Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 24K, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 23K, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 22K, verkko-opinnot
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla, verkko-opinnot
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Juha Roslakka
- Jaana Mantela
- Kari Kauranen
- Elina Kosonen
- Mari Kokkonen
- Tuija Rinkinen
- Arja-Tuulikki Malin
- Tuulia Stellberg
- Eeva Tuomenoksa
- Mari Mynttinen
- Aki Rintala
- Minna-Maria Behm
- Anne Suikkanen
- Taina Anttonen
- Minna Mukka
- Annukka Kivisaari
- Emilia Laapio-Rapi
- Tarja Korpela
Ryhmät
-
HLTIYSTD24SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti
-
HLTIYKUNLI24SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
-
HLTIYSOLAPE24SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
-
HLTIYMOJO24SVModerni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
-
HLTIYHPAMU24KVHyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Ajoitus ja läsnäolo
Opinnäytetyöinfo 7.2.2024 klo 9.00-12.00
Lisäksi opintojaksoon kuuluu tutkimuksellisen kirjoittamisen 1 op osio, josta vastaa kielikeskus.
Mikäli et jo keväällä osallistunut opinnäytetyöprosessiin kuuluvalle tutkimuksellisen kirjoittamisen luennolle, vastaavia luentoja on tarjolla myös syksyllä 2023. Valitse yksi seuraavista hyvinvoinnin alan luennoista:
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa menetelmä kirjalista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Hylätty: Opiskelija ei osallistu ohjaukseen. Opiskelija ei palauta suunnitelmaan sovitusti. Opiskelijan palauttama suunnitelma ei noudata hyvän tieteellisen kirjoitustavan mukaista tapaa ja ei läpäise Turnitin tarkastusta.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu suunnitelman ohjaukseen ja palauttaa LAB ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeiden mukaisen suunnitelman ohjaajalleen erikseen sovitun aikataulun mukaisesti.
Hylätty: Opiskelija ei osallistu ohjaukseen. Opiskelija ei palauta suunnitelmaan sovitusti. Opiskelijan palauttama suunnitelma ei noudata hyvän tieteellisen kirjoitustavan mukaista tapaa ja ei läpäise Turnitin tarkastusta.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa oman alansa tulevaisuuden trendit ja toimintaympäristön muutokset osana strategiatyöskentelyä
- luoda vaihtoehtoisia strategioita organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- luoda ratkaisuja valitun strategian toteutumiseen ja arviointiin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. ZOOM verkkotapaamiset 18.1., 25.1 ja 1.2. aina klo 12-16. Oppimistehtävän palautus viimeistään 3.3.2024
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkoluennot ZOOMissa.
18.1.2023 klo 12-16
25.1.2023 klo 12-16
1.2.2023 klo 12-16
Kirjallisen tehtävän palautus viimeistään 3.3.2024
Verkkoluennoilla ei ole läsnäolovelvoitetta. Ennakkomaterilaai ja muu materiaali saatavilla moodlessa. Verkkoluentoja ei nauhoiteta, mutta moodlessa videomateriaali tarjolla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Strategian ennakointi ja tulevaisuuden johtaminen.
Oppimisympäristö
Moodle ja ZOOM verkkoluennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkoluennot 3x4h
luennoille valmistautuminen yhteensä 20h
Kirjallinen tehtävä 80-100h
Sisältö
- Strategia ja sen merkitys organisaatiolle
- strategian implmenetointi
- strategian totetumisen arviointi
Arviointimenetelmät
Opintojakson arviointi perustuu Lab ammattikorkeakoulun YAMK-arviointikehikkoon, jonka mukaan arvioitavia osa-alueita on neljä. Osa-alueet sekä niiden painotus arvioinnissa esitellään opintojakson Moodle-sivuilla. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän arvosanan perusteella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet, mutta ei sovella niitä eri organisaatioiden toiminnan arvioinnissa. Opiskelija on perehtynyt tunneilla esitettyyn materiaaliin, mutta ei ole kasvattanut omaa tietämystään muulla lähdemateriaalilla.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet . Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kotimaiseen tutkimustietoon.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ymmärtäen ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä taitavasti ja ymmärtää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt laajasti ja syvällisesti strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- LAB_virtuaalihenkilö LAB_virtuaalihenkilö_hyvinvointi_YAMK_LTI
- Mari Kokkonen
- Lotta-Maria Sinervo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää sosiaali- ja terveystalouden peruskäsitteitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida taloussuunnitteluun liittyviä prosesseja
- johtaa sosiaali- ja terveysalan yksikkötason taloudellista toimintaa huomioiden koko organisaation talouden
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- käyttää sosiaali- ja terveystalouden peruskäsitteitä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida taloussuunnitteluun liittyviä prosesseja
- johtaa sosiaali- ja terveysalan yksikkötason taloudellista toimintaa huomioiden koko organisaation talouden
Opintojakson opetustapaamiset ovat luentopainotteisia, mutta sisältävät myös pienimuotoisia ryhmäkeskustelutehtäviä.
Opintojakson suoritus muodostuu opetuksesta sekä kirjallisista henkilökohtaisista suorituksista: esseetehtävä ja itsereflektio. Opintojakson arvioinnin kohteena ovat esseetehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson suoritukseen sisältyy hyväksytty kirjallinen itsereflektio (itsereflektion arviointiasteikko hyväksytty/täydennettävä).
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuspäivät ovat pe 8.3, 22.3. ja 5.4. klo 9-13. Opetus on verkkovälitteistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus
Möttönen (2014). Kansalaisyhteiskunta, talous ja hyvinvointivaltio
Pohjola (2014). Sosiaalisesti kestävä kehitys ja talous
Meklin et al. (2009). Kunta hyvinvointipalvelujen järjestäjänä
Rajala & Tammi (2014). Miksi budjetoidaan ja miten sitä tehdään?
Nowicki (2015). Introduction to Financial Management of Healthcare Organizations.
Opintojakson kirjallisuus on saatavilla pdf-muodossa opintojakson Moodle-alustalla. Moodle avataan viimeistään 5.3.2024.
Oppimisympäristö
Moodle-alusta, verkkovälitteinen opetus (Teams).
Sisältö
Opintojakson sisältö muodostuu kolmesta teemasta:
Teema 1: Taloudellisen toiminnan perusperiaatteet ja tavoitteet
Teema 2: Talouden hallinnan välineet
Teema 3: Toiminnan ja talouden suunnittelun tietopohja
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
07.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Mari Kokkonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- hyödyntää erilaisia tietovarantoja sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä
- analysoida tiedon pohjalta toimintaympäristön muutoksia ja suunnata toimintaa ne huomioiden
- soveltaa tiedolla johtamisen periaatteita, malleja ja käytäntöjä
- toimia tiedolla johtamisessa eettisesti, kriittisesti ja turvallisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson moodle avautuu viimeistään 1.3.2024
Opintojakso sisältää opetusta 3 opetuspäivänä Zoom-oppimisympäristössä
1. 7.3.2023 klo 9-12 orientaatio ja luennot
2. 11.4.2023 klo 9-12 ryhmätehtävän ohjaukset
3. 25.4.2023 klo 9-13 tiedolla johtamisen seminaari
Opintojaksolla laaditaan kaksi oppimistehtävää:
- tiedolla johtamisen yksilötehtävä (palautuspäivä ma 15.4.2024)
- soveltava ryhmätehtävä (esitys ja esitysmateriaali, palautus ma 29.4.24)
Opintojakson pääteemat
- tietovarantojen hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä
- tiedon pohjalta toimintaympäristön muutosten analysointi ja toiminnan suuntaaminen ne huomioiden
- tiedolla johtamisen periaatteiden, mallien ja käytäntöjen soveltaminen
- tiedolla johtamisen eettisyys, kriittisyys ja turvallisuus
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutuu ajalla: 7.3. - 17.5.24
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole varsinaisia vaihtoehtoisia suoritustapoja, mutta jos opiskelijalla on merkittävästi aikaisempaa osaamista opintojakson teemoista, niin voidaan räätälöidä yksilöllinen suoritustapa.
Oppimisympäristö
Zoom, Teams, Moodle
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Tulevaisuuden johtaja -koulutusohjelman opiskelijoille
Arviointimenetelmät
Yksilötehtävä (2/3 arvioinnista) ja ryhmätehtävä (1/3 arvioinnista)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opintojakson suoritus ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Taso 1
Opiskelija osaa
- käyttää teoriatietoa ja tietovarantoja sote-alan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä
- suunnitella tiedon pohjalta toimintaympäristön muutoksia ja ohjata toimintaa ne huomioiden, eettisesti, kriittisesti ja turvallisesti
- ennakoida tiedolla johtamisen avulla muutoksia ja muutostarpeita sote-ympäristössä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Taso 3
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen teoriatietoa sekä tietovarantoja sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä
- soveltaa tiedolla johtamista toimintaympäristön muutoksissa ja suunnata toimintaa ne huomioiden, eettisesti, kriittisesti ja turvallisesti
- ratkaista ammatillista toimintaa soveltaen tiedolla johtamisen keinoja tulevaisuuden sote-ympäristössä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Taso 5
Opiskelija osaa
- hyödyntää kriittisesti tutkimus- ja teoriatietoa sekä erilaisia tietovarantoja sote-alan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä
- analysoida tietovarantojen pohjalta toimintaympäristön muutoksia ja kehittämistä ne huomioiden, eettisesti, kriittisesti ja turvallisesti
- johtaa ja kehittää innovatiivisesti tulevaisuuden sote-alaa tiedolla johtamisen periaatteiden, mallien ja käytäntöjen avulla
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 30.11.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Hyvinvointialan palvelumuotoilu
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kliininen asiantuntija, hoitotyö (2021, 2022)
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (2021, 2022)
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Taina Anttonen
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSTD24SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti
-
HLPRYHYJO22SIntegroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja (YAMK) 22S Lappeenranta
-
HLTIYKUNLI24SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
-
HLTIYSOLAPE24SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
-
HLTIYSTUJ22SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 22SV Lahti
-
HLTIYHPAMU24KVHyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
-
HLTIYKL22SKliininen asiantuntija, hoitotyö (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYKUNLI22SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 22SV Lahti
-
HLTIYSOLAPE22SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
-
HLTIYSTD22SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 22SV Lahti
-
HLTIYMOJO24SVModerni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
-
HLTIYSTPAMU23KVSosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
-
HLTIYSOLAPE23SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
-
HLTIYTUJO23KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 23KV Lahti
-
HLTIYSTD23SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYKUNLI23SVKuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 23SV Lahti
-
HLTIYSTUJ23SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan
- tietää amk toimintaympäristön, pedagogiikan keskeiset periaatteet ja oppimisprosessin
- osaa suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa ammatillista osaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaa osaltaan arvioida amk-opiskelijan osaamista osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- osaa toimia erilaisissa opetuksen ja ohjauksen vuorovaikutustilanteissa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ylempi AMK-opiskelija (Hyvinvointiyksikkö, LAB-ammattikorkeakoulu)
- mahdollisuus suorittaa 5 op täydentäviä opintoja toimimalla työelämäosaajana Hyvinvointiyksikön AMK-koulutuksessa
- hakuriteeri: aiemmin hankittu laaja työelämäosaaminen ja kiinnostus toimia oman alansa asiantuntijana amk-koulutuksessa.
Toteutus
- osallistuminen AMK-opetukseen opettajan ohjauksessa (suunnittelu, toteutus, arviointi)
- toteutussuunnitelma laaditaan yhdessä ohjaavan AMK-opettajan kanssa (laajuus, aikataulu, tehtävät, pedagogiset ratkaisut)
Arviointi
- erillinen oppimistehtävä, AMK-opiskelijapalaute omasta osuudesta toteutuksessa sekä AMK-opiskelijoiden ja ohjaavan opettajan antama arviointi
Hakuajat
- kevätlukukauden AMK-opetukseen lokakuun ja syyslukukauden AMK-opetukseen huhtikuun loppuun mennessä
- huom! ilmoittautuminen Pepissä vasta sen jälkeen, kun hakuprosessi on hyväksytty (HopOn)
- lisätiedot toteutuksesta, hakuprosessista ja hakulomake YAMK-opiskelija työelämäosaajana AMK-koulutuksessa 5 op -Moodle (avoin)
Ennakkotehtävä: tutustuu oman alan AMK-koulutuksen opetussuunnitelmaan ja arvioi osaamisesi
Ajoitus ja läsnäolo
Sovitaan erikseen, AMK-koulutuksen lukujärjestykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sovitaan ohjaavan AMK-opettajan kanssa
Työelämäyhteistyö
LAB-ammattikorkeakoulu, Hyvinvointiala
Oppimisympäristö
Sovitaan erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suunnitellaan ohjaavan AMK-opettajan kanssa
Sisältö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa amk toimintaympäristön, keskeiset pedagogiset ratkaisut ja oppimisprosessin
- suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa työelämäosaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaltaan arvioida amk-opiskelijaa osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- analysoida erilaisia opetuksen vuorovaikutustilanteita
Arviointimenetelmät
Arviointi sisältää
- amk-opiskelijoiden antama palaute ylempi AMK-opiskelijan osuudesta AMK-opetuksessa
- ohjaavan opettajan antama palaute ylempi AMK-opiskelijalle suorituksesta (arviointilomake + keskustelu)
- ylempi AMK-opiskelijan oma arvionti AMK-opetussuorituksesta
- kehittämistehtäväraportti
Arvosana: hyväksytty-hylätty
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Osallistuminen AMK-opetukseen ja kehittämisraportti eivät täytä ylempi AMK-koulutuksen arviointikriteereitä (EQF7)
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa
- etsiä ja käyttää kriittisesti ajankohtaista tietoa ja tietolähteitä AMK-opetuksessa
- osoittaa perehtyneisyytensä AMK-toimintaympäristöön, keskeisiin pedagogisiin ratkaisuihin ja oppimisprosessiin
- suunnitella ja toteuttaa opetustilanteita omaa työelämäosaamistaan ja kokemustaan hyödyntäen amk-opettajan ohjauksessa
- osaltaan kriittisesti arvioida AMK-opiskelijaa osaamisperustaisesti amk-opettajan ohjauksessa
- analysoida erilaisia opetuksen vuorovaikutustilanteita
- osoittaa kehittämistehtäväraportissa perehtyneisyytensä AMK-opetuksen syventämiseen ja kehittämiseen
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Mari Kokkonen
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia esihenkilönä tavoitteellisesti ja eettisesti
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla - opiskelijoille. Opintojaksolla on 2 toteutustapaa, A ja B. Muiden ryhmien kuin Tulevaisuuden johtaja - ryhmän opiskelijat voivat osallistua vain B-toteutustapaan.
A) Opintojakso sisältää opetuspäiviä ja 2 oppimistehtävää: 1A) yksilötehtävä ja 2) ryhmätehtävä
tai
B) Opintojakso sisältää vain 1B-yksilötehtävän. Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson moodlesivut avautuvat ma 13.5.24. Voit siis tehdä oppimistehtävän 1B jo kesän aikana.
ti 3.9.. opetuspäivä
- klo 9-9.45 Opintojakson ohjeet, oppimistehtävät ja ryhmiin jakautuminen
- klo 10 - 10.45 luento esihenkilötyöstä
- klo 11 - 12 Työskentelyä ryhmässä, valmistelut esihenkilötyön simulaatioharjoituksiin
ti 24.9. opetuspäivä
klo 9-12 Esihenkilötyön simulaatioharjoitukset
Oppimistehtävän 1A ja 1B palautus ma 4.11.24 mennessä
Oppimistehtävän 2 (vain A-toteutustavan tekeville) ryhmätehtävän palautus ma 7.10. mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esihenkilötyötä ja lähijohtamista koskevat lähteet ja kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
B) Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Opintojakso suoritetaan yksilötehtävällä 1B, joka on yksilöessee. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät:
A - toteutustapa:
Oppimistehtävä 1A , palautus ma 4.11.24 mennessä, 2/3 arvioinnista
Oppimistehtävä 2, ryhmätehtävän palautus ma 7.10. mennessä, 1/3 arvioinnista
B-toteutustapa (vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta)
Oppimistehtävä 1B, palautus 4.11.24 mennessä, 100% arvioinnista
Opintojakso arvioitu 29.11. mennessä
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Minna-Maria Behm
- Anne Suikkanen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
LLTIYUUDL23SVUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
-
TLTIYUJT23SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
-
TLTIYUJT24SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 24SV Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja tavoitteistaa organisaatio- ja työntekijälähtöisesti yksilön osaamista ja
osaamispotentiaalia
- tunnistaa, arvioida ja kehittää yksikkö- ja organisaatiotason osaamista ja osaamispotentiaalia
- käyttää tiedon ja osaamisen jakamisen malleja ja työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa (Zoom). Lisäksi opiskelijat perehtyvät aihealueeseen itsenäisesti ja pienryhmissä.
Opetusmenetelminä ovat luennot ja harjoitukset sekä pienryhmissä ja itsenäisesti suoritettavat tehtävät.
Opintojaksolla on ennakko-, väli- ja oppimistehtävät, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta.
Kaikkien tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson numeerinen arviointi tapahtuu oppimistehtävän perusteella.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson lähiopetus toteutuu verkkovälitteisesti (Zoom).
Lähipäivät
ke 9.10.24 klo 9–14
ke 30.10.24 klo 9–14
ke 13.11.24 klo 9–14
Ennakkotehtävän palautus on su 6.10.2024 mennessä.
Oppimistehtävän palautus on su 1.12.2024 mennessä.
Lähiopetuksen (Zoom) luento-osuudet tallennetaan ja ne ovat saatavissa opintojakson Moodlessa jälkikäteen.
Zoom-linkit löytyvät opintojakson Moodlesta. Opintojakson Moodle aukeaa 16.9.2024 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tiedonhaku on osa opintojakson tehtävien suorittamista. Osa oppimateriaalista löytyy opintojakson Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Oppimisympäristö
Zoom- ja Moodle -oppimisympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Strategialähtöinen osaamisen johtamisen prosessi muuttuvassa toimintaympäristössä
Tulevaisuuden osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi omalla alalla
Suunnitelma strategialähtöiselle osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensin ne opiskelijat, joille opintojakso sisältyy ydinosaamisen opintoihin (pakollinen jakso).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojaksoon kuuluvia tehtäviä hyväksytysti, eikä ole sopinut lisäajasta opettajien kanssa
Turnitin-tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on puutteita lähteisiin perustuvan asiatekstin tuottamisessa, eikä opiskelija ole kehotuksesta huolimatta korjannut tekstiään Turnitin-tarkastuksen jälkeen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin pääkohdat teoriassa ja osaa joiltain osin soveltaa teoriatietoa valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin
Opiskelija osaa ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä arvioida osaamisen kehittämistarpeita
Opiskelija osaa laatia tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisuutta ja joiltain osin myös kotimaista tutkimustietoa, ohjeiden mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin teoriassa ja osaa soveltaa teoriatietoa valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin
Opiskelija osaa ennakoida strategialähtöisesti tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä analysoida ja arvioida osaamisen kehittämistarpeita, eri henkilöstöryhmien ja kompetenssityyppien näkökulmista.
Opiskelija osaa laatia strategialähtöisen tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle
Opiskelija osaa hyödyntää kotimaista tutkimustietoa, ohjeiden mukaisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin teoriassa ja osaa soveltaa teoriatietoa kriittisesti valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin
Opiskelija osaa ennakoida strategialähtöisesti tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä analysoida ja arvioida kriittisesti osaamisen kehittämistarpeita, eri henkilöstöryhmien ja kompetenssityyppien näkökulmista.
Opiskelija osaa laatia strategialähtöisen ja monipuolisen tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle
Opiskelija osaa hyödyntää laadukasta kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa laajasti ja ohjeiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 17.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 70
Koulutus
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Ville Sarpo
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
LLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
-
HLTIYTUJO24KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkotapaaminen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa strategiaan perustuvaa henkilöstöjohtamista
- tunnistaa linjajohdon roolin henkilöstöjohtamisen eri osa alueilla
- tunnistaa ja soveltaa yksilön työhön ja organisaatioon sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa ja kehittää organisaatiokulttuuria osana suorituksen johtamista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkkotapamiset
Ryhmätehtävä valmennuskeskusteluvideo ja kahden muun videon arviointi
Kirjallinen oppimistehtävä yksin tai max. 4 hengen ryhmässä
Tämä opintojakso vastaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, 12: Vastuullista kuluttamista ja 17: Yhteistyö ja kumppanuus.
Ajoitus ja läsnäolo
Zoom verkkotapaamiset
10.9.2024 klo.12.00-16.00
17.9.2024 klo 12.00-16.00
8.10.2024 klo 12.00-16.00
29.10.2024 klo 12.00-16.00
Ryhmätetävän (valmennuskeskusteluvideo) palautus moodleen 6.10.2024
Kirjallisen oppimistehtävän palautus moodleen 17.11.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa, Moodle-alustan materiaalit
Sisältö
-Strategisen henkilöstöjohtamisen käsitteet
- Strategian implementointi
- HRM työkalut
- Organisaatiokulttuuri ja monimuotoinen työyhteisö
- Suorituskyvyn arviointi henkilöstöjohtamisen näkökulmasta
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu ryhmätehtävän tekoon ja ei pysty osoittamaan omaa kontribuutiota työhön.
Opiskelija ei palauta kirjallista oppimistehtävää määräaikaan mennessä.
Oppimistehtävän turnitin tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on suuria puutteita lähdeviitteisiin pohjautuvassa asiatyylisessä tekstin tuottamisessa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää henkilöstöjohtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- määritellä ja soveltaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä prosesseja osana strategista johtamista ja organisaation menestymistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen strategisen henkilöstöjohtamisen käsitteitä
- määritellä ja soveltaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä prosesseja osana työntekijän ja organisaation nykyistä ja tulevaisuuden suorituskykyä
- ennakoida, arvioida ja kehittää strategista ja tulevaisuuden henkilöstöjohtamista
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa strategisesta henkilöstöjohtamisesta
- kriittisesti ja monitahoisesti arvioida ja kehittää strategisia henkilöstöjohtamisen prosesseja osana työntekijän ja organisaation nykyistä ja tulevaisuuden suorituskykyä