Käyttäjälähtöinen suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: AM00BW37-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 18.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Noora Nylander
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita ja tutkimusmenetelmiä omassa muotoilutyössään
- määritellä ja priorisoida muotoilutyössään erilaiset käytettävyyteen liittyvät näkökulmat
- soveltaa Design for All -periaatetta suunnittelutyössään
- suunnitella tuotteen käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot käyttäjälähtöisyydestä, menetelmistä sekä -kokemuksesta + Reflektiotehtävät liittyen luentoihin
Design for-ajattelu sekä esteettömyys nykymaailmassa työpaja + Esteettömyystehtävä käyttäjäkokemuksesta
Konseptityö liittyen käyttäjätiedon keruuseen
Ajoitus ja läsnäolo
Osallistuminen:
- ryhmätyöskentelyyn & harjoituksiin
- luennot
- käyttäjän empatiaa ja esteettömyyttä käsittelevä työpaja
75 % (n. 7/10) läsnäolovaatimus. Poissaolot korvataan ylimääräisillä tehtävillä ja niistä keskustellaan opettajan kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Aineistot kurssin Moodle alustalla
Suositeltava kirjallisuus/Materiaali:
- Lupton, Ellen (toim.): Extra Bold: A Feminist, Inclusive, Anti-racist, Nonbinary Field Guide for Graphic Designer
- Taylor, Sunaura: Beasts of Burden
- Steve Krug: Don´t make me think (Suomeksi: Älä pakoita minua ajattelemaan)
- Norman, Don: Emotional Design: Why We Love (Or Hate) Everyday Things
- Norman, Don: The Design of Everyday Things - > (Suomeksi: Miten avata mahdottomia ovia, painos loppu)
- ETU käyttäjätutkimus pakkausten avattavuudesta heikkovoimaisilla käyttäjille (Saatavilla Moodle alustalla).
- Accessability: https://www.rgd.ca/resources/accessibility/access
- https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Vaaditun läsnäolon laiminlyönti
reflektiotehtävien sekä konseptitehtävän palauttamatta jättäminen
Ei saavuta tason 1 arviointikriteerejä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- etsiä yksittäistä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin
- käyttää yksittäisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa ja osoittaa perehtyneensä käyttäjälähtöisin suunnittelun alan tietoperustaan
- käyttää opittuja käyttäjälähtöisiä menetelmiä tiimien konseptityöskentelyssä
- osaa toimia ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- hakea tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin ja erottaa arkipäivän tiedon tutkitusta tiedosta
- käyttää keskeisiä ammatillisia käsitteitä/terminologiaa johdonmukaisesti
- soveltaa käyttäjäkeskeisiä menetelmiä ryhmien konseptityöskentelyssä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ryhmätyössä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa...
- etsiä tietoa käyttäjälähtöisin menetelmin sekä perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
- käyttää ammatillisia käsitteitä/terminologiaa asiantuntevasti
- valita käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja perustella valintojaan ryhmätyön konseptityössä
- Osaa työskennellä tavoitteellisesti ja kehittää tiimityöskentelyä omilla taidoillaan