Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BQ04-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 28.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut

Opettaja

  • Tuuli Mirola

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIYMDR24S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
  • LLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • LLTIYLDR24SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

29.8. - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävän purku)
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyön purku)
8.11.-27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

29.8 - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
8.11 - 27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.

Oppimisympäristö

Etäopiskelu ja online päivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät

Arviointimenetelmät

Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.