Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen identiteetti (15 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CV99-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 40

Koulutus

  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)

Opettaja

  • Marion Robinson
  • Christoffer Leka
  • MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Teemu Helo
  • Jenni Hautamäki
  • Petri Suni

Opetusryhmät

  • Yhteiset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S

Pienryhmät

  • Yhteiset
  • Ryhmä 1
  • Ryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuottaa tavoitteellisen mielikuvan mukaisia graafisia tunnuksia
- sanallistaa visuaalisen identiteetin merkityksen osana markkinointiviestintää ja brändiä
- konseptoida kaupallisesti tavoitteenmukaisen visuaalisen identiteetin
- suunnitella tarkoituksenmukaista, huoliteltua typografiaa
- luotsata visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Visuaalisen identiteetin opintojaksolla opiskelija tutustuu laajasti visuaalisen identiteetin rakentamisen menetelmiin ja merkitykseen. Opiskelija hyödyntää aiempien opintojaksojen teorian ja käytännön osaamista ja syventää omaa ammatillista ajatteluaan ja käytännön suunnittelutaitoja.

VV23-ryhmä jaetaan kahteen ryhmään tällä toteutuksella. Ryhmillä voi olla myös yhteisiä päiviä.

Opintojaksolla on sekä ryhmätyöskentelyä että yksilötehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

Pääperiaatteena on 80% läsnäolo, mutta osion opettaja määrittelee oman osuutensa vaatimukset tarkemmin. Opettajat seuraavat läsnäoloa.
Tämä opintojakso sijoittuu 2. vuosikurssin loppukevääseen.
Seuraa oman ryhmäsi aikataulua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alina Wheeler. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Entire Branding Team. 5th ed. Wiley, 2018. (Myös aiemmin painokset käyvät. Kirja luettavissa e-kirjana LAB Primon kautta)

Työelämäyhteistyö

Opintojaksoon voi sisältyä yritysvierailuja ja vierailijaluennoitsijoita.
Kaupallisen kuvan osuuden opettaa vieraileva opettaja joka on pitkään toiminut mainostoimistoalalla.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena.

Oppimisympäristö

Kampus, ekskursiot ja yritysvierailut, moodle ja zoom.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelija oppii suunnittelemaan yritykselle tai yhteisölle visuaalisen ilmeen kokonaisuuden. Hän opiskelee kaupallisen (valo)kuvan, typografian, värien ja graafisten elementtien suunnittelua ja roolia. Hän tutustuu erilaisiin graafisiin ohjeistoihin ja design systemseihin ja oppii hyödyntämään niitä työssään. Hän oppii miten eri tavoin kaupallista kuvaa voidaan rakentaa esimerkiksi valokuvan, liikkuvan kuvan taikka tekoälyn avulla.

Opintojaksolla syvennytään myös kuvittamiseen ja typografiaan, jotka linkitetään visuaalisen identiteetin kontekstiin.

Kurssin kuvitusosuudessa syvennytään kuvitustyylien analysointiin ja niiden merkitykseen osana visuaalisen ilmeen rakentamista ja sisällön välittämistä, tarkastellen muun muassa eri tasoja, joilla esitystavat voivat osaltaan ohjata kuvituksen tulkintaa ja sisällön ymmärrettävyyttä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tämä opintojakso on osa visuaalisen viestinnän muotoilun 2. vuosikurssin perusopintoja. Opiskelijan tulee käydä OPSin mukaiset, tätä edeltävät perusopinnot voidakseen osallistua opintojaksolle. Erityisjärjestelyjä voidaan huomioida tapauskohtaisesti, keskustele tutor-opettajasi kanssa.
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuutena (15op).

Opintojaksoa koordinoi Marion Robinson, ole häneen yhteydessä mikäli herää kysymyksiä.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan arvosalla 1-5. Opintojakson opettajat arvioivat oman osuutensa tehtävät antamiensa arviointikriteerien mukaisesti, jotka yhdessä muodostavat opiskelijalle kokonaisarvion opintojaksosta.

Arviointiasteikko

1-5