Siirry suoraan sisältöön

Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Muotoilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Muotoilija (AMK), teollinen muotoilu 23S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTITEMU23S)
Muotoilija (AMK), teollinen muotoilu 22S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTITEMU22S)
Muotoilija (AMK), teollinen muotoilu 21S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(TEMU21SLTI)
Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Kimmo Kukkonen
Opetusryhmät
  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää materiaalille ja valutekniikalle ominaisia valmistusmenetelmiä ja rakenteellisia muotoja
- kertoa mallineista ja muottitekniikoista sekä kuvailla keramiikan valutekniikkaa
- valmistaa yksinkertaisia mallineita ja muotteja sekä valaa esineitä savesta ja lasittaa niitä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
  • Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Toteutuksen opetusryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ammatillinen kasvu 3 - 1 op

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Ajoitus ja läsnäolo

80%
27 tuntia = 1 op.

Oppimisympäristö

Opetus ja työskentely Teams-verkossa ja tarvittaessa kampuksella ja kentällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 tuntia

Sisältö

Itsenäistä visuaalista ja kirjallista työskentelyä. Ryhmätyöskentelyä. Reflektointia ja keskusteluja.

Arviointimenetelmät

Lehtorin arviointi. Tarvittaessa itse- ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

03.09.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Industrial Design (2020, 2021)
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Olli Seppälä
  • Sami Hyyryläinen
Opetusryhmät
  • Olli Seppälä, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Vierailijaluennot, ekskursiot ja projektityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIID22S
    Bachelor's Degree Programme in Industrial Design 22S Lahti
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Olli Seppälä, studio-opetus ja -ohjaus
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus
  • Vierailijaluennot, ekskursiot ja projektityöskentely

Osaamistavoitteet

The student is able to
- design solutions for the needs of personal and public mobility
- present their concepts and designs both visually and by prototyping
- take a systemic approach to mobility solutions and design solutions that take sustainability and regulatory issues into account.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson opetus toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena sekä englannin, että suomen kielillä. Opetus ja oppiminen tapahtuu pääosin projektitöiden puitteissa ja niiden ympärillä.

Toteutus sisältää opettajien, vierailevien yritysten ja alumnien luentoja sekä erikseen sovittuja, mahdollisia yritys- ja messuvierailuja.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja lähdemateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson Teams-ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

Osa opintojakson harjoitustehtävistä ja kehittämisprojekteista voidaan toteuttaa hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja ohjaus:
LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19).
Erikseen sovitut virtuaalitapaamiset ja -kokoukset:
Microsoft Teams / o365.
Opintojakson palautteet:
Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen).
Luottamuksellinen viestintä:
Microsoft Teams / o365.
Julkinen viestintä:
LAB Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu opiskelijan 540 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn lähi- tai virtuaalitoimintaan (noin 3 pv/vk) sekä opiskelijan itse määrittelemään ja ohjaajille esitettävään yli 200 h:n itsenäiseen työskentelyyn.

- Harjoitustehtävät noin 70 %.
- Luennot, vierailut, ohjauskeskustelut ja moniala-workshopit noin 30 %.

Sisältö

Opetus integroidaan muotoiluprojekteihin, jossa opiskelijat työskentelevät yksilöinä tai työpareina workshopeissa toiminnasta vastaavien opettajien ja yritysten edustajien ohjauksessa.

Opintojakson asiantuntijaluennot, yritys- ja messu-/tapahtumavierailut tukevat projekteissa tarvittavia osaamissisältöjä, esim. projektityöskentely ja projektinhallinta, luovat suunnittelumenetelmät, systeemisuunnittelu, prototypointi ja testaus sekä tuotemuotoilun presentointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävät 2-3. vuoden hyväksytyt muotoilun opinnot ja:
* Sustainable Design -studio tai vastaava
* Tuotemuotoilustudio tai vastaava
* Tuotekehitysstudio tai vastaava.

Edeltävä ohjelmisto-osaaminen:
* Joko PowerPointin, Miron, Canvan tai Figman perusteet.
* Joko Rhinoceros 3D:n, SolidWorks 3D:n tai vastaavien mallinnusohjelmien perusteet.
* 3D- lankatulostus, perusteet.
* Adobe Photoshop, Illustrator ja InDesign - ohjelmistojen tai vastaavien ohjelmistojen perusteet.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen.

Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät toteutettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät suoritettu kiitettävästi. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana vähintään yhdellä.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

02.09.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

20 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
  • Mika Huovinen
  • Sami Hyyryläinen
  • Ville-Veikko Huhtanen
Vastuuopettaja

Ville-Veikko Huhtanen

Opetusryhmät
  • Ari Känkänen, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ville Huhtanen, VÄRI / studio-opetus ja -ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Vierailijaluennot, ekskursiot ja projektityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Ari Känkänen, studio-opetus ja -ohjaus
  • Sami Hyyryläinen, studio-opetus ja -ohjaus
  • Ville Huhtanen, VÄRI / studio-opetus ja -ohjaus
  • Vierailijaluennot, ekskursiot ja projektityöskentely

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää tarkoituksenmukaisesti teollisen muotoilun ja innovaation menetelmiä
- analysoida toimeksiannon sekä toimia sen päämäärien ja rajoitteiden mukaisesti
- tuottaa toimeksiantoon vastaavia muotoiluratkaisuja

- soveltaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti tuotekehityksen prosesseja ja menetelmiä
- tuottaa prototyyppejä suunnittelutyön yhteydessä
- työskennellä monialaisen tuotekehitystiimin jäsenenä
- esitellä muotoillun tuotteen toimeksiantajalle ja dokumentoida suunnittelutyötä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson opetus toteutetaan pääasiassa lähiopetuksena suomen, ja tarvittaessa, osin englannin kielillä.

Opetus ja oppiminen tapahtuu pääosin projektitöiden puitteissa ja niiden ympärillä. Harjoitustehtävät ja kaikki opintojakson kehitysprojektit toteutetaan hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Toteutus sisältää opettajien, vierailevien yritysten ja alumnien luentoja sekä erikseen sovittuja, mahdollisia yritys- ja messuvierailuja.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja lähdemateriaali jaetaan opintojakson aikana opintojakson Teams-ryhmässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

Kaikki opintojakson harjoitustehtävät ja kehittämisprojektit toteutetaan hanke- tai työelämäyhteistyönä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollinen uusintamahdollisuus tulee perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan/opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja ohjaus:
LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19).
Erikseen sovitut virtuaalitapaamiset ja -kokoukset:
Microsoft Teams / o365.
Opintojakson palautteet:
Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen).
Luottamuksellinen viestintä:
Microsoft Teams / o365.
Julkinen viestintä:
LAB Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu opiskelijan 540 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan (3 pv/vk) sekä opiskelijan itse määrittelemään yli 200 h:n itsenäiseen työskentelyyn.

- Harjoitustehtävät noin 70 %.
- Luennot, vierailut, ohjauskeskustelut ja moniala-workshopit noin 30 %.

Sisältö

Opetus integroidaan yritysten ja hankkeiden kanssa yhteistyössä tehtäviin muotoiluprojekteihin, jossa opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja workshopeissa toiminnasta vastaavien opettajien ja yritysmentoreiden ohjauksessa.

Opintojakson asiantuntijaluennot, yritys- ja messu/tapahtumavierailut tukevat projekteissa tarvittavia osaamissisältöjä, esim. projektityöskentely ja projektinhallinta, luovat suunnittelumenetelmät, prototypointi ja testaus ja tuotemuotoilun presentointi.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävät 2. vuoden hyväksytyt muotoilualan opinnot:
Asiantuntijan viestintätaidot, Visuaaliset työvälineet, Esitystekniikat, Johdatus muotoiluun, Ergonomia ja esteettömyys. CAD, 3D ja visualisointi sekä Rakenne ja materiaali.

Edeltävä ohjelmisto-osaaminen:
* Joko PowerPointin, Miron, Canvan tai Figman perusteet.
* Joko Rhinoceros 3D:n, SolidWorks 3D:n tai vastaavien mallinnusohjelmien perusteet.
* 3D- lankatulostus, perusteet.
* Adobe Photoshop, Illustrator ja InDesign - ohjelmistojen tai vastaavien ohjelmistojen perusteet.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen.

Arviointi numeroasteikolla 1-5. Mikäli harjoitustyöt palautetaan myöhässä, alenee arvosana yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät toteutettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla. Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin. Harjoitustehtävät suoritettu kiitettävästi. Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta. Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta. Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sami Hyyryläinen
  • Heli Kamaja
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Aiheseminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Suunnitteluseminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opinäytetyön ohjaus Petteri Venetjoki (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opinäytetyön ohjaus Sami Hyyryläinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Aiheseminaari
  • Suunnitteluseminaari
  • Opinäytetyön ohjaus Petteri Venetjoki
  • Opinäytetyön ohjaus Sami Hyyryläinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari kampuksella.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen. 

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa on pakollista. 

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Thesis learning materials are distributed in the thesis-related Research and Development course.  

Lab Thesis Guide. 

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa. 

Työelämäyhteistyö

Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.

Oppimisympäristö

Moodle, Teams ja kampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytteen suunnittelua koskeva osa on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h).

Sisältö

Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidettävästä infotilaisuudesta.

Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämä opintojakso suoritetaan siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään suunnitteluseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva pakollinen 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.  

Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syys-lokakuussa. Suunnittelu vaihtuu toteutuksen opintojaksoon marras-joulukuussa, kun suunnitteluseminaari on pidetty.  

Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:  
1. Info  
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen  
3. Aiheseminaari  
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi
5. Tiedonkeruu
6. Suunnitteluseminaari

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinnäytteen tekemisen voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaareihin, opponointiin ja ohjaukseen.  

Osaamisperustainen arviointi:  
Opiskelija osaa kehittää tai hankkia itselleen soveltuvan aiheen
Opiskelija osaa laatia opinnäytetyösuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä. 
Opiskelija osaa kerätä tietoperustaa työlle ja laatia työlle rakennemallin
Opiskelija osaa presentoida tiedonkeruunsa ja rakennemallinsa sekä keskustella niistä.

Arviointiasteikko

1-5