Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 23S, verkko-opinnot
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 22S, Lahti
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 21S, Lahti
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 19.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Lasse Torkkeli
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL22SUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 22S Lahti
-
LLTIYLDR22SLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida strategian ja digitaalisen transformaation välistä yhteyttä
- arvioida digitaalisten työkalujen vaikutusta yrityksen prosesseihin ja ihmisten toimintaan
- suunnitella digitaalisen transformaation toteuttamista, mittaamista ja johtamista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan etänä. Opintojakson aiheisiin syvennytään itsenäisesti ennakkotehtävän, opintojakson videoluentojen, muun ilmoitetun aineiston sekä tehtävien avulla. Videoluennot ja aineisto ovat pääsääntöisesti englanninkielisiä. Kehittämistehtävänä laaditaan ryhmissä suunnitelma yritykselle digitaalisen transformaation toteuttamisesta, mittaamisesta ja johtamisesta. Kehittämistehtävään liittyen opintojaksolla järjestetään etänä työpajasessio, kaksi ohjaussessiota sekä seminaaripäivä. Opintojakso on suunnattu pidemmällä opinnoissaan oleville.
Ajoitus ja läsnäolo
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 4.9.2023 mennessä (opintojaksolle hyväksytyille lähetetään tämän jälkeen sähköposti, jossa on tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä)
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella viimeistään 4.9.2023
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 18.9.2023
- Opintojakson yhteinen aloitustilaisuus järjestetään 20.9.2023 klo 9-11:30
- Kehittämistehtävän työpajasessio järjestetään 4.10. klo 9-12 ja ohjausta järjestetään kaksi kertaa 18.10. ja 1.11.2023 klo 9-12 välisenä aikana 20 min/ryhmä
- Seminaaripäivä järjestetään 15.11.2023 klo 9-14:30
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson Moodle-toteutuksella
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 h)
Sisältö
- digitaalinen transformaatio
- digitaalisuus osana organisaation strategiaa
- digitaalisuuden adoptio organisaatiossa
- digitalisoitumisen vaikutusten mittaaminen ja arviointi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti LABin liiketalouden YAMK-opiskelijoita sekä LUT-yliopiston tuotantotalouden maisterivaiheen opiskelijoita.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ennakkotehtävä, Moodle-ympäristön tehtävät, ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali, itse- ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteidenvalintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja arvioida organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
- johtaa itseään sekä toimia aktiiviesti ja vastuullisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 08.12.2023
Ajoitus
09.12.2023 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Kontaktisessio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Kontaktisessio
- Ohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää sekä etäohjausta neljästi. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti ja etänä ryhmissä. Ensimmäinen etäpäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely ryhmissä. Toisena etäpäivänä harjoittelemme vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä Marvel-ohjelmistolla (https://marvelapp.com). Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Kolmantena etäpäivänä ryhmät esittelevät kehittämistehtävänsä ja käymme palautekeskustelua. Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään neljä etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla.
Kurssilla on kaksiosainen ennakkotehtävä. Ensimmäisessä osassa opiskelijat perehtyvät LSC-menetelmään, kun taas toisessa osassa he syventyvät UX/UI-suunnitteluun käyttäen kirjaa 'About Face: The Essentials of Interaction Design' (Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. & Noessel, C., 2014, John Wiley & Sons).
Ajoitus ja läsnäolo
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 8.12.23 mennessä, jonka jälkeen opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Moodle
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 8.12.23
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 8.1.2024
- Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää: 10.1.24 klo 9–13, 17.1.24 klo 9–12 ja 13.3.24 klo 9–14
- Etäohjausta järjestetään neljä kertaa: 24.1.24 klo 9–12, 31.1.24 klo 9–10, 7.2.24 klo 9–12, ja 21.2.24 klo 9–12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom
Sisältö
Opintojaksolla opetellaan yhdistämään digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua sekä mallintamaan ja arvioimaan digitaalista ratkaisua palveluprosessina
ja digiratkaisun ratkaisun tuottamaa lisäarvoa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut sekä muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut koulutusten opiskelijoita. Ensimmäisellä tunnilla jaetaan ryhmät ja yritykset briiffavat tehtävät, poissaolo ei ole suositektavaa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
02.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Taina Orpana
Opetusryhmät
- Verkkosessio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
-
LLTIYUUDL22SUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkosessio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaskeskeiselle/-lähtöiselle toiminnalle olennaisen kysymyksenasettelun liiketoiminnassa
- hakea ja arvioida vastauksia, näkökulmia ja ratkaisuja asiakaskeskeisen/-lähtöisen liiketoiminnan rakentamiseksi
- tunnistaa ja analysoida mahdollisuuksia, joita digitaalisuus, verkostot ja asiakkuudet tuovat liiketoiminnalle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Liiketalouden digitaaliset ratkaisut -koulutukseen osallistuvilla on etuajo-oikeus, muut kurssille ilmoittautuneet hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä. Huomioittehan myös maksimiosallistujamäärän. Keväällä 2024 saatavilla sama toteutus.
Kurssilla on kolme puolikasta lähiopetuspäivää verkossa, jotka tukevat oppimista ja kahden oppimistehtävän laadintaa. Kurssilla ei ole käytössä nauhoitteita, sillä kurssi pohjautuu enemmän alustuksiin, pienryhmätoimintaan, reflektointiin ja yhdessä toimimiseen.
Ensimmäisellä lähikerralla keskitytään pohtimaan asiakaslähtöisyyttä teorian ja pienryhmäkeskusteluiden avulla. Toisella lähikerralla puretaan ensimmäinen oppimistehtävä fasilitoidun työpajatoiminnan avulla ja alustetaan asiakaskokemukseen liittyvät menetelmät. Kolmannella lähikerralla pohditaan pienryhmissä asiakaskokemuksen kehittämistä ja kuunnellaan vierailevia luennoitsijoita yrityksistä.
Soveltavia oppimistehtäviä on kaksi, jotka muodostavat kurssiarvosanan.
Sovellettavat opetusmenetelmät: Alustukset, reflektoivat yksilötehtävät, fasilitoitu pienryhmätoiminta, pienryhmäkeskustelut ja -tehtävät tuntien aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetukseen osallistuminen vapaaehtoista, mutta suotavaa. Osallistuminen edesauttaa oppimistehtävien suorittamista ja asiakasajattelun kehittymistä. Oppimistehtävien deadlinet sovitaan yhdessä kurssin edetessä. Lähikerrat ovat verkossa.
la 2.9. klo 9-12
to 5.10. klo 9-13
to 16.11. klo 9-12
Klikkaa itsesi mukaan verkkosessioon: https://lut.zoom.us/my/taina.orpana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali sekä opiskelijan itse hakema aiheeseen liittyvä lähdekirjallisuus.
Oppimisympäristö
Verkkosessiot Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit 20h + oppimistehtävät (tiedonhankinta, analyysi ja soveltaminen) 115h = 135h
Sisältö
Asiakkuuksiin ja digitaalisuuteen liittyvien ongelmien luonne ja ratkaisukeinot. Teoriaa asiakkuusajattelusta ja asiakaskokemuksesta. Pienryhmissä tehtäviä soveltavia tehtäviä. Lähiopetuksen osuus noin 1 op, 4 op:tä omalla ajalla tapahtuvaa tiedonhakua ja tiedon soveltamista (oppimistehtävät).
Arviointimenetelmät
Arviointi keskittyy sisällön ymmärtämiseen, teorian soveltamiseen caseorganisaatiossa, kokonaisvaltaiseen näkemykseen ja ajattelun kirkkauteen osaamistavoitteiden mukaisesti. Arviointiasteikko 1-5
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
16.01.2024 - 07.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Taina Orpana
Opetusryhmät
- Verkkoluento ja osallistavat työmenetelmät (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL23SVUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
-
TLTIYUJT23SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento ja osallistavat työmenetelmät
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaskeskeiselle/-lähtöiselle toiminnalle olennaisen kysymyksenasettelun liiketoiminnassa
- hakea ja arvioida vastauksia, näkökulmia ja ratkaisuja asiakaskeskeisen/-lähtöisen liiketoiminnan rakentamiseksi
- tunnistaa ja analysoida mahdollisuuksia, joita digitaalisuus, verkostot ja asiakkuudet tuovat liiketoiminnalle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssilla on kolme lähiopetuspäivää verkossa (16.1., 20.2. & 2.4.), jotka tukevat oppimista ja oppimistehtävien laadintaa. HUOM! Mukaan mahtuu 50 opiskelijaa.
Ensimmäisellä lähikerralla keskitytään pohtimaan asiakaslähtöisyyttä teorian ja pienryhmäkeskusteluiden avulla. Toisella lähikerralla puretaan oppimistehtävä fasiloidun työpajatoiminnan avulla ja käydään läpi asiakaskokemukseen liittyviä menetelmiä ja työkaluja. Kolmannella lähikerralla sovelletaan työpajatoimintaa tuntien alussa ja päätetään kurssi asiakaskokemuksen linkittyvän yrityksen vierailevan luennoitsijan puheenvuoroon.
Soveltavia oppimistehtäviä on kaksi, joiden keskiarvo muodostaa kurssiarvosanan.
Sovellettavat opetusmenetelmät: Luento, reflektoivat oppimistehtävät, oppimistehtävien purku pienryhmissä osallistavilla ongelmanratkaisutekniikoilla, fasilitoitu työpajatoiminta, pienryhmissä suoritettavia pohdintatehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetukseen osallistuminen vapaaehtoista, mutta suotavaa. Osallistuminen edesauttaa oppimistehtävien suorittamista ja asiakasajattelun kehittymistä. Oppimistehtävien deadlinet sovitaan yhdessä kurssin edetessä.
Lähikerrat ovat verkossa seuraavasti:
tiistai 16.1. klo 8-12 Asiakaslähtöisyys/-keskeisyys, pienryhmäkeskustelut
tiistai 20.2. klo 8-12 Asiakaskokemus, fasilioitu työpajatoiminta
tiistai 2.4. klo 8-12 Fasilitoitu työpajatoiminta, vieraileva luennoitsija
Klikkaa itsesi mukaan verkkosessioon: https://lut.zoom.us/my/taina.orpana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali sekä opiskelijan itse hakema aiheeseen liittyvä lähdekirjallisuus.
Oppimisympäristö
Verkkosessiot Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit 25h + oppimistehtävät (tiedonhankinta,pohdinta, analyysi ja soveltaminen) 110h = 135h
Sisältö
Asiakkuuksiin ja digitaalisuuteen liittyvien ongelmien luonne ja ratkaisukeinot. Teoriaa asiakkuusajattelusta ja asiakaskokemuksesta. Pienryhmissä tehtäviä soveltavia tehtäviä. Kaksi omaan organisaatioon sovellettavaa kirjallista oppimistehtävää.
Lähiopetuksen osuus noin 1 op, 4 op:tä omalla ajalla tapahtuvaa tiedonhakua ja tiedon soveltamista (oppimistehtävät).
Arviointimenetelmät
Arviointi keskittyy sisällön ymmärtämiseen, teorian soveltamiseen caseorganisaatiossa, kokonaisvaltaiseen näkemykseen ja ajattelun kirkkauteen osaamistavoitteiden mukaisesti. Arviointiasteikko 1-5
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
11.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Sari Suominen
- Mirka Airesvuo
Ryhmät
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Ajoitus ja läsnäolo
Opinnäytetyöprosessiin pakollisena kuuluva luento ja Moodle-tentit tutkimuksellisesta kirjoittamisesta on lukujärjestyksen mukaisesti vuonna 2023 keskiviikkona 13.9. klo 9 - 13/Mirka Airesvuo. Zoom-linkki on lukujärjestyksessänne. Jos aika ei käy, voit valita muiden alojen luennoista:
https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=5401
Tuonne info-Moodleen tulevat myöhemmin myös kevään luentovaihtoehdot.
Lukujärjestykseenne on merkitty myös toinen vaihtoehto, mikäli luento on vielä käymättä: ti 28.11.2023 klo 9-13 ZOOM/Airesvuo
Englanniksi
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Tuuli Mirola
Opetusryhmät
- Verkkotapaaminen/luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tentti (online) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL23SVUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
-
TLTIYUJT23SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotapaaminen/luennot
- Tentti (online)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Itseopiskelua ja oppimistehtävät/harjoitustyöt verkossa
Verkkotapaamiset/luennot
Tentti (online)
Ajoitus ja läsnäolo
7.9. - 11.10.2023 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
12.10.2023 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
13.10.- 8.11.2023 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
9.11.2023 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
30.11.2023 klo 9-12 Tentti (online)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.
Oppimisympäristö
Etäopiskelu ja online päivät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät
Arviointimenetelmät
Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 15.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
-
HLTIYSTD23SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida yksilön ja organisaation digikypsyyttä
- kuvailla digitaalisten ratkaisujen uusia kehitystrendejä
- suunnitella digitaalinen ratkaisu, joka tukee organisaation palvelua, toimintaa tai tuotetta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää neljä yhteistä Zoom-ohjelmistolla toteutettua oppimistuokiota (1.9. klo 9-13, 6.9. klo 9-12, 27.9. klo 9-13, ja 11.10. klo 9-12:15). Muu työskentely tapahtuu ryhmissä ryhmän valitsemalla tavalla. 1.9. läsnäolo on erityisen tärkeää, sillä kurssin ryhmien jako tapahtuu silloin.
Oppimismenetelminä:
- asiantuntijaluennot
- kehittämistehtävä
- ohjaus
- tiimioppiminen
- itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
Oppimistuokiot: 1.9. klo 9-13, 6.9. klo 9-12, 27.9. klo 9-13, ja 11.10. klo 9-12:15
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava aineisto kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 h)
Sisältö
- digikypsyys
- digiratkaisujen kehitystrendit
- digiratkaisun lisäarvo liiketoiminnassa
- digiratkaisun suunnittelu
- digiratkaisun käyttökokemuksen ja käyttöliittymän merkitys
- infograafi viestintämuotona
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ennen ensimmäistä tapaamista opiskelijat tekevät itsenäisesti ennakkotehtävän, jonka ohjeet julkaistaan ti 15.8.23 mennessä Moodlessa (jos sinulle ei ole vielä pääsyä Moodleen, voit tarkastella tehtäviä osoitteessa https://rebrand.ly/UADIR23_ennakko
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti opiskelijoita, joiden koulutuksessa opinto sisältyy ydinopintoihin.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali (kirjallinen raportti ja infograafi), itse- ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja uudistaa arvoa tuottavan digipalvelun
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia aktiivisesti ja vastuullisesti
- ottaa vastuuta yksittäisten henkilöiden tai ryhmien osaamisen kehittämistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ratkaista vaativia ongelmia innovaatiotoiminnassa
- etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
- ottaa vastuuta tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
- arvioida ja kehittää organisaation toimintaa
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sami Lanu
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 5 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
- Verkkoluento 2
- Verkkoluento 3
- Verkkoluento 4
- Verkkoluento 5
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luoda yrityksen lähtökohtiin pohjautuvan verkkokauppastrategian
- suunnitella eri liiketoimintamallien toteuttamisen verkkokaupassa oikeudelliset kysymykset huomioiden
- kehittää liiketoiminnan tarpeisiin asiakaslähtöisen verkkokauppatoteutuksen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot (Linkit luennoille Moodlessa)
20.3. klo 9-12
3.4. klo 9-12
10.4. klo 9-12
17.4. klo 9-12
15.5. klo 9-12
Töitä ryhmissä ja yksittäin.
Ajoitus ja läsnäolo
(Etä)läsnäolo kontaktipäivinä on pakollista, kontaktipäivien sisällölle ei ole kattavaa oppikirjamaista itseopiskelumateriaalia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarvittava materiaali ilmoitetaan kurssin verkkosivuilla.
Verkkosivujen osoite ja salasana julkaistaan sähköpostitse kurssille ilmoittautuneille.
Oppimisympäristö
Moodle
Sisältö
Verkkokauppatoiminnan muotojen analysointi yrityksen liiketoiminnan kannalta.
Toimintamuodon valinta yritysten lähtökohdat huomioiden.
Yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttaminen verkkokaupalla.
Asiakaslähtöinen verkkopalvelu.
Pienen yrityksen verkkokaupan käyttöönottoprosessi käytännössä.
Arviointimenetelmät
Kirjallisten töiden ja muiden tuotettujen tehtävien arviointi. Ryhmätöissä on käytössä myös vertaisarviointi.
AI käyttö sallittu mutta sen käyttö pitää perustella ja osoittaa AI:n tuottama sisältö.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Taso 1:
Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden.
-tiedostaa käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja ja analysoida niiden etuja yrityksen lähtökohdista.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden ja osaa arvioida verkkokauppatoiminnan vaikutuksia liiketoimintaan.
-ymmärtää käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa ja osaa analysoida ratkaisun käytettävyyttä.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa valita verkkokauppatoiminnan muodot yritykselle.
-osaa huomoida verkkokauppatoiminnan vaikutukset yritysten lähtökohdat huomioiden.
-hallitsee yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttamisen verkkokaupalla.
-osaa laatia asiakaslähtöisen verkkopalvelun analyyttisesti.
-osaa ottaa käyttöön yksinkertaisen verkkokauppatoteutuksen pienelle yritykselle.
-ymmärtää verkkokauppatoteutusten vaikutukset yrityksen IT-infrastruktuuriin.