprosessin käsitteistöjä sekä menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa visuaalisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan taiteellisia tai muotoilullisia tuotoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida visuaalisia tuotoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa visuaalista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
  • Mediasuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Harri Heikkilä
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
  • MLTIMES23S
    Mediasuunnnittelun koulutus 23S Lahti
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- eritellä visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- suhteuttaa taideteollisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä graafisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- nähdä oman tekemisensä pitkän tradition jatkumona.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Monimuotoinen toteutus sisältää lähi- ja etäopetusta, dokumenttielokuvien katselua ja kommentointia, artikkeleiden lukemista, vierailun nykyaikaisessa painotalossa sekä itsenäisen lopputyön. Kurssilla tehdään harjoitteita, joilla tutustutaan visuaalisen viestinnän historiaan ja tyyleihin, media-arkeologian, typografian ja graafisen suunnittelun mestareiden sekä valokuvauksen historian kautta. Kurssilla on ennakkotyö.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Otteita seuraavista teoksista:
Harri Heikkilä (2017): TÄMÄ EI OLE KIRJA Sähkökirjan valtavirtaistumisen haasteet
Jukka Kortti (2016): MEDIAHISTORIA Viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta bitteihin
Tuija Laine (2018): KIRJAHISTORIAN PERUSTEET JA TUTKIMUS
Philip B. Meggs (2016): HISTORY OF GRAPHIC DESIGN
Leena Saraste (2010): VALOKUVA, MUISTO – VIESTI – TAIDE

Elokuvat:
Brian Levit: Graphic means
Gary Huswit: Helvetica
Wendy Keys: Milton Glaser To inform and delight
Victor Köhler: Press, pause, Play (optional)

Sisältö

Kurssilla tutustutaan viestintävälineiden, mediateknologian ja visuaalisen viestinnän eri haarojen kehitykseen historian alkuvaiheista nykypäivään. Tunneilla rakennetaan myös ymmärrystä eri tyylisuuntauksista ja niiden dialogisesta kehityksestä sekä suhteesta aikansa muihin ilmiöihin. Alaan eniten vaikuttaneet kansainväliset suunnittelijat tulevat tutuiksi ja vierailijoina tavataan nykyisiä kotimaisia nimihenkilöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuttanut tason 1 vaatimuksia, poissaolot ylittivät 20 %

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- ymmärtää visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa visuaalisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- nähdä omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- ymmärtää hyvin visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa tärkeimmät visuaaliset tyylisuuntaukset kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa ja osaa nimetä monia eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- reflektoida omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- ymmärtää hyvin ja laajasti visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- ymmärtää hyvin visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä ja keskinäistä synergiaa historian alkuvaiheista nykypäivään
- osaa sijoittaa kaikki tärkeimmät visuaaliset tyylisuuntaukset kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa ja osaa nimetä lukuisia eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä sekä merkityksellistä keskustelua visuaalisessa suunnittelussa, typografiassa ja valokuvauksessa
- reflektoida ja toteuttaa omaa tekemistään pitkän tradition jatkumona, nähdä traditiot luovana, sovellettavana resurssina.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- digitaalisen työskentelyn peruskäsitteistön
- oman alansa digitaalisten visuaalisten perustyökalujen käytön perusteet
- hyödyntää visuaalisia työvälineitä toimeksiantojen toteutuksessa
- etsiä oppaita ja tietoa suunnitteluvälineiden edistyneempien ominaisuuksien käytöstä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, oppimistehtävät ja harjoitustehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Ajoitus 04.09.–20.10.2023. Kurssi vastaa n. 135 h opiskelua. 75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään käyttöliittymien suunnitteluvälineisiin kuten luovuuteen ja ideointiin, Illustrator-vektorigrafiikkaohjelmaan, Photoshop-kuvankäsittelyohjelmaan, Figma-prototyyppityökaluun, XD-käyttöliittymäsuunnitteluohjelmaan, fonttien valintaan ja käyttöön, kuva- ja grafiikkatiedostomuotoihin, pikseleihin ja rastereihin kuvanmuodostajina sekä värien käyttöön suunnitteluohjelmissa. Harjoitustyönä toteutetaan olemassa olevan käyttöliittymän visuaalisen ilmeen uudistustyö opittuja menetelmiä ja prosesseja hyödyntäen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 1. vuoden pakollisia perusopintoja.

Arviointimenetelmät

Arviointiasteikko: Hylätty, 1–5. Oppimistehtävät (40 %) ja loppuharjoitus (40%) 80 % arvosanasta, tuntiaktiivisuus 20 %.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Huhtanen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää värihavainnon ja sommittelun kokonaisvaltaisuuden ja suhteellisuuden kuvallisten harjoitusten avulla
- sanallisesti kuvata värien ja väriyhdistelmien impressiivisen, ekspressiivisen ja symbolisen luonteen sekä muotojen ja sommittelussa käytettävien elementtien luonteita
- soveltaa luovasti värien vuorovaikutuksen, muoto-opin ja sommittelun lainalaisuuksia visuaalisissa harjoitteissa
- keskustella klassisen väriopin ja sommittelun teorioista ja niiden sovelluksista taiteessa ja muotoilussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan pääasiassa verkkokurssina. Verkossa olevat materiaalit käydään läpi verkkoluennoilla, joita opiskelija voi käydä läpi itselle sopivina aikoina. Muodon opetus toteutetaan ensisijaisesti työpajatyöskentelynä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktipäivinä pakollinen läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keskeisinä KIRJALLISUUSLÄHTEINÄ kurssin tukena ovat:

Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa

Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu

Molly Bang: Picture this: How Pictures Work
David Batchelor: Chromophobia
David Batchelor: The Luminous and the Grey

lisäksi luentomateriaalissa on paljon syventäviä verkkolähteitä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op=130h opiskelijan työtuntia

Sisältö

Väri, muoto ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.

Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtien asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.

Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.

Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.


Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.

Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita digitaalisen ja fyysisen kollaasin sekä maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.

Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Muodon opetus toteutetaan sulautettuna sommittelun opetukseen sekä työpajatyöskentelynä.

Arviointimenetelmät

Näin suoritat Väri, muoto ja sommittelu -opintojakson:
1. Osallistut kurssin kontaktitapaamisiin kampuksella ja etänä
2. Opiskelet kurssin sisällöt väristä, muodosta ja sommittelusta luentojen ja moodlessa olevan opetusmateriaalin avulla
3. Teet ja palautat kurssilla annetut tehtävät kurssin moodle-alustalle

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita sommittelun ja värin perusteiden pohjalta
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata värin, muodon ja sommittelun käsitteistöä ja menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta väri-, muoto- ja sommitelmakokonaisuuksia ja kehittää tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään sommittelun ja värin käsitteistöjä sekä menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa visuaalisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida visuaalisia tuotoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa visuaalista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun