Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
Sosionomi (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen 23S, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen 22S, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen 21S, Lahti
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 03.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
Opettaja
- Juha Roslakka
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- Infoluento ZOOMissa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotapaaminen ZOOmissa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Analyysitehtävän palautus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTUJ23SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Infoluento ZOOMissa
- Verkkotapaaminen ZOOmissa
- Analyysitehtävän palautus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää infoluennon ja 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson kulku:
Infoluento ZOOMissa 4.9.2023 klo 10-11.15 jolloin myös Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat.
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ennakkotehtävä II: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto
Ensimmäinen kontaktipäivä 25.9.2023 klo 9-12 yhteinen ohjelma muiden Sosiaali- ja terveysalan YAMK ohjelmien kanssa. Iltapäivä 13-16 oman ryhmän kanssa. Ohjeistus välitehtävien suorittamiseen ja toiseen kontaktipäivään valmistatumiseen.
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 6.11.2023 klo 9-16: Työpaja lähestymistavoista ja analyysitehtävän aloitus ryhmissä
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 3.12.2023. mennessä Moodleen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaali moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Moodle ja Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Ennakkotehtävä- I: LUT-kirjastopalveluiden tietohallinta-asiantuntijoiden laatimaan Tiedonhankinnan työkalupakkiin perehtyminen.
Tiedonhallinta ja tiedon käyttö- osaamisen testi 1 op
- Osaamisen testiTieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet. Osaamisen testi. 1 op
- Ensimmäinen opetuspäivä 25.9.2023
- Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
- Toinen opetuspäivä 6.11.2023
- Analyysitehtävä, palautus 3.12.2023. mennessä
Sisältö
Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritettu ennekkotehtävä (arviointi hyväksytty/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu osaamisen testi (arviointi 5-1/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu analyysitehtävä (arviointi 5-1/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti enneakkotehtävää ja osaamisen testiä. Analyysitehtävä ei täytä tason 1 arviointikriteerejä. Opiskelijan kirjallinen tehtävä ei läpäise turnitin tarkastusta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 30.11.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Taina Anttonen
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSTD24SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti
-
HLPRYHYJO22SIntegroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 22S Lappeenranta
-
HLTIYKUNLI24SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
-
HLTIYSOLAPE24SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
-
HLTIYSTUJ22SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 22SV Lahti
-
HLTIYHPAMU24KVHyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
-
HLTIYKL22SKliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYKUNLI22SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 22SV Lahti
-
HLTIYSOLAPE22SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
-
HLTIYSTD22SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 22SV Lahti
-
HLTIYMOJO24SVModerni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
-
HLTIYSTPAMU23KVSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
-
HLTIYSOLAPE23SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
-
HLTIYTUJO23KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 23KV Lahti
-
HLTIYSTD23SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYKUNLI23SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 23SV Lahti
-
HLTIYSTUJ23SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan
- tietää amk toimintaympäristön, pedagogiikan keskeiset periaatteet ja oppimisprosessin
- osaa suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa ammatillista osaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaa osaltaan arvioida amk-opiskelijan osaamista osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- osaa toimia erilaisissa opetuksen ja ohjauksen vuorovaikutustilanteissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ylempi AMK-opiskelija (Hyvinvointiyksikkö, LAB-ammattikorkeakoulu)
- mahdollisuus suorittaa 5 op täydentäviä opintoja toimimalla työelämäosaajana Hyvinvointiyksikön AMK-koulutuksessa
- hakuriteeri: aiemmin hankittu laaja työelämäosaaminen ja kiinnostus toimia oman alansa asiantuntijana amk-koulutuksessa.
Toteutus
- osallistuminen AMK-opetukseen opettajan ohjauksessa (suunnittelu, toteutus, arviointi)
- toteutussuunnitelma laaditaan yhdessä ohjaavan AMK-opettajan kanssa (laajuus, aikataulu, tehtävät, pedagogiset ratkaisut)
Arviointi
- erillinen oppimistehtävä, AMK-opiskelijapalaute omasta osuudesta toteutuksessa sekä AMK-opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan antama arviointi
Hakuajat
- kevätlukukauden AMK-opetukseen lokakuun ja syyslukukauden AMK-opetukseen huhtikuun loppuun mennessä
- huom! ilmoittautuminen Pepissä vasta sen jälkeen, kun hakuprosessi on hyväksytty (HopOn)
- lisätiedot toteutuksesta, hakuprosessista ja hakulomake YAMK-opiskelija työelämäosaajana AMK-koulutuksessa 5 op -Moodle (avoin)
Ennakkotehtävä: tutustuu oman alan AMK-koulutuksen opetussuunnitelmaan ja arvioi osaamisesi
Ajoitus ja läsnäolo
Sovitaan erikseen, AMK-koulutuksen lukujärjestykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sovitaan ohjaavan AMK-opettajan kanssa
Työelämäyhteistyö
LAB-ammattikorkeakoulu, Hyvinvointiala
Oppimisympäristö
Sovitaan erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suunnitellaan ohjaavan AMK-opettajan kanssa
Sisältö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa amk toimintaympäristön, keskeiset pedagogiset ratkaisut ja oppimisprosessin
- suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa työelämäosaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaltaan arvioida amk-opiskelijaa osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- analysoida erilaisia opetuksen vuorovaikutustilanteita
Arviointimenetelmät
Arviointi sisältää
- amk-opiskelijoiden antama palaute ylempi AMK-opiskelijan osuudesta AMK-opetuksessa
- ohjaavan opettajan antama palaute ylempi AMK-opiskelijalle suorituksesta (arviointilomake + keskustelu)
- ylempi AMK-opiskelijan oma arvionti AMK-opetussuorituksesta
- kehittämistehtäväraportti
Arvosana: hyväksytty-hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Osallistuminen AMK-opetukseen ja kehittämisraportti eivät täytä ylempi AMK-koulutuksen arviointikriteereitä (EQF7)
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- etsiä ja käyttää kriittisesti ajankohtaista tietoa ja tietolähteitä AMK-opetuksessa
- osoittaa perehtyneisyytensä AMK-toimintaympäristöön, keskeisiin pedagogisiin ratkaisuihin ja oppimisprosessiin
- suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa työelämäosaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaltaan kriittisesti arvioida AMK-opiskelijaa osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- analysoida erilaisia opetuksen vuorovaikutustilanteita
- osoittaa kehittämistehtäväraportissa perehtyneisyytensä AMK-opetuksen syventämiseen ja kehittämiseen