Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Muotoilija (ylempi AMK)
Kulttuuriala (ylempi AMK), uudistava muotoiluajattelu 21S, Lahti
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
1.9.-14.9. Orientoiva tehtävä 1: tutustuminen ihmiskeskeisyyden ja palvelumuotoilun kirjallisuuteen (40 h)
1.9.-14.9. Orientoiva tehtävä 2: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin (10 h)
1. lähiopetuskerralla 15.9. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)
2. lähiopetuskerralla 16.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)
Tehtävät: Käyttäjätutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (45 h)
3. lähiopetuskerralla 29.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)
4. lähiopetuskerralla 30.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h) ja esitellään yhteisen ryhmätyön tuotokset toimeksiantajalle
Lopputehtävä: oppimispäiväkirja, palautetaan opettajalle 15.10. mennessä. (10 h)
Ajoitus ja läsnäolo
Orientoivat tehtävät 1 ja 2
1. Lähiopetuskerta 15.9. klo 9-16
2. Lähiopetuskerta 16.9. klo 9-16
Välitehtävät
3. Lähiopetuskerta 29.9. klo 9-16
4. Lähiopetuskerta 30.9. klo 9-16
Lopputehtävä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Peruskirjallisuus (löytyvät E-kirjoina Lab Primosta):
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Miettinen, S. (toim.) (2021). Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiainfo Teknova.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.
Työelämäyhteistyö
ESSI - esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut (https://lab.fi/fi/projekti/essi)
Oppimisympäristö
Lahden kampus ja Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 133h
Lähiopetus 28 h
Tehtävät 105 h
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi ihmislähtöisen palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät työelämälähtöisesti, aidon projektin kautta kokeilemalla oppien ja ihmiskeskeisyyttä painottaen.
Arviointimenetelmät
Tehtävät:
Välitehtävät + osallistuminen 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja ja soveltaa niitä palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia mallin mukaisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- tunnistaa palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia kriittisen, ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä, tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyödyntäen
- laatia vakuuttavan ja monipuolisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta ja arvioida näitä kriittisesti
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Opettaja
- Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa muotoiluajattelun (Design Thinking) prosessia ja siihen sopivia menetelmiä erilaisissa kehittämistehtävissä
- osaa valita ja perustella sopivia kehittämistyön lähestymistapoja ja niissä toimivia erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä kehittämistehtävien tueksi
- osaa soveltaa erilaisten tutkimuslähestymistapojen ja niissä käytettävien menetelmien eroja ja tavoitteita erilaisten kehittämishaasteiden tueksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintoihin kuuluu ennakkotehtävänä LAB-opinnäytetyöohjeeseen, kehittämistutkimukseen liittyviin aineistoihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä kysymysten laatiminen näihin liittyen. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä käydään ryhmäkeskustelujen ja kysymysten avulla läpi pulmakohtia suhteessa kehittämistutkimuksen tutkimuksellisiin lähestymistapoihin, tiedonhankintaan, erilaisiin empiirisen aineiston hankintamenetelmiin ja analyysimenetelmiin sekä tarkastellaan muotoiluajattelun prosessia ja suhdetta erilaisiin menetelmiin. Toisella lähiopetuskerralla jokainen opiskelija esittelee oman prosessiluonnoksensa ja sitä kommentoidaan. Oma kehittämisprosessi kirjoitetaan auki esseenä, jossa kuvataan siihen sopivia menetelmiä lähteitä käyttäen ja Harvard viitejärjestelmää noudattaen. Esseestä saadun palautteen perusteella opiskelija tarkentaa opinnäytetyön visuaalista viitekehystä, valittuihin menetelmiin liittyvää tiedonhankintaa ja opinnäytetyön dispositiota niin, että hän pystyy esittelemään sen ohjaajalle syyslukukauden alussa täydennettynä suunnitelmana.
Ajoitus ja läsnäolo
133h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 40 h
22.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien ja menetelmäaineistojen avulla omaa tutkimus- ja kehittämisprosessia 40h
25.-26.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelu niistä, toisten opiskelijoiden töiden prosessiesittelyjen seuraaminen 8h
Essee prosessista ja menetelmistä: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutustumisen ja sen soveltamisen syventäminen.Prosessi- ja menetelmäesseen palautus.29.5. mennessä 37 h
Esseen palautteen perusteella kehittämistutkimuksen suunnittelun täsmentäminen. Mahdollinen empiirisen työskentelyn aloittaminen. Työn eteneminen esitellään syksyllä 2022 jokaiselle osoitettuna seminaariaikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
LAB YAMK Opinnäytetyöohje
Moodlessa opintojakson luento- ja muu aineisto.
Moodlen Muotoilun tutkimus-aineistot.
Selkeä peruskirja: Ojasalo – Moilanen – Ritalahti 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. (myös vanhempia painoksia kirjastoissa.)
Anttila 2006. TUTKIVA TOIMINTA ja ilmaisu, teos, tekeminen. Akatiimi. (Tutkimustyön menetelmäteos esittävän ja luovan kulttuurin opinnäytetöitä ja t&k –toimintaa varten.) Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. PS-kustannus.
Paljon yleistä tutkimuskirjallisuutta, mutta se ohjaa osin liian akateemiseen tutkimukseen suhteessa YAMK opinnäytetöiden tutkimuksellisen kehittämistyön luonteeseen.
Työelämäyhteistyö
Oman työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämistyön eli opinnäytetyön tukimuksellisen osuuden parissa työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 40 h
22.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien ja menetelmäaineistojen avulla omaa tutkimus- ja kehittämisprosessia 40h
25.-26.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelu niistä, toisten opiskelijoiden töiden prosessiesittelyjen seuraaminen 8h
Essee prosessista ja menetelmistä: visuaalisen viitekehyksen ja prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston tutustumisen ja sen soveltamisen syventäminen.Prosessi- ja menetelmäesseen palautus.29.5. mennessä 37 h
Esseen palautteen perusteella kehittämistutkimuksen suunnittelun täsmentäminen. Mahdollinen empiirisen työskentelyn aloittaminen. Työn eteneminen esitellään syksyllä 2022 jokaiselle osoitettuna seminaariaikana.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään tutkimuksellisiin lähestymistapoihin sekä muotoiluajatteluun suhteessa näihin. Opintojaksolla perehdytään myös erilaisiin empiirisen aineiston hankinta- sekä analyysimenetelmiin ja suunnitellaan omaan tutkimukselliseen kehittämistyöhön liittyviä menetelmiä.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu oman kehittämistyön menetelmäprosessin mallintamiseen, menetelmien valintaan ja niiden esittämiseen perusteltuja lähteitä käyttäen. Arvioinnin konkreettisena kohteena on omaan opinnäytetyöhön liittyvät menetelmäessee ja opinnäytetyösuunnitelman esitykset ja jäsennys sekä esityksissä olevat visuaaliset mallinnukset kehittämistyön etenemisprosessista. Yhteiset, pohtivat keskustelut ja toisten opiskeijoiden töiden esittelyjen ja niistä käytävien keskustelujen seuraaminen tukevat tätä oman työn prosessin kehittämistä, vaikka ne eivät ole suoraan arvioinnin kohteena.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
etsiä tietolähteitä sekä perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
osoittaa perehtyneisyytensä työ- tai opintoalaan liittyvään tietoperustaan
suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettisia tietolähteitä
etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan
etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
suunnitella ja johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
TKI-osuus
3.5 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu
Opettaja
- Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää toiminnan strategiaa soveltamalla muotoiluajattelua (Design Thinking)
- osaa kehittää uusia liiketoiminta-, arvonluonti- ja toimintamalleja soveltamalla systeemistä ajattelua, tulevaisuus-, kartoittamis-, ideointi- ja käyttäjämenetelmiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja fasilitoida yhteissuunnittelutyöpajoja strategisen tason haasteiden ratkomisen työvälineenä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkomateriaaliin tutustumisena ja valmistautumisena keskustelemaan ja tekemään ryhmätyötä materiaalin pohjalta. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä tutustutaan luentona, tehtävinä ja keskusteluna strategiseen muotoiluun. Ennakkomateriaalia käytetään pohjana ryhmissä toisena lähiopetuspäivänä, jolloin tutustutaan systeemiseen ajatteluun ja yhteissuunnittelun menetelmiin ja strategisen ennakoinnin, innovaatiotoiminnan suunnittelun ja fasilitoinnin kysymyksiin. Kolmantena lähiopetuspäivänä toteutetaan yhteissuunnittelun suunnittelun ja toteuttamisen harjoitus ennakointisprinttinä ja neljäntenä puretaan yhteissuunnittelun harjoitusten menetelmä- ja fasilitointikokemukset sekä ennakointisprintin tulokset. Viimeinen opintotehtävä toteutetaan kontaktikertojen jälkeen yksilöllisenä ennakoinnin, systeemisen ajattelun, liiketoiminta-ajattelun ja ideointimenetelmien soveltamisena omaan kehittämistehtävään.
Ajoitus ja läsnäolo
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 2.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 3.2. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista 11 h
pe 16.2. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 17.2. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 20.3.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
E-oppimiympäristössä jaettu artikkeli- ja muu aineisto ennakkotehtävää varten: Muotoilun muutos strategiseen suuntaan, yhteiskunnallinen kehittämistilanne, muotoiluajattelun luonne, nykyisen arvonluonnin periaatteita, monialainen kehittäminen, yhteissuunnittelun suunnittelu.
Oheislukemistoa:
Idris Mootee. 2013. Design Thinking for Strategic Innovation. Wiley.
Muotoilun tutkimus Moodleaineistot: Co-design ja Strategic design.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan ennakointisprintti ASKO (Asiakaskokemuksen kehittyvät menetelmät) -hankkeeseen liittyen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 20 h
pe 2.2. Strategisen muotoilun perusteet Markus Kreschmer 8 h (vierailijan osuutta ei nauhoiteta)
la 3.2. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä 8 h
Välitehtävä yhteisuunnittelun aineistoihin tutustumista 11 h
pe 16.2. Strategisen yhteissuunnittelun sprintti 8 h
la 17.2. Sprintin menetelmien esittely, reflektointi ja tulosten purkaminen 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 70 h palautetaan viimeistään 20.3.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään ja harjoitellaan strategisen muotoilun ja muotoiluajattelun (Design Thinking) toimintaa osana liiketoimintaan tai organisaatioiden ennakoivaan kehittämiseen liittyvää innovaatioprosessia. Tähän kuuluu tulevaisuusmenetelmien ymmärtäminen ja soveltaminen yhteissuunnitteluun, muotoiluajattelulle tyyppillisen etupainotteisen innovaatioprosessin toimintamekanismit, systeeminen ajattelu ja asiakasarvon luominen uudenlaisissa liiketoimintamalleissa.
Arviointimenetelmät
Arviointi kohdistuu ryhmässä tapahtuvan yhteisuunnittelun suunnittelun ja totetuksen harjoitukseen ja opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Ryhmässä tehtävä ennakointisprintti muodostaa 40 % arvosanasta ja itsenäinen lopputehtävä 60 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia ja arvioida kriittisesti strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä strategiseen muotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisen ajattelun avulla toiminnan uudistamisen ratkaisuja