Siirry suoraan sisältöön

Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Medianomi (AMK)

Laajuus:
240 op

Medianomi (AMK), mediasuunnittelu 23S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIMES23S)
Medianomi (AMK), mediasuunnittelu 22S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIMES22S)
Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
  • Antti Heinonen
Ryhmät
  • MLTIMES23S
    Mediasuunnnittelun koulutus 23S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

AOK3 oppimistavoitteet:

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 18.12.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
  • Antti Heinonen
Opetusryhmät
  • Lecture (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIMES23S
    Mediasuunnnittelun koulutus 23S Lahti
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
  • MLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Muotoiluinstituutti
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Lecture

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata suunnittelun, pelimekaniikan ja kerronnan roolit pelillisen kokemuksen suunnittelussa
- ymmärtää pelien suunnitteluprosessin eri vaiheet
- ymmärtää pelimekaniikkojen perusperiaatteet ja osaa hyödyntää niitä pelillisyyden suunnittelussa
- osaa tuottaa perustasoisen pelikonseptin ja työskennellä sen tuotantoprosessissa osana monialaista ryhmää
- osaa dokumentoida pelisuunnitelman alan vaatimusten mukaisesti ja viestiä tuotantoprosessista tuotannon sidosryhmille.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Luennot, ryhmätyöt ja yksilölliset tehtävät.
- Pelikonseptin kehittämisprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelijan on osallistuttava opetukseen kontaktipäivinä
Sitoutunut osallistuminen ryhmätyöprojekteihin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

The Art of Game Design, Jesse Schell 2008, ISBN 978-0123694966

Työelämäyhteistyö

Mahdollisuus TKI-projektitehtäviin.

Oppimisympäristö

Luokkahuone, Moodle, Zoom, verkkoresurssit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi sisältää kontaktipäiviä opiskelijoiden kanssa ja
Luentojen ulkopuolisia tehtäviä ja ryhmätöitä.

Sisältö

Kurssi toteutetaan luennoilla, jotka sisältävät teoreettisia selityksiä pelikonseptin suunnittelun eri osa-alueista, mukaan lukien.
- pelisuunnittelun perusperiaatteet, pelihahmojen suunnittelu ja tasosuunnittelu.
- Pelisuunnittelijoille tarkoitettujen eri alustojen ja kehysten esittely.
- pelinkehitystiimin rakenne ja tehtävät.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Täydentävä studio ensisjaisesti Mediasisällön suunnittelun, Graafisen suunnittelun ja UX/UI-opiskelijoille, loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Edeltävää osaamista pelisuunnittelusta tai koodaamisesta ei edellytetä. Perusosaaminen yleisimmistä suunnitteluohjelmistoista, esim. Adobe CC on suositeltavaa.

Arviointimenetelmät

Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen tunneilla.Tuntien teemoihin orientoivat tehtävät, tämän lisäksi palautettavat harjoitustyöt. Pelikonseptin suunnittelu ryhmässä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti. Hän osaa selvittää pelisuunnitteluun ja toteutukseen liittyviä perusteita. Opiskelija osaa toimia peliprojektissa työryhmän jäsenenä ja tuoda oman osaamisensa yhteisen projektin käyttöön.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä sujuvasta ja keskustella pelikehityksestä alan ammattilaisten kanssa. Hän osaa soveltaa osaamistaan pelisuunnittelussa eri tyyppisten pelien toteutuksessa. Opiskelija osaa ohjata ryhmän toimintaa tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa käyttää ammattikäsiteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvaksi kokonaisuuksiksi. Hän osaa toimia pelikehitysprojektissa itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa yhdistellä eri tekniikoita pelikonseptien toteutuksessa toimivaksi peliksi. Hän tukee omalla toiminnallaan ryhmän jäsenten ammatillista kehittymistä.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
  • - LAB_virtuaaliopettaja_MES_01
Ryhmät
  • MLTIMES23S
    Mediasuunnnittelun koulutus 23S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- dokumentoida omaa työskentelytapaansa ja -prosessiaan visuaalisesti sekä kirjallisesti
- sijoittaa oman osaamisensa ja ilmaisunsa ammattikentän viitekehykseen
- tuottaa kattavan visuaalisen portfolion omista töistään.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista

- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus

- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 01.03.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
  • Antti Heinonen
  • Heli Kamaja
Ryhmät
  • MLTIMES22S
    Mediasuunnittelun koulutus 22S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari kampuksella.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen. 

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa on pakollista. 

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.  

Lab Opinnäytetyöohje. 

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa. 

Työelämäyhteistyö

Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.

Oppimisympäristö

Zoom ja kampus, näyttelytilat. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h) 

Sisältö

Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta.  

Valokuvauksen opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.  

Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty.  

Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:  
1. Info  
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen  
3. Aiheseminaari  
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä. 

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.  

Osaamisperustainen arviointi:  
Opiskelija osaa kehittää itselleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.  
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä. 

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediasuunnittelun koulutus (2022, 2023)
Opettaja
  • Ville Tervo
  • Jenni Hautamäki
Ryhmät
  • MLTIMES23S
    Mediasuunnnittelun koulutus 23S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- rakentaa siltaa käytettävyyden psykologisista perusteista hyviin käytäntöihin omassa suunnittelussa
- valita, muotoilla ja toteuttaa vuorovaikutteisuutta tarkoituksenmukaisella tavalla
- yleisimmät vuorovaikutteisuustavat ja -mallit graafisissa käyttöliittymissä ja alustoissa
- analysoida vuorovaikutteisuutta kriittisesti sekä perustella tehdyt ratkaisut suullisesti, kirjallisesti ja visuaalisesti.
- hyödyntää käyttäjätietoa suunnittelussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itseopiskeltava Moodle-toteutus. Kurssi koostuu kuudesta aihealueesta ja niihin liittyvistä tehtäväsarjoista, joilla on viikoittaiset palautusajat. Itseopiskeluun varataan lukujärjestyksestä yhteensä 8 opiskelupäivää.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kuratoitu kurssisisältö, videoidut luennot, avoimesti saatavilla oleva verkkomateriaali ja videot.

Johnson, Jeff (2010):
Designing with the mind in mind
Morgan Kaufmann
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991951893706254

Krug, Steve (2014): Don't Make Me Think, Revisited
New Riders
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991393115406254
(Saatavilla suomeksi nimellä Älä pakoita minua ajattelemaan)

Jon Yablonski (2020):
Laws of UX: Using Psychology to Design Better Products & Services
O’Reilly
https://www.amazon.com/Laws-UX-Psychology-Products-Services/dp/149205531X/

Clark, Josh (2016):
Designing for the touch
O´Reilly
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991453945406254

McKay, Everett N (2013):
UI is Communication
Morgan Kaufmann
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1ricsah/alma991470075406254

Sisältö

1. UX/UI intro, terminologia, saavutettavuus
2. Design thinking, miten UX/UI-suunnittelija ajattelee ja toimii
3. Käytettävyyden ja käyttäjätestauksen perusteet heuristiikkojen avulla
4. Käyttäjäkokemuksen perusteet ja arviointimenetelmät
5. Käyttöliittymäsuunnittelu
6. Käyttöliittymien prototypointi

Arviointimenetelmät

Tehtävien suoritukset ja oppimista mittaavat testit arvioidaan ja muutetaan kurssiarvosanaksi. Kurssiarvosanan saa, jos 80% itseopiskelutehtävistä ja testeistä on suoritettu.

Arviointiasteikko on 1-5.
Hyväksytty / Hylätty -arviointia voidaan käyttää jos opiskelijan henkilökohtaista suoritusta ei pystytä luotettavasti arvioimaan tai jos suoritus ei vastaa opintojaksolle asetettuja tavoitteita (esim. suoritusaika).

Arviointiasteikko

1-5