Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Bachelor of Culture and Arts, Packaging and Brand Design 22S, full-time studies, Lahti
Bachelor of Culture and Arts, Packaging and Brand Design 21S, full-time studies, Lahti
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 02.06.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Opettaja
- Marion Robinson
- Christoffer Leka
- Heikki Nuutinen
- Ville Huhtanen
Vastuuopettaja
Anu Akkanen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIID22SBachelor's Degree Programme in Industrial Design 22S Lahti
-
MLTIPAC22SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 22S Lahti
-
MLTIID21SBachelor's Degree Programme in Industrial Design 21S Lahti
-
MLTIPAC21SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 21S Lahti
-
MLTIEX25KSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Tämä studio-opintojakso sisältää seuraavat osiot osaamistavoitteineen:
Visuaalisen identiteetin suunnittelu (10 op)
Opiskelija osaa
- tuottaa tavoitteellisen mielikuvan mukaisia graafisia tunnuksia
- sanallistaa visuaalisen identiteetin merkityksen osana markkinointiviestintää
- konseptoida tavoitteenmukaisen visuaalisen identiteetin
- suunnitella tarkoituksenmukaista, huoliteltua typografiaa
- luotsata visuaalisen ilmeen uudistusprosessin
- soveltaa design management -ajattelutapaa.
Kaupalliset julkaisut (5 op)
Opiskelija osaa
- arvioida sisällön, kohderyhmän ja julkaisun graafisen muodon välistä yhteyttä
- selittää kaupallisen ja journalistisen julkaisun eron
- yhdistää brändimielikuvia ja -tavoitteita julkaisuihin
- suunnitella kaupallisen esitteen tai tuotekatalogin eri julkaisuympäristöihin
- aikatauluttaa työprosessin.
Brändinhallinta (5 op)
Opiskelija osaa
- ymmärtää brändinhallinnan merkityksen visuaalisen viestinnän kontekstissa
- kirjoittaa brändistrategian, koostaa brändikirjan ja tuottaa niitä hyödyntäen visuaalisia materiaaleja
- työskennellä ja kehittää olemassa olevia brändejä
- koostaa ja hallita erilaisia aineistopankkeja ja tietää niiden käyttötavat
- ymmärtää ja osaa hyödyntää vaikuttamisen mekanismeja.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Brändistudio toimii kuin suunnittelutoimisto. Opiskelijat suunnittelevat toimeksiantoja oikeille asiakkaille. He johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta. He aikatauluttavat prosessin.
Suunnittelutoimeksiannot ovat pienryhmille. Ryhmä vastaa omasta toimeksiannostaan, mutta jakaa tietoa myös muille tiimeille syksyn ajan.
Studiossa on myös brändäyksen teoriaopetusta, metodeja alan käytänteitä. Graafisen suunnittelun perusteet sisältyvät opintojaksoon.
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko syksyn.
Ajoitus ja läsnäolo
ks. opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alina Wheeler (2018) Designing brand identity: an essential guide for the entire branding team. 5th ed. Wiley.
Opintojakson kirjallisuuslista kurssimoodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
eAhot
Työelämäyhteistyö
Toimeksiantoja yrityksiltä ja yhteisöiltä. Vierailut yrityksiin ja kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.
Oppimisympäristö
Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso kestää koko kevätlukukauden.
Osa opintojakson päivistä on itsenäisen työskentelyn aikaa. Opiskelijat johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja luovat projektiaikataulun.
Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa kerrottuina teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä.
Sisältö
Brändistudiossa opiskelija oppii graafisen suunnittelun perusteet ja brändin muotoilun pääperiaatteet. Opiskelija harjoittaa taitojaan käytännön suunnittelutehtävien ja niitä tukevien teorialuentojen kautta. Opintojaksoon kuuluu olennaisesti yhteistyö yritysten ja organisaatioiden kanssa toimeksiantojen sekä vierailujen muodossa.
Hän ymmärtää mikä merkitys brändin rakentamisella on ja mikä hänen roolinsa suunnittelijana siinä on. Hän oppii johtamaan suunnitteluprosessia ja toimimaan yhteistyössä sekä toimeksiantajan että oman suunnittelutiiminsä kanssa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. ja 2. vsk opinnot.
Markkinointiviestintä ja brändäys opintojakson hyväksytty suoritus vaaditaan jotta opiskelija voi osallistua toteutukselle.
Opintojakso soveltuu myös vaihto-opiskelijoille eri Muotoiluinstituutin aloilta.
Arviointimenetelmät
- Attendance
- Exercises and learning tasks
- Presentations and discussions
- Project management and outcome
- Peer evaluation and self-evaluation
The client's assessment may affect the grade.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- The project outcome does not comply with the objectives of the assignment or is incomplete
- The design work does not answer the brief
- The research is insufficient
- The role and/or teamwork in the design project has failed
The course is also rejected if the student:
- Does not know how to use professional concepts and does not justify her/his/their activities
- Does not use the methods and processes learned in the course
- Can't act customer-oriented
- The student has not been present
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome is generally in line with the objectives of the assignment
- The design work at least partially answers the brief
- The research has been, to some extent, completed
- The role and/or teamwork has been performed acceptably.
A course grade of 1 also requires that the student:
- Can use professional concepts and justify their actions
- Can use learned methods and processes
- Can act customer-oriented
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome is according to the assignment's objectives and is implemented appropriately.
- The design work is wide-ranging and supports the brief
- The role and/or teamwork has been performed well
A course grade of 3 also requires that the student:
- Can use professional terms in a versatile way and communicate professionally
- Can choose methods and processes suitable for the activity and justify their choice
- Can take into account the needs of the target group and/or the client appropriately, as well as other course participants
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- The project outcome aligns with the assignment's goals and even exceeds them.
- The design work is exceptionally well executed and answers the brief
- The student is proactive and acts excellently in their role in the team
A course grade of 5 also requires that the student:
- Can use methods expertly, communicate professionally, and consider all target groups.
- Can choose, combine and develop methods and processes suitable for the activity to support work
- Can take full responsibility for learning and the project
- Receives excellent feedback from the client and also from other course participants
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Ryhmät
-
MLTIPAC22SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 22S Lahti
Osaamistavoitteet
The student is able to
- identify entrepreneurial competence requirements and evaluate their personal competencies
- identify and assess opportunities and plan a business operation in the business environment of their chosen field
- identify common contract types, legislation and practices specific to their chosen field
- take into account copyright law and intellectual property rights in their work.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Repeated absences from lessons and teaching situations
- Poor knowledge of the professional knowledge and skills relevant to the course
- Absence of key course assignments
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Ability to work according to instructions
- Can generate ideas for the implementation of the assignment
- Can identify and describe the main methods of the course in a guided manner
- Participates in a guided learning discussion
- Can search for professional information in his/her field
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Is able to apply a wide range of options to his/her working process
- Can implement assignments in a guided and independent manner on the basis of their ideas and develop them on the basis of feedback
- Can independently identify and compare the methods used
- Can assess and justify competence and set objectives for development in terms of content and/or technology
- Able to follow and describe the professional debate in his/her field
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Can apply and develop a variety of options in their working process
- Can use what they have learned in a planned and creative way when carrying out assignments and apply feedback received
- Can apply the methods used and analyse their relationship to the task
- Able to assess, develop and extend content and/or technical competences
- Able to participate in professional debates in his/her field
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Industrial Design (2020, 2021)
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Kimmo Kukkonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIID21SBachelor's Degree Programme in Industrial Design 21S Lahti
-
MLTIPAC21SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Students are able to
- Understand how manufacturing methods and material selection might affect the design process
- Describe manufacturing processes considering designed applications, users and economic
impacts
- Define and differentiate diverse manufacturing processes in mass production of products
- Understand and explain the effect of material selection in a production process of a concept
- Define the key function of production tools on final product features
- Highlight key production prerequisites in transformation of design to a final product balancing
aesthetic and functionality
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Rejected (0)
- Is not able to understand how manufacturing methods and material selection affect the design process
- Cannot describe manufacturing processes considering designed applications, users, and economic impacts
- Cannot define and differentiate diverse manufacturing processes in mass production of products
- Doesn’t understand or cannot explain the effect of material selection in the production process of a concept
- Cannot define the key function of production tools on final product features
- Cannot highlight key production prerequisites in the transformation of design to a final product balancing aesthetic and functionality
- Is not participating in contact teaching or group work
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Passable (1)
The student:
- Can understand how manufacturing methods and material selection affect the design process
- Can describe at least one manufacturing process considering designed applications, users, and economic impacts and define it in the mass production of products
- Understands and can explain the basics of material selection effect in the production process of a concept
- Can define the key function of production tools on final product features based on a case study
- Can list at least one key production prerequisite in the transformation of design to a final product balancing aesthetic and functionality
- Participates in contact teaching and / or group work.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Good (3)
The student:
- Understands well how manufacturing methods and material selection affect the design process
- Can describe several manufacturing processes considering designed applications, users, and economic impacts
- Can define and differentiate diverse manufacturing processes in the mass production of products
- Understands and can explain the effect of material selection in the production process of a concept
- Can define the key functions of production tools on final product features
- Can highlight key production prerequisites in the transformation of design to a final product balancing aesthetic and functionality
- Takes an active role during contact days and in group work.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Excellent (5)
The students:
- Has a holistic understanding of manufacturing methods and material selection and how they affect the design process
- Can describe well different kinds of manufacturing processes considering designed applications, users, and economic impacts
- Can define and differentiate diverse manufacturing processes in mass production of products from different points of view
- Understands and can explain holistically the effect of material selection in the production process of a concept
- Can define different kinds of functions of production tools on final product features
- Can explain key production prerequisites in the transformation of design to a final product balancing aesthetic and functionality
- Participates actively, shares the knowhow and acts in a professional way
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Opettaja
- Ilkka Koskela
Ryhmät
-
MLTIPAC22SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 22S Lahti
Osaamistavoitteet
The student is able to
- identify themselves as a learner and develop their own learning skills
- evaluate innovative or alternative future competences required in their own field
- recognize and aim their own competences to be in level with the future career requirements
- masters the professional concepts of their own field and is able to point out their competencies during job recruitment processes
- give feedback on tuition and services and thus participate in the development of education
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Opettaja
- Teemu Helo
- Oona Casalegno
- Sara Bengts
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Independent study (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAC22SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 22S Lahti
-
MLTIGR21SGraafisen suunnittelun koulututus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Independent study
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella toimeksiannon tavoitteiden mukaisen tuotepakkauksen sekä tuotegrafiikan
- tukea asiakkaan brändinhallintaa muotoilutyöllään
- toteuttaa suunnitellun pakkausratkaisun tuotantoon sopiviksi tiedostoiksi
- testata ja tutkia pakkauksen käytettävyyttä ja ergonomiaa
- toimia oman erikoistumisensa mukaisessa roolissa suunnittelu- ja markkinointitiimeissä.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Ryhmät
-
MLTIPAC21SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 21S Lahti
Osaamistavoitteet
The student is able to
- describe work-related phenomena and use related concepts
- act in a productive way, following the practices of the workplace and the ethical principles of the profession
- use the techniques, work methods, models and processes that they have learnt
- act in a customer-oriented way in interactive situations in the workplace and in the cooperation network
- evaluate and develop their own competence int the work done in practical training
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Noora Nylander
Opetusryhmät
- Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAC21SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 21S Lahti
Pienryhmät
- Info 1
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- describe the objectives and core contents of their thesis
- plan and describe the stages of the thesis process
- take into account the possible research permit and copyright issues.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Info, student's own work, personal guidance, on-campus seminar.
The 1 credit course on writing a thesis report is a course organised by the LAB for all students, who must register for it in Moodle on their own course platform. The course is delivered by distance learning. This is included in the planning phase of the thesis.
Ajoitus ja läsnäolo
Attendance at seminars is compulsory.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Thesis learning materials are distributed in the thesis-related Research and Development course.
Lab Thesis Guide.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Only agreed with the supervising teachers in exceptional cases.
Työelämäyhteistyö
Individual theses may be carried out as assignments from working life or in cooperation with working life partners. In such cases, the student will enter into a contract with the employer in accordance with the Lab guidelines.
Oppimisympäristö
The thesis design component is 5 credits, equivalent to approximately 135 hours of student work (one credit 27 hours).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
The thesis design component is 5 credits, equivalent to approximately 135 hours of student work (one credit 27 hours).
Sisältö
The planning of the thesis starts already in the spring of the third year with an information session (in zoomis).
In photography studies, a separate course on Research and Development (5 credits) guides students through the thesis planning phase. The material for this course is on Moodle and is self-paced, but with assignments 1 and 2 completed and presented at the topic seminar. These are the work plan and the disposition.
The 1 credit course on writing a thesis report is a course offered by LAB to all students and must be enrolled in Moodle on their course platform. This is included in the planning phase of the thesis.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
You can start writing your thesis when you have completed around 180 credits.
Arviointimenetelmät
Accepted performance requires active participation in the seminar, tutoring and guidance.
Competency-based assessment:
The student will be able to develop a topic and a work plan with a timetable and objectives appropriate to him/her.
The student will be able to present and discuss the topic.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Noora Nylander
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAC21SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- present the results or output of their thesis
- report on their thesis in writing in accordance with the thesis guidelines of LAB University of Applied Sciences
- write a maturity test.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Noora Nylander
- Paulo Nicoletti Dziobczenski
Ryhmät
-
MLTIPAC21SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 21S Lahti
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- implement the thesis on the basis of an approved thesis plan.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design (2021, 2022)
Opettaja
- - LAB_virtuaaliopettaja_PAC_01
Ryhmät
-
MLTIPAC22SBachelor's Degree Programme in Packaging and Brand Design 22S Lahti
Osaamistavoitteet
The students are able to
- define the concepts of VR (Virtual Reality), XR (eXtended Reality) and AR (Augmented Reality) and to discuss the application possibilities of these and other comparable technologies
- to design solutions in which XR/AR technologies and methods support user experience, learning, marketing communication or other customer needs.
Arviointiasteikko
1-5