UI/UX-koodausstudio (20 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CM69-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 17.12.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Virtuaaliopettaja MI_Opettaja_UXUI, Käyttöliittymämuotoilu
- Jenni Hautamäki
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIUXUI23SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- algoritmisen ajattelun periaatteet
- suunnitella toteuttamiskelpoisia vuorovaikutteisia ominaisuuksia ja käyttöliittymiä
- keskustella ammatillisesti ohjelmistokehittäjien sekä tietoverkkoasiantuntijoiden kanssa
- toteuttaa edistyneen prototyypin sovelluksesta tai muusta käyttöliittymästä
- tuoda asiakkaan/tilaajan kanssa käytäviin keskusteluihin käyttökokemuksen sekä teknisen toteutuksen näkökulmia.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, presentaatiot, oppimistehtävät yksin ja ryhmässä, yksilöllinen kehitysprojekti, yritysasiakasprojekti ryhmissä + henkilökohtainen prosessin raportti.
Ajoitus ja läsnäolo
75% läsnäolo vaaditaan. Poissaoloja ei korvata, mutta päivän tehtävät palautetaan määrättyyn päivään mennessä. Mikäli läsnäolojen määrä alittaa 75%:sta 50%:tiin, voidaan tässä tapauksessa vielä sopia lisätehtävistä, joilla osoitetaan itsenäistä perehtymistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppi- ja luentomateriaali sekä kirjallisuuslista löytyvät opintojakson Moodle-toteutuksesta.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö yritysasiakkaiden kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksilla (Mukkulankatu 19 ja Niemenkatu 73), Zoom ja Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20 ECTS-opintopistettä = n. 550 h opiskelua.
Sisältö
Studio syventää käyttöliittymä- ja käyttökokemusmuotoilijan pätevyyttä suunnitella ja toteuttaa edistyneitä prototyyppejä, ymmärtää perusteet yleisimmistä koodikielistä sekä toimia yhteistyössä ohjelmistokehittäjien ja tietoverkkoasiantuntijoiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa käyttöliittymä- ja -kokemusmuotoilun 3. vuoden pakollisia ydinopintoja.
Arviointimenetelmät
Arviointiasteikko: Hylätty, 1–5. Asiakasprojekti 40%, projektin raportti 20%, yksilöllinen kehitysprojekti 20 % sekä oppimistehtävät ja tuntiaktiivisuus 20 %.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tai suorittanut hyväksytysti annetussa määräajassa kurssin asiakasprojektia, projektin raporttia, yksilöllistä kehitysprojektia, annettuja tuntitehtäviä ja/tai ei ole osallistunut vähintään 50 % studion lähitunneista.