Siirry suoraan sisältöön

Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tradenomi (ylempi AMK), asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen 25K, verkko-opinnot
Tunnus
(LLPRYASLI25KV)
Tradenomi (ylempi AMK), asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen 24K, verkko-opinnot
Tunnus
(LLPRYASLI24KV)
Tradenomi (ylempi AMK), asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen 23K, verkko-opinnot
Tunnus
(LLPRYASLI23KV)
Tradenomi (ylempi AMK), asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen 22K, verkko-opinnot
Tunnus
(YASLI22KVLPR)
Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

20.03.2025 - 22.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Jaani Väisänen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • LLPRYASLI25KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 25KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Tentti
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa tunnistaa asiakaskokemuksen kannalta tärkeimpiä sisäisiä ja ulkoisia tietolähteitä
- osaa yhdistää sisäisistä ja ulkoisista tietolähteistä saatavaa asiakastietoa
- osaa muodostaa liiketoimintaa kuvaavia tunnuslukuja asiakasdatasta
- osaa toteuttaa asiakasdataan perustuvaa kuvailevaa ja ennustavaa analyysiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla on verkossa pidettäviä luentoja sekä itseopiskelumateriaalia. Opiskelijat tekevät kurssin aihealueisiin liittyvän harjoitustyön sekä tentin.

Ajoitus ja läsnäolo

20.3.2025 - 22.5.2025. Verkkoluennot to 20.3.2025, to 10.4.2025, to 8.5.2025. Verkkoluennot eivät ole pakollisia mutta suositeltavia. Luennot ajoittuvat opintojakson alkupäähän, ja niissä käytävien tietojen pohjalta suoritetaan kurssin muut tehtävät.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luento- ja itseopiskelumateriaali. Muut opettajan osoittamat materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssi suoritetaan vain esitetyn mallin mukaan

Työelämäyhteistyö

Kurssin harjoitustyö on mahdollista suorittaa esim. omalla työpaikalla tai omassa yrityksessä.

Uusintamahdollisuudet

Tentti viimeisten luentojen ja harjoitusten jälkeen. Kaksi uusintatenttiä erikseen ilmoitettuina ajankohtina.

Oppimisympäristö

Opiskelu tapahtuu verkossa. Kurssimateriaali, tiedotus, harjoitustöiden palautus ja tentti moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on 5op = 135 tuntia.

Lähiopetus 12 tuntia
Itsenäinen opiskelu 50 tuntia
Harjoitustyö 50 tuntia
Tenttiin valmistautuminen 21 tuntia
Tentti 2 tuntia

Sisältö

Asiakaskokemuksen liittyvät sisäiset ja ulkoiset tietolähteet
Sisäisen ja ulkoisen asiakastiedon yhdistäminen liiketoiminnan näkökulmasta
Asiakasdatasta muodostettujen liiketoimintaa kuvaavien tunnuslukujen laskeminen
Asiakasdata osana asiakkuudenhallintajärjestelmää

Arviointimenetelmät

Harjoitustyö hyväksytty/hylätty
Tentti

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan, kun opiskelija ei ole saavuttanut kurssin oppimistavoitteita. Opiskelija ei ymmärrä asiakasanalytiikan osa-alueita, eikä osaa näyttää mitään aiheeseen liittyviä oppimistuloksia tentissä ja tehtävissä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa nimetä yrityksen ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä
Opiskelija tietää, miksi ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä yhdistetään
Opiskelija osaa nimetä joitain asiakasanalytiikan tunnuslukuja
Opiskelija tietää, mikä rooli asiakasdatalla on asiakkuudenhallintaprosessissa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja löytää yrityksen ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä
Opiskelija osaa yhdistää ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä
Opiskelija osaa laskea asiakasanalytiikan tunnuslukuja
Opiskelija osaa hyödyntää asiakasdataa asiakkuudenhallintaprosessissa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja löytää yrityksen strategialle keskeisiä ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä
Opiskelija osaa yhdistää ulkoisia ja sisäisiä tietolähteitä luoden strrategisesti kiinnostavaa uutta tietoa
Opiskelija osaa laskea yrityksen strategian kannalta tärkeimpiä asiakasanalytiikan tunnuslukuja sekä muokata niitä tarpeen mukaan
Opiskelija osaa suunnitella ja implementoida asiakasdatalähtöisen asiakkuudenhallintaprosessin

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

20.02.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Mika Tonder
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRYASLI25KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 25KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa määritellä asiakaskokemuksen termistön, käyttökohteet ja merkityksen liiketoiminnalle
- osaa rakentaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen yrityksen asiakkuuksista ja mahdollisuuksista
- osaa määrittää ja kuvata yrityksen asiakaspolun eri asiakasryhmille
- osaa muodostaa mitattavan kokonaiskuvan asiakaskokemuksen merkityksestä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus. Lähiopetus verkossa: streamatut luentovideot saatavilla videotallenteina. Opintomateriaali ja -tehtävät jaetaan opintojakson Moodlealustalla. Itsenäinen harjoitustyö.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkoluennot Teamsissa ovat 20.2. ja 6.3. sekä 24.4. ja 15.5. klo 17-20. Teams-linkki on opintojakson Moodle-alustalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintomateriaali ja kirjallisuus saatavilla/ilmoitetaan Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista suoritusta

Työelämäyhteistyö

Henkilökohtainen harjoitustyö organisaatiolle

Uusintamahdollisuudet

Henkilkohtaisia tehtäviä voi uusia

Oppimisympäristö

Moodle -oppimisalusta, videokokouskanavat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä, 135 tunnin työmäärä. Lähiopetus 16 h, itsenäinen työskentely 119 h.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään asiakaskokemuksen elementteihin sekä keskeisiin käsitteisiin ja malleihin. Opintojaksolla käytetään asiakaspolun strategista näkökulmaa, johon sisältyvät kosketuspisteet, asiakaskokemuksen kehittäminen monikanavaisessa ympäristössä. Harjoitustyö, jossa sovelletaan opittua.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytetä aiempien opintojaksojen suorittamista.

Arviointimenetelmät

Kokonaisarvosana muodostuu opintojakson kaikkien osa-alueiden yhteisvaikutuksesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja oppimistavoitteita tai osasuorituksia puuttuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojaksolle asetetut oppimistavoitteet tyydyttävästi.Hän hallitsee peruskäsitteet sekä osaa soveltaa oppia käytäntöön tyydyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojaksolle asetetut oppimistavoitteet hyvin. Hän hallitsee käsitteet ja millit hyvällä tasolla sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön hyvin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojaksolle asetetut oppimistavoitteet kiitettävästi. Hän hallitsee käsitteet ja mallit kiitettävällä tasolla sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön kiitettävästi.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 07.01.2025

Ajoitus

21.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Sami Lanu
Opetusryhmät
  • Verkkoluennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • LLPRYASLI25KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 25KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluennot
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää brändin merkityksen
- osaa hallita brändejä
- osaa hyödyntää eri brändistrategioita ja -hierarkioita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Virtuaalinen kurssi
Moodle toimii kurssin pohjana
Kaikki materiaali, keskustelu ja palautukset tehdään Moodleen
Verkkoluentoja 3 kpl (linkki luennoille Moodlessa)
23.1.2025 klo 17-20
6.2. klo 17-20
3.4. klo 17-20
Itsenäistä opiskelua
Tehtäviä
Viimeinen isompi "analyysityö", joka arvioidaan.
Palaute kurssin jälkeen.

Ajoitus ja läsnäolo

verkkluennot 3 kpl pakolliset (pitää korvata jos ei pääse paikalle)
Muuten itsenäisesti Moodlessa ilmoitettujen aikataulujen mukaan

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerrotaan kurssilla

Oppimisympäristö

Moodle ja verkkoluennot (Teams/Zoom)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 cr luennot
3 cr itsenäinen oppimismateriaali ja muut tehtävät
1 cr loppuanalyysityö

Sisältö

Brändin historia
Brändin merkitys ja arvo, perusteet
Brändihierarkian perusteet
Brändin määrittelyn perusteet
Caseja

Arviointimenetelmät

Tehtävät hyväksytysti suoritettu
Viimeinen isompi analyysityö arvioidaan 0-5 asteikolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtävä tekemättä tai lähteitä ei käytetty eikä sisällöllisesti asialliinen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin mutta lyhyesti ja pintapuolisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin mutta kevyesti. Analysointi, pohdinta, jatkojalostus kevyttä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin kattavasti, ristiin arvioiden ja hyvien käytänteiden mukaisesti.
Analysointi, pohdinta, jatkojalostus syvää ja perusteltua.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

30.01.2025 - 08.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Minna Ikävalko
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRYASLI24KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 24KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa arvoverkostot osana liiketoiminnan kokonaisuutta ja sen kehittämistä
- arvioida toimialan arvoverkoston toimijoiden nykytilaa ja tulevaa kehitystä
- soveltaa hankittua tietoa yrityksen liiketoiminnan strategisessa kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan virtuaalisesti.
Verkkoluennot/seminaarit lukujärjestyksen mukaisesti.
Harjoitustyöt, itsenäinen opiskelu.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan 30.1. - 8.5.2025 välisenä aikana teamsissa/zoomissa. Linkit tulevat aina opintojakson Moodleen.

30.1.2025 klo 17-20 Verkkoluento. Osallistuminen vaaditaan.
13.3.2025 klo 17-20 Ohjausklinikka. Vapaaehtoinen osallistuminen.
8.5.2025 klo 17-20 Seminaari. Osallistuminen vaaditaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Moodle ja Teams/zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5op = 135h opiskelijan työtä.

Verkkoluennot
Harjoitustyöt
Seminaari/tentti

Sisältö

Verkoston määritelmä ja verkoston rakentuminen.
Erilaiset verkostotyypit
Liiketoimintaklusterit
Arvonluonti ja liiketoiminta verkostoissa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle voivat osallistua vain YAMK-tutkintoa suorittavat opiskelijat (ja avoimen AMK:n kautta henkilöt, joilla on YAMK-tasoiseen opintoon vaadittava pohjakoulutus).

Arviointimenetelmät

Arviointiasteikko 0-5
Harjoitustyöt
Seminaarit

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tunnistaa verkostoitumisen perusajatuksen ja merkityksen liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää verkostoitumisen tasot ja verkostoitumisen merkityksen liiketoiminnassa. Opiskelija ymmärtää kuinka verkostoituminen vaikuttaa liiketoiminnan kehittämiseen, ja osaa analysoida sitä perustasolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa hakea ja analysoida tietoa kuinka verkostoitumalla voidaan vaikuttaa liiketoiminnan, toimialan sekä verkostojen kehittämiseen. Opiskelija osaa analysoida sekä soveltaa tietoa verkostoitumisen merkityksestä liiketoiminnan kehittämisessä jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

13.02.2025 - 10.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Jukka Sirkiä
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • LLPRYASLI24KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 24KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää strategisen suunnittelun ja johtamisen käsitteet ja strategisen johtamisen osana organisaatioiden toimintaa
- osaa analysoida organisaation omaa toimintaa strategisesta näkökulmasta
- ymmärtää toimintaympäristön ja kilpailutekijöiden vaikutukset organisaation toimintaan
- osaa rakentaa analyysin pohjalta organisaatiolle strategisen suunnitelman ja soveltaa sitä johtamistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetuskerrat toteutetaan Zoomin tai Teamsin välityksellä tiimityöskentelynä ja intensiivisenä yrityssimulaationa. Tiimityöskentelynä opiskelijaryhmät toteuttavat tiimitehtäviä ja mahdollisesti strategiatehtävän työelämän yrityscaselle sekä yrityssimulaatiossa toteutetaan yrityksen strateginen johtamisen simulaatio. Tiimit muodostetaan ja tiimityöskentely alkaa jo ensimmäisellä kerralla, joten ole mukana. Kurssin Moodlesta löytyvät kurssin keskeiset aineistot ja myös tarvittavat Zoomin tai Teamsin linkit.

Yrityksen eri sidosryhmät, omistajat ja sijoittajat painottavat ESG:n merkitystä yhä enemmän.
Kurssilla huomioidaan johtamisen vaatimuksia yritysten vastuullista liiketoimintaa kohtaan, erityisesti taloudellisen vastuullisuuden näkökulmista. ESG-tekijöillä (Environmental, Social ja Governance) tarkoitetaan yritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen sekä hallintotapaan liittyviä asioita.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutetaan koulutusohjelman päivinä lukujärjestyksen mukaisesti. Tiimityöt ja yrityssimulaatio toteutetaan enimmäkseen lähiopetuksen ulkopuolella.

Liiketoimintastrategiat tapaamiskerrat Teamsillä, ole mukana:
TO 13.2.2025 klo 17
TO 20.3.2025 klo 17
TO 10.4.2025 klo 17

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintomateriaali on saatavilla Moodlessa. Tukimateriaalina toimii kirjallisuus: Kim, W. Chan & Mauborgne, Renee. Sinisen meren strategia. Talentum, 2015 ja Mika Kamenskyn kirja: Strateginen johtaminen ja Menestyksen timantti.
Lisäksi tarvitaan omaehtoista tiedonhakua.

Työelämäyhteistyö

Tiimityönä toteutettava strategiatehtävä tai tilanteen mukaan vaihtoehtoiset tiimitehtävät.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom tai Teams, yrityssimulaation sovellus ja itsenäinen työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opintojaksolla opitaan liiketoiminnan strategisen johtamisen ja suunnittelun perusteet. Strategisen johtamisen viitekehystä sovelletaan tiimitöissä ja yrityssimulaatiossa. Tarkempi kuvaus löytyy kurssin Moodlesta.

Arviointimenetelmät

Arvioinnissa huomioidaan tiimitehtävät, oppimispäiväkirja ja myös yrityssimulaatiossa menestyminen. Tarkempi kuvaus löytyy kurssin Moodlesta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja oppimistavotteita tai opiskelijalta puuttuu kurssin osasuorituksia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee strategisen johtamisen keskeiset käsitteet, teoriat ja analyysit sekä ymmärtää niiden hyödyntämisen strategisten valintojen tekemisessä sekä strategian merkityksen liiketoiminnan kehittämisen välineenä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee monipuolisesti strategiaan liittyviä peruskäsitteitä, teorioita ja analyysejä sekä ymmärtää niiden yhteyden myös omaan työhön. Opiskelija osaa hyödyntää analysoitua tietoa ja perustella kehittämiseen liittyviä toimenpide-ehdotuksia. Opiskelija kykenee tutkimaan ja arvioimaan yrityksen toimintaympäristöä, kysyntää sekä asiakas- ja kilpailutilannetta strategisten analyysien avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida kriittisesti strategiatyöhön liittyviä teorioita, keskeisiä käsitteitä ja analyysejä sekä perustella niiden käyttöä liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Opiskelija osaa hyödyntää teorioita liiketoiminnan eri osa-alueiden strategisen tason tarkastelussa ja kykenee analyyttiseen tarkasteluun.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Anu Kurvinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRYASLI24KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 24KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakkaan ostokäyttäytymistä ja sen muutoksia
- osaa tunnistaa tuloksellisen myynnin keskeiset tekijät myyntiprosessissa
- ymmärtää asiakassuhteiden merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kolme vuorovaikutteista verkkotapaamiskertaa, joihin kaikkiin on suositeltavaa osallistua.
Itsenäinen työskentely kurssitehtävien parissa.

Ajoitus ja läsnäolo

26.9. Klo 17 - 21 Vuorovaikutteinen verkkotyöskentely
31.10. Klo 17 - 21 Vuorovaikutteinen verkkotyöskentely
28.11. Klo 17 - 21 Vuorovaikutteinen verkkotyöskentely, Kirjadialogi - Osallistumista edellytetään (Mikäli osallistuminen on mahdotonta, ole yhteydessä luennoitsijaan)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintomateriaali ja -tehtävät jaetaan opintojakson Moodle -alustalla.

Oppimisympäristö

Opintojakson Moodle
Howspace -oppimisalusta tuntityöskentelyn sekä itsenäisen työskentelyn tukena.
Zoom -tuntityöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 5 op = 135h opiskelijan työtä.
3 x 4 h vuorovaikutteisia verkko-oppimiskertoja
123 h itsenäistä opiskelua

Sisältö

Tavoitteellinen myyntiprosessi muuttuvassa toimintaympäristössä
Modernin myynnin elementit
Business-to-Business -myynti
Myynnin suunnittelu ja johtaminen
Asiakassuhteen rakentaminen
Asiakasarvonluonti
Asiakkuuksien johtaminen

Arviointimenetelmät

Pienet kurssitehtävät Hyväksytty/Hylätty
Arvioitava kirjaessee, kirjadialogiin osallistuminen ja arvioitava itsenäinen harjoitustyö.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle asetettuja oppimistavoitteita tai opintojakson osasuorituksia puuttuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää osittain myynnin ja asiakassuhteen rakentamisen kokonaisuutta.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää myynnin ja asiakassuhteen rakentamisen kokonaisuuden pääpiirteissään ja osaa jonkin verran soveltaa opittua käytäntöön.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää myynnin ja asiakassuhteen rakentamisen kokonaisuuden erittäin kattavasti sekä osaa soveltaa opittua käytäntöön. Opiskelija osaa analysoida annettua käytännön tilannetta sekä liittää opintojakson asiat käytännönön yrityselämässä.

Ilmoittautumisaika

02.04.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Mirka Airesvuo
  • Minna Ikävalko
Ryhmät
  • LLPRYASLI25KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 25KV Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 07.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Jaani Väisänen
  • Minna Ikävalko
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRYASLI24KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 24KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Seminaari 1
  • Tentti 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella organisaation kehittämisprojektin ja siihen liittyvän prosessin
- osaa valita kehittämisprojektille sopivan lähestymistavan ja soveltaa siihen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja aineistonhankintamenetelmiä
- osaa analysoida hankittua aineistoa ja dokumentoida prosessin
- osaa hyödyntää saatuja tuloksia organisaation kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena.
Verkkoluennot, verkkoseminaari, verkkotentti. Itsenäistä opiskelua, ja aiheeseen perehtymistä harjoitustehtävien avulla.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso järjestetään ajalla 5.9.- 7.11.2024

Verkkoluennot to 5.9.2024 (klo 17-20) ja to 19.9.2024 (klo 17-20)
Verkkoseminaari to 17.10.2024 (klo 17-20)
Verkkotentti to 7.11.2024 (klo 17-20)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalia jaetaan Moodlessa, sekä opiskelijoita ohjeistetaan kirjallisuuden hakemiseen opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Verkkoluennot, -seminaari, ja Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä.

6h verkkoluentoja
3h verkkoseminaari
3h verkkotentti
123h itsenäistä opiskelua, harjoitustehtävien tekemistä sekä tenttiin valmistautumista.

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 30.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Sami Lanu
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRYASLI24KV
    Asiakassuuntautuneen liiketoiminnan kehittäminen (YAMK) 24KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Verkkoluento 2
  • Verkkoluento 3

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää modernin monikanavaisen viestinnän merkityksen
- osaa hallita eri viestintästrategioita
- osaa mitata viestinnän tehoa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Virtuaalinen kurssi
Moodle toimii kurssin pohjana
Kaikki materiaali, keskustelu ja palautukset tehdään Moodleen
Verkkoluentoja 3 kpl
Itsenäistä opiskelua
Tehtäviä
Viimeinen isompi "analyysityö", joka arvioidaan.
Palaute kurssin jälkeen.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkluennot 3 kpl pakolliset (pitää korvata jos ei pääse paikalle)
Kurssi alkaa ensimmäisestä verkkoluennosta 10.10. klo 17.00-20.00
Toinen luento 21.11. klo 17-20
Kolmas luento 12.12. klo 17-20
Muuten itsenäisesti Moodlessa ilmoitettujen aikataulujen mukaan

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerrotaan kurssilla

Oppimisympäristö

Moodle ja verkkoluennot (Teams/Zoom)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 cr luennot
2 cr itsenäinen oppimismateriaali ja muut tehtävät
1 cr loppuanalyysityö

Sisältö

Viestinnän perusteet
Viestinnän, markkinoinnin, myynnin ja aspan sekoittuneet roolit
Viestintäkanavat
Strategiat
Mittarit
Caseja

Arviointimenetelmät

Tehtävät hyväksytysti suoritettu
Viimeinen isompi analyysityö arvioidaan 0-5 asteikolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Tehtävä tekemättä tai lähteitä ei käytetty eikä sisällöllisesti asialliinen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin mutta lyhyesti ja pintapuolisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin mutta kevyesti. Analysointi, pohdinta, jatkojalostus kevyttä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Viitataan lähteisiin ja luentoihin kattavasti, ristiin arvioiden ja hyvien käytänteiden mukaisesti.
Analysointi, pohdinta, jatkojalostus syvää ja perusteltua.