Siirry suoraan sisältöön

Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)

Tutkinto:
Kulttuurialan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Muotoilija (AMK)

Laajuus:
240 op

Muotoilija (AMK), graafinen suunnittelu 22S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(MLTIGR22S)
Muotoilija (AMK), graafinen suunnittelu 21S, päivätoteutus, Lahti
Tunnus
(GR21SLTI)
Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

27.10.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Harri Heikkilä
  • Maaria Niskala
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1
  • Verkkoluento 1
  • Itsenäinen 1

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

UI/IxD-studiossa opiskelijat rakentavat parempaa käyttökokemusta yhdistämällä fyysistä ja digitaalista tilaa todellisessa asiakascasessa. Kurssi alkaa opastinjärjestelmäsuunnitteluna, jossa näkökulmana on tila käyttöliittymänä ja ihminen sen käyttäjänä. Suunnittelussa hyödynnetään sekä palvelumuotoilun että käyttöliittymäsuuunnittelun menetelmiä ja pyritään rakentamaan kokonaisuuksia, jossa liikkuminen on mahdollisimman luontevaa ja kitkatonta. Kurssin edetessä otetaan mukaan enemmän digtaalisia elementtejä, kuten vuorovaikutteisia opastintauluja.

Tila käyttöliittymänä on lähtökohtaisen monialainen lähestymistapa rakennettuun ympäristöömme.

Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, johtavat omaa suunnitteluprosessiaan ja vastaavat lopputuloksesta.

Studiossa on myös teoriaopetusta ja opetellaan alan hyviä käytänteitä
Opettajat mentoroivat opiskelijatiimejä koko kurssin aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso kestää koko lukukauden
Osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.

Opettajat ovat tavattavissa vähintään kerran viikossa, usein enemmän. Tarkka aikataulu löytyy kurssimoodlesta. Aikataulussa kerrottuina teoria- ja vierailupäivinä tulee olla läsnä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin keskeinen oheislukemisto on
Chris Calori (2015): Signage and way finding design (kirjastossa sähköisenä)
David Gibson (2009): The wayfinding handbook (kirjastossa sähköisenä)
Alan Cooper (2014): About Face: The Essentials of Interaction Design (kirjastossa sähköisenä)

Muita kurssilla hyödynnettäviä aineistoja lisätään kurssimoodleen.
Kurssimateriaalit ja tehtävät julkaistaan Moodlessa. Tehtävät palautetaan Moodleen

Työelämäyhteistyö

Toimeksianto yritykseltä. Vierailut kohteisiin sekä alan vierailijaluennoitsijat.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta, sillä kurssilla ei ole tenttiä

Oppimisympäristö

Kampus, vierailut, moodle ja sähköiset työkalut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo on välttämätöntä opintojakson suorittamiselle. Harjoitustyöt toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle.

Studion työtunnit lukukauden aikana 540 tuntia, osa opintojakson päivistä ja viikoista on itsenäisen työskentelyn aikaa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1. ja 2. vsk opinnot.
Ennakkotehtävä opastinjärjestelmäsuunnittelusta

Lisätätehtävä typografiasta niille jolla ei ole aiempia opintoja alalta.

Arviointimenetelmät

- Läsnäolo
- Harjoitukset ja oppimistehtävät
- Esitykset ja keskustelut
- Projektinhallinta ja tulokset
- Vertaisarviointi ja itsearviointi, oppimispäiväkirja.

Asiakkaan arviointi voi vaikuttaa arvosanaan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Projektin lopputulos ei vastaa toimeksiannon tavoitteita tai on puutteellinen.
- Suunnittelutyö ei vastaa toimeksiantoon
- Tutkimus on riittämätön
- Ryhmätyöskentely on epäonnistunut.

Kurssi hylätään myös, jos opiskelija
- Ei osaa käyttää ammattikäsitteitä eikä perustele toimintaansa
- Ei käytä kurssilla opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Ei osaa toimia asiakaslähtöisesti
- Opiskelija ei ole ollut läsnä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin tulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen.
- Suunnittelutyö vastaa ainakin osittain toimeksiantoa
- Tutkimus on jossain määrin tehty.
- Tehtävä ja/tai ryhmätyö on suoritettu hyväksyttävästi.

Kurssin arvosana 1 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattikäsitteitä ja perustella toimintansa
- Osaa käyttää opittuja menetelmiä ja prosesseja
- Osaa toimia asiakaslähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin lopputulos on toimeksiannon tavoitteiden mukainen ja se on toteutettu asianmukaisesti.
- Suunnittelutyö on laaja-alaista ja tukee toimeksiantoa.
- Ryhmätyö on toteutettu hyvin

Kurssin arvosana 3 edellyttää lisäksi, että opiskelija:
- Osaa käyttää ammattisanastoa monipuolisesti ja viestiä ammattimaisesti
- Osaa valita toimintaan soveltuvia menetelmiä ja prosesseja ja perustella valintansa.
- Osaa ottaa kohderyhmän ja/tai asiakkaan sekä muiden kurssilaisten tarpeet asianmukaisesti huomioon.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Projektin tulos vastaa toimeksiannon tavoitteita ja jopa ylittää ne.
- Suunnittelutyö on poikkeuksellisen hyvin toteutettu ja vastaa toimeksiantoon.
- Opiskelija on aloitteellinen ja toimii erinomaisesti roolissaan tiimissä.

Kurssin arvosana 5 edellyttää myös, että opiskelija:
- Osaa käyttää menetelmiä asiantuntevasti, viestiä ammattimaisesti ja ottaa huomioon kaikki kohderyhmät.
- Osaa valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan sopivia menetelmiä ja prosesseja työn tueksi.
- Osaa ottaa täyden vastuun oppimisesta ja projektista
- Saa erinomaista palautetta asiakkaalta, lehtoreilta ja myös muilta kurssilaisilta

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Marion Robinson
  • Sara Bengts
  • Heli Kamaja
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata opinnäytetyönsä tavoitteet ja keskeisen sisällön
- suunnitella ja kuvata oman opinnäytetyöprosessinsa vaiheet
- ottaa huomioon mahdolliset tutkimuslupa- ja tekijänoikeusasiat.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Info, opiskelijan oma työskentely, henkilökohtainen ohjaus, ohjausryhmätapaamiset kampuksella.  

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Kurssi järjestetään etäopintoina. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen. 

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo ohjausryhmätyöskentelyssä on pakollista. 

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnäytetyötä koskevaa oppimateriaalia jaetaan opinnäytetyöhön liittyvällä Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolla.  
Katso myös Muotoiluinstituutti Opinnäytetyö -moodlen Graafisen suunnittelun osuuden aineistolista.

Lab Opinnäytetyöohje. 

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan vain poikkeustapauksissa ohjaavien opettajien kanssa. 

Työelämäyhteistyö

Yksittäiset opinnäytetyöt voivat olla toteutettuja työelämän toimeksiantoina tai muuten yhteistyössä työelämätahojen kanssa. Tällöin opiskelija tekee Lab ohjeen mukaiset sopimukset työelämätahon kanssa.

Oppimisympäristö

Zoom ja kampus, näyttelytilat. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytteen suunnittelua koskeva osuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä (yksi opintopiste 27 h) 

Sisältö

Opinnäytetyön suunnittelu alkaa jo kolmannen vuosikurssin keväällä infolla. Lukuvuoden alkaessa syksyllä opiskelijalla on oltava aihe valmiina ja valmisteltuna.

Graafisen suunnittelun erillinen Tutkimus ja kehittäminen opintojakso (5 op) ohjaa opiskelijan opinnäytteen suunnitteluvaiheeseen. Tämän opintojakson aineisto on Moodlessa. Siitä suoritetaan loppukevään ja kesän aikana yleiseen muotoilu- ja viestintäalan tutkimuksellisuuteen liittyvä osuus. Tehtävät 1 ja 2 tehdään ensimmäiseen lähiopetuskertaan mennessä ja esitellään siellä. Nämä ovat työsuunnitelma ja dispositio.  Tutkimus ja kehittäminen jatkuu syksyn lukukauden ajan.

Opinnäyteraportin kirjoittamista koskeva 1 op kurssi on LAB:n kaikille opiskelijoille järjestämä opintojakso, jonne on ilmoittauduttava Moodlessa omalle kurssialustalle. Tämä sisältyy opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen.  

Opinnäytetyön tekeminen ohjauksineen alkaa varsinaisesti syyslukukauden alkupuolella. Tai ohjaajan kanssa sovitusti, mikäli opiskelija aloittaa opinnäyteprosessin kesken lukuvuotta.

Opinnäytteen suunnittelun sisältökokonaisuus 5 op:  
1. Info  
2. Aiheen valinta ja opinnäytteen aikatauluttaminen  
3. Aiheen ja disposition hyväksyttäminen ohjaajalla  
4. Osallistuminen Tutkimus ja kehittäminen opintojaksolle
5. Opinnäyteraportin kirjoittamisen kurssi 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinnäytteen tekoa voi aloittaa, kun suoritettuna on vähintään 165 opintopistettä. 

Arviointimenetelmät

Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ohjausryhmätyöskentelyyn, hyväksyttyä aihesuunnitelmaa ja hyväksyttyä dispositiota.  

Osaamisperustainen arviointi:  
Opiskelija osaa kehittää itselleen ja alalleen soveltuvan aiheen ja sen työsuunnitelman aikatauluineen ja tavoitteineen.  
Opiskelija osaa presentoida aiheen ja keskustella siitä. 
Opiskelija ottaa huomioon opinnäytteeseen keskeisesti liittyvät eettiset asiat
Opiskelija tunnistaa, nimetä soveltuvia tutkimusmenetelmiä ja valitsee niistä työtään parhaiten tukevat menetelmät

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Graafisen suunnittelun koulutus (2020, 2021, 2022)
Opettaja
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIGR22S
    Graafisen suunnittelun koulututus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- raportoida työskentelyään projektissa asiakkaalle, projektijohdolle tai rahoittajalle
- osoittaa lähdeviitteitä käyttäen tuntevansa oman alansa käytänteitä
- tuottaa visuaalisuutta hyödyntävän kirjallisen raportoinnin.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, joka koostuu presentaatioista ja keskusteluista. Tämän lisäksi itsenäistä työskentelyä.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi ajoittuu syksylle 2025. Lähitapaamisia on kaksi. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 50% läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Löytyy kurssin Moodle-alustalta.

Uusintamahdollisuudet

Ei uusintamahdollisuutta (opintojaksolla ei ole tenttiä).

Oppimisympäristö

Mukkulankadun kampus sekä opintojakson Moodle-toteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopisteen kurssin 27 työtuntia jakautuvat seuraavasti: lähitapaamiset noin 6 tuntia, työskentely itsenäisesti noin 21 tuntia.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään oman alan käytänteisiin sekä työskentelyn raportoimiseen sanallisesti ja visuaalisesti.

Arviointimenetelmät

Kurssitehtäviin, presentaatioihin, aktiivisuuteen ja läsnäoloon perustuva arviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija osaa esittää hajanaisia tai epäselviä kuvauksia toiminnasta. Opiskelija osoittaa epäjohdonmukaista tai pintapuolista ymmärrystä visuaalisen viestinnän alan käytänteistä ja käyttää lähteitä ilman selkeää yhteyttä sisältöön. Opiskelija osaa laatia raportin, mutta visuaaliset elementit ovat satunnaisia, eivätkä tue viestintää tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata toimintaa yleisluontoisesti. Opiskelija osaa tunnistaa visuaalisen viestinnän alan käytänteitä ja käyttää lähdeviitteitä yksittäisten esimerkkien tukena. Opiskelija osaa laatia kirjallisen raportin, jossa visuaaliset elementit liittyvät aiheeseen ja tukevat sisällön perusviestintää.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa raportoida toimintaa selkeästi ja jäsennellysti eri kohderyhmien tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata ja selittää visuaalisen viestinnän alan käytänteitä ja hyödyntää lähdeviitteitä perustelujen tukena. Opiskelija osaa laatia visuaalisia elementtejä hyödyntävän kirjallisen raportin, jossa visuaalisuus tukee viestinnän rakennetta ja edistää sisällön ymmärtämistä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa raportoida toimintaa asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti eri kohderyhmille. Opiskelija osaa arvioida visuaalisen viestinnän alan käytänteitä ja perustella valintojaan kriittisesti lähdeviitteitä hyödyntäen. Opiskelija osaa tuottaa visuaalisesti laadukkaan ja viimeistellyn kirjallisen raportin, jossa visuaaliset elementit rakentavat, rytmittävät ja syventävät viestinnän vaikuttavuutta.