Siirry suoraan sisältöön

Avoin AMK, sosiaali ja terveys

Laajuus:
60 op

Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S
Tunnus
(AVOSOTE23SHLAB)
Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S
Tunnus
(AVOSOTE22SHLAB)

Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 23K, Lahti
Tunnus
(HLTIAVOSOS23K)
Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 21S
Tunnus
(AVOSOTE21SHLAB)

Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 21S, Lahti
Tunnus
(AVOSOS21SHLTI)

Avoin AMK, Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot 22K, Lahti
Tunnus
(AVOSOS22KHLTI)
Avoin AMK, toimintaterapeutin polkuopinnot, Lahti
Tunnus
(AVOTO20SHLTI)
Ilmoittautumisaika

01.04.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä
- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Heidi Lettojärvi
  • Anna Romakkaniemi
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIAVOSH23S
    Avoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä
- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Hanna Laine
  • Sari Lehtinen
Opetusryhmät
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus koko ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIAVOSH23S
    Avoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Pienryhmät
  • Tentti
  • Harjoitukset 1
  • Harjoitukset 2
  • Harjoitus koko ryhmä

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää ihmiskehon elinjärjestelmien rakennetta, toimintaa ja säätelyä
- tutkia potilasta hoitotyön perustaitoja käyttäen
- antaa ensiapua

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Opintojaksolla käytetään käänteisen oppimisen mallia; opiskelija opiskelee ensin itsenäisesti tietoa aiheesta ja sitä syvennetään yhteisessä harjoitus-päivässä.

- Moodle-oppimisymäristössä tehtävät ja tietotestit ja opintojakson varsinaiset tentit
- Itsenäinen opiskelu
- Ensiavun osuuden suorittaminen edellyttää hyväksyttyä ensiavun Moodle-tenttiä
- Ensiavun ja potilaan tutkimisen osuus toteutetaan harjoituspäivänä kampuksella

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu ajalla 01.01.2024 - 31.03.2024

Läsnäolo:

Anatomia ja fysiologia harjoituspäivä 100% = 20.3.2024

Ensiapu+ Potilaan tutkiminen harjoituspäivä 100% = 18.1.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Leppäluoto ym. Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, WSOY 2007 tai uudempi TAI
Niensted ym. Ihmisen fysiologia ja anatomia, WSOY 2009 tai uudempi

Rautava-Nurmi ym. Hoitotyön taidot ja toiminnot, Sanoma Pro, 2020 tai uudempi TAI
Blomqvist M., Sainio T., Simola T., Rummukainen T. & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. 2022. Sanoma Pro Oy.

Ensiavun osuuden materiaali Moodlen verkko-oppimisympäristössä

Muut Moodlen verkko-oppimisympäristössä ilmoitetut artikkelit ja materiaalit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ensiapu ja potilaan tutkiminen osuus (1 op) mahdollista ahotoida:
- Voimassa olevalla SPR EA2-kurssin kortilla.
TAI
- jos opiskelijalla on pelastaja-tutkinto tai sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, perustason ensihoitaja-suuntautumisella.
-Näihin liittyen Eahot Pepin kautta Sari Lehtiselle 3.1.2024 mennessä

Uusintamahdollisuudet

- Anatomian ja fysiologian osuuden tentti järjestetään Moodlen oppimisalustalla verkkotentteinä. Tentti tehdään yksilötenttinä kotona ilmoitetun ajanjakson aikana.
- Uusintamahdollisuudet Moodle-tentteinä erikseen ilmoitetun aikataulun mukaisesti

Oppimisympäristö

Moodle
Harjoituspäivät kampuksella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 opiskelijan työtuntia, joka koostuu:
- itsenäisestä opiskelusta
- Moodlessa olevista tietotesteistä
- harjoituspäivistä kampuksella

Sisältö

Anatomian ja fysiologian osuus:

Aiheet:

Solut, kudokset, iho ja veri

Hengityselimistö

Verenkiertoelimistö

Virtsaneritysjärjestelmä

Poikkeava/normaali fysiologinen toiminta

Ruoansulatusjärjestelmä

Aineenvaihdunta- ja puolustusjärjestelmät

Tuki- ja liikuntaelimistön rakenteelliset perusteet

Ääreis- ja keskushermoston rakenne ja toiminta

Aistitoiminnot



Ensiavun osuus:

Peruselvytys, lapsen ja vauvan PPE

Potilaan kohtaaminen, tajuttoman ensiapu

Potilassiirrot, hypotermia, haavojen sitominen

Vierasesine hengitysteissä

Vammojen ensiapu

Auttamistoiminta onnettomuudessa ja sairauskohtauksissa

Potilaan tutkimisen osuus:

Potilaan tutkimisen perustaidot: Ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion tekeminen.
Potilaan kliininen tarkkailu. Pulssin tunnustelu, verenpaineen mittaus, SpO2-mittaus, EKG:n rekisteröinti. ABCDE- ja NEWS-työkalujen hyödyntäminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Anatomian ja fysiologian osuus:
-Tentti suoritettu hyväksytysti T1-K5
-Moodlessa olevien tehtävien/tietotestien suorittaminen
-Harjoituspäivään osallistuminen (4h)

Ensiapu ja potilaan tutkiminen osuus:
-EA-tentin suorittaminen hyväksytysti
-Oppiportin verkkokurssin suorittaminen
-Harjoituspäivään osallistuminen (4h/opiskelija)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Jokin opintojakson osa jää suorittamatta
- Anatomian ja fysiologian tentistä ei hyväksyttyä arvosanaa
- Opintojaksoa ei suoriteta vuoden sisällä

- Anatomia & Fysiologia;
Opiskelija ei osaa selittää ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteita, eikä toimintaa ja säätelyä

- Ensiapu:
Opiskelija ei tiedä peruselvytyksen, ensiavun ja auttamistoiminnan perusteita

- Potilaan tutkiminen:
Opiskelija ei osallistu harjoituspäivään

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

Anatomia & Fysiologia;
Tunnistaa ja nimetä ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toimintaan ja säätelyyn liittyvät perusasiat

Ensiapu:
Hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet

Potilaan tutkiminen:
Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

Anatomia & Fysiologia;
Selittää perustellen ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn

Ensiapu:
Hallitsee peruselvytyksen sekä selitää perustellen ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet

Potilaan tutkiminen: hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

Anatomia & Fysiologia;
Ymmärtää ja osaa soveltaa ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn

Ensiapu:
Hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet asiantuntevasti

Potilaan tutkiminen: hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

01.12.2023

Ajoitus

09.01.2024 - 25.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Mira Korvenoja
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää ihmiskehon elinjärjestelmien rakennetta, toimintaa ja säätelyä
- tutkia potilasta hoitotyön perustaitoja käyttäen
- antaa ensiapua

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Anatomian ja fysiologian osuus opiskellaan itsenäisesti ja yhteisissä verkkotyöpajoissa. Anatomia ja fysiologia tentitään itsenäisesti verkossa.
Ensiavun osuuden suorittaminen edellyttää hyväksytyn ensiavun tentin suorittamista sekä läsnäoloa harjoituspäivässä.
Potilaan tutkimisen osuuden hyväksytty suoritus edellyttää abcde-verkkokurssin ja harjoituspäivän suorittamista.
Ensiavun ja potilaan tutkimisen osuuksissa yksi yhteinen harjoituspäivä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kevätlukukausi 2024

Ensiavun ja potilaan tutkimisen osuuden harjoituspäivä 100% läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Anatomia ja fysiologia:
Leppäluoto ym. Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan, Sanoma Pro 2007 tai uudempi painos
Materiaali moodle-oppimisympäristössä

Potilaan tutkiminen:
Rautava-Nurmi ym. Hoitotyön taidot ja toiminnot, Sanoma Pro, 2019.

Ensiavun osuuden materiaali verkko-oppimisympäristössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Anatomian ja fysiologian osuus mahdollista ahotoida korkeakoulutasoisella vastaavalla sisällöllä
Ensiavun osuuden harjoituspäivä on mahdollista ahotoida voimassa olevalla EA2-kortilla tai aikaisemmin hankitulla ensiavun osaamisella

Uusintamahdollisuudet

Anatomian ja fysiologian uusintatenttipäivät ilmoitetaan opintojakson lopussa
Ensiavun tenttiä voi uusia moodlessa/examissa

Oppimisympäristö

Verkko
Lähipäivä kampuksella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviontikriteerien taso 1 ei täyty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-tunnistaa ja selittää ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
-tunnistaa ja selittää perustellen ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä selitää perustellen ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
-tunnistaa ja selittää asiantuntevasti ihmisen elinjärjestelmien perusrakenteet, toiminnan ja säätelyn
-hallitsee peruselvytyksen sekä ensiavun ja auttamistoiminnan perusteet asiantuntevasti

Ilmoittautumisaika

01.04.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 13.10.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: C2

Opiskelija osaa
- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä
- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)
- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset
- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan kontaktikurssina, johon kuuluu myös verkossa olevia tehtäviä ja opetusta.

Ajoitus ja läsnäolo

Hyväksyttävä suoritus vaatii aktiivista osallistumista opetukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssilla jaettava materiaali.

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus ja reppukurssin verkkomateriaali.

Sisältö

Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- eritellä ja arvioida viestintäosaamistaan sekä antaa, vastaanottaa ja hyödyntää palautetta viestintätaitojensa kehittämisessä

- toimia tavoitteellisesti, tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja oman ammattialansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa (teksti-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaidot)

- ottaa viestinnässään huomioon vastaanottajan/vuorovaikutuskumppanin, tilanteen ja alansa vaatimukset

- viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti

- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa asiantuntijuuttaan ja ammattitaitoaan (halu ja motivaatio viestintätaitojen jatkuvaan oppimiseen ja kehittämiseen).

Sisältö: Oman opiskelu- ja ammattialan tekstejä ja viestintätilanteita. Opinnoissa ja työelämässä tarvittavien viestintätaitojen ja -tilanteiden harjoittelua.

Sisältö ja oppimistehtävät voivat vaihdella koulutusaloittain. Keskeisiä sisältöjä ovat esimerkiksi esiintymistaidot, ryhmäviestintätaidot (esim. palaverit, neuvottelut, kokoukset), palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen, opiskelussa ja ammatissa kirjoittaminen keskeisine tekstilajeineen, kielen- ja tekstinhuollon perusasiat, asiatyyli.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssin taitotaso on C1–C2. Opintojakso kuuluu äidinkielen (suomi) pakollisiin viestintäopintoihin ja on tarkoitettu opiskelijoille, joiden äidinkieli tai koulusivistyskieli on suomi.

Arviointimenetelmät

Edellytetään aktiivista ja säännöllistä osallistumista oppimistilanteisiin sekä kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Arviointi: 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa ammattialansa tekstiä
• kirjoittaa välttävää tekstiä, jossa on käytetty lähteitä amk-ohjeen mukaisesti
• osallistua ryhmäviestintätilanteisiin
• osallistua presentaatioon.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa lähteisiin pohjautuvaa asiatyylistä tekstiä, jossa sovellettu lähdekritiikkiä ja jossa lähteitä on käytetty amk-ohjeen mukaisesti
- tuottaa kieliasultaan melko hyvää tekstiä
• osallistua aktiivisesti presentaation tekemiseen sekä ryhmäviestintätilanteisiin ja toimia niissä ryhmän toimintaa edistävällä tavalla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
• tuottaa asiatyylistä tekstiä, joka täyttää lähdekriittisen tieteellisen tekstin kriteerit ja jossa lähteitä on käytetty monipuolisesti ja sujuvasti
• kirjoittaa kieliasultaan moitteetonta tekstiä
• pitää laadukkaan presentaation sekä osallistua aktiivisesti ja ryhmän toimintaa edistävällä tavalla ryhmäviestintätilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Heidi Lettojärvi
  • Sari Lehtinen
Ryhmät
  • HLTIAVOSH23S
    Avoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata hoitotyön tiedeperustan, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet
- tunnistaa erilaiset asiakasryhmät hoitotyössä
- kuvata asiakkaan ohjauksen lähtökohtia ja periaatteita
- luetella sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä ohjaavia säädöksiä
- selittää sosiaali- ja terveysalan dokumentoinnin keskeiset periaatteet ja osaa suunnitella hoitotyön prosessin

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Heidi Lettojärvi
  • Sari Lehtinen
Ryhmät
  • HLTIAVOSH23S
    Avoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia hoitotyön eettisten ja kestävien periaatteiden mukaan
- toteuttaa ammatillista vuorovaikutusta asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- toteuttaa hoitotyön perustaitoja asiakkaan terveyden edistämisessä
- arvioida asiakkaan terveydentilaa ja suunnitella asiakaslähtöistä hoitotyötä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

30.12.2023 - 28.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Noora Kukkonen
  • Tytti Lindeberg
Ryhmät
  • HLABAVO24K
    Avoin AMK, sosiaali ja terveys, kevät 2024

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ymmärtää kielen opiskelun merkityksen korkeakouluopinnoissa ja sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla
- laajentaa sosiaali- ja terveysalan käsitteiden tuntemustaan
- kehittää hoitotyössä tarvittavaa kirjallista ja suullista taitoaan omalla tasollaan
- kehittää itsenäisen kielen oppimisen taitojaan.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

24.02.2024 - 24.03.2024

Ajoitus

25.03.2024 - 05.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Noora Kukkonen
  • Tytti Lindeberg
Ryhmät
  • HLABAVO24K
    Avoin AMK, sosiaali ja terveys, kevät 2024

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää sosiaali- ja terveysalan käsitteiden tuntemustaan ja käyttää niitä tutuissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa
- tiedostaa ammatillisen kielen vaihtelun erilaisissa hoidollisissa vuorovaikutustilanteissa
- kehittää hoitotyössä tarvittavaa kirjallista ja suullista taitoaan omalla tasollaan
- syventää itsenäisen kielen oppimisen taitojaan.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.09.2023

Ajoitus

16.10.2023 - 21.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen yksilöllistä kasvua ja kehitystä elämänkulun eri vaiheissa
- ymmärtää yksilölliseen kasvuprosessiin vaikuttavia tekijöitä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Mari Kokkonen
  • Anne Suikkanen
Ryhmät
  • HLABAVO23S
    Avoin AMK, sosiaali ja terveys, syksy 2023

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ennakoida ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön muutosten vaikutuksia palvelujärjestelmään sekä työyhteisöihin
- tunnistaa, arvioida ja kehittää johtamista sosiaali- ja terveysalalla
- tunnistaa, arvioida ja kehittää organisaatiorakenteita johtamisen ja muutoksen perustana

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 14.04.2024

Ajoitus

05.06.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
  • Kesäopinnot
Opettaja
  • Sanna Nurmiainen
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
  • LABKES24KH
    Kesäopinnot 2024 (AMK)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla erilaisia johtamisen lähestymistapoja ja niiden merkitystä työyhteisön johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan johtamisen ja henkilöstöhallinnon erityispiirteet ja lainsäädännön
- kuvata talouden seurannan indikaattoreita kustannustehokkuuden, kestävän kehityksen ja yrittäjämäisen toiminnan näkökulmista
- kuvata laatutyön periaatteet ja soveltaa asiakaskeskeisten palvelujen kehittämisen keinoja
- kehittää työyhteisön työhyvinvointia ja työturvallisuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tämä kyseinen opintojakso tarkoitettu kesäyliopiston opiskelijoille. Hyvinvointi-yksikön tutkinto-opiskelijat eivät opiskele tätä kurssia, vaan heidän tulee ilmoittautua kahdelle eri opintojaksolle: AY00CU16 Yrittäjyys 2 op ja AY00CU42 Esihenkilötyö 3 op

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.11.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Heidi Lettojärvi
  • Sari Lehtinen
Ryhmät
  • HLTIAVOSH23S
    Avoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa hoitotyön kliinisiä perustaitoja ja tulkita peruselintoimintoja asiakaslähtöisesti
- työskennellä ergonomisesti ja noudattaa työturvallisuusohjeita hoitotyössä
- kuvata mikrobiologian perusteet ja infektioiden torjunnan periaatteet
- selittää potilasturvallisuuden periaatteet
- laskea lääkehoidossa käytettävien lääkeaineiden annostukset ja ymmärtää vastuunsa laskujen oikeellisuudesta

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2023 - 01.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.10.2023

Opintopistemäärä

1 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Susanna Lesch
Vastuuopettaja

Susanna Lesch

Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää korkeakoulun keskeisiä sähköisiä järjestelmiä.
- arvioida omaa osaamistaan osana ammatillista kasvuaan

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso on tarkoitettu vain syksyllä 2023 aloittaville Päijät-Hämeen ja Etelä-Karjalan kesäyliopistojen Sote-alan polkuopiskelijoille. Toteutus on avoinna 1.8. - 31.10. Tämän jälkeen opintojaksoa ei voi suorittaa enää.

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty, kuin opiskelija saa lopputentin kaikki 50 kysymystä oikein. Alle 50 pistettä lopputentistä tarkoittaa hylättyä suoritusta. Lopputentin voi suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa.

Ilmoittautumisaika

17.11.2023 - 16.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Fanny Kilpinen
  • Heidi Lettojärvi
Opetusryhmät
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIAVOSH23S
    Avoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Seminaari 1
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja arvioida lääkehoidon vaikutusta
- luetella tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta
- ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Menetelmät

Seminaarit

Lääkehoidossa on yksi seminaari, jossa käsiteltään parenteraalista lääkehoitoa (IV-hoito) sekä farmakologiassa on kolme aktivoivaa seminaaria.Lähiopetuskerroilla Zoomissa: keskustellaan teemasta työelämälähtöisesti.

Harjoitustunti

Harjoitustunnilla harjoitellaan aiheeseen liittyviä taitoja
Harjoitustuntiin liittyy etukäteistehtävä, joka tehdään aina itsenäisesti

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutuu 01.01.2024- 31.03.2024

Läsnäolo:
Osa opintojakson sisällöstä toteutuu verkko-opintoina ja osa lähiopetuksena.
Harjoitustunnit ovat pakollisia
Lääkehoidon seminaari on pakollinen
Farmakologia: luennot ovat vapaaehtoisia ja itsenäiset tehtävät kaikille pakollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen materiaali:
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2021. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Moodleympäristössä oleva materiaali

Suositeltava materiaali:
Ajankohtaiset artikkelit ja hoitosuositukset
Sanoma Pro: eTaidot, joitakin osioita (ohjeistus Moodlessa)
Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoidon suunnitelman laatimiseen STM (uusin painos luettavissa internetissä)
Koulu & Mervaala: Farmakologia ja toksikologia
Ruskoaho & Hakkola: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia (luettavissa terveysportti)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Lääkehoito:

Lääkehoitoon kuuluu kotona tehtävä Moodletentti, jossa on 30 kysymystä. Suoritusaika on 20 min.
Arviointi 1-5 (painoarvo 2/5)
Kirjalliset tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Farmakologia

Farmakologian lopputentti, arviointi 1-5 (painoarvo 3/5)
Farmakologian tentti tehdään Examissa opintojakson päätteeksi.
Kirjalliset tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.



Lopullinen arvosana muodostuu lääkehoidon tentin arvosanasta (painoarvo 2/5) sekä farmakologian tentin arvosanasta (painoarvo 3/5)

Oppimisympäristö

Moodle
Kampuksella tapahtuva opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op eli 135 h:
- lähiopetuksesta kampuksella Lahti
- itsenäisestä opiskelusta
- opintojakson toteutuu yhden periodin aikana

Sisältö

Lääkehoito:
Turvallinen lääkehoito:
- Lääkehoidon juridiset perusteet
- Lääkehoidon prosessi
- Lääkkeen antotavat ja lääkemuodot

Lääkkeen käyttökuntoon saattaminen:
-Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito

Farmakologia:
- Farmakodynamiikka ja farmakokinetiikka
- Sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito
- Hengityselimistön sairauksien lääkehoito
- Ruoansulatuskanavan sairauksien lääkehoito
- Mielenterveyshäiriöiden ja unettomuuden lääkehoito
- Neurologisten sairauksien lääkehoito
- Aineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet (kilpirauhashormonien lääkkeet, glukokortikoidit)
- Diabeteslääkkeet
- Kipulääkkeet
- Mikrobilääkkeet

Arviointimenetelmät

Lääkehoito:

Lääkehoitoon kuuluu kotona tehtävä Moodletentti, jossa on 30 kysymystä. Suoritusaika on 20 min.
Arviointi 1-5 (painoarvo 2/5)
Kirjalliset tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.

Farmakologia

Farmakologian lopputentti, arviointi 1-5 (painoarvo 3/5)
Farmakologian tentti tehdään Examissa opintojakson päätteeksi.
Kirjalliset tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.



Lopullinen arvosana muodostuu lääkehoidon tentin arvosanasta (painoarvo 2/5) sekä farmakologian tentin arvosanasta (painoarvo 3/5)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa työryhmän jäsenenä
- nimetä asioita, jotka liittyvät tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologisiin vaikutusmekanismismeihin, haittoihin ja vasta-aiheisiin.
- selittää lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa työryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
-toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa näyttöön perustuen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata monipuolisesti sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa ja perusteella toimintaansa sillä.
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vaikuttavuutta eri asiakasryhmien hoidossa monipuolisesti
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet, ja soveltaa niitä käytäntöön.
- kuvata ja perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa näyttöön perustuen monipuolisesti.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023

Ajoitus

21.02.2024 - 22.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Fanny Kilpinen
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja arvioida lääkehoidon vaikutusta
- luetella tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta
- ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus, jossa hyödynnetään digitaalisia menetelmiä.
Workshop/työpaja, joka tapahtuu verkossa
- Opintojaksolla toteutetaan tiimioppimisen mallia.
- Aiheeseen perehdytään ja vastataan tiimeissä kysymyksiin
- Lähiopetuskerroilla verkossa: keskustellaan aiheesta ja muodostetaan yhteinen näkemys kyseisestä teemasta.

Harjoitustunnit, jossa harjoitellaan erilaisia lääkehoitoon liittyviä kädentaitoja.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo:
Osa opintojakson sisällöstä toteutuu verkko-opintoina ja osa lähiopetuksena.
Lääkehoidon harjoitustunnit ovat pakollisia
Simulaatio on pakollinen.
Lääkehoidon seminaarit ovat vapaaehtoisia, luennon nauhoitetaan.
Suositellaan, että pidetään kamerat auki verkkotyöskentelyn aikana
Farmakologia: luennoilla ei läsnäolovaadetta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen materiaali:
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2021. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Moodleympäristössä oleva materiaali

Suositeltava materiaali:
Ajankohtaiset artikkelit ja hoitosuositukset
Sanoma Pro: eTaidot, joitakin osioita (ohjeistus Moodlessa)
Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoidon suunnitelman laatimiseen STM (uusin painos luettavissa internetissä)
Koulu & Mervaala: Farmakologia ja toksikologia
Ruskoaho & Hakkola: Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia (luettavissa terveysportti)

Uusintamahdollisuudet

Farmakologia
Verkkotentti Moodlessa-sähköisessä tenttipalvelussa, kaksi uusintaa samassa tilassa.

Lääkehoito
Verkkotentti Moodlessa, kaksi uusintaa.

Oppimisympäristö

Moodle
Kampuksella tapahtuva opetus
Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op eli 135 h:
- verkossa tapahtuvista tapaamisista
- lähiopetuksesta kampuksella Lahti ja Lappeenranta
- itsenäisestä opiskelusta
- opintojakson toteutuu yhden periodin aikana
- opintojakso suoritetaan saman periodin aikana Sisätauti-kirurgisen hoitotyön osaamisen 10 op kanssa

Sisältö

Lääkehoito:
Turvallinen lääkehoito:
- Lääkehoidon juridiset perusteet
- Lääkehoidon prosessi
- Lääkkeen antotavat ja lääkemuodot

Lääkkeen käyttökuntoon saattaminen:
-Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito

Farmakologia:
- Farmakodynamiikka ja farmakokinetiikka
- Sydän- ja verisuonisairauksien lääkehoito
- Hengityselimistön sairauksien lääkehoito
- Ruoansulatuskanavan sairauksien lääkehoito
- Mielenterveyshäiriöiden ja unettomuuden lääkehoito
- Neurologisten sairauksien lääkehoito
- Aineenvaihduntaan vaikuttavat lääkkeet (kilpirauhashormonien lääkkeet, glukokortikoidit)
- Diabeteslääkkeet
- Kipulääkkeet
- Mikrobilääkkeet

Arviointimenetelmät

Lääkehoitoon liittyvät tiimeissä liittyvät tehtävät ja harjoitukset:
-arviointi hyväksytty/hylätty

Lääkehoitoon liittyvät välitentit (kaksi Moodlen tenttiä 15 min/tentti)
- arviointi 1-5 (painoarvo 2/5)

Farmakologian lopputentti
- arviointi 1-5 (painoarvo 3/5)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa työryhmän jäsenenä
- nimetä asioita, jotka liittyvät tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologisiin vaikutusmekanismismeihin, haittoihin ja vasta-aiheisiin.
- selittää lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa työryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa
-toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vastetta eri asiakasryhmien hoidossa
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet
- perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa näyttöön perustuen.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata monipuolisesti sairaanhoitajan juridisen ja eettisen vastuun lääkehoidossa ja perusteella toimintaansa sillä.
- toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti asiakkaan tarvitsemalla tavalla ja arvioida lääkehoidon vaikuttavuutta eri asiakasryhmien hoidossa monipuolisesti
- selittää tavallisimpien sairauksien hoidossa käytettävien lääkkeiden farmakologiset vaikutusmekanismit, haitat ja vasta-aiheet, ja soveltaa niitä käytäntöön.
- kuvata ja perustella lääkkeen valintaa lääkeaineen ominaisuuksien, lääkeaineinteraktioiden ja hoitomyöntyvyyden näkökulmasta ja ohjata asiakasta lääkehoidon toteutuksessa näyttöön perustuen monipuolisesti.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 03.03.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 05.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Sari Lappalainen
Ryhmät
  • HLABAVO24K
    Avoin AMK, sosiaali ja terveys, kevät 2024

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan korkeakouluopiskelussa
- tunnistaa ja kehittää korkeakouluopinnoissa tarvittavia opiskelutaitoja ja digitaalista osaamistaan

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Fanny Kilpinen
  • Päivi Ivanoff-Lahtela
  • Outi Niskanen
  • Heidi Lettojärvi
Opetusryhmät
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (vapaaehtoinen paja näyttöjä varten) 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIAVOSH23S
    Avoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Harjoitukset (vapaaehtoinen paja näyttöjä varten) 1
  • Luennot 1
  • Näyttö 1
  • Näyttö 2
  • Näyttö 3
  • Näyttö 4
  • Näyttö 5

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä keskeisiä sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen asiakkaan hoitopolkuja ja -prosesseja
- arvioida sisätauti-kirurgisen asiakkaan hoidon tarpeita ja toteuttaa keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- soveltaa tietoa keskeisimmistä sisätauti-kirurgisista sairauksista hoitotyössä
- soveltaa tietoa patofysiologiasta ja farmakologiasta sisätauti-kirurgisessa hoitotyössä ja turvallisessa lääkehoidossa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Verkko-opetus
- Seminaarit
- Harjoitukset campuksella
- Itsenäinen työskentely

Ajoitus ja läsnäolo

- Ajoitus: opintojakso toteutuu 01.01.2024- 31.03.2024
- Osa opintojakson sisällöstä toteutuu verkko-opintoina ja osa lähiopetuksena.
- Opintojakso sisältää yhden pakollisen harjoitustunnit sekä ja seminaarin, joissa on pakollinen läsnäolo.
- OSCE pakollinen läsnäolo kaikilla opiskelijoilla.
- Lääketieteen opinnot (sisätaudit ja kirurgia) toteutuvat verkko-opintoina ja ne suoritetaan yhtä aikaa Sisätauti-kirurginen hoitotyön osaamisen kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Moodlesivustolla oleva materiaali

Pakollinen:
Ahonen O. ym. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Holmström, P., Korhonen, L., Kuusisto, M., Lätti, A., Rintamäkoi, R & Tauriainen, M-M. 2022. Sisätaudit. Sanoma Pro.
Soinila S.& Kaste M. (toim.) 2015 Neurologia. Saatavilla Duodecimin Oppiportti-palvelussa.
Aura S. & Kinnunen T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma Pro
Käypä hoito-suositukset

Lääketiede (sisätaudit ja kirurgia )Moodle: Lääketieteen opinnot (jokaisella Moodlessa jo valmiiksi)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella tavalla.
- Tämä opintojakso on suunniteltu vain Opi-ja Kehitä ryhmälle.

Uusintamahdollisuudet

- Välitentit suoritetaan itsenäisesti Exam-järjestelmässä. Opiskelija varaa itse ajan Exam-ajan.
- Lääketieteen opinnot suoritetaan itsenäisinä verkkotehtävinä ja -testeinä
- Itsenäiset case-tehtävät

Oppimisympäristö

- Opintojaksolla käytetään Moodlen oppimisympäristöä
- Kampuksella tapahtuva opetus harjoitustunneilla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Sisätauti-kirurginen hoitotyön osaaminen 10op = 270 työtuntia
- Opintojakso suoritetaan yhden periodin aikana
- Samanaikaisesti suoritetaan lääkehoito 5op

Sisältö

- Keskeiset sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitoprosessit ja hoitopolut

Sisätaudit, sisältöjä seuraavista aiheista:
Hengityselimistön sairaudet, diabetes, maksan ja munuaisten sairaudet, kardiologia, neurologia ja syöpataudit.

Kirurgia, sisältöjä seuraavista aiheista:
Gastroenterologinen kirurgia, rintasyövän kirurginen hoito, verisuonikirurgia, urologia ja gynekologinen kirurgia sekä ortopedia.

Arviointimenetelmät

- Workshopit: hyväksytty/ hylätty
- Exam tietotestit 1-2: numeerinen arviointi 1-5, joiden keskiarvo muodostaa lopullisen kokonaisarvosanan. Yksittäisen tietotestin korotus ei ole mahdollista, ellei tietotesti ole hylätty. Jos haluat korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa, on kaikki neljä tietotestiä uusittava Examissä. Sovita tästä opettajan kanssa ennakkoon.
- Lääketieteen opinnot (sisätaudit ja kirurgia): hyväksytty/hylätty
- Tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.
- OSCE hyväksytty.

- Opintojakson kaikki osat tulee olla suoritettuina ennen lopullista arvosanaa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

- määritellä keskeisiä sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen asiakkaan hoitopolkuja ja -prosesseja
- ymmärtää sisätauti-kirurgisen asiakkaan hoidon tarpeita ja toteuttaa keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- osaa kuvata keskeisimmät sisätauti-kirurgisista sairaudet toteuttaessaan hoitotyötä
- ymmärtää patofysiologian ja farmakologian merkityksen sisätautikirurgisessa hoitotyössä ja turvallisen lääkehoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- määritellä ja toteuttaa keskeisiä sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen asiakkaan hoitopolkuja ja -prosesseja
- arvioida sisätauti-kirurgisen asiakkaan hoidon tarpeita ja toteuttaa keskeisiä hoitotoimenpiteitä
- soveltaa tietojaan keskeisimmistä sisätauti-kirurgisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- soveltaa tietoja patofysiologiasta ja farmakologiasta sisätautikirurgisessa hoitotyössä ja turvallisen lääkehoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
-määritellä, toteuttaa ja arvioida keskeisiä sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen asiakkaan hoitopolkuja ja -prosesseja
- arvioida sisätauti-kirurgisen asiakkaan hoidon tarpeita ja toteuttaa keskeisiä hoitotoimenpiteitä näyttöön perustuvaa tietoa soveltaen
- soveltaa tietojaan keskeisimmistä sisätauti-kirurgisista sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä ja arvioida sen vaikuttavuutta
- soveltaa ja analysoida tietoja patofysiologiasta ja farmakologiasta sisätautikirurgisessa hoitotyössä ja turvallisen lääkehoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa

Ilmoittautumisaika

01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Anne Backman
  • Sanna Nurmiainen
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän organisoinnin ja kuvata asiakkaan asemaa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä
- kuvata oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä keskeiset toimintaa ohjaavat säädökset
- kuvata näyttöön perustuvan tiedon ja toiminnan periaatteita
- määritellä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Heidi Lettojärvi
  • Sari Lehtinen
Ryhmät
  • HLTIAVOSH23S
    Avoin AMK, Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi polkuopinnot 23S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän organisoinnin ja kuvata asiakkaan asemaa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä
- kuvata oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä keskeiset toimintaa ohjaavat säädökset
- kuvata näyttöön perustuvan tiedon ja toiminnan periaatteita
- määritellä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tekijöitä yksilö- ja yhteisötasolla

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.04.2023

Ajoitus

13.09.2023 - 04.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Anne Backman
  • Sanna Nurmiainen
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE22S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE22S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaalipedagogiikan piirteitä ja työotetta
- tunnistaa asiakkaan, perheiden ja yhteisöjen sosiaalista osallisuutta edistäviä tekijöitä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.05.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 29.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Opettaja
  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen
Ryhmät
  • HLABAVO23K
    Avoin AMK, sosiaali ja terveys, kevät 2023

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää psyykkisen ja pedagogisen turvallisuuden merkityksen oppimiseen ja kehitykseen.
- osaa soveltaa työhönsä turvallisuutta, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta vahvistavia toimintamalleja.
- tuntee joitakin digitaalisia työvälineitä / työtapoja, ja osaa soveltaa näitä pedagogista turvallisuutta vahvistavassa toiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen henkilöstölle suunnatun täydennyskoulutuksen tavoitteena on vahvistaa oppimisyhteisöjen psyykkistä ja pedagogista turvallisuutta. Turvallisessa oppimisyhteisössä kukaan ei jää näkymättömäksi, jokaisella - niin lapsella kuin aikuisellakin - on oikeus tuntea kuuluvansa yhteisöön.

Verkkovalmennus on tarkoitettu kaikille varhaiskasvatuksessa, esi- tai perusopetuksessa työskenteleville, tueksi psyykkisen turvallisuuden tarkastelemiseen ja vahvistamiseen omassa oppimisyhteisössä. Tervetuloa mukaan jakamaan kokemuksia ja ajatuksia toisten osallistujien kanssa. Voit tulla mukaan verkkovalmennukseen myös samasta yksiköstä kootun kollegatiimin kanssa, jolloin mahdollisuutenne toimintakulttuurin kehittämiseen moninkertaistuvat.

Koulutus toteutuu verkkovalmennuksena syksyllä 2023. Toteutukset käynnistyvät viikolla 35, ja päättyvät marraskuun loppuun mennessä. Valmennuspaketti koostuu kahdesta osiosta, joihin molempiin sisältyy luentotallenteita, kokemuksellinen työpaja ja verkko-ohjaustapaaminen. Luentotallenteisiin perehdyt oman aikataulusi mukaan.

Luentotallenteiden teemoja käsitellään yhdessä kokemuksellisissa työpajoissa, jotka perustuvat vertaisoppimiseen ja dialogisuuteen. Näin saat aineksia oman työsi tarkasteluun ja ideointiin turvallisuuden, osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunteiden näkökulmista.

Teemaosiot:
1. Turvallinen oppimisyhteisö
2. Kohtaamalla näkyväksi

Ajoitus ja läsnäolo

Kalenterissasi tämä tarkoittaa osallistumista:

- 3 verkko-ohjaustapaamiseen á 2 tuntia (klo 12 - 14)
- 2 kokemukselliseen verkkotyöpajaan á 3 tuntia (klo 12.30 - 15.30)

Lisäksi tarvitset aikaa luentotallenteiden katsomiseen ja teemojen pohtimiseen niiden avulla oman aikataulusi mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina on tietoiskumaisia luentotallenteita, ja ne ovat saatavilla opiskelualustana toimivalla padletilla.

Oppimisympäristö

Verkkovalmennustapahtumat toteutetaan zoom-ympäristössä. Opiskelussa ja oppimateriaalien alustana käytetään padletia.
Sisältää itsenäisesti katsottavia asiantuntijaluentoja oman aikataulun mukaan, omassa ympäristössä.
Valmennukseen liittyviä pieniä kokeiluja tehdään omassa työssä.

Sisältö

Verkkovalmennuksen myötä syvennät ymmärrystäsi psyykkisen ja pedagogisen turvallisuuden merkityksestä oppimisympäristöissä. Verkkovalmennuksen teemat tukevat kaikkien hyvinvointia oppimisyhteisössä, saat myös tukea omaan työhyvinvointiisi ja työssä jaksamiseen.

Opit soveltamaan työssäsi turvallisuutta, osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta vahvistavia toimintamalleja, sekä tunnet joitakin digitaalisia työvälineitä / työtapoja, joita voit soveltaa pedagogista turvallisuutta vahvistavassa työssä.


LISÄTIETOA KOULUTUKSEN TEEMOISTA

1. Turvallinen oppimisyhteisö -osion sisällöt koostuvat turvan ulottuvuuksista ja turvan tunteeseen vaikuttavista tekijöistä oppimisyhteisössä, sekä traumatietoisuudesta ja itsesäätelyjärjestelmään perehtymisestä. Teeman yhteydessä arvioidaan pedagogista turvallisuutta ja suunnitellaan oman työn sosiaalisesti kestävää kehittämistä.

2. Kohtaamalla näkyväksi -osiossa tarkastellaan osallisuuden, yhteenkuuluvuuden ja merkityksellisyyden kokemuksia kiusaamisen, syrjäytymisen ja ostrakismin ehkäisemisessä. Samalla tutustutaan erilaisiin työtapoihin ja digitaalisiin mahdollisuuksiin näiden vahvistamisessa, sekä tarkastellaan omia toimintatapoja lapsilähtöisen pedagogiikan näkökulmasta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aiempia opintoja aiheista

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.09.2023 - 28.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE22S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE22S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sosiaali- ja terveysalan yleisimmät tutkimusmenetelmät
- arvioida ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita ja luotettavuutta
- kuvata tutkimusprosessin vaiheet
- selittää innovaatio-käsitteen ja hyödyntää innovaatiotoimintaa oman alan kehittämisessä
- käyttää oman alansa keskeisimpiä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä opinnäytetyön toteutuksessa

Arviointiasteikko

1-5