Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (2021)

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä 21S, Lahti
Tunnus
(YASPA21SLTI)
Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (2021)
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYSTUJ23SV
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää ja soveltaa erilaisia arvioinnin menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- hyödyntää toiminnan arviointitietoa osana strategista toimeenpanoa
- tavoitteistaa ja arvioida palvelun vaikuttavuutta asiakkaan ja yhteiskunnan näkökulmasta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Virtuaaliopetuksen sisältö
I: Rakennetaan teoriaa ja luodaan käsitteet
vaikuttavuus, kustannusvaikuttavuus, vaikutus, liiketaloudellinen voitto strategisen toiminnan päämääränä, arviointi, arviointitieto
II: vaikuttavuuden mittaaminen, vaikuttavuuden arviointi, Mitataan ja arvioidaan toimintaa siihen soveltuvien mittareiden avulla
III: Arvon luonti
IV: Tehdään synteesi oppimisesta ja viedään opittu johtamiseen, esimiestyöhön ja kehittämisee

Tämä opintojakso vastaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, 12: Vastuullista kuluttamista ja 17: Yhteistyö ja kumppanuus.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti viikoilla 2-5. Opintojakson aloitus on ma 8.1.2024 klo 9.00-13.00 Zoomissa. Verkkotapaamiset ovat maanantaisin ZOOMIssa klo 9.00-13.00
Oppimistehtävänpalautus Moodle-alustalle 3.3.2024 mennessä.
Verkkotapaamisia ei nauhoiteta, mutta opiskelijoilla on käytössään etukäteen nauhoitettuja materiaaleja. Verkkotapaamisissa ei ole läsnäolovelvoitetta.
Opintojaksoon ei liity ennakkotehtävää. Info-kirje lähetetään s-postitse hyväksytyksi tulleille viikolla 1

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodle -sivustolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä.

Oppimisympäristö

Moodle -oppimisympäristö, Zoom-virtuaaliympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Virtuaaliopetukseen ja -ohjaukseen osallistuminen 2 op
Oppimistehtävä 3 op

Sisältö

- vaikutukset ja vaikuttavuus sosiaali- ja terveysalalla, vaikutusten ja vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi
- toiminnan mittaaminen ja arviointi
- palvelutuotannon johtaminen ja kehittäminen arviointitiedon perusteella

Arviointimenetelmät

itsearviointi, tuutoreiden arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kirjallista oppimistehtävää määräaikaan mennessä.
Opiskelijan palauttama kirjallinen oppimitehtävä ei ole saavuttanut tason 1 arviointikriteerejä tai se ei noudata hyvän tieteellisen kirjoitustavan mukaista kirjoitustapaa, joka osoitetaan Turnitin tarkastuksen avulla.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa
- soveltaa erilaisia vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin menetelmiä työyhteisössä/organisaatiossa/ sosiaali- ja terveyspalveluissa
- hyödyntää vaikuttavuuden ja toiminnan arviointitietoa organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

opiskelija
- käyttää asiantuntevasti sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa sekä perustelee toimintaa käsitteiden ja tietoperustan avulla
- soveltaa perustellen erilaisia vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin menetelmiä työyhteisössä/organisaatiossa/ sosiaali- ja terveyspalveluissa
-hyödyntää perustellen vaikuttavuuden ja toiminnan arviointitietoa organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti sosiaali- ja terveyspalveluiden vaikuttavuuden ja toiminnan arvioinnin käsitteitä ja tietoperustaa ja perustelee organisaation strategista toimintaa niiden avulla
- soveltaa perustellen ja kriittisesti erilaisia arvioinnin menetelmiä sosiaali- ja terveyspalveluissa
- kehittää ja johtaa strategisesti työyhteisöä/organisaatiota/sosiaali- ja terveyspalveluja vaikuttavuuden ja toiminnan arviointiedon pohjalta

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (2021)
Opettaja
  • LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
  • Emilia Laapio-Rapi
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYSTUJ23SV
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti sosiaali- ja terveystalouden keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajatahot ja niiden taloudelliset reunaehdot asiakkaan palveluverkossa
- tunnistaa talouden ja sen ohjausjärjestelmien yhteyden palvelujen kehittämiseen ja johtamiseen
- hallitsee taloussuunnittelun ja talouden seurannan periaatteet toimintayksikkötasolla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Moodle-alustalla 1.9. -31.11.2024, jossa opiskelija voi edetä omaan tahtiin. Opintojakson luentotallenteet ovat katsottavissa Moodlessa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson oppimistehtävät voi palauttaa 30.9.2024 tai 31.11.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla osoitettu oppimateriaali.

Oppimisympäristö

Verkkototeutus Moodlessa

Sisältö

Tarkentuu myöhemmin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Uudistava johtamisen (sosiaali- ja terveysala) ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Muut opiskelupaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen oppimistehtävään.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arvionti tason 1 tavoitteet eivät täyty tai opiskelija ei ole palauttanut oppimisehtävää. Oppimistehtävä ei täytä hyvän tieteellisen tavan mukaista kirjoittamista, joka todennetaan Turnitin-tarkastuksen avulla.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- osoittaa perehtyneisyytensä sosiaali- ja terveystalouden tietoperustaan ja peruskäsitteisiin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida sosiaali- ja terveystalouteen liittyviä prosesseja
- viestiä yksikön taloudellisesta toiminnasta
-johtaa sosiaali- ja terveysalan yksikkötason taloussuunnittelua ja talouden seurantaa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti sosiaali- ja terveystaloutta koskevia tietolähteitä
- etsiä ja analysoida sosiaali- ja terveystalouden taustalla olevia perusmekanismeja
-arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveystalouden tietolähteitä
-arvioida taloudellisen toiminnan tuloksia ja vaikutuksia sosiaali- ja terveysalan organisaation toiminnassa
-arvioida ja kehittää sosiaali- ja terveysalan yksikkötason talouden suunnittelun ja seurannan prosesseja