Siirry suoraan sisältöön

Moderni johtajuus (ylempi AMK, Liiketalouden ala)

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Moderni johtajuus (ylempi AMK) 24S, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTIYMOJO24SV)
Ajoitus

01.03.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
  • Riitta Forsten-Astikainen
  • Emilia Laapio-Rapi
Ryhmät
  • LLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), liiketalouden ala 24SV Lahti
  • HLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
  • TLTIYUJT24SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 24SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa oman alansa strategiatyön erityispiirteitä sekä tulevaisuuden trendejä osana toimintaympäristön muutoksia
- luoda vaihtoehtoisia strategioita organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- luoda ratkaisuja valitun strategian toteutumiseen ja arviointiin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

TÄMÄ ON VALINTAKOEOPINTOJAKSO, ÄLÄ JULKAISE TÄTÄ NÄKYVIIN OPISKELJOILLE. Opintojakso toteutetaan online luentoina ZOOMissa sekä itsenäisenä oppimistehtävänä ja verkkotenttinä.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on 2 verkkotapaamista, jotka totetuteaan ZOOMin välityksellä.

Verkkotapaamiset ovat:
8.4.2024 klo 14-18
22.4.2024 klo 14-18

Verkkotentti MOOC alustalla palutus viimeistään 21.4.2024 klo 23.59 mennessä

Oppimistehtävän palautus MOoc alustalle 5.5.2024 klo 23.59 mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

MOOCissa ilmoitettu materiaali.

Oppimisympäristö

MOOC ja ZOOM

Sisältö

- Strategia ja sen merkitys organisaatiolle
- strategisen johtamisen peruskäsitteet
- strategian implmenetointi
- strategian totetumisen arviointi

Arviointimenetelmät

MOOC verkkotentti max. pisteet 20p. Läpäisyvaatimus 50% pisteistä = 10 p.
Kirjallinen oppimistehtävä numeerinen arviointi 5-0.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija saa alle 50% tentin pisteistä.
- oppimistehtävä ei noudata tehtävänantoa.
- oppimistehtävässä on vähemmän kuin vaaditut kolme lähdettä tai tehtävässä on käytetty muita kuin MOOC alustan lähteitä.
-Lähteitä ei ole yhdistetty loogisesti toisiinsa.
- Lähdemerkinnät ja viitteet puuttuvat ja/tai ne ovat virheellisiä eikä niissä noudateta asianmukaista ohjeistusta.
- Oppimistehtävän ei noudata hyvän tieteellisen tavan mukaista kirjoitustyyliä joka on osoitettu Turnitin tarkastuksella.
- oppimistehtävästä puuttuu hakijan nimi
- oppimistehtävää ei ole kirjoitettu valmiiksi annetulle kirjoituspohjalle
- oppimistehtävä on palautettu muussa kuin docx tai PDF tallennusmuodossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

-laatia oppimistehtävän, joka noudattaa tehtävänantoa ja on tavanomainen ja osoittaa riittävää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa ja soveltaa niitä ongelmien ratkaisemisessa
- Lähteitä on niukasti, tavanomaisesti.
- Lähteet on yhdistetty väljästi toisiinsa.
- Rakenne on hajanainen, osin epälooginen.
- Lähdemerkinnöissä ja viitteissä puutteita.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

-laatia oppimistehtävän, joka noudattaa tehtävänantoa ja on tarkoituksenmukainen ja osoittaa hyvää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti erilaisten ongelmien ratkaisemisessa
- Lähteet ovat soveltaen perusteltuja, myös tutkimuksia ja/tai vieraskielisiä lähteitä.
- Lähteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa.
- Lähdemerkinnät ja viitteet ovat lähes virheettömiä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:

-laatia oppimistehtävän, joka noudattaa tehtävänantoa ja on laaja/syvällinen, kriittisesti valittu ja osoittaa analyyttista ja asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa.
- Lähteet ovat kriittisesti valittuja, monipuolisia ja perusteltuja, myös tutkimuksia ja vieraskielisiä lähteitä.
- Lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa.
- Lähdemerkinnät ja viitteet ovat virheettömiä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 150

Koulutus
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
  • Johanna Heinonen-Kemppi
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), liiketalouden ala 24SV Lahti
  • HLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
  • LLTIYBICC24SV
    Master's Degree Programme in Business Innovation Culture and Creativity 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

The student is able to
-Analyze the relationship between corporate governance, ethics, and responsible management.
-Assess the role of leadership and corporate culture in shaping ethical behavior and responsible management practices.
-Explain the role of a code of conduct in fostering ethical behavior within organizations.
-Propose innovative approaches to promoting responsible management and ethical leadership in a rapidly changing business environment.
-Formulate strategies for enhancing corporate governance and promoting responsible practices within a specific industry or organization.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

The course employs a collaborative, project-based learning methodology that emphasizes real-world application and co-creation of knowledge among students. This method integrates theoretical understanding with practical application by having students work in groups to create a comprehensive plan addressing key aspects of ethical leadership and responsible management for a real company.
The course is structured around interactive activities, discussions, and group assignments, fostering a highly engaging and participatory learning environment adn uses partially flipped classroom method

Ajoitus ja läsnäolo

Monday 16.9.2024 Publication of pre-assignment. Opening Moodle
Friday 27.9.2024 Preassignment deadline
Monday 30.9.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466
Tuesday 1.10.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466
Friday 1.11.2024 at 6 p.m Submission of the CHECKPOINT1 deadline
Monday 4.11.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466in
Tuesday 5.11.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466
Friday 29.11.2024 at 6 p.m Submission of the CHECKPOINT2 deadline
Monday 2.12.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466
Tuesday 3.12.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466in
Friday 20.12.2024 at 6 p.m Submission of the FINAL ASSIGNMENT deadline

Participation to the classess and activity there has impact on evaluation
Compensating assignments will be apponted

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Course can be completed with the traditional exam

Työelämäyhteistyö

Course concentrates on analysing a real company and creating them strategy guidelines

Uusintamahdollisuudet

If the course is done with lectures and group assignment, the assignmnet can be imporved
If the cours is done by ecam, the re-examination can be taken twice.

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 cr = 26 hours of student work
Student work includes participation to the classes and participation to the groupwork on own time.

Sisältö

Friday 27.9.2024 at 6 p.m
Deadline for PRE-ASSIGNMENT

Monday 30.9.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466
Introduction to the course, participants and Corporate Governance, Ethics, and Responsible Management

Tuesday 1.10.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466
Leadership and Corporate Culture

Friday 1.11.2024 at 6 p.m
Submission of the CHECKPOINT

Monday 4.11.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466in
Code of Conduct and Ethical Behavior

Tuesday 5.11.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466
Innovative Approaches to Responsible Management

Friday 29.11.2024 at 6 p.m
Submission of the CHECKPOINT

Monday 2.12.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466
Strategies for Enhancing Corporate Governance

Tuesday 3.12.2024 2 p.m. - 6 p.m. CONTACT MEETING in Zoom https://lut.zoom.us/j/6042816466in
Industry-Specific Responsible Practices, i.e. presentations

Friday 20.12.2024 at 6 p.m
Submission of the FINAL ASSIGNMENT

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

**

Arviointimenetelmät

Participation in group activities and discussions during lecturers 10 %
Checkpoint 1 15 %
Checkpoint 2 15 %
Final comprehensive group project 40 %
Presentation of the group project 20 %

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

The student fails to demonstrate an understanding of the basic concepts of sustainability and responsibility in digital tourism and event management.
There is little to no application of sustainable practices or responsible management principles in the coursework or projects.
Assignments are incomplete, and participation in course activities is minimal.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

The student shows a basic understanding of sustainability and responsibility concepts in digital tourism and event management.
Some application of sustainable and responsible practices is evident, but lacks depth and consistency.
Coursework and projects meet minimum requirements, though there may be some gaps in understanding or implementation.
Participation in course activities is adequate.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

The student demonstrates a solid understanding of sustainability and responsibility in digital tourism and event management.
Sustainable practices and responsible management principles are applied consistently and effectively in coursework and projects.
Assignments are complete and demonstrate a good level of critical thinking and analysis.
Active participation in course activities, showing engagement and contribution to discussions

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

The student exhibits a thorough and comprehensive understanding of sustainability and responsibility in digital tourism and event management.
Advanced application of sustainable practices and responsible management principles is evident, with innovative and effective solutions presented in coursework and projects.
Assignments are of high quality, demonstrating excellent critical thinking, analysis, and creativity.
Outstanding participation in course activities, with significant contributions to discussions and group work, showing leadership and initiative.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
  • Johanna Kuisma
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), liiketalouden ala 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää Lean filosofian periaatteet
- tunnistaa eri Lean-menetelmien hyödyt ja osaa soveltaa niitä toiminnan kehittämisessä
- ymmärtää jatkuvan parantamisen kulttuurin periaatteet ja saa valmiudet edistää jatkuvan parantamisen kulttuuria organisaatiossa
- osaa hyödyntää Lean-ongelmanratkaisumenetelmiä muutoksen jalkauttamisessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lean: kohti jatkuvan parantamisen kulttuuria ja sujuvia prosesseja -opintojakso toteutetaan verkkoluentoina Zoomin välityksellä.

Luentojen lisäksi opintojakso sisältää ennakkotehtävän ja itsenäisesti toteutettavia käytännön harjoituksia. Opintojakson lopputyönä opiskelija toteuttaa Lean-menetelmiä hyödyntäen jatkuvan parantamisen projektin valitsemaansa kehittämiskohteeseen hyödyntäen kurssilla oppimaansa konkreettisesti sekä reflektoi omaa oppimistaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennen opintojakson alkua opiskelijan on hyvä perehtyä seuraaviin teoksiin:

Perusteos - aloita tästä, jos Lean ei ole sinulle tuttua:
Modig, N. & Åhlström, P. 2013. Tätä on Lean. Ratkaisu tehokkuusparadoksiin. Tukholma: Rhealogica Publishing.

Edistyneemmille - hyvää Lean-menetelmien & -työkalujen käyttöön liittyvää tietoutta:
Torkkola, S. 2015. Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Helsinki: AlmaTalent

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakson suoritus ei edellytä aiempaa Lean-osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

31.08.2024 - 29.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
  • Ville Sarpo
  • Emilia Laapio-Rapi
Ryhmät
  • LLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), liiketalouden ala 24SV Lahti
  • HLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 28.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 130

Koulutus
  • Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
  • Riitta Forsten-Astikainen
  • Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), liiketalouden ala 24SV Lahti
  • HLTIYMOJO24SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
  • TLTIYUJT24SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa johtamisen ajankohtaiset ilmiöt, teoriat ja mallit sekä seurata ajankohtaista johtamisen ja työelämän keskustelua
- tunnistaa uudistumisen edellytykset ja keinot muutoksessa johtamisessa
- tulkita ja kehittää organisaatiokulttuuria organisaation uudistumisen edistämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

2.9.2024 klo 13-16 orientaatio ja aiheeseen johdattelu
23.9.2024 klo 14-16 kuumalinja ohjaustapaaminen
7.10.2024 klo 14-16 kuumalinja ohjaustapaaminen

Verkkotentin palautus moodleen 22.9.2024 mennessä.
Kirjallisen oppimistehtävän palautus moodleen 27.10.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali moodlessa

Arviointimenetelmät

Moodletentti, arviointi 5-0, muodostaa 40% arvosanasta
Kirjallinen oppimistehtävä, arviointi 5-0/täydennettävä, muodostaa 60% arvosanasta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija saa alle 50% tentin pisteistä ja tentti on hylätty.
Opiskelija ei palauta kirjallista oppimistehtävää määräaikaan mennessä.
Oppimistehtävän turnitin tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on suuria puutteita lähdeviitteisiin pohjautuvassa asiatyylisessä tekstin tuottamisessa.Opiskelijan tehtävä ei noudata tehtävänantoa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa ja soveltaa niitä ongelmien ratkaisemisessa
-laatia tietoperustan, joka on tavanomainen ja osoittaa riittävää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
-opiskelija on käyttänyt lähteitä niukasti ja lähteet on yhdistetty aiheeseen väljästi.
- lähdemerkinnät ovat puutteellisia
- lähteinä on käytetty pääsääntöisesti ei-tutkimuksellisia lähteitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti erilaisten ongelmien ratkaisemisessa
-laatia tietoperustan, joka on ajankohtainen, tarkoituksenmukainen ja osoittaa hyvää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- Lähteet ovat soveltaen perusteltuja, myös tutkimuksia ja/tai vieraskielisiä lähteitä.
- Lähteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa.
- Lähdemerkinnät ja viitteet ovat lähes virheettömiä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa
-laatia tietoperustan, joka on ajankohtainen, laaja/syvällinen, kriittisesti valittu ja osoittaa analyyttista ja asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- Lähteet ovat kriittisesti valittuja, monipuolisia ja perusteltuja, myös tutkimuksia ja vieraskielisiä lähteitä. -Lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa.
- Lähdemerkinnät ja viitteet ovat virheettömiä.