Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
27.10.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
- Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Harri Heikkilä
- Maaria Niskala
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
-
MLTIUXUI22SKäyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Verkkoluento 1
- Itsenäinen 1
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
UI/IxD-studiossa opiskelijat rakentavat parempaa käyttökokemusta yhdistämällä fyysistä ja digitaalista tilaa todellisessa asiakascasessa. Kurssi alkaa opastinjärjestelmäsuunnitteluna, jossa näkökulmana on tila käyttöliittymänä ja ihminen sen käyttäjänä. Suunnittelussa hyödynnetään sekä palvelumuotoilun että käyttöliittymäsuuunnittelun menetelmiä ja pyritään rakentamaan kokonaisuuksia, jossa liikkuminen on mahdollisimman luontevaa ja kitkatonta. Kurssin edetessä otetaan mukaan enemmän digtaalisia elementtejä, kuten vuorovaikutteisia opastintauluja.
Tila käyttöliittymänä on lähtökohtaisen monialainen lähestymistapa rakennettuun ympäristöömme.
Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta.
Studiossa on myös teoriaopetusta ja opetellaan alan hyviä käytänteitä
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko kurssin aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso kestää koko lukukauden
Osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.
Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa kerrottuina teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin keskeinen oheislukemisto on
Chris Calori (2015): Signage and way finding design (kirjastossa sähköisenä)
David Gibson (2009): The wayfinding handbook (kirjastossa sähköisenä)
Alan Cooper (2014): About Face: The Essentials of Interaction Design (kirjastossa sähköisenä)
Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja lisätään kurssimoodleen.
Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa. Tehtävät palautetaan Moodleen
Työelämäyhteistyö
Toimeksianto yritykseltä. Vierailut kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta, sillä kurssilla ei ole tenttiä
Oppimisympäristö
Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.
Studion työtunnit lukukauden aikana 540 tuntia, osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
1. ja 2. vsk opinnot.
Ennakkotehtävä opastinjärjestelmäsuunnittelusta
Lisätätehtävä typografiasta niille jolla ei ole aiempia opintoja alalta.
Arviointimenetelmät
- Läsnäolo
- Harjoitukset ja oppimistehtävät
- Esitykset ja keskustelut
- Projektinhallinta ja tulokset
- Vertaisarviointi ja itsearviointi, oppimispäiväkirja.
Asiakkaan arviointi voi vaikuttaa arvosanaan.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Projektin lopputulos ei vastaa toimeksiannon tavoitteita tai on puutteellinen.
- Suunnittelutyö ei vastaa toimeksiantoon
- Tutkimus on riittämätön
- Ryhmätyöskentely on epäonnistunut.
Kurssi hylätään myös, jos opiskelija
- Ei osaa käyttää ammattikäsitteitä eikä perustele toimintaansa
- Ei käytä kurssilla opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Ei osaa toimia asiakaslähtöisesti
- Opiskelija ei ole ollut läsnä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin tulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen.
- Suunnittelutyö vastaa ainakin osittain toimeksiantoa
- Tutkimus on jossain määrin tehty.
- Tehtävä ja/tai ryhmätyö on suoritettu hyväksyttävästi.
Kurssin arvosana 1 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä ja perustella toimintansa
- Osaa käyttää opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Osaa toimia asiakaslähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin lopputulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen ja se on toteutettu asianmukaisesti.
- Suunnittelutyö on laaja-alaista ja tukee toimeksiantoa.
- Ryhmätyö on toteutettu hyvin
Kurssin arvosana 3 edellyttää lisäksi, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattisanastoa monipuolisesti ja viestiä ammattimaisesti
- Osaa valita toimintaan soveltuvia menetelmiä ja prosesseja ja perustella valintansa.
- Osaa ottaa kohderyhmän ja/tai asiakkaan sekä muiden kurssilaisten tarpeet asianmukaisesti huomioon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Projektin tulos vastaa toimeksiannon tavoitteita ja jopa ylittää ne.
- Suunnittelutyö on poikkeuksellisen hyvin toteutettu ja vastaa toimeksiantoon.
- Opiskelija on aloitteellinen ja toimii erinomaisesti roolissaan tiimissä.
Kurssin arvosana 5 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää menetelmiä asiantuntevasti, viestiä ammattimaisesti ja ottaa huomioon kaikki kohderyhmät.
- Osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan sopivia menetelmiä ja prosesseja työn tueksi.
- Osaa ottaa täyden vastuun oppimisesta ja projektista
- Saa erinomaista palautetta asiakkaalta, lehtoreilta ja myös muilta kurssilaisilta
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Marion Robinson
- Sara Bengts
- Heli Kamaja
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, ohjausryhmätapaamiset kampuksella.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Läsnäolo ohjausryhmätyöskentelyssä on pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.
Katso myös Muotoiluinstituutti Opinnäytetyö -moodlen Graafisen suunnittelun osuuden aineistolista.
Lab Opinnäytetyöohje.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö
Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.
Oppimisympäristö
Zoom ja kampus, näyttelytilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h)
Sisältö
Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä infolla. Lukuvuoden alkaessa syksyllä opiskelijalla on oltava aihe valmiina ja valmisteltuna.
Graafisen suunnittelun erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa. Siitä suoritetaan loppukevään ja kesän aikana yleiseen muotoilu- ja viestintäalan tutkimuksellisuuteen liittyvä osuus. Tehtävät 1 ja 2 tehdään ensimmäiseen lähiopetuskertaan mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio. Tutkimus ja kehittäminen jatkuu syksyn lukukauden ajan.
Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.
Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Tai ohjaajan kanssa sovitusti, mikäli opiskelija aloittaa opinnäyteprosessin kesken lukuvuotta.
Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:
1. Info
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen
3. Aiheen ja disposition hyväksyttäminen ohjaajalla
4. Osallistuminen Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolle
5. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on vähintään 165 opintopistettä.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ohjausryhmätyöskentelyyn, hyväksyttyä aihesuunnitelmaa ja hyväksyttyä dispositiota.
Osaamisperustainen arviointi:
Opiskelija osaa kehittää itselleen ja alalleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä.
Opiskelija ottaa huomioon opinnäytteeseen keskeisesti liittyvät eettiset asiat
Opiskelija tunnistaa, nimetä soveltuvia tutkimusmenetelmiä ja valitsee niistä työtään parhaiten tukevat menetelmät
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
07.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
- Petri Suni
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIGR22SGraafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- raportoida työskentelyään projektissa asiakkaalle, projektijohdolle tai rahoittajalle
- osoittaa lähdeviitteitä käyttäen tuntevansa oman alansa käytänteitä
- tuottaa visuaalisuutta hyödyntävän kirjallisen raportoinnin.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, joka koostuu presentaatioista ja keskusteluista. Tämän lisäksi itsenäistä työskentelyä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi ajoittuu syksylle 2025. Lähitapaamisia on kaksi. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 50% läsnäolo.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Löytyy kurssin Moodle-alustalta.
Uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).
Oppimisympäristö
Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopisteen kurssin 27 työtuntia jakautuvat seuraavasti: lähitapaamiset noin 6 tuntia, työskentely itsenäisesti noin 21 tuntia.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään oman alan käytänteisiin sekä työskentelyn raportoimiseen sanallisesti ja visuaalisesti.
Arviointimenetelmät
Kurssitehtäviin, presentaatioihin, aktiivisuuteen ja läsnäoloon perustuva arviointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija osaa esittää hajanaisia tai epäselviä kuvauksia toiminnasta. Opiskelija osoittaa epäjohdonmukaista tai pintapuolista ymmärrystä visuaalisen viestinnän alan käytänteistä ja käyttää lähteitä ilman selkeää yhteyttä sisältöön. Opiskelija osaa laatia raportin, mutta visuaaliset elementit ovat satunnaisia, eivätkä tue viestintää tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa kuvata toimintaa yleisluontoisesti. Opiskelija osaa tunnistaa visuaalisen viestinnän alan käytänteitä ja käyttää lähdeviitteitä yksittäisten esimerkkien tukena. Opiskelija osaa laatia kirjallisen raportin, jossa visuaaliset elementit liittyvät aiheeseen ja tukevat sisällön perusviestintää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa raportoida toimintaa selkeästi ja jäsennellysti eri kohderyhmien tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata ja selittää visuaalisen viestinnän alan käytänteitä ja hyödyntää lähdeviitteitä perustelujen tukena. Opiskelija osaa laatia visuaalisia elementtejä hyödyntävän kirjallisen raportin, jossa visuaalisuus tukee viestinnän rakennetta ja edistää sisällön ymmärtämistä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa raportoida toimintaa asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti eri kohderyhmille. Opiskelija osaa arvioida visuaalisen viestinnän alan käytänteitä ja perustella valintojaan kriittisesti lähdeviitteitä hyödyntäen. Opiskelija osaa tuottaa visuaalisesti laadukkaan ja viimeistellyn kirjallisen raportin, jossa visuaaliset elementit rakentavat, rytmittävät ja syventävät viestinnän vaikuttavuutta.