Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S
Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S
Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 23K, Lahti
Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 21S
Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 21S, Lahti
Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 22K, Lahti
Avoin AMK, toimintaterapeutin polkuopinnot, Lahti
Ilmoittautumisaika
01.04.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
-
HLPRAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä
- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Heidi Lettojärvi
- Anna Romakkaniemi
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIAVOSH23SAvoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä
- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Hanna Laine
- Sari Lehtinen
Opetusryhmät
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus koko ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIAVOSH23SAvoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Pienryhmät
- Tentti
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
- Harjoitus koko ryhmä
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää ihmiskehon elinjärjestelmien rakennetta, toimintaa ja säätelyä
- tutkia potilasta hoitotyön perustaitoja käyttäen
- antaa ensiapua
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Opintojaksolla käytetään käänteisen oppimisen mallia; opiskelija opiskelee ensin itsenäisesti tietoa aiheesta ja sitä syvennetään yhteisessä harjoitus-päivässä.
- Moodle-oppimisymäristössä tehtävät ja tietotestit ja opintojakson varsinaiset tentit
- Itsenäinen opiskelu
- Ensiavun osuuden suorittaminen edellyttää hyväksyttyä ensiavun Moodle-tenttiä
- Ensiavun ja potilaan tutkimisen osuus toteutetaan harjoituspäivänä kampuksella
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu ajalla 01.01.2024 - 31.03.2024
Läsnäolo:
Anatomia ja fysiologia harjoituspäivä 100% = 20.3.2024
Ensiapu+ Potilaan tutkiminen harjoituspäivä 100% = 18.1.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Leppäluoto ym. Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, WSOY 2007 tai uudempi TAI
Niensted ym. Ihmisen fysiologia ja anatomia, WSOY 2009 tai uudempi
Rautava-Nurmi ym. Hoitotyön taidot ja toiminnot, Sanoma Pro, 2020 tai uudempi TAI
Blomqvist M., Sainio T., Simola T., Rummukainen T. & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. 2022. Sanoma Pro Oy.
Ensiavun osuuden materiaali Moodlen verkko-oppimisympäristössä
Muut Moodlen verkko-oppimisympäristössä ilmoitetut artikkelit ja materiaalit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ensiapu ja potilaan tutkiminen osuus (1 op) mahdollista ahotoida:
- Voimassa olevalla SPR EA2-kurssin kortilla.
TAI
- jos opiskelijalla on pelastaja-tutkinto tai sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, perustason ensihoitaja-suuntautumisella.
-Näihin liittyen Eahot Pepin kautta Sari Lehtiselle 3.1.2024 mennessä
Uusintamahdollisuudet
- Anatomian ja fysiologian osuuden tentti järjestetään Moodlen oppimisalustalla verkkotentteinä. Tentti tehdään yksilötenttinä kotona ilmoitetun ajanjakson aikana.
- Uusintamahdollisuudet Moodle-tentteinä erikseen ilmoitetun aikataulun mukaisesti
Oppimisympäristö
Moodle
Harjoituspäivät kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 opiskelijan työtuntia, joka koostuu:
- itsenäisestä opiskelusta
- Moodlessa olevista tietotesteistä
- harjoituspäivistä kampuksella
Sisältö
Anatomian ja fysiologian osuus:
Aiheet:
Solut, kudokset, iho ja veri
Hengityselimistö
Verenkiertoelimistö
Virtsaneritysjärjestelmä
Poikkeava/normaali fysiologinen toiminta
Ruoansulatusjärjestelmä
Aineenvaihdunta- ja puolustusjärjestelmät
Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteelliset perusteet
Ääreis- ja keskushermoston rakenne ja toiminta
Aistitoiminnot
Ensiavun osuus:
Peruselvytys, lapsen ja vauvan PPE
Potilaan kohtaaminen, tajuttoman ensiapu
Potilassiirrot, hypotermia, haavojen sitominen
Vierasesine hengitysteissä
Vammojen ensiapu
Auttamistoiminta onnettomuudessa ja sairauskohtauksissa
Potilaan tutkimisen osuus:
Potilaan tutkimisen perustaidot: Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen.
Potilaan kliininen tarkkailu. Pulssin tunnustelu, verenpaineen mittaus, SpO2-mittaus, EKG:n rekisteröinti. ABCDE- ja NEWS-työkalujen hyödyntäminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista
Arviointimenetelmät
Anatomian ja fysiologian osuus:
-Tentti suoritettu hyväksytysti T1-K5
-Moodlessa olevien tehtävien/tietotestien suorittaminen
-Harjoituspäivään osallistuminen (4h)
Ensiapu ja potilaan tutkiminen osuus:
-EA-tentin suorittaminen hyväksytysti
-Oppiportin verkkokurssin suorittaminen
-Harjoituspäivään osallistuminen (4h/opiskelija)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Jokin opintojakson osa jää suorittamatta
- Anatomian ja fysiologian tentistä ei hyväksyttyä arvosanaa
- Opintojaksoa ei suoriteta vuoden sisällä
- Anatomia & Fysiologia;
Opiskelija ei osaa selittää ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteita, eikä toimintaa ja säätelyä
- Ensiapu:
Opiskelija ei tiedä peruselvytyksen, ensiavun ja auttamistoiminnan perusteita
- Potilaan tutkiminen:
Opiskelija ei osallistu harjoituspäivään
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
Anatomia & Fysiologia;
Tunnistaa ja nimetä ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toimintaan ja säätelyyn liittyvät perusasiat
Ensiapu:
Hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet
Potilaan tutkiminen:
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
Anatomia & Fysiologia;
Selittää perustellen ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
Ensiapu:
Hallitsee peruselvytyksen sekä selitää perustellen ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet
Potilaan tutkiminen: hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
Anatomia & Fysiologia;
Ymmärtää ja osaa soveltaa ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
Ensiapu:
Hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet asiantuntevasti
Potilaan tutkiminen: hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
01.12.2023
Ajoitus
09.01.2024 - 25.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Mira Korvenoja
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää ihmiskehon elinjärjestelmien rakennetta, toimintaa ja säätelyä
- tutkia potilasta hoitotyön perustaitoja käyttäen
- antaa ensiapua
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Anatomian ja fysiologian osuus opiskellaan itsenäisesti ja yhteisissä verkkotyöpajoissa. Anatomia ja fysiologia tentitään itsenäisesti verkossa.
Ensiavun osuuden suorittaminen edellyttää hyväksytyn ensiavun tentin suorittamista sekä läsnäoloa harjoituspäivässä.
Potilaan tutkimisen osuuden hyväksytty suoritus edellyttää abcde-verkkokurssin ja harjoituspäivän suorittamista.
Ensiavun ja potilaan tutkimisen osuuksissa yksi yhteinen harjoituspäivä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kevätlukukausi 2024
Ensiavun ja potilaan tutkimisen osuuden harjoituspäivä 100% läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Anatomia ja fysiologia:
Leppäluoto ym. Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro 2007 tai uudempi painos
Materiaali moodle-oppimisympäristössä
Potilaan tutkiminen:
Rautava-Nurmi ym. Hoitotyön taidot ja toiminnot, Sanoma Pro, 2019.
Ensiavun osuuden materiaali verkko-oppimisympäristössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Anatomian ja fysiologian osuus mahdollista ahotoida korkeakoulutasoisella vastaavalla sisällöllä
Ensiavun osuuden harjoituspäivä on mahdollista ahotoida voimassa olevalla EA2-kortilla tai aikaisemmin hankitulla ensiavun osaamisella
Uusintamahdollisuudet
Anatomian ja fysiologian uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson lopussa
Ensiavun tenttiä voi uusia moodlessa/examissa
Oppimisympäristö
Verkko
Lähipäivä kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Arviontikriteerien taso 1 ei täyty
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-tunnistaa ja selittää ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
-tunnistaa ja selittää perustellen ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä selitää perustellen ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
-tunnistaa ja selittää asiantuntevasti ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet asiantuntevasti
Ilmoittautumisaika
01.04.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 13.10.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
-
HLPRAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: C2
Opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan kontaktikurssina, johon kuuluu myös verkossa olevia tehtäviä ja opetusta.
Ajoitus ja läsnäolo
Hyväksyttävä suoritus vaatii aktiivista osallistumista opetukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssilla jaettava materiaali.
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus ja reppukurssin verkkomateriaali.
Sisältö
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).
Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.
Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi.
Arviointimenetelmät
Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Arviointi: 1-5.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Heidi Lettojärvi
- Sari Lehtinen
Ryhmät
-
HLTIAVOSH23SAvoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet
- tunnistaa erilaiset asiakasryhmät hoitotyössä
- kuvata asiakkaan ohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
- luetella sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
- selittää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja osaa suunnitella hoitotyön prosessin
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Heidi Lettojärvi
- Sari Lehtinen
Ryhmät
-
HLTIAVOSH23SAvoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia hoitotyön eettisten ja kestävien periaatteiden mukaan
- toteuttaa ammatillista vuorovaikutusta asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- toteuttaa hoitotyön perustaitoja asiakkaan terveyden edistämisessä
- arvioida asiakkaan terveydentilaa ja suunnitella asiakaslähtöistä hoitotyötä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
30.12.2023 - 28.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Noora Kukkonen
- Tytti Lindeberg
Ryhmät
-
HLABAVO24KAvoin AMK, sosiaali ja terveys, kevät 2024
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ymmärtää kielen opiskelun merkityksen korkeakouluopinnoissa ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla
- laajentaa sosiaali- ja terveysalan käsitteiden tuntemustaan
- kehittää hoitotyössä tarvittavaa kirjallista ja suullista taitoaan omalla tasollaan
- kehittää itsenäisen kielen oppimisen taitojaan.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
24.02.2024 - 24.03.2024
Ajoitus
25.03.2024 - 05.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Noora Kukkonen
- Tytti Lindeberg
Ryhmät
-
HLABAVO24KAvoin AMK, sosiaali ja terveys, kevät 2024
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- syventää sosiaali- ja terveysalan käsitteiden tuntemustaan ja käyttää niitä tutuissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa
- tiedostaa ammatillisen kielen vaihtelun erilaisissa hoidollisissa vuorovaikutustilanteissa
- kehittää hoitotyössä tarvittavaa kirjallista ja suullista taitoaan omalla tasollaan
- syventää itsenäisen kielen oppimisen taitojaan.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.09.2023
Ajoitus
16.10.2023 - 21.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
-
HLPRAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Mari Kokkonen
- Anne Suikkanen
Ryhmät
-
HLABAVO23SAvoin AMK, sosiaali ja terveys, syksy 2023
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ennakoida ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön muutosten vaikutuksia palvelujärjestelmään sekä työyhteisöihin
- tunnistaa, arvioida ja kehittää johtamista sosiaali- ja terveysalalla
- tunnistaa, arvioida ja kehittää organisaatiorakenteita johtamisen ja muutoksen perustana
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 14.04.2024
Ajoitus
05.06.2024 - 31.08.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
- Kesäopinnot
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
-
LABKES24KHKesäopinnot 2024 (AMK)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- vertailla erilaisia johtamisen lähestymistapoja ja niiden merkitystä työyhteisön johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan johtamisen ja henkilöstöhallinnon erityispiirteet ja lainsäädännön
- kuvata talouden seurannan indikaattoreita kustannustehokkuuden, kestävän kehityksen ja yrittäjämäisen toiminnan näkökulmista
- kuvata laatutyön periaatteet ja soveltaa asiakaskeskeisten palvelujen kehittämisen keinoja
- kehittää työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tämä kyseinen opintojakso tarkoitettu kesäyliopiston opiskelijoille. Hyvinvointi-yksikön tutkinto-opiskelijat eivät opiskele tätä kurssia, vaan heidän tulee ilmoittautua kahdelle eri opintojaksolle: AY00CU16 Yrittäjyys 2 op ja AY00CU42 Esihenkilötyö 3 op
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.11.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Heidi Lettojärvi
- Sari Lehtinen
Ryhmät
-
HLTIAVOSH23SAvoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa hoitotyön kliinisiä perustaitoja ja tulkita peruselintoimintoja asiakaslähtöisesti
- työskennellä ergonomisesti ja noudattaa työturvallisuusohjeita hoitotyössä
- kuvata mikrobiologian perusteet ja infektioiden torjunnan periaatteet
- selittää potilasturvallisuuden periaatteet
- laskea lääkehoidossa käytettävien lääkeaineiden annostukset ja ymmärtää vastuunsa laskujen oikeellisuudesta
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2023 - 01.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.10.2023
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Susanna Lesch
Vastuuopettaja
Susanna Lesch
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
-
HLPRAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää korkeakoulun keskeisiä sähköisiä järjestelmiä.
- arvioida omaa osaamistaan osana ammatillista kasvuaan
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso on tarkoitettu vain syksyllä 2023 aloittaville Päijät-Hämeen ja Etelä-Karjalan kesäyliopistojen Sote-alan polkuopiskelijoille. Toteutus on avoinna 1.8. - 31.10. Tämän jälkeen opintojaksoa ei voi suorittaa enää.
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kuin opiskelija saa lopputentin kaikki 50 kysymystä oikein. Alle 50 pistettä lopputentistä tarkoittaa hylättyä suoritusta. Lopputentin voi suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa.
Ilmoittautumisaika
17.11.2023 - 16.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lahden kampus
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Fanny Kilpinen
- Heidi Lettojärvi
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIAVOSH23SAvoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Seminaari 1
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja arvioida lääkehoidon vaikutusta
- luetella tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta
- ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Menetelmät
Seminaarit
Lääkehoidossa on yksi seminaari, jossa käsiteltään parenteraalista lääkehoitoa (IV-hoito) sekä farmakologiassa on kolme aktivoivaa seminaaria.Lähiopetuskerroilla Zoomissa: keskustellaan teemasta työelämälähtöisesti.
Harjoitustunti
Harjoitustunnilla harjoitellaan aiheeseen liittyviä taitoja
Harjoitustuntiin liittyy etukäteistehtävä, joka tehdään aina itsenäisesti
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi toteutuu 01.01.2024- 31.03.2024
Läsnäolo:
Osa opintojakson sisällöstä toteutuu verkko-opintoina ja osa lähiopetuksena.
Harjoitustunnit ovat pakollisia
Lääkehoidon seminaari on pakollinen
Farmakologia: luennot ovat vapaaehtoisia ja itsenäiset tehtävät kaikille pakollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pakollinen materiaali:
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2021. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Moodleympäristössä oleva materiaali
Suositeltava materiaali:
Ajankohtaiset artikkelit ja hoitosuositukset
Sanoma Pro: eTaidot, joitakin osioita (ohjeistus Moodlessa)
Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoidon suunnitelman laatimiseen STM (uusin painos luettavissa internetissä)
Koulu & Mervaala: Farmakologia ja toksikologia
Ruskoaho & Hakkola: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia (luettavissa terveysportti)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Lääkehoito:
Lääkehoitoon kuuluu kotona tehtävä Moodletentti, jossa on 30 kysymystä. Suoritusaika on 20 min.
Arviointi 1-5 (painoarvo 2/5)
Kirjalliset tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Farmakologia
Farmakologian lopputentti, arviointi 1-5 (painoarvo 3/5)
Farmakologian tentti tehdään Examissa opintojakson päätteeksi.
Kirjalliset tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Lopullinen arvosana muodostuu lääkehoidon tentin arvosanasta (painoarvo 2/5) sekä farmakologian tentin arvosanasta (painoarvo 3/5)
Oppimisympäristö
Moodle
Kampuksella tapahtuva opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli 135 h:
- lähiopetuksesta kampuksella Lahti
- itsenäisestä opiskelusta
- opintojakson toteutuu yhden periodin aikana
Sisältö
Lääkehoito:
Turvallinen lääkehoito:
- Lääkehoidon juridiset perusteet
- Lääkehoidon prosessi
- Lääkkeen antotavat ja lääkemuodot
Lääkkeen käyttökuntoon saattaminen:
-Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito
Farmakologia:
- Farmakodynamiikka ja farmakokinetiikka
- Sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito
- Hengityselimistön sairauksien lääkehoito
- Ruoansulatuskanavan sairauksien lääkehoito
- Mielenterveyshäiriöiden ja unettomuuden lääkehoito
- Neurologisten sairauksien lääkehoito
- Aineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet (kilpirauhashormonien lääkkeet, glukokortikoidit)
- Diabeteslääkkeet
- Kipulääkkeet
- Mikrobilääkkeet
Arviointimenetelmät
Lääkehoito:
Lääkehoitoon kuuluu kotona tehtävä Moodletentti, jossa on 30 kysymystä. Suoritusaika on 20 min.
Arviointi 1-5 (painoarvo 2/5)
Kirjalliset tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Farmakologia
Farmakologian lopputentti, arviointi 1-5 (painoarvo 3/5)
Farmakologian tentti tehdään Examissa opintojakson päätteeksi.
Kirjalliset tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Lopullinen arvosana muodostuu lääkehoidon tentin arvosanasta (painoarvo 2/5) sekä farmakologian tentin arvosanasta (painoarvo 3/5)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa työryhmän jäsenenä
- nimetä asioita, jotka liittyvät tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologisiin vaikutusmekanismismeihin, haittoihin ja vasta-aiheisiin.
- selittää lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa työryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- kuvata sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
-toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa näyttöön perustuen.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- kuvata monipuolisesti sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa ja perusteella toimintaansa sillä.
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vaikuttavuutta eri asiakasryhmien hoidossa monipuolisesti
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet, ja soveltaa niitä käytäntöön.
- kuvata ja perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa näyttöön perustuen monipuolisesti.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023
Ajoitus
21.02.2024 - 22.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Fanny Kilpinen
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja arvioida lääkehoidon vaikutusta
- luetella tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta
- ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Keskusteleva luento-opetus, jossa hyödynnetään digitaalisia menetelmiä.
Workshop/työpaja, joka tapahtuu verkossa
- Opintojaksolla toteutetaan tiimioppimisen mallia.
- Aiheeseen perehdytään ja vastataan tiimeissä kysymyksiin
- Lähiopetuskerroilla verkossa: keskustellaan aiheesta ja muodostetaan yhteinen näkemys kyseisestä teemasta.
Harjoitustunnit, jossa harjoitellaan erilaisia lääkehoitoon liittyviä kädentaitoja.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo:
Osa opintojakson sisällöstä toteutuu verkko-opintoina ja osa lähiopetuksena.
Lääkehoidon harjoitustunnit ovat pakollisia
Simulaatio on pakollinen.
Lääkehoidon seminaarit ovat vapaaehtoisia, luennon nauhoitetaan.
Suositellaan, että pidetään kamerat auki verkkotyöskentelyn aikana
Farmakologia: luennoilla ei läsnäolovaadetta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pakollinen materiaali:
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2021. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Moodleympäristössä oleva materiaali
Suositeltava materiaali:
Ajankohtaiset artikkelit ja hoitosuositukset
Sanoma Pro: eTaidot, joitakin osioita (ohjeistus Moodlessa)
Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoidon suunnitelman laatimiseen STM (uusin painos luettavissa internetissä)
Koulu & Mervaala: Farmakologia ja toksikologia
Ruskoaho & Hakkola: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia (luettavissa terveysportti)
Uusintamahdollisuudet
Farmakologia
Verkkotentti Moodlessa-sähköisessä tenttipalvelussa, kaksi uusintaa samassa tilassa.
Lääkehoito
Verkkotentti Moodlessa, kaksi uusintaa.
Oppimisympäristö
Moodle
Kampuksella tapahtuva opetus
Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op eli 135 h:
- verkossa tapahtuvista tapaamisista
- lähiopetuksesta kampuksella Lahti ja Lappeenranta
- itsenäisestä opiskelusta
- opintojakson toteutuu yhden periodin aikana
- opintojakso suoritetaan saman periodin aikana Sisätauti-kirurgisen hoitotyön osaamisen 10 op kanssa
Sisältö
Lääkehoito:
Turvallinen lääkehoito:
- Lääkehoidon juridiset perusteet
- Lääkehoidon prosessi
- Lääkkeen antotavat ja lääkemuodot
Lääkkeen käyttökuntoon saattaminen:
-Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito
Farmakologia:
- Farmakodynamiikka ja farmakokinetiikka
- Sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito
- Hengityselimistön sairauksien lääkehoito
- Ruoansulatuskanavan sairauksien lääkehoito
- Mielenterveyshäiriöiden ja unettomuuden lääkehoito
- Neurologisten sairauksien lääkehoito
- Aineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet (kilpirauhashormonien lääkkeet, glukokortikoidit)
- Diabeteslääkkeet
- Kipulääkkeet
- Mikrobilääkkeet
Arviointimenetelmät
Lääkehoitoon liittyvät tiimeissä liittyvät tehtävät ja harjoitukset:
-arviointi hyväksytty/hylätty
Lääkehoitoon liittyvät välitentit (kaksi Moodlen tenttiä 15 min/tentti)
- arviointi 1-5 (painoarvo 2/5)
Farmakologian lopputentti
- arviointi 1-5 (painoarvo 3/5)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa työryhmän jäsenenä
- nimetä asioita, jotka liittyvät tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologisiin vaikutusmekanismismeihin, haittoihin ja vasta-aiheisiin.
- selittää lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa työryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- kuvata sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
-toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa näyttöön perustuen.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- kuvata monipuolisesti sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa ja perusteella toimintaansa sillä.
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vaikuttavuutta eri asiakasryhmien hoidossa monipuolisesti
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet, ja soveltaa niitä käytäntöön.
- kuvata ja perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa näyttöön perustuen monipuolisesti.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 03.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 05.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Sari Lappalainen
Ryhmät
-
HLABAVO24KAvoin AMK, sosiaali ja terveys, kevät 2024
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan korkeakouluopiskelussa
- tunnistaa ja kehittää korkeakouluopinnoissa tarvittavia opiskelutaitoja ja digitaalista osaamistaan
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Fanny Kilpinen
- Päivi Ivanoff-Lahtela
- Outi Niskanen
- Heidi Lettojärvi
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (vapaaehtoinen paja näyttöjä varten) 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Näyttö 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIAVOSH23SAvoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset (vapaaehtoinen paja näyttöjä varten) 1
- Luennot 1
- Näyttö 1
- Näyttö 2
- Näyttö 3
- Näyttö 4
- Näyttö 5
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä keskeisiä sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen asiakkaan hoitopolkuja ja -prosesseja
- arvioida sisätauti-kirurgisen asiakkaan hoidon tarpeita ja toteuttaa keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- soveltaa tietoa keskeisimmistä sisätauti-kirurgisista sairauksista hoitotyössä
- soveltaa tietoa patofysiologiasta ja farmakologiasta sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä ja turvallisessa lääkehoidossa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Verkko-opetus
- Seminaarit
- Harjoitukset campuksella
- Itsenäinen työskentely
Ajoitus ja läsnäolo
- Ajoitus: opintojakso toteutuu 01.01.2024- 31.03.2024
- Osa opintojakson sisällöstä toteutuu verkko-opintoina ja osa lähiopetuksena.
- Opintojakso sisältää yhden pakollisen harjoitustunnit sekä ja seminaarin, joissa on pakollinen läsnäolo.
- OSCE pakollinen läsnäolo kaikilla opiskelijoilla.
- Lääketieteen opinnot (sisätaudit ja kirurgia) toteutuvat verkko-opintoina ja ne suoritetaan yhtä aikaa Sisätauti-kirurginen hoitotyön osaamisen kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Moodlesivustolla oleva materiaali
Pakollinen:
Ahonen O. ym. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Holmström, P., Korhonen, L., Kuusisto, M., Lätti, A., Rintamäkoi, R & Tauriainen, M-M. 2022. Sisätaudit. Sanoma Pro.
Soinila S.& Kaste M. (toim.) 2015 Neurologia. Saatavilla Duodecimin Oppiportti-palvelussa.
Aura S. & Kinnunen T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma Pro
Käypä hoito-suositukset
Lääketiede (sisätaudit ja kirurgia )Moodle: Lääketieteen opinnot (jokaisella Moodlessa jo valmiiksi)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella tavalla.
- Tämä opintojakso on suunniteltu vain Opi-ja Kehitä ryhmälle.
Uusintamahdollisuudet
- Välitentit suoritetaan itsenäisesti Exam-järjestelmässä. Opiskelija varaa itse ajan Exam-ajan.
- Lääketieteen opinnot suoritetaan itsenäisinä verkkotehtävinä ja -testeinä
- Itsenäiset case-tehtävät
Oppimisympäristö
- Opintojaksolla käytetään Moodlen oppimisympäristöä
- Kampuksella tapahtuva opetus harjoitustunneilla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Sisätauti-kirurginen hoitotyön osaaminen 10op = 270 työtuntia
- Opintojakso suoritetaan yhden periodin aikana
- Samanaikaisesti suoritetaan lääkehoito 5op
Sisältö
- Keskeiset sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitoprosessit ja hoitopolut
Sisätaudit, sisältöjä seuraavista aiheista:
Hengityselimistön sairaudet, diabetes, maksan ja munuaisten sairaudet, kardiologia, neurologia ja syöpataudit.
Kirurgia, sisältöjä seuraavista aiheista:
Gastroenterologinen kirurgia, rintasyövän kirurginen hoito, verisuonikirurgia, urologia ja gynekologinen kirurgia sekä ortopedia.
Arviointimenetelmät
- Workshopit: hyväksytty/ hylätty
- Exam tietotestit 1-2: numeerinen arviointi 1-5, joiden keskiarvo muodostaa lopullisen kokonaisarvosanan. Yksittäisen tietotestin korotus ei ole mahdollista, ellei tietotesti ole hylätty. Jos haluat korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa, on kaikki neljä tietotestiä uusittava Examissä. Sovita tästä opettajan kanssa ennakkoon.
- Lääketieteen opinnot (sisätaudit ja kirurgia): hyväksytty/hylätty
- Tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.
- OSCE hyväksytty.
- Opintojakson kaikki osat tulee olla suoritettuina ennen lopullista arvosanaa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- määritellä keskeisiä sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen asiakkaan hoitopolkuja ja -prosesseja
- ymmärtää sisätauti-kirurgisen asiakkaan hoidon tarpeita ja toteuttaa keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- osaa kuvata keskeisimmät sisätauti-kirurgisista sairaudet toteuttaessaan hoitotyötä
- ymmärtää patofysiologian ja farmakologian merkityksen sisätautikirurgisessa hoitotyössä ja turvallisen lääkehoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- määritellä ja toteuttaa keskeisiä sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen asiakkaan hoitopolkuja ja -prosesseja
- arvioida sisätauti-kirurgisen asiakkaan hoidon tarpeita ja toteuttaa keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- soveltaa tietojaan keskeisimmistä sisätauti-kirurgisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- soveltaa tietoja patofysiologiasta ja farmakologiasta sisätautikirurgisessa hoitotyössä ja turvallisen lääkehoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
-määritellä, toteuttaa ja arvioida keskeisiä sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen asiakkaan hoitopolkuja ja -prosesseja
- arvioida sisätauti-kirurgisen asiakkaan hoidon tarpeita ja toteuttaa keskeisiä hoitotoimenpiteitä näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen
- soveltaa tietojaan keskeisimmistä sisätauti-kirurgisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä ja arvioida sen vaikuttavuutta
- soveltaa ja analysoida tietoja patofysiologiasta ja farmakologiasta sisätautikirurgisessa hoitotyössä ja turvallisen lääkehoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
Ilmoittautumisaika
01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Anne Backman
- Sanna Nurmiainen
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
-
HLPRAVOSOTE23SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän organisoinnin ja kuvata asiakkaan asemaa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä
- kuvata oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä keskeiset toimintaa ohjaavat säädökset
- kuvata näyttöön perustuvan tiedon ja toiminnan periaatteita
- määritellä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Heidi Lettojärvi
- Sari Lehtinen
Ryhmät
-
HLTIAVOSH23SAvoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän organisoinnin ja kuvata asiakkaan asemaa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä
- kuvata oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä keskeiset toimintaa ohjaavat säädökset
- kuvata näyttöön perustuvan tiedon ja toiminnan periaatteita
- määritellä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2023
Ajoitus
13.09.2023 - 04.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Anne Backman
- Sanna Nurmiainen
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE22SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lahti
-
HLPRAVOSOTE22SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.05.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 29.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
- Pipsa Murto
- Outi Kokko-Muhonen
Ryhmät
-
HLABAVO23KAvoin AMK, sosiaali ja terveys, kevät 2023
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää psyykkisen ja pedagogisen turvallisuuden merkityksen oppimiseen ja kehitykseen.
- osaa soveltaa työhönsä turvallisuutta, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta vahvistavia toimintamalleja.
- tuntee joitakin digitaalisia työvälineitä / työtapoja, ja osaa soveltaa näitä pedagogista turvallisuutta vahvistavassa toiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen henkilöstölle suunnatun täydennyskoulutuksen tavoitteena on vahvistaa oppimisyhteisöjen psyykkistä ja pedagogista turvallisuutta. Turvallisessa oppimisyhteisössä kukaan ei jää näkymättömäksi, jokaisella - niin lapsella kuin aikuisellakin - on oikeus tuntea kuuluvansa yhteisöön.
Verkkovalmennus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksessa, esi- tai perusopetuksessa työskenteleville, tueksi psyykkisen turvallisuuden tarkastelemiseen ja vahvistamiseen omassa oppimisyhteisössä. Tervetuloa mukaan jakamaan kokemuksia ja ajatuksia toisten osallistujien kanssa. Voit tulla mukaan verkkovalmennukseen myös samasta yksiköstä kootun kollegatiimin kanssa, jolloin mahdollisuutenne toimintakulttuurin kehittämiseen moninkertaistuvat.
Koulutus toteutuu verkkovalmennuksena syksyllä 2023. Toteutukset käynnistyvät viikolla 35, ja päättyvät marraskuun loppuun mennessä. Valmennuspaketti koostuu kahdesta osiosta, joihin molempiin sisältyy luentotallenteita, kokemuksellinen työpaja ja verkko-ohjaustapaaminen. Luentotallenteisiin perehdyt oman aikataulusi mukaan.
Luentotallenteiden teemoja käsitellään yhdessä kokemuksellisissa työpajoissa, jotka perustuvat vertaisoppimiseen ja dialogisuuteen. Näin saat aineksia oman työsi tarkasteluun ja ideointiin turvallisuuden, osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunteiden näkökulmista.
Teemaosiot:
1. Turvallinen oppimisyhteisö
2. Kohtaamalla näkyväksi
Ajoitus ja läsnäolo
Kalenterissasi tämä tarkoittaa osallistumista:
- 3 verkko-ohjaustapaamiseen á 2 tuntia (klo 12 - 14)
- 2 kokemukselliseen verkkotyöpajaan á 3 tuntia (klo 12.30 - 15.30)
Lisäksi tarvitset aikaa luentotallenteiden katsomiseen ja teemojen pohtimiseen niiden avulla oman aikataulusi mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina on tietoiskumaisia luentotallenteita, ja ne ovat saatavilla opiskelualustana toimivalla padletilla.
Oppimisympäristö
Verkkovalmennustapahtumat toteutetaan zoom-ympäristössä. Opiskelussa ja oppimateriaalien alustana käytetään padletia.
Sisältää itsenäisesti katsottavia asiantuntijaluentoja oman aikataulun mukaan, omassa ympäristössä.
Valmennukseen liittyviä pieniä kokeiluja tehdään omassa työssä.
Sisältö
Verkkovalmennuksen myötä syvennät ymmärrystäsi psyykkisen ja pedagogisen turvallisuuden merkityksestä oppimisympäristöissä. Verkkovalmennuksen teemat tukevat kaikkien hyvinvointia oppimisyhteisössä, saat myös tukea omaan työhyvinvointiisi ja työssä jaksamiseen.
Opit soveltamaan työssäsi turvallisuutta, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta vahvistavia toimintamalleja, sekä tunnet joitakin digitaalisia työvälineitä / työtapoja, joita voit soveltaa pedagogista turvallisuutta vahvistavassa työssä.
LISÄTIETOA KOULUTUKSEN TEEMOISTA
1. Turvallinen oppimisyhteisö -osion sisällöt koostuvat turvan ulottuvuuksista ja turvan tunteeseen vaikuttavista tekijöistä oppimisyhteisössä, sekä traumatietoisuudesta ja itsesäätelyjärjestelmään perehtymisestä. Teeman yhteydessä arvioidaan pedagogista turvallisuutta ja suunnitellaan oman työn sosiaalisesti kestävää kehittämistä.
2. Kohtaamalla näkyväksi -osiossa tarkastellaan osallisuuden, yhteenkuuluvuuden ja merkityksellisyyden kokemuksia kiusaamisen, syrjäytymisen ja ostrakismin ehkäisemisessä. Samalla tutustutaan erilaisiin työtapoihin ja digitaalisiin mahdollisuuksiin näiden vahvistamisessa, sekä tarkastellaan omia toimintatapoja lapsilähtöisen pedagogiikan näkökulmasta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edellytä aiempia opintoja aiheista
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.09.2023 - 28.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
-
HLTIAVOSOTE22SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lahti
-
HLPRAVOSOTE22SAvoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sosiaali- ja terveysalan yleisimmät tutkimusmenetelmät
- arvioida ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita ja luotettavuutta
- kuvata tutkimusprosessin vaiheet
- selittää innovaatio-käsitteen ja hyödyntää innovaatiotoimintaa oman alan kehittämisessä
- käyttää oman alansa keskeisimpiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä opinnäytetyön toteutuksessa
Arviointiasteikko
1-5