Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)

Tutkinto:
Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Muotoilija (ylempi AMK)
Medianomi (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Kulttuuriala (ylempi AMK), muotoilu- ja media-alan uudistava osaaminen, Lahti
Tunnus
(YMMU20SLTI)
Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

08.11.2024 - 09.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)
Opettaja
  • Petri Suni
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRYKUVA24S
    Kuvataiteen koulutus (YAMK) 24S Lappeenranta
  • MLTIYMDR24S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
  • MLTIYMUAS24S
    Muotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa tiedon käyttökonteksteissa
- osaa hyödyntää käytettävyyspsykologiaa ja käyttäjätestausta visuaalisessa suunnittelussa
- osaa hankkia, analysoida ja jäsentää monimutkaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- osaa suunnitella ymmärrettäviä informaatiomuotoilun ratkaisuja visuaalisen suunnittelun keinoin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ensisijaisesti itsenäisesti suoritettavana toteutuksena, eli perehdytään luku- ymv. materiaaleihin sekä suoritetaan annettu tehtäväpaketti.

Vaihtoehtona ZOOM-ympäristössä toteutettava toteutus, joka koostuu neljästä oppimispäivästä ZOOM-yhdeydellä sekä ja yhdestä vierailupäivästä Helsingissä. Kuukautta ennen kurssin alkua lähetetään sähköpostitse myös kaksi ennakkotehtävää. Kurssi on tiivis kokonaisuus joten aktiivinen osallistuminen etenkin kahteen ensimmäiseen päivään tärkeää. Luentoja ei tarjota tallenteena, toteutustapa sisältää tunnilla tehtäviä pieniä harjoitteita.

Ajoitus ja läsnäolo

Omalla aikataululla ilman läsnäolovelvoitteita. Tehtävien palautus 9.12.2024.

ZOOM-ympäristössä toteutettavan suoritustavan päivämäärät:
8.11.2024 - klo 10–17 / Kurssin avaus, johdatus informaatiomuotoiluun, informaatiomuotoilun työprosessi
9.11.2024 - klo 10–16 / Typografia, lomakemuotoilu, reitinosoittaminen
15.11.2024 - klo 10–17 / Datavisualisointi
23.11.2024 - klo 10–16 / Informaatiografiikka
29.11.2024 - klo 10–16 / Vierailupäivä Helsingissä
Vaihtoehtoisen toteutustavan läsnäolovaatimus 80%. Läsnäolot kirjataan tunneilla suoritettujen pienten harjoitustehtävien perusteella.
Kurssin lopputyön palautus 9.12.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Johnson, Jeff (2010): Designing with the mind in mind
-----
Oman kiinnostuksen ja lopputyön mukaan esim.:

Pontis, Sheila and Babwahsingh, Michael (2023)
Information Design Unbound

Baer, Kim.; Vacarra, Jill (2008)
Information design workbook graphic approaches, solutions, and inspiration + 30 case studies

Krug, Steve (2010)
Rocket Surgery Made Easy
New Riders

Krug, Steve (2014)
Don't Make Me Think, Revisited

Enders, Jessica (2016)
Designing UX: Forms • Create Forms That Don't Drive Your Users Crazy

Calori, Chris and Vanden-Eynden, David (2015):
Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kyllä, mikäli osallistujia tarpeeksi. Tarkempi kuvaus edellä.

Oppimisympäristö

Omavalintainen.

Mahdollisessa vaihtoehtoisessa toteutuksessa ZOOM-ympäristö sekä vierailu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työskentely omaehtoisessa aikataulussa.

Mahdollisessa vaihtoehtoisessa toteutuksessa 135 työtuntia jakautuvat seuraavasti: yhteiset oppimispäivät ZOOM-ympäristössä ja vierailu n. 35 tuntia, omatoiminen työskentely itsenäisesti ja ryhmässä n. 100 tuntia.

Sisältö

Kurssilla tutustutaan laaja-alaisesti informaatiomuotoilun traditioon. Kurssilla edetään havaintopsykologiasta käytännön esimerkkeihin, informaatiomuotoilun tärkeimpien osa-alueiden kuten infografiikan ja datavisualisoinnin osaamiseen sekä typografian ja käyttöliittymäsuunnittelun hyödyntämiseen omissa työtehtävissä.

Arviointimenetelmät

Annettujen tehtävien, kuten mm. oma kehittämistehtävä lopputyönä, suorittaminen.

Mahdollisessa vaihtoehtoisessa toteutuksessa arvioinnin perusteina ovat oma kehittämistehtävä lopputyönä, luennoilla annetut tehtävät, yleinen aktiivisuus ja ennakkotehtävä sekä ryhmätyön osalta itse- ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija saa hylätyn arvosanan jos hän ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Mahdollisessa vaihtoehtoisessa toteutuksessa opiskelija saa hylätyn arvosanan jos läsnäolovaatimus ei täyty, ei ole suorittanut kaikkia kurssitehtäviä määrätyssä ajassa tai ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käsittää tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen eri konteksteissa
- ymmärtää käytettävyyspsykologiaa
- osaa hankkia, analysoida ja jäsentää dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- kykenee suunnittelemaan ymmärrettäviä informaatiomuotoilun ratkaisuja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen ja johtaa keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa tiedon käyttökonteksteissa
- hyödyntää käytettävyyspsykologiaa suunnittelussa
- hankkia, analysoida ja jäsentää muutakin kuin yksinkertaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- suunnitella ja toteuttaa laadukkaita informaatiomuotoilun ratkaisuja

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa kriittisesti perustella tiedon ymmärrettävyyden merkityksen sekä johtaa toimivia ja tarkoituksenmukaisia keinoja sen toteuttamiseen erilaisissa ja vaativissa tiedon käyttökonteksteissa
- osaa tehokkaasti ja luovasti hyödyntää käytettävyyspsykologiaa suunnittelussa
- osaa hankkia, analysoida, jäsentää sekä luovasti, mutta selkeästi soveltaa monimutkaista dataa visualisoinnin tarkoituksiin
- osaa suunnitella ja toteuttaa sellaisia informaatiomuotoilun ratkaisuja joissa hyvä käytettävyys yhdistyy hyvään visuaaliseen osaamiseen