Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 25K, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYTUJO25KV)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 24K, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYTUJO24KV)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 23K, verkko-opinnot
Tunnus
(HLTIYTUJO23KV)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla 22K, verkko-opinnot
Tunnus
(YTUJO22KVLTI)
Sosiaali- ja terveysala (ylempi AMK), tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla, verkko-opinnot
Tunnus
(YTUJO21KVLTI)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 23.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Mari Kokkonen
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYTUJO24KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia esihenkilönä tavoitteellisesti ja eettisesti
- tunnistaa, arvioida ja kehittää työyhteisön toimivuutta ja työhyvinvointia
- tunnistaa, kohdata ja ratkaista haasteellisia tilanteita työyhteisössä
- kehittää työyhteisön vuorovaikutusta digitaalisessa ja monimuotoisessa toimintaympäristössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla - opiskelijoille. Opintojaksolla on 2 toteutustapaa, A ja B. Muiden ryhmien kuin Tulevaisuuden johtaja - ryhmän opiskelijat voivat osallistua vain B-toteutustapaan.

A) Opintojakso sisältää opetuspäiviä ja 2 oppimistehtävää: 1A) yksilötehtävä ja 2) ryhmätehtävä
tai
B) Opintojakso sisältää vain 1B-yksilötehtävän. Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson moodlesivut avautuvat ma 13.5.24. Voit siis tehdä oppimistehtävän 1B jo kesän aikana.
ti 3.9.. opetuspäivä
- klo 9-9.45 Opintojakson ohjeet, oppimistehtävät ja ryhmiin jakautuminen
- klo 10 - 10.45 luento esihenkilötyöstä
- klo 11 - 12 Työskentelyä ryhmässä, valmistelut esihenkilötyön simulaatioharjoituksiin
ti 24.9. opetuspäivä
klo 9-12 Esihenkilötyön simulaatioharjoitukset
Oppimistehtävän 1A ja 1B palautus ma 4.11.24 mennessä
Oppimistehtävän 2 (vain A-toteutustavan tekeville) ryhmätehtävän palautus ma 7.10. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esihenkilötyötä ja lähijohtamista koskevat lähteet ja kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

B) Toteutus on tarkoitettu vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta omaaville opiskelijoille. Opetuspäiviin ei tarvitse osallistua mutta saa niin halutessaan. Opintojakso suoritetaan yksilötehtävällä 1B, joka on yksilöessee. Esihenkilökokemusta omaavat voivat halutessaan valita myös toteutustavan A.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät:
A - toteutustapa:
Oppimistehtävä 1A , palautus ma 4.11.24 mennessä, 2/3 arvioinnista
Oppimistehtävä 2, ryhmätehtävän palautus ma 7.10. mennessä, 1/3 arvioinnista

B-toteutustapa (vähintään 2 vuotta esihenkilökokemusta)
Oppimistehtävä 1B, palautus 4.11.24 mennessä, 100% arvioinnista

Opintojakso arvioitu 29.11. mennessä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.07.2026

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Juha Roslakka
  • Jaana Mantela
  • Kari Kauranen
  • Elina Kosonen
  • Mari Kokkonen
  • Tuija Rinkinen
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tuulia Stellberg
  • Mari Mynttinen
  • Eeva Tuomenoksa
  • Aki Rintala
  • Minna-Maria Behm
  • Taina Anttonen
  • Anne Suikkanen
  • Minna Mukka
  • Emilia Laapio-Rapi
  • Annukka Kivisaari
  • Tarja Korpela
Ryhmät
  • HLTIYKUNLI25SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYSOLAPE25SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYTUJO25KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
  • HLTIYSTDIG25SV
    Sosiaali- ja terveyspalveluiden digiasiantuntija (YAMK) 25SV Lahti
  • HLTIYMOJO25SV
    Moderni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 25SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Minna-Maria Behm
  • Anne Suikkanen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • TLTIYUJT23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
  • TLTIYUJT24SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 24SV Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYTUJO24KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja tavoitteistaa organisaatio- ja työntekijälähtöisesti yksilön osaamista ja
osaamispotentiaalia
- tunnistaa, arvioida ja kehittää yksikkö- ja organisaatiotason osaamista ja osaamispotentiaalia
- käyttää tiedon ja osaamisen jakamisen malleja ja työkaluja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla on kolme lähiopetuskertaa (Zoom). Lisäksi opiskelijat perehtyvät aihealueeseen itsenäisesti ja pienryhmissä.

Opetusmenetelminä ovat luennot ja harjoitukset sekä pienryhmissä ja itsenäisesti suoritettavat tehtävät.

Opintojaksolla on ennakko-, väli- ja oppimistehtävät, joiden ohjeistukset löytyvät Moodlen kurssialustalta.

Kaikkien tehtävien hyväksytty suorittaminen on edellytys koko opintojakson hyväksymiselle. Opintojakson numeerinen arviointi tapahtuu oppimistehtävän perusteella.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson lähiopetus toteutuu verkkovälitteisesti (Zoom).
Lähipäivät

ke 9.10.24 klo 9–14

ke 30.10.24 klo 9–14

ke 13.11.24 klo 9–14

Ennakkotehtävän palautus on su 6.10.2024 mennessä.
Oppimistehtävän palautus on su 1.12.2024 mennessä.

Lähiopetuksen (Zoom) luento-osuudet tallennetaan ja ne ovat saatavissa opintojakson Moodlessa jälkikäteen.

Zoom-linkit löytyvät opintojakson Moodlesta. Opintojakson Moodle aukeaa 16.9.2024 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tiedonhaku on osa opintojakson tehtävien suorittamista. Osa oppimateriaalista löytyy opintojakson Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Oppimisympäristö

Zoom- ja Moodle -oppimisympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Strategialähtöinen osaamisen johtamisen prosessi muuttuvassa toimintaympäristössä

Tulevaisuuden osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi omalla alalla

Suunnitelma strategialähtöiselle osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensin ne opiskelijat, joille opintojakso sisältyy ydinosaamisen opintoihin (pakollinen jakso).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojaksoon kuuluvia tehtäviä hyväksytysti, eikä ole sopinut lisäajasta opettajien kanssa

Turnitin-tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on puutteita lähteisiin perustuvan asiatekstin tuottamisessa, eikä opiskelija ole kehotuksesta huolimatta korjannut tekstiään Turnitin-tarkastuksen jälkeen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin pääkohdat teoriassa ja osaa joiltain osin soveltaa teoriatietoa valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin

Opiskelija osaa ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä arvioida osaamisen kehittämistarpeita

Opiskelija osaa laatia tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle

Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisuutta ja joiltain osin myös kotimaista tutkimustietoa, ohjeiden mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin teoriassa ja osaa soveltaa teoriatietoa valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin

Opiskelija osaa ennakoida strategialähtöisesti tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä analysoida ja arvioida osaamisen kehittämistarpeita, eri henkilöstöryhmien ja kompetenssityyppien näkökulmista.

Opiskelija osaa laatia strategialähtöisen tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle

Opiskelija osaa hyödyntää kotimaista tutkimustietoa, ohjeiden mukaisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee strategialähtöisen osaamisen johtamisen prosessin teoriassa ja osaa soveltaa teoriatietoa kriittisesti valitsemansa organisaation toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin

Opiskelija osaa ennakoida strategialähtöisesti tulevaisuuden osaamistarpeita omalla alallaan sekä analysoida ja arvioida kriittisesti osaamisen kehittämistarpeita, eri henkilöstöryhmien ja kompetenssityyppien näkökulmista.

Opiskelija osaa laatia strategialähtöisen ja monipuolisen tulevaisuutta ennakoivan suunnitelman osaamisen johtamiselle ja kehittämiselle

Opiskelija osaa hyödyntää laadukasta kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa laajasti ja ohjeiden mukaisesti

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 17.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 70

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Ville Sarpo
  • Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lappeenranta
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • LLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Liiketoiminta, Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
  • HLTIYTUJO24KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa strategiaan perustuvaa henkilöstöjohtamista
- tuntee johtamisen roolin henkilöstöjohtamisen eri osa-alueilla
- tunnistaa ja kehittää organisaatiokulttuuria, joka edistää sosiaali- ja terveysalan veto- ja pitovoimaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkotapamiset
Ryhmätehtävä valmennuskeskusteluvideo ja kahden muun videon arviointi
Kirjallinen oppimistehtävä yksin tai max. 4 hengen ryhmässä

Tämä opintojakso vastaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, 12: Vastuullista kuluttamista ja 17: Yhteistyö ja kumppanuus.

Ajoitus ja läsnäolo

Zoom verkkotapaamiset
10.9.2024 klo.12.00-16.00
17.9.2024 klo 12.00-16.00
8.10.2024 klo 12.00-16.00
29.10.2024 klo 12.00-16.00

Ryhmätetävän (valmennuskeskusteluvideo) palautus moodleen 6.10.2024
Kirjallisen oppimistehtävän palautus moodleen 17.11.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa, Moodle-alustan materiaalit

Sisältö

-Strategisen henkilöstöjohtamisen käsitteet
- Strategian implementointi
- HRM työkalut
- Organisaatiokulttuuri ja monimuotoinen työyhteisö
- Suorituskyvyn arviointi henkilöstöjohtamisen näkökulmasta

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu ryhmätehtävän tekoon ja ei pysty osoittamaan omaa kontribuutiota työhön.
Opiskelija ei palauta kirjallista oppimistehtävää määräaikaan mennessä.
Oppimistehtävän turnitin tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on suuria puutteita lähdeviitteisiin pohjautuvassa asiatyylisessä tekstin tuottamisessa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää henkilöstöjohtamisen käsitteitä ja tarkastella niitä kokonaisuutena
- määritellä ja soveltaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä prosesseja osana strategista johtamista ja organisaation menestymistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen strategisen henkilöstöjohtamisen käsitteitä
- määritellä ja soveltaa henkilöstöjohtamisen keskeisiä prosesseja osana työntekijän ja organisaation nykyistä ja tulevaisuuden suorituskykyä
- ennakoida, arvioida ja kehittää strategista ja tulevaisuuden henkilöstöjohtamista

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti uusinta teoria- ja tutkimustietoa strategisesta henkilöstöjohtamisesta
- kriittisesti ja monitahoisesti arvioida ja kehittää strategisia henkilöstöjohtamisen prosesseja osana työntekijän ja organisaation nykyistä ja tulevaisuuden suorituskykyä

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

06.03.2025 - 12.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Mari Kokkonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYTUJO25KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hyödyntää erilaista tietoa ja tietovarantoja sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä
- analysoida tiedon pohjalta toimintaympäristön muutoksia ja suunnata toimintaa ne huomioiden
- soveltaa tiedolla johtamisen periaatteita, malleja ja käytäntöjä
- toimia tiedolla johtamisessa eettisesti, kriittisesti ja turvallisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson moodle avautuu viimeistään 27.2.2025
Opintojakso sisältää opetusta 3 opetuspäivänä Zoom-oppimisympäristössä
1. To 6.3. klo 9-12 orientaatio ja luennot
2. To 10.4. klo 9-12 ryhmätehtävän ohjaukset
3. To 24.4. klo 9-13 tiedolla johtamisen seminaari


Opintojaksolla laaditaan kaksi oppimistehtävää:
- tiedolla johtamisen yksilötehtävä (palautuspäivä ma 14.4.25)
- soveltava ryhmätehtävä (esitys ja esitysmateriaali, palautus ma 28.4.25)

Opintojakson pääteemat
- tietovarantojen hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä
- tiedon pohjalta toimintaympäristön muutosten analysointi ja toiminnan suuntaaminen ne huomioiden
- tiedolla johtamisen periaatteiden, mallien ja käytäntöjen soveltaminen
- tiedolla johtamisen eettisyys, kriittisyys ja turvallisuus

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutuu ajalla: 6.3. - 12.5.25

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole varsinaisia vaihtoehtoisia suoritustapoja, mutta jos opiskelijalla on merkittävästi aikaisempaa osaamista opintojakson teemoista, niin voidaan räätälöidä yksilöllinen suoritustapa.

Oppimisympäristö

Zoom, Teams, Moodle

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Tulevaisuuden johtaja -koulutusohjelman opiskelijoille

Arviointimenetelmät

Yksilötehtävä (2/3 arvioinnista) ja ryhmätehtävä (1/3 arvioinnista)
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Taso 1

Opiskelija osaa

- käyttää teoriatietoa ja tietovarantoja sote-alan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä

- suunnitella tiedon pohjalta toimintaympäristön muutoksia ja ohjata toimintaa ne huomioiden, eettisesti, kriittisesti ja turvallisesti

- ennakoida tiedolla johtamisen avulla muutoksia ja muutostarpeita sote-ympäristössä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Taso 3

Opiskelija osaa

- käyttää johdonmukaisesti ja soveltaen teoriatietoa sekä tietovarantoja sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä

- soveltaa tiedolla johtamista toimintaympäristön muutoksissa ja suunnata toimintaa ne huomioiden, eettisesti, kriittisesti ja turvallisesti

- ratkaista ammatillista toimintaa soveltaen tiedolla johtamisen keinoja tulevaisuuden sote-ympäristössä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Taso 5

Opiskelija osaa

- hyödyntää kriittisesti tutkimus- ja teoriatietoa sekä erilaisia tietovarantoja sote-alan tulevaisuuden ennakoinnissa ja kehittämisessä

- analysoida tietovarantojen pohjalta toimintaympäristön muutoksia ja kehittämistä ne huomioiden, eettisesti, kriittisesti ja turvallisesti

- johtaa ja kehittää innovatiivisesti tulevaisuuden sote-alaa tiedolla johtamisen periaatteiden, mallien ja käytäntöjen avulla

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYTUJO25KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa oman alansa strategiatyön erityispiirteitä sekä tulevaisuuden trendejä osana toimintaympäristön muutoksia
- luoda vaihtoehtoisia strategioita organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- luoda ratkaisuja valitun strategian toteutumiseen ja arviointiin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan virtuaalisena. Toteutukseen sisältyy ennakko- ja välitehtävä sekä oppimistehtävä, jotka ovat pakollisia ja edellyttävät opiskelijan itsenäistä opiskelua.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetuksen kontaktipäivät toteutetaan Zoomissa 14.1, 28.1 ja 11.2 klo 9-13 (osallistuminen vapaaehtoista). Oppimistehtävän palautus 31.3 mennessä. Moodle avataan 9.1 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa. Suositeltava kirjallisuus: Viitala, R. & Jylhä, E. 2019. Johtaminen : Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita. Luku II: Liiketoiminnan johtaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuudet LAB ammattikorkeakoulun tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Zoom ja Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkoluennot 3x4h
luennoille valmistautuminen yhteensä 20h
Kirjallinen tehtävä 80-100h

Sisältö

Strategisen johtamisen osa-alueet ja kehitystrendit sekä ajurit. Tulevaisuuden ennakointi. Strategian laatiminen, implementointi ja arviointi

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä palautusta /arviointia asteikolla 1-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet, mutta ei sovella niitä eri organisaatioiden toiminnan arvioinnissa. Opiskelija on perehtynyt tunneilla esitettyyn materiaaliin, mutta ei ole kasvattanut omaa tietämystään muulla lähdemateriaalilla. Opintojaksotehtäviä ei ole palautettu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet . Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kotimaiseen tutkimustietoon.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ymmärtäen ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä taitavasti ja ymmärtää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt laajasti ja syvällisesti strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.