Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 24S, verkko-opinnot
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 23S, verkko-opinnot
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 22S, Lahti
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 21S, Lahti
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 110
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
Opetusryhmät
- Yhteistoiminnallinen etätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Etäohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL23SVUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Yhteistoiminnallinen etätyöskentely
- Etäohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida strategian ja digitaalisen transformaation välistä yhteyttä
- arvioida digitaalisten työkalujen vaikutusta yrityksen prosesseihin ja ihmisten toimintaan
- suunnitella digitaalisen transformaation toteuttamista, mittaamista ja johtamista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson aiheisiin syvennytään itsenäisesti ennakkotehtävän, opintojakson videoluentojen, muun ilmoitetun aineiston sekä tehtävien avulla. Videoluennot ja aineisto ovat pääsääntöisesti englanninkielisiä. Kehittämistehtävänä laaditaan ryhmissä suunnitelma yritykselle digitaalisen transformaation toteuttamisesta, mittaamisesta ja johtamisesta. Opintojakso on suunnattu pidemmällä opinnoissaan oleville.
Opintojakso aloitetaan itsenäisesti tehtävällä ennakkotehtävällä 26.8. Opintojakso sisältää yhteistoiminnallista etätyöskentelyä ja etäohjausta 12.9. (klo 9-12), 25.9. (klo 9-12), 9.10. (15 min/ryhmä klo 9-12:20), 30.10. (15 min/ryhmä klo 9-12:20) ja 13.11. (klo 9-14:30)
Kurssilla käytetään oppimismenetelminä:
- asiantuntijaluennot
- kehittämistehtävä
- ohjaus
- tiimioppiminen
- itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksolle hyväksyminen
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 22.8.2024 mennessä
- Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään tämän jälkeen sähköposti, jossa on tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä
Ennakkotehtävä
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella viimeistään 26.8.2024.
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 10.9.2024.
Opintojakson yhteistoiminnallinen etätyöskentely
- Toteutetaan Zoom ohjelmistolla
- Yhteistoiminnallinen aloitustilaisuus pidetään 12.9.2024 klo 9–12.
- Yhteistoiminnallinen kontaktipäivä järjestetään 25.9.2024 klo 9–12.
- Ohjausta järjestetään kaksi kertaa: 9. ja 30.10.2024 klo 9–12:20 välisenä aikana 15 min/ryhmä.
- Seminaaripäivä pidetään 13.11.2024 klo 9–14:30.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava aineisto ilmoitetaan opintojakson Moodle-toteutuksella.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 h)
Sisältö
- digitaalinen transformaatio
- digitaalisuus osana organisaation strategiaa
- digitaalisuuden adoptio organisaatiossa
- digitalisoitumisen vaikutusten mittaaminen ja arviointi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti LABin liiketalouden alan YAMK-opiskelijoita sekä LUT-yliopiston tuotantotalouden maisterivaiheen opiskelijoita.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ennakkotehtävä, Moodle-ympäristön tehtävät, ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali, itse- ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja arvioida organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
- johtaa itseään sekä toimia aktiiviesti ja vastuullisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
02.12.2024 - 30.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR24SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
-
LLTIYLDR24SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää, jotka sisältävät asiantuntijaluentoja, ryhmätyöskentelyä sekä seminaarin. Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään neljä etäohjauskertaa. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä.
Opintojaksolla on kaksiosainen ennakkotehtävä. Ensimmäisessä osassa opiskelijat perehtyvät LSC-menetelmään, kun taas toisessa osassa he syventyvät UX/UI-suunnitteluun käyttäen kirjaa 'About Face: The Essentials of Interaction Design' (Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. & Noessel, C., 2014, John Wiley & Sons).
Ajoitus ja läsnäolo
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 9.12.24 mennessä, jonka jälkeen opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä Moodlessa
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 9.12.24
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 7.1.25
- Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää: 9.1.25 klo 9–13:30, 15.1.25 klo 9–12 ja 12.3.25 klo 9–14
- Ohjausta järjestetään neljä kertaa: 22.1.25 klo 9–13, 29.1.25 klo 9–10, 5.2.25 klo 9–13, ja 19.2.25 klo 9–13
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Sisältö
Opintojaksolla opitaan yhdistämään ketterä kehittäminen ja muotoiluajattelu digitaalisten ratkaisujen luomisessa sekä mallintamaan ratkaisu palveluprosessina ja arvioimaan sen tuottamaa lisäarvoa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut sekä muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut koulutusten opiskelijoita. Ensimmäisellä tunnilla jaetaan ryhmät ja yritykset briiffavat kehittämistehtävän, poissaolo ei ole suositeltavaa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 23.08.2024
Ajoitus
23.08.2024 - 14.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Taina Orpana
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
-
LLTIYLDR24SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaskeskeiselle/-lähtöiselle toiminnalle olennaisen kysymyksenasettelun liiketoiminnassa
- hakea ja arvioida vastauksia, näkökulmia ja ratkaisuja asiakaskeskeisen/-lähtöisen liiketoiminnan rakentamiseksi
- tunnistaa ja analysoida mahdollisuuksia, joita digitaalisuus, verkostot ja asiakkuudet tuovat liiketoiminnalle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Liiketalouden digitaaliset ratkaisut -koulutukseen osallistuvilla on etuajo-oikeus, muut kurssille ilmoittautuneet hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä. Huomioittehan myös maksimiosallistujamäärän. Keväällä 2025 saatavilla sama toteutus.
Kurssilla on kolme puolikasta lähiopetuspäivää verkossa, jotka tukevat oppimista ja kahden oppimistehtävän laadintaa. Yksilötöinä suoritettavat oppimistehtävät liittyvät opiskelijan itse valitsemaan organisaation toimintaan.
Ensimmäisellä verkkokerralla keskitytään pohtimaan asiakaslähtöisyyttä teorian ja pienryhmäkeskusteluiden avulla. Toisella verkkokerralla puretaan ensimmäinen oppimistehtävä fasilitoidun työpajatoiminnan avulla ja alustetaan asiakaskokemukseen liittyvät menetelmät. Kolmannella verkkokerralla puretaan toinen oppimistehtävä fasiloitudussa työpakatoiminnassa ja kuunnellaan vierailevia luennoitsijoita yrityksistä.
Soveltavia yksilö oppimistehtäviä on kaksi, jotka muodostavat kurssiarvosanan.
Sovellettavat opetusmenetelmät: Alustukset, reflektoivat yksilötehtävät, fasilitoitu pienryhmätoiminta, pienryhmäkeskustelut ja -tehtävät tuntien aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetukseen osallistuminen vapaaehtoista, mutta suotavaa. Osallistuminen edesauttaa oppimistehtävien suorittamista ja asiakasajattelun kehittymistä. Oppimistehtävien deadlinet sovitaan yhdessä kurssin edetessä. Lähikerrat ovat verkossa:
pe 23.8. klo 9-12
to 10.10. klo 9-13
to 14.11. klo 9-12
Klikkaa itsesi mukaan verkkosessioon: https://lut.zoom.us/j/67050240703?pwd=SGFOQ1crb1ZxVDVpYVArYjRlUFp5dz09 passcode: 067596
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali sekä opiskelijan itse hakema aiheeseen liittyvä lähdekirjallisuus.
Oppimisympäristö
Verkkosessiot Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit 20h + oppimistehtävät (tiedonhankinta, analyysi ja soveltaminen) 115h = 135h
Sisältö
Asiakkuuksiin ja digitaalisuuteen liittyvien ongelmien luonne ja ratkaisukeinot. Teoriaa asiakkuusajattelusta ja asiakaskokemuksesta. Pienryhmissä tehtäviä soveltavia tehtäviä. Lähiopetuksen osuus noin 1 op, 4 op:tä omalla ajalla tapahtuvaa tiedonhakua ja tiedon soveltamista (oppimistehtävät).
Arviointimenetelmät
Arviointi keskittyy sisällön ymmärtämiseen, teorian soveltamiseen caseorganisaatiossa, kokonaisvaltaiseen näkemykseen ja ajattelun kirkkauteen osaamistavoitteiden mukaisesti. Arviointiasteikko 1-5
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2025
Ajoitus
22.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Mirka Airesvuo
- Riitta Forsten-Astikainen
Ryhmät
-
LLTIYLDR24SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
02.09.2024 - 31.07.2025
Ajoitus
03.09.2024 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
20 op
Virtuaaliosuus
20 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Ryhmät
-
LLTIYLDR24SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus on moodle alustalla ja käyttää moodle oppimisympäristöä.
Työelämäyhteistyö
Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena on
kehittää työelämää. Tavoitteena on soveltaa tutkimustietoa, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista sekä työelämäkokemusta työelämän ja toimintatapojen kehittämiseen
sekä ongelmien ratkaisemiseen. Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti työelämän tai
hankkeen toimeksiantona tehtävänä tutkimuksellisena kehittämistyönä, soveltavana tutkimuksena, produktiona tai tutkimus- ja kehittämispäiväkirjana. Opinnäytetyö antaa opiskelijalle monipuolisia valmiuksia toimia asiantuntijana, kehittäjänä tai johtotehtävissä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Sisältö
Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena on
kehittää työelämää. Tavoitteena on soveltaa tutkimustietoa, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista sekä työelämäkokemusta työelämän ja toimintatapojen kehittämiseen
sekä ongelmien ratkaisemiseen. Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti työelämän tai
hankkeen toimeksiantona tehtävänä tutkimuksellisena kehittämistyönä, soveltavana tutkimuksena, produktiona tai tutkimus- ja kehittämispäiväkirjana. Opinnäytetyö antaa opiskelijalle monipuolisia valmiuksia toimia asiantuntijana, kehittäjänä tai johtotehtävissä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Arviointimenetelmät
Toteutus arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 28.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Tuuli Mirola
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR24SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
-
LLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
-
LLTIYLDR24SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Tentti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
29.8. - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävän purku)
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyön purku)
8.11.-27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)
Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
29.8 - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
8.11 - 27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)
Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus
Uusintamahdollisuudet
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja online päivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät
Arviointimenetelmät
Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
15.08.2024 - 31.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Yhteistoiminnallinen etätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Etäohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR24SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
-
LLTIYLDR24SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Yhteistoiminnallinen etätyöskentely
- Etäohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida yksilön ja organisaation digikypsyyttä
- kuvailla digitaalisten ratkaisujen uusia kehitystrendejä
- suunnitella digitaalinen ratkaisu, joka tukee organisaation palvelua, toimintaa tai tuotetta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennen ensimmäistä tapaamista opiskelijat tekevät itsenäisesti ennakkotehtävän, jonka ohjeet julkaistaan ti 13.8.24 mennessä Moodlessa (jos sinulle ei ole vielä pääsyä Moodleen, voit tarkastella tehtäviä osoitteessa https://rebrand.ly/UADIR24_ennakko)
Opintojaksolla toteutetaan Zoom-ohjelmistolla yhteistoiminnallista etätyöskentelyä ja etäohjausta seuraavasti: 28.8. klo 9-13, 4.9. klo 9-12, 11.9. klo 9-12, 18.9. klo 9-13, 2.10. klo 9-13 ja 16.10. klo 9-12:15. Muu työskentely tapahtuu ryhmissä ryhmän valitsemalla tavalla. 28.8. läsnäolo on erityisen tärkeää, sillä kurssin ryhmien jako tapahtuu silloin.
Oppimismenetelminä:
- asiantuntijaluennot
- kehittämistehtävä
- ohjaus
- tiimioppiminen
- itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
Yhteistoiminnallinen etätyöskentely ja etäohjaus: 28.8. klo 9-13, 4.9. klo 9-12, 11.9. klo 9-12, 18.9. klo 9-13, 2.10. klo 9-13 ja 16.10. klo 9-12:15
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava aineisto kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 h)
Sisältö
- digikypsyys
- digiratkaisujen kehitystrendit
- digiratkaisun lisäarvo liiketoiminnassa
- digiratkaisun suunnittelu
- digiratkaisun käyttökokemuksen ja käyttöliittymän merkitys
- infograafi viestintämuotona
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti opiskelijoita, joiden koulutuksessa opinto sisältyy ydinopintoihin.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali (kirjallinen raportti ja infograafi), itse- ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja uudistaa arvoa tuottavan digipalvelun
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia aktiivisesti ja vastuullisesti
- ottaa vastuuta yksittäisten henkilöiden tai ryhmien osaamisen kehittämistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ratkaista vaativia ongelmia innovaatiotoiminnassa
- etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
- ottaa vastuuta tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
- arvioida ja kehittää organisaation toimintaa