Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Muotoilija (AMK), visuaalinen viestintä 23S, päivätoteutus, Lahti
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
07.10.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tapaamiset Tutor-opettajan kanssa. Luentoja, tehtäviä ja keskusteluja opintojen vaiheisiin ja opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun liittyvistä aiheista.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi ajoittuu koko lukuvuodelle. Lähitapaamisia 2 kertaa syyslukukaudella ja 3 kertaa kevätlukukaudella. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 60% läsnäolo.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Löytyy kurssin Moodle-alustalta
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopisteen kurssin 27 työtuntia jakautuvat seuraavasti: lähiopetus noin 10 tuntia, omatoiminen työskentely noin 17 tuntia.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla perehdytään oman osaamisen tunnistamiseen, hahmotetaan eri menetelmien avulla omaa identiteettiä visuaalisen alan tulevana ammattilaisena sekä visioidaan uratavoitteita ja tulevaisuuden osaamistarpeita.
Arviointimenetelmät
Kurssitehtävien suorittaminen ja läsnäolo.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
- Oona Casalegno
- Susanna Björklund
- Sara Bengts
Opetusryhmät
- Ryhmä 1 ja Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä 1 pakkaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä 2 motion graphics (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä 1 Brand (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä 2 Brand (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Yhteiset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Ryhmä 1 ja Ryhmä 2
- Ryhmä 1 pakkaus
- Ryhmä 2 motion graphics
- Ryhmä 1 Brand
- Ryhmä 2 Brand
- Yhteiset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää teoreettista ja taustoittavaa ymmärrystään brändimielikuvien luomisessa
- arvioida sisällön, kohderyhmän ja graafisen muodon välistä yhteyttä
- suunnitella tavoitteellisia brändimateriaaleja eri julkaisuympäristöihin
- ymmärtää keskeiset brändiin ja omaan liiketoimintaan vaikuttavat toimintamallit
- osaa sanoittaa ja esittää omaa osaamistaan, aikatauluttaa työprosessin sekä koostaan portfolion.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, itsenäinen työskentely sekä tiimityöskentely. Luennot, alustukset, sekä ohjatut ja itsenäiset oppimistehtävät.
VV23-ryhmä jaetaan kahteen ryhmään tällä toteutuksella. Osa opetuksesta on yhteistä.
Opintojaksolla on sekä ryhmätyöskentelyä että yksilötehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Pääperiaatteena on 80% läsnäolo, mutta osion opettaja määrittelee oman osuutensa vaatimukset tarkemmin. Opettajat seuraavat läsnäoloa.
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan.
Ensimmäisellä kerralla käydään läpi kurssin aikataulut ja tehtävät.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuussuosituksia, nettisivuja ja muita lähteitä käydään läpi kurssin aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteututuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä yritysvierailuja ja vierailijaluennoitsijoita.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena.
Oppimisympäristö
Kampus, ekskursiot ja yritysvierailut, moodle ja zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 15 x 27h = 405h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään lähiopetukseen, tiimityöskentelyyn sekä itsenäiseen työskentelyyn.
Sisältö
Visuaalisen viestinnän opiskelijoille suunnattu monialainen sisältö.
Opintojaksoon kuuluu:
Tulevaisuuden ennakointia (3op) - koko ryhmä
Brändin rakentaminen (7op) - koko ryhmä
Pakkaus osana brändiä (5op) - ryhmä 1
Motion Graphics osana brändiä (5op) - ryhmä 2
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tämä opintojakso on osa visuaalisen viestinnän muotoilun 2. vuosikurssin perusopintoja. Opiskelijan tulee käydä OPSin mukaiset, tätä edeltävät perusopinnot voidakseen osallistua opintojaksolle. Erityisjärjestelyjä voidaan huomioida tapauskohtaisesti, keskustele tutor-opettajasi kanssa.
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena (15op).
Opintojaksoa koordinoi Sara Bengts, ole häneen yhteydessä mikäli herää kysymyksiä
Arviointimenetelmät
Arvosana koostuu läsnäolosta, aktiivisuudesta lähipäivillä sekä ryhmätyöskentelyssä, oppimistehtävien toteutuksen tasosta.
Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti
Vertaisarviointi tiimityöskentelyssä opettajan arvioinnin ohella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan. Tai opiskelija ei ole suorittanut vastuullaan olevien toimenpiteiden hoitamista ja osallistunut aktiivisena jäsenenä ryhmätyönä suoritettavien ideointien sekä tehtävien suorittamiseen.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan.
• Osaa ohjatusti hakea kurssiin liittyvää ammatillista tietoa.
• On osallistunut yhteisiin opetustilanteisiin 80%.
• On hoitanut ohjattuna omalla vastuulla olleet tehtävät.
• Ei ole osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta ryhmätöiden suorittamisessa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa.
• on hoitanut hyvin omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on osoittanut aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja ideoida toimintatapoja ja kommunikoida tiimissä rakentavasti.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
• osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa.
• osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa ja soveltaa saamaansa palautetta.
• on hoitanut erinomaisesti omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• on systemaattisesti osoittanut poikkeavaa aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta, ideointikykyä ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä, ehdottaa ja innovoida toimintatapoja ja ideoita sekä kommunikoida tiimissä rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Marion Robinson
- Oona Casalegno
- Harri Heikkilä
- Noora Nylander
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmät 1 ja 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Ekskursio
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- Ryhmät 1 ja 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää suunnittelijan työvälineitä ja työskentelymenetelmiä
- kuvailla eri julkaisumenetelmien ja -tyyppien keskeisimmät erot
- käyttää kuvakerrontaa ja visuaalisia elementtejä (typografia, kuva, kuvitus, tila, formaatti, värit)
- suunnitella ja toteuttaa viestin mielikuvatavoitetta ja sisältöä tukevan kokonaisuuden.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskelija tutustuu laajasti erilaisiin julkaisuihin ja julkaisupintoihin. Hän oppii tunnistamaan julkaisujen keskeiset erot sekä suunnittelemaan tarkoituksenmukaista graafista viestintään. Opintojako on teemoitettu neljään teemaan: pakkausmuotoilun mallinnusohjelmiston opetus (ArtiosCAD) intensiiviviikolla, kestävä pakkaus, painetut julkaisut ja digitaaliset julkaisut. Jokainen teema sisältää sitä tukevia harjoitustehtäviä joita tehdään sekä ryhmässä että yksilötöinä.
Tämä opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena.
Opintojakso on osa Visuaalisen viestinnän muotoilun toisen vuosikurssin syventäviä ammattiopintoja.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksolla opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: ryhmä 1 ja ryhmä 2. Seuraa oman ryhmäsi aikataulua.
Opintojakso alkaa heti lukuvuoden alkaessa viikon intensiiviosuudella, jossa opiskellaan pakkausmuotoilun ohjelmisto. Läsnäolovelvoite intensiiviviikolle on 100%. Intensiiviviikolta tulee harjoitustehtäviä joita opiskelija jatkaa itsenäisesti sen jälkeen.
Opintojakson lähiopetus sijoittuu koko syksyyn.
80% läsnäolovelvoite.
Lähiopetuspäivinä opetus tapahtuu kampuksella ja oppiminen tapahtuu myös vuorovaikutuksessa opiskelijakollegoihin. Siksi on tärkeää olla opetustilanteessa läsnä koko päivän.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus jaetaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
eAhot.
Työelämäyhteistyö
Vierailijaluennot ja vierailut kohteisiin.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena. Uusintamahdollisuus on syksyllä 2025.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, yritysvierailut ja ekskursiot, online-osuudet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Intensiiviviikko syksyn alussa johon liittyy itsenäisesti tehtäviä tehtäviä, joilla on palautusaikaa muutama viikko.
Lähiopetusjakso sijoittuu muutoin koko syksyn ajalle, jolloin ryhmällä on meneillään muitakin opintoja. Opiskelijan tulee huolehtia että seuraa oman ryhmänsä aikataulua ja tehtävien palautusaikataulua. Ryhmien aikataulut ja opetuksen sekä tehtävien rytmitys voi poiketa toisistaan.
Opintojaksolla on paljon pienempiä palautettavia tehtäviä. Opiskelijan tulee huolehtia että palauttaa tehtävät ajallaan.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelija omaksuu julkaisemisen erilaiset mediat ja tutustuu niihin harjoitustehtävien ja luentojen kautta. Teemoja ovat painetut julkaisut, sähköiset julkaisut sekä pakkausmuotoilun näkökulma. Opiskelijat tutustuvat sekä painettujen julkaisujen että pakkausmuotoilun fyysisiin materiaaleihin Materiaalipäivänä. Painetun julkaisun osuudella tehdään taittotehtävä ja sähköisen julkaisun osuudella harjoitustehtävä syventämään osaamista.
Opiskelija osaa
- käyttää suunnittelijan työvälineitä ja työskentelymenetelmiä
- kuvailla eri julkaisumenetelmien ja -tyyppien keskeisimmät erot
- käyttää kuvakerrontaa ja visuaalisia elementtejä (typografia, kuva, kuvitus, tila, formaatti, värit)
- suunnitella ja toteuttaa viestin mielikuvatavoitetta ja sisältöä tukevan kokonaisuuden.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1.vsk graafisen suunnittelun perusopinnot on oltava suoritettuna.
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena (koko 15 op). Sen tulee olla suoritettuna, jotta voi edetä kevään lukukauden opintoihin.
Opiskelija tarvitsee oman läppärin.
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5.
Arvosanaan vaikuttaa läsnäolo, tehtävät ja osoitettu asiantuntemus.
Tehtävillä on omat arviointikriteerinsä joka vaikuttaa kokonaisarviointiin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole ollut läsnä riittävästi
Tehtäviä palauttamatta tai vaillinaisia
Ei osoita osaavansa opiskeltuja menetelmiä ja prosesseja
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa käyttää julkaisusuunnittelun ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa alan menetelmien avulla
Osaa soveltaa monipuolisesti opittuja menetelmiä ja prosesseja
Osaa toimia asiakaslähtöisesti
Osaa toimia ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa käyttää julkaisusuunnittelun ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä alasta huomioiden eri kohderyhmät
Osaa valita toimintaan soveltuvia menetelmiä sekä prosesseja ja perustella valintansa
Osaa ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet tarkoituksenmukaisesti
Osaa toimia tavoitteellisesti ryhmässä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa käyttää julkaisusuunnittelun menetelmiä asiantuntevasti ja rakentaa niiden pohjalta toimivia konsepteja
Viestii asiantuntevasti
Osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia menetelmiä ja prosesseja
Osaa ottaa vastuun konseptointiprosessin kokonaisuudesta
Osaa toimia tavoitteellisesti ryhmässä ja organisoida sen toimintaa
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Heikki Saros
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustiedot taiteen ja esteettisen arvon peruskysymyksistä ja -vastauksista
- keskeiset nykyaikaiset visuaalisen kulttuurin teoriat
- hakea itsenäisesti tietoa eri teorioista sekä painetuista että sähköisistä lähteistä
- soveltaa teoreettisia malleja ja käsitteitä ilmaisussaan ja työnsä arvioinnissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi muodostuu luennoista, tiedonhankinnan harjoituksista ja kurssitehtäviin liittyvistä ryhmätöiden esityksistä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin kontaktiopetus näkyy sähköisessä lukujärjestyksessä.
Kurssin opetus perustuu aineistoihin perustuviin tehtäviin ja esityksiin. Kurssin hyväksyttävä suorittaminen edellyttää 75 % läsnäoloa opetuksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin keskeinen oheislukemisto on Seppä, Anita: Kuvien tulkinta (2012)
Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja :
Mäkiranta, M., Piela, U. ja Timonen, E. (toim.) Näkyväksi sepitetty maa. Näkökulmia Suomen Visualisointiin (2017)
Hämäläinen, T. ja Manzos, A. Pelien äärettömät maailmat. Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä (2020)
Heinonen, Y. (toim.) Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen (2020)
Luentomateriaaleissa tiedotetaan aihekohtaisesta muusta materiaalista ja digitaalisesta aineistosta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa kirjalliseen aineistoon nojaten tenttinä tai harjoitustehtävinä. Korvaavasta suorituksesta sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Kurssiin ei kuulu tenttiä. Arviointi perustuu kurssin aikana toteutettaviin tehtäviin. Tehtävien arvioinnissa käytetään vertais- ja itsearviontia.
Oppimisympäristö
Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa. Tehtävät palautetaan Moodleen. Kurssiaktiivisuutta seurataan Moodlen läsnäolotyökalulla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla tehdään referoidaan ja keskustellaan aiheisiin liitttyiästä tutkimusartikkeleista, tehdään ryhmätöitä ja yksilöllinen kertaustehtävä. Oletettu työmäärä opiskelijalta on lähiopetus mukaanlukien 135 työtuntia.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään visuaalisen kulttuurin teoriaan ja sen käytännöllisiin sovelluksiin. Painopiste on 1900- ja 2000-luvun ilmiöissä, mutta keskeisten käsitteiden kulltuurihistoriaa avataan myös.
Opintojakso toimii johdantona kuva-analyysiin. Keskeisiä sisältöjä ovat yhteisölliset, semioottiset ja semanttiset sekä havaintopsykologiset näkökulmat. Kurssilla tarkastellaan muotoilun, viestinnän ja taiteen merkityksenantoon ja havaintoon liittyviä kysymyksiä.
Kurssin toiminnallisena tavoitteena on oppia käyttämään oman alan keskeisä teoreettisia lähteitä ja tietokantoantoja.
Kurssi tarjoaa välineitä visuaalisten ja muotoilu-tuotteiden arviointiin ja johdattaa muotoilun ja taiteen kritiikin perusteisiin.
Kurssi antaa valmiuksia visuaalisten töiden presentaatioihin.
Kurssin sisällöt on kohdennettu sekä viestinnän että muotoilun opiskelijoille.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssilla ei edellytetä aiempaa osaamista.
Arviointimenetelmät
Kurssi edellyttää aktiivista osallistumista (75% kontaktiopetuksesta). Arviointi perustuu kurssin aikana tehtyihin oppimis- ja kertaustehtäviin. Arviointi toteutetaan vertaisarviointina.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa perehtyneensä kurssimateriaaleihin.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee visuaalisen kulttuurin keskeisiä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lähteitä ja tietokantoja.
Opiskelija tuntee visuaalisen kulttuurin keskeisiä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lähteitä ja tietokantoja.
Englanniksi
The student shows basic knowledge of central theories of visual culture and is capable of using advised reference materials and databases.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Suomeksi
Opiskelija tuntee visuaalisen kulttuurin keskeisiä teorioita ja havaitsee niiden yhteyden oman alansa ajankohtaisiin ilmiöihin. Opiskelija soveltaa teoreettista tietoa persoonallisesti ryhmä- ja harjoitustehtävissä.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 02.06.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
- Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutus
- Valokuvauksen koulutus
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Henrik Edlund
- Pauliina Pasanen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK22SValokuvauksen koulutus 22S Lahti
-
MLTIEX25KSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Suomeksi
Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- tunnistaa erilaiset juttu- ja kuvatyypit
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- selittää journalismin eettiset ohjeet
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.
Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.
Journalistinen kuvaustyöpaja
Opiskelija osaa
- tuottaa journalistiseen mediaan sopivaa kuvasisältöä
- työskennellä journalistisessa julkaisuprosessissa osana työryhmää.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, työpajaosiot, tehtävien palautekeskustelut, opiskelijan oma kuvallinen ja kirjallinen työskentely. Yhteistyö paikallisen mediatalon kanssa.
Ajoitus ja läsnäolo
80 % läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetus (teoria) perustuu mm. kirjallisuuteen:
Salo Merja (2015): Jokapaikan valokuva. Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015. Musta Taide.Helsinki
Salo Merja (2000): Imageware. Kuvajournalismi mediafuusiossa. Taideteollinen korkeakoulu. Jyväskylä
Seppänen Janne, Väliverronen Esa 2012): Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere
(Osittain myös:
Töyry M., Räty P., Kuisma K. (2009):Editointi aikakauslehdessä. Taik julkaisuja
Rantanen L.( 2007): Mistä on hyvät lehdet tehty. Hill and Knowlton Finland Oy. Helsinki
Mäntylä J. (2008): Journalistin etiikka. Gaudeamus. Helsinki
Mäkelä A., Puustinen L., Ruoho I. (2006): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö paikallisen mediatalon ESS kanssa. Mediatalon juhlavuoden 125 vuotta näyttelyn suunnittelu Visuaalisten taiteiden museo Malvaan syksyksi 2025.
Uusintamahdollisuudet
Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus ja vierailut mediataloissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä.
Sisältö
1)Teoriaosuus, opettaja Pauliina Pasanen + vieraat (n. 5 op)
Sisältö: Mediakentän murros, etiikka + journalistin ohjeet, median inklusiivisuus.
Kuvajournalistiset kuvatyypit: uutisvalokuva, kuvareportaasi, kuvituskuva, henkilökuva + julkaisukonseptit
2)Kuvaustyöpaja (kuva-essee) Akseli Valmunen (n. 5 op)
Mahdollinen yhteistyö tässäkin ESS kanssa. Vierailut mediataloihin Helsingissä.
3)Journalistinen kuvituskuva-työpaja, vierailija X (n. 3 op)
4)ESS-näyttelyn (Malva) kuvatoimittaminen ja näyttelysuunnittelu (n. 4 op)
5) Henkilökuvaus-työpaja, opettaja valokuvajaja Juha Törmälä (n. 3 op)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Valokuvauksen perustaidot hallussa.
Opintojakso suunnitellaan tuomaan yhteen valokuvaajia ja graafikoita työskentelemään kuvajournalististen sisältöjen parissa.
Arviointimenetelmät
Läsnäolo ja aktiivisuus opetustilanteissa, annettujen tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja tehtävät osoittavat opiskelijan tutustuneen opintojakson tarjoamiin sisältöihin. Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehtävien suoritukset kertovat perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin ja paneutumisesta omaan työskentelyyn.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät kertovat erinomaisesta perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin. Opiskelijan tehtävien suoritukset ovat oivaltavia ja ansiokkaita
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 18.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Noora Nylander
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot käyttäjälähtöisyydestä, menetelmistä sekä -kokemuksesta + Reflektiotehtävät liittyen luentoihin
Design for-ajattelu sekä esteettömyys nykymaailmassa työpaja + Esteettömyystehtävä käyttäjäkokemuksesta
Konseptityö liittyen käyttäjätiedon keruuseen
Ajoitus ja läsnäolo
Osallistuminen:
- ryhmätyöskentelyyn & harjoituksiin
- luennot
- käyttäjän empatiaa ja esteettömyyttä käsittelevä työpaja
75 % (n. 7/10) läsnäolovaatimus. Poissaolot korvataan ylimääräisillä tehtävillä ja niistä keskustellaan opettajan kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Aineistot kurssin Moodle alustalla
Suositeltava kirjallisuus/Materiaali:
- Lupton, Ellen (toim.): Extra Bold: A Feminist, Inclusive, Anti-racist, Nonbinary Field Guide for Graphic Designer
- Taylor, Sunaura: Beasts of Burden
- Steve Krug: Don´t make me think (Suomeksi: Älä pakoita minua ajattelemaan)
- Norman, Don: Emotional Design: Why We Love (Or Hate) Everyday Things
- Norman, Don: The Design of Everyday Things - > (Suomeksi: Miten avata mahdottomia ovia, painos loppu)
- ETU käyttäjätutkimus pakkausten avattavuudesta heikkovoimaisilla käyttäjille (Saatavilla Moodle alustalla).
- Accessability: https://www.rgd.ca/resources/accessibility/access
- https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vaaditun läsnäolon laiminlyönti
reflektiotehtävien sekä konseptitehtävän palauttamatta jättäminen
Ei saavuta tason 1 arviointikriteerejä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- etsiä yksittäistä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin
- käyttää yksittäisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa ja osoittaa perehtyneensä käyttäjälähtöisin suunnittelun alan tietoperustaan
- käyttää opittuja käyttäjälähtöisiä menetelmiä tiimien konseptityöskentelyssä
- osaa toimia ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- hakea tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin ja erottaa arkipäivän tiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää keskeisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa johdonmukaisesti
- soveltaa käyttäjäkeskeisiä menetelmiä ryhmien konseptityöskentelyssä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ryhmätyössä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- etsiä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin sekä perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
- käyttää ammatillisia käsitteitä/terminologiaa asiantuntevasti
- valita käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustella valintojaan ryhmätyön konseptityössä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ja kehittää tiimityöskentelyä omilla taidoillaan
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Heikki Nuutinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata markkinointiajattelun käsitteellisen taustan, sisällön ja tunnuspiirteet
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen menetelmiä
- valita markkinointiviestintään ja brändäykseen tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
• Luennot lähiopetuksena
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
• Kirjallisuus
• Mooc-osio
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita
Ajoitus ja läsnäolo
Luennot sijoittuvat ajalle 1.8.–31.12.2024.
Läsnäolopakko 80 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
• Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa
Oppimisympäristö
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Sisältö
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssiilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista läsnäolo ja osallistuminen keskusteluun.
Arviointimenetelmät
5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut omaavansa omaperäistä ja korkeatasoista visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut omaavansa laadukasta visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
3
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.
Osoittanut omaavansa visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.
2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.
1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).
0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Marion Robinson
- Christoffer Leka
- Teemu Helo
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Yhteiset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Yhteiset
- Ryhmä 1
- Ryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuottaa tavoitteellisen mielikuvan mukaisia graafisia tunnuksia
- sanallistaa visuaalisen identiteetin merkityksen osana markkinointiviestintää ja brändiä
- konseptoida kaupallisesti tavoitteenmukaisen visuaalisen identiteetin
- suunnitella tarkoituksenmukaista, huoliteltua typografiaa
- luotsata visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Visuaalisen identiteetin opintojaksolla opiskelija tutustuu laajasti visuaalisen identiteetin rakentamisen menetelmiin ja merkitykseen. Hän hyödyntää aiempien opintojaksojen teorian ja käytännön osaamista ja syventää omaa ammatillista ajatteluaan ja käytännön suunnittelutaitoja.
VV23-ryhmä jaetaan kahteen ryhmään tällä toteutuksella. Ryhmillä voi olla myös yhteisiä päiviä.
Opintojaksolla on sekä ryhmätyöskentelyä että yksilötehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Pääperiaatteena on 80% läsnäolo, mutta osion opettaja määrittelee oman osuutensa vaatimukset tarkemmin. Opettajat seuraavat läsnäoloa.
Tämä opintojakso sijoittuu 2. vuosikurssin loppukevääseen.
Seuraa oman ryhmäsi aikataulua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alina Wheeler. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Entire Branding Team. 5th ed. Wiley, 2018. (Myös aiemmin painokset käyvät. Kirja luettavissa e-kirjana LAB Primon kautta)
Työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi sisältyä yritysvierailuja ja vierailijaluennoitsijoita.
Kaupallisen kuvan osuuden opettaa vieraileva opettaja joka on pitkään toiminut mainostoimistoalalla.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena.
Oppimisympäristö
Kampus, ekskursiot ja yritysvierailut, moodle ja zoom.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelija oppii suunnittelemaan yritykselle tai yhteisölle visuaalisen ilmeen kokonaisuuden. Hän opiskelee kaupallisen (valo)kuvan, typografian, värien ja graafisten elementtien suunnittelua ja roolia. Hän tutustuu erilaisiin graafisiin ohjeistoihin ja design systemseihin ja oppii hyödyntämään niitä työssään. Hän oppii miten eri tavoin kaupallista kuvaa voidaan rakentaa esimerkiksi valokuvan, liikkuvan kuvan taikka tekoälyn avulla.
Opintojaksolla syvennytään myös kuvittamiseen ja typografiaan, jotka linkitetään visuaalisen identiteetin kontekstiin.
Kurssin kuvitusosuudessa syvennytään kuvitustyylien analysointiin ja niiden merkitykseen osana visuaalisen ilmeen rakentamista ja sisällön välittämistä, tarkastellen muun muassa eri tasoja, joilla esitystavat voivat osaltaan ohjata kuvituksen tulkintaa ja sisällön ymmärrettävyyttä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tämä opintojakso on osa visuaalisen viestinnän muotoilun 2. vuosikurssin perusopintoja. Opiskelijan tulee käydä OPSin mukaiset, tätä edeltävät perusopinnot voidakseen osallistua opintojaksolle. Erityisjärjestelyjä voidaan huomioida tapauskohtaisesti, keskustele tutor-opettajasi kanssa.
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena (15op).
Opintojaksoa koordinoi Marion Robinson, ole häneen yhteydessä mikäli herää kysymyksiä.
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan arvosalla 1-5. Opintojakson opettajat arvioivat oman osuutensa tehtävät antamiensa arviointikriteerien mukaisesti, jotka yhdessä muodostavat opiskelijalle kokonaisarvion opintojaksosta.
Arviointiasteikko
1-5