Siirry suoraan sisältöön

Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen

Tutkinto:
Liiketalouden ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Tradenomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tradenomi (ylempi AMK), uudistava johtaminen 23S, verkko-opinnot
Tunnus
(LLTIYUUDL23SV)
Tradenomi (ylempi AMK), uudistava johtaminen 22S, Lahti
Tunnus
(LLTIYUUDL22S)
Tradenomi (ylempi AMK), uudistava johtaminen 21S, Lahti
Tunnus
(YUUDL21SLTI)
Tradenomi (ylempi AMK), uudistava johtaminen, Lahti
Tunnus
(YUUDL20SLTI)
Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Henri Karppinen
  • Vesa Alatalo
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • TLTIYUJT23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- innovaatiojohtamisen keskeiset käsitteet ja elementit
- kehittää organisaation innovaatiokyvykkyyttä ja tunnistaa organisaation innovatiivisuuden esteet ja edistävät tekijät
- käyttää erilaisia ideointityökaluja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Erilainen näkökulma ja vaihtoehto innovaatioiden maailmaan. Opintojakso on kokonaan virtuaalisesti toteutettu ja se sisältää kolme verkko-opetustilaisuutta. Lisäksi opiskelijat tekevät itsenäistä työtä sekä yksilöinä että ryhmässä.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkko-opetustilaisuudet järjestetään seuraavina ajankohtina:

• Innovatiivisuus ja luovuus innovaatioiden johtamisessa 6.2.2024.
• Innovaatiotoiminta organisaatiotasolla: 5.3.2024.
• Tiimitason innovointityökalut ja -menetelmät, innovaatiotoiminnan johtaminen käytännössä: 23.4.2024.

Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään täydentävää materiaalia, joiden sisältö ja julkaisuaikataulu ilmoitetaan opintojakson alussa.

Suoritusvaatimuksena on, että opiskelijat osallistuvat verkko-opetustilaisuuksiin. Lisämateriaalit ovat saatavilla ja hyödynnettävissä opiskelijan valitsemalla aikataululla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osallistujille tiedotetaan Moodle-oppimisalustan kautta hyödyllisestä kirjallisuudesta ja tarvittavista materiaaleista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tälle kurssille ei ole vaihtoehtoisia suoritusmenetelmiä.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään käytännön esimerkkejä erilaisista liiketoimintaympäristöistä, korostaen innovaatioihin ja innovatiivisuuteen liittyvien käsitteiden soveltamista.

Oppimisympäristö

Opintojakson oppimisympäristö koostuu seuraavista osista:

• Zoom: Verkko-opetustilaisuudet.
• Moodle: Täydentävät sisällöt, lisämateriaalit, tehtävät sekä verkkokeskustelut.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 ECTS-opintopistettä, mikä tarkoittaa käytännössä noin 133 tunnin kokonaistyömäärää. Työmäärä jakautuu yksilöopiskeluun, ryhmätöihin ja verkkotunneille osallistumiseen.

Sisältö

Opintojakson keskeinen sisältö:

• Innovatiivisuuden ja luovuuden rooli organisaation menestyksessä ja kehitysvoimana.
• Innovaatiokyvykkyyksien ja -prosessien kehittäminen organisaatiotasolla.
• Perinteiset ja modernit lähestymistavat organisaatiotason innovaatiotoiminnan johtamiseen.
• Ideoiden kehittäminen ja innovaatioiden etsintä tiimitasolla.
• Innovaatioiden ja innovatiivisuuden käytännön sovellukset erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Liiketoiminnan peruskäsitteistön ymmärrys on eduksi opintojaksolla.

Arviointimenetelmät

Yksilölliset oppimistehtävät.
Ryhmäoppimistehtävät.
Osallistuminen ja aktiivisuus verkko-opetustilaisuuksissa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson perusvaatimuksia. Työskentelyssä ja tuloksissa on havaittavissa selkeitä puutteita innovaatioiden johtamisen ja innovatiivisuuden perusperiaatteiden osalta. Teoreettisten näkemysten soveltaminen käytännön tilanteissa tuottaa vaikeuksia, tai opiskelija ei ole palauttanut vaadittuja tehtäviä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa vaatimatonta ymmärrystä innovaatioiden johtamisen ja innovatiivisuuden käsitteiden hyödyntämisestä organisaatioissa. Opiskelija tunnistaa perusperiaatteet, mutta kohtaa vaikeuksia näiden käsitteiden soveltamisessa ja kriittisessä ajattelussa. Selkeitä väärinymmärryksiä on havaittavissa tai opiskelijan työstä puuttuu merkittäviä tietoja, mikä viittaa haasteisiin kokonaisuuden hahmottamisessa ja lopputulosten muotoilussa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa kattavaa ymmärrystä opintojakson keskeisestä sisällöstä ja kykenee asianmukaisesti hyödyntämään innovaatioiden johtamisen ja innovatiivisuuden keskeisiä malleja ja menetelmiä erilaisissa tilanteissa. Opiskelijan analyysit ja kehitysstrategiat ovat pääosin oikein muotoiltuja, mutta yksityiskohtien tarkkuudessa, luovassa ajattelussa ja perusteellisuudessa olisi parantamisen varaa. Opiskelija osoittaa ymmärrystä innovaatiokulttuurin edistämisestä, vaikka näkemykset eivät välttämättä ole erityisen innovatiivisia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa erinomaista osaamista ymmärtäessään ja hyödyntäessään innovaatioiden johtamisen ja innovatiivisuuden keskeisiä sisältöjä eri organisaatiotasoilla. Opiskelija pystyy syvällisesti analysoimaan monimutkaisia tilanteita, kehittämään uskottavia strategioita ja luomaan yksityiskohtaisia suunnitelmia innovaatiotoiminnoille. Opiskelijan työ osoittaa kykyä johtaa innovaatiotoimintaa ja heijastaa strategista ja oivaltavaa lähestymistapaa innovaatioiden hyödyntämiseen kilpailuetuna erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 100

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
  • Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Johanna Kuisma
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • TLTIYUJT23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- jatkuvan parantamisen periaatteet
- laatu- ja Lean-ajattelun keskeiset periaatteet ja Lean (johtamisen) vaatimukset
- soveltaa Leanin keskeisiä työkaluja toiminnan kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lean ajattelu toiminnan kehittämisessä -opintojakso toteutetaan hybridiopetuksena siten, että luennot pidetään kampuksella, mutta niihin voi halutessaan osallistua etänä Zoomin välityksellä.

Ennakkotehtävä avautuu Moodle-alustalle pe 1.9. ja sen palautuspäivämäärä on 8.9. klo 23.00.

Luennot toteutetaan viitenä etäluentona (Zoom) 11.9., 9.10., 30.10., 20.11. ja 11.12.2023 klo 12 - 16.

Opiskelijoilla on etäluentojen tueksi halutessaan mahdollisuus osallistua Lean-klinikoihin, joissa käydään konkreettisesti läpi yleisimmät Lean-mentelmät. Klinikat järjestetään Lahden kampuksella (M19, Mukkulankatu 19, Lahti) etäluentopäivinä klo 16.15 - 19. Lean-klinikoihin osallistuminen on vapaaehtoista.

Luentojen lisäksi opintojakso sisältää ennakkotehtävän ja itsenäisesti toteutettavia käytännön harjoituksia. Opintojakson lopputyönä opiskelija toteuttaa Lean-kehittämisprojektin valitsemaansa kohteeseen hyödyntäen kurssilla oppimaansa käytännön kehittämiskohteeseen.

Ajoitus ja läsnäolo

Etäluennot: Zoom
ma 11.9. klo 12 - 16
ma 9.10. klo 12 - 16
ma 30.10. klo 12 - 16
ma 20.11. klo 12 - 16
ma 11.12. klo 12 - 16

Vapaaehtoiset Lean-klinikat LAB / Lahden kampus (M19, Mukkulankatu 19, Lahti)
ma 11.9. klo 16.15 - 19
ma 9.10. klo 16.15 - 19
ma 30.10. klo 16.15 - 19
ma 20.11. klo 16.15 - 19
ma 11.12. klo 16.15 - 19

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava kirjallisuus:

Perusteos - aloita tästä:
Modig, N. & Åhlström, P. 2013. Tätä on Lean. Ratkaisu tehokkuusparadoksiin. Tukholma: Rhealogica Publishing.

Edistyneemmille - hyvää Lean-menetelmien & -työkalujen käyttöön liittyvää tietoutta:
Torkkola, S. 2015. Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Helsinki: AlmaTalent.

Lisäksi luennoilla jaettava materiaali / kirjallisuus.

Sisältö

Lean-ajattelu toiminnan kehittämisessä -opintojaksolla pureudutaan Lean-ajattelun perusperiaatteisiin ja -käsitteisiin. Opintojaksolla opiskelija saa tietoa yleisimmistä Lean-menetelmistä ja -työkaluista sekä pääsee harjoittelemaan niiden soveltamista itsenäisesti harjoitustehtävien tekemisen myötä.
Opintojaksolla perehdytään (liiketoiminta)prosessien suorituskyvyn johtamiseen ja prosessien parantamiseen liittyviäin menetelmiin (suorituskyvyn mittaus, laaduttomuuskustannukset, hukka, päivittäisjohtaminen, visuaalinen johtaminen) sekä pureudutaan jatkuvan parantamisen kulttuurin juurruttamiseen organisaatioissa.
Opintojakson luento-osuuksissa on varattu aikaa työelämäpuheenvuoroille. Opiskelija tekee käytännön harjoituksia ja opintojakso huipentuu opiskelijan itsenäisesti toteuttamaan A3-ongelmanratkaisutehtävään valitsemaansa kehittämiskohteeseen. Tämän lisäksi opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan esseemuodossa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei edellytä aiempaa Lean-osaamista / -tietoutta. Opintojakso sisältää ennakkotehtävän.

Arviointimenetelmät

Arviointikriteerit:

Osallistuminen luennoille, itsenäinen työskentely ja luennolla annettujen harjoitusten tekeminen
Arviointi Hyväksytty 1 – 5 / Hylätty
- Hyväksytty (3) kriteerit: Osallistuminen luennoille (1/3), luennoilla annetut harjoitustyöt toteutettu tehtäväksi annon mukaisesti (2/3).

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Johanna Kuisma
  • Sari Suominen
  • Mirka Airesvuo
  • Riitta Forsten-Astikainen
  • Henri Karppinen
  • Lasse Torkkeli
  • Jukka Sirkiä
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus on tarkoitettu Lahden liiketoimintayksikön opiskelijoille, jotka tekevät opinnäytetyön lukuvuonna 2023-20



Opinnäytetyön suunnittelun kokonaisuuteen sisältyy 1 op:n Opinnäytetyöraportin kirjoittaminen. Lisätiedot ja ilmoittautuminen Opinnäytetyön suunnittelu-Moodlessa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnäytetyöprosessiin kuuluva pakollinen luento ja Moodle-tentit tutkimuksellisesta kirjoittamisesta on lukujärjestyksen mukaisesti vuonna 2023 keskiviikkona 13.9. klo 9 - 13/Mirka Airesvuo. Zoom-linkki on lukujärjestyksessänne. Jos aika ei käy, voit valita muiden alojen luennoista:
https://moodle.lut.fi/course/view.php?id=5401
Tuonne info-Moodleen tulevat myöhemmin myös kevään luentovaihtoehdot.
Lukujärjestykseenne on merkitty myös toinen vaihtoehto, mikäli luento on vielä käymättä: ti 28.11.2023 klo 9-13 ZOOM/Airesvuo

Työelämäyhteistyö

Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena on
kehittää työelämää. Tavoitteena on soveltaa tutkimustietoa, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista sekä työelämäkokemusta työelämän ja toimintatapojen kehittämiseen
sekä ongelmien ratkaisemiseen. Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti työelämän tai
hankkeen toimeksiantona tehtävänä tutkimuksellisena kehittämistyönä, soveltavana tutkimuksena, produktiona tai tutkimus- ja kehittämispäiväkirjana. Opinnäytetyö antaa opiskelijalle monipuolisia valmiuksia toimia asiantuntijana, kehittäjänä tai johtotehtävissä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan moodlessa.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 30.04.2025

Ajoitus

01.01.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

20 op

Virtuaaliosuus

20 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Anna-Stiina Myllymäki
  • Johanna Kuisma
  • Sari Suominen
  • Ville Sarpo
  • Riitta Forsten-Astikainen
  • Henri Karppinen
  • Lasse Torkkeli
  • Jukka Sirkiä
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman pohjalta
- esittää opinnäytetyönsä tulokset tai tuotoksen
- raportoida opinnäytetyönsä kirjallisesti LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen mukaisesti
- kirjoittaa kypsyysnäytteenä lehdistötiedotteen tai artikkelin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus on moodle alustalla ja käyttää moodle oppimisympäristöä.

Työelämäyhteistyö

Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena on
kehittää työelämää. Tavoitteena on soveltaa tutkimustietoa, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista sekä työelämäkokemusta työelämän ja toimintatapojen kehittämiseen
sekä ongelmien ratkaisemiseen. Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti työelämän tai
hankkeen toimeksiantona tehtävänä tutkimuksellisena kehittämistyönä, soveltavana tutkimuksena, produktiona tai tutkimus- ja kehittämispäiväkirjana. Opinnäytetyö antaa opiskelijalle monipuolisia valmiuksia toimia asiantuntijana, kehittäjänä tai johtotehtävissä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.

Sisältö

Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena on
kehittää työelämää. Tavoitteena on soveltaa tutkimustietoa, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista sekä työelämäkokemusta työelämän ja toimintatapojen kehittämiseen
sekä ongelmien ratkaisemiseen. Opinnäytetyö toteutetaan pääsääntöisesti työelämän tai
hankkeen toimeksiantona tehtävänä tutkimuksellisena kehittämistyönä, soveltavana tutkimuksena, produktiona tai tutkimus- ja kehittämispäiväkirjana. Opinnäytetyö antaa opiskelijalle monipuolisia valmiuksia toimia asiantuntijana, kehittäjänä tai johtotehtävissä työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.

Arviointimenetelmät

Toteutus arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 16.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 100

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Kristiina Brusila-Meltovaara
  • Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
  • ZOOM verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Oppimistehtävän palautus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • TLTIYUJT23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
  • HLTIYSTUJ23SV
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • ZOOM verkkotapaaminen
  • Oppimistehtävän palautus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa oman alansa strategiatyön erityispiirteitä sekä tulevaisuuden trendejä osana toimintaympäristön muutoksia
- luoda vaihtoehtoisia strategioita organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- luoda ratkaisuja valitun strategian toteutumiseen ja arviointiin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan online luentoina. Opintojakso sisältää kirjallisen ryhmätyön.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on 4 tapaamista, jotka toteutetaan online zoomin välityksellä.

Verkkotapaamiset ovat:

4.9.2023 klo 12-16
5.9.2023 klo 9-13
18.9.2023 klo 12-16
16.10.2023 klo 12-16 Oppimistehtävien esittely ryhmissä

Oppimistehtävän palautus 2.10.2023 mennessä moodleen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa ilmoitettu materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle ja ZOOM

Sisältö

- Strategia ja sen merkitys organisaatiolle
- strategisen johtamisen peruskäsitteet
- strategian implmenetointi
- strategian totetumisen arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet, mutta ei sovella niitä eri organisaatioiden toiminnan arvioinnissa. Opiskelija on perehtynyt tunneilla esitettyyn materiaaliin, mutta ei ole kasvattanut omaa tietämystään muulla lähdemateriaalilla. Turnitin tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on puutteita lähteisiin perustuvan asiatekstin tuottamisessa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet . Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kotimaiseen tutkimustietoon.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ymmärtäen ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä taitavasti ja ymmärtää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt laajasti ja syvällisesti strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Tuuli Mirola
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • MLTIYMDR23S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
  • LLTIYLDR23SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
  • TLTIYUJT23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen 1
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

8.1. - 12.2.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
13.2.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävän purku)
14.2.- 11.3.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
12.3.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyön purku)
13.3.-25.3.2024 Itseopiskelua ja kertausta
26.3.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

8.1. - 12.2.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
13.2.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
14.2.- 11.3.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
12.3.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
13.3.-25.3.2024 Itseopiskelua ja kertausta
26.3.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.

Oppimisympäristö

Etäopiskelu ja online päivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät

Arviointimenetelmät

Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Johanna Kuisma
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • TLTIYUJT23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja kehittää työyhteisön toimivuutta
- ottaa esimiehenä vastuun haasteellisista tilanteista ja niiden ratkaisuista työyhteisössä
- kehittää vuorovaikutusta ja viestintää esimiestyössä ja työyhteisössä
- toimia esimiehenä eettisesti kestävällä tavalla

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson luento-osuudet toteutetaan etäluentoina (Zoom). Lisäksi opiskelijat tekevät itsenäisiä tehtäviä ja esseemuotoisen lopputehtävän.

Toteutuksessa on viisi etäluentokertaa:
Ti 9.1. klo 8-12
Ti 30.1. klo 8-12,
Ma 19.2. klo 12-16
Ti 5.3. klo 8-12
Ti 19.3. klo 8-12

Ajoitus ja läsnäolo

Etäluentokerrat:

Ti 9.1. klo 8-12
Ti 30.1. klo 8-12,
Ma 19.2. klo 12-16
Ti 5.3. klo 8-12 ja
Ti 19.3. klo 8-12

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juuti, Pauli, and Antti Vuorela. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi . 5. uud. p. Jyväskylä: PS-Kustannus, 2015. Print. https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1mu4kem/alma991747433906254

Vanhala, S. & Kotila, O. 2006. Korkean tuloksellisuuden ja työhyvinvoinnin kytkennät henkilöstövoimavarojen johtamisen tutkimuksessa. Työelämän tutkimus Vol 4 nro 2. https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/87641

Muu luentomateriaali ja luennoilla jaettava lähdemateriaali.

Oppimisympäristö

Moodle. Etäluennoille osallistuminen Zoomin välityksellä.

Sisältö

Tervetuloa työyhteisön johtaminen -opintojaksolle.

Opintojakso toteutetaan viitenä etäopetuskertana Zoomin välityksellä.

Opintojaksolla opiskelija tutustuu ja oppii arvioimaan ja kehittämään työyhteisön toimivuutta. Hän ymmärtää oman johtajuuden reflektoinnin merkityksen sekä haastavien tilanteiden käsittelyn tärkeyden työyhteisössä. Kurssin aikana käsitellään vuorovaikutuksen ja viestinnän merkitystä toimivassa työyhteisössä.

Opintojaksolla tehdään käytännön työelämästä kumpuavia harjoituksia, ryhmätöitä ja tarkastellaan työyhteisön johtamiseen liittyviä ilmiöitä yhdessä keskustellen.

Opintojaksolla opiskelija osallistuu luennoilla annettaviin harjoituksiin ja raportoi valitsemastaan työelämän ilmiöstä kirjallisesti.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kokemus työelämästä on suotavaa. Opiskelijoilta ei edellytetä aiempaa kokemusta työyhteisön johtamisesta.

Arviointimenetelmät

Arviointi pohjautuu opiskelijan läsnäoloon luennoilla, luennoilla annettujen tehtävien ja harjoitusten tekemiseen sekä opintojakson päätteeksi tehtävään lopputyöhön.

Arviointiasteikko

1-5