Siirry suoraan sisältöön

Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Muotoilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Muotoilija (AMK), teollinen muotoilu 23S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTITEMU23S)
Muotoilija (AMK), teollinen muotoilu 22S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTITEMU22S)
Muotoilija (AMK), teollinen muotoilu 21S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(TEMU21SLTI)
Muotoilija (AMK), teollinen muotoilu, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(TEMU20SLTI)
Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 18.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Olli Seppälä
  • Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
  • Luennot ja harjoitustöiden ohjaus, Sami Hyyryläinen (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot ja harjoitustöiden ohjaus, Sami Hyyryläinen

Osaamistavoitteet

The student is able to
- work in her or his respective professional role within an international team
- communicate professionally in an international setting
- take the various aspects of sustainability into account in their professional work.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Suomenkielinen lähiopetus, luennot, harjoitustehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Kevätlukukausi 2025.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja lähdemateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson teams-ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen valinnainen suoritustapa neuvoteltava erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee neuvotella opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

M19 Kampus ja Microsoft o365 / Teams.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op.
1 op = 27 opiskelijan työtuntia. 5 op = 135 opiskelijan työtuntia.

Sisältö

Konseptitasoisen teollisen muotoilun ammatillisen työnäytekansion ideointi, suunnittelu ja työpajatoteutus. Olemassa olevien muotoilualojen portfolioiden vertaileva analyysi. Ammatillisen ansioluettelon laadinta. Työnäytekansion graafisen sommittelun, taiton ja ladonnan perusteet. Muotoilijan typografia - perusteet.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Asiantuntijan viestintätaidot, Visuaaliset suunnitteluvälineet, Esitystekniikat, Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys, CAD-työskentely. Adobe Illustrator ja Adobe InDesign - ohjelmistojen perusteet.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen.

Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät toteutettu välttävästi.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät toteutettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.

Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät suoritettu kiitettävästi. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta.

Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähi- ja etätapaamisina kahden tunnin jaksoissa. Opintojakso toteutetaan keskustelevan opetuksen, erilaisten harjoitustehtävien ja esseiden kautta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnot toteutuvat lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, sekä itsenäisesti tehtäviä tehden.
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 1 op muodostuu 13,5 opiskelijan työtunnista per lukukausi.

Sisältö

Opintojaksolla keskitytään oman osaamisen tunnistamiseen, opiskelumahdollisuuksiin ja oppimisen suunnitteluun. Opintojaksolla hahmotetaan erilaisten harjoitustehtävien avulla osaamis- ja ammatti-identiteettiä, uratavoitteita sekä tulevaisuuden osaamistarpeita. Harjoitellaan suullista, kirjallista ja visuaalista ilmaisua.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kurssilla. Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ammatillinen kasvu 3 - 1 op

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Ajoitus ja läsnäolo

80%
27 tuntia = 1 op.

Oppimisympäristö

Opetus ja työskentely verkossa ja tarvittaessa kampuksella ja kentällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia

Sisältö

Itsenäistä visuaalista ja kirjallista työskentelyä. Ryhmätyöskentelyä. Reflektointia ja keskusteluja.

Arviointimenetelmät

Lehtorin arviointi. Tarvittaessa itse ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 02.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Mika Huovinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- 3D-mallinnuksen ja visualisoinnin perusteet CAD-ohjelmalla sekä osaa käyttää 3D-mallintamisen käsitteistöä
- soveltaa aiemmin oppimiaan CAD-taitoja 3D-mallintamiseen
- verrata erilaisten mallinnustekniikoiden ja tiedostomuotojen ominaisuuksia.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Jatketaan siitä mihin CAD-työskentely opinto jaksolla on päästy. Opintojaksolla käytetään pääosin SolidWorks ja Rhino ohjelmia Illustratorilla ja PhotoShopilla maustettuna. Opintojakson harjoitukset voidaan tarvittaessa liittää toiseen opintojaksoon tai tehtävään. Tehdään haastavia mallinnus harjoituksia, luodaan renderöintejä ja piirustuksia.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Olli Seppälä
  • Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
  • Olli Seppälä, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opiskelijan itsenäinen studiotyöskentely Lahden kampuksella ja studion vierailijaluennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU21S
    Teollisen muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Olli Seppälä, studio-opetus ja -ohjaus
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus
  • Opiskelijan itsenäinen studiotyöskentely Lahden kampuksella ja studion vierailijaluennot

Osaamistavoitteet

The student is able to
- design solutions for the needs of personal and public mobility
- present their concepts and designs both visually and by prototyping
- take a systemic approach to mobility solutions and design solutions that take sustainability and regulatory issues into account.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutuksen opetus toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena. Opetus ja oppiminen tapahtuu pääasiassa projektityön puitteissa ja ympärillä. Toteutus sisältää luentoja, vierailevia yritysten edustajien luentoja ja mahdollisesti yritysvierailuja.

Ajoitus ja läsnäolo

Syyskuu 2024 - Joulukuu 2024

Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Mielekkyyden muotoilu, Ilkka Kettunen. Aatepaja. 2013. ISBN: 978-952-484-689-9
Muodon palapeli, Ilkka Kettunen.
Oppi- ja lähdemateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson teams-ryhmässä ja Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

Osa opintojakson harjoitustehtävistä ja kehittämisprojekteista voidaan toteuttaa hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19 ja Niemenkatu 73)
Erikseen sovitut virtuaalitapaamiset ja -kokoukset: Microsoft Teams / o365.
Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
Luottamuksellinen viestintä: Microsoft Teams / o365.
Julkinen viestintä: LAB Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 328 h:n ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan (3 pv/vk) sekä opiskelijan itse määrittelemään ja ohjaajille esitettävään yli 212 h:n itsenäiseen työskentelyyn.

- Harjoitustehtävät noin 70 %.
- Luennot, vierailut, ohjauskeskustelut ja moniala-workshopit noin 30 %.

Sisältö

Opetus integroidaan muotoiluprojekteihin, jossa opiskelijat työskentelevät yksilöinä tai työpareina workshopeissa toiminnasta vastaavien opettajien ja yritysten edustajien ohjauksessa.

Opintojakson asiantuntijaluennot, yritys- ja messu/tapahtumavierailut tukevat projekteissa tarvittavia osaamissisältöjä, esim. projektityöskentely ja projektinhallinta, luovat suunnittelumenetelmät, prototypointi ja testaus ja tuotemuotoilun presentointi.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen.

Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät toteutettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät suoritettu kiitettävästi. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Susanna Björklund
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssisisältönä tulevaisuuksien ennakointti

Opiskelija osaa
- ennakoida oman alansa toimintaympäristön muutoksia
- hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen kansallisten ja kansainvälisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia omalla alallaan
- käyttää tulevaisuudentutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä oman alansa tutkimus- ja kehittämistyössä

Toteutustapa: lähiopetus, itsenäinen työskentely sekä tiimityöskentely. Luennot, alustukset, sekä ohjatut ja itsenäiset oppimistehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

80% Läsnäolopakko

Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla läsnäolo on pakollista.

Ensimmäisellä kerralla käydään läpi kurssin aikataulut ja tehtävät.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuussuosituksia, nettisivuja ja ennakointitahoja käydään läpi kurssin aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn sekä itsenäiseen työskentelyyn.

Sisältö

Muotoilun opiskelijoille suunnattu monialainen sisältö.

Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin tulevaisuuksien tutkimuksen menetelmiin. Kurssilla suoritetaan oppimistehtäviä, joiden perustaksi opiskelija etsii taustatietoa itsenäisesti sekä ryhmän kanssa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista ennakoinnista.

Arviointimenetelmät

Arvosana koostuu läsnäolosta, aktiivisuudesta lähipäivillä sekä ryhmätyöskentelyssä, oppimistehtävien toteutuksen tasosta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti

Vertaisarviointi tiimityöskentelyssä opettajan arvioinnin ohella.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan. Tai opiskelija ei ole suorittanut vastuullaan olevien toimenpiteiden hoitamista ja osallistunut aktiivisena jäsenenä ryhmätyönä suoritettavien ideointien sekä tehtävien suorittamiseen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan.
• Osaa ohjatusti hakea kurssiin liittyvää ammatillista tietoa.
• On osallistunut yhteisiin opetustilanteisiin 80%.
• On hoitanut ohjattuna omalla vastuulla olleet tehtävät.
• Ei ole osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta ryhmätöiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa.
• on hoitanut hyvin omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja ideoida toimintatapoja ja kommunikoida tiimissä rakentavasti.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa ja soveltaa saamaansa palautetta.
• on hoitanut erinomaisesti omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on systemaattisesti osoittanut poikkeavaa aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta, ideointikykyä ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja innovoida toimintatapoja ja ideoita sekä kommunikoida tiimissä rakentavasti.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 27.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Heikki Nuutinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata markkinointiajattelun käsitteellisen taustan, sisällön ja tunnuspiirteet
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen menetelmiä omassa ammatillisessa toiminnassa
- tehdä markkinointisuunnitelman
- valita markkinointiviestintään ja brändäykseen tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

• Luennot lähiopetuksena
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
• Kirjallisuus
• Mooc-osio
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita

Ajoitus ja läsnäolo

Luennot sijoittuvat ajalle 1.1.–31.5.2024.
Läsnäolopakko 80 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
• Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa

Oppimisympäristö

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.

Sisältö

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssiilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista läsnäolo ja osallistuminen keskusteluun.

Arviointimenetelmät

5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.

4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.

3
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.

2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.

1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).

0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 27.09.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Ryhmät
  • MLABAVO24S
    Avoin AMK, muotoilu, taide ja visuaalinen viestintä, syksy 2024

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
  • Sami Hyyryläinen
  • Petteri Venetjoki
Ryhmät
  • MLTITEMU21S
    Teollisen muotoilun koulutus 21S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- osaa kirjoittaa kypsyysnäytteen.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

• Työn viimeistely. Yhteenveto ja arviointiseminaarit. Näyttelyyn osallistuminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Lab opinnäytetyöohje.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

• Sovitaan poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

• Yksittäiset opinnäyteyöt voivat olla toteutettuja yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Näyttelyn rakentaminen voi myös sisältää työelämäyhteistyötä.

Oppimisympäristö

• Kampus, näyttelytilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)

Sisältö

• Tämän opintojakson vaiheessa opinnäytetyö on edennyt viimeistely- ja julkaisuvaiheeseen.
Yhteenvetoseminaarissa annetaan lupa osallistua julkiseen arviointiin.

Kirjallinen osa viimeistellään, käytetään Turnitin-ohjelmassa ja toimitetaan arvioitsijoille. Teososa viimeistellään näyttelyä varten ja jos kyseessä on esim. valokuvakirjan dummy, se toimitetaan arvioitsijoille. Näyttelyteokseen arvioitsijat tutustuvat etukäteen pdf muodossa heille toimitettavasta kuvaliitteestä.

Jokainen opiskelija osallistuu näyttelyn rakentamiseen, siitä tiedottamiseen ym järjestelyihin.

Arviointitilaisuuteen kutsutaan yksi tai useampia ulkopuolisia arvioitsijoita. Myös seminaareissa töitä ohjanneet opettajat osallistuvat arviointiin. Viestinnän opettajat antavat kirjallisen lausunnon työn kirjallisesta osasta.’

Opiskelija lataa valmiin, arvioidun ja hyväksytyn työn Theseukseen.
Opiskelijat tekevät kypsyysnäytteen ohjaavan opettajan informoimalla tavalla.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

• Opinnäytetyön suunnittelu ja toteutus opintojaksot.

Arviointimenetelmät

• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
  • Sami Hyyryläinen
  • Heli Kamaja
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Aiheseminaari AMU & TEMU (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Suunnitteluseminaari AMU & TEMU (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opinäytetyön Info AMU & TEMU (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opinäytetyön ohjaus Petteri Venetjoki (Koko: 22. Avoin AMK: 0.)
  • Opinäytetyön ohjaus Sami Hyyryläinen (Koko: 22. Avoin AMK: 0.)
  • Opinäytetyön ohjaus Ari Känkänen (Koko: 22. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU21S
    Teollisen muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Aiheseminaari AMU & TEMU
  • Suunnitteluseminaari AMU & TEMU
  • Opinäytetyön Info AMU & TEMU
  • Opinäytetyön ohjaus Petteri Venetjoki
  • Opinäytetyön ohjaus Sami Hyyryläinen
  • Opinäytetyön ohjaus Ari Känkänen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari kampuksella.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen. 

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa on pakollista. 

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.  

Lab Opinnäytetyöohje. 

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa. 

Työelämäyhteistyö

Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.

Oppimisympäristö

Zoom ja kampus, näyttelytilat. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h) 

Sisältö

Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta.  

Valokuvauksen opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.  

Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty.  

Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:  
1. Info  
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen  
3. Aiheseminaari  
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä. 

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.  

Osaamisperustainen arviointi:  
Opiskelija osaa kehittää itselleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.  
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä. 

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
  • Sami Hyyryläinen
  • Petteri Venetjoki
Ryhmät
  • MLTITEMU21S
    Teollisen muotoilun koulutus 21S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

• Seminaarit ja henkilökohtainen palaute. Opiskelijan oma työskentely.

Ajoitus ja läsnäolo

• Opinnäytteen toteuttamista koskeva opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: syyslukukauden loppuun ja kevätlukukauden alkuun. Opintopisteet jaksosta saa kevätlukukauden puolella.

Seminaarit ovat pakollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Lab opinnäytetyöohje

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

• Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

• Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja yhdessä työelämän (yritysten, julkisyhteisöjen ym) kanssa.

Oppimisympäristö

• Kampus, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Opinnäytteen toteutusta koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h).

Sisältö

• Opinnäytteen toteutusta koskeva opintojakso muodostuu taiteellisen produktion ja raportin tekemisestä, niiden ohjauksista sekä väliseminaareista. Ohjauksissa seurataan opinnäytteen etenemistä ja reflektoidaan sen suuntaa ohjaavien opettajien ja opinnäytettä tekevien opiskelijoiden kesken.

Taiteellisen produktion ja raportin tekeminen kulkevat työprosessissa ajallisesti rinnakkain.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

• Edeltävät opinnot: Opinnäytetyön suunnittelu 5 op

Arviointimenetelmät

• Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.

Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.

Työn tässä vaiheessa väliarviointi tapahtuu suullisesti seminaareissa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

• Työ ei etene suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Opiskelija ei osallistu seminaareihin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
  • Puettavan muotoilun koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Auli Haarnio
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
  • LLPRHOTRA24SV
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta
  • MLTIPUMU23S
    Puettavan muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä, menetelmiä ja prosesseja suunnittelutyössä
- toimia tavoitteellisesti monialaisessa tiimissä
- soveltaa muotoiluajattelua toimeksiantoihin ja ongelmanratkaisuun
- tunnistaa ennakoinnin merkityksen palvelumuotoilussa
- tuottaa visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuuksista.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä
- ideoi ja suunnittelee palvelun käyttäjälähtöisesti
- hyödyntää osallistavan yhteissuunnittelun menetelmiä
- visualisoi palvelun
- tuntee ja käyttää palvelumuotoilun tyypillisiä menetelmiä ja työkaluja.


Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Aloitusluento on 18.9. Luennon yhteydessä opiskelijoilla on mahdollisuus kysyä toteutuksesta.

Avausluennon sisältö:
Orientaatio Palvelumuotoiluun
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson arviointi
Oppimisympäristön esittely, Moodle
Luennot ja ohjausmalli
Tehtävien esittely
Oheismateriaalin esittely

Opintojakson aikataulu/ohjelma:
Aloitusluento, Johdanto palvelumuotoiluun, 18.9 klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Tyypillinen prosessimalli ja menetelmäpaketti, 25.9 klo 16-18:00
Luento, Käyttäjäymmärryksen kerääminen ja analysointi, 9.10 klo 16-18:00
Ohjaustuokio, ideointi ja ketterä kehittäminen, 4.11, klo 16-18:00
Luento, Yhteiskehittäminen, 21.11, klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Visualisointi 2.12, klo 16-18:00
Ohjaustuokio, Konseptointi, 10.12 klo 16-18:00.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso sisältää avausluennon ja orientaation opintojakson suorittamiseen.
Luennolla tutustumme yhdessä opintojakson materiaaleihin ja tehtäviin.

Opintojaksoon sisältyy kolme teemoitettua luentoa ja ohjaustuokiot.

Opintojakson suorittamisen sujuvoittamiseksi on tärkeää olla mukana luennoilla.

Pääosin toteutus on itsenäisesti ja pienryhmässä verkossa toteutettava.

Opintojaksoon liittyy keskustelualueelle osallistumista.
Opintojaksolla on yksi soveltava isompi kehitystehtävä (pienryhmässä), luettavaa, kirjakeskustelu ja verkkokeskusteluja.
Kehitystehtävä toteutetaan pienryhmässä.
Voit aloittaa valitsemasi palvelumuotoilun teoksen lukemisen ennen opintojakson avausta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu jompaan kumpaan palvelumuotoilun perusteokseen:
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja teosvinkkejä.
Jos em. teokset ovat sinulle tuttuja, voit lukea jonkun muun, jonka aihepiiri linkittyy palvelumuotoiluun.

Työelämäyhteistyö

Opiskelija valitsee pienryhmässä kiinnostavan toimintaympäristön ja kehittämiskohteen.
Opiskelija tekee pienryhmässä opintojakson ohjeistuksen mukaan soveltavan kehittämistyön.

Oppimisympäristö

Opinnot suoritetaan pääosin itsenäisesti ja pienryhmässä verkkoympäristössä Moodlessa.
Opiskelija osallistuu avausluennolle ja saa ohjeet opintojakson suorittamiseen.
Opiskelija tekee pienryhmässä kehittämistehtävän kentällä.
Opiskelija tutustuu alan kirjallisuuteen ja aineistoihin Moodlessa.
Opiskelija osallistuu keskusteluihin Moodlessa.
Opiskelija reflektoi osaamistaan opintojakson päättyessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 5 op toteutuksessa on noin 135 tuntia.
Opintojakson Moodlessa on vaiheistettu polku, jota seuraamalla tehtävät sujuvat.
Osallistu luennoille ja ohjaustuokioihin.
Etsiydy opintojakson alkaessa pienryhmään Moodlessa.
Aikatauluta oman ja ryhmän työskentely heti opintojakson alkaessa.

Sisältö

Sisältö:
Palvelumuotoilu erilaisissa toimintaympäristöissä ja kehitystehtävissä
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteet palvelun kehittämisessä
Palvelumuotoilun prosessi, vaiheet, menetelmät ja työkalut
Ennakointimenetelmien hyödyntäminen palvelujen suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltävää osaamista

Arviointimenetelmät

Opintojakson arviointi on HYV/HYL

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Kimmo Kukkonen
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- rakenteiden suunnittelun perusperiaatteet
- arvioida materiaaleja kestävyyden, korjattavuuden, estetiikan ja tuotantokustannusten näkökulmista
- suunnitella funktionaalisia rakenteita ja valita suunnitteluun sopivat materiaalit.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Teoria ja työpajaopetus.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin suoritustapa:

1. Aktiivinen läsnäolo kurssilla 80%. Ensimmäisellä kerralla läsnäolo pakollista.
2. Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palauttaminen sovitussa aikataulussa
3. Omien tehtävien esittäminen ja kritiikkiin osallistuminen
4. Kurssin arviointikehikko

Jos et pysty suorittamaan kurssilla vaadittuja asioita aikataulussa tulee korvaavasta aikataulusta ja tehtävistä sopia opettajan kanssa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennot ja harjoitustehtävät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos et pysty suorittamaan kurssilla vaadittuja asioita aikataulussa tulee korvaavasta aikataulusta ja tehtävistä sopia opettajan kanssa

Oppimisympäristö

Teorialuokat, työpajaympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 5x27h=135h

Arviointimenetelmät

Arviointikehikko.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Selvittämättömiä poissaoloja. Oppimistehtäviä palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit - taso 1
Opiskelija tunnistaa ja osaa luokitella keskeisimmät materiaalit ja rakenteet.
Opiskelija osaa hyödyntää oikeantyyppisiä materiaaleja ja rakenteita suunnitelmissaan.
Tuottaa suunnitelman annetusta tehtävänannosta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit - taso 3
Opiskelija tunnistaa ja osaa vertailla erilaisia materiaaleja ja rakenteita keskenään.
Opiskelija osaa hyödyntää vaihtehtoisia materiaaleja ja rakenteita suunnitelmissaan monipuolisesti.
Tuottaa useita suunnitelmia tehtävänannosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit - taso 5
Opiskelija tunnistaa ja osaa vertailla ja valita sopivimman materiaalin ja rakenteen suunnitelmiinsa.
Opiskelija osaa hyödyntää vaihtehtoisia materiaaleja ja rakenteita suunnitelmissaan ja kertoa seikkaperäisesti niistä.
Tuottaa useita suunnitelmia tehtävänannosta ja osaa vertailla niitä keskenään ja perustella päätöksensä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Oona Casalegno
  • Kimmo Kukkonen
  • Olli Seppälä
  • Noora Nylander
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
  • MLTIEX25K
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:

Sustainable Design -teoria (5 op)
Opiskelija osaa
- kuvata ympäristötehokkaan ja eettisen ajattelun periaatteita ja mahdollisuuksia
- hankkia tuotteisiin ja ympäristöihin elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin ja toimintatapoihin liittyvää tietoa
- kuvailla ympäristötehokkaita tuotekehitystrategioita.

Sustainable Design - työpaja (15 op)
Opiskelija osaa
- suunnitella tuotteita ja ympäristöjä hyödyntämällä niiden elinkaareen, materiaaleihin, valmistusmenetelmiin sekä ympäristötehokkaisiin teknologioihin ja toimintatapoihin liittyvää tietoa
- systeemiajattelun ja innovaatioekosysteemien perusteet
- huomioida ympäristötehokkuuden tuotekehitystyössä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi sisältää KIDE-teoriaosuuden (5 op), joka tehdään Metropolian Moodle-alustalla.
Kurssin pääasiallinen suoritus tehdään yritys- tai hankeyhteistyöprojekteissa, joita on 2-3 kpl.
Projektien pituudet voivat vaihdella.
Kurssiin kuuluu vierailuja yrityksiin, vierailevien luennoitsijoiden osuuksia ja erilaisia harjoitustehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

Teoria 5op, KIDE-kiertotalous ja muotoilu-materiaalin suoritus
Projektityöskentelyosuus, 15op,
75% läsnäolovaatimus. Poissaolot kompensoidaan mahdollisesti lisätehtävillä ja tulee selvittää opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetusmateriaali Moodle-sivulla.

Työelämäyhteistyö

Projektien aiheet liittyvät tutkimushankkeisiin LABissa ja yritysyhteistyöprojekteihin.

Oppimisympäristö

Moodle (Metropolia tai LAB)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Perusopinnot teollisen tai pakkausmuotoilun alueelta.

Arviointimenetelmät

KIDE-material
Väli- ja loppukritiikit
Työskentely projektien parissa ja osallistuminen opetuskertoihin.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
  • Kimmo Kukkonen
  • Mika Huovinen
  • Sami Hyyryläinen
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Tuotekehitysstudio, projektien ohjaus Ari Känkänen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tuotekehitysstudio, projektien ohjaus Sami Hyyryläinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot ja harjoitukset Petteri Venetjoki (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tuotekehitysstudioprojektien itsenäinen toteutus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tuotekehitysstudio, cad-ohjaus Mika Huovinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tuotekehitysstudio, pajatyöskentelyn ohjaus Kimmo Kukkonen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Tuotekehitysstudio, projektien ohjaus Ari Känkänen
  • Tuotekehitysstudio, projektien ohjaus Sami Hyyryläinen
  • Luennot ja harjoitukset Petteri Venetjoki
  • Tuotekehitysstudioprojektien itsenäinen toteutus
  • Tuotekehitysstudio, cad-ohjaus Mika Huovinen
  • Tuotekehitysstudio, pajatyöskentelyn ohjaus Kimmo Kukkonen

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää erilaisia tuotekehitysprosessien lähestymistapoja
- tuntee innovaatioiden ja ennakoinnin roolin osana tuotekehitysprosessia
- osaa tehdä suunnittelutyötä tuotannon rajoitusten puitteissa ja ymmärtää suunnittelun ja tuotannon välisen suhteen
- ymmärtää tuotannon toimitusketjujen ja alihankinnan perusteet

- käyttää ennakointia ja tuottaa innovaatioita tuotekehitysprosessissa
- soveltaa tietämystään keskeisimmistä materiaaleista sekä tuotantojärjestelmistä suunnittelutyöhön
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan monialaisessa tiimissä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot ja yritysvierailut. Harjoitustehtävät ja opintojakson kehittämisprojektit pyritään toteuttamaan hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Ajoitus ja läsnäolo

15.1.-23.5.2025
Vähintään 80% läsnäolovaatimus lukujärjestykseen merkityillä toteutuspäivinä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja lähdemateriaali ilmoitetaan ja jaetaan opintojakson aikana opintojakson Microsoft Teams-ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson vastuuopettajien kanssa (Ari Känkänen ja Sami Hyyryläinen).

Työelämäyhteistyö

Kaikki opintojakson harjoitustehtävät ja kehittämisprojektit pyritään toteuttamaan hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson vastuuopettajien kanssa (Ari Känkänen ja Sami Hyyryläinen).

Oppimisympäristö

1) Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19).
2) Erikseen sovitut virtuaalitapaamiset ja -kokoukset: Microsoft Teams / o365: Tuotekehitysstudio 2025 20 op
3) Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
4) Luottamuksellinen viestintä: Microsoft Teams / o365: Tuotekehitysstudio 2025 20 op
5) Julkinen viestintä: LAB Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 448 h:n ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan (4 pv/vk) sekä opiskelijan itse määrittelemään 92 h:n itsenäiseen työskentelyyn.

- Harjoitustehtävät noin 60 %.
- Luennot, vierailut, ohjauskeskustelut ja moniala-workshopit yhteensä noin 40 %.

Sisältö

Opetus integroidaan yritysten ja hankkeiden kanssa yhteistyössä toteuttaviin muotoilun tuotekehitysprojekteihin, jossa opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja workshopeissa toiminnasta vastaavien opettajien ja yritysmentoreiden ohjauksessa.

Opintojakson asiantuntijaluennot, yritys- ja tapahtumavierailut tukevat projekteissa tarvittavia osaamissisältöjä, esim. Innovaatioprosessit, tuotekehitykseen sisältyvät roolit/tehtävät, tuotekustannusten suunnittelu, tuotealuekohtaiset vaatimukset (testaus, standardit jne), projektinhallinta sekä tuotekehityksen presentointimenetelmät.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävät hyväksytyt opinnot:
Asiantuntijan viestintätaidot, Visuaaliset suunnitteluvälineet, Esitystekniikat, Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys sekä Tuotemuotoilustudio.

Edeltävä CAD osaaminen:
* Rhinoceros 3D (perusteet) tai/ja SolidWorks 3D (perusteet) tai vastaavien mallinnusohjelmien perusteet.
* 3D- lankatulostus, perusteet.
* Adobe Photoshop, Adobe Illustrator ja Adobe InDesign - ohjelmistojen (perusteet) tai vastaavien ohjelmien perusteet

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, lukujärjetyksen mukainen läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen kaikkina lukujärjestykseen merkittyinä päivinä.

Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu hyvin.
Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.

Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on suoritettu kiitettävästi.
Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta.
Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta.

Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 17.12.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
  • Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
  • Ari Känkänen, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opiskelijan itsenäinen studiotyöskentely Lahden kampuksella ja studion vierailijaluennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Studioesitykset, arviointi ja kurssipalaute (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Ari Känkänen, studio-opetus ja -ohjaus
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus
  • Opiskelijan itsenäinen studiotyöskentely Lahden kampuksella ja studion vierailijaluennot
  • Studioesitykset, arviointi ja kurssipalaute

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tarkoituksenmukaisesti teollisen muotoilun ja innovaation menetelmiä
- analysoida toimeksiannon sekä toimia sen päämäärien ja rajoitteiden mukaisesti
- tuottaa toimeksiantoon vastaavia muotoiluratkaisuja

- soveltaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti tuotekehityksen prosesseja ja menetelmiä
- tuottaa prototyyppejä suunnittelutyön yhteydessä
- työskennellä monialaisen tuotekehitystiimin jäsenenä
- esitellä muotoillun tuotteen toimeksiantajalle ja dokumentoida suunnittelutyötä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot, messu- ja yritysvierailut. Harjoitustehtävät ja kaikki opintojakson kehittämisprojektit toteutetaan hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Ajoitus ja läsnäolo

4.9.-17.12.2024
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja lähdemateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson teams-ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

Kaikki opintojakson harjoitustehtävät ja kehittämisprojektit toteutetaan hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19 )
Erikseen sovitut virtuaalitapaamiset ja -kokoukset: Microsoft Teams / o365: Tuotemuotoilustudio 20 op/ects)
Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
Luottamuksellinen viestintä: Microsoft Teams / o365: Tuotemuotoilustudio & Product Design Studio 20 op/ects
Julkinen viestintä: LAB Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 328 h:n ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan (3 pv/vk) sekä opiskelijan itse määrittelemään yli 200 h:n itsenäiseen työskentelyyn.

- Harjoitustehtävät noin 70 %.
- Luennot, vierailut, ohjauskeskustelut ja moniala-workshopit noin 30 %.

Sisältö

Opetus integroidaan yritysten ja hankkeiden kanssa yhteistyössä tehtäviin muotoiluprojekteihin, jossa opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja workshopeissa toiminnasta vastaavien opettajien ja yritysmentoreiden ohjauksessa.

Opintojakson asiantuntijaluennot, yritys- ja messu/tapahtumavierailut tukevat projekteissa tarvittavia osaamissisältöjä, esim. projektityöskentely ja projektinhallinta, luovat suunnittelumenetelmät, prototypointi ja testaus ja tuotemuotoilun presentointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävät hyväksytyt opinnot:
Asiantuntijan viestintätaidot, Visuaaliset suunnitteluvälineet, Esitystekniikat, Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys.

Edeltävä CAD osaaminen:
* Rhinoceros 3D (perusteet) tai/ja SolidWorks 3D (perusteet) tai vastaavien mallinnusohjelmien perusteet.
* 3D- lankatulostus, perusteet.
* Adobe Photoshop, Adobe Illustrator ja Adobe InDesign - ohjelmistojen (perusteet) tai vastaavien ohjelmien perusteet

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen.

Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät toteutettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät suoritettu kiitettävästi. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.

Sisältö

Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointiasteikko

1-5