Bachelor’s Degree Programme in Mechanical Engineering (2021, 2022, 2023)
Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering 22S, Double Degree, Lappeenranta
Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering 23K, Double Degree, Lappeenranta
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor’s Degree Programme in Mechanical Engineering (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Timo Ryynänen
- Seppo Toivanen
- Tapani Heikkilä
Opetusryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLPRMEC22SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
-
TLPREX24SMSaapuvat vaihto-opiskelijat 24S, pitkät vaihdot, konetekniikka, Lappeenranta
Pienryhmät
- Toteutuksen opetusryhmä 1
Osaamistavoitteet
The student
- understands the holistic nature of a machine design project.
- is able to figure out and put into practice all the relevant information and knowledge needed to conduct a design project (e.g. a scissor lift).
- is able to use simulation software (e.g. FEM) when designing a load-carrying machine element or a whole structure.
- is able to produce a written report of a design project (including technical drawings, technical calculations and a manufacturing plan)
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor’s Degree Programme in Mechanical Engineering (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Tapani Heikkilä
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLPRMEC22SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info 1
Osaamistavoitteet
The student is able to
- identify themselves as a learner and develop their own learning skills
- evaluate innovative or alternative future competences required in their own field
- recognize and aim their own competences to be in level with the future career requirements
- masters the professional concepts of their own field and is able to point out their competencies during job recruitment processes
- give feedback on tuition and services and thus participate in the development of education
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
PSP – Personal study plan -discussion
Own future planning
– options for continuous learning after graduation
– career services, employment portals
- network development
Ajoitus ja läsnäolo
Virtual sessions + a personal discussion with the tutor teacher
Työelämäyhteistyö
Company representative visitors eg. from recruitment field
Oppimisympäristö
LUT Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 ect = 27 working hours
Sisältö
professional ethics
harassment awareness and prevention in working life
life long learning possibilities and possibilities to continue studies
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Developing professional competencies 1 & 2
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Non appearance
Undone assignments
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor’s Degree Programme in Mechanical Engineering (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Timo Ryynänen
- Seppo Toivanen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLPRMEC22SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
The student
- understands the basic principles and the main process of Finite Element Method (FEM).
- understands the function and the use of the most important machine elements.
- is able to carry out fundamental technical calculations related to machine elements.
- understands the importance of vibrations in machines and fatigue as a primary possible failure mode for a machine element.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.01.2025 - 30.04.2025
Ajoitus
04.08.2025 - 14.09.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Bachelor’s Degree Programme in Mechanical Engineering (2021, 2022, 2023)
- Kesäopinnot
- Bachelor’s Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering
Opettaja
- Tuomo Liimatainen
Ryhmät
-
TLPRMEC23SBachelor's Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering 23S Lappeenranta
-
LABKES25KHKesäopinnot 2025 (AMK)
-
TLPRMEC22SBachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering 22S Lappeenranta
-
TLPRKONE24SKonetekniikan koulutus 24S Lappeenranta
-
TLPRMEC24SBachelor's Degree Programme in Industrial Mechanical Engineering 24S Lappeenranta
-
TLPRKONE22SKonetekniikan koulutus 22S Lappeenranta
-
TLPRKONE23SKonetekniikan koulutus 23S Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Student is able to
- describe used mechanisms and their kinematics
- simulate structure motion and control the system for desired target
- apply theoretical approach (equations) with support of Matlab Simulink
- recognise general possibilities in process planning and process analysis using CAM technology.
- determine process times and make a cost estimate using CAM planning.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin rakenne:
5 op sisältäen verkko- ja kontaktiopetuksen.
Aiheet:
Monikansallisen ryhmätyön oppiminen
Mekanismien simulointi
Valmistustekniikka
Hydrauliikka
Aikataulu:
Viikko 32 -33: Verkko-opetus. Opiskelijaryhmien muodostaminen. Opiskelijaryhmät kokoontuvat verkossa. Valmistelut vaihtoon.
Viikot 34-35: Vaihtoviikot Lappeenrannassa. Luokkaopetus LAB-kampuksella.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkko-opetusta (Zoom) 1-2 viikkoa, lähiopetusta (Lappeenranta) 2 viikkoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan Moodlen kautta
Oppimisympäristö
Zoom, Moodle, luokkahuone
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
150 h, josta 88 h opetusta/ohjausta ja 62 h opiskelijan itsenäistä työtä
Sisältö
Ryhmätyö kansainvälisessä opiskelijaryhmässä. Sovelluskohde: Takalaitanostin.
Takalostinjärjestelmien mallintaminen ja käytettyjen mekanismien ja niiden kinematiikojen kuvaus. Liikkeen mallintaminen ja mekanismien ohjaus ja simulointi. Teoreettinen tarkastelu sekä järjestelmän käyttäytymisen mallinnus MatLab Simulinkillä.
Hydrauliikan perusteet (terminologia, peruslait ja mitoituskaavat). Hydrauliset piirit; piirien luominen ja simulointi FluidSimillä. Hydrauliset komponentit; sylinterit, venttiilit (lähinnä suuntaventtiilit) ja pumput.
Koneistustekniikoiden ja lastuamisen teoriaa. Kappaleiden koneistustehtävien suunnittelu tietokoneavusteisen valmistuksen (CAM) avulla. Prosessien suunnittelu ja prosessianalyysi CAM-ohjelmistolla, työstöaika sekä kustannusarvio. SolidWorks-suunnitteluohjelmiston CAM-työkalujen käyttö.
Arviointimenetelmät
Ryhmän loppuesityksen arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei täytä vähimmäistasoa
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu minimitasolla
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu hyvin
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Oppimistavoitteet on saavutettu erinomaisesti