Kuvajournalismi-studio (20 op)
Toteutuksen tunnus: AM00DB96-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 02.06.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
- Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutus
- Valokuvauksen koulutus
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Henrik Edlund
- Pauliina Pasanen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK22SValokuvauksen koulutus 22S Lahti
-
MLTIEX25KSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Suomeksi
Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- tunnistaa erilaiset juttu- ja kuvatyypit
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- selittää journalismin eettiset ohjeet
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.
Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.
Journalistinen kuvaustyöpaja
Opiskelija osaa
- tuottaa journalistiseen mediaan sopivaa kuvasisältöä
- työskennellä journalistisessa julkaisuprosessissa osana työryhmää.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, työpajaosiot, tehtävien palautekeskustelut, opiskelijan oma kuvallinen ja kirjallinen työskentely. Yhteistyö paikallisen mediatalon kanssa.
Ajoitus ja läsnäolo
80 % läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetus (teoria) perustuu mm. kirjallisuuteen:
Salo Merja (2015): Jokapaikan valokuva. Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015. Musta Taide.Helsinki
Salo Merja (2000): Imageware. Kuvajournalismi mediafuusiossa. Taideteollinen korkeakoulu. Jyväskylä
Seppänen Janne, Väliverronen Esa 2012): Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere
(Osittain myös:
Töyry M., Räty P., Kuisma K. (2009):Editointi aikakauslehdessä. Taik julkaisuja
Rantanen L.( 2007): Mistä on hyvät lehdet tehty. Hill and Knowlton Finland Oy. Helsinki
Mäntylä J. (2008): Journalistin etiikka. Gaudeamus. Helsinki
Mäkelä A., Puustinen L., Ruoho I. (2006): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö paikallisen mediatalon ESS kanssa. Mediatalon juhlavuoden 125 vuotta näyttelyn suunnittelu Visuaalisten taiteiden museo Malvaan syksyksi 2025.
Uusintamahdollisuudet
Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus ja vierailut mediataloissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä.
Sisältö
1)Teoriaosuus, opettaja Pauliina Pasanen + vieraat (n. 5 op)
Sisältö: Mediakentän murros, etiikka + journalistin ohjeet, median inklusiivisuus.
Kuvajournalistiset kuvatyypit: uutisvalokuva, kuvareportaasi, kuvituskuva, henkilökuva + julkaisukonseptit
2)Kuvaustyöpaja (kuva-essee) Akseli Valmunen (n. 5 op)
Mahdollinen yhteistyö tässäkin ESS kanssa. Vierailut mediataloihin Helsingissä.
3)Journalistinen kuvituskuva-työpaja, vierailija X (n. 3 op)
4)ESS-näyttelyn (Malva) kuvatoimittaminen ja näyttelysuunnittelu (n. 4 op)
5) Henkilökuvaus-työpaja, opettaja valokuvajaja Juha Törmälä (n. 3 op)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Valokuvauksen perustaidot hallussa.
Opintojakso suunnitellaan tuomaan yhteen valokuvaajia ja graafikoita työskentelemään kuvajournalististen sisältöjen parissa.
Arviointimenetelmät
Läsnäolo ja aktiivisuus opetustilanteissa, annettujen tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja tehtävät osoittavat opiskelijan tutustuneen opintojakson tarjoamiin sisältöihin. Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehtävien suoritukset kertovat perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin ja paneutumisesta omaan työskentelyyn.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät kertovat erinomaisesta perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin. Opiskelijan tehtävien suoritukset ovat oivaltavia ja ansiokkaita