Siirry suoraan sisältöön

Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 24S, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTIYLDR24SV)
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 23S, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTIYLDR23SV)
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 22S, Lahti
Tunnus
(LLTIYLDR22S)
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut 21S, Lahti
Tunnus
(YLDR21SLTI)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 110

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Sariseelia Sore
Opetusryhmät
  • Yhteistoiminnallinen etätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Etäohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • LLTIYLDR23SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Yhteistoiminnallinen etätyöskentely
  • Etäohjaus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida strategian ja digitaalisen transformaation välistä yhteyttä
- arvioida digitaalisten työkalujen vaikutusta yrityksen prosesseihin ja ihmisten toimintaan
- suunnitella digitaalisen transformaation toteuttamista, mittaamista ja johtamista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson aiheisiin syvennytään itsenäisesti ennakkotehtävän, opintojakson videoluentojen, muun ilmoitetun aineiston sekä tehtävien avulla. Videoluennot ja aineisto ovat pääsääntöisesti englanninkielisiä. Kehittämistehtävänä laaditaan ryhmissä suunnitelma yritykselle digitaalisen transformaation toteuttamisesta, mittaamisesta ja johtamisesta. Opintojakso on suunnattu pidemmällä opinnoissaan oleville.

Opintojakso aloitetaan itsenäisesti tehtävällä ennakkotehtävällä 26.8. Opintojakso sisältää yhteistoiminnallista etätyöskentelyä ja etäohjausta 12.9. (klo 9-12), 25.9. (klo 9-12), 9.10. (15 min/ryhmä klo 9-12:20), 30.10. (15 min/ryhmä klo 9-12:20) ja 13.11. (klo 9-14:30)

Kurssilla käytetään oppimismenetelminä:
- asiantuntijaluennot
- kehittämistehtävä
- ohjaus
- tiimioppiminen
- itsenäinen opiskelu

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolle hyväksyminen
- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 22.8.2024 mennessä
- Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään tämän jälkeen sähköposti, jossa on tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä

Ennakkotehtävä
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella viimeistään 26.8.2024.
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 10.9.2024.

Opintojakson yhteistoiminnallinen etätyöskentely
- Toteutetaan Zoom ohjelmistolla
- Yhteistoiminnallinen aloitustilaisuus pidetään 12.9.2024 klo 9–12.
- Yhteistoiminnallinen kontaktipäivä järjestetään 25.9.2024 klo 9–12.
- Ohjausta järjestetään kaksi kertaa: 9. ja 30.10.2024 klo 9–12:20 välisenä aikana 15 min/ryhmä.
- Seminaaripäivä pidetään 13.11.2024 klo 9–14:30.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava aineisto ilmoitetaan opintojakson Moodle-toteutuksella.

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135 h)

Sisältö

- digitaalinen transformaatio
- digitaalisuus osana organisaation strategiaa
- digitaalisuuden adoptio organisaatiossa
- digitalisoitumisen vaikutusten mittaaminen ja arviointi

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti LABin liiketalouden alan YAMK-opiskelijoita sekä LUT-yliopiston tuotantotalouden maisterivaiheen opiskelijoita.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteet: ennakkotehtävä, Moodle-ympäristön tehtävät, ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali, itse- ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja arvioida organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
- johtaa itseään sekä toimia aktiiviesti ja vastuullisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista

Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

02.12.2024 - 30.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Sariseelia Sore
  • Harri Heikkilä
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMDR24S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
  • LLTIYLDR24SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää, jotka sisältävät asiantuntijaluentoja, ryhmätyöskentelyä sekä seminaarin. Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään neljä etäohjauskertaa. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä.
Opintojaksolla on kaksiosainen ennakkotehtävä. Ensimmäisessä osassa opiskelijat perehtyvät LSC-menetelmään, kun taas toisessa osassa he syventyvät UX/UI-suunnitteluun käyttäen kirjaa 'About Face: The Essentials of Interaction Design' (Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. & Noessel, C., 2014, John Wiley & Sons).

Ajoitus ja läsnäolo

- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 9.12.24 mennessä, jonka jälkeen opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä Moodlessa
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 9.12.24
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 7.1.25
- Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää: 9.1.25 klo 9–13:30, 15.1.25 klo 9–12 ja 12.3.25 klo 9–14
- Ohjausta järjestetään neljä kertaa: 22.1.25 klo 9–13, 29.1.25 klo 9–10, 5.2.25 klo 9–13, ja 19.2.25 klo 9–13

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Sisältö

Opintojaksolla opitaan yhdistämään ketterä kehittäminen ja muotoiluajattelu digitaalisten ratkaisujen luomisessa sekä mallintamaan ratkaisu palveluprosessina ja arvioimaan sen tuottamaa lisäarvoa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut sekä muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut koulutusten opiskelijoita. Ensimmäisellä tunnilla jaetaan ryhmät ja yritykset briiffavat kehittämistehtävän, poissaolo ei ole suositeltavaa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 23.08.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 14.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Taina Orpana
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • LLTIYLDR24SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- asiakaskeskeiselle/-lähtöiselle toiminnalle olennaisen kysymyksenasettelun liiketoiminnassa
- hakea ja arvioida vastauksia, näkökulmia ja ratkaisuja asiakaskeskeisen/-lähtöisen liiketoiminnan rakentamiseksi
- tunnistaa ja analysoida mahdollisuuksia, joita digitaalisuus, verkostot ja asiakkuudet tuovat liiketoiminnalle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Liiketalouden digitaaliset ratkaisut -koulutukseen osallistuvilla on etuajo-oikeus, muut kurssille ilmoittautuneet hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä. Huomioittehan myös maksimiosallistujamäärän. Keväällä 2025 saatavilla sama toteutus.

Kurssilla on kolme puolikasta lähiopetuspäivää verkossa, jotka tukevat oppimista ja kahden oppimistehtävän laadintaa. Yksilötöinä suoritettavat oppimistehtävät liittyvät opiskelijan itse valitsemaan organisaation toimintaan.

Ensimmäisellä verkkokerralla keskitytään pohtimaan asiakaslähtöisyyttä teorian ja pienryhmäkeskusteluiden avulla. Toisella verkkokerralla puretaan ensimmäinen oppimistehtävä fasilitoidun työpajatoiminnan avulla ja alustetaan asiakaskokemukseen liittyvät menetelmät. Kolmannella verkkokerralla puretaan toinen oppimistehtävä fasiloitudussa työpakatoiminnassa ja kuunnellaan vierailevia luennoitsijoita yrityksistä.

Soveltavia yksilö oppimistehtäviä on kaksi, jotka muodostavat kurssiarvosanan.

Sovellettavat opetusmenetelmät: Alustukset, reflektoivat yksilötehtävät, fasilitoitu pienryhmätoiminta, pienryhmäkeskustelut ja -tehtävät tuntien aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetukseen osallistuminen vapaaehtoista, mutta suotavaa. Osallistuminen edesauttaa oppimistehtävien suorittamista ja asiakasajattelun kehittymistä. Oppimistehtävien deadlinet sovitaan yhdessä kurssin edetessä. Lähikerrat ovat verkossa:
pe 23.8. klo 9-12
to 10.10. klo 9-13
to 14.11. klo 9-12

Klikkaa itsesi mukaan verkkosessioon: https://lut.zoom.us/j/67050240703?pwd=SGFOQ1crb1ZxVDVpYVArYjRlUFp5dz09 passcode: 067596

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen materiaali sekä opiskelijan itse hakema aiheeseen liittyvä lähdekirjallisuus.

Oppimisympäristö

Verkkosessiot Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunnit 20h + oppimistehtävät (tiedonhankinta, analyysi ja soveltaminen) 115h = 135h

Sisältö

Asiakkuuksiin ja digitaalisuuteen liittyvien ongelmien luonne ja ratkaisukeinot. Teoriaa asiakkuusajattelusta ja asiakaskokemuksesta. Pienryhmissä tehtäviä soveltavia tehtäviä. Lähiopetuksen osuus noin 1 op, 4 op:tä omalla ajalla tapahtuvaa tiedonhakua ja tiedon soveltamista (oppimistehtävät).

Arviointimenetelmät

Arviointi keskittyy sisällön ymmärtämiseen, teorian soveltamiseen caseorganisaatiossa, kokonaisvaltaiseen näkemykseen ja ajattelun kirkkauteen osaamistavoitteiden mukaisesti. Arviointiasteikko 1-5

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2025

Ajoitus

22.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Sariseelia Sore
  • Mirka Airesvuo
  • Riitta Forsten-Astikainen
Ryhmät
  • LLTIYLDR24SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.09.2024 - 31.07.2025

Ajoitus

03.09.2024 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

20 op

Virtuaaliosuus

20 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Ryhmät
  • LLTIYLDR24SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus on moodle alustalla ja käyttää moodle oppimisympäristöä.

Työelämäyhteistyö

Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena on
kehittää työelämää. Tavoitteena on soveltaa tutkimustietoa, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista sekä työelämäkokemusta työelämän ja toimintatapojen kehittämiseen
sekä ongelmien ratkaisemiseen. Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti työelämän tai
hankkeen toimeksiantona tehtävänä tutkimuksellisena kehittämistyönä, soveltavana tutkimuksena, produktiona tai tutkimus- ja kehittämispäiväkirjana. Opinnäytetyö antaa opiskelijalle monipuolisia valmiuksia toimia asiantuntijana, kehittäjänä tai johtotehtävissä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.

Sisältö

Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena on
kehittää työelämää. Tavoitteena on soveltaa tutkimustietoa, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista sekä työelämäkokemusta työelämän ja toimintatapojen kehittämiseen
sekä ongelmien ratkaisemiseen. Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti työelämän tai
hankkeen toimeksiantona tehtävänä tutkimuksellisena kehittämistyönä, soveltavana tutkimuksena, produktiona tai tutkimus- ja kehittämispäiväkirjana. Opinnäytetyö antaa opiskelijalle monipuolisia valmiuksia toimia asiantuntijana, kehittäjänä tai johtotehtävissä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.

Arviointimenetelmät

Toteutus arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 28.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Tuuli Mirola
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMDR24S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
  • LLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • LLTIYLDR24SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

29.8. - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävän purku)
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyön purku)
8.11.-27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

29.8 - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
8.11 - 27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.

Oppimisympäristö

Etäopiskelu ja online päivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät

Arviointimenetelmät

Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

15.08.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Sariseelia Sore
  • Harri Heikkilä
Vastuuopettaja

Eija Mustonen

Opetusryhmät
  • Yhteistoiminnallinen etätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Etäohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMDR24S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
  • LLTIYLDR24SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Yhteistoiminnallinen etätyöskentely
  • Etäohjaus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida yksilön ja organisaation digikypsyyttä
- kuvailla digitaalisten ratkaisujen uusia kehitystrendejä
- suunnitella digitaalinen ratkaisu, joka tukee organisaation palvelua, toimintaa tai tuotetta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ennen ensimmäistä tapaamista opiskelijat tekevät itsenäisesti ennakkotehtävän, jonka ohjeet julkaistaan ti 13.8.24 mennessä Moodlessa (jos sinulle ei ole vielä pääsyä Moodleen, voit tarkastella tehtäviä osoitteessa https://rebrand.ly/UADIR24_ennakko)

Opintojaksolla toteutetaan Zoom-ohjelmistolla yhteistoiminnallista etätyöskentelyä ja etäohjausta seuraavasti: 28.8. klo 9-13, 4.9. klo 9-12, 11.9. klo 9-12, 18.9. klo 9-13, 2.10. klo 9-13 ja 16.10. klo 9-12:15. Muu työskentely tapahtuu ryhmissä ryhmän valitsemalla tavalla. 28.8. läsnäolo on erityisen tärkeää, sillä kurssin ryhmien jako tapahtuu silloin.

Oppimismenetelminä:
- asiantuntijaluennot
- kehittämistehtävä
- ohjaus
- tiimioppiminen
- itsenäinen opiskelu

Ajoitus ja läsnäolo

Yhteistoiminnallinen etätyöskentely ja etäohjaus: 28.8. klo 9-13, 4.9. klo 9-12, 11.9. klo 9-12, 18.9. klo 9-13, 2.10. klo 9-13 ja 16.10. klo 9-12:15

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava aineisto kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella.

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135 h)

Sisältö

- digikypsyys
- digiratkaisujen kehitystrendit
- digiratkaisun lisäarvo liiketoiminnassa
- digiratkaisun suunnittelu
- digiratkaisun käyttökokemuksen ja käyttöliittymän merkitys
- infograafi viestintämuotona

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti opiskelijoita, joiden koulutuksessa opinto sisältyy ydinopintoihin.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteet: ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali (kirjallinen raportti ja infograafi), itse- ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja uudistaa arvoa tuottavan digipalvelun
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia aktiivisesti ja vastuullisesti
- ottaa vastuuta yksittäisten henkilöiden tai ryhmien osaamisen kehittämistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ratkaista vaativia ongelmia innovaatiotoiminnassa
- etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
- ottaa vastuuta tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
- arvioida ja kehittää organisaation toimintaa