Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Muotoilija (AMK), visuaalinen viestintä 23S, päivätoteutus, Lahti
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tapaamiset Tutor-opettajan kanssa. Luentoja, tehtäviä ja keskusteluja opintojen vaiheisiin ja opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun liittyvistä aiheista.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi ajoittuu koko lukuvuodelle. Lähitapaamisia 2 kertaa syyslukukaudella ja 3 kertaa kevätlukukaudella. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 60% läsnäolo.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Löytyy kurssin Moodle-alustalta
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopisteen kurssin 27 työtuntia jakautuvat seuraavasti: lähiopetus noin 10 tuntia, omatoiminen työskentely noin 17 tuntia.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään oman osaamisen tunnistamiseen, hahmotetaan eri menetelmien avulla omaa identiteettiä visuaalisen alan tulevana ammattilaisena sekä visioidaan uratavoitteita ja tulevaisuuden osaamistarpeita.
Arviointimenetelmät
Kurssitehtävien suorittaminen ja läsnäolo.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 17.10.2025
Opintopistemäärä
15 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Marion Robinson
- Sara Bengts
Opetusryhmät
- Lecture (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Lecture
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ymmärtää brändit ja niiden vaikutus osana populaarikulttuuriamme
- ymmärtää brändinhallinnan ja -luomisen merkityksen sekä vaikuttamisen mekanismit
- luoda brändistrategian ja kokonaisvaltaisen konseptin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Brändistudio toimii kuin suunnittelutoimisto. Opiskelijat suunnittelevat toimeksiantoja oikeille asiakkaille. He johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta. He aikatauluttavat prosessin yhdessä asiakkaan kanssa.
Suunnittelutoimeksiannot ovat pienryhmille. Ryhmä vastaa omasta toimeksiannostaan, mutta jakaa tietoa myös muille tiimeille syksyn ajan vertaisoppimisen mallilla.
Studiossa on myös teoriaopetusta ja alan käytänteitä sekä pieniä harjoitustehtäviä.
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko syksyn.
Ajoitus ja läsnäolo
ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Designing Brand Identity, an essential guide for the whole branding team
Alina Wheeler (John Wiley & Sons, Inc.,)
FireSigns : a Semiotic Theory for Graphic Design
Steven Skaggs (2017) Cambridge, MA: The MIT Press
Opintojakson koko kirjallisuuslista löytyy kurssimoodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
4.vsk graafisen suunnittelun opiskelijat voivat osallistua brändistudioon. Ota yhteyttä opettajiin (Robinson) sopiaksesi osallistumisesta.
Työelämäyhteistyö
Toimeksiantoja yrityksiltä ja yhteisöiltä. Vierailut yrityksiin ja kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.
Oppimisympäristö
Lähiopetus.
Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15op = 405h opiskelijan aikaa.
Opintojakso on intensiivinen ja päättyy projektiviikkoon. Noin 40% ajasta on lukkaroitua lähiopetusta, jolloin merkittävä osa opintojakson päivistä on itsenäisen työskentelyn aikaa. Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan.
Opettajat ovat tavattavissa vähintään kaksi kertaa viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa ilmoittettuina lähipäivinä, eli teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä.
Sisältö
Brändistudiossa opiskelija oppii syventävästi brändimuotoilua, visuaalisen identiteetin suunnittelua ja brändin johtamisen pääperiaatteita. Opiskelija harjoittaa taitojaan käytännön suunnittelutehtävien ja niitä tukevien teorialuentojen kautta. Opintojaksoon kuuluu olennaisesti yhteistyö yritysten ja organisaatioiden kanssa toimeksiantojen sekä vierailujen muodossa.
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys brändin rakentamisella on ja mikä hänen roolinsa suunnittelijana siinä on. Hän oppii johtamaan suunnitteluprosessia ja toimimaan yhteistyössä sekä toimeksiantajan että oman suunnittelutiiminsä kanssa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Visuaalisen viestinnän muotoilun / Graafisen suunnittelun 1. ja 2. vsk opinnot vaaditaan pohjaksi.
Mahdollisuus osallistua toisenlaisella profiililla muista Muotoiluinstituutin pääaineista, mikäli taustalla on vähintään markkinointiviestintä ja brändäyksen opinnot ja perusteet omalta muotoilun alalta. Huomioi, että etusijalla opiskelijavalinnassa ovat pääaineen omat opiskelijat ja pääaineen vaihto-opiskelijat. Ota yhteyttä studion vastaavaan opettajaan (Robinson).
Opetuskielenä ovat englanti ja suomi. Studio on avoin vaihto-opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
- Attendance
- Exercises and learning tasks
- Presentations and discussions
- Project management and outcome
- Peer evaluation and self-evaluation
The client's assessment may affect the grade.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- The project outcome does not comply with the objectives of the assignment or is incomplete
- The design work does not answer the brief
- The research is insufficient
- The role and/or teamwork in the design project has failed
The course is also rejected if the student:
- Does not know how to use professional concepts and does not justify her/his/their activities
- Does not use the methods and processes learned in the course
- Can't act customer-oriented
- The student has not been present
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome is generally in line with the objectives of the assignment
- The design work at least partially answers the brief
- The research has been, to some extent, completed
- The role and/or teamwork has been performed acceptably.
A course grade of 1 also requires that the student:
- Can use professional concepts and justify their actions
- Can use learned methods and processes
- Can act customer-oriented
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome is according to the assignment's objectives and is implemented appropriately.
- The design work is wide-ranging and supports the brief
- The role and/or teamwork has been performed well
A course grade of 3 also requires that the student:
- Can use professional terms in a versatile way and communicate professionally
- Can choose methods and processes suitable for the activity and justify their choice
- Can take into account the needs of the target group and/or the client appropriately, as well as other course participants
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome aligns with the assignment's goals and even exceeds them.
- The design work is exceptionally well executed and answers the brief
- The student is proactive and acts excellently in their role in the team
A course grade of 5 also requires that the student:
- Can use methods expertly, communicate professionally, and consider all target groups.
- Can choose, combine and develop methods and processes suitable for the activity to support work
- Can take full responsibility for learning and the project
- Receives excellent feedback from the client and also from other course participants
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
27.10.2025 - 12.12.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
15 - 28
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Noora Nylander
- Sara Bengts
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia ekosysteemejä
- hyödyntää ympäristöä suojelevaa, eettistä sekä yhteiskunnallista ajattelua konseptoinnissa
- hyödyntää elinkaaritietoa ja kulutuskäyttäytymisen muutokseen liittyviä strategioita suunnittelutyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Studio toimii kuin suunnittelutoimisto. Opiskelijat suunnittelevat toimeksiantoja asiakkaille. He johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta. He aikatauluttavat prosessin yhdessä mahdollisen asiakkaan kanssa.
Suunnittelutoimeksiannot ovat pienryhmille. Ryhmä vastaa omasta toimeksiannostaan, mutta jakaa tietoa myös muille tiimeille syksyn ajan vertaisoppimisen mallilla.
Studiossa on myös teoriaopetusta ja alan käytänteitä sekä pieniä harjoitustehtäviä.
Luennot ovat englanniksi.
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä.
Ajoitus ja läsnäolo
ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Vierailut kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut.
Verkko-opetuspäivät ilmoitetaan Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso intensiivinen. 15op = 405h opiskelijan aikaa.
Aktiivinen läsnäolo on pakollinen koko kurssin aikana.
Noin 40% ajasta on lukkaroitua lähiopetusta, jolloin merkittävä osa opintojakson päivistä on itsenäisen työskentelyn aikaa. Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan
Opettajat ovat tavattavissa 2-4 kertaa viikossa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. ja 2. vsk opinnot.
Opetuskielenä ovat englanti ja suomi, luennot pidetään englanniksi. Studio on avoin vaihto-opiskelijoille.
Arviointimenetelmät
• Läsnäolo
• Harjoitukset ja oppimistehtävät
• Esitykset ja keskustelut
• Projektinhallinta ja tulokset
• Vertaisarviointi ja itsearviointi, oppimispäiväkirja.
Asiakkaan arviointi voi vaikuttaa arvosanaan.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Kurssin arvosana 5 edellyttää myös, että opiskelija:
• On hoitanut erinomaisesti omalla vastuulla olleet tehtävät aikataulussa.
• On systemaattisesti osoittanut poikkeavaa aktiivisuutta, oma-aloitteisuutta, ideointikykyä ja itseohjautuvuutta tiimin jäsenenä.
• Saa erinomaista palautetta asiakkaalta, lehtoreilta ja myös muilta kurssilaisilta
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 19.10.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Noora Nylander
- Ville-Veikko Huhtanen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella moniaistillisia, kokeellisia ja kiertotalouden mukaisia pakkauskonsepteja
- testata ja arvioida pakkauksen kannattavuutta sekä houkuttelevuutta
- esitellä oman konseptinsa, prototyyppinsä ja rakentaa vaikuttavan presentaation
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen perustuu kokeellisiin menetelmiin
- Mahdollisesti yritykseltä saatu case tai vastaava tehtävä.
- Lähiopetus kampuksella
- Lyhyet esittelyt ja tietoiskut pitkien luentojen sijaan
- Oppimisharjoituksia ja tehtäviä
- Ideapitchauksia ja esittelyjä kurssin aikana
- Rakentava palaute ja keskustelutilaisuudet kurssin aikana
- Itse- ja vertaisarvioinnit
- Mahdollinen ekskursio
Ajoitus ja läsnäolo
HUOM! KURSSIPÄIVIIN TULOSSA MUUTOKSIA.
Kurssi alkaa 25.8. kaksipäiväisellä väri-intensiivillä.
Kurssi perustuu säännöllisiin kontaktipäiviin ja fyysiseen läsnäoloon LAB Lahden kampuksella. Kurssia ei voi toteuttaa etänä.
- Tarkemmat aikataulut ja osallistumistiedot löytyvät Moodlesta.
- Mahdolliset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
- Kaikki kurssitehtävät tulee suorittaa ja palauttaa annetussa aikataulussa. Myöhästyneet palautukset vaikuttavat arvosanaan.
- Poikkeustapaukset, esim. sairaus/"force majeure" on ilmoitettava ja sovittava etukäteen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Perus opinto- ja luentomateriaalit jaetaan kurssin Moodlen kautta.
- Opiskelijat saattavat joutua ostamaan joitain välineitä, materiaaleja tai pientyökaluja riippuen kokeellisista projekteista. Tällaisia saattavat olla esim. embossaukseen sopiva työkalu, hopea- tai kultajauhe foilaukseen, mustetta, maalia, suteja yms.
Työelämäyhteistyö
- Mikäli mahdollista, tehdään työelämäyhteistyötä tai toimeksianto joka saadaan yritykseltä, järjestöltä, tutkimusprojektilta, LAB:lta tai LUT:lta.
Oppimisympäristö
- Pahvipaja
- Muita kampusprojektin työtiloja, atk-luokkia, pajoja ja erikoistiloja varataan tarpeen mukaan.
- Mahdollinen ekskursio
Sisältö
Kurssin aikana opiskelijat oppivat
- Kehittämään pakkausratkaisuja, jotka tarjoavat kuluttajille mukaansatempaavia ja ikimuistoisia kokemuksia
- Ottamaan huomioon moniaistiset, kokeelliset ja kiertotalouden mukaiset pakkausnäkökohdat
- Rikkomaan perinteisen pakkaussuunnittelun rajoja tutkimalla uusia materiaaleja, muotoja, grafiikkaa, värejä ja toimintoja
- Tekemään prototyyppejä ja testaamaan epätavallisiakin ideoita nähdäksen, kuinka ne voivat parantaa käyttökokemusta
- Suunnittelemaan ja valmistamaan blisterpakkauksen prototyypin ja käyttämään lämpömuovauskonetta
- Harkitsemaan suunnittelun aikana uudelleenkäytettävyyttä, kierrätettävyyttä tai jopa kompostointia sekä jätteen minimoimista ja kiertotalouden edistämistä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Ammatilliset perusopinnot suoritettu (erityisesti muotoilun tai suunnittelun perusteet, käyttäjälähtöinen ja ympäristötehokas suunnittelu)
- Perusohjelmistotaidot mm. Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, ArtiosCAD, 3D-osaaminen katsotaan eduksi, mutta eivät ole pakollisia.
Arviointimenetelmät
- Läsnäolo
- Harjoitukset ja oppimistehtävät
- Esittelyt ja keskustelut
- Prosessin ja tuotosten laatu
- Vertaisarviointi ja itsearviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Kurssi hylätään, jos opiskelija ei osaa
- Suunnitella monisensorisia, kokeellisia ja kiertotalouden mukaisia pakkauskonsepteja
- Testata ja arvioida pakkausratkaisun toivottavuutta ja toteutettavuutta
- Esitellä konseptia, prosessia ja tuotoksia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Vähimmäisvaatimus arvioon 1
Opiskelija osaa
- Suunnitella pakkauskonseptin, joka sisältää vähintään yhden seuraavista: moniaistisuus, kokeellisuus ja kiertotalous, tai ainakin kehitystyö sisältää yhden niistä.
- Testata ja arvioida pakkausratkaisun haluttavuutta ja toteutettavuutta vähintään yhdellä menetelmällä
- Dokumentoida ja jakaa konseptin, prosessin ja tulokset
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Vähimmäisvaatimus arvioon 3
Opiskelija osaa
- Suunnitella pakkauskonseptin, joka sisältää vähintään kaksi seuraavista: moniaistisuus, kokeellisuus ja kiertotalous, tai ainakin kehitystyö sisältää vähintään kaksi niistä.
- Testata ja arvioida pakkausratkaisun haluttavuutta ja toteutettavuutta vähintään kahdella eri menetelmällä
- Esitellä ja jakaa konseptin, prosessin ja tulokset
- Prosessin ja tulosten laatu on hyvä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Vähimmäisvaatimus arvioon 5
Opiskelija osaa
- Suunnitella pakkauskonseptin, joka sisältää luovasti moniaistisia, kokeellisia ja kiertotaloudenmukaisia elementtejä tai jossa kehitystyö sisältää ne kaikki.
- Testata ja arvioida pakkausratkaisun haluttavuutta ja toteutettavuus erilaisilla sopivilla menetelmillä
- Esitellä ja jakaa konseptin, prosessin ja tulokset erinomaisella tavalla ja muita innostaen
- Prosessin ja tulosten laatu on erinomainen.