Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Medianomi (AMK), digitaalisen kokemuksen suunnittelu 24S, päivätoteutus, Lahti
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Opettaja
- Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, oppimispäiväkirja ja keskustelut.
Ajoitus ja läsnäolo
. 75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 ECTS-opintopistettä = n. 27 h opiskelua.
Sisältö
Kurssin sisältöinä mm. opiskelutaidot, itsensä johtaminen, työskentely ryhmässä, hyvinvointi.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 1. vuoden pakollisia yhteisiäopintoja.
Arviointimenetelmät
Kurssitehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.04.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
- Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutus
Opettaja
- Harri Heikkilä
- Noora Nylander
- Maaria Niskala
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
-
MLTIVVM24SVisuaalisen viestinnän muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kulttuuriantropologian peruskäsitteistön ja sen soveltamisen suunnittelussa
- sosiaalipsykologisia rakenteita
- tunnistaa semioottisia analyysimenetelmiä
- yhdistää näitä luovaksi ongelmanratkaisuksi
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Opettaja
- Jenni Hautamäki
- Antti Heinonen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
tunnistaa erilaiset käyttöliittymätyypit sekä niihin liittyvät erityispiirteet
hahmottaa digitaalisia ekosysteemejä ja niihin liittyviä alustoja
valita ja soveltaa alakohtaisia digitaalisia työkaluja toimeksiantojen suunnittelussa ja toteutuksessa
hyviä käytänteitä eri käyttöliittymien suunnittelussa
hyödyntää tekoälyä työvälineenä kriittisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Ajoitus 07.01.–28.02.2025. Kurssi vastaa n. 135 h opiskelua. 80% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään hyviin käytänteisiin erilaisten käyttöliittymien suunnittelussa ja toteutuksessa, digitaalisiin ekosysteemeihin ja niihin liittyvät alustoihin sekä erilaisiin käyttöliittymätyypeihin ja niiden ominaispiirteisiin. Opintojaksolla tutustutaan laajennettuun todellisuuteen ja metaversumiin sekä perehdytään tekoälyn perusteisiin ja tekoälyn hyödyntämiseen muotoilualan työvälineenä. Harjoitustyönä toteutetaan suunnitelma käyttöliittymäratkaisusta, joka on osa laajempaa digitaalista ekosysteemiä. Työssä perehdytään yksittäisen käyttöliittymätyypin ominaisuuksiin, hahmotellaan digitaalisen palvelun digitaalisen ekosysteemin kokonaisuutta, yhdistetään tekoälyn mahdollisuuksia ratkaisuun ja luodaan visuaalinen mallinnus valitusta käyttöliittymästä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa digitaalisen kokemuksen suunnittelun 1. vuoden pakollisia perusopintoja.
Arviointimenetelmät
Arviointiasteikko: Hylätty, 1–5. Oppimistehtävät tulee hyväksytysti suorittaa arvosanan saamiseksi. Arvosana tulee harjoitustyön arvosanasta, joka arvioidaan asteikolla 1–5. Loppuarvosanaan vaikuttaa lisäksi opiskelijan tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Harjoitustyössä...
• Käyttöliittymätyypin ja ekosysteemin määrittelyt puuttuvat työstä.
• Käyttäjäryhmä tai heidän tarpeensa ei ole huomioitu työssä.
• Tekoälyä ei ole huomioitu työssä.
• Figman suunnitelma puuttuu kokonaan.
• Esitys puuttuu tai on erittäin epäselvä eikä täytä vaatimuksia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Harjoitustyössä...
• Käyttöliittymätyypin tai ekosysteemin määrittelyt puuttuvat tai niiden määrittely on hyvin yleisluontaista.
• Käyttäjäryhmän määrittely tai tarpeiden huomiointi on puutteellista.
• Tekoälyä on mainittu, mutta sen käyttö ei ole konkretisoitunut suunnitelmassa.
• Figman suunnitelma on puutteellinen tai liian yksinkertainen eikä tue käyttöliittymän tavoitteita. Hyviä käytänteitä ei olla sovellettu riittävästi.
• Esitys kattaa pääkohdat, mutta on sekava tai vaatii merkittävää selkeyttämistä. Suunnittelutyön ymmärtäminen on vaikeaa. Esityksessä on puutteita.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Harjoitustyössä...
• Käyttöliittymätyyppi ja ekosysteemi on hyvin kuvattu, mutta niiden väliset yhteydet ovat epäselviä tai vaativat täsmennystä.
• Käyttäjäryhmä ja heidän tarpeensa on määritelty, mutta ratkaisu ei täysin vastaa heidän ongelmiinsa tai jää yleiselle tasolle.
• Tekoälyä on käytetty suunnittelussa tai käyttöliittymässä, mutta sen rooli on suppea tai eettisiä näkökulmia on käsitelty pintapuolisesti.
• Figman suunnitelma on käyttökelpoinen, mutta se sisältää joitakin epäselviä tai keskeneräisiä osia. Käytettävyyttä olisi voitu parantaa. Ei noudata täysin hyviä suunnittelukäytänteitä.
• Esitys ja suunnittelutyö on hyvin toteutettu, mutta pieniä puutteita on joko visuaalisessa ilmeessä, kielessä ja/tai sisällössä. Esitys ja suunnittelutyö ovat pääosin selkeitä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Harjoitustyössä...
• Käyttöliittymätyyppi ja sen erityispiirteet on kuvattu erinomaisesti. Ekosysteemi on selkeästi hahmoteltu ja realistinen sekä ratkaisu osoittaa ymmärrystä sen toiminnasta.
• Käyttäjäryhmä on määritelty tarkasti ja työ osoittaa syvällistä ymmärrystä heidän tarpeistaan. Ratkaisu vastaa erinomaisesti käyttäjäryhmän ongelmiin.
• Tekoälyä on hyödynnetty luovasti ja tarkoituksenmukaisesti suunnitteluprosessissa ja/tai käyttöliittymässä. Eettiset näkökulmat on huomioitu erinomaisesti.
• Figman suunnitelma on selkeä, visuaalisesti toimiva ja huomioi käytettävyysnäkökulmat. Suunnitelma tukee hyvin valittua käyttäjäryhmää ja ekosysteemiä. Suunnittelussa noudatettu hyviä suunnittelukäytänteitä.
• Esitys ja suunnittelutyö on erittäin selkeä, kielellisesti sujuvaa, visuaalisesti houkutteleva ja kattaa kaikki vaaditut osat (kansilehti, käyttöliittymätyypin määrittely ja digitaalisen ekosysteemin hahmotus, käyttäjäryhmän määrittely, pohdinnan tekoälyn hyödyntämisestä, prototyyppi). Suunnitteluratkaisu on looginen, vakuuttava ja käytännössä toteutettavissa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Opettaja
- Jenni Hautamäki
- Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- oman alansa graafisten ohjelmistojen perusteet
- tunnistaa käsivaraisen ja digitaalisen esitystekniikoiden mahdollisuudet
- tehdä digitaalista esitysmateriaalia
- hyödyntää digitaalisia työvälineitä opinnoissaan ja toimeksiannoissa
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Opettaja
- Maaria Niskala
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
palvelumuotoilun keskeiset periaatteet ja termit
hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä prosessin eri vaiheissa
kerätä tietoa asiakkaiden tarpeista ja hyödyntää asiakasymmärrystä
hyödyntää tehokkaasti visualisointia palvelumuotoilun prosessissa
Nähdä yhteiskehittäminen voimavarana suunnittelussa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi koostuu luennoista, keskusteluista, yksilö- että ryhmätehtävistä ja harjoitustyöstä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset termit ja periaatteet
- Palvelumuotoilun työkalut ja menetelmät
- Asiakasymmärryksen hyödyntäminen suunnittelutyössä
- Visualisointi palvelumuotoilun prosessissa
- Yhteiskehittämisen periaatteet
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa digitaalisen kokemuksen suunnittelun 1. vuoden pakollisia perusopintoja
Arviointimenetelmät
Kurssiarvosana koostuu ryhmätyöstä ja tuntiaktiivisuudesta. Läsnäolovaatimus on 80%.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Opettaja
- Heikki Saros
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
-
MLTIVVM24SVisuaalisen viestinnän muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata länsimaisen kuvataiteen, arkkitehtuurin ja muun visuaalisen kulttuurin perusteita esihistoriasta nykyaikaan
- käyttää taidehistorian ja visuaalisen kulttuurin tutkimuskäsitteitä ja lukea tutkimuksia
- kuvata ammattialansa osana taiteellisen tekemisen kenttää ja visuaalista toimintaympäristöä
- käyttää tietoaan taidehistorian ilmiöistä oman ammattitaitonsa kehittämiseksi.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu luennoista, ryhmätöistä ja itsenäisestä työskentelystä. Opiskeluaineistot ovat taiteen ja suunnittelun historian teoreettisia materiaaleja. Museokäynnit ja tutustuminen autenttiseen aineistoon ovat osa kurssin ohjelmaa.
Keskeisiä sisältöjä ovat opintojakson aiheisiin liittyvien tietolähteiden ja tietokantojen haku, käyttö ja arviointi.
Ajoitus ja läsnäolo
Taiteen historia osuudessa on 13 neljän oppitunnin mittaista lähiopetuskertaa ja lukukauden aikana mahdollisesti suunniteltava opintomatka.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin aineistot ja tehtävät julkaistaan opintojakson Moodle-alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustii opintojakson aikana tehtäviin harjoituksiin ja kertaustehtävään.
Oppimisympäristö
Opintojakson menestyksellinen suorittaminen edellyttää sekä painettujen aineistojen opiskelua että verkkoaineistoihin perehtymistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Taiteen historia (5 op) on 135 tuntia opiskelijan työtä sisältäen kontaktiopetuksen.
Sisältö
Taiteen historian opintojakso antaa yleiskuvan taiteen, arkkitehtuurin ja muotoillun tuoteympäristön historiasta. Kronologisesti kurssi kattaa ajanjakson nykyajasta antiikkiin. Aineistot painottuvat länsimaiseen taiteeseen. Painopiste on vuosien 1918-2022 ilmiöiden kuvailussa ja analyysissä.
Opintojakson keskeisiä sisältöja ovat taidekäsitteen muutokset, taiteen muoto- ja trendikonventiot eri aikoina ja esittävyyden kysymykset.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla ei edellytetä aikaisempaa osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojaksolla arvioidaan harjoitustehtävät niiden sisällön ja käytettyjen aineistojen mukaisesti. Tehtävät aineistoineen ohjeistetaan opintojakson moodle-alustalla.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
•Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.01.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Opettaja
- Ville Tervo
- Jenni Hautamäki
- Maaria Niskala
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- itsenäinen UX/UI-suunnittelun perusteet (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- itsenäinen UX/UI-suunnittelun perusteet
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
käytettävyyden hyvät periaatteet ja hyödyntää näitä omassa suunnittelussa
tunnistaa käyttöliittymäsuunnittelussa käytettäviä menetelmiä ja hyödyntää näitä asianmukaisesti suunnittelussa
kehittää käyttökokemusta yhdistämällä käyttäjätestausta ja asiantuntija-arviointia tarkoituksenmukaisesti
tunnistaa yleisimmät vuorovaikutteisuustavat ja -mallit visuaalisissa käyttöliittymissä ja alustoissa
tuottaa toiminnallisen ja visuaalisen prototyypin hyödyntäen käyttäjätietoa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi koostuu luennoista, keskusteluista, yksilö- että ryhmätehtävistä ja harjoitustyöstä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.
Sisältö
- Käytettävyys osana suunnittelutyötä
- Käyttöliittymäsuunnittelun menetelmät ja hyödyntäminen suunnittelussa
- Käyttökokemuksen kehittäminen käyttäjätestausten ja asiantuntija-arvioinnin avulla
- Toiminnallisen ja visuaalisen prototyypin tuottaminen käyttäjätietoa hyödyntäen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa digitaalisen kokemuksen suunnittelun 1. vuoden pakollisia perusopintoja.
Arviointimenetelmät
Kurssiarvosana koostuu ryhmätyöstä ja tuntiaktiivisuudesta. Läsnäolovaatimus on 80%.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 02.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Opettaja
- MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esitellä omia teoksiaan vertaisyleisölle ja arvioida niitä kriittisesti
- käyttää erilaisia visuaalisia ideointimenetelmiä
- käyttää havaintojaan ja tunteitaan luovan ajattelun lähtökohtina
- vertailla kuvataiteiden ja muun visuaalisen kulttuurin välisiä yhteyksiä
- analysoida, tulkita ja selittää aikamme visuaalista kulttuuria.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
- Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutus
Opettaja
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
-
MLTIVVM24SVisuaalisen viestinnän muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- eritellä visuaalisen viestinnän eri kanavien kehitystä historian alkuvaiheista nykypäivään
- suhteuttaa taideteollisia tyylisuuntauksia kunkin ajan muihin ilmiöihin
- tunnistaa eri aikakausien tyylejä ja tärkeimpiä tekijöitä muotoilussa, graafisessa suunnittelussa ja valokuvauksessa
- nähdä oman tekemisensä pitkän tradition jatkumona.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus
Opettaja
- Lauri Asanti
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIDKS24SDigitaalisen kokemuksen suunnittelun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
- Harjoitukset 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää värihavainnon ja sommittelun kokonaisvaltaisuuden ja suhteellisuuden kuvallisten harjoitusten avulla
- sanallisesti kuvata värien ja väriyhdistelmien impressiivisen, ekspressiivisen ja symbolisen luonteen sekä muotojen ja sommittelussa käytettävien elementtien luonteita
- soveltaa luovasti värien vuorovaikutuksen, muoto-opin ja sommittelun lainalaisuuksia visuaalisissa harjoitteissa
- keskustella klassisen väriopin ja sommittelun teorioista ja niiden sovelluksista taiteessa ja muotoilussa.
Arviointiasteikko
1-5