Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)

Tutkinto:
Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Medianomi (ylempi AMK)
Muotoilija (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Kulttuuriala (ylempi AMK), uudistava muotoiluajattelu 21S, Lahti
Tunnus
(YUUMU21SLTI)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 06.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
  • Milla Mäkinen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Orientoiva tehtävä

1. lähiopetuskerralla 30.8. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (muotoiluajattelu, ihmislähtöisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)

Välitehtävä: tutustuminen yleiseen kirjallisuuteen / artikkeleihin ihmiskeskeisyydestä ja palvelumuotoilusta, kysymysten laatiminen palvelumuotoilusta ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteistä kehittämistapausta varten (44 h)

2. lähiopetuskerralla 13.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)

3. lähiopetuskerralla 14.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)

Välitehtävä: Tarkentavaa tutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (44 h)

4. lähiopetuskerralla 27.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)

5. lähiopetuskerralla 28.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 6.10. mennessä. (10 h)

Ajoitus ja läsnäolo

Orientoiva tehtävä
1. Lähiopetuskerta 30.8. klo 9-16
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 13.9. klo 9-16
3. Lähiopetuskerta 14.9. klo 9-16
Välitehtävä
4. Lähiopetuskerta 27.9. klo 9-16
5. Lähiopetuskerta 28.9. klo 9-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.

Peruskirjallisuus (löytyvät E-kirjoina Lab Primosta):
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Miettinen, S. (toim.) (2021). Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiainfo Teknova.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.

Työelämäyhteistyö

Hankeyhteistyö tarkentuu myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 133h

Lähiopetus 35 h

Välitehtävät 88 h:
Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen, kysymysten laatiminen ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Tarkentava tutkimus yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h

Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät, ihmiskeskeisyyttä painottaen. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät + osallistuminen 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei ole saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja ja soveltaa niitä palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia mallin mukaisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- tunnistaa palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- laatia kriittisen, ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä, tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyödyntäen
- laatia vakuuttavan ja monipuolisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta ja arvioida näitä kriittisesti