Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus

Tutkinto:
Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Medianomi (ylempi AMK)
Muotoilija (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Kulttuuriala (ylempi AMK), muotoiluajattelu ja asiakaskokemus 24S, Lahti
Tunnus
(MLTIYMUAS24S)
Kulttuuriala (ylempi AMK), muotoiluajattelu ja asiakaskokemus 23S, Lahti
Tunnus
(MLTIYMUAS23S)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 25.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus
Opettaja
  • Milla Mäkinen
Ryhmät
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- seurata oman asiantuntijuusalansa kehittämistä
- arvioida kriittisesti asiantuntijuusalalla uusinta tietoperustaa ja -lähteitä
- kehittää ja johtaa toimintaa uusimman tietoperustan ja innovaatiotiedon perusteella

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan opinnollistamalla omaa tiedon ja osaamisen hankintaa työelämässä: konferensseja, seminaareja, messuja, työprojekteja, tms. Suoritus toteutetaan kirjoittamalla oman tutor-opettajan kanssa sovitusta aihekokonaisuudesta analyyttinen raportti. Raportilla viitataan YAMK-tason pohdintaan siitä, mitä olennaista kehittämiseen liittyvää perehdytystä aineistosta löytyy: sovellettavissa olevia menetelmiä, kokemuksellista oppimista ja sovellettavia muutoksia kehittämiseen tai tuloksia, joista voi oppia. Näitä reflektoidaan YAMK-tason raportissa joko omaan työhön tai opinnäytetyöhön.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson voi suorittaa joustavasti lukuvuoden aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Omaan osaamiseen liittyvä kirjallisuus. Lisäksi voidaan hyödyntää muotoiluajattelun peruskirjallisuutta.

Työelämäyhteistyö

Opiskelijan oma työnantaja tai muu omaan osaamiseen liittyvä organisaatio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektin suorittaminen tai tilaisuuteen, tapahtumaan tai konferenssiin osallistuminen ja analyyttisen YAMK-tasoisen raportin kirjoittaminen yht. 133 h

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu asteikkoon hyväksytty / hylätty.

Suoritus voidaan hylätä tai raporttiin pyytää täydennystä mikäli raportissa osoitettu tietoperusta on suppea ja/tai perustelematon, sekä osoittaa asiantuntijamaista perehtyneisyyttä pinnallisesti. Lähteet eivät ole tarkoituksenmukaisia. Lähdemerkinnät ja viitteet puuttuvat ja/tai ne ovat virheellisiä eikä niissä noudateta asianmukaista ohjeistusta. Opiskelija osoittaa tietoperustansa rakentumisen heikosti eikä tunnista alansa muutostarpeita. Kirjallinen ja visuaalinen viestintä on hyvin heikkoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Tietoperusta on suppea ja/tai osin perustelematon, sekä osoittaa asiantuntijamaista perehtyneisyyttä pinnallisesti. Lähteet eivät ole tarkoituksenmukaisia ja/tai niitä on käytetty sattumanvaraisesti. Lähdemerkinnät ja viitteet puuttuvat ja/tai ne ovat virheellisiä eikä niissä noudateta asianmukaista ohjeistusta. Opiskelija osoittaa tietoperustansa rakentumisen heikosti eikä tunnista alansa muutostarpeita. Kirjallinen ja visuaalinen viestintä on hyvin heikkoa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Heikki Nuutinen
Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMDR24S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Students
know how to justify and apply the different ideation and analysis tools and means of brand management and development
know how to analyse, build and manage brand identity in the recommendation based markets with multiple channels and visual means

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

This is a virtual course where You complete assignments on analysing and developing brand solutions. Before accepting to course, you are required to do prework. Study material is in the Moodle consists of the meaning of brand and the different aspects and modern methods of brand development and management, including examples of visual communication of brands. Additional reading material is also recommended for those interested in it. The tasks demand to analyse and developing some real brand. Task one is the brand analysis according to the subtasks and methods are given in the Moodle material. Task two is brand development, according to the subtasks and methods are given in the Moodle material. At the end, you also need to comment on some other student's tasks. Joint feedback is given after the return day of the task.

Ajoitus ja läsnäolo

You can apply for the course by writing a summary of given materials (see the Moodle-page). After accepted return of summary, You will be given task to analyze and develop a brand of your choise and the assess work of one fellow student. After this you will have joint feedback from the teachers and give your own course feedback in Moodle.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Detailed study material in the Moodle.
Pre-course readings:
BOOKS
CATHARINE SLADE: Creating a Brand Identity: A Guide for Designers (2016) Link for ebook in Finna (accessible with your student credentials) https://masto.finna.fi/Record/nelli16_phkk.3710000000666545
Link for the eBook in Amazon, for reading reviews and buying if interested https://www.amazon.com/Creating-Brand-Identity-Guide-Designers-ebook/dp/B01FFNHEV4/ref=tmm_kin_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=
REQUIREMENT:
The whole book
KOTLER, PHILIP; KARTAJAYA, HERMAWAN; SETIAWAN, IWAN Marketing 4.0 (2016)
Link for ebook in Finna (accessible with your student credentials) https://masto.finna.fi/Record/nelli16_phkk.3710000000952392 Link for the eBook in Amazon, for reading reviews and buying if interested https://www.amazon.com/Marketing-4-0-Moving-Traditional-Digital-ebook/dp/B01MXMZE4T
REQUIREMENT:
Prologue "From Marketing 3.0 to Marketing 4.0" (pages XV-XVII on start of the book)
Chapter 4 on Part II: "Marketing 4.0 in the Digital Economy" (pages 65-75 in printed book)
Chapters 8-11 + epilogue on Part III (pages 107-171 in printed book) "Tactical Marketing Applications in the Digital Economy"

Oppimisympäristö

Virtual in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Read and listen to the resource material (23 hours of workload). You can also get to know the brand related issues by reading or browsing some literature and lists of the books is available in the material.
2. Choose a company or an organisation for brand analysis. Analyse this brand according to the instructions given in the section 2 (40 hours of workload, 40 % of the assessement grade).
3. Make a plan for the development of the brand according to the instructions given in the section 3 (60 hours of workload, 50 % of the assessement grade)
4. Comment on and assess some other student's analysis and development plan in the comment discussion folder on the section 4 (10 hours of the workload, 10 % of the assessement grade)

Sisältö

The course content is about the meaning of brand and the different aspects of and methods for brand development and management. The tasks include both brand analysis of an existing brand and a connected brand development task. The transfer from the abstract brand vision and attributes to the concrete touchpoints and visualisations is important part of the tasks.

Arviointimenetelmät

The assessement is from the brand analysis task 40 % of the grade and the brand development task 50 % of the grade. The justifications of the analysis and development results presented are a vital part of the assessement. The comments on other students work will be 10 % of the grade.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Student
knows how to apply the different brand analysis and development tools as a means to develop the brand identity according to the business strategy
knows how to develop and renew for the brand execution relevant multiple channels and visual means according to the brand identity and customer/stakeholder demands.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Student
demonstrates capabilities in developing brand considering entrepreneurial value
Is capable of finding connections between multiple channels and visual means for branding providing for consistency in brand execution.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Student
demonstrates capabilities in leading the brand development and the connected, thoroughly justified value solutions
is capable of creating innovative solutions for the brand challenges.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus
Opettaja
  • Milla Mäkinen
  • Mirja Kälviäinen
  • Harri Heikkilä
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnäytetyöprosessiin kuuluu pakollinen 1 op:n luento ja Moodle-tentit tutkimuksellisesta kirjoittamisesta. Alakohtaisen luennon aikataulu ja muut vaihtoehdot ovat täällä info-Moodlessa (älä kirjaudu):
https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=5401
Tuonne info-Moodleen tulevat myöhemmin myös kevään luentovaihtoehdot.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3.5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus
Opettaja
  • Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta-, arvonluonti- ja toimintamalleja soveltamalla systeemistä ajattelua, tulevaisuus-, kartoittamis-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisen tason haasteiden ratkomisen työvälineenä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja valmistautumisena keskustelemaan ja tekemään ryhmätyötä materiaalin pohjalta. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä tutustutaan luentona, tehtävinä ja keskusteluna strategiseen muotoiluun. Ennakkomateriaalia käytetään pohjana ryhmissä toisena lähiopetuspäivänä, jolloin tutustutaan systeemiseen ajatteluun ja yhteissuunnittelun menetelmiin ja strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin kysymyksiin. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan yhteissuunnittelun suunnittelun ja toteuttamisen harjoitus ennakointisprinttinä ja neljäntenä puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, systeemisen ajattelun, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.

Ajoitus ja läsnäolo

Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 14.3. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 15.3. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista 11 h
pe 28.3. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 29.3. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 1.5.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli- ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Moodleaineistot: Co-design ja Strategic design.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan ennakointisprintti ASKO (Asiakaskokemuksen kehittyvät menetelmät) -hankkeeseen liittyen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 14.3. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 15.3. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista 11 h
pe 28.3. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 29.3. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 1.5.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit, systeeminen ajattelu ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.

Arviointimenetelmät

Arviointi kohdistuu ryhmässä tapahtuvan yhteisuunnittelun suunnittelun ja totetuksen harjoitukseen ja opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Ryhmässä tehtävä ennakointisprintti muodostaa 40 % arvosanasta ja itsenäinen lopputehtävä 60 % arvosanasta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus
Ryhmät
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisen käyttäjätestauksen
- kosketusnäyttöisille laitteille suunnittelun erityispiirteitä
- moderneja asiantuntija-arvioinnin menetelmiä ja raportoinnin
- toteuttaa vuorovaikutteisen prototyypin mobiiliohjelmistosta.

Arviointiasteikko

1-5