Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 25K, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 24K, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 23K, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 22K, verkko-opinnot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
02.09.2025 - 28.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Reeta Lamminpää
- Mari Kokkonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTUJO25KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
-
HLABYTO25-26Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia esihenkilönä tavoitteellisesti ja eettisesti
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla - opiskelijoille. Opintojaksolla on 2 toteutustapaa, A ja B. Muiden ryhmien kuin Tulevaisuuden johtaja - ryhmän opiskelijat voivat osallistua vain B-toteutustapaan.
A) Opintojakso sisältää opetuspäiviä ja 2 oppimistehtävää: 1A) yksilötehtävä ja 2) ryhmätehtävä
tai
B) Opintojakso sisältää vain 1B-yksilötehtävän. Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson moodlesivut avautuvat ma 19.5.25. Voit siis tehdä oppimistehtävän 1B jo kesän aikana.
ti 2.9.25 opetuspäivä
- klo 9-9.45 Opintojakson ohjeet, oppimistehtävät ja ryhmiin jakautuminen
- klo 10 - 12 luennot
to 18.9.25 opetuspäivä
- klo 9-12 luennot ja harjoitukset
Oppimistehtävän 1A ja 1B palautus ma 3.11.25 mennessä
Oppimistehtävän 2 (vain A-toteutustavan tekeville) ryhmätehtävän palautus ma 6.10.25 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esihenkilötyötä ja lähijohtamista koskevat lähteet ja kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
B) Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Opintojakso suoritetaan yksilötehtävällä 1B, joka on yksilöessee. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät:
A - toteutustapa:
Oppimistehtävä 1A , palautus ma 3.11.25 mennessä, 2/3 arvioinnista
Oppimistehtävä 2, ryhmätehtävän palautus ma 6.10.25 mennessä, 1/3 arvioinnista
B-toteutustapa (vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta)
Oppimistehtävä 1B, palautus 3.11.25 mennessä, 100% arvioinnista
Opintojakso arvioitu 28.11. mennessä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.12.2026
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2026
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Juha Roslakka
- Kari-Jukka Kauranen
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
- Mari Kokkonen
- Sari Soutukorva
- Tuija Rinkinen
- Päivikki Lahtinen
- Reeta Lamminpää
- Tuulia Stellberg
- Arja-Tuulikki Malin
- Mari Mynttinen
- Aki Rintala
- Minna-Maria Behm
- Anu Venesoja
- Taina Anttonen
- Anne Suikkanen
- Minna Mukka
- Emilia Laapio-Rapi
- Tarja Korpela
Ryhmät
-
HLTIYKUNLI25SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 25SV Lahti
-
HLTIYSOLAPE25SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
-
HLTIYTUJO25KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
-
HLTIYSTDIG25SVSosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija (YAMK) 25SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Minna-Maria Behm
- Anne Suikkanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 60. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTUJO25KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
-
HLABYTO25-26Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja tavoitteistaa organisaatio- ja työntekijälähtöisesti yksilön osaamista ja
osaamispotentiaalia
- tunnistaa, arvioida ja kehittää yksikkö- ja organisaatiotason osaamista ja osaamispotentiaalia
- käyttää tiedon ja osaamisen jakamisen malleja ja työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kolme kontaktiopetuskertaa verkossa (Zoom). Lisäksi opiskelijat perehtyvät aihealueeseen itsenäisesti ja pienryhmissä.
Opetusmenetelminä ovat luennot ja harjoitukset sekä pienryhmissä ja itsenäisesti suoritettavat tehtävät. Ennakko- ja välitehtävä kuuluvat opintojakson suoritettaviin tehtäviin.
Opintojaksoon kuuluu tehtäviä, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta.
Kaikkien tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson numeerinen arviointi tapahtuu oppimistehtävän perusteella.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson lähiopetus toteutuu verkkovälitteisesti (Zoom).
Ennakkotehtävän palautus ma 1.9.2025 mennessä.
Lähipäivät
ke 3.9.25 klo 9–14
ti 9.9.25 klo 9–12 (Webinaari) ja 12.30-13.30 Ohjaus- ja refektiotapaaminen verkossa
to 16.10.25 klo 9–14
Ennakkotehtävän valmisteleminen ensimmäiseen kontaktipäivään. Palautus ma 1.9.2025.
Välitehtävän valmisteleminen kolmanteen kontaktipäivään. Palautus ma 13.10.2025.
Oppimistehtävän palautus ma 3.11.25 mennessä.
Lähiopetuksen (Zoom) luento-osuudet tallennetaan, jos se sopii läsnäolijoille ja ne ovat saatavissa opintojakson Moodlessa jälkikäteen. Webinaaria 9.9.25 ei tallenneta.
Zoom-linkit löytyvät opintojakson Moodlesta. Opintojakson Moodle aukeaa 25.8.25 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tiedonhaku on osa opintojakson tehtävien suorittamista. Osa oppimateriaalista löytyy opintojakson Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Oppimisympäristö
Zoom- ja Moodle -oppimisympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Strategialähtöinen osaamisen johtamisen prosessi muuttuvassa toimintaympäristössä
Tulevaisuuden osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi omalla alalla
Suunnitelma strategialähtöiselle osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensin ne opiskelijat, joille opintojakso sisältyy ydinosaamisen opintoihin (pakollinen jakso). Opintojaksolle otetaan yhteensä enintään 60 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojaksoon kuuluvia tehtäviä hyväksytysti, eikä ole sopinut lisäajasta opettajien kanssa
Turnitin-tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on puutteita lähteisiin perustuvan asiatekstin tuottamisessa, eikä opiskelija ole kehotuksesta huolimatta korjannut tekstiään Turnitin-tarkastuksen jälkeen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin pääkohdat teoriassa ja osaa joiltain osin soveltaa teoriatietoa valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin
Opiskelija osaa ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä arvioida osaamisen kehittämistarpeita
Opiskelija osaa laatia tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisuutta ja joiltain osin myös kotimaista tutkimustietoa, ohjeiden mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin teoriassa ja osaa soveltaa teoriatietoa valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin
Opiskelija osaa ennakoida strategialähtöisesti tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä analysoida ja arvioida osaamisen kehittämistarpeita, eri henkilöstöryhmien ja kompetenssityyppien näkökulmista.
Opiskelija osaa laatia strategialähtöisen tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle
Opiskelija osaa hyödyntää kotimaista tutkimustietoa, ohjeiden mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin teoriassa ja osaa soveltaa teoriatietoa kriittisesti valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin
Opiskelija osaa ennakoida strategialähtöisesti tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä analysoida ja arvioida kriittisesti osaamisen kehittämistarpeita, eri henkilöstöryhmien ja kompetenssityyppien näkökulmista.
Opiskelija osaa laatia strategialähtöisen ja monipuolisen tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle
Opiskelija osaa hyödyntää laadukasta kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa laajasti ja ohjeiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 70
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Ville Sarpo
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABYTO25-26Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Liiketoimintayksikkö
-
HLTIYTUJO25KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
-
HLABYTO25-26Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa strategiaan perustuvaa henkilöstöjohtamista
- tuntee johtamisen roolin henkilöstöjohtamisen eri osa-alueilla
- tunnistaa ja kehittää organisaatiokulttuuria, joka edistää sosiaali- ja terveysalan veto- ja pitovoimaa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkotapamiset
Ryhmätehtävä valmennuskeskusteluvideo ja kahden muun videon arviointi
Kirjallinen oppimistehtävä yksin tai max. 4 hengen ryhmässä
Tämä opintojakso vastaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, 12: Vastuullista kuluttamista ja 17: Yhteistyö ja kumppanuus.
Ajoitus ja läsnäolo
Zoom verkkotapaamiset
26.8.2025 klo 9-13
16.9.2025 klo 9-13
23.9.2025 klo 9-13
7.10.2025 klo 9-13
Ryhmätetävän (valmennuskeskusteluvideo) palautus moodleen 23.9.2025.
Kirjallisen oppimistehtävän palautus moodleen 31.10.2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa, Moodle-alustan materiaalit
Sisältö
-Strategisen henkilöstöjohtamisen käsitteet
- Strategian implementointi
- HRM työkalut
- Organisaatiokulttuuri ja monimuotoinen työyhteisö
- Suorituskyvyn arviointi henkilöstöjohtamisen näkökulmasta
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu ryhmätehtävän tekoon ja ei pysty osoittamaan omaa kontribuutiota työhön.
Opiskelija ei palauta kirjallista oppimistehtävää määräaikaan mennessä.
Oppimistehtävän turnitin tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on suuria puutteita lähdeviitteisiin pohjautuvassa asiatyylisessä tekstin tuottamisessa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää henkilöstöjohtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- määritellä ja soveltaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä prosesseja osana strategista johtamista ja organisaation menestymistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen strategisen henkilöstöjohtamisen käsitteitä
- määritellä ja soveltaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä prosesseja osana työntekijän ja organisaation nykyistä ja tulevaisuuden suorituskykyä
- ennakoida, arvioida ja kehittää strategista ja tulevaisuuden henkilöstöjohtamista
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa strategisesta henkilöstöjohtamisesta
- kriittisesti ja monitahoisesti arvioida ja kehittää strategisia henkilöstöjohtamisen prosesseja osana työntekijän ja organisaation nykyistä ja tulevaisuuden suorituskykyä