Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)

Tutkinto:
Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Medianomi (ylempi AMK)
Muotoilija (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Kulttuuriala (ylempi AMK), uudistava muotoiluajattelu 21S, Lahti
Tunnus
(YUUMU21SLTI)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 06.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
  • Milla Mäkinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Orientoiva tehtävä

1. lähiopetuskerralla 30.8. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (muotoiluajattelu, ihmislähtöisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)

Välitehtävä: tutustuminen yleiseen kirjallisuuteen / artikkeleihin ihmiskeskeisyydestä ja palvelumuotoilusta, kysymysten laatiminen palvelumuotoilusta ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteistä kehittämistapausta varten (44 h)

2. lähiopetuskerralla 13.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)

3. lähiopetuskerralla 14.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)

Välitehtävä: Tarkentavaa tutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (44 h)

4. lähiopetuskerralla 27.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)

5. lähiopetuskerralla 28.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 6.10. mennessä. (10 h)

Ajoitus ja läsnäolo

Orientoiva tehtävä
1. Lähiopetuskerta 30.8. klo 9-16
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 13.9. klo 9-16
3. Lähiopetuskerta 14.9. klo 9-16
Välitehtävä
4. Lähiopetuskerta 27.9. klo 9-16
5. Lähiopetuskerta 28.9. klo 9-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.

Peruskirjallisuus (löytyvät E-kirjoina Lab Primosta):
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Miettinen, S. (toim.) (2021). Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiainfo Teknova.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.

Työelämäyhteistyö

Hankeyhteistyö tarkentuu myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 133h

Lähiopetus 35 h

Välitehtävät 88 h:
Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen, kysymysten laatiminen ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Tarkentava tutkimus yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h

Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät, ihmiskeskeisyyttä painottaen. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät + osallistuminen 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja ja soveltaa niitä palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia mallin mukaisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- tunnistaa palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia kriittisen, ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä, tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyödyntäen
- laatia vakuuttavan ja monipuolisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta ja arvioida näitä kriittisesti

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 30.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
  • Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa muotoiluajattelun (Design Thinking) prosessia ja siihen sopivia menetelmiä erilaisissa kehittämistehtävissä
- osaa valita ja perustella sopivia kehittämistyön lähestymistapoja ja niissä toimivia erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä kehittämistehtävien tueksi
- osaa soveltaa erilaisten tutkimuslähestymistapojen ja niissä käytettävien menetelmien eroja ja tavoitteita erilaisten kehittämishaasteiden tueksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin kuuluu ennakkotehtävänä LAB-opinnäytetyöohjeeseen, kehittämistutkimukseen liittyviin aineistoihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä kysymysten laatiminen näihin liittyen. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä käydään ryhmäkeskustelujen ja kysymysten avulla läpi pulmakohtia suhteessa kehittämistutkimuksen tutkimuksellisiin lähestymistapoihin, tiedonhankintaan, erilaisiin empiirisen aineiston hankintamenetelmiin ja analyysimenetelmiin sekä tarkastellaan muotoiluajattelun prosessia ja suhdetta erilaisiin menetelmiin. Toisella lähiopetuskerralla jokainen opiskelija esittelee oman prosessiluonnoksensa ja sitä kommentoidaan. Oma kehittämisprosessi kirjoitetaan auki esseenä, jossa kuvataan siihen sopivia menetelmiä lähteitä käyttäen ja Harvard viitejärjestelmää noudattaen. Esseestä saadun palautteen perusteella opiskelija tarkentaa opinnäytetyön visuaalista viitekehystä, valittuihin menetelmiin liittyvää tiedonhankintaa ja opinnäytetyön dispositiota.

Ajoitus ja läsnäolo

133h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 40 h
5.9. Kysymysten purkaminen: Tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien ja menetelmäaineistojen avulla omaa tutkimus- ja kehittämisprosessia 40h
18.-19.9. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelu niistä, toisten opiskelijoiden töiden prosessiesittelyjen seuraaminen 8h
Essee prosessista ja menetelmistä: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutustumisen ja sen soveltamisen syventäminen.Prosessi- ja menetelmäesseen palautus kuukauden sisään 37 h
Esseen palautteen perusteella kehittämistutkimuksen suunnittelun täsmentäminen. Empiirisen työskentelyn aloittaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

LAB YAMK Opinnäytetyöohje
Moodlessa opintojakson luento- ja muu aineisto.
Moodlen Muotoilun tutkimus-aineistot.
Selkeä peruskirja: Ojasalo – Moilanen – Ritalahti 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. (myös vanhempia painoksia kirjastoissa.)
Anttila 2006. TUTKIVA TOIMINTA ja ilmaisu, teos, tekeminen. Akatiimi. (Tutkimustyön menetelmäteos esittävän ja luovan kulttuurin opinnäytetöitä ja t&k –toimintaa varten.) Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. PS-kustannus.
Paljon yleistä tutkimuskirjallisuutta, mutta se ohjaa osin liian akateemiseen tutkimukseen suhteessa YAMK opinnäytetöiden tutkimuksellisen kehittämistyön luonteeseen.

Työelämäyhteistyö

Oman työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämistyön eli opinnäytetyön tukimuksellisen osuuden parissa työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 40 h
5.9. Kysymysten purkaminen: Tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien ja menetelmäaineistojen avulla omaa tutkimus- ja kehittämisprosessia 40h
18.-19.9. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelu niistä, toisten opiskelijoiden töiden prosessiesittelyjen seuraaminen 8h
Essee prosessista ja menetelmistä: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutustumisen ja sen soveltamisen syventäminen.Prosessi- ja menetelmäesseen palautus kuukauden sisään 37 h
Esseen palautteen perusteella kehittämistutkimuksen suunnittelun täsmentäminen. Empiirisen työskentelyn aloittaminen.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään tutkimuksellisiin lähestymistapoihin sekä muotoiluajatteluun suhteessa näihin. Opintojaksolla perehdytään myös erilaisiin empiirisen aineiston hankinta- sekä analyysimenetelmiin ja suunnitellaan omaan tutkimukselliseen kehittämistyöhön liittyviä menetelmiä.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu oman kehittämistyön menetelmäprosessin mallintamiseen, menetelmien valintaan ja niiden esittämiseen perusteltuja lähteitä käyttäen. Arvioinnin konkreettisena kohteena on omaan opinnäytetyöhön liittyvät menetelmäessee ja opinnäytetyösuunnitelman esitykset ja jäsennys sekä esityksissä olevat visuaaliset mallinnukset kehittämistyön etenemisprosessista. Yhteiset, pohtivat keskustelut ja toisten opiskeijoiden töiden esittelyjen ja niistä käytävien keskustelujen seuraaminen tukevat tätä oman työn prosessin kehittämistä, vaikka ne eivät ole suoraan arvioinnin kohteena.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

etsiä tietolähteitä sekä perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
osoittaa perehtyneisyytensä työ- tai opintoalaan liittyvään tietoperustaan
suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettisia tietolähteitä
etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan
etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
suunnitella ja johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa