Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 06.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Elina Kosonen
  • Ulla Huhtalo

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot
  • Itsenäinen
  • Harjoitukset
  • Työpaja
  • Simulaatio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja opitun soveltaminen vauva- tai perhekahvilassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö.
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo (80%) kontaktiopetuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Arviointi hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön yhteyden. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaamine/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.