Siirry suoraan sisältöön

Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Muotoilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Muotoilija (AMK), visuaalinen viestintä 23S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIVV23S)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tapaamiset Tutor-opettajan kanssa. Luentoja, tehtäviä ja keskusteluja opintojen vaiheisiin ja opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun liittyvistä aiheista.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi ajoittuu koko lukuvuodelle. Lähitapaamisia 2 kertaa syyslukukaudella ja 3 kertaa kevätlukukaudella. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 60% läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Löytyy kurssin Moodle-alustalta

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopisteen kurssin 27 työtuntia jakautuvat seuraavasti: lähiopetus noin 10 tuntia, omatoiminen työskentely noin 17 tuntia.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolla perehdytään oman osaamisen tunnistamiseen, hahmotetaan eri menetelmien avulla omaa identiteettiä visuaalisen alan tulevana ammattilaisena sekä visioidaan uratavoitteita ja tulevaisuuden osaamistarpeita.

Arviointimenetelmät

Kurssitehtävien suorittaminen ja läsnäolo.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelijalle annetaan hylätty arvosana jos läsnäolovaatimus ei täyty tai jos opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Oona Casalegno
  • Noora Nylander
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmät 1 ja 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
  • Ekskursio
  • ryhmä 1
  • ryhmä 2
  • Ryhmät 1 ja 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää suunnittelijan työvälineitä ja työskentelymenetelmiä
- kuvailla eri julkaisumenetelmien ja -tyyppien keskeisimmät erot
- käyttää kuvakerrontaa ja visuaalisia elementtejä (typografia, kuva, kuvitus, tila, formaatti, värit)
- suunnitella ja toteuttaa viestin mielikuvatavoitetta ja sisältöä tukevan kokonaisuuden.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskelija tutustuu laajasti erilaisiin julkaisuihin ja julkaisupintoihin. Hän oppii tunnistamaan julkaisujen keskeiset erot sekä suunnittelemaan tarkoituksenmukaista graafista viestintään. Opintojako on teemoitettu neljään teemaan: pakkausmuotoilun mallinnusohjelmiston opetus (ArtiosCAD) intensiiviviikolla, kestävä pakkaus, painetut julkaisut ja digitaaliset julkaisut. Jokainen teema sisältää sitä tukevia harjoitustehtäviä joita tehdään sekä ryhmässä että yksilötöinä.
Tämä opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena.
Opintojakso on osa Visuaalisen viestinnän muotoilun toisen vuosikurssin syventäviä ammattiopintoja.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: ryhmä 1 ja ryhmä 2. Seuraa oman ryhmäsi aikataulua.

Opintojakso alkaa heti lukuvuoden alkaessa viikon intensiiviosuudella, jossa opiskellaan pakkausmuotoilun ohjelmisto. Läsnäolovelvoite intensiiviviikolle on 100%. Intensiiviviikolta tulee harjoitustehtäviä joita opiskelija jatkaa itsenäisesti sen jälkeen.

Opintojakson lähiopetus sijoittuu koko syksyyn.
80% läsnäolovelvoite.
Lähiopetuspäivinä opetus tapahtuu kampuksella ja oppiminen tapahtuu myös vuorovaikutuksessa opiskelijakollegoihin. Siksi on tärkeää olla opetustilanteessa läsnä koko päivän.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus jaetaan Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

eAhot.

Työelämäyhteistyö

Vierailijaluennot ja vierailut kohteisiin.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena. Uusintamahdollisuus on syksyllä 2025.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, yritysvierailut ja ekskursiot, online-osuudet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Intensiiviviikko syksyn alussa johon liittyy itsenäisesti tehtäviä tehtäviä, joilla on palautusaikaa muutama viikko.
Lähiopetusjakso sijoittuu muutoin koko syksyn ajalle, jolloin ryhmällä on meneillään muitakin opintoja. Opiskelijan tulee huolehtia että seuraa oman ryhmänsä aikataulua ja tehtävien palautusaikataulua. Ryhmien aikataulut ja opetuksen sekä tehtävien rytmitys voi poiketa toisistaan.
Opintojaksolla on paljon pienempiä palautettavia tehtäviä. Opiskelijan tulee huolehtia että palauttaa tehtävät ajallaan.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelija omaksuu julkaisemisen erilaiset mediat ja tutustuu niihin harjoitustehtävien ja luentojen kautta. Teemoja ovat painetut julkaisut, sähköiset julkaisut sekä pakkausmuotoilun näkökulma. Opiskelijat tutustuvat sekä painettujen julkaisujen että pakkausmuotoilun fyysisiin materiaaleihin Materiaalipäivänä. Painetun julkaisun osuudella tehdään taittotehtävä ja sähköisen julkaisun osuudella harjoitustehtävä syventämään osaamista.


Opiskelija osaa
- käyttää suunnittelijan työvälineitä ja työskentelymenetelmiä
- kuvailla eri julkaisumenetelmien ja -tyyppien keskeisimmät erot
- käyttää kuvakerrontaa ja visuaalisia elementtejä (typografia, kuva, kuvitus, tila, formaatti, värit)
- suunnitella ja toteuttaa viestin mielikuvatavoitetta ja sisältöä tukevan kokonaisuuden.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1.vsk graafisen suunnittelun perusopinnot on oltava suoritettuna.
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena (koko 15 op). Sen tulee olla suoritettuna, jotta voi edetä kevään lukukauden opintoihin.

Opiskelija tarvitsee oman läppärin.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5.
Arvosanaan vaikuttaa läsnäolo, tehtävät ja osoitettu asiantuntemus.

Tehtävillä on omat arviointikriteerinsä joka vaikuttaa kokonaisarviointiin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole ollut läsnä riittävästi
Tehtäviä palauttamatta tai vaillinaisia
Ei osoita osaavansa opiskeltuja menetelmiä ja prosesseja

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Osaa käyttää julkaisusuunnittelun ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa alan menetelmien avulla
Osaa soveltaa monipuolisesti opittuja menetelmiä ja prosesseja
Osaa toimia asiakaslähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa käyttää julkaisusuunnittelun ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja viestiä alasta huomioiden eri kohderyhmät
Osaa valita toimintaan soveltuvia menetelmiä sekä prosesseja ja perustella valintansa
Osaa ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet tarkoituksenmukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Osaa käyttää julkaisusuunnittelun menetelmiä asiantuntevasti ja rakentaa niiden pohjalta toimivia konsepteja
Viestii asiantuntevasti
Osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia menetelmiä ja prosesseja
Osaa ottaa vastuun konseptointiprosessin kokonaisuudesta

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
  • Heikki Saros
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- perustiedot taiteen ja esteettisen arvon peruskysymyksistä ja -vastauksista
- keskeiset nykyaikaiset visuaalisen kulttuurin teoriat
- hakea itsenäisesti tietoa eri teorioista sekä painetuista että sähköisistä lähteistä
- soveltaa teoreettisia malleja ja käsitteitä ilmaisussaan ja työnsä arvioinnissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi muodostuu luennoista, tiedonhankinnan harjoituksista ja kurssitehtäviin liittyvistä ryhmätöiden esityksistä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin kontaktiopetus näkyy sähköisessä lukujärjestyksessä.
Kurssin opetus perustuu aineistoihin perustuviin tehtäviin ja esityksiin. Kurssin hyväksyttävä suorittaminen edellyttää 75 % läsnäoloa opetuksessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin keskeinen oheislukemisto on Seppä, Anita: Kuvien tulkinta (2012)
Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja :
Mäkiranta, M., Piela, U. ja Timonen, E. (toim.) Näkyväksi sepitetty maa. Näkökulmia Suomen Visualisointiin (2017)
Hämäläinen, T. ja Manzos, A. Pelien äärettömät maailmat. Elämän suuret kysymykset digitaalisissa peleissä (2020)
Heinonen, Y. (toim.) Taide, kokemus ja maailma. Risteyksiä tieteidenväliseen taiteiden tutkimukseen (2020)


Luentomateriaaleissa tiedotetaan aihekohtaisesta muusta materiaalista ja digitaalisesta aineistosta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa kirjalliseen aineistoon nojaten tenttinä tai harjoitustehtävinä. Korvaavasta suorituksesta sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Kurssiin ei kuulu tenttiä. Arviointi perustuu kurssin aikana toteutettaviin tehtäviin. Tehtävien arvioinnissa käytetään vertais- ja itsearviontia.

Oppimisympäristö

Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa. Tehtävät palautetaan Moodleen. Kurssiaktiivisuutta seurataan Moodlen läsnäolotyökalulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla tehdään referoidaan ja keskustellaan aiheisiin liitttyiästä tutkimusartikkeleista, tehdään ryhmätöitä ja yksilöllinen kertaustehtävä. Oletettu työmäärä opiskelijalta on lähiopetus mukaanlukien 135 työtuntia.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään visuaalisen kulttuurin teoriaan ja sen käytännöllisiin sovelluksiin. Painopiste on 1900- ja 2000-luvun ilmiöissä, mutta keskeisten käsitteiden kulltuurihistoriaa avataan myös.
Opintojakso toimii johdantona kuva-analyysiin. Keskeisiä sisältöjä ovat yhteisölliset, semioottiset ja semanttiset sekä havaintopsykologiset näkökulmat. Kurssilla tarkastellaan muotoilun, viestinnän ja taiteen merkityksenantoon ja havaintoon liittyviä kysymyksiä.
Kurssin toiminnallisena tavoitteena on oppia käyttämään oman alan keskeisä teoreettisia lähteitä ja tietokantoantoja.
Kurssi tarjoaa välineitä visuaalisten ja muotoilu-tuotteiden arviointiin ja johdattaa muotoilun ja taiteen kritiikin perusteisiin.
Kurssi antaa valmiuksia visuaalisten töiden presentaatioihin.
Kurssin sisällöt on kohdennettu sekä viestinnän että muotoilun opiskelijoille.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssilla ei edellytetä aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Kurssi edellyttää aktiivista osallistumista (75% kontaktiopetuksesta). Arviointi perustuu kurssin aikana tehtyihin oppimis- ja kertaustehtäviin. Arviointi toteutetaan vertaisarviointina.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja osoittaa perehtyneensä kurssimateriaaleihin.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee visuaalisen kulttuurin keskeisiä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lähteitä ja tietokantoja.
Opiskelija tuntee visuaalisen kulttuurin keskeisiä teoreettisia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lähteitä ja tietokantoja.
Englanniksi
The student shows basic knowledge of central theories of visual culture and is capable of using advised reference materials and databases.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Suomeksi
Opiskelija tuntee visuaalisen kulttuurin keskeisiä teorioita ja havaitsee niiden yhteyden oman alansa ajankohtaisiin ilmiöihin. Opiskelija soveltaa teoreettista tietoa persoonallisesti ryhmä- ja harjoitustehtävissä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
  • Noora Nylander
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot käyttäjälähtöisyydestä, menetelmistä sekä -kokemuksesta + Reflektiotehtätävät liittyen luentoihin
Design for-ajattelu sekä esteettömyys nykymaailmassa työpaja + Esteettömyystehtävä käyttäjäkokemuksesta
Konseptityö liittyen käyttäjätiedon keruuseen

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen:
- ryhmätyöskentelyyn & harjoituksiin
- luennot
- käyttäjän empatiaa ja esteettömyyttä käsittelevä työpaja

75 % (n. 7/10) läsnäolovaatimus. Poissaolot korvataan ylimääräisillä tehtävillä ja niistä keskustellaan opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aineistot kurssin Moodle alustalla

Suositeltava kirjallisuus/Materiaali:
- Lupton, Ellen (toim.): Extra Bold: A Feminist, Inclusive, Anti-racist, Nonbinary Field Guide for Graphic Designer 
- Taylor, Sunaura: Beasts of Burden 
- Steve Krug: Don´t make me think (Suomeksi: Älä pakoita minua ajattelemaan)
- Norman, Don: Emotional Design: Why We Love (Or Hate) Everyday Things
- Norman, Don: The Design of Everyday Things - > (Suomeksi: Miten avata mahdottomia ovia, painos loppu)

- ETU käyttäjätutkimus pakkausten avattavuudesta heikkovoimaisilla käyttäjille (Saatavilla Moodle alustalla).
- Accessability: https://www.rgd.ca/resources/accessibility/access
- https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Vaaditun läsnäolon laiminlyönti
reflektiotehtävien sekä konseptitehtävän palauttamatta jättäminen
Ei saavuta tason 1 arviointikriteerejä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa...
- etsiä yksittäistä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin
- käyttää yksittäisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa ja osoittaa perehtyneensä käyttäjälähtöisin suunnittelun alan tietoperustaan
- käyttää opittuja käyttäjälähtöisiä menetelmiä tiimien konseptityöskentelyssä
- osaa toimia ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa...
- hakea tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin ja erottaa arkipäivän tiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää keskeisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa johdonmukaisesti
- soveltaa käyttäjäkeskeisiä menetelmiä ryhmien konseptityöskentelyssä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ryhmätyössä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa...
- etsiä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin sekä perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
- käyttää ammatillisia käsitteitä/terminologiaa asiantuntevasti
- valita käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustella valintojaan ryhmätyön konseptityössä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ja kehittää tiimityöskentelyä omilla taidoillaan

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Heikki Nuutinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata markkinointiajattelun käsitteellisen taustan, sisällön ja tunnuspiirteet
- käyttää markkinointiviestinnän ja brändäyksen menetelmiä
- valita markkinointiviestintään ja brändäykseen tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

• Luennot lähiopetuksena
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
• Kirjallisuus
• Mooc-osio
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita

Ajoitus ja läsnäolo

Luennot sijoittuvat ajalle 1.8.–31.12.2024.
Läsnäolopakko 80 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
• Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa

Oppimisympäristö

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.

Sisältö

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssiilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista läsnäolo ja osallistuminen keskusteluun.

Arviointimenetelmät

5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut omaavansa omaperäistä ja korkeatasoista visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.

4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut omaavansa laadukasta visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.

3
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.
Osoittanut omaavansa visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.

2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.

1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).

0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5