Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Muotoilija (AMK), sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu 25S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu 24S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu 23S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu 22S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu 23K, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu 21S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), sisustusarkkitehtuuri ja kalustemuotoilu 22K, päivätoteutus, Lahti
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Ryhmät
-
MLTISIK25SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 25S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opiskelijoiden yksilöohjaus ja ryhmäohjaus kampuksella ja zoomissa.
Ajoitus ja läsnäolo
Osallistuminen yhteisiin tapaamiseen pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaalit jaetaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Ei työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Mahdolliset uusintamahdollisuudet pitää neuvotella jakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus ja Zoom.
Sisältö
Ohjausta ja keskusteluja liittyen alaan, alan opiskeluun, ja opiskelijoiden yksilölliseen ammatilliseen kasvuun.
Arviointimenetelmät
Osallistuminen tapaamiseen, osallistuminen keskusteluihin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Osallistuminen tapaamiseen, osallistuminen keskusteluihin.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Ryhmät
-
MLTISIK24SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu lähi- ja etätapaamisina kahden tunnin jaksoissa. Opintojakso toteutetaan keskustelevan opetuksen, erilaisten harjoitustehtävien ja esseiden kautta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opinnot toteutuvat lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, sekä itsenäisesti tehtäviä tehden.
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 1 op muodostuu 13,5 opiskelijan työtunnista per lukukausi.
Sisältö
Opintojaksolla keskitytään oman osaamisen tunnistamiseen, opiskelumahdollisuuksiin ja oppimisen suunnitteluun. Opintojaksolla hahmotetaan erilaisten harjoitustehtävien avulla osaamis- ja ammatti-identiteettiä, uratavoitteita sekä tulevaisuuden osaamistarpeita. Harjoitellaan suullista, kirjallista ja visuaalista ilmaisua.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kurssilla. Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Ryhmät
-
MLTISIK23SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu lähi- ja etätapaamisina kahden tunnin jaksoissa. Opintojakso toteutetaan keskustelevan opetuksen, luentojen, erilaisten harjoitustehtävien ja esseiden kautta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opinnot toteutuvat lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, sekä itsenäisesti tehtäviä tehden.
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 1 op muodostuu 13,5 opiskelijan työtunnista per lukukausi.
Sisältö
Opintojaksolla keskitytään oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistamiseen, opiskelumahdollisuuksiin, oman osaamisen kehittämistarpeisiin ja urasuunnitteluun nämä huomioiden. Opintojaksolla hahmotetaan erilaisten harjoitustehtävien avulla ammatti-identiteettiä, uratavoitteita, sekä alan vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita. Harjoitellaan oman osaamisen näkyväksi tuomista, suullista, kirjallista ja visuaalista ilmaisua.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kurssilla. Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Heikki Nuutinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK24SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata keskeisiä bränditeorioita ja ymmärtää brändin merkityksen
- käyttää brändäyksen menetelmiä
- indentiteetin perusteet ja sen muodostumisen mekanismit
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Luennot lähiopetuksena
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
• Kirjallisuus
• Mooc-osio
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
• Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa
Oppimisympäristö
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Sisältö
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista läsnäolo ja osallistuminen keskusteluun.
Arviointimenetelmät
5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
3
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.
2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.
1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).
0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
18.08.2025 - 21.12.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Sari Anttonen
- Harri Kalliomäki
Opetusryhmät
- Luennot ja työskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK23KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot ja työskentely
- Itsenäinen 1
- Ekskursio 1
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Kalusteiden suunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida kalusteen toiminnalliset, rakenteelliset ja esteettiset vaatimukset
- kalustesuunnittelun prosessin ja osaa hyödyntää mallityöskentelyä suunnittelun menetelmänä
- hyödyntää ergonomian ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita kalusteiden suunnittelussa
- suunnitella käyttötarkoituksen ja tilasuunnittelun kokonaisuuteen liittyviä kalusteratkaisuja
- laatia suunnitelmistaan mitoitetut työpiirustukset.
Kalusteiden valmistus (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida suunnittelussa valmistuksen vaatimukset
- suunnitella tuotantotaloudellisesti toteuttamiskelpoisia kalusteita, jotka noudattavat kestävän kehityksen periaatteita
- valita yleisesti käytettyjä sekä ympäristötehokkaita rakenne- ja materiaalivaihtoehtoja
- laatia suunnitelmistaan työohjeet ja CAD-piirustukset valmistusta varten.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustehtävät, messu- ja yritysvierailut.
Lähiopetus, ohjattu työskentely, itsenäinen- ja tiimityöskentely.
Mallinrakennus, pajatyöskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan opintojakson aikana Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson harjoitustehtäviä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan hanke- ja työelämäyhteistyönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelystä. Lukujärjestykseen työskentelystä on varattu noin puolet ko. ajasta. Muu työskentely aikataulutetaan itsenäisesti.
Sisältö
Studiossa tehdään kaksi erillistä suunnittelutehtävää.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssille osallistuminen edellyttää paja-ajokortteja ja cad-osaamista.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen. Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa. Arviointi numeroasteikolla 1-5. Myöhässä palautetut harjoitustyöt vaikuttavat arvosanaa laskevasti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäviä ja osaa soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
28.08.2025 - 14.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotemuotoilun koulutus
- Puettavan muotoilun koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_PUMU_01
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK24SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
-
MLTITM24STuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
-
MLTIPUMU24SPuettavan muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kulttuuriantropologian peruskäsitteistön ja sen soveltamisen suunnittelussa
- sosiaalipsykologisia rakenteita
- tunnistaa semioottisia analyysimenetelmiä
- yhdistää näitä luovaksi ongelmanratkaisuksi
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
08.09.2025 - 17.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotemuotoilun koulutus
- Puettavan muotoilun koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Ari Känkänen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPUMU25SPuettavan muotoilun koulutus 25S Lahti
-
MLTITM25STuotemuotoilun koulutus 25S Lahti
-
MLTISIK25SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustehtävä(t)
Ajoitus ja läsnäolo
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan läsnäolovelvoite 80%. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla läsnäolo on pakollista. Aloituskerralla ilmoitetaan opintojakson päiväkohtainen ohjelma.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT. Opiskelija esittää aikaisemmin hankitun osaamisen näytöllä. Sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
ei
Oppimisympäristö
Kontaktiopetus, luentotilat ja työpajatilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot ja henkilökohtainen ohjaus) sekä itsenäiseen- tai pienryhmätyöskentelyyn.
Sisältö
1. Perehdytään muotoiluun, sen prosesseihin ja työmenetelmiin. Lisäksi luennoilla tehdään katsaus muotoilijan työnkuvaan ja muotoiluun ammattina.
2. Opittuja prosessia ja työmenetelmiä harjoitellaan koko opintojakson ajan jatkuvan muotoilutehtävän yhteydessä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. Myöhästyminen vaikuttaa arviointiin.
Mahdollinen tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu hyvin.
Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on suoritettu kiitettävästi.
Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta.
Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Kimmo Kukkonen
Opetusryhmät
- Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK23KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää materiaalille ja valutekniikalle ominaisia valmistusmenetelmiä ja rakenteellisia muotoja
- kertoa mallineista ja muottitekniikoista sekä kuvailla keramiikan valutekniikkaa
- valmistaa yksinkertaisia mallineita ja muotteja sekä valaa esineitä savesta ja lasittaa niitä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Henri Halla-Aho
- Harri Kalliomäki
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK24SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ympäristötehokkaan ja eettisen ajattelun periaatteita ja mahdollisuuksia
- hankkia tietoa ja suunnitella tuotteita sekä ympäristöjä, joissa on huomioitu elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin, toimintatapoihin ja tuotekehitystyöhön liittyviä tekijöitä
- käyttää ennakoinnin ja innovoinnin menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
1. Aktiivinen läsnäolo kurssilla.
2. Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palauttaminen sovitussa aikataulussa
3. Omien tehtävien esittäminen ja kritiikkiin osallistuminen
4. Kurssin arviointikehikko
Jos et pysty suorittamaan kurssilla vaadittuja asioita aikataulussa tulee korvaavasta aikataulusta ja tehtävistä sopia opettajan kanssa
Ajoitus ja läsnäolo
Sustainable Design -teoria (5 op), Itsenäisesti verkko kurssina.
Opiskelija osaa
- kuvata ympäristötehokkaan ja eettisen ajattelun periaatteita ja mahdollisuuksia
- hankkia tuotteisiin ja ympäristöihin elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin ja toimintatapoihin liittyvää tietoa
- kuvailla ympäristötehokkaita tuotekehitystrategioita.
Sustainable Design - työpaja (15 op)
Opiskelija osaa
- suunnitella tuotteita ja ympäristöjä hyödyntämällä niiden elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin ja toimintatapoihin liittyvää tietoa
- systeemiajattelun ja innovaatioekosysteemien perusteet
- huomioida ympäristötehokkuuden tuotekehitystyössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennot, tehtävät, verkkokurssi, mahdolliset yritysvierailut, harjoitustehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen ohjaajien kanssa kurssin alussa.
Työelämäyhteistyö
Toteutus tehdään mahdollisuuksien mukaan hanke- tai työelämäyhteistyössä.
Oppimisympäristö
Teorialuokat, työpajat, itsenäinen opiskelu,
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
20 x 27h = 540 h työtä
Arviointimenetelmät
“ Kurssi arvioidaan tehtävien perusteella; opiskelijan aktiivisuus osallistua ja palauttaa tehtävät aikataulun mukaisesti, kyky ymmärtää ja toteuttaa kestävän suunnittelun perusterminologiaa ja periaatteita sekä toteuttamisen päätehtävän laadukas lopputulos.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Henri Halla-Aho
- Harri Kalliomäki
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK24SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ympäristötehokkaan ja eettisen ajattelun periaatteita ja mahdollisuuksia
- hankkia tietoa ja suunnitella tuotteita sekä ympäristöjä, joissa on huomioitu elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin, toimintatapoihin ja tuotekehitystyöhön liittyviä tekijöitä
- käyttää ennakoinnin ja innovoinnin menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
1. Aktiivinen läsnäolo kurssilla.
2. Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palauttaminen sovitussa aikataulussa
3. Omien tehtävien esittäminen ja kritiikkiin osallistuminen
4. Kurssin arviointikehikko
Jos et pysty suorittamaan kurssilla vaadittuja asioita aikataulussa tulee korvaavasta aikataulusta ja tehtävistä sopia opettajan kanssa
Ajoitus ja läsnäolo
Sustainable Design -teoria (5 op), Itsenäisesti verkko kurssina.
Opiskelija osaa
- kuvata ympäristötehokkaan ja eettisen ajattelun periaatteita ja mahdollisuuksia
- hankkia tuotteisiin ja ympäristöihin elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin ja toimintatapoihin liittyvää tietoa
- kuvailla ympäristötehokkaita tuotekehitystrategioita.
Sustainable Design - työpaja (15 op)
Opiskelija osaa
- suunnitella tuotteita ja ympäristöjä hyödyntämällä niiden elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin ja toimintatapoihin liittyvää tietoa
- systeemiajattelun ja innovaatioekosysteemien perusteet
- huomioida ympäristötehokkuuden tuotekehitystyössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luennot, tehtävät, verkkokurssi, mahdolliset yritysvierailut, harjoitustehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen ohjaajien kanssa kurssin alussa.
Työelämäyhteistyö
Toteutus tehdään mahdollisuuksien mukaan hanke- tai työelämäyhteistyössä.
Oppimisympäristö
Teorialuokat, työpajat, itsenäinen opiskelu,
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
20 x 27h = 540 h työtä
Arviointimenetelmät
“ Kurssi arvioidaan tehtävien perusteella; opiskelijan aktiivisuus osallistua ja palauttaa tehtävät aikataulun mukaisesti, kyky ymmärtää ja toteuttaa kestävän suunnittelun perusterminologiaa ja periaatteita sekä toteuttamisen päätehtävän laadukas lopputulos.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Henri Halla-Aho
- Ilkka Koskela
Opetusryhmät
- Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Itsenäinen
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Osa 1:
Opiskelija osaa
- suunnitella puu- tai kuitumateriaaliin perustuvia tuotteita ja rakenteita
- soveltaa materiaalin fysiologisia ominaisuuksia tuotteiden suunnittelun lähtökohtana
- toteuttaa suunnitelmistaan hahmomalleja
- suunnitella tuotteita nykyaikaisista materiaaleista
Osa 2:
Opiskelija osaa:
- valita suunnittelemiinsa tuotteisiin tarkoituksen mukaiset valmistusmateriaalit ja menetelmät
- soveltaa suunnitelmissaan materiaaliin liittyviä visuaalisia lähtökohtia
- huomioida valmistamisen vaatimukset ja tuottaa suunnitelmistaan valmistukseen tarvittavan dokumentaation
- toimia muotoilijana materiaalilähtöisessä tuotekehitysprojektissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustehtävät, messu- ja yritysvierailut.
Lähiopetus, ohjattu työskentely, itsenäinen- ja tiimityöskentely.
Mallinrakennus, pajatyöskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan opintojakson aikana Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson harjoitustehtäviä toteutetaan/voidaan toteuttaa hanke- ja työelämäyhteistyönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelystä. Lukujärjestykseen työskentelystä on varattu noin puolet ko. ajasta. Muu työskentely aikataulutetaan itsenäisesti.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssille osallistuminen edellyttää paja-ajokortteja ja cad-osaamista.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen. Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa. Arviointi numeroasteikolla 1-5. Myöhässä palautetut harjoitustyöt vaikuttavat arvosanaa laskevasti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
31.10.2025 - 16.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Ari Känkänen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK24SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa kolmiulotteisen muotoilun peruskäsitteitä ja perustella tekemiään muotoiluratkaisuja niiden kautta
- kuvailla kolmiulotteisen muotokielen, kulttuurisia ja alueellisia eroja ja niiden merkitystä suunniteltaessa tuotteita eri kohderyhmille
- tunnistaa ja ottaa huomioon muodonantoon liittyvät ja sitä ohjaavat tekijät, joita voivat olla esim. tuotteen valmistustapa, valmistusmateriaali, konstruktio tai tuotteen käytettävyys
- kuvailla tuotteen muodon merkitystä yrityksen brändiä rakentavana elementtinä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, luennot harjoitustehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Vähintään 80% läsnäolovaatimus lukujärjestykseen merkityillä toteutuspäivinä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Julkaistaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan kanssa
Työelämäyhteistyö
ei
Oppimisympäristö
1) Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19). Luentosalit ja muut työskentelytilat.
2) Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
3) viestintä ja opetusmateriaali: LAB Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 5 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 135 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 70 h:n ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan sekä opiskelijan itse määrittelemään 62 h:n itsenäiseen työskentelyyn.
Sisältö
Luennot, lyhyet yksilö- tai ryhmäharjoitukset, sekä koko opintojakson ajan kestävä harjoitustyö.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, lukujärjestyksen mukainen läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteutettavaan toimintaan osallistuminen kaikkina lukujärjestykseen merkittyinä päivinä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu välttävästi.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu hyvin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on suoritettu kiitettävästi.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
22.09.2025 - 31.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Mika Huovinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK25SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- oman alansa ohjelmistojen perusteet
- tunnistaa erilaisten digitaalisten esitystekniikoiden mahdollisuudet
- tehdä digitaalista esitysmateriaalia
- hyödyntää digitaalisia työvälineitä opinnoissaan ja toimeksiannoissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Osallistujat tutustuvat koulun digitaaliseen toimintaympäristöön, tiedostojen tallentaminen verkkoympäristöön ja pilvipalvelimeen. Perehdytään oppilaitoksen tulostus käytänteisiin. Perehdytään photoshop, illustrator ja indesign ohjelmistojen peruskäyttöön. Opintojaksolla tehdään vaihe vaiheelta ohjattuja harjoituksia, omia töitä ja kooste tehdyistä töistä. Harjoitellaan tekemään muotoilijalle tärkeitä presentaatioita ja esitysmateriaalia. Perehdytään yleiseen hyvään ja selkeään graafisen materiaalin tuottamiseen.
Ajoitus ja läsnäolo
80% läsnä olo jollei muuta ole sovittu
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei osallistu lähiopetukseen, liikaa selvittämättömiä poissaoloja, tehtävät ovat palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Riittävä läsnäolo (80%), palautetut harjoitustyöt.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee soveltamaan ohjelmistoja oman alansa harjoituksissa ja luomaan perussiistiä oman näköistä graafista materiaalia.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee soveltamaan itsenäisesti oppimaansa ja hyödyntää ohjelmistoja myös muissa pääaine opinnoissaan. Ymmärtää graafisen suunnittelun tärkeyden muotoilijan perustaitona.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Harri Kalliomäki
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- osaa kirjoittaa kypsyysnäytteen.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Työn viimeistely. Yhteenveto ja arviointiseminaarit. Näyttelyyn osallistuminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Lab opinnäytetyöohje.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Sovitaan poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
• Yksittäiset opinnäyteyöt voivat olla toteutettuja yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Näyttelyn rakentaminen voi myös sisältää työelämäyhteistyötä.
Oppimisympäristö
• Kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)
Sisältö
• Tämän opintojakson vaiheessa opinnäytetyö on edennyt viimeistely- ja julkaisuvaiheeseen.
Yhteenvetoseminaarissa annetaan lupa osallistua julkiseen arviointiin.
Kirjallinen osa viimeistellään, käytetään Turnitin-ohjelmassa ja toimitetaan arvioitsijoille. Teososa viimeistellään näyttelyä varten ja jos kyseessä on esim. valokuvakirjan dummy, se toimitetaan arvioitsijoille. Näyttelyteokseen arvioitsijat tutustuvat etukäteen pdf muodossa heille toimitettavasta kuvaliitteestä.
Jokainen opiskelija osallistuu näyttelyn rakentamiseen, siitä tiedottamiseen ym järjestelyihin.
Arviointitilaisuuteen kutsutaan yksi tai useampia ulkopuolisia arvioitsijoita. Myös seminaareissa töitä ohjanneet opettajat osallistuvat arviointiin. Viestinnän opettajat antavat kirjallisen lausunnon työn kirjallisesta osasta.’
Opiskelija lataa valmiin, arvioidun ja hyväksytyn työn Theseukseen.
Opiskelijat tekevät kypsyysnäytteen ohjaavan opettajan informoimalla tavalla.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
• Opinnäytetyön suunnittelu ja toteutus opintojaksot.
Arviointimenetelmät
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Sari Anttonen
- Henri Halla-Aho
- Timo Sulkamo
- Heli Kamaja
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari kampuksella.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo seminaareissa on pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.
Lab Opinnäytetyöohje.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.
Oppimisympäristö
Zoom ja kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)
Sisältö
Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta.
Valokuvauksen opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty.
Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:
1. Info
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen
3. Aiheseminaari
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.
Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa kehittää itselleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Harri Kalliomäki
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Seminaarit ja henkilökohtainen palaute. Opiskelijan oma työskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
• Opinnäytteen toteuttamista koskeva opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: syyslukukauden loppuun ja kevätlukukauden alkuun. Opintopisteet jaksosta saa kevätlukukauden puolella.
Seminaarit ovat pakollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Lab opinnäytetyöohje
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
• Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja yhdessä työelämän (yritysten, julkisyhteisöjen ym) kanssa.
Oppimisympäristö
• Kampus, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Opinnäytteen toteutusta koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h).
Sisältö
• Opinnäytteen toteutusta koskeva opintojakso muodostuu taiteellisen produktion ja raportin tekemisestä, niiden ohjauksista sekä väliseminaareista. Ohjauksissa seurataan opinnäytteen etenemistä ja reflektoidaan sen suuntaa ohjaavien opettajien ja opinnäytettä tekevien opiskelijoiden kesken.
Taiteellisen produktion ja raportin tekeminen kulkevat työprosessissa ajallisesti rinnakkain.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
• Edeltävät opinnot: Opinnäytetyön suunnittelu 5 op
Arviointimenetelmät
• Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.
Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.
Työn tässä vaiheessa väliarviointi tapahtuu suullisesti seminaareissa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Työ ei etene suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Opiskelija ei osallistu seminaareihin.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
29.08.2025 - 19.09.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Mika Huovinen
- Kimmo Kukkonen
- Henri Halla-Aho
- Ilkka Koskela
Opetusryhmät
- Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK25SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
- Opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia turvallisesti pajalla, noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla
- ohjatusti käyttää työsalin yleisimpiä työvälineitä ja laitteita sekä opittuja työskentelytekniikoita ja malleja
- ohjattuna valmistaa opintojaksolla toteutettavat harjoitustehtävät
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun ensimmäisen vuoden opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan ohjattuna työpajatyöskentelynä, jonka aikana toteutetaan ennalta määritellyt harjoitustehtävät. Kurssin aikana esitetään esimerkkien avulla konekohtaisesti Puu- ja Metallityöpajan yleisimmin käytettävät koneet ja laitteet sekä niiden turvallinen työskentely ja harjoitellaan koneiden käyttöä
Ajoitus ja läsnäolo
Ryhmä jaetaan ensimmäisenä päivänä puoliksi puu ja metallipajaan. Kuuden lähipäivän jälkeen ryhmät vaihtavat pajoja.
Puu ja metallipajan kolme ensimmäistä kertaa pakollisia. Muutoin läsnäolovelvoite 80 %
Opetus alkaa klo 9.00 ja päätyy klo 16
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa käyttää puu- ja metallipajan yleisimpiä koneita ja laitteita turvallisesti
Osaa huolehtia pajan ympäristöstä ja turvallisen työskentelytavan.
Osaa ohjattuna valmistaa harjoitustehtävät
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
29.08.2025 - 19.09.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Mika Huovinen
- Kimmo Kukkonen
- Henri Halla-Aho
- Ilkka Koskela
Opetusryhmät
- opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK25SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
- opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia turvallisesti pajalla, noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla
- ohjatusti käyttää työsalin yleisimpiä työvälineitä ja laitteita sekä opittuja työskentelytekniikoita ja malleja
- ohjattuna valmistaa opintojaksolla toteutettavat harjoitustehtävät
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun ensimmäisen vuoden opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan ohjattuna työpajatyöskentelynä, jonka aikana toteutetaan ennalta määritellyt harjoitustehtävät. Kurssin aikana esitetään esimerkkien avulla konekohtaisesti Puu- ja Metallityöpajan yleisimmin käytettävät koneet ja laitteet sekä niiden turvallinen työskentely ja harjoitellaan koneiden käyttöä
Ajoitus ja läsnäolo
Ryhmä jaetaan ensimmäisenä päivänä puoliksi puu ja metallipajaan. Kuuden lähipäivän jälkeen ryhmät vaihtavat pajoja.
Puu ja metallipajan kolme ensimmäistä kertaa pakollisia. Muutoin läsnäolovelvoite 80 %
Opetus alkaa klo 9.00 ja päätyy klo 16
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa käyttää puu- ja metallipajan yleisimpiä koneita ja laitteita turvallisesti
Osaa huolehtia pajan ympäristöstä ja turvallisen työskentelytavan.
Osaa ohjattuna valmistaa harjoitustehtävät
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
18.08.2025 - 21.12.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Sari Anttonen
- Timo Sulkamo
- LAB_virtuaaliopettaja_SIK_01
- Ville-Veikko Huhtanen
Opetusryhmät
- Luennot ja työskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK23SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot ja työskentely
- Itsenäinen 1
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Asumisympäristö (10 op)
Opiskelija osaa
- havainnoida ja analysoida tilojen mittasuhteita, muotoja, toimivuutta ja tunnelmaa
- tehdä suunnitteluratkaisuja ergonomisen ja aistiystävällisen ympäristön aikaansaamiseksi
- suunnitella asuintiloja, jotka vastaavat ajankohtaisiin rakentamisen ja asumismukavuuden vaatimuksiin
- laatia kodin sisustussuunnittelun asiakirjat.
Julkitilasuunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida julkitilojen erityisvaatimukset suunnittelutyössä
- suunnitella tilallisen palvelukonseptin
- tuottaa luonnos- ja toteutusvaiheen sisustus-, kaluste- ja valaistussuunnitelmiin liittyvät asiakirjat
- suunnitella esteettömiä julkitiloja
- toimia monialaisessa projektissa ja kommunikoida ammattimaisesti.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustehtävät, messu- ja yritysvierailut.
Lähiopetus, ohjattu työskentely, itsenäinen- ja tiimityöskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan opintojakson aikana Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson harjoitustehtäviä toteutetaan hanke- ja työelämäyhteistyönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelystä. Lukujärjestykseen työskentelystä on varattu noin puolet ko. ajasta. Muu työskentely aikataulutetaan itsenäisesti.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssille osallistuminen edellyttää sisustusarkkitehtuurin perusopintoja ja Archicad-osaamista.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen. Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa. Arviointi numeroasteikolla 1-5. Myöhässä palautetut harjoitustyöt vaikuttavat arvosanaa laskevasti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäviä ja osaa soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotemuotoilun koulutus
- Puettavan muotoilun koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Heikki Saros
- Timo Sulkamo
- Minna Cheung
- Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
- Minna / PUMU (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Luennot TEMU (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Timon luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Heikin luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTITEMU22STeollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPUMU22SPuettavan muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Minna / PUMU
- Luennot TEMU
- Timon luennot
- Heikin luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia, hyödyntää ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää informaatiota lähdekriittisesti
- noudattaa eettisiä periaatteita tutkimustoiminnassa
- valita ja käyttää oman alansa tyypillisimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- kirjoittaa tieteellisen raportin sekä hallitsee sen kieli- ja tyyliasun sekä lähdemerkinnät.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan luentoina, joihin liittyy ryhmä- ja yksilöharjoituksia. Kurssiaineistot julkaistaan opintojakson Moodle-alustalla. Luennot pidetään etänä opintojakson zoom-alustalla.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kaikille yhteistä kontaktiopetusta on viisi puolikasta päivää 2 op. Sen lisäksi on pääainekohtaista opetusta 3 op. Opetusaikataulu näkyy lukujärjestyksissä. Läsnäolovelvoite on 80 % kontaktiopetuksesta. Ensimmäisen opetuspäivän läsnäolo pakollinen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit esitellään opintojakson Moodle-alustalla. Oppimateriaaleihin kuuluu sekä yleistä että pääainekohtaista muotoiluajatteluun ja muotoilun tutkimus- ja kehittämistyön teorioihin ja menetelmiin liittyvää aineistoa.
Moodlessa on myös Muotoiluinstituutin Muotoiluntutkimuksen menetelmäpankki.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso perustuu kontaktiopetuksen ja sen aikana tapahtuvaan ryhmä- ja yksilöohjaukseen sekä itsenäiseen tiedonhankinnan ja raportoinnin opiskeliuun. Valinnainen suoritustapa on sovittava ohjaavien opettajien kanssa.
Valinnaisessa suoritustavassa arviointikriteerinä on, että opiskelija osoittaa osaamisensa muotoilun tutkimuksen ja kehittämistyön teorioista sekä aineistojen hankinnan ja aineistojen analyysin menetelmistä. Menetelmällisen osaamisen on oltava validia pääaineopintojen osaamistavoitteiden kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu kontaktiopetuksen aikana tehtyihin harjoitustehtäviin ja presentaatioihin.
Oppimisympäristö
Opintojakson aikana työskennellään oppimistiloissa ja hyödynnetään oppimikeskusta ja digitaalisia oppimisympäristöjä ja aineistoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika opintojakso suorittamiseen on 135 tuntia, joka painottuu hyvin vahvasti opiskelijan omaan tekemiseen.
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen opintojakso tukee opinnäytetyön tekemistä. Opintojaksolla kerrataan ja syvennetään osaamista opintojen aikana opiskelluista teorioista ja menetelmistä. Aineistojen analyysimenetelmät ovat osa opintojakson osaamistavoitteita.
Opintojaksolla hyödynnetään LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyohjetta. Kurssin aikana opiskelija laatii henkilökohtaisen opinnäytetyönsä sisältösuunnitelman, joka sisältää disposition tutkimus- ja kehittämiskysymyksineen ja kuvauksen suunnitelmissa olevan opinnäytetyön teoreettisesta ja menetelmällisestä kehyksestä.
Opintojakso voi painottua pääaineen yleiseen teoriaan ja menetelmiin, mikäli opiskelijalla ei ole vielä suunnitelmaa opinnäytetyön aiheesta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso edellyttää valmiuksia aloittaa opinnäytetyöprosessi. Näihin valmiuksiin kuuluu esimerkiksi HOPSissa määritettyjen kieli- ja viestintäopintojen hyväksytty suoritusmerkintä. Opintojakson menestyksekäs suorittaminen edellyttää asiantuntijaviestinnän opintojakson sisältöjen eli asia- ja tutkimuksellisen kirjoittamisen tekniikoiden ja periaatteiden hallintaa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyt kurssitehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Ville-Veikko Huhtanen
Opetusryhmät
- Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK25SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
- Ryhmä 1
- Ryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää värihavainnon ja sommittelun kokonaisvaltaisuuden ja suhteellisuuden kuvallisten harjoitusten avulla
- sanallisesti kuvata värien ja väriyhdistelmien impressiivisen, ekspressiivisen ja symbolisen luonteen sekä muotojen ja sommittelussa käytettävien elementtien luonteita
- soveltaa luovasti värien vuorovaikutuksen, muoto-opin ja sommittelun lainalaisuuksia visuaalisissa harjoitteissa
- keskustella klassisen väriopin ja sommittelun teorioista ja niiden sovelluksista taiteessa ja muotoilussa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Mukkulan kampuksella. Verkkomateriaali käydään kurssin luennoilla läpi. Opiskelija voi kerrata verkossa olevaa materiaalia omalla ajallaan. Opetus tapahtuu pääasiassa työpajaopetuksena ja luentoina kampuksella.
Näin suoritat Väri, muoto ja sommittelu -opintojakson:
1. Osallistut kurssin kontaktitapaamisiin kampuksella ja etänä
2. Opiskelet kurssin sisällöt väristä, muodosta ja sommittelusta luentojen ja moodlessa olevan opetusmateriaalin avulla
3. Teet ja palautat kurssilla annetut tehtävät kurssin moodle-alustalle
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktipäivinä pakollinen läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeisinä KIRJALLISUUSLÄHTEINÄ kurssin tukena ovat:
Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa
Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu
Molly Bang: Picture this: How Pictures Work
David Batchelor: Chromophobia
David Batchelor: The Luminous and the Grey
lisäksi luentomateriaalissa on paljon syventäviä verkkolähteitä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op=130h opiskelijan työtuntia
Sisältö
Väri, muoto ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.
Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtien asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.
Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.
Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.
Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.
Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita digitaalisen ja fyysisen kollaasin sekä maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.
Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Muodon opetus toteutetaan sulautettuna sommittelun opetukseen sekä työpajatyöskentelynä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita sommittelun ja värin perusteiden pohjalta
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata värin, muodon ja sommittelun käsitteistöä ja menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta väri-, muoto- ja sommitelmakokonaisuuksia ja kehittää tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään sommittelun ja värin käsitteistöjä sekä menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa visuaalisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida visuaalisia tuotoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa visuaalista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun