Siirry suoraan sisältöön

Tuotemuotoilun koulutus

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Muotoilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Muotoilija (AMK), tuotemuotoilu 25S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTITM25S)
Muotoilija (AMK), tuotemuotoilu 24S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTITM24S)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Petteri Venetjoki
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelijoiden yksilöohjaus ja ryhmäohjaus kampuksella ja zoomissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen yhteisiin tapaamiseen pakollista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaalit jaetaan Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdolliset uusintamahdollisuudet pitää neuvotella jakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kampus ja Zoom.

Sisältö

Ohjausta ja keskusteluja liittyen alaan, alan opiskeluun, ja opiskelijoiden yksilölliseen ammatilliseen kasvuun.

Arviointimenetelmät

Osallistuminen tapaamiseen, osallistuminen keskusteluihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Osallistuminen tapaamiseen, osallistuminen keskusteluihin.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ari Känkänen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustehtävä(t)

Ajoitus ja läsnäolo

Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla läsnäolo on pakollista. Aloituskerralla ilmoitetaan opintojakson päiväkohtainen ohjelma
Englanniksi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kettunen, I. (2000) Muodon palapeli (muotoilusta yleisesti)
Kettunen, I. (2013) Mielekkyyden muotoilu (muotoilusta yleisesti päivitettynä)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT. Opiskelija esittää aikaisemmin hankitun osaamisen näytöllä. Sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kontaktioetus luentotilat ja työpajatilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot ja henkilökohtainen ohjaus) sekä itsenäiseen- tai pienryhmätyöskentelyyn.

Sisältö

Perehdytään muotoiluun, sen prosesseihin ja työmenetelmiin. Lisäksi luennoilla tehdään katsaus muotoilun historiaan sekä muotoilijan työnkuvaan ja muotoiluun ammattina.
2. Opittuja prosessia ja työmenetelmiä harjoitellaan koko opintojakson ajan jatkuvan muotoilutehtävan yhteydessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. Myöhästyminen vaikuttaa arviointiin.
Mahdollinen tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Huhtanen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa kolmiulotteisen työskentelyn perustekniikoita ja materiaaleja
- soveltaa tekniikoita ja materiaaleja kolmiulotteisessa ilmaisussaan
- huomioida tilan ja värin merkityksen kolmiulotteisessa työskentelyssä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Mukkulan kampuksella. Verkkomateriaali käydään kurssin luennoilla läpi. Opiskelija voi kerrata verkossa olevaa materiaalia omalla ajallaan. Opetus tapahtuu pääasiassa työpajaopetuksena ja luentoina kampuksella.

Näin suoritat Kolmiulotteinen ilmaisu -opintojakson:
1. Osallistut kurssin kontaktitapaamisiin kampuksella ja etänä. Niitä ovat luennot, työpajatyöskentelypäivät sekä teoskritiikkipäivät.
2. Opiskelet kurssin sisällöt luentojen ja moodlessa olevan opetusmateriaalin avulla
3. Teet annetut oppimistehtävät ja palautat hyvälaatuiset kuvat teoksistasi ja teosten lähtökohtia avaavat tekstit kurssin moodle-alustalle.

Ajoitus ja läsnäolo

10 opetuskertaa, 7 h
80 prosentin läsnäolo

Oppimisympäristö

Mukkulan kampus, moodle-alusta, mahdolliset etätapaamiset

Sisältö

Kolmiulotteisen ilmaisun opintojaksolla opiskelija tutustuu muotoon ilmaisukeinona. Jaksolla opetallaan muodon havainnoinnin ja veistoksellisen ajattelun perusteita. Kolmiulotteisen muodon synnyttämisen ilmaisulähtöisiin tapoihin tutustutaan esimerkkien ja oman tekemisen keinoin. Veistoksellisen ajattelun peruskäsitteistöä opiskellaan jaksolla, ja opitaan sanallistamaan ammattimaisesti kolmiulotteista ilmaisua. Pääasiallisena työskentelymateriaalina on kierrätetty pahvi.

Jaksolla suunnitellaan ja toteutetaan kolme variaatiota veistoksellisesta teoksesta erilaisia veistoksellisen ajattelun tapoja hyödyntäen. Tehdyistä teoksista kirjoitetaan reflektoiva kuvaus, jossa avataan teoksen ilmaisullisia lähtökohtia.

Jakson opetus tapahtuu lähiopetuksena.

Kolmiulotteisen ilmaisun käsitteistä ja työtavoista jaksolla opitaan:

perusmuodot, morfinen ja amorfinen muoto, kevyt ja raskas muoto, monikulmioista rakentaminen, topografinen muotoilu, viiva, massa ja tila, jännitteet, yhtenäisyys, kovera muoto ja kupera muoto, tekstuuri, rakenteet, kontrapunkti, materiaalisuuden kantamat merkitykset

Arviointimenetelmät

Numeroarviointi 1-5, vertaisarviointi keskustelemalla ryhmässä omista ja muiden teoksista, itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

08.04.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Heikki Saros
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
  • MLTISIK24S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
  • MLTIPUMU24S
    Puettavan muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata suomalaisen ja kansainvälisen muotoilun vaiheet, tunnusmerkit ja keskeiset edustajat
- osaa analysoida ammatialojen historiallisia teoksia niiden muoto- ja tyylielementtien mukaisesti
- osaa selvittää muotoiluun vaikuttavia yhteiskunnallisia tekijöitä
- osaa havainnoida muotoilun ja kuvataiteen välisiä yhteyksiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luennoista, ryhmätöistä ja itsenäisestä työskentelystä. Opiskeluaineistot ovat muotoilun ja suunnittelun historian teoreettisia materiaaleja. Museokäynnit ja tutustuminen autenttiseen aineistoon voidaan liittää kurssin ohjelmaan.
Keskeisiä sisältöjä ovat opintojakson aiheisiin liittyvien tietolähteiden ja tietokantojen haku, käyttö ja arviointi.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on kuusi lähiopetuspäivää, joista yksi on mahdollisesti koko päivän luento- ja museo-opintomatkapäivä. Kurssilla edellytetään 80 % läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit julkaistaan opintojakson moodle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnainen suoritustapa sovitaan opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Opetus on lähiopetusta ja sisältää luentoja, harjoitustehtävia ja opiskelijoiden esityksiä kurssin aiheista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opintojakso edellyttää opiskelijalta 135 tunnin työskentelyä sisältäen luentoajat.

Sisältö

Muotoilun historian opintojakso antaa yleiskuvan muotoillun tuoteympäristön historiasta. Kronologisesti kurssi kattaa ajanjakson 1700-luvulta nykyaikaan. Painopiste on vuosien 1918-2024 aikana suunniteltujen produktien kuvailussa ja analyysissä.
Opintojakson keskeisiä sisältöja ovat muotoilukäsitteen muutokset sekä muoto- ja trendikonventiot muotoilussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolla ei edellytetä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Opiskelija-aktiivisuus, harjoitustehtävät ja itsearviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-on osoittanut aktiivisuutta kontaktiopetuksen aikana
- on perehtynyt aineistoihin
- on tehnyt tehtävät

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelja
-osoittaa kykyä soveltaa aineistoja visuaalisen historialliseen analyysiin ja kuvailuun

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-löytää ja valitsee itsenäisesti historiallisia aineistoja ja soveltaa niitä tehtävissä
s

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mika Huovinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- oman alansa suunnitteluohjelmistojen perusteet sekä peruskäsitteistön
- käyttää alansa ohjelmistoja suunnitteluun, työpiirustuksien tuottamiseen ja esityksiin

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 18.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mika Huovinen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- oman alansa ohjelmistojen perusteet
- tunnistaa erilaisten digitaalisten esitystekniikoiden mahdollisuudet
- tehdä digitaalista esitysmateriaalia
- hyödyntää digitaalisia työvälineitä opinnoissaan ja toimeksiannoissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osallistujat tutustuvat koulun digitaaliseen toimintaympäristöön, tiedostojen tallentaminen verkkoympäristöön ja pilvipalvelimeen. Perehdytään oppilaitoksen tulostus käytänteisiin. Perehdytään photoshop, illustrator ja indesign ohjelmistojen peruskäyttöön. Opintojaksolla tehdään vaihe vaiheelta ohjattuja harjoituksia, omia töitä ja kooste tehdyistä töistä. Harjoitellaan tekemään muotoilijalle tärkeitä presentaatioita ja esitysmateriaalia. Perehdytään yleiseen hyvään ja selkeään graafisen materiaalin tuottamiseen.

Ajoitus ja läsnäolo

80% läsnä olo jollei muuta ole sovittu

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei osallistu lähiopetukseen, liikaa selvittämättömiä poissaoloja, tehtävät ovat palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Riittävä läsnäolo (80%), palautetut harjoitustyöt.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Kykenee soveltamaan ohjelmistoja oman alansa harjoituksissa ja luomaan perussiistiä oman näköistä graafista materiaalia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Kykenee soveltamaan itsenäisesti oppimaansa ja hyödyntää ohjelmistoja myös muissa pääaine opinnoissaan. Ymmärtää graafisen suunnittelun tärkeyden muotoilijan perustaitona.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mika Huovinen
  • Kimmo Kukkonen
  • Ilkka Koskela
  • Henri Halla-Aho
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia turvallisesti pajalla, noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla
- ohjatusti käyttää työsalin yleisimpiä työvälineitä ja laitteita sekä opittuja työskentelytekniikoita ja malleja
- ohjattuna valmistaa opintojaksolla toteutettavat harjoitustehtävät

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Tuotemuotoilun ensimmäisen vuoden opiskelijoille.

Opintojakso toteutetaan ohjattuna työpajatyöskentelynä, jonka aikana toteutetaan ennalta määritellyt harjoitustehtävät. Kurssin aikana esitetään esimerkkien avulla konekohtaisesti Puu- ja Metallityöpajan yleisimmin käytettävät koneet ja laitteet sekä niiden turvallinen työskentely ja harjoitellaan koneiden käyttöä

Ajoitus ja läsnäolo

Ryhmä jaetaan ensimmäisenä päivänä puoliksi puu ja metallipajaan. Kuuden lähipäivän jälkeen ryhmät vaihtavat pajoja.

Puu ja metallipajan kolme ensimmäistä kertaa pakollisia. Muutoin läsnäolovelvoite 80 %
Opetus alkaa klo 9.00 ja päätyy klo 16

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa käyttää puu- ja metallipajan yleisimpiä koneita ja laitteita turvallisesti
Osaa huolehtia pajan ympäristöstä ja turvallisen työskentelytavan.
Osaa ohjattuna valmistaa harjoitustehtävät

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 09.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mika Huovinen
  • Kimmo Kukkonen
Opetusryhmät
  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla ja valita mallinrakennuksessa käytettäviä materiaaleja
- valita muotoiluprosessin eri mallivaiheisiin soveltuvat materiaalit ja työmenetelmät sekä tuntee materiaalien työstötavat
- soveltaa mallinrakennukseen tarvittavia laitteita ja työkaluja toimeksiantoon itsenäisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- mallinrakennuksesa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetety harjoitustyöt.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin suorittaminen:
Opetus tapahtuu M19 kampuksella lähiopetuksena
Läsnäolovelvoite on 80 %
Opetus alkaa klo 9.00. ja päätyy klo 16

Oppimisympäristö

teorialuokka, työpajaympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 5x27 h =135h työskentelyä, joista 10 päivää lähiopetusta ja loput opiskelijan itsenäistä työskentelyä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Hyväksytysti suoritettu metalli- ja puutyöpajan ajokorttikurssi.

Arviointimenetelmät

Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itsearviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen, käytettävyyteen, muodonantoon ja prosessien hallintaan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Selvittämättömiä poissaoloja. Oppimistehtäviä palauttamatta. Ei osallistu lähiopetukseen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
  • Valokuvauksen koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Heikki Saros
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK24S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
  • MLTIPUMU24S
    Puettavan muotoilun koulutus 24S Lahti
  • MLTIVK24S
    Valokuvauksen koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata länsimaisen kuvataiteen, arkkitehtuurin ja muun visuaalisen kulttuurin perusteita esihistoriasta nykyaikaan
- käyttää taidehistorian ja visuaalisen kulttuurin tutkimuskäsitteitä ja lukea tutkimuksia
- kuvata ammattialansa osana taiteellisen tekemisen kenttää ja visuaalista toimintaympäristöä
- käyttää tietoaan taidehistorian ilmiöistä oman ammattitaitonsa kehittämiseksi.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luennoista, ryhmätöistä ja itsenäisestä työskentelystä. Opiskeluaineistot ovat taiteen ja suunnittelun historian teoreettisia materiaaleja. Museokäynnit ja tutustuminen autenttiseen aineistoon ovat osa kurssin ohjelmaa.
Keskeisiä sisältöjä ovat opintojakson aiheisiin liittyvien tietolähteiden ja tietokantojen haku, käyttö ja arviointi.

Ajoitus ja läsnäolo

Taiteen historia osuudessa on 13 neljän oppitunnin mittaista lähiopetuskertaa ja lukukauden aikana mahdollisesti suunniteltava opintomatka.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin aineistot ja tehtävät julkaistaan opintojakson Moodle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisesta suoritustavasta sovitaan opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustii opintojakson aikana tehtäviin harjoituksiin ja kertaustehtävään.

Oppimisympäristö

Opintojakson menestyksellinen suorittaminen edellyttää sekä painettujen aineistojen opiskelua että verkkoaineistoihin perehtymistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Taiteen historia (5 op) on 135 tuntia opiskelijan työtä sisältäen kontaktiopetuksen.

Sisältö

Taiteen historian opintojakso antaa yleiskuvan taiteen, arkkitehtuurin ja muotoillun tuoteympäristön historiasta. Kronologisesti kurssi kattaa ajanjakson nykyajasta antiikkiin. Aineistot painottuvat länsimaiseen taiteeseen. Painopiste on vuosien 1918-2022 ilmiöiden kuvailussa ja analyysissä.
Opintojakson keskeisiä sisältöja ovat taidekäsitteen muutokset, taiteen muoto- ja trendikonventiot eri aikoina ja esittävyyden kysymykset.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolla ei edellytetä aikaisempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla arvioidaan harjoitustehtävät niiden sisällön ja käytettyjen aineistojen mukaisesti. Tehtävät aineistoineen ohjeistetaan opintojakson moodle-alustalla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista   
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus   
•Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen 

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan   
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi   
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä   
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun   
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa  

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella   
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä   
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita   
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua  

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta   
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen   
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista   
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun  

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Huhtanen
Opetusryhmät
  • Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Ryhmä 1
  • Ryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää värihavainnon ja sommittelun kokonaisvaltaisuuden ja suhteellisuuden kuvallisten harjoitusten avulla
- sanallisesti kuvata värien ja väriyhdistelmien impressiivisen, ekspressiivisen ja symbolisen luonteen sekä muotojen ja sommittelussa käytettävien elementtien luonteita
- soveltaa luovasti värien vuorovaikutuksen, muoto-opin ja sommittelun lainalaisuuksia visuaalisissa harjoitteissa
- keskustella klassisen väriopin ja sommittelun teorioista ja niiden sovelluksista taiteessa ja muotoilussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Mukkulan kampuksella. Verkkomateriaali käydään kurssin luennoilla läpi. Opiskelija voi kerrata verkossa olevaa materiaalia omalla ajallaan. Opetus tapahtuu pääasiassa työpajaopetuksena ja luentoina kampuksella.

Näin suoritat Väri, muoto ja sommittelu -opintojakson:
1. Osallistut kurssin kontaktitapaamisiin kampuksella ja etänä
2. Opiskelet kurssin sisällöt väristä, muodosta ja sommittelusta luentojen ja moodlessa olevan opetusmateriaalin avulla
3. Teet ja palautat kurssilla annetut tehtävät kurssin moodle-alustalle

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktipäivinä pakollinen läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keskeisinä KIRJALLISUUSLÄHTEINÄ kurssin tukena ovat:

Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa

Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu

Molly Bang: Picture this: How Pictures Work
David Batchelor: Chromophobia
David Batchelor: The Luminous and the Grey

lisäksi luentomateriaalissa on paljon syventäviä verkkolähteitä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op=130h opiskelijan työtuntia

Sisältö

Väri, muoto ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.

Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtien asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.

Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.

Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.


Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.

Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita digitaalisen ja fyysisen kollaasin sekä maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.

Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Muodon opetus toteutetaan sulautettuna sommittelun opetukseen sekä työpajatyöskentelynä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita sommittelun ja värin perusteiden pohjalta
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata värin, muodon ja sommittelun käsitteistöä ja menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta väri-, muoto- ja sommitelmakokonaisuuksia ja kehittää tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään sommittelun ja värin käsitteistöjä sekä menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa visuaalisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida visuaalisia tuotoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa visuaalista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM25S
    Tuotemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelijoiden yksilöohjaus ja ryhmäohjaus kampuksella ja zoomissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen yhteisiin tapaamiseen pakollista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaalit jaetaan Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Ei työelämäyhteistyötä.

Uusintamahdollisuudet

Mahdolliset uusintamahdollisuudet pitää neuvotella jakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kampus ja Zoom.

Sisältö

Ohjausta ja keskusteluja liittyen alaan, alan opiskeluun, ja opiskelijoiden yksilölliseen ammatilliseen kasvuun.

Arviointimenetelmät

Osallistuminen tapaamiseen, osallistuminen keskusteluihin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Osallistuminen tapaamiseen, osallistuminen keskusteluihin.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu lähi- ja etätapaamisina kahden tunnin jaksoissa. Opintojakso toteutetaan keskustelevan opetuksen, erilaisten harjoitustehtävien ja esseiden kautta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opinnot toteutuvat lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina, sekä itsenäisesti tehtäviä tehden.
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 1 op muodostuu 13,5 opiskelijan työtunnista per lukukausi.

Sisältö

Opintojaksolla keskitytään oman osaamisen tunnistamiseen, opiskelumahdollisuuksiin ja oppimisen suunnitteluun. Opintojaksolla hahmotetaan erilaisten harjoitustehtävien avulla osaamis- ja ammatti-identiteettiä, uratavoitteita sekä tulevaisuuden osaamistarpeita. Harjoitellaan suullista, kirjallista ja visuaalista ilmaisua.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kurssilla. Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

13.10.2025 - 15.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
  • Heikki Nuutinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
  • MLTIPUMU24S
    Puettavan muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisiä bränditeorioita ja ymmärtää brändin merkityksen
- käyttää brändäyksen menetelmiä
- indentiteetin perusteet ja sen muodostumisen mekanismit

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

• Luennot lähiopetuksena
• Tuntitehtävät, 5–10 kpl
• Projektitehtävät, 3–4 kpl
• Paikalla olo ja osallistuminen keskusteluun
• Kirjallisuus
• Mooc-osio
Mahdollisia:
• Vierailuja
• Vierailevia luennoitsijoita

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

• Tietokoneohjelma visuaalisia esityksiä varten
• Kynä ja paperi
• Kamera (kännykkä)
• Aistit ja aivot
• Kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa

Oppimisympäristö

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.

Sisältö

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena.
Mooc-osio toteutetaan itsenäisesti annetun aikataulun mukaan.
Luennot sisältävät teoriaosuuksia, audiovisuaalista materiaalia sekä ryhmissä ja yksin toteutettavia tuntitehtäviä.
Kurssilla suunnitellaan brändikonsepti joko olemassa olevalle tai fiktiiviselle yritykselle, tuotteelle tai innovaatiolle.
Kurssilla pyritään järjestämään mahdollisuuksien mukaan vierailuja tai vierailevia luennoitsijoita. Kurssin luonteeseen on olennaista läsnäolo ja osallistuminen keskusteluun.

Arviointimenetelmät

5
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.
Osoittanut visuaalista ajattelua ja muotoiluosaamista.

4
Ollut paikalla vähintään 90 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella ja kunnianhimoisesti.
Osallistunut keskusteluun rakentavasti.

3
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty ajatuksella.
Osallistunut keskusteluun.

2
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Kaikki tehtävät tehty.

1
Ollut paikalla vähintään 80 %.
Suurin osa tehtävistä tehty (saattaa edellyttää lisätehtäviä).

0 Hylätty.
Ei ole osallistunut tai tehnyt tehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

28.08.2025 - 14.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_PUMU_01
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK24S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
  • MLTIPUMU24S
    Puettavan muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- kulttuuriantropologian peruskäsitteistön ja sen soveltamisen suunnittelussa
- sosiaalipsykologisia rakenteita
- tunnistaa semioottisia analyysimenetelmiä
- yhdistää näitä luovaksi ongelmanratkaisuksi

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

08.09.2025 - 17.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ari Känkänen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPUMU25S
    Puettavan muotoilun koulutus 25S Lahti
  • MLTITM25S
    Tuotemuotoilun koulutus 25S Lahti
  • MLTISIK25S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustehtävä(t)

Ajoitus ja läsnäolo

Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan läsnäolovelvoite 80%. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla läsnäolo on pakollista. Aloituskerralla ilmoitetaan opintojakson päiväkohtainen ohjelma.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT. Opiskelija esittää aikaisemmin hankitun osaamisen näytöllä. Sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

ei

Oppimisympäristö

Kontaktiopetus, luentotilat ja työpajatilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot ja henkilökohtainen ohjaus) sekä itsenäiseen- tai pienryhmätyöskentelyyn.

Sisältö

1. Perehdytään muotoiluun, sen prosesseihin ja työmenetelmiin. Lisäksi luennoilla tehdään katsaus muotoilijan työnkuvaan ja muotoiluun ammattina.
2. Opittuja prosessia ja työmenetelmiä harjoitellaan koko opintojakson ajan jatkuvan muotoilutehtävän yhteydessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. Myöhästyminen vaikuttaa arviointiin.
Mahdollinen tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.
Heikot ryhmätyötaidot.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu välttävästi.
Välttävät ryhmätyötaidot

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu hyvin.
Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat hyvästä taidollisesta osaamisesta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on suoritettu kiitettävästi.
Harjoitustehtävien suoritukset ja ryhmässä työskentely sekä kurssiaktiivisuus kertovat kiitettävästä taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta.
Opiskelija on osoittanut työskentelyssään ammatillista oma-aloitteisuutta.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

03.09.2025 - 18.12.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mika Huovinen
  • Sami Hyyryläinen
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa ergonomian perusteita suunnittelutyössään
- soveltaa saavutettavuuden ja design-for-all -periaatteita
- tunnistaa käyttäjälähtöisen muotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut sekä osaa hyödyntää
- etsiä ja hyödyntää olemassa olevaa käyttäjätietoa
- analysoida vuorovaikutteisuutta kriittisesti sekä perustella tehdyt ratkaisut suullisesti, kirjallisesti ja visuaalisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustyöt ja tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolovaatimus lukujärjestykseen merkityillä toteutuspäivinä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppi- ja lähdemateriaali ilmoitetaan ja jaetaan opintojakson aikana.

Työelämäyhteistyö

ei

Oppimisympäristö

1) Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19).
2) Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
3)Viestintä ja opetusmateriaalit: LAB Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 15 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 405 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 224 h:n ohjattuun toimintaan sekä opiskelijan itse määrittelemään 181 h:n itsenäiseen työskentelyyn. Huom Huovisen osuus puuttuu !

Sisältö

Opintojakson teoriaosuudet keskittyvä käyttäjälähtöisen muotoilun menetelmiä ja prosesseja. Opintojaksolla käydään läpi ergonomian perusteet sekä tarkastellaan muotoilua saavutettavuuden ja design-for-all käsitteiden näkökulmista. Teoriaa sovelletaan käytäntöön koko opintojakson ajan kulkevan muotoilutehtävän avulla.

Arviointimenetelmät

Osallistuminen lähiopetukseen läsnäolovelvoitteen mukaisesti. Aktiivinen osallistuminen harjoitustöiden tekoon, ryhmätyöhön ja opetussisällön soveltaminen harjoitustyössä. Tentin suoritus.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

• Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista 
• Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus 
• Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen  

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan   
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi   
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä   
• Osallistuu ohjattuun ryhmätyöhön
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa  

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella   
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä   

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta   
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen   

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

09.09.2025 - 18.11.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ari Känkänen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa kolmiulotteisen muotoilun peruskäsitteitä ja perustella tekemiään muotoiluratkaisuja niiden kautta
- kuvailla kolmiulotteisen muotokielen, kulttuurisia ja alueellisia eroja ja niiden merkitystä suunniteltaessa tuotteita eri kohderyhmille
- tunnistaa ja ottaa huomioon muodonantoon liittyvät ja sitä ohjaavat tekijät, joita voivat olla esim. tuotteen valmistustapa, valmistusmateriaali, konstruktio tai tuotteen käytettävyys
- kuvailla tuotteen muodon merkitystä yrityksen brändiä rakentavana elementtinä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot harjoitustehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolovaatimus lukujärjestykseen merkityillä toteutuspäivinä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Julkaistaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa tulee erikseen perustella, neuvotella ja sopia opintojakson opettajan kanssa

Työelämäyhteistyö

ei

Oppimisympäristö

1) Lähiopetus ja ohjaus: LAB Lahden kampus (Mukkulankatu 19). Luentosalit ja muut työskentelytilat.
2) Opintojakson palautteet: Peppiin integroitu Spark-opintopalaute (avautuu 2 vk ennen toteutuksen päättymistä, sulkeutuu 2 vk sen jälkeen)
3) viestintä ja opetusmateriaali: LAB Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson 5 op:n laajuinen osaaminen rakentuu 135 tunnin kokonaistyöskentelyllä. Ajankäytöllisesti työskentely jakaantuu lukujärjestyksessä merkittyyn 70 h:n ohjattuun lähi- tai virtuaalitoimintaan sekä opiskelijan itse määrittelemään 62 h:n itsenäiseen työskentelyyn.

Sisältö

Luennot, lyhyet yksilö- tai ryhmäharjoitukset, sekä koko opintojakson ajan kestävä harjoitustyö.

Arviointimenetelmät

Harjoitustehtävät, lukujärjestyksen mukainen läsnäolo, aktiivinen vuorovaikutukseen ja toteutettavaan toimintaan osallistuminen kaikkina lukujärjestykseen merkittyinä päivinä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu välttävästi.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on toteutettu hyvin.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla.
Opiskelija on osallistunut harjoitustehtävien välinäyttöihin ja -arviointiin.
Harjoitustehtävät on suoritettu kiitettävästi.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

03.10.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mika Huovinen
  • Olli Seppälä
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM25S
    Tuotemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Luennot 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- oman alansa ohjelmistojen perusteet
- tunnistaa erilaisten digitaalisten esitystekniikoiden mahdollisuudet
- tehdä digitaalista esitysmateriaalia
- hyödyntää digitaalisia työvälineitä opinnoissaan ja toimeksiannoissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Osallistujat tutustuvat koulun digitaaliseen toimintaympäristöön, tiedostojen tallentaminen verkkoympäristöön ja pilvipalvelimeen. Perehdytään oppilaitoksen tulostus käytänteisiin. Perehdytään photoshop, illustrator ja indesign ohjelmistojen peruskäyttöön. Opintojaksolla tehdään vaihe vaiheelta ohjattuja harjoituksia, omia töitä ja kooste tehdyistä töistä. Harjoitellaan tekemään muotoilijalle tärkeitä presentaatioita ja esitysmateriaalia. Perehdytään yleiseen hyvään ja selkeään graafisen materiaalin tuottamiseen.

Ajoitus ja läsnäolo

80% läsnä olo jollei muuta ole sovittu

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei osallistu lähiopetukseen, liikaa selvittämättömiä poissaoloja, tehtävät ovat palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Riittävä läsnäolo (80%), palautetut harjoitustyöt.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Kykenee soveltamaan ohjelmistoja oman alansa harjoituksissa ja luomaan perussiistiä oman näköistä graafista materiaalia.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Kykenee soveltamaan itsenäisesti oppimaansa ja hyödyntää ohjelmistoja myös muissa pääaine opinnoissaan. Ymmärtää graafisen suunnittelun tärkeyden muotoilijan perustaitona.

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mika Huovinen
  • Kimmo Kukkonen
Opetusryhmät
  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM25S
    Tuotemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia turvallisesti pajalla, noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla
- ohjatusti käyttää työsalin yleisimpiä työvälineitä ja laitteita sekä opittuja työskentelytekniikoita ja malleja
- ohjattuna valmistaa opintojaksolla toteutettavat harjoitustehtävät

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on ensisijaisesti tarkoitettu Tuotemuotoilun ensimmäisen vuoden opiskelijoille.

Opintojakso toteutetaan ohjattuna työpajatyöskentelynä, jonka aikana toteutetaan ennalta määritellyt harjoitustehtävät. Kurssin aikana esitetään esimerkkien avulla konekohtaisesti Puu- ja Metallityöpajan yleisimmin käytettävät koneet ja laitteet sekä niiden turvallinen työskentely ja harjoitellaan koneiden käyttöä

Ajoitus ja läsnäolo

Ryhmä jaetaan ensimmäisenä päivänä puoliksi puu ja metallipajaan. Kuuden lähipäivän jälkeen ryhmät vaihtavat pajoja.

Puu ja metallipajan kolme ensimmäistä kertaa pakollisia. Muutoin läsnäolovelvoite 80 %
Opetus alkaa klo 9.00 ja päätyy klo 16

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa käyttää puu- ja metallipajan yleisimpiä koneita ja laitteita turvallisesti
Osaa huolehtia pajan ympäristöstä ja turvallisen työskentelytavan.
Osaa ohjattuna valmistaa harjoitustehtävät

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Heikki Saros
  • Timo Sulkamo
  • Minna Cheung
  • Petteri Venetjoki
Opetusryhmät
  • Minna / PUMU (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot TEMU (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Timon luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Heikin luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK22S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIPUMU22S
    Puettavan muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Minna / PUMU
  • Luennot TEMU
  • Timon luennot
  • Heikin luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hankkia, hyödyntää ja arvioida tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää informaatiota lähdekriittisesti
- noudattaa eettisiä periaatteita tutkimustoiminnassa
- valita ja käyttää oman alansa tyypillisimpiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- kirjoittaa tieteellisen raportin sekä hallitsee sen kieli- ja tyyliasun sekä lähdemerkinnät.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan luentoina, joihin liittyy ryhmä- ja yksilöharjoituksia. Kurssiaineistot julkaistaan opintojakson Moodle-alustalla. Luennot pidetään etänä opintojakson zoom-alustalla.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kaikille yhteistä kontaktiopetusta on viisi puolikasta päivää 2 op. Sen lisäksi on pääainekohtaista opetusta 3 op. Opetusaikataulu näkyy lukujärjestyksissä. Läsnäolovelvoite on 80 % kontaktiopetuksesta. Ensimmäisen opetuspäivän läsnäolo pakollinen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit esitellään opintojakson Moodle-alustalla. Oppimateriaaleihin kuuluu sekä yleistä että pääainekohtaista muotoiluajatteluun ja muotoilun tutkimus- ja kehittämistyön teorioihin ja menetelmiin liittyvää aineistoa.
Moodlessa on myös Muotoiluinstituutin Muotoiluntutkimuksen menetelmäpankki. (linkki)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso perustuu kontaktiopetuksen ja sen aikana tapahtuvaan ryhmä- ja yksilöohjaukseen sekä itsenäiseen tiedonhankinnan ja raportoinnin opiskeliuun. Valinnainen suoritustapa on sovittava ohjaavien opettajien kanssa.
Valinnaisessa suoritustavassa arviointikriteerinä on, että opiskelija osoittaa osaamisensa muotoilun tutkimuksen ja kehittämistyön teorioista sekä aineistojen hankinnan ja aineistojen analyysin menetelmistä. Menetelmällisen osaamisen on oltava validia pääaineopintojen osaamistavoitteiden kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu kontaktiopetuksen aikana tehtyihin harjoitustehtäviin ja presentaatioihin.

Oppimisympäristö

Opintojakson aikana työskennellään oppimistiloissa ja hyödynnetään oppimikeskusta ja digitaalisia oppimisympäristöjä ja aineistoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika opintojakso suorittamiseen on 135 tuntia, joka painottuu hyvin vahvasti opiskelijan omaan tekemiseen.

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen opintojakso tukee opinnäytetyön tekemistä. Opintojaksolla kerrataan ja syvennetään osaamista opintojen aikana opiskelluista teorioista ja menetelmistä. Aineistojen analyysimenetelmät ovat osa opintojakson osaamistavoitteita.
Opintojaksolla hyödynnetään LAB-ammattikorkeakoulun opinnäytetyohjetta. Kurssin aikana opiskelija laatii henkilökohtaisen opinnäytetyönsä sisältösuunnitelman, joka sisältää disposition tutkimus- ja kehittämiskysymyksineen ja kuvauksen suunnitelmissa olevan opinnäytetyön teoreettisesta ja menetelmällisestä kehyksestä.
Opintojakso voi painottua pääaineen yleiseen teoriaan ja menetelmiin, mikäli opiskelijalla ei ole vielä suunnitelmaa opinnäytetyön aiheesta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso edellyttää valmiuksia aloittaa opinnäytetyöprosessi. Näihin valmiuksiin kuuluu esimerkiksi HOPSissa määritettyjen kieli- ja viestintäopintojen hyväksytty suoritusmerkintä. Opintojakson menestyksekäs suorittaminen edellyttää asiantuntijaviestinnän opintojakson sisältöjen eli asia- ja tutkimuksellisen kirjoittamisen tekniikoiden ja periaatteiden hallintaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ville Huhtanen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM25S
    Tuotemuotoilun koulutus 25S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää värihavainnon ja sommittelun kokonaisvaltaisuuden ja suhteellisuuden kuvallisten harjoitusten avulla
- sanallisesti kuvata värien ja väriyhdistelmien impressiivisen, ekspressiivisen ja symbolisen luonteen sekä muotojen ja sommittelussa käytettävien elementtien luonteita
- soveltaa luovasti värien vuorovaikutuksen, muoto-opin ja sommittelun lainalaisuuksia visuaalisissa harjoitteissa
- keskustella klassisen väriopin ja sommittelun teorioista ja niiden sovelluksista taiteessa ja muotoilussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan lähiopetuksena Mukkulan kampuksella. Verkkomateriaali käydään kurssin luennoilla läpi. Opiskelija voi kerrata verkossa olevaa materiaalia omalla ajallaan. Opetus tapahtuu pääasiassa työpajaopetuksena ja luentoina kampuksella.

Näin suoritat Väri, muoto ja sommittelu -opintojakson:
1. Osallistut kurssin kontaktitapaamisiin kampuksella ja etänä
2. Opiskelet kurssin sisällöt väristä, muodosta ja sommittelusta luentojen ja moodlessa olevan opetusmateriaalin avulla
3. Teet ja palautat kurssilla annetut tehtävät kurssin moodle-alustalle

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktipäivinä pakollinen läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keskeisinä KIRJALLISUUSLÄHTEINÄ kurssin tukena ovat:

Harald Arnkil: Värit Havaintojen maailmassa
Johannes Itten: Värit taiteessa

Martti Huttunen: Värit pintaa syvemmältä
Markus Heikkerö: Taiteilijan kuvakirja
Unto Pusa: Plastillinen sommittelu

Molly Bang: Picture this: How Pictures Work
David Batchelor: Chromophobia
David Batchelor: The Luminous and the Grey

lisäksi luentomateriaalissa on paljon syventäviä verkkolähteitä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op=130h opiskelijan työtuntia

Sisältö

Väri, muoto ja sommittelu - opintojakso on kuvallisen ajattelun peruskurssi, joka koostuu sommittelun ja värin perusteista. Nämä tiedolliset osa-alueet ovat keskeisiä erilaisin menetelmin toteutettavassa kuvallisessa ilmaisussa.

Sommittelu on perustana kaikessa kuvallisessa työskentelyssä - kaksiulotteisesta näytöllä tai maalauskankaalla tapahtuvasta kuvaelementtien asettelusta rakennusten massoitteluun, kontrollipainikkeiden muotoiluun ja auton ilmeen luomiseen. Sommittelun avulla muotoilija, suunnittelija tai taiteilija rakentaa kuvallista tarinaa ja merkityksiä sen avulla, miten hän asettelee kuvan elementit fyysiseen tai virtuaaliseen tilaan.

Tällä kurssilla perehdytään sommittelun rooliin kuvallisen työskentelyn keskeisenä osana. Kurssilla opiskellaan luentojen ja harjoitusten avulla kuvasommittelun perusteita. Sommittelua tarkastellaan ilmaisun välineenä; sen avulla suunnittelijan ajatus välittyy käyttäjälle, kokijalle ja katsojalle.

Käsiteltävinä oppimissisältöinä ovat sommitelman tasapaino, kontrasti, huomiopiste, liike, kuvio, yhtenäisyys, rytmi ja mittasuhteet.


Jakson väriosiossa käsitellään värioppia ja väriymmärrystä käytännön harjoitteiden ja luentojen keinoin pohjautuen olemassa olevaan väritietouteen. Käsiteltäviä opetussisältöjä ovat väriympyrät, väriavaruudet, värikontrastit, väriharmoniat, värin kolme ominaisuutta ja värien vuorovaikutus. Näitä osa-alueita käsitellään myös ilmaisun perusteiden näkökulmasta; kuinka erilaiset värien rinnastamiset ja värikokonaisuudet viittaavat toisiin kuviin kantaen ja kuljettaen tunteiden sekä tunnelmien merkityksiä.

Jaksolla on tarkoitus kehittää opiskelijan väriosaamisen perustaitoja. Teemme väriharjoitteita digitaalisen ja fyysisen kollaasin sekä maalauksen keinoin. Lisäksi opiskellaan kuvan värien analysointia ja väritiedon soveltamista omassa työskentelyssä.

Väriosaamista tarvitaan kaikessa visuaalisessa työskentelyssä, ja sen sovellusalueet voivat olla kaksiulotteisten fyysisten tai digitaalisten kuvien toteutukset, kolmiulotteisten kappaleiden väriratkaisut tai erilaisten tilojen sekä ympäristöjen värisuunnittelu ja värihallinta.
Muodon opetus toteutetaan sulautettuna sommittelun opetukseen sekä työpajatyöskentelynä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita sommittelun ja värin perusteiden pohjalta
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata värin, muodon ja sommittelun käsitteistöä ja menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta väri-, muoto- ja sommitelmakokonaisuuksia ja kehittää tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään sommittelun ja värin käsitteistöjä sekä menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa visuaalisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja suunnittelulliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan väri- ja sommitelmakokonaisuuksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida visuaalisia tuotoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa visuaalista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun