Siirry suoraan sisältöön

Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)

Tutkinto:
Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (AMK)

Laajuus:
240 op

Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka 21S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(EYM21SLTI)
Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(EYM20SLTI)
Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Jussi Kuusela
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitähuomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin opetuskerrat näkyvät lukujärjestyksessä.
Kurssiin liittyy tutor-opettajan kanssa käytävä HOPS-keskustelu. Varattavat ajat löytyvät Moodlesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi kestää syyskuusta 2023 huhtikuuhun 2024. Kurssilla on kuukausittaiset tapaamiskerrat.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin materiaali Moodle-alustalle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei sovelleta.

Uusintamahdollisuudet

Sovitaan tutor-opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Materiaalit ja tehtävät kurssin Moodle-alustalla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi (1) opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edellytä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Ammatillinnen kasvu on opintokokonaisuus, joka arvioidaan hyvksytty/hylätty-asteikolla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Annetut tehtävät palautettu ja henkilökohtainen tutor-keskustelu käyty.
Hylätty: Ei edellä mainittuja suorituksia.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 09.12.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Jussi Kuusela
  • Pia Haapea
Opetusryhmät
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

The student is able to
- operate in a work-related project alone or in a small team
- apply different kinds of information search and development methods
- write a report following the thesis guidelines and present the results according to the instructions

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ympäristöteknologian koulutusten opetussuunnitelmissa on paljon erilaisia projektikursseja (lista tämän dokumentin lopussa), joihin ei järjestetä opettajien toimesta erillisiä kursseja. Näitä kursseja voit suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla:
1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin
2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson voi suorittaa ajankohdassa, joka parhaiten sopii opiskelijan omiin aikatauluihin.

Projektiopintoja voi myös suorittaa erilaisista LABin ja muiden korkeakoulujen järjestämissä projektiopintokokonaisuuksissa (esimerkiksi Lahti Venture Program), jolloin noudatetaan näiden opintojaksojen aikataulutusta.

Projektiopintoihin voi myös hyväksilukea, esimerkiksi töissä tehtyjä projektikokonaisuuksia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektiopintojen "Ympäristöteknologian projektikurssit" Moodle sivustolta löytyy lisäinformaatiota projektiopintojen suorittamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektiopintoja voi suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla: 1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin 2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua/työnantajaasi

Työelämäyhteistyö

Projektien aiheet tulee olla työelämälähtöisiä.

Uusintamahdollisuudet

Kurssi on suoritettava hyväksytysti opintojen aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laskennallinen kuormitus on 135 tuntia, joka koostuu itse projektiin käytetystä ajasta, aihepiiriin tutustumisesta, projektisuunnitelman tekemisestä, raportoinnista ja reflektoinnista. Projektiin ajankäytöstä pidetään työajanseurantaa.

Mikäli opiskelija korvaa opinnot, jonkin muun tahon tarjoamalla projektiopintokokonaisuudella noudatetaan näitä ohjeistuksia.

Sisältö

Tämä kurssi on osa ympäristöteknologian projektikurssikokonaisuuksia, joihin ei järjestetä opettajien toimesta erillisiä kursseja. Näitä kursseja voit suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla: 1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin 2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua tai työnantajaasi.

Arviointimenetelmät

Loppuraportin osuus projektin kokonaisarvosanasta on 70 %. 30 % projektin arvosanasta tulee tutkimussuunnitelmasta. Loppuraportin arvioinnissa käytetään arviointimatriisia. Arvioitavat osa-alueet on kuvattu Moodlessa - tiedostossa Tutkimussuunnitelman ja loppuraportin arviointikriteerit.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opintojaksolla tehtävien raporteissa on puutteita ja ne ovat epäloogisia
Projektin aikataulutus ja resurssointi on tehty, mutta niitä ei ole kirjattu riittävällä tasolla
Prosessin hallinnassa ja tiimityötaidoissa on puutteita
Projektissä käytetyt menetelmät ja niiden kuvaus ovat välttäviä
Projektin tulokset on vähäisiä ja ne on esitetty epäselvästi
Reflektointia ja työajanseurantaa ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Työn raportointi on toteutettu hyvin noudattaen pääosin raportointiohjeistusta
Projektin tavoitteet on kuvattu hyvin
Projektisuunnitelma on suhteellisen selkeä
Projektiprosessin hallinta ja yhteistyö sidosryhmien kanssa oli hyvää
Projektissa käytetyt menetelmät olivat asianmukaiset ja ne on kuvattu selkeästi
Projektin tulokset saavutettiin pääosin ja ne esitettiin perustellusti
Ryhmän toiminta, henkilöiden vahvuudet/kehittämiskohteet ja oppiminen on kuvattu. Työajanseuranta palautettu

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportointi on selkeää ja raporttien rakenne on johdonmukainen
Raportoinnissa on noudatettu ohjeistuksia erinomaisesti
Projektin hallinta sujui erinomaisesti ja itsenäisesti
Yhteistyö oli erinomaista toimenksiantajan, projektiryhmän ja ohjaajan kesken.
Menetelmät on kuvattu selkeästi ja niiden käyttö on perusteltu.
Projekti saatiin viimeisteltyä sovitussa aikataulussa.
Projektin tavoiteet ylitettiin ja ne esitettiin erittäin hyvin
Ryhmän toimintaa ja vahvuudet/kehittämiskohteet on arvioitu ja niitä on verrattu asetettuihin tavoitteisiin selkeästi.
Työaikasuunnitelma on selkeä

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 15.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Malahat Ghoreishi
Opetusryhmät
  • Online lecture (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTISSE21SV
    Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering 21S Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Online lecture

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- apply commonly used environmental and sustainability certificates and labels
- report guidelines and standards, measures and practices
- create measures to manage resource and environmental efficiency and CSR -development of the company

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Sustainability reporting is a virtual course through which students will learn what is included in the reports of companies. What regulations companies should follow in writing their reports. What are the best practices and what are the challenges. Throughout different case examples, students will learn the different companies' strategies towards sustainability, decision making as well as the implementation and follow up the reports.
Each session of the course includes group work and assignments for better understanding and reviewing the topics that have been discussed.
In addition there will be individual assignments to pass this course.
The individual and group work assignments counts 40% of the final grade.
The final project is 50% of the final grade and is done in the group of 4-5 students.
More detailed description of the teaching material will be provided in the introduction of the first session.

Ajoitus ja läsnäolo

This Course is held during Autumn semester 6.9.2023- 15-11-2023.
Active participation of the course is 10% of the final grade

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

This course is taught based on different scientific books, articles and resources. The course materials will be uploaded after each session in moodle and the additional learning material will be provided for the students' interest in the topic and further learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Can be discussed with the instructor. Students should inform the teacher ASAP to discuss.

Uusintamahdollisuudet

No Exam

Oppimisympäristö

Online learning platform, ZOOM and Teams.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The average work load for this course is estimated to be 135 hours (5 ECTS). The main part of the study module´s work load consists of independent and group work, about 115 hours (including individual assignments and final group work). The time allocation for contact learning is about 20 hours.

Sisältö

Sustainability Reporting is a virtual course through which you will learn
- What sustainable business is?
- Definition of corporate social responsibility?
- Eu Taxonomy, GRI standards, CDP scoring
- CSR standards, SASB index, ISO 26000, ISO 14001
- What are Scopes 1, 2 and 3 of Carbon Emissions?
- Sustainability reporting process

Arviointimenetelmät

less than 50p is fail 0
Grade 1: 50 - 59 p
Grade 2: 60 - 69 p
Grade 3: 70 - 79 p
Grade 4: 80 - 89 p
Grade 5 requires a minimum of 90 p

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Alexandra Maksheeva
  • Paul Carroll
Opetusryhmät
  • Lectures (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTISSE21SV
    Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering 21S Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
  • TLTIEX23S1
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tekniikka, Lahti
Pienryhmät
  • Lectures

Osaamistavoitteet

The student is able to
- factors influencing entrepreneurial attitude in personal, organizational and society levels
- idea and innovation development methods
- what kind of support services, tools and methods exist to develop business ideas
- what kind of circular business models exist and importance of innovation in business models
- how to make a project/business plan, start the business and plan business acceleration

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnot sisältävät luentoja kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sähköinen oppimisalusta (Moodle)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Työelämäyhteistyö

Check out English page

Uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikseen tapauskohtaisesti

Oppimisympäristö

Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintopisteen keskimääräinen kuormitus on 27 t.

Sisältö

Katso englanninkielen sivu

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaamista ei vaadita

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Katso englanninkielen sivu

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Katso englanninkielen sivu

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Katso englanninkielen sivu

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Katso englanninkielen sivu

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Alexandra Maksheeva
  • Paul Carroll
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTISSE21SV
    Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering 21S Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
  • TLTIEX23S1
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tekniikka, Lahti

Osaamistavoitteet

The student is able to
- basic principles of the RDI -project and how to apply them into the real-life projects
- importance of networking, team building and management methods
- European Union’s research, development and innovation (RDI) funding
- project ideation and brainstorming, how to pitch project ideas, how to carry out project and project reporting

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

On-line lectures and independent course work either in pairs/ small groups or individually.

Ajoitus ja läsnäolo

Activity in courses is required, attendance at lectures is encouraged.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lecture material and LAB circular economy RDI project descriptions, as well as additional EU project material as indicated by the lecturer.

Uusintamahdollisuudet

N/A

Oppimisympäristö

On line

Arviointimenetelmät

Evaluation is based on course assignments about the subject matter:

Research Development and innovation basics
Case studies from circular economy RDI projects
Practical work on drawing up project plans of your own

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Required assignments are not delivered or they are inadequate, or they are not submitted during the course implementation.
Assessment results are less than 50% of the total points.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

The student
- knows the principles of circular economy in RDI projects
- is familiar with the concepts of RDI
- knows examples of circular economy projects

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

The student
-- knows the principles of circular economy in RDI projects and is able to discuss it
- is familiar with the concepts of RDI and can apply them to working life
- understands the principles circular economy projects, and is able to analyse the RDI content involved

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

The student
-- knows the principles of circular economy in RDI projects and is able to discuss it excelently
- is familiar with the concepts of RDI and can apply them to working life and justify well the choices involved
- understands the principles circular economy projects, and is able to analyse in depth the RDI content involved

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Erjaleena Koljonen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa aihealueen tietolähteistä
- käyttää ammattialallaan käytettäviä tärkeimpiä työkaluja ja ohjelmistoja
- hyödyntää erilaisia laskentaohjelmia ja työkaluja ja soveltaa niitä erilaisissa ala/teemakohtaisissa tehtävissä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutetaan lähiopetuksena. Lisäksi opiskelija tekee itsenäisesti harjoitustehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus 3h/viikko.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Moodlesta.

Uusintamahdollisuudet

Vaaditut harjoitustehtävät.

Oppimisympäristö

Lähiopetus luokassa ja Moodlen verkko-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 42 h. Kokonaisajankäyttö opiskelijalle on mitoitettu keskimäärin 135 tunniksi.

Sisältö

- Todennäköisyyden käsite
- Todennäköisyysjakaumat
- Estimointi ja Tilastolliset testit
- Regressioanalyysi
- Paikkatietoaineistot ja niiden hyödyntäminen
- Tilasto- ja todennäköisyysanalyysien käyttö yhdessä paikkatietoanalyysien kanssa
- Analyysien visualisointi paikkatietotyökaluin

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: Tilastomatematiikan perusteet

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteena käytetään opintojaksolla tehtäväksi annettujen tehtävien suorittamisen tasoa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää yksinkertaisia ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja osaa etsiä yksinkertaisiin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa. Osaa soveltaa opittuja tekniikoita annettuihin tehtäviin ja ongelmiin.
Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina läpipääsyn tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan ja osaa etsiä annettuihin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa . Osaa monipuolisesti ratkaista opettajan asettamia tehtäviä ja ongelmia.
Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja osoittaa motivaatiota ja perehtyneisyyttä alan tietoperustaan ja osaa etsiä haastaviinkin ongelmiin johdonmukaisesti tietoa . Osaa monipuolisesti ratkaista opettajan asettamia tehtäviä ja ongelmia.
Palautettavat tehtävät tulee olla suoritettuina erinomaisella tasolla.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Konetekniikan koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Puutekniikan koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • Saku Syngelmä
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTITVT23SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 23SV Lahti
  • TLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Teknologiayksikkö
  • TLTIPUU23S
    Puutekniikan koulutus 23S Lahti
  • TLTIPUU24KV
    Puutekniikan koulutus 24KV Lahti
  • TLTIKONE24KV
    Konetekniikan koulutus 24KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- työskennellä verkko-oppimisympäristöissä
- raportoida ja analysoida tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmistoja hyödyntäen
- valita sopivan pilviympäristönpalvelun tarpeen mukaan ja toimia siellä osana ryhmää
- tehdä käytännön projektista digitaalisen median elementtejä hyödyntävän esityksen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus perustuu opiskelijan omaehtoiseen etenemiseen verkkoympäristössä. Toteutukselle ei ole erikseen ajoitettu opetustunteja eikä varsinaista vastuuopettajaa

Ajoitus ja läsnäolo

Tutkinto-opiskelijat suorittavat toteutuksen ennakkoon ilmoitetun lukukauden aikana itselleen soveltuvaan tahtiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kaikki materiaali on verkko-oppimisympäristössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahotointi, osaamisen tunnistaminen, työn opinnollistaminen. Keskustele mahdollisuuksista tutoropettajasi kanssa

Uusintamahdollisuudet

Toteutus suoritetaan verkkoympäristössä loppuun

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö

Sisältö

Osaamistavoitteiden mukainen

Arviointimenetelmät

Toteutus arvioidaan verkkoympäristössä suoritettavan sisällön pohjalta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Tommi Veijalainen
  • Juha Hyytiäinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 500. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa digitaalisia työkaluja kiertotalouden kehittämisprojekteissa
- toimia vastuullisena ryhmän jäsenenä ja hyödyntää digitaalisia/verkkotyökaluja projektien hallinnassa
- tehdä käytännön projektista digitaalisen verkkojulkaisun

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla toimitaan tavoitteellisesti pienryhmissä, joiden toimintaa ohjaavat ryhmän yhdessä sopimat säännöt annetun viitekehyksen mukaan. Kurssiin sisältyy tietoiskuja, oppimistehtäviä ja ryhmätyöskentelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssissa on lähi ja zoom luentoja, sekä harjoituksia laboratoriotilassa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssilla annettava oppimateriaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Oppimisympäristö

Luokka, laboratorio ja Moodle- ja Zoom-verkkoympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

n. 130 h opiskelijan työtä.

Sisältö

Kursilla käydään tiimityön perusteita, digitaalisia työkaluja esimerkiksi paikkatiedon, tilastojen, kaavioiden ja IoT:n osalta. Kurssiin sisältyy projekti.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei pohjatietoja.

Arviointimenetelmät

Ryhmän tekemän tuotoksen arviointi (esitys), ryhmäläisten vertaisarviointi sekä opettajien huomiot ryhmän työskentelystä ja tuloksista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu ryhmän toimintaan tai työpanos on riittämätön.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Ryhmä on pystynyt tekemään tavoitteellisesti yhteistyötä ja on dokumentoinut keskeiset työnsä tulokset sekä pystyy esittämään tuloksensa muille opiskelijoille ohjeistetun mukaisesti. Tehty tuotos täyttää pääosin ryhmän asettamat ja tehtävänannon vaatimukset.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Ryhmän esitys on selkeä ja looginen. Siitä käy selvästi ilmi tavoitteen ja vaatimusten mukainen toteutus. Mahdolliset poikkeamat on analysoitu ja kerrotaan esityksessä. Ryhmän esityksestä kuvastuu ymmärrys ryhmän työstä ja kurssin osaamistavoitteita kohtaan, esim. termit ja ammattisanat ovat oikein. Ryhmäläiset kertovat myös oppimastaan ja ratkaisujen synnystä haasteisiin (reflektio).

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Ryhmän esityksestä löytyy selkeä linkki opintojakson teoriaan ja menetelmiin. Ryhmä osaa linkittää tehdyt ratkaisut teoriaan sekä pystyy vertailemaan ja perustelemaan valintoja ja tehtyjä ratkaisuja. Esitys on havainnollinen ja asioita avataan kuulijalle esimerkein, tarkoituksenmukaisin kaavioin ja kuvin. Tämä voi sisältää myös mahdollisesti lyhyen demonstraation tai videon siitä.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla työhön liittyviä ilmiöitä ja käyttää siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- toimia tuloksellisesti työyhteisön käytäntöjen ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- käyttää opittuja tekniikoita, työtapoja, malleja ja prosesseja
- toimia asiakaslähtöisesti työyhteisön vuorovaikutustilanteissa ja yhteistyöverkostoissa
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan suhteessa työpaikalla tehtävään työhön

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Siivo
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTIENTEC23KM
    Ympäristöteknologian koulutus 23KM Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa yritystoiminnan pyörittämiseen liittyvät sopimukset ja säädökset
- arvioida erilaisia johtamismenetelmiä ja niiden merkitystä
- hahmottaa laadun merkityksen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, tentti

Ajoitus ja läsnäolo

Katso Time-Edit
Ensimmäinen luentokerta 7.2.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovi opettajan kanssa

Uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaan

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op on n.27 tuntia, jolloin 5 op vastaa 135 tuntia

Sisältö

Kurssilla etsitään vastausta mm. seuraaviin kysymyksiin: Millainen vaikutus johtajalla on työyhteisöön? Kuinka motivaatio ja työhyvinvointi vaikuttavat laatuun? Miten laatua voidaan kehittää?
Kurssilla pyritään vaihtamaan mahdollisimman paljon kokemuksisia johtamisesta sen eri tavoista ja laatuun vaikuttavista seikoista.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaatimuksia edeltävälle osaamiselle

Arviointimenetelmät

Tehtävä, kokeet, itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- tunnistaa erilaiset johtamistyypit ja -tavat
- osaa organisaatiokäyttäytymisen perusteet
- ymmärtää, mikä motivoi ihmisiä ja miten ihmisten johtamisella vaikutetaan laatuun
- osaa etsiä tietoa laadunhallinnasta

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- tunnistaa erilaiset johtamistyypit ja -tavat
- osaa ja ymmärtää organisaatiokäyttäytymisen perusteet ja osaa soveltaa tietojaan käytäntöön
- ymmärtää, mikä motivoi ihmisiä ja miten ihmisten johtamisella vaikutetaan laatuun
- osaa etsiä tietoa laadunhallinnasta ja soveltaa tietojaan käytäntöön

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- tunnistaa erilaiset johtamistyypit ja -tavat
- osaa ja ymmärtää organisaatiokäyttäytymisen perusteet ja osaa soveltaa tietojaan käytäntöön
- ymmärtää, mikä motivoi ihmisiä ja miten ihmisten johtamisella vaikutetaan laatuun
- osaa etsiä tietoa laadunhallinnasta ja soveltaa tietojaan käytäntöön
- tuntee laatusertifioinnin perusteet ja tunnistaa yleisimmät sertifikaatit

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
Opettaja
  • Anna-Stiina Myllymäki
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTIENTEC23KM
    Ympäristöteknologian koulutus 23KM Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää sisälogistiikkaa
- arvioida ja kehittää toimitusketjuun liittyviä osa-alueita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät ja kampuksella 26.3.2024 pelattava toimitusketjupeli. Peliin osallistuminen on pakollista ja edellytys kurssin suorittamiselle.

Ajoitus ja läsnäolo

Katso Time-Edit
Kampuksella 26.3.2024 pelattavassa toimitusketjupelissä läsnäolo on pakollista, ja edellytys kurssin suorittamiselle. Tarkka päivämäärä sekä kellonajat löytyvät TimeEditista sekä kurssin Moodle-sivulta ilmoittautumisajan päättyessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan luennoilla ja Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ahot

Uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaan

Oppimisympäristö

Lahden kampus, Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h, eli yhteensä n. 135h

Sisältö

Opintojakson tavoitteena on oppia ymmärtämään yrityksen tuotannonohjauksen peruskäsitteitä. Luennoilla perehdytään mm. toimitusaikoihin, kustannustehokkuuteen, tuotantokapasiteettiin, toiminnanohjausjärjestelmiin, varastonhallintaan sekä laadunohjaukseen. Kurssilla pelataan kaikille osallistujille pakollinen toimitusketjupeli (tarkka päivä ilmoitetaan kurssin alkaessa). Peliin osallistuminen on edellytys kurssin suorittamiselle.

Arviointimenetelmät

Tehtävät, kokeet, oppimispäiväkirja. Ilmoitetaan tarkemmin kurssin alkaessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- tietää perustermit ja osaa soveltaa niitä teoriassa
- kirjallinen raportointi on enimmäkseen loogista ja ymmärrettävää
- osaa kuvata tuotannonohjausprosessin sekä perustella toimintoja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- tuntee termistön ja osaa soveltaa niitä teoriassa ja käytännössä sekä ymmärtää tuotannonohjauksen vaikutukset kestävälle kehitykselle
- kirjallinen raportointi on loogista ja ymmärrettävää
- osaa kuvata tuotannonohjausprosessin sekä perustella toimintoja

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- tuntee termistön ja osaa soveltaa niitä teoriassa ja käytännössä sekä ymmärtää tuotannonohjauksen vaikutukset kestävälle kehitykselle
- kirjallinen raportointi on loogista ja ymmärrettävää
- osaa kuvata tuotannonohjausprosessin sekä perustella toimintoja sekä vertailla eri toimintatappoja tai prosesseja keskenään

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Raine Vihelmaa
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIYKS23S
    Yhdyskuntasuunnittelun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- Kuvata maankäytön suunnittelujärjestelmän
- Määritellä kestävän yhdyskunnan ominaispiirteet
- Soveltaa oppimaansa pienimuotoiseen projektiin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin luennoilla perehdytään kestävän yhdyskuntarakenteen teoreettiseen taustaan ekä maankäytön ohjausjärjestelmään, kaavoitukseen. Laaditaan pienempiä viikkotehtäviä. Kurssin päätehtävä on laatia kohdealueesta tietopaketti.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 17. Kurssin tunnit ovat viikoittain lukujärjestyksen mukaisesti. Kurssin tehtävään liittyy kohdekäyntejä joihin tulee osallistua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja muu kurssialueeseen kuuluva materiaali lisätään kurssin Moodle-alustalle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista on sovittava opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Opetusta ja tehtävän ohjausta on 2 h viikossa lukujärjestestykseen merkittyinä ajankohtina ja paikoissa kampuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta on n. 18 h, tämän lisäksi kurssilla on opintomatka (4 h), ryhmätöiden esitystilaisuus (4 h) ja verkkotentti (2 h). Opiskelija työskentelee itsenäisesti ja tekee opettajien määrittämiä ryhmätöitä / tuntitehtäviä sekä valmistautuu tenttiin. Oman työn laskennallinen kuormitus on noin 100 h.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan arvosanoilla HYL / 1-5. Arviointikriteerit ja niiden painotukset (ryhmätyö, tuntitehtävät ja tentti) ilmoitetaan kurssin alussa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Raine Vihelmaa
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää suunnitteluohjelmia jäsennetyn tai luodun tiedon havainnollistamiseksi
- hankkia tietoa ja laatia selvityksen kehittämisprojektin pohjaksi ja hyödyntää paikkatietoa
- tarkastella tehtävä aluetta ympäristön lähtökohdat huomioiden
- selvitysten ja hankitun tiedon kautta laatia kehitysesityksiä projektissa

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, yhdyskuntasuunnittelu
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Raine Vihelmaa
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTIYKS22S
    Yhdyskuntasuunnittelun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-hankkia tietoa maakuntahallintouudistuksesta ja ymmärtää miten se vaikuttaa kuntiin
- kunnan toimintaympäristön ja päätöksenteon periaatteita
- yleiskaavatasoisen suunnittelun lähtökohdat sekä laatia ja jäsentää tietoa yleiskaavoista ja yleiskaavoja varten
- laatia kunnan tarpeisiin pohjautuvia kehittämissuunnitelmia

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Paul Carroll
  • Lea Heikinheimo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTISSE21SV
    Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering 21S Lahti
  • TLTIEX23S1
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tekniikka, Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

The student is able to
- to identify different textile fibers and plastics
- sort and treat different recyclable materials by various methods
- estimate the energy content of selected materials

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla tehdään erilaisia laboratorioharjoituksia työparin kanssa. Laboratorioharjoitusten työselostukset tehdään annettujen ohjeiden mukaisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin laboratorioharjoituksissa on pakollinen läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laboratoriotöiden ohjeet ja teoriat löytyvät kurssin Moodle-sivulta.

Arviointimenetelmät

Kurssin arvosana muodostuu arvioiduista työselostuksista

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei täytä kurssille asetettuja tavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa noudattaa laboratorioharjoituksiin annettuja ohjeita ja sääntöjä
- osaa toimia laboratoriossa turvallisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- osaa raportoida laboratorioharjoitukset annettujen ohjeiden mukaisesti
- osaa noudattaa turvallisuusohjeita

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- osaa etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin vaiheiden mukaisesti, perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä arvioida erilaisia tietolähteitä
- osaa raportoida laboratorioharjoitukset annettujen ohjeiden mukaisesti
- osaa noudattaa turvallisuusohjeita

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Raine Vihelmaa
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIYKS23S
    Yhdyskuntasuunnittelun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määrittää ilmastonmuutoksen vaikutukset erilaisissa yhdyskunnissa
- liikennesuunnittelujärjestelmän ja liikennesuunnittelun periaatteet
- selvittää yhdyskuntien päästöjen (ml. liikenne) vähentämistä eri tilanteissa

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 28.07.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutusohjelma
Opettaja
  • Eeva Aarrevaara
  • Heidi Rutila
  • Jussi Kuusela
  • Riikka Hautamäki
  • Anne-Marie Tuomala
  • Raine Vihelmaa
  • Sakari Autio
  • Jouni Könönen
  • Pia Haapea
  • Mervi Pulkkinen
  • Lea Heikinheimo
Ryhmät
  • 07EYT19S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 19S, Lahti
  • TLTIEYM20S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 20S Lahti
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- osaa kirjoittaa kypsyysnäytteen.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 500

Koulutus
  • Konetekniikan koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Puutekniikan koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Rutila
  • Matti Welin
  • Kristian Rintala
  • Tommi Veijalainen
  • Mika Vanhanen
  • Mirka Airesvuo
  • Anne-Marie Tuomala
  • Markku Levanen
  • Teemu Heino
  • Esa Mikkonen
  • Henri Koukka
  • Sakari Autio
  • Minna Asplund
  • Marianne Matilainen
  • Rami Kivilahti
  • Eeva Aarrevaara
  • Ilkka Tarvainen
  • Timo Ryynänen
  • Jussi Kuusela
  • Ismo Jakonen
  • Riikka Hautamäki
  • Timo Lahtinen
  • Petteri Valtonen
  • Jyrki Antikainen
  • Pekka Lavikainen
  • Jouni Könönen
  • Raine Vihelmaa
  • Reijo Heikkinen
  • Pia Haapea
  • Lea Heikinheimo
  • Mervi Pulkkinen
  • Kimmo Liimatainen
  • Seija Varis
  • Olli Koskimaa
  • Juha Hyytiäinen
  • Jari Suominen
  • Rami Viksilä
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • 07TVT19K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 19K, Lahti
  • TLTITVT21SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 21SV Lahti
  • 07KTT19K
    Konetekniikan koulutus 19K, Lahti
  • TLTITVT21K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 21K Lahti
  • TLTIKONE21KMLTI
    Konetekniikan koulutus 21KM Lahti
  • TLTIEYM20S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 20S Lahti
  • TLTITVT20SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 20SV Lahti
  • TLTIPUU21KMUM
    Puutekniikan koulutus 21KMUM Lahti
  • 07PUU19SM
    Puutekniikan koulutus 19S, monimuotototeutus, Lahti
  • 07EYT19S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 19S, Lahti
  • TLTIPUU20S
    Puutekniikan koulutus 20S Lahti
  • TLTIPUU20SM
    Puutekniikan koulutus 20SM Lahti
  • 07KTT20K
    Konetekniikan koulutus 20K, Lahti
  • TLTIKONE20S
    Konetekniikan koulutus 20S Lahti
  • 07TVT20K
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 20K, Lahti
  • TLTIAVOSAT22SMU
    Avoin AMK, VAMK-LAB muuntokoulutus, Sähkö- ja automaatiotekniikka 22S Lahti
  • TLTIPUU21S
    Puutekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTIKONE21S
    Konetekniikan koulutus 21S Lahti
  • 07TVT19SV
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus 19S, verkko-opinnot, Lahti
  • 07PUU19S
    Puutekniikan koulutus 19S, Lahti
  • 07KTT19S
    Konetekniikan koulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnäytetyön suunnittelun kokonaisuuteen sisältyy pakollinen 1 op:n Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen (ZOOM-luennot ja Moodle-tentit). Katso luentosarjojen ajat ja valitse itsellesi ajallisesti sopivin: https://moodle.lut.fi/mod/page/view.php?id=63214

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutusohjelma
Opettaja
  • Heidi Rutila
  • Eeva Aarrevaara
  • Jussi Kuusela
  • Riikka Hautamäki
  • Anne-Marie Tuomala
  • Raine Vihelmaa
  • Sakari Autio
  • Jouni Könönen
  • Pia Haapea
  • Mervi Pulkkinen
  • Lea Heikinheimo
Ryhmät
  • 07EYT19S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 19S, Lahti
  • TLTIEYM20S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 20S Lahti
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Kati Mustonen
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTISSE21SV
    Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering 21S Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- understand the signification of the risk management in different administrative and industrial sectors
- identify, evaluate, quantify and monitor potential risks
- make suggestions for risk avoidance and reductions
- project management tools in efficient project management

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

This course is a virtual course. The contact learning lectures are held online. The main course assignment can be done in pairs or individually. Smaller assignments are done individually. The course is evaluated based on course assignment and other assignments given.

Ajoitus ja läsnäolo

The course is held during the fall semester.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

All the materials will be achievable online and links can be found in Moodle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Arrangements will be agreed with the teacher in responsible of the course.

Työelämäyhteistyö

Visitor lecture(s) from business side.

Uusintamahdollisuudet

Will be informed in the beginning of the course.

Oppimisympäristö

Zoom and Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The average work load for this course is estimated to be 135 hours (5 ECTS). The time allocation for on-line lecture learning is about 20 hours. Student will complete Course Assignment (65h), and in addition also other assignments and quizes.

Sisältö

The course observes the basic tools used in project management such as stakeholder analysis, project charter, WBS, time scheduling methods, and resource planning. Also, risk analysis and risk management tools are introduced.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

No prerequisites

Arviointimenetelmät

All of the assignments and exam must be done (and approved).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Does not meet the competence requirements of the course.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

05.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Malahat Ghoreishi
  • Kati Mustonen
Opetusryhmät
  • Online lecture (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTISSE21SV
    Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering 21S Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Online lecture

Osaamistavoitteet

The student is able to
- have the knowledge and understanding of ISO 9001
- understand the requirements for quality management systems based on ISO 9001
- learn how to audit a quality management system
- how to plan, perform and report quality management system audits
- sustainable product design and qualifications
- information Security frameworks

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Quality management systems course is a virtual course. Students will learn the requirements for Quality management systems according to ISO 19001, how to audit a QMS, how to implement a QMS, and finally how to plan and report the audits. Case examples will help the students to understand better of the course content.
Each session of the course includes group work and assignments for better understanding and reviewing the topics that have been discussed.
In addition there will be individual assignments to pass this course.
The individual and group work assignments counts 40% of the final grade.
The final project is 50% of the final grade and is done in the group of 4-5 students.
More detailed description of the teaching material will be provided in the introduction of the first session.

Ajoitus ja läsnäolo

This Course is held during Autumn semester 5.10.2023- 09-12- 2023.
Active participation of the course is 10% of the final grade

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

This course is taught based on different scientific books, articles and resources. The course materials will be uploaded after each session in moodle and the additional learning material will be provided for the students' interest in the topic and further learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Can be discussed with the instructor. Students should inform the teacher ASAP to discuss.

Uusintamahdollisuudet

No Exam

Oppimisympäristö

Online learning platform, ZOOM and Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The average work load for this course is estimated to be 135 hours (5 ECTS). The main part of the study module´s work load consists of independent and group work, about 115 hours (including individual assignments and final group work). The time allocation for contact learning is about 20 hours.

Sisältö

- A Quality Management System (QMS)
- ISO 9001 and the ISO 9000 series of standards
- Planning, support, operation, Performance evaluation, Improvement
- Management system auditing
- Information Security Management System

Arviointimenetelmät

less than 50p is fail 0
Grade 1: 50 - 59 p
Grade 2: 60 - 69 p
Grade 3: 70 - 79 p
Grade 4: 80 - 89 p
Grade 5 requires a minimum of 90 p

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 13.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Kati Mustonen
Opetusryhmät
  • Lectures (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTISSE21SV
    Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering 21S Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Lectures

Osaamistavoitteet

The student is able to
- to understand the signification of the risk management in different administrative and industrial sectors.
- to develop security within as a part of the own work
- to be able to identify, evaluate, quantify and monitor potential insecurity and risks
- to be able to make suggestions for avoidance and reductions,
- to know how to use management tools

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
  • Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Malahat Ghoreishi
Opetusryhmät
  • Lecture (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTISSE21SV
    Bachelor’s Degree Programme in Sustainable Solutions Engineering 21S Lahti
  • TLTIENTEC22KM
    Ympäristöteknologian koulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Lecture

Osaamistavoitteet

The student is able to
- understand what the main contents of sustainability reports is and what is required from companies to include in their report
- EU regulations such as EU taxonomy
- understand the Non-Financial Reporting Directive (NFRD)
- understand the forthcoming Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
- sustainability reporting in accordance with the recommendations of the Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD)
- know the Global Reporting Initiative (GRI) standards

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Sustainability reporting is a virtual course through which students will learn what is included in the reports of companies. What regulations companies should follow in writing their reports. What are the best practices and what are the challenges. Throughout different case examples, students will learn the different companies' strategies towards sustainability, decision making as well as the implementation and follow up the reports.
Each session of the course includes group work and assignments for better understanding and reviewing the topics that have been discussed.
In addition there will be individual assignments to pass this course.
The individual and group work assignments counts 40% of the final grade.
The final project is 50% of the final grade and is done in the group of 4-5 students.
More detailed description of the teaching material will be provided in the introduction of the first session.

Ajoitus ja läsnäolo

This Course is held during Autumn semester 6.9.2023- 15-11-2023.
Active participation of the course is 10% of the final grade.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

This course is taught based on different scientific books, articles and resources. The course materials will be uploaded after each session in moodle and the additional learning material will be provided for the students' interest in the topic and further learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Can be discussed with the instructor. Students should inform the teacher ASAP to discuss.

Uusintamahdollisuudet

No Exam

Oppimisympäristö

Online learning platform, ZOOM and Teams.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The average work load for this course is estimated to be 135 hours (5 ECTS). The main part of the study module´s work load consists of independent and group work, about 115 hours (including individual assignments and final group work). The time allocation for contact learning is about 20 hours.

Sisältö

Sustainability Reporting is a virtual course through which you will learn
- What sustainable business is?
- Definition of corporate social responsibility?
- Eu Taxonomy, GRI standards, CDP scoring
- CSR standards, SASB index, ISO 26000, ISO 14001
- What are Scopes 1, 2 and 3 of Carbon Emissions?
- Sustainability reporting process

Arviointimenetelmät

less than 50p is fail 0
Grade 1: 50 - 59 p
Grade 2: 60 - 69 p
Grade 3: 70 - 79 p
Grade 4: 80 - 89 p
Grade 5 requires a minimum of 90 p

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Erjaleena Koljonen
  • Pia Haapea
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hankkia, hyödyntää ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää informaatiota lähdekriittisesti
- noudattaa eettisiä periaatteita tutkimustoiminnassa
- käyttää oman alansa tyypillisimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- kirjoittaa tieteellisen raportin sekä hallitsee sen kieli- ja tyyliasun sekä lähdemerkinnät

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssiin sisältyy luentoja, tilastollisia menetelmiä lähinnä excelillä, sekä itsenäisesti ja ryhmässä tehtäviä harjoituksia. Kurssi toteutetaan pääosin verkossa, Lähi/verkko-opetusta on keskimäärin 2 h/vko syyslukukauden ajan.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella. Opetusta on keskimäärin kerran viikossa 2 tuntia. Läsnäolo tunneilla on suositeltavaa, erityisesti tilastomatematiikan osiossa, mutta se on mahdollista suorittaa myös kokonaan verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hanna Vilkka, Tutki ja kehitä, 2015 E-kirja
Muu materiaali jaetaan opiskelijoille opintojakson alussa Moodlen kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa vastuuopettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Harjoitustyössä käytettävä mittausdata saadaan Lahden kaupungilta.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Harjoitustyöt tulee tehdä ja palauttaa ja suorittaa hyväksytysti kurssin aikana.

Oppimisympäristö

Moodle, ZOOM ja tietokoneluokka.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko/lähiopetus n. 20 h, ohjatut työpajat ja seminaarit n. 10 h, Itsenäistä/ryhmätyöskentelyä n. 100 h.

Sisältö

Kurssissa on kaksi osiota, joissa toisessa keskitytään ympäristöteknologiassa yleisimmin käytettyihin kvalitatiivisiin tutkimusmentelmiiin ja raportointiin, sekä opinnäytetyöprosessiin. Erityisesti tekniikassa tärkeisiin kvantitatiivisiin menetelmiiin tutustutaan tilastollisten menetelmien kautta. Kurssin aikana tehdään laajahko raportti pienryhmissä annetun toimeksiannon mukaisesti. Raportissa lähtötietoina hyödynnetään Lahden kaupungin ja Suomen ilmastodataa. Dataa käsitellään lähinnä excelillä. Saatujen tuloksien perusteella laaditaan raportti, noudattaen LABin raportointiohjeistusta. Opintoihin kuuluu myös osallistuminen opinnäytetyöseminaareihin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei esitietovaatimuksia

Arviointimenetelmät

0 - 5

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolla tavoitteena olevaa osaamista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
- kuvata harjoitustöihin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita sekä toimia yksittäisissä tilanteissa
tehtäväksi annon mukaisesti
- kirjoittaa ohjeiden mukaisen raportin, jossa on opittuja tekniikoita, työtapoja ja malleja.
- toimia ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi opintojaksoihin liittyvien tehtävien tekemisessä itsenäisesti ja osana ryhmää
- selvittää tutkimusmenetelmiin liittyvät lähtökohtia, tarpeita ja perusteita sekä raportoida niistä
asianmukaisesti
- käyttää harjoitustöissä keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- kirjoittaa ohjeiden mukaisen raportin, jossa on soveltanut monipuolisesti opittuja tekniikoita, työtapoja ja malleja.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin vaiheiden mukaisesti, perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä arvioida erilaisia tietolähteitä
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti osana opintojaksoilla tehtäviä harjoitustöitä
- organisoida ryhmän toimintaa
- kirjoittaa ohjeiden mukaisen raportin, jossa on soveltunut monipuolisesti oppimiaan tekniikoita, työtapoja ja malleja perustellusti

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 02.12.2025

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
  • Jussi Kuusela
  • Pia Haapea
Opetusryhmät
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- käyttää projektiin liittyviä käsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tietoperustan pohjalta
- selvittää projektin toiminnan lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- toimia tavoitteellisesti, arvioida toimintaa ja tehdä kehittämisehdotuksia
- soveltaa projektissa monipuolisesti erilaisia tekniikoita, menetelmiä ja työtapoja
- toimia turvallisesti, eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- toimia vastuullisesti ja tavoitteellisesti ryhmässä ja muissa projektin edellyttämissä vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ympäristöteknologian koulutusten opetussuunnitelmissa on paljon erilaisia projektikursseja, joihin ei järjestetä opettajien toimesta erillisiä kursseja. Näitä kursseja voit suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla:
1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin
2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua.

Projektiopinnoista pidetään jokaisen lukukauden alussa infotilaisuus ZOOMissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson voi suorittaa ajankohdassa, joka parhaiten sopii opiskelijan omiin aikatauluihin.

Projektiopintoja voi myös suorittaa erilaisista LABin ja muiden korkeakoulujen järjestämissä projektiopintokokonaisuuksissa (esimerkiksi Lahti Venture Program), jolloin noudatetaan näiden opintojaksojen aikataulutusta.

Projektiopintoihin voi myös hyväksilukea, esimerkiksi töissä tehtyjä projektikokonaisuuksia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektiopintojen "Ympäristöteknologian projektikurssit" Moodle sivustolta löytyy lisäinformaatiota projektiopintojen suorittamiseksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektiopintoja voi suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla: 1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin 2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua/työnantajaasi

Työelämäyhteistyö

Projektien aiheet tulee olla työelämälähtöisiä.

Uusintamahdollisuudet

Kurssi on suoritettava hyväksytysti opintojen aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laskennallinen kuormitus on 135 tuntia, joka koostuu itse projektiin käytetystä ajasta, aihepiiriin tutustumisesta, projektisuunnitelman tekemisestä, raportoinnista ja reflektoinnista. Projektiin ajankäytöstä pidetään työajanseurantaa.

Mikäli opiskelija korvaa opinnot, jonkin muun tahon tarjoamalla projektiopintokokonaisuudella noudatetaan näitä ohjeistuksia.

Sisältö

Tämä kurssi on osa ympäristöteknologian projektikurssikokonaisuuksia, joihin ei järjestetä opettajien toimesta erillisiä kursseja. Näitä kursseja voit suorittaa pääsääntöisesti kahdella eri tavalla: 1) Osallistumalla LABin tai muun korkeakoulun/yrityksen järjestämiin projekti/innovaatio tapahtumiin 2) Tekemällä projektin työpaikalle tai aiheesta, joka kiinnostaa sinua tai työnantajaasi.

Arviointimenetelmät

Loppuraportin osuus projektin kokonaisarvosanasta on 70 %. 30 % projektin arvosanasta tulee tutkimussuunnitelmasta. Loppuraportin arvioinnissa käytetään arviointimatriisia. Arvioitavat osa-alueet on kuvattu Moodlessa - tiedostossa Tutkimussuunnitelman ja loppuraportin arviointikriteerit.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei vastaa opintojakson arviointikriteereitä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opintojaksolla tehtävien raporteissa on puutteita ja ne ovat epäloogisia
Projektin aikataulutus ja resurssointi on tehty, mutta niitä ei ole kirjattu riittävällä tasolla
Prosessin hallinnassa ja tiimityötaidoissa on puutteita
Projektissä käytetyt menetelmät ja niiden kuvaus ovat välttäviä
Projektin tulokset on vähäisiä ja ne on esitetty epäselvästi
Reflektointia ja työajanseurantaa ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Työn raportointi on toteutettu hyvin noudattaen pääosin raportointiohjeistusta
Projektin tavoitteet on kuvattu hyvin
Projektisuunnitelma on suhteellisen selkeä
Projektiprosessin hallinta ja yhteistyö sidosryhmien kanssa oli hyvää
Projektissa käytetyt menetelmät olivat asianmukaiset ja ne on kuvattu selkeästi
Projektin tulokset saavutettiin pääosin ja ne esitettiin perustellusti
Ryhmän toiminta, henkilöiden vahvuudet/kehittämiskohteet ja oppiminen on kuvattu. Työajanseuranta palautettu

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Raportointi on selkeää ja raporttien rakenne on johdonmukainen
Raportoinnissa on noudatettu ohjeistuksia erinomaisesti
Projektin hallinta sujui erinomaisesti ja itsenäisesti
Yhteistyö oli erinomaista toimenksiantajan, projektiryhmän ja ohjaajan kesken.
Menetelmät on kuvattu selkeästi ja niiden käyttö on perusteltu.
Projekti saatiin viimeisteltyä sovitussa aikataulussa.
Projektin tavoiteet ylitettiin ja ne esitettiin erittäin hyvin
Ryhmän toimintaa ja vahvuudet/kehittämiskohteet on arvioitu ja niitä on verrattu asetettuihin tavoitteisiin selkeästi.
Työaikasuunnitelma on selkeä