Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 23S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 22S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 23K, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 21S, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu 22K, päivätoteutus, Lahti
Muotoilija (AMK), palvelumuotoilu, päivätoteutus, Lahti
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
-
MLTIEX25KSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Osaamistavoitteet
The student is able to
- work in her or his respective professional role within an international team
- communicate professionally in an international setting
- take the various aspects of sustainability into account in their professional work.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ammatillinen kasvu 2 (1 op), noin 2h/kk ryhmäohjaus + yksilötehtävät
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja seurata omien opintojen etenemistä järjestelmissä.
Tunnistaa omaa osaamistaan, omia vahvuuksia ja kehittämistarpeita.
Opiskelija syventää omaa ammatillista osaamistaan.
Osaa edistää omaa osaamisidentiteettiä laatimalla henkilökohtaisen opinto- ja urasuunnitelman.
Antaa palautetta palveluista ja osallistuu koulutuksen kehittämiseen.
Opiskelija tuntee osaamisen kehittämisen erilaisia mahdollisuuksia: työelämä, hankkeet, LAB-career –palvelut.
Ajoitus ja läsnäolo
Toteutus kuukausittain 2h
Arviointimenetelmät
Arviointi HYV/HYL
Opintojakson suorittaminen edellyttää tehtävien suorittamista.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ammatillinen kasvu 3 - 1 op
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Ajoitus ja läsnäolo
80%
27 tuntia = 1 op.
Oppimisympäristö
Opetus ja työskentely verkossa ja tarvittaessa kampuksella ja kentällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia
Sisältö
Itsenäistä visuaalista ja kirjallista työskentelyä. Ryhmätyöskentelyä. Reflektointia ja keskusteluja.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arviointi. Tarvittaessa itse ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ammatillinen kasvu 3 - 1 op
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Ajoitus ja läsnäolo
80%
27 tuntia = 1 op.
Oppimisympäristö
Opetus ja työskentely verkossa ja tarvittaessa kampuksella ja kentällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia
Sisältö
Itsenäistä visuaalista ja kirjallista työskentelyä. Ryhmätyöskentelyä. Reflektointia ja keskusteluja.
Arviointimenetelmät
Lehtorin arviointi. Tarvittaessa itse ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoittelu on osa ammattikorkeakouluopintoja.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammatin kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.
Harjoittelun voi suorittaa kotimaassa tai ulkomailla. Tutustu eLAB:ssa ulkomaan harjoitteluun.
HARJOITTELU ON OSA OPINTOJA, KUN
1. harjoittelusuunnitelma ja sopimus on palautettu ajoissa ja hyväksytty ennen harjoittelun aloittamista koulutusohjelman harjoitteluvastaavan toimesta
2. harjoittelun aikana on pidetty harjoittelupäiväkirjaa
3. harjoittelun aikana on dokumentoitu harjoitteluun liittyviä asioita
4. harjoittelun jälkeen harjoittelusta on raportoitu raportointiohjeiden ja ohjeistetun aikataulun mukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty, kun ohjeistuksen mukaisesti
- on tehty harjoittelusuunnitelma ja - sopimus ennen harjoittelun aloittamista
- harjoittelun aikana on pidetty harjoittelupäiväkirja
- harjoittelun aikana on dokumentointi harjoittelun työtehtäviä ja/tai muuta
- harjoittelun jälkeen harjoittelu on raportoitu vaadittavin liittein ja laajuksin, vaaditun määräajan puitteissa
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Harjoittelu on osa ammattikorkeakouluopintoja.
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti erityisesti ammatin kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.
Harjoittelun voi suorittaa kotimaassa tai ulkomailla. Tutustu eLAB:ssa ulkomaan harjoitteluun.
HARJOITTELU ON OSA OPINTOJA, KUN
1. harjoittelusuunnitelma ja sopimus on palautettu ajoissa ja hyväksytty ennen harjoittelun aloittamista koulutusohjelman harjoitteluvastaavan toimesta
2. harjoittelun aikana on pidetty harjoittelupäiväkirjaa
3. harjoittelun aikana on dokumentoitu harjoitteluun liittyviä asioita
4. harjoittelun jälkeen harjoittelusta on raportoitu raportointiohjeiden ja ohjeistetun aikataulun mukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty, kun ohjeistuksen mukaisesti
- on tehty harjoittelusuunnitelma ja - sopimus ennen harjoittelun aloittamista
- harjoittelun aikana on pidetty harjoittelupäiväkirja
- harjoittelun aikana on dokumentointi harjoittelun työtehtäviä ja/tai muuta
- harjoittelun jälkeen harjoittelu on raportoitu vaadittavin liittein ja laajuksin, vaaditun määräajan puitteissa
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
20 op
Virtuaaliosuus
9 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
55 % Lähiopetus, 45 % Etäopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa julkisen organisaation perinteitä, toimintaa sekä päätöksentekoa suhteessa suunnittelu- ja kehitystoimintaan
- tehdä kehittämistyötä erilaisissa muuttuvissa julkisen sektorin toimintaympäristöissä
- toimia omassa ammatillisessa roolissaan moniammatillisessa työryhmässä
- toimia aktiivisessa neuvoa-antavassa roolissa hanke- ja projektijohdon tukena
- visualisoida ja dokumentoida suunnittelutyötä eri kohderyhmien tarpeisiin
- hyödyntää muotoiluajattelua ja -toimintaa johtamisen, toiminnan ja organisaatioiden kehittämisessä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Kimmo Kukkonen
- Mika Huovinen
Opetusryhmät
- Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia
- tuottaa nopeasti tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Susanna Björklund
- Heikki Nuutinen
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK23SValokuvauksen koulutus 23S Lahti
-
MLTIUXUI22SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIVK22SValokuvauksen koulutus 22S Lahti
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
-
MLTIMES21SMediasisällön suunnittelun koulutus 21S Lahti
-
MLTISIK22SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTITEMU22STeollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPUMU22SPuettavan muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa yrittäjyyden osaamisvaatimukset ja arvioida omaa yrittäjyysosaamistaan
- tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia, arvioida liikeideoita ja suunnitella liiketoimintaa oman alansa liiketoimintaympäristössä
- tunnistaa alan yleisimmät sopimukset, lait ja ammattikäytänteet
- huomioida tekijänoikeuslainsäädännön ja immateriaalioikeudet omassa työssään.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin suoritus:
- osallistuminen luennoille paikan päällä lähiopetuksena (yhteensä kuusi sessiota, jotkut sessiot peräkkäin samana päivänä: ensimmäinen aamupäivällä, toinen iltapäivällä)
- luentopäiväkirja palautus myöhemmin Moodlessa ilmoitettavaan päivään mennessä
- työpaja ilmoitetaan myöhemmin.
80% läsnäolo vaaditaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOTOINTI
Kurssin voi ahotoida eli hyväksilukea kurssin jos
- sinulla on suoritettuna min. 5 op korkeakoulu/yliopisto -tason yrittäjyysopintoja (rekisteri tms. ote)
- olet toiminut päätoimisena yrittäjänä min. 3 vuotta (yritysrekisteriote)
linkki eAhotointiin. Eli täytä sähköinen ahotointilomake. https://peppiohjeet.lab.fi/opintoni/eahot/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 opintopistettä. Tavoitellun osaamistason saavuttamiseen tarvitaan keskimäärin 5 x 27h = 135h työtä. Tuntimäärä jakautuu lähiopetukseen, ryhmätyöskentelyyn, työpajapäiviin ja itsenäiseen työskentelyyn.
Sisältö
Kurssi koostuu neljästä moduulista
1. Mitä yrittäjyys on
-Tarinoita yrittäjyydestä ja sen tulevaisuudesta
- Markkinointi ja yrityksen verkostot
2. Yrityksen talous, verotus ja kirjanpidon perusteet
3. Kauppa-, sopimus- ja tekijänoikeudet sekä yrityksen perustaminen
4. Ryhmätyö yrityksen perustaminen ja liikeidea
- Liiketoimintasuunnitelman laatiminen ja esittäminen (business model canvas, pitchaus)
- Yritysilme ja brändi
Kurssin aikana opiskelija tutustuu yrittäjyyteen ja yrityksen perustamiseen sekä niihin liittyviin osa-alueisiin. Samalla opitaan tunnistamaan koulutusalansa mukaisen ammatin/yrittäjyyden erityspiirteet. Lisäksi perehdytään liikeidean esittelemiseen ja yritysilmeen/brändin rakentamisen perusteisiin. Kurssille käydään läpi tärkeimmät yritystoimintaa säätelevät kauppa- ja sopimusoikeuden sekä tekijänoikeuden määräykset.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kurssilla, sekä annettujen harjoitustöiden teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. Osallistuminen aktiivisena tiimin jäsenenä ryhmätyössä ensisijaisen tärkeää.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan. Tai opiskelija ei ole suorittanut vastuullaan olevien toimenpiteiden hoitamista ja osallistunut aktiivisena jäsenenä ryhmätyönä suoritettavien ideointien sekä tehtävien suorittamiseen. Poissaolo intensiivipäivistä aiheuttaa hylätyn arvosanan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan.
• Osaa ohjatusti hakea kurssiin liittyvää ammatillista tietoa.
• On osallistunut yhteisiin opetustilanteisiin 80%.
• On hoitanut ohjattuna omalla vastuulla olleet tehtävät.
• Ei ole osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta ryhmätöiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa.
• on hoitanut hyvin omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja ideoida toimintatapoja ja kommunikoida tiimissä rakentavasti.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa ja soveltaa saamaansa palautetta.
• on hoitanut erinomaisesti omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on systemaattisesti osoittanut poikkeavaa aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta, ideointikykyä ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä ja on tarjoutunut auttamaan muita tarpeen mukaan, silloin kun se on ollut mahdollista.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja innovoida toimintatapoja ja ideoita sekä kommunikoida tiimissä rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Heikki Nuutinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata markkinointiajattelun käsitteellisen taustan, sisällön ja tunnuspiirteet
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen menetelmiä
- valita markkinointiviestintään ja brändäykseen tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Luennot lähiopetuksena
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
• Kirjallisuus
• Mooc-osio
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita
Ajoitus ja läsnäolo
Luennot sijoittuvat ajalle 1.8.–31.12.2024.
Läsnäolopakko 80 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
• Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa
Oppimisympäristö
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Sisältö
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssiilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista läsnäolo ja osallistuminen keskusteluun.
Arviointimenetelmät
5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut omaavansa omaperäistä ja korkeatasoista visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut omaavansa laadukasta visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
3
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.
Osoittanut omaavansa visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.
1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).
0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Heikki Nuutinen
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata markkinointiajattelun käsitteellisen taustan, sisällön ja tunnuspiirteet
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen menetelmiä omassa ammatillisessa toiminnassa
- tehdä markkinointisuunnitelman
- valita markkinointiviestintään ja brändäykseen tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot lähiopetuksena
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
• Kirjallisuus
• Mooc-osio
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita
Ajoitus ja läsnäolo
Luennot sijoittuvat ajalle 1.8.–31.12.2024.
Läsnäolopakko 80 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
• Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa
Oppimisympäristö
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Sisältö
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssiilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista läsnäolo ja osallistuminen keskusteluun.
Arviointimenetelmät
5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut omaavansa omaperäistä ja korkeatasoista visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut omaavansa laadukasta visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
3
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.
Osoittanut omaavansa visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.
1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty, mutta puutteellisesti.
0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Auli Haarnio
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21KPalvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- osaa kirjoittaa kypsyysnäytteen.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Työn viimeistely. Yhteenveto ja arviointiseminaarit. Näyttelyyn osallistuminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Lab opinnäytetyöohje.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Sovitaan poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
• Yksittäiset opinnäyteyöt voivat olla toteutettuja yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Näyttelyn rakentaminen voi myös sisältää työelämäyhteistyötä.
Oppimisympäristö
• Kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)
Sisältö
• Tämän opintojakson vaiheessa opinnäytetyö on edennyt viimeistely- ja julkaisuvaiheeseen.
Yhteenvetoseminaarissa annetaan lupa osallistua julkiseen arviointiin.
Kirjallinen osa viimeistellään, käytetään Turnitin-ohjelmassa ja toimitetaan arvioitsijoille. Teososa viimeistellään näyttelyä varten ja jos kyseessä on esim. valokuvakirjan dummy, se toimitetaan arvioitsijoille. Näyttelyteokseen arvioitsijat tutustuvat etukäteen pdf muodossa heille toimitettavasta kuvaliitteestä.
Jokainen opiskelija osallistuu näyttelyn rakentamiseen, siitä tiedottamiseen ym järjestelyihin.
Arviointitilaisuuteen kutsutaan yksi tai useampia ulkopuolisia arvioitsijoita. Myös seminaareissa töitä ohjanneet opettajat osallistuvat arviointiin. Viestinnän opettajat antavat kirjallisen lausunnon työn kirjallisesta osasta.’
Opiskelija lataa valmiin, arvioidun ja hyväksytyn työn Theseukseen.
Opiskelijat tekevät kypsyysnäytteen ohjaavan opettajan informoimalla tavalla.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
• Opinnäytetyön suunnittelu ja toteutus opintojaksot.
Arviointimenetelmät
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Auli Haarnio
Opetusryhmät
- Julkaisuseminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Julkaisuseminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- osaa kirjoittaa kypsyysnäytteen.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Työn viimeistely. Yhteenveto ja arviointiseminaarit. Näyttelyyn osallistuminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Lab opinnäytetyöohje.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Sovitaan poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
• Yksittäiset opinnäyteyöt voivat olla toteutettuja yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Näyttelyn rakentaminen voi myös sisältää työelämäyhteistyötä.
Oppimisympäristö
• Kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)
Sisältö
• Tämän opintojakson vaiheessa opinnäytetyö on edennyt viimeistely- ja julkaisuvaiheeseen.
Yhteenvetoseminaarissa annetaan lupa osallistua julkiseen arviointiin.
Kirjallinen osa viimeistellään, käytetään Turnitin-ohjelmassa ja toimitetaan arvioitsijoille. Teososa viimeistellään näyttelyä varten ja jos kyseessä on esim. valokuvakirjan dummy, se toimitetaan arvioitsijoille. Näyttelyteokseen arvioitsijat tutustuvat etukäteen pdf muodossa heille toimitettavasta kuvaliitteestä.
Jokainen opiskelija osallistuu näyttelyn rakentamiseen, siitä tiedottamiseen ym järjestelyihin.
Arviointitilaisuuteen kutsutaan yksi tai useampia ulkopuolisia arvioitsijoita. Myös seminaareissa töitä ohjanneet opettajat osallistuvat arviointiin. Viestinnän opettajat antavat kirjallisen lausunnon työn kirjallisesta osasta.’
Opiskelija lataa valmiin, arvioidun ja hyväksytyn työn Theseukseen.
Opiskelijat tekevät kypsyysnäytteen ohjaavan opettajan informoimalla tavalla.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
• Opinnäytetyön suunnittelu ja toteutus opintojaksot.
Arviointimenetelmät
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Valmiin opinnäytetyön arviointi perustuu Lab opinnäyteyöohjeessa olevaan arviointitaulukkoon.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Auli Haarnio
- Heli Kamaja
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari kampuksella.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo seminaareissa on pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.
Lab Opinnäytetyöohje.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.
Oppimisympäristö
Zoom ja kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)
Sisältö
Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta.
Valokuvauksen opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty.
Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:
1. Info
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen
3. Aiheseminaari
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.
Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa kehittää itselleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Auli Haarnio
- Heli Kamaja
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, aiheseminaari kampuksella.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo seminaareissa on pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.
Lab Opinnäytetyöohje.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.
Oppimisympäristö
Zoom ja kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)
Sisältö
Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä pidetystä infotilaisuudesta.
Valokuvauksen opinnoissa erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa ja se suoritetaan omaan tahtiin, mutta siten, että tehtävät 1 ja 2 tehdään aiheseminaariin mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Suunnittelu vaihtuu toteuksen opintojaksoon loka-marraskuussa, kun aiheseminaari on pidetty.
Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:
1. Info
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen
3. Aiheseminaari
4. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on noin 180 opintopistettä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.
Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa kehittää itselleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Auli Haarnio
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21KPalvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Seminaarit ja henkilökohtainen palaute. Opiskelijan oma työskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
• Opinnäytteen toteuttamista koskeva opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: syyslukukauden loppuun ja kevätlukukauden alkuun. Opintopisteet jaksosta saa kevätlukukauden puolella.
Seminaarit ovat pakollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Lab opinnäytetyöohje
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
• Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja yhdessä työelämän (yritysten, julkisyhteisöjen ym) kanssa.
Oppimisympäristö
• Kampus, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Opinnäytteen toteutusta koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h).
Sisältö
• Opinnäytteen toteutusta koskeva opintojakso muodostuu taiteellisen produktion ja raportin tekemisestä, niiden ohjauksista sekä väliseminaareista. Ohjauksissa seurataan opinnäytteen etenemistä ja reflektoidaan sen suuntaa ohjaavien opettajien ja opinnäytettä tekevien opiskelijoiden kesken.
Taiteellisen produktion ja raportin tekeminen kulkevat työprosessissa ajallisesti rinnakkain.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
• Edeltävät opinnot: Opinnäytetyön suunnittelu 5 op
Arviointimenetelmät
• Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.
Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.
Työn tässä vaiheessa väliarviointi tapahtuu suullisesti seminaareissa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Työ ei etene suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Opiskelija ei osallistu seminaareihin.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Auli Haarnio
Opetusryhmät
- Saran Ohjattavat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Aulin Ohjattavat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Saran Ohjattavat
- Aulin Ohjattavat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Seminaarit ja henkilökohtainen palaute. Opiskelijan oma työskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
• Opinnäytteen toteuttamista koskeva opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle: syyslukukauden loppuun ja kevätlukukauden alkuun. Opintopisteet jaksosta saa kevätlukukauden puolella.
Seminaarit ovat pakollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Lab opinnäytetyöohje
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
• Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja yhdessä työelämän (yritysten, julkisyhteisöjen ym) kanssa.
Oppimisympäristö
• Kampus, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Opinnäytteen toteutusta koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h).
Sisältö
• Opinnäytteen toteutusta koskeva opintojakso muodostuu taiteellisen produktion ja raportin tekemisestä, niiden ohjauksista sekä väliseminaareista. Ohjauksissa seurataan opinnäytteen etenemistä ja reflektoidaan sen suuntaa ohjaavien opettajien ja opinnäytettä tekevien opiskelijoiden kesken.
Taiteellisen produktion ja raportin tekeminen kulkevat työprosessissa ajallisesti rinnakkain.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
• Edeltävät opinnot: Opinnäytetyön suunnittelu 5 op
Arviointimenetelmät
• Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista seminaariin, opponointiin ja ohjaukseen.
Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.
Työn tässä vaiheessa väliarviointi tapahtuu suullisesti seminaareissa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Työ ei etene suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Opiskelija ei osallistu seminaareihin.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Opinnäytetyön numeraalinen arviointi tapahtuu vasta julkaisemisen yhteydessä. Lab opinnäytetyöohje sisältää sitä varten oman arviointitaulukkonsa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 19.12.2024
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sari Anttonen
- Henri Halla-Aho
- Auli Haarnio
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Asumisympäristö (10 op)
Opiskelija osaa
- havainnoida ja analysoida tilojen mittasuhteita, muotoja, toimivuutta ja tunnelmaa
- tehdä suunnitteluratkaisuja ergonomisen ja aistiystävällisen ympäristön aikaansaamiseksi
Julkitilasuunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida julkitilojen erityisvaatimukset suunnittelutyössä
- suunnitella tilallisen palvelukonseptin
- tuottaa luonnos sisustus-, kaluste- ja valaistussuunnitelmiin
- suunnitella esteettömiä julkitiloja
- toimia monialaisessa projektissa ja kommunikoida ammattimaisesti.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet
Studio-opintojakson osaamistavoitteitteet:
Asumisympäristö (10 op)
Opiskelija osaa
- havainnoida ja analysoida tilojen mittasuhteita, muotoja, toimivuutta ja tunnelmaa
- suunnitella ergonomisia ja aistiystävällisiä tiloja ja ympäristöjä
Julkitilasuunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- huomioida julkitilojen erityisvaatimukset suunnittelutyössä
- suunnitella tilallisen palvelukonseptin
- tuottaa luonnos- ja toteutusvaiheen sisustus-, kaluste- ja valaistussuunnitelmiin liittyvät asiakirjat
- suunnitella esteettömiä julkitiloja
- toimia monialaisessa projektissa ja kommunikoida ammattimaisesti.
Opintojaksolla on itsenäisiä tehtäviä ja tiimitehtäviä.
Opintojaksolla hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä.
Opintojaksolla tarkastellaan erilaisia palveluympäristöjä, tutustutaan laajasti eri teemojen tietopohjaan, luetaan artikkeleita ja keskustellaan valituista teemoista. Tavoitteena on laajentaa opiskelijan muotoiluajattelukykyä ja kykyä liittyä isompiin tilallisiin projekteisin omalla asiantuntijuudella.
Opintojaksolla on työpajasuunnittelua ja fasiliointitehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson toteutus 4.9.-19.12.2024.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali jaetaan opintojakson aikana Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson harjoitustehtäviä toteutetaan/voidaan toteuttaa hanke- ja työelämäyhteistyönä.
Oppimisympäristö
Osa opintoihin varatuista päivistä on kampuksella, osa etänä. Opintojakson alussa on messupäivä.
Tarkempi ohjelma Moodlessa.
Oppimisympäristö on Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 20 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 540 tunnin kokonaistyöskentelystä. Lukujärjestykseen työskentelystä on varattu noin 370 tuntia. Muu työskentely aikataulutetaan itsenäisesti.
Itsenäisen työn osuus on isompi opintojakson alussa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelija on suorittanut Palvelumuotoilun perusteet ja hallitsee tyypillisesti käytetyt menetelmät ja työkalut.
Opintojaksolla on tietoa soveltavia tehtäviä ja siksi edellytetään kykyä itsenäiseen tiedonhankintaan ja kykyä etsiä ja soveltaa tehtäviin sopivia menetelmiä ja työkaluja.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät, läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteuttavaan toimintaan osallistuminen. Opintojakson hyväksyttävästi suorittaminen edellyttää 80 % läsnäoloa, sekä opintojakson aikana annettujen tehtävien palauttamista annetussa aikataulussa. Arviointi numeroasteikolla 1-5. Myöhässä palautetut harjoitustyöt vaikuttavat arvosanaa laskevasti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Marjut Suokas
- Auli Haarnio
- Minna Ulmala
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.
Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.
Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.
Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että palvelumuotoilun/tuotekehityksen perusteet ja muut perusopinnot on suoritettu.
HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä: Ennen opintojakson alkamista opiskelija lukee kirjan joko Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen tai Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu.
Opintojaksolla on 80% pakollinen läsnäolo opetuksissa ja ohjauksissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä.
Oppimisympäristö
Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan lukukauden tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä. Se on noin 33 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.
Sisältö
Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opiskelijalla pitää olla suoritettuna oman alan perusopinnot. Lisäksi Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perusteella.
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan
Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa
Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- MI_Opettaja_Palvelumuotoilu, Palvelumuotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa ihmisen ja tilan mittasuhteet tilasuunnittelussa ja ymmärtää tilasuunnittelun lähtökohdat
- saavutettavuuden, ergonomian ja esteettömyyden perusteet
- sovittaa yhteen palvelumuotoilun ja tilasuunnittelun elementit suunnittelussa
- konseptoida tilallisen palvelukokonaisuuden.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutuksen aikataulu 27.9.-20.12.2024 / Time Edit
(Moodlessa tarkempi aikataulu viimeistään 22.9.2025)
Itsenäiselle teemaan perehdyttävälle tehtävälle on varattu 23.9.- 2.10.
Materiaali avataan Moodleen 22.9.
Kurssin yhteinen avaus kampuksella on 3.10.
Itsenäistä työskentelyä. Tiedonhankintaa, aineistoihin ja palveluympäristöihin tutustumista.
Mahdollisuus toteuttaa kehitystehtävä parityönä.
Pieniä orientoivia tehtäviä. Keskusteluja sovituista teemoista.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa ihmisen ja tilan mittasuhteet tilasuunnittelussa ja ymmärtää tilasuunnittelun lähtökohdat
- saavutettavuuden, ergonomian ja esteettömyyden perusteet
- sovittaa yhteen palvelumuotoilun ja tilasuunnittelun elementit suunnittelussa
- konseptoida tilallisen palvelukokonaisuuden.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus kampuksella.
Läsnäolo 80%:a.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Myymälämaailmaan tutustumisen voi aloittaa silmäilemällä:
Markkanen Susanne, Myymäläympäristö elämysten tuottajana, myymäläsuunnittelun työkalupakki
Keskeinen teos, johon on koottu rakennetun ympäristön suunnittelutietoa:
Rakennustieto, Esteetön rakennus ja ympäristö, suunnitteluopas
Lisää teoksia ja aineistolinkkejä Moodlessa.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Sara Ikävalko
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata strategisen muotoilun yleisperiaatteet
- konseptoida uusia arvonluontimalleja soveltamalla muotoiluajattelua (design thinking) sekä
tulevaisuus- ja ideointimenetelmiä innovaatiotoimintaan
- esitellä asiakkaan brändin huomioon ottavan konseptin
- laatia tavoitteet ja alustavan suunnitelman muotoilustrategialle.
Arviointiasteikko
1-5