Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 24S, päivätoteutus, Lahti
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 23S, päivätoteutus, Lahti
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 22S, päivätoteutus, Lahti
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta 21S, päivätoteutus, Lahti
Restonomi (AMK), matkailu- ja tapahtumaliiketoiminta, päivätoteutus, Lahti
Opintopolkujen ajoitukset
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
10.09.2024 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Mika Nikula
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI24SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella omaa oppimistaan ja toimia omia opintojaan koskevissa yhteistyötilanteissa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- toimia ryhmän jäsenenä
- toimia ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä
- hahmottaa omaa alaa ja sen tulevaisuuden osaamistarpeita
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson sisältö:
- tiimiytyminen
- HOPS, AHOT (oma osaaminen, omat vahvuudet ja kehittämistarpeet - SWOT)
- palautekeskustelut
- harjoittelujen orientaatio, työelämäläheisyys opinnoissa (LAB duuni)
Opiskelija osaa:
· toimia LAB AMK:n sähköisissä järjestelmissä
· tunnistaa omaa osaamistaan, omia vahvuuksia ja sen kehittämistarpeita
· laatia oman henkilökohtaisen opinto- ja urasuunnitelman
· antaa palautetta palveluista ja osallistuu koulutuksen kehittämiseen
Oppimisympäristö
Lähi- ja verkko-opetus: yksilö- ja ryhmäohjaustapaamiset.
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
- tiimiytyminen
- HOPS, AHOT (oma osaaminen, omat vahvuudet ja kehittämistarpeet - SWOT)
- palautekeskustelut
- harjoittelujen orientaatio, työelämäläheisyys opinnoissa (LAB duuni)
Opiskelija osaa:
· toimia LAB AMK:n sähköisissä järjestelmissä
· tunnistaa omaa osaamistaan, omia vahvuuksia ja sen kehittämistarpeita
· laatia oman henkilökohtaisen opinto- ja urasuunnitelman
· antaa palautetta palveluista ja osallistuu koulutuksen kehittämiseen
Arviointimenetelmät
-opiskelija osallistuu aktiivisesti
-opiskelija suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
27.07.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI23SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa omaa osaamistaan suhteessa tavoitteena olevan uran osaamistarpeisiin
- osaa rakentaa uratoivetta tukevan HOPS-suunnitelman
- osaa monipuolisesti hyödyntää opintotarjontaa ja erilaisia opiskelumahdollisuuksia
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ammatillinen kasvu 2 (1 op) sisältö:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi)
- HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. Jobteaser, LAB Duuni, hankkeet)
- palautekeskustelut
Opiskelija osaa:
· seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
· syventää omaa osaamistaan
· edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
· arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
Lähi- ja verkko-opetus: yksilö- ja ryhmäohjaustapaamiset.
Opintojakson oppimistehtävät tehdään yksilö- ja tiimitehtävinä.
Ajoitus ja läsnäolo
Lukujärjestyksen mukaan
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Moodle-sivulla oleva materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Oppimisympäristö
Luokkatila, Peppi, Moodle, Teams, O365
Sisältö
Ammatillinen kasvu 2 (1 op) sisältö:
- opiskelijan vastuu seurata omia opintoja (Peppi)
- HOPS
- osaamisen kehittämisen vaihtoehdot urasuunnitelman mukaisesti (opintojen tarjonta, työelämä osana opintoja, mm. Jobteaser, LAB Duuni, hankkeet)
- palautekeskustelut
Opiskelija osaa:
· seurata omien opintojen etenemistä sähköisissä järjestelmissä
· syventää omaa osaamistaan
· edistää omaa osaamisidentiteettiään urasuunnitelman mukaisesti
· arvioida palveluita ja kehittää koulutusta
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
-opiskelija osallistuu aktiivisesti
-opiskelija suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Kirsi Kallioniemi
Ryhmät
-
LLTIMATLI22SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 22S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa itsensä oppijana ja pystyy kehittämään omia oppimisen valmiuksiaan
- osaa arvioida oman alan innovatiivisia tai vaihtoehtoisia tulevaisuuden osaamistarpeita
- tunnistaa omaa osaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa suunnitella omaa uraa niitä huomioiden
- hallitsee alansa ammattikäsitteet ja tuo osaamisensa näkyväksi työnhakutilanteissa
- antaa palautetta opetuksesta ja palveluista ja osallistua näin koulutuksen kehittämiseen
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Jyrki Parviainen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI23SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- katetuottolaskennan ja hinnoitella tuotteen/palvelun kustannusperusteisesti.
- laatia budjetit ja määritellä budjetointiprosessin.
- suunnitella yrityksen taloutta kannattavuus ja rahoituksen riittävyys huomioiden.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tämä on lähiopetuspainotteinen toteutus. Lähiopetuksessa pääpaino on erilaisten harjoitus- ja oppimistehtävien tekemisessä yksilö- ja ryhmätyönä. Lisäksi kotitehtävinä suoritettavia harjoitustehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi ajoittuu syksylle 2024. Lähiopetusta on viikoittain, ja osallistuminen tunneille on vahvasti suositeltavaa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali jaetaan Moodlessa.
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa noin 135 h opiskelijan työkuormaa.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan johdon laskentatoimen keskeisiin käsitteisiin ja periaateisiin. Opitaan erilaisten harjoitustehtävien avulla ratkaisemaan, laatimaan ja tulkitsemaan katetuotto- ja kannattavuuslaskelmia ja budjetteja. Perehdytään kustannusperusteisen hinnoittelun periaatteisiin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävä osaaminen: Työvälineosaaminen (Excel)
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja tenttiin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää yksittäisiä johdon laskentatoimen peruskäsitteitä sekä kannattavuuslaskennan ja budjetoinnin periaatteita ja malleja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä johdon laskentatoimen käsitteitä sekä kannattavuuslaskennan ja budjetoinnin periaatteita ja malleja.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa johdon laskentatoimen käsitteitä sekä kannattavuuslaskennan ja budjetoinnin periaatteita ja malleja monipuolisesti erilaisissa toimintaympäristöissä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 22.11.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 04.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Sampo Kokkonen
Ryhmät
-
TLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
-
LLTIIT24STietojenkäsittelyn koulutus 24S Lahti
-
MLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Muotoiluinstituutti
-
HLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
LLPRHOTRA24SVHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta
-
TLTIPUU22SPuutekniikan koulutus 22S Lahti
-
LLTIMATLI24SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa markkinoinnin merkityksen yrityksen liiketoiminnassa
- tunnistaa asiakaslähtöisen liiketoiminnan.
- ymmärtää markkinoinnin ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan 100% verkko-opiskeluna. Kurssin saa suorittaa muutoin täysin oman aikataulun mukaisesti, mutta kaikki oppimistehtävät tulee suorittaa opintojakson päättymiseen mennessä.
Kurssimateriaalit: videoluennot, kurssikirja & erikseen jaettava kurssimateriaali, verkkotentit, yksilötehtävät ja esseet.
Toteutus MOOC-alustalla: https://mooc.lab.fi/course/view.php?id=228
Kun olet ilmoittautunut kurssille, käy rekisteröitymässä MOOC-alustalle ja voit aloittaa kurssin suorittamisen oman aikataulusi mukaisesti.
(Huomaathan, että pelkkä MOOC-alustalle rekisteröinti ei riitä, vaan saadaksesi kurssisuorituksen, sinun tulee olla ilmoittaunut CampusOnlinen, avoimen AMK:n tai LABin Pepin kautta kurssille)
Tämä kurssi on tarkoitettu muille kuin LABin liiketoiminnan opiskelijoille.
Ajoitus ja läsnäolo
Ajoitus MOOC-sivuston mukaisesti. Opintojakso avautuu 26.8.2024 ja on suoritettavissa 4.12.2024 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-Bergström, S. & Leppänen, A. 2021 (2018 käy myös) Yrityksen asiakasmarkkinointi (saatavissa e-kirjana)
-Kurssilla erikseen jaettava tehtäväkohtainen materiaali
-Videoluennot
Sisältö
Markkinoinnin peruskäsitteitä ja perusteita käsittelevä kurssikokonaisuus on jaettu kahteen osaan:
Markkinoi vaikuttavasti 1 (2op) ja Markkinoi vaikuttavasti 2 (3 op). Kurssit on toteutettu kahden markkinoinnin opettajan yhteistuotantona ja hyödyntäen muita markkinoinnin osaajia asiantuntijoina, joten saat varmasti kattavan ja monipuolisen johdatuksen markkinoinnin saloihin.
Tämän 1. kurssin aiheina on: mitä on markkinointi, osto- ja kulutuskäyttäytyminen sekä kilpailijat, kumppanit ja liiketoimintaympäristöt.
Katso kurssikokonaisuuden videoesittely: https://vimeo.com/720229943
Arviointimenetelmät
Kurssin suorittamiseksi tulee kaikki osa-alueet suorittaa hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään riittävän selkeästi. Tehtävät ovat pääosin loogisia kokonaisuuksia ja niiden suhteet osataan kuvata.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 22.11.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 04.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Sampo Kokkonen
- Sami Lanu
Ryhmät
-
TLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Teknologiayksikkö
-
LLTIIT24STietojenkäsittelyn koulutus 24S Lahti
-
MLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Muotoiluinstituutti
-
HLABTO24HTäydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
LLPRHOTRA24SVHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 24SV Lappeenranta
-
TLTIPUU22SPuutekniikan koulutus 22S Lahti
-
LLTIMATLI24SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa markkinointi- ja myyntiprosessin vaiheet.
- ymmärtää brändin rakentamisen ja merkityksen liiketoiminnassa
- hahmottaa segmentointiprosessin ja sen hyödyt
- ymmärtää digimarkkinoinnin peruskäsitteet
- tunnistaa asiakastarpeita ja ymmärtää niiden merkityksen yrityksen menestykselle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan 100% verkko-opiskeluna. Kurssin saa suorittaa muutoin täysin oman aikataulun mukaisesti, mutta kaikki oppimistehtävät tulee suorittaa opintojakson päättymiseen mennessä.
Kurssimateriaalit: videoluennot, kurssikirja & erikseen jaettava kurssimateriaali, verkkotentit, yksilötehtävät ja esseet.
Toteutus MOOC-alustalla: https://mooc.lab.fi/course/view.php?id=229
Kun olet ilmoittautunut kurssille, käy rekisteröitymässä MOOC-alustalle ja voit aloittaa kurssin suorittamisen oman aikataulusi mukaisesti.
(Huomaathan, että pelkkä MOOC-alustalle rekisteröinti ei riitä, vaan saadaksesi kurssisuorituksen, sinun tulee olla ilmoittaunut CampusOnlinen, avoimen AMK:n tai LABin Pepin kautta kurssille)
Tämä kurssi on tarkoitettu muille kuin LABin liiketoiminnan opiskelijoille.
Ajoitus ja läsnäolo
Ajoitus MOOC-sivuston mukaisesti. Opintojakso avautuu 23.9.2024 ja on suoritettavissa 4.12.2024 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-Bergström, S. & Leppänen, A. 2021 (myös 2018 käy myös) Yrityksen asiakasmarkkinointi (saatavissa e-kirjana)
-Kurssilla erikseen jaettava tehtäväkohtainen materiaali
-Videoluennot
Sisältö
Markkinoinnin peruskäsitteitä ja perusteita käsittelevä kurssikokonaisuus on jaettu kahteen osaan:
Markkinoi vaikuttavasti 1 (2op) ja Markkinoi vaikuttavasti 2 (3 op). Kurssit on toteutettu kahden markkinoinnin opettajan yhteistuotantona ja hyödyntäen muita markkinoinnin osaajia asiantuntijoina, joten saat varmasti kattavan ja monipuolisen johdatuksen markkinoinnin saloihin. Huomaathan, että tämän kurssin esitietovaatimuksena on Markkinoi vaikuttavasti 1 -kurssi.
Tämän 2. kurssin aiheina on: segmentointi ja kohdentaminen, brändit ja brändäys, tuotteistaminen, some- / digimarkkinointi sekä asiakaspalvelu ja myyntityö.
Katso kurssikokonaisuuden videoesittely: https://vimeo.com/720229943
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävä osaaminen: Markkinoi vaikuttavasti 1, 2op -kurssin suoritus hyväksytysti
Kurssi toteutetaan MOOC-alustalla: https://mooc.lab.fi/
Arviointimenetelmät
Kurssin suorittamiseksi tulee kaikki osa-alueet suorittaa hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään riittävän selkeästi. Tehtävät ovat pääosin loogisia kokonaisuuksia ja niiden suhteet osataan kuvata.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Mika Nikula
- Sini Viinanen
- Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI24SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-hahmottaa matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan kokonaisuutena
-kuvata alan eri toimintojen ja sisältöjen merkityksen asiakkaan kokemuksessa
-osaa mallintaa asiakkaan kokemuksen
-arvioida ja kehittää omaa palveluosaamistaan alalle ominaisissa tilanteissa
-toimia tuloksellisesti osana asiakaslähtöistä palvelukokonaisuutta sen eri vaiheissa
-selittää alalle ominaisia työtehtäviä ja toimintoja koskevat lait ja asetukset ja turvallisuuden merkityksen alalla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-hahmottaa matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalan kokonaisuutena
-kuvata alan eri toimintojen ja sisältöjen merkityksen asiakkaan kokemuksessa
-osaa mallintaa asiakkaan kokemuksen
-arvioida ja kehittää omaa palveluosaamistaan alalle ominaisissa tilanteissa
-toimia tuloksellisesti osana asiakaslähtöistä palvelukokonaisuutta sen eri vaiheissa
-selittää alalle ominaisia työtehtäviä ja toimintoja koskevat lait ja asetukset ja turvallisuuden merkityksen alalla
-keskeiset anniskelua koskevat säädökset ja määräykset
Opintojakso käynnistää alan opinnot. Opintojaksolla perehdytään matkailu-, majoitus- ja ravitsemisalaan sekä ohjelmapalveluihin ja tapahtumiin eri näkökulmista. Opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti lähiopetuksessa. Jotain osa-alueita voidaan käsitellä verkossa.
Kurssilla käydään myös 3D-tilamallinnuksen perusteita 1 opintopisteen verran.
Opintojaksolla opiskelijat tekevät oppimistehtäviä ryhmissä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakson aloitus viikolla 37 ja päättyy viikolla 49.
Lähiopetukseen osallistuminen vaikuttaa kurssin kokonaisarvosanaan. Opintojakson lähiopetusta ei nauhoiteta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Moodle oppimisympäristön materiaali ja opettajan osoittama muu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan ja vieraillaan mahdollisuuksien mukaan alan yrityksissä.
Oppimisympäristö
Opintojaksolla lähiopetusta, mahdollisesti verkkoluentoja sekä itsenäistä ja ryhmässä työskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson 10 op on opiskelijan työtä 270 h.
Opintojaksolla on lähiopetusta, verkko-opetusta tai webinaareja, vierailuja yhteensä 170 h. Opiskelijan itsenäistä tai ryhmässä työskentelyä opintojaksolla on 100 h. Itsenäiseen opiskeluun kuuluu mm. opintojakson materiaaleihin tutustuminen ja muu tiedonhaku.
Sisältö
Opintojakso antaa kokonaiskuvan vieraanvaraisuusalasta: matkailusta-, majoituksesta-, ravintolasta- sekä ohjelmapalveluista ja tapahtumista. Opiskelija perehtyy asiakaspalveluun ja asiakkuuksiin sekä alan toimintaympäristöihin ja organisoitumiseen. Opiskelija tutustuu keskeisiin anniskelua koskeviin säädöksiin ja määräyksiin, sekä suorittaa tai osoittaa aikaisemmin suorittaneensa hyväksytysti anniskelupassitestin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle ei ole edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Opintojaksolla ryhmässä oppimistehtävien arviointi asteikolla 1-5.
Ryhmätehtävien vertaisarviointia asteikolla 1-5.
Läsnäolo lähiopetuksessa.
Lisäksi opintojakson suoritus edellyttää:
Opintojaksoon liittyvien muiden tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty (0) Oppimistehtävät eivät ole tavoitteiden mukaisia ja raportissa ei tule esiin ohjeen
mukaisia sisältöjä. Raportista ei käy ilmi matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta. Opiskelija on osallistunut alle 50% lähiopetuksen luennoista.
Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tyydyttävä (2, 1): Oppimistehtävissä on noudatettu osittain ja vain vähän annettuja ohjeita.
Raporttien sisältö vastaa osittain ja vain vähän annettuja ohjeita. Raporttien sisällöstä käy ilmi
osittain ja vain vähän matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta. Opiskelija on osallistunut vähintään 50% lähiopetuksen luennoista.
Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Hyvä (4,3): Oppimistehtävässä on noudatettu osittain annettuja ohjeita ja raporttien sisällöt ovat osittain annettujen ohjeiden mukainen. Raporttien sisällöstä käy ilmi osittain matkailu-,
ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilannetta. Opiskelija on osallistunut vähintään 70% lähiopetuksen luennoista.
Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Kiitettävä (5): Oppimistehtävässä on noudatettu annettuja ohjeita ja raporttien sisältö on
annettujen ohjeiden mukainen. Raporttien sisällöstä käy ilmi matkailu-, ravintola- ja majoitusalan, ohjelmapalvelualan tai tapahtuma-alan yritysten toimintaympäristö, asiakkaat ja markkinatilanne.
Opiskelija on osallistunut kaikkiin lähiopetuksen luentoihin.
Tuntien tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 04.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Tuomas Leino
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI24SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata taloushallinnon keskeisimmät tehtävät ja prosessit osana yritystoimintaa.
- tehdä yrityksen kirjanpitoa ja laatia tuloslaskelman ja taseen.
- arvonlisäverotuksen toimintaperiaatteet.
- lukea yrityksen tilinpäätöstä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
-Lähiopetus
-Tehtävät
-Tentti
Ajoitus ja läsnäolo
- Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan.
- Lähiopetukseen osallistuminen vahvasti suositeltavaa, sillä kurssin oppimisen on tarkoitus tapahtua lähes pelkästään lähiopetuksessa
- Tehtävien palautukset kurssin aikana tehtävien palautusohjeiden mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-Moodlen materiaali
-Omat muistiinpanot
-Muut erikseen ilmoitettavat materiaalit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Uusintamahdollisuudet
Varsinaisen tentin jälkeen
Oppimisympäristö
Lähiopetus
Moodle
Sisältö
- Johdanto taloushallintoon
- Tilinpäätös ja sen lukeminen
- Arvonlisäverotuksen perusteet (ALV)
- Kirjanpidon perusteet
- Muut kurssin tavoitteisiin liittyvät sisällöt.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei ennakkotietovaatimuksia
Arviointimenetelmät
Exam tentti
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija hallitsee alle 50 % kurssin sisällöstä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee 50 % - 59 % kurssin sisällöstä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee 70 % - 79 % kurssin sisällöstä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee 90 - 100 % kurssin sisällöstä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 11.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Jussi Mozo
- Kirsi Kallioniemi
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIIT22STietojenkäsittelyn koulutus 22S Lahti
-
LLTIMATLI23SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa linkittää tulevaisuuksien ennakoinnin ja innovaatiotoiminnan osaksi organisaation strategista johtamista muuttuvassa toimintaympäristössä.
- osaa etsiä, jäsentää ja hyödyntää ennakointitietoa.
- osaa innovoida/luoda uusia ratkaisuja ketterän kehittämisen menetelmillä.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa
- ennakoida oman alansa toimintaympäristön muutoksia
- hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen kansallisten ja kansainvälisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia omalla alallaan
- käyttää tulevaisuudentutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä oman alansa tutkimus- ja kehittämistyössä.
Opintojakso sisältää kaksi toisiaan täydentävää osaa:
* Ennakointi ja tulevaisuudentutkimuksen menetelmät (3 op), opettaja Kirsi Kallioniemi
* Strateginen johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä (2 op), opettaja Jussi Mozo
Tapaamisia lukujärjestyksen mukaan kerran viikossa.
Opintojakso alkaa yhteisellä tapaamisella verkossa viikolla 37, jossa ohjeistetaan opintojakson sisältöön ja suorituksiin. Opintojaksolla on verkkoluentoja (4 kpl) ja käytännön ennakointiharjoituksia, tulevaisuuspajat (4 kpl+ ohjauskerta). Tulevaisuuspajoissa kokeillaan ja sovelletaan ennakointimenetelmiä toimeksiantoon.
Tulevaisuuspajat toteutetaan lähiopetuksessa ja verkkototeutuksessa (viikko 44).
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetuksessa yhteisiä tapaamisia lukujärjestyksen mukaan. Opintojaksolla työskennellään itsenäisesti ja ryhmissä.
Opintojaksolla tehdään kaksi erillistä raporttia. Opintojaksolla laaditaan raportti innovaatiotoiminnasta ja työstetään hankkeelta saatua toimeksiantoa, josta laaditaan toinen loppuraportti.
Osallistuminen verkkoluentoihin ja lähiopetuksen Tulevaisuuspajoihin helpottaa opintojakson tehtävien ja toimeksiannon tekemistä.
Opintojakson toteutus 9.9.2024 - 11.12.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle ja opettajan muu osoittama materiaali.
Oppimisympäristö
Moodle
Teams / Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 op, 135 opiskelijan työtä.
Ennakointi ja soveltavat menetelmät 3 op (81 h), lähiopetusta ja ohjattua työskentelyä 40 h, ryhmässä työskentelyä 20 h ja itsenäistä opiskelua 21 h.
Strateginen johtaminen muuttuvassa tomintaympäristössä 2 op (54 h), aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluun ja raportointiin.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Strateginen johtaminen ja ennakointi käsitteinä, ajattelutapana ja käytäntöinä.
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä.
- Opintojaksolla käytettäviä menetelmiä: Trendien tunnistaminen, skenaariot ja vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat sekä osa näistä: Lootus-kukka, Tulevaisuuspyörä, PESTEL-analyysi, Tulevaisuustaulukko, ja erilaiset aivoriihimetodit kuten Tulevaisuusverstas, sekä ketterät menetelmät.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei suositella suoritettavaksi ensimmäisenä opiskeluvuonna.
Arviointimenetelmät
Opintojakson 3 op osuudessa arvioidaan
* käsitteet
* ennakointiajattelu
* menetelmien soveltaminen
* toimeksiantotehtävän loppuraportti
Opintojakson 2 op osuudessa arvioidaan
* strategisen johtamisen osuuden loppuraportti.
Opintojakson arviointi muodostuu toimeksiantotehtävän raportoinnista, johon sovelletaan tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä (50 %) ja strategisen johtamisen osuuden raportoinnista (50 %).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa etsiä tietoa.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa.
Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuustiedon muotoja ja sisältöjä yksittäisistä teemoista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa perustella eri tietolähteiden sopivuutta.
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri työkalujen soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa tulevaisuustietoa omaan alaansa liittyen.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida kriittiseseti eri tietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida eri työkalujen toimivuutta eri tilanteissa.
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tulevaisuustietoa osana strategista johtamista.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Simo Jaakkola
- Sanna Kokkonen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
- tehdä perusteltuja valintoja ja käyttää soveltuvia menetelmiä (aineiston hankinta, aineiston analysointi).
- raportoida tutkimusprosessin sekä tulokset ja johtopäätökset.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Hop-on toteutus verkossa vain Lahden päiväopiskelijoille. Yksityiskohdat julkaistaan myöhemmin. Tämä toteutus on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on hyvät valmiudet opiskella itsenäisesti verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
Laadulliset tutkimusmenetelmät: viikot x-y
Määrälliset tutkimusmenetelmät: viikot x-y
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien jakama materiaali
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Luennot
Harjoitustehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tentti
Sisältö
Määrälliset tutkimusmenetelmät:
Määrällisen tutkimuksen perusteet. Määrällisen aineiston hankkiminen. Kyselylomake ja kysymystyypit. Otantamenetelmät ja otoskoko. Määrällisen aineiston kuvailu: luokittelu, taulukointi, graafinen esittäminen. Suoran jakauman tunnusluvut: sijainti- ja hajontaluvut, luottamusväli, muita tunnuslukuja. Tilastollinen riippuvuus: korrelaatio, ristiintaulukointi. Yhden otoksen testit. Toistetut mittaukset ja muutosten tarkastelu. Ryhmien vertailu.
Laadulliset tutkimusmenetelmät:
Tutkimukseen liittyvät käsitteet. Tutkimuksen vaiheet. Laadullisen tutkimuksen erityispiirteet. Erilaiset laadulliset tutkimusmenetelmät. Aineiston hankinta ja tuottaminen sekä ja aineiston analyysi. Tutkimusraportin sisältö ja eettiset kysymykset.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Työvälineosaamisen kurssi hyväksytysti suoritettu tai vastaavat taidot Excelin käytössä.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät ja tentti.
Hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen täytyy suorittaa harjoitustehtävät ja tentti vähintään arvosanalla 1.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan sillon, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
1= Opiskelija ymmärtää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä. Opiskelija ymmärtää kuinka teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa kerätään. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineiston sisällön kuvailemiseen soveltuvia analysointimenetelmiä ja lukea niistä saatuja tuloksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
3= Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää tutkimuksen peruskäsitteet ja tutkimusprosessin vaiheet, sekä eri tapoja käyttää tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa kerärä teoreettista ja empiirista tutkimusaineistoa. Opiskelija osaa käyttää tutkimusaineistoon sopivia analysointimenetelmiä ja tulkita niistä saatuja tuloksia. Opiskelija osaa tuottaa tutkimusraportin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
5= Opiskelija hallitsee ja osaa käyttää tutkimuksen peruskäsitteitä sujuvasti. Opiskelija osaa perustellusti valita aineistonkeruumenetelmän ja kerätä tutkimukseen sopivan teoreettisen ja empiiririsen tutkimusaineiston. Opiskelija osaa perustellusti käyttää ja soveltaa tutkimusaineiston analysointimenetelmiä erityyppisissä tutkimustilanteissa. Opiskelija osaa saatujen tutkimustulosten tulkinnan sekä osaa tehdä tuloksista käytännön johtopäätökset. Opiskelija osaa kirjoittaa syvällisen tutkimusraportin.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 08.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Petteri Markkanen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI24SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää opinnoissaan keskeisimpiä toimistosovelluksia
- hyödyntää pilvipalveluita osana ryhmätyöskentelyä
- toimia verkko-opiskeluympäristössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus järjestetään luokkaopetuksena.
Ajoitus ja läsnäolo
Liiketoimintayksikön opetuksen aikataulujen mukaan. Ei pakollista läsnäoloa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi: Koch J. Office 2016 & Office 365. Docendo. ISBN 978-952-291-253-4.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
eAhot-prosessin mukaan.
Uusintamahdollisuudet
Kaksi uusintatenttiä.
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä on noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
Word-tekstinkäsittely: asiakirjastandardi ja LAB amk:n opinnäytetyöraporttien raporttimalli.
Tekijänoikeuden periaatteet, tekijänoikeuden alaisen aineiston oikea käyttö ja Creative Commons -lisenssit.
PowerPoint-esitysgrafiikan edistynyt käyttö, esityksen ajastaminen. Valokuvien ja muun tekijänoikeuden alaisen sisällön oikea käyttö.
Excel-taulukkolaskenta perusteista alkaen. Funktioiden käyttö laskennassa, kaavioiden muokkaaminen, ehdollinen muotoilu, ehdolliset funktiot, hakufunktiot, päivämäärä- ja aikafunktiot, makrot, asiakirjan suojaaminen ja solualueiden lukitus, tiedostojen väliset yhteydet, alasvetovalikoiden luominen, arvotarkistimet, kommentit, Pivot-taulukot ja -kaaviot.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti tehdyt tehtävät ja tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saa tehtävistä ja tentistä minimimäärää pisteitä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija muistaa ja tunnistaa opintojakson olennaisia sisältöaiheita. Opiskelija osaa ohjatusti tehdä perustasoisia harjoituksia.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa vertailla ja analysoida opintojakson olennaisia sisältöaiheita ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija osaa taitavasti tehdä harjoituksia ja soveltaa taitoja liike-elämän tilanteisiin.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa tehdä perusteltuja arviointeja opintojakson sisältöaiheista ja perustella ne. Hänellä on erinomaiset taidot harjoituksissa, hän osaa itsenäisesti suunnitella ja kehittää ratkaisuja liike-elämän tarpeisiin.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 04.12.2024
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Minna Ulmala
- Hanna-Mari Karhinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ohjaukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Messut (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIMATLI23SMatkailu- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Tiimityöskentely
- Ohjaukset
- Messut
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää käyttäjälähtöisiä, arvoa luovia matkailu- ja ravitsemispalveluja
- suunnitella, konseptoida, tuotteistaa ja toteuttaa palvelun käytännössä
- arvioida ja kehittää asiakkaan kokemusta
- huomioida matkailu- ja ravitsemisalan toimintaympäristön haasteet ja mahdollisuudet palvelukehittämisessä
- työskennellä kehitystiimissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään projektioppimista. Oppimismenetelmiä käytetään inspiroivista luennoista, oppimistehtäviin ja projektityöskentelyyn. Opiskelijat tekevät myös benchmarkingia. Tiimityöskentelyn lisäksi opiskelijat tekevät itse-opiskelua.
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Kaikille projekteille pyritään hankkimaan autenttiset toimeksiantajat. Luennoitsijat sopivat projektien toimeksiannot. Tarkempi kuvaus tehtävästä/haasteesta esitellään opiskelijoille.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa johdantoluennolla ja päättyy messu-/seminaaritapahtumaan. Toimeksiannot esitellään opiskelijoille ja projektit käynnistyvät välittömästi.
Opiskelijoiden pitää varata 2 päivää viikossa tiimityöskentelyyn saadakseen työelämän toimeksiantajan palvelukehitysprojektin toteutetuksi. Tämä vaatii sitoutumista! Pakollinen läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa sekä tiimityöskentelyssä. Suurin osa luennoista toteutetaan kampuksella. Aikataulu julkaistaan opintojakson Moodle-kurssilla.
Palvelukehitysprojekti noudattelee enemmän tai vähemmän kiinteää aikataulua ja nelivaiheista prosessia: Käyttäjän oivaltaminen ja asiakasymmärrys (syyskuu), Ideointi (lokakuu), Konseptointi, kokeilut ja viimeistely (marraskuu) ja Esitys, myyntipuhe ja raportointi (joulukuu).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esimerkiksi
sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit_english.pdf
https://leanservicecreation.com/
Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja eikä yksilöprojekteja.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat
Oppimisympäristö
Opintojakso perustuu autenttiseen palvelukehitysprojektiin. Opiskelijat vierailevat toimeksiantoon liittyvässä ympäristössä ja tekevät kehitystyötä kentällä. Jos lähiopetus on mahdollista, opiskelijat työskentelevät kampuksella ja ohjaustapaamisia järjestetään kasvokkain sekä verkossa luennoitsijan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palvelukehittämisprojekti vaatii noin 20-25 h työtä / viikko (kaikkiaan noin 240h syyskuusta joulukuun alkupuolelle). Pääsääntöisesti projekti toteutetaan 4-5 hengen tiimillä.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat toteuttavat laajan palvelukehitysprojektin toimeksiantajalle.
Opintojakso tukee erityiseti matkailu- ja tapahtuma-alan projektien käyttäjälähtöisyyttä. Opintojakso valmentaa projektitiimejä ammattimaiseen palvelumuotoilun ja leanin palvelukehityksen prosessin ja menetelmien käyttämiseen.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijoiden oppimiselle a) tiedot ja tietojenhaku b) käytännön taidot ja c) vastuullisuus ja tiimityöskentely- / johtamisosaaminen.
Arviointi perustuu:
70% palvelukehitysprojektiin: projekti- ja tiimityöskentely, oppiminen, opintojakson teemojen ja työvälineiden käyttö, ja menetelmien käyttö sekä kokeilut.
30% tuotoksiin ja projektin tuloksiin: oppiminen, toimensiantajan palaute, myyntipuhe ja messu/seminaaritapahtumassa suoritutuminen, sekä konseptikuvausraportti.
Kaikki oppimistehtävät ja palvelukehitysprojektin tehtävät sen eri vaiheissa.
Opintojaksolla käytetään luennoitsijan, itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta arviointikriteerin 1 tason vaatimuksia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä matkailualan kehittämiseen liittyvää tietoa eri lähteistä projektin aiheeseen liittyen
- nimetä ja selittää matkailualan palvelu/kokemuskonseptien malleja.
- soveltaa esiteltyjä palvelukehitys- ja työskentelymenetelmiä annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaan
- työskennellä itsenäisesti ja tiimissä asiaan kuuluvalla tavalla.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu ajoissa ja ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 tason vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- tunnistaa tarpeen matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoon ja arvioida lähteen relevanssia
- soveltaa erilaisia palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä johdonmukaisella ja perustellulla tavalla
- suoriutua tyypillisistä palvelukehitystilanteista itsenäisesti ja tiimin jäsenenä tavoitteellisesti ja käyttäjälähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Arviointikriteerien 1 ja 3 tasojen vaatimusten lisäksi.
Opiskelija osaa
- löytää matkailualan palvelukehitykseen liittyvään tietoa ja arvioida ja perustella valintojaan
- asiantuntevasti ja luovasti soveltaa sekä arvioida palvelukehityksen ja työskentelyn menetelmiä ammatillisissa tilanteissa
- organisoida tiimin toimintaa ja toimita asianmukaisesti eri sidosryhmien kanssa erilaisissa tilanteissa