Kuvajournalismi-studio (20 op)
Toteutuksen tunnus: AM00DB96-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 02.06.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
- Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutus
- Valokuvauksen koulutus
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Marion Robinson
- Henrik Edlund
- Pauliina Pasanen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVK22SValokuvauksen koulutus 22S Lahti
-
MLTIEX25KSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Suomeksi
Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- tunnistaa erilaiset juttu- ja kuvatyypit
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- selittää journalismin eettiset ohjeet
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.
Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.
Journalistinen kuvaustyöpaja
Opiskelija osaa
- tuottaa journalistiseen mediaan sopivaa kuvasisältöä
- työskennellä journalistisessa julkaisuprosessissa osana työryhmää.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, työpajaosiot, tehtävien palautekeskustelut, opiskelijan oma kuvallinen ja kirjallinen työskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
80 % läsnäolo
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetus (teoria) perustuu mm. kirjallisuuteen:
Salo Merja (2015): Jokapaikan valokuva. Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015. Musta Taide.Helsinki
Salo Merja (2000): Imageware. Kuvajournalismi mediafuusiossa. Taideteollinen korkeakoulu. Jyväskylä
Seppänen Janne, Väliverronen Esa 2012): Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere
(Osittain myös:
Töyry M., Räty P., Kuisma K. (2009):Editointi aikakauslehdessä. Taik julkaisuja
Rantanen L.( 2007): Mistä on hyvät lehdet tehty. Hill and Knowlton Finland Oy. Helsinki
Mäntylä J. (2008): Journalistin etiikka. Gaudeamus. Helsinki
Mäkelä A., Puustinen L., Ruoho I. (2006): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Sovitaan erikoistapauksissa opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kampus ja vierailut mediataloissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä.
Sisältö
1)Teoriaosuus, opettaja Pauliina Pasanen + vieraat (n. 5 op)
Sisältö: Mediakentän murros, etiikka + journalistin ohjeet, median inklusiivisuus.
Kuvajournalistiset kuvatyypit: uutisvalokuva, kuvareportaasi, kuvituskuva, henkilökuva + julkaisukonseptit
2)Kuvaustyöpaja (kuva-essee) Akseli Valmunen (n. 7 op)
Mahdollinen yhteistyö tässäkin ESS kanssa. Vierailut mediataloihin Helsingissä.
3)Journalistinen kuvituskuva-työpaja, vierailija X (n. 5 op)
5) Henkilökuvaus-työpaja, opettaja valokuvajaja Juha Törmälä (n. 3 op)
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Valokuvauksen perustaidot hallussa.
Opintojakso suunnitellaan tuomaan yhteen valokuvaajia ja graafikoita työskentelemään kuvajournalististen sisältöjen parissa.
Arviointimenetelmät
Läsnäolo ja aktiivisuus opetustilanteissa, annettujen tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on ollut poissaoloja enemmän kuin sallittu 80% läsnäolo edellyttää. Tehtävät ovat palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja tehtävät osoittavat opiskelijan tutustuneen opintojakson tarjoamiin sisältöihin. Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ne ovat sisällöltään niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja tehtävien suoritukset kertovat perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin ja paneutumisesta omaan työskentelyyn.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja palautetut tehtävät kertovat erinomaisesta perehtyneisyydestä opintojakson sisältöihin. Opiskelijan tehtävien suoritukset ovat oivaltavia ja ansiokkaita