Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Muotoilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 23S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIPAL23S)
Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 22S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIPAL22S)

Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 23K, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIPAL23K)
Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 21S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(PAL21SLTI)

Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 22K, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(PAL22KLTI)
Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sara Ikävalko
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL23S
    Palvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähi- ja etätapaamisina kahden tunnin jaksoissa. Opintojakso toteutetaan keskustelevan opetuksen, luentojen, erilaisten harjoitustehtävien ja esseiden kautta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnot toteutuvat lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, sekä itsenäisesti tehtäviä tehden.
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 1 op muodostuu 13,5 opiskelijan työtunnista per lukukausi.

Sisältö

Opintojaksolla keskitytään oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistamiseen, opiskelumahdollisuuksiin, oman osaamisen kehittämistarpeisiin ja urasuunnitteluun nämä huomioiden. Opintojaksolla hahmotetaan erilaisten harjoitustehtävien avulla ammatti-identiteettiä, uratavoitteita, sekä alan vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita. Harjoitellaan oman osaamisen näkyväksi tuomista, suullista, kirjallista ja visuaalista ilmaisua.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kurssilla. Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

27.10.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Harri Heikkilä
  • Maaria Niskala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1
  • Itsenäinen 1

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

UI/IxD-studiossa opiskelijat rakentavat parempaa käyttökokemusta yhdistämällä fyysistä ja digitaalista tilaa todellisessa asiakascasessa. Kurssi alkaa opastinjärjestelmäsuunnitteluna, jossa näkökulmana on tila käyttöliittymänä ja ihminen sen käyttäjänä. Suunnittelussa hyödynnetään sekä palvelumuotoilun että käyttöliittymäsuuunnittelun menetelmiä ja pyritään rakentamaan kokonaisuuksia, jossa liikkuminen on mahdollisimman luontevaa ja kitkatonta. Kurssin edetessä otetaan mukaan enemmän digtaalisia elementtejä, kuten vuorovaikutteisia opastintauluja.

Tila käyttöliittymänä on lähtökohtaisen monialainen lähestymistapa rakennettuun ympäristöömme.

Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta.

Studiossa on myös teoriaopetusta ja opetellaan alan hyviä käytänteitä
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko kurssin aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso kestää koko lukukauden
Osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.

Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa kerrottuina teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin keskeinen oheislukemisto on
Chris Calori (2015): Signage and way finding design (kirjastossa sähköisenä)
David Gibson (2009): The wayfinding handbook (kirjastossa sähköisenä)
Alan Cooper (2014): About Face: The Essentials of Interaction Design (kirjastossa sähköisenä)

Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja lisätään kurssimoodleen.
Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa. Tehtävät palautetaan Moodleen

Työelämäyhteistyö

Toimeksianto yritykseltä. Vierailut kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta, sillä kurssilla ei ole tenttiä

Oppimisympäristö

Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.

Studion työtunnit lukukauden aikana 540 tuntia, osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1. ja 2. vsk opinnot.
Ennakkotehtävä opastinjärjestelmäsuunnittelusta

Lisätätehtävä typografiasta niille jolla ei ole aiempia opintoja alalta.

Arviointimenetelmät

- Läsnäolo
- Harjoitukset ja oppimistehtävät
- Esitykset ja keskustelut
- Projektinhallinta ja tulokset
- Vertaisarviointi ja itsearviointi, oppimispäiväkirja.

Asiakkaan arviointi voi vaikuttaa arvosanaan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Projektin lopputulos ei vastaa toimeksiannon tavoitteita tai on puutteellinen.
- Suunnittelutyö ei vastaa toimeksiantoon
- Tutkimus on riittämätön
- Ryhmätyöskentely on epäonnistunut.

Kurssi hylätään myös, jos opiskelija
- Ei osaa käyttää ammattikäsitteitä eikä perustele toimintaansa
- Ei käytä kurssilla opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Ei osaa toimia asiakaslähtöisesti
- Opiskelija ei ole ollut läsnä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin tulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen.
- Suunnittelutyö vastaa ainakin osittain toimeksiantoa
- Tutkimus on jossain määrin tehty.
- Tehtävä ja/tai ryhmätyö on suoritettu hyväksyttävästi.

Kurssin arvosana 1 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä ja perustella toimintansa
- Osaa käyttää opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Osaa toimia asiakaslähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin lopputulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen ja se on toteutettu asianmukaisesti.
- Suunnittelutyö on laaja-alaista ja tukee toimeksiantoa.
- Ryhmätyö on toteutettu hyvin

Kurssin arvosana 3 edellyttää lisäksi, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattisanastoa monipuolisesti ja viestiä ammattimaisesti
- Osaa valita toimintaan soveltuvia menetelmiä ja prosesseja ja perustella valintansa.
- Osaa ottaa kohderyhmän ja/tai asiakkaan sekä muiden kurssilaisten tarpeet asianmukaisesti huomioon.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin tulos vastaa toimeksiannon tavoitteita ja jopa ylittää ne.
- Suunnittelutyö on poikkeuksellisen hyvin toteutettu ja vastaa toimeksiantoon.
- Opiskelija on aloitteellinen ja toimii erinomaisesti roolissaan tiimissä.

Kurssin arvosana 5 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää menetelmiä asiantuntevasti, viestiä ammattimaisesti ja ottaa huomioon kaikki kohderyhmät.
- Osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan sopivia menetelmiä ja prosesseja työn tueksi.
- Osaa ottaa täyden vastuun oppimisesta ja projektista
- Saa erinomaista palautetta asiakkaalta, lehtoreilta ja myös muilta kurssilaisilta

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sara Ikävalko
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL23S
    Palvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa julkisen organisaation perinteitä, toimintaa sekä päätöksentekoa suhteessa suunnittelu- ja kehitystoimintaan
- tehdä kehittämistyötä erilaisissa muuttuvissa julkisen sektorin toimintaympäristöissä
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan moniammatillisessa työryhmässä
- toimia aktiivisessa neuvoa-antavassa roolissa hanke- ja projektijohdon tukena
- visualisoida ja dokumentoida suunnittelutyötä eri kohderyhmien tarpeisiin
- hyödyntää muotoiluajattelua ja -toimintaa johtamisen, toiminnan ja organisaatioiden kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tulevaisuuden menestyvä kaupunki tarvitsee muotoilua. Yli puolet maailman ihmisistä asuu kaupungeissa ja tarvitsemme parempia ja ihmislähtöisiä ratkaisuja ja palveluita urbaaneissa elinympäristöissä. Miten design voi tehdä elämästä parempaa, sujuvampaa ja toimivampaa?

Yhteiskunnallinen muotoilu kukoistaa luodessaan kauniita, oikeudenmukaisia ja kestäviä ympäristöjä. Studion työnkuvaan liittyy liittyy kansalaiskeskeiseen kaupunkiympäristöjen kehittämiseen ja kaupunkien julkisten palveluiden kehittämiseen, sosiaalisen kestävyyden haasteiden ratkaisemiseen ja kestävien rakennettujen ympäristöjen kehittämiseen.

Opintojaksolla kehitetään muotoilun ja yhteiskunnallisen osaamisen argumentointitaitoja, visuaalisia, kirjallisia tietoja ja taitoja viestintään ja julkaisuihin.

Mitä?

• Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset ovat muuttuneet. On etsittävä uudenlaisia käyttäjälähtöisiä ratkaisuja tuottaa palveluja joustavammin ja kohdennetummin.
• Kaupunkimuotoilu on systemaattinen tapa lähestyä palveluiden innovointia ja kehittämistä yhtä aikaa sekä analyyttisesti että intuitiivisesti. Kokeilut ja yhteiskehittäminen ovat tärkeä osa kehittämistä.
• Kaupunki- ja Palvelumuotoilun avulla saavutetaan laadukkaampi palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja.
• Studio kasvattaa ymmärrystä yhteiskehittämisestä, kaupunki ja palvelumuotoilusta –ja kaupunkikehittämisen prosesseista. Lisäksi kirkastetaan, mitä konkreettista hyötyä muotoilusta kaupunkiorganisaatiossa voi olla.
• Studiossa on käytännönläheinen ote, teoreettisia kokonaisuuksia unohtamatta. Aihetta käsitellään esimerkkien keinoin, sekä käytännössä kehitetään aluekehityksen kokonaisuuksia kaupunkimuotoilun avulla.

Sisältö:
• Mitä on muotoiluajattelu? Miksi kaupunkeja ja yhteiskuntaa muotoillaan?
- Kaupunkisuunnittelun ja aluekehittämisen perusteet
- Kaavoituksen tasot
• Mitä on kaupunkimuotoilu ja miten se eroaa palvelumuotoilusta ja mitä uutta se tuo kaupunkien kehittämiseen?
• Asiakas- ja ihmislähtöisyys
• Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen
• Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo?
• Miten muotoilua tehdään julkishallinnossa?
• Kaupunki - ja Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä
• KAupunki- ja Palvelumuotoilun hankinta
• Esimerkkejä palvelumuotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla

Maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi ja monesta asiasta riippuvaiseksi, että sellaisiin asioihin kuin ilmastonmuutos, ympäristöongelmat tai vaikkapa uusi työelämä ei ole yksiä oikeita vastauksia. Strateginen kaupunkimuotoilu on keino joka auttaa keksimään mitä tehdä kun ei keksi mitä pitäisi tehdä. Kaupunkimuotoilun studion tulokulma on tarkastella

Kaupunkimuotoilun tulokulma on oleellisten sidosryhmien kohtaaminen osana nykyisen muuttamista ja kokonaisuuden kehittämistä. Tavoite on saada kaupunkikoneisto kommunikoimaan laadukkaasti kaupunkilaisten kanssa. Kyse ei ole kivasta leikkimisestä tai kuorrutteesta vaan muotoilu tuo menetelmiä, jotka aidosti syventävät ymmärrystä käyttäjän tarpeista. Tämä on kokonaisvision rakentamista erilisten alueselvitysten rinnalla.

Strateginen kaupunkimuotoilu pyrkii käyttämään muotoilua ja sen menetelmiä hyödyksi osana kaupungin kokonaisvaltaisesta kehittämistä.

Missionamme on luoda holistisia, moniaistillisia ja merkityksellisiä kokemuksia rakennetussa ympäristössä. Parhaat kaupunkikokemukset luodaan yhdessä tekemällä, monipuolista osaamista ja näkemystä yhdistäen.

Tervetuloa tutustumaan kaupunkikehittämisen maailmaan!

#Kaupunkimuotoilu #Strateginenmuotoilu #Osallisuus #Yhteiskunnallinenmuotoilu #Designthinking #Palacemaking #HumanDrivenDesign #Citydevelopment #servicedesign #conceptdesign #sustainability #design #Interactiondesign

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.

Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.

Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Lehteile Oman kotikaupunkisi strategia

2. Ihmisten kaupunki / Cities for People, Jan Gehl
Lehteile Ihmisten kaupunki teos opintojakson aikana.
Teos toimii teoriana keskusteluille ja opintojakson tehtäville.

3. Kuuntele ennen opintojakson alkua Yle Areenasta "Demokratiaongelma" nimisen sarjan jakso - Miksi kansalaisten osallistaminen on Suomessa niin vaikeaa?
Kesto 55 min. Suosittelen koko sarjaa.

4. Kuuntele Ympäristöministeriön Uusi kaava podcastin jakso nr. 4. : Kaupunkisuunnittelun lyhyt oppimäärä – miten voin vaikuttaa ympäristööni?
https://ym.fi/uusikaava. Suosittelen koko sarjaa.

Ajankäyttö: Ennakkotehtävät n. 20 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähtökohtaisesti projektimuotoiset toteutukset tehdään opintojaksolla.
Poikkeustilanteessa tarkastellaan mahdollisuutta kirjallisuuteen, käyttäjätutkimukseen ja case-esimerkkeihin perustuvaan tutkimustyöhön tai muuhun vaihtoehtoiseen tehtävään. Työstä tehdään referaatti ja aineisto presentoidaan opintojaksolla ja muoissa tarvittavissa yhteyksissä.

Työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle, LAB Muotiluinstituutille ja muille yhteistyötahoille.

Työtunti määrä 550 tuntia / toteutus.

Oppimisympäristö

Etätyöskentely,
Kenttätyö sidosryhmien kohteissa,
LAB-ammattikorkeakoulu &LUT -yliopisto,
vierailut ja seminaarit,
sekä verkkoympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo on 80%. Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.

Kaupunkimuotoilun studion työtunnit lukukauden aikana 550 tuntia, 8 tuntia / päivä.

Opetus- ja työskentelypäivät tiistait, torstait ja perjantait.

Sisältö

Löytyy Moodlesta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Muotoilun perusteet ja Palvelumuotoilun perusteet.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun opintoja voi käydä samanaikaisesti.

Arviointimenetelmät

Lehtorin arviointi, ryhmä-arviointi ja itsearviointi, sekä toimeksiantajan arviointi opintojakson työskentelystä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöhön 80% läsnäololla. Poissaoloista johtuvat korvaavat työtehtävät ovat tekemättä. Ei ole työstänyt toimeksiantona annettua aihetta lainkaan toimeksiannon mukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja myös arvotietoisesti
osaa rakentaa yhteistyösuhteita
osaa johtaa erilaisia prosesseja

- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustelee toimintaansa tutkitun tiedon/selvitysten avulla
- osaa suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, osaa toimia monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii tilaaja-/asiakaslähtöisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

osaa toimia ja viestiä monialaisissa alueellisissa ja kansallisissa kehittämisverkostoissa
osaa etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämistoimintaan
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa toimia kehittämishankkeessa vaativassa tehtävässä yrittäjämäisesti

- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan, käyttää ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestii ammattialansa asioista asiantuntijoiden ja ei-asiantuntijoiden kanssa
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin, soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti erilaisissa tilanteissa
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin, toimii kohderyhmälähtöisesti ja tilanteen mukaisesti
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta, valitsee toimintaan soveltuvia tekniikoita/työtapoja ja malleja/prosesseja ja perustelee valintansa

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
osaa kehittää ja uudistaa arvoa tuottavia palveluja
osaa toimia ja viestiä vaativissa kotimaisissa tilanteissa ja verkostoissa
osaa johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa

---
- osaa osoittaa perehtyneisyytensä kaupunkimuotoiluprojektiin liittyvään käsitteistöön ja tietoperustaan käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi
- osaa suunnitella ja toteuttaa kaupunkimuotoiluprojektin valitulle projektille sopivaan vaiheeseen valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
- osaa sitouttaa kohde-organisaation ja sidosryhmät palvelumuotoilun prosessiin toimii ammatillisessa kohderyhmän huomioivassa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- osaa viedä kehittämistyötä tuloksellisesti eteenpäin ottaa vastuun asiakas- / palveluprosessin kokonaisuudesta
- osaa arvioida kehittämisprosessia ja kehittämistyön tulosten vaikuttavuutta valitsee, yhdistelee ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sara Ikävalko
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- osaa kirjoittaa kypsyysnäytteen.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sara Ikävalko
  • Heli Kamaja
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari kampuksella.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen. 

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo seminaareissa on pakollista. 

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.  

Lab Opinnäytetyöohje. 

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa. 

Työelämäyhteistyö

Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.

Oppimisympäristö

Zoom ja kampus, näyttelytilat. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h) 

Sisältö

Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta.  

Valokuvauksen opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.  

Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty.  

Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:  
1. Info  
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen  
3. Aiheseminaari  
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä. 

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.  

Osaamisperustainen arviointi:  
Opiskelija osaa kehittää itselleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.  
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä. 

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sara Ikävalko
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

• Seminaarit ja henkilökohtainen palaute. Opiskelijan oma työskentely.

Ajoitus ja läsnäolo

• Opinnäytteen toteuttamista koskeva opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: syyslukukauden loppuun ja kevätlukukauden alkuun. Opintopisteet jaksosta saa kevätlukukauden puolella.

Seminaarit ovat pakollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Lab opinnäytetyöohje

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

• Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.

Työelämäyhteistyö

• Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja yhdessä työelämän (yritysten, julkisyhteisöjen ym) kanssa.

Oppimisympäristö

• Kampus, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Opinnäytteen toteutusta koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h).

Sisältö

• Opinnäytteen toteutusta koskeva opintojakso muodostuu taiteellisen produktion ja raportin tekemisestä, niiden ohjauksista sekä väliseminaareista. Ohjauksissa seurataan opinnäytteen etenemistä ja reflektoidaan sen suuntaa ohjaavien opettajien ja opinnäytettä tekevien opiskelijoiden kesken.

Taiteellisen produktion ja raportin tekeminen kulkevat työprosessissa ajallisesti rinnakkain.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

• Edeltävät opinnot: Opinnäytetyön suunnittelu 5 op

Arviointimenetelmät

• Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.

Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.

Työn tässä vaiheessa väliarviointi tapahtuu suullisesti seminaareissa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

• Työ ei etene suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Opiskelija ei osallistu seminaareihin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 30.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Sara Ikävalko
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hankkia, hyödyntää ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää informaatiota lähdekriittisesti
- noudattaa eettisiä periaatteita tutkimustoiminnassa
- valita ja käyttää oman alansa tyypillisimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- kirjoittaa tieteellisen raportin sekä hallitsee sen kieli- ja tyyliasun sekä lähdemerkinnät.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan luentoina, joihin liittyy ryhmä- ja yksilöharjoituksia. Kurssiaineistot julkaistaan opintojakson Moodle-alustalla. Luennot pidetään etänä opintojakson zoom-alustalla.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kaikille yhteistä kontaktiopetusta on viisi puolikasta päivää 2 op. Sen lisäksi on pääainekohtaista opetusta 3 op. Opetusaikataulu näkyy lukujärjestyksissä. Läsnäolovelvoite on 80 % kontaktiopetuksesta. Ensimmäisen opetuspäivän läsnäolo pakollinen.


Jakaudumme tiimeihin

Saran tiimi - palvelumuotoilun opiskelijat - kokoontuvat
Tutkimus ja kehittäminen opinnäytetyössä 3 op = 60 t.
PAL22S

15.9.2025 klo 9-14
6.10.2025 klo 9-14
21.10.2025 klo 9-14
10.11.2025 klo 9-14
17.11.2025 klo 9-14

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit esitellään opintojakson Moodle-alustalla. Oppimateriaaleihin kuuluu sekä yleistä että pääainekohtaista muotoiluajatteluun ja muotoilun tutkimus- ja kehittämistyön teorioihin ja menetelmiin liittyvää aineistoa.
Moodlessa on myös Muotoiluinstituutin Muotoiluntutkimuksen menetelmäpankki. (linkki)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso perustuu kontaktiopetuksen ja sen aikana tapahtuvaan ryhmä- ja yksilöohjaukseen sekä itsenäiseen tiedonhankinnan ja raportoinnin opiskeliuun. Valinnainen suoritustapa on sovittava ohjaavien opettajien kanssa.
Valinnaisessa suoritustavassa arviointikriteerinä on, että opiskelija osoittaa osaamisensa muotoilun tutkimuksen ja kehittämistyön teorioista sekä aineistojen hankinnan ja aineistojen analyysin menetelmistä. Menetelmällisen osaamisen on oltava validia pääaineopintojen osaamistavoitteiden kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu kontaktiopetuksen aikana tehtyihin harjoitustehtäviin ja presentaatioihin.

Oppimisympäristö

Opintojakson aikana työskennellään oppimistiloissa ja hyödynnetään oppimikeskusta ja digitaalisia oppimisympäristöjä ja aineistoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika opintojakso suorittamiseen on 135 tuntia, joka painottuu hyvin vahvasti opiskelijan omaan tekemiseen.

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen opintojakso tukee opinnäytetyön tekemistä. Opintojaksolla kerrataan ja syvennetään osaamista opintojen aikana opiskelluista teorioista ja menetelmistä. Aineistojen analyysimenetelmät ovat osa opintojakson osaamistavoitteita.
Opintojaksolla hyödynnetään LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyohjetta. Kurssin aikana opiskelija laatii henkilökohtaisen opinnäytetyönsä sisältösuunnitelman, joka sisältää disposition tutkimus- ja kehittämiskysymyksineen ja kuvauksen suunnitelmissa olevan opinnäytetyön teoreettisesta ja menetelmällisestä kehyksestä.
Opintojakso voi painottua pääaineen yleiseen teoriaan ja menetelmiin, mikäli opiskelijalla ei ole vielä suunnitelmaa opinnäytetyön aiheesta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso edellyttää valmiuksia aloittaa opinnäytetyöprosessi. Näihin valmiuksiin kuuluu esimerkiksi HOPSissa määritettyjen kieli- ja viestintäopintojen hyväksytty suoritusmerkintä. Opintojakson menestyksekäs suorittaminen edellyttää asiantuntijaviestinnän opintojakson sisältöjen eli asia- ja tutkimuksellisen kirjoittamisen tekniikoiden ja periaatteiden hallintaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty