Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut (2018, 2019, 2020)
Tradenomi (ylempi AMK), digitaaliset ratkaisut, Lahti
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Tarja Keski-Mattinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida organisaation informaatioprosessien automatisoinnin mahdollisuuksia
- laatia organisaation toimintaan sopivan informaation keräämisen toimintamallin
- tuottaa kerättyyn informaatioon pohjautuvia visualisointeja uusista arvonluontimahdollisuuksista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiluennot, etäohjaus ja itsenäinen- sekä tiimityöskentely.
Ajoitus ja läsnäolo
Aloitusluento 14.3.2024
Etäohjauspäivät 11.4., 25.4. ja 8.5. klo 17 - 20:00
Seminaari 23.5.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentojen yhteydessä jaettava aineisto.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Harjoitustyö tehdään työlämätoimeksiantona.
Oppimisympäristö
Luennot, harjoitukset ja harjoitustyö. Toteutus online.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h per opintopiste = 135 h opiskelijatyötä
Sisältö
Informaation keräämisen toimintamallit, ja toiminnan suunnittelu.
Kerätyn informaation arvonluontimahdollisuudet ja niiden visualisointi.
Organisaation informaatioprosessien automatisoinnin mahdollisuudet.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakson suorittaminen ei edellytä aiempia opintoja, mutta käytännön kokemusta liiketoiminnan informaatiovirroista tulisi olla.
Arviointimenetelmät
Perustuu YAMK-arviointikehikkoon, jota sovelletaan harjoitustyön suorittamiseen, sekä tuloksiin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita hyväksyttävästi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyväksyttävästi. Hän osaa laatia kuvauksen organisaation liiketoimintaprosesseissa, ja osaa arvioida automaatisoinnin mahdollisuuksia sekä luoda informaation keräämisen toimintamallin ja tuottaa siitä visuaalisen kuvauksen.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyvin. Hän osaa laatia kuvauksen organisaation liiketoimintaprosesseissa, ja osaa arvioida automaatisoinnin mahdollisuuksia sekä luoda informaation keräämisen toimintamallin ja tuottaa siitä visuaalisen kuvauksen.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet erinomaisesti. Hän osaa laatia kuvauksen organisaation liiketoimintaprosesseissa, ja osaa arvioida automaatisoinnin mahdollisuuksia sekä luoda informaation keräämisen toimintamallin ja tuottaa siitä visuaalisen kuvauksen sekä johtaa toimintaa nykytilan selvityksen ja kehittämissuunnitelman laadinnassa.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Reko Juntto
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella markkinoinnin tavoitteita tukevan keino- ja kanavavalikoiman
- arvioida markkinointiviestinnän tehokkuutta markkinoinnin tavoitteisiin nähden
- laatia organisaatiolle sen toimintaympäristön huomioivan digitaalisen markkinointisuunnitelman
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tämä toteutus kuuluu YAMK koulutustarjontaan. Verkkototeutus.
Ajoitus ja läsnäolo
Zoomluennot etäopetus: 11.1. ja 7.3. Tarkemmat tiedot ja mahdolliset muutokset löytyvät Moodlesta. Lisäksi ohjausklinikoita 8.2 ja 22.2
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Oppimisympäristö
Luennot, Moodlen materiaalit, ennakkotehtävä ja harjoitukset/artikkeli.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 * 27h = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Opintojakson aikana perehdytään seuraaviin digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin: digitaalisen markkinoinnin suunnitelma (SOSTAC), markkinoinnin automaatio, markkinointi sosiaalisessa mediassa, mobiilimarkkinointi, sisällöntuotanto, hakukonemarkkinointi, hakukoneoptimointi sekä tutustutaan ajankohtaiseen kehitykseen. Opiskelija syventää osaamistaan jollakin digitaalisen markkinoinnin osa-alueella kirjoittamalla julkaisukelpoisen artikkelin valitsemastaan aiheesta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Tämä opintojakso kuuluu YAMK:n tarjontaan.
Arviointimenetelmät
Tehtävät, Harjoitustyö/artikkeli ja aktiivinen osallistuminen
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
02.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Taina Orpana
Opetusryhmät
- Verkkosessio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
-
LLTIYUUDL22SUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkosessio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaskeskeiselle/-lähtöiselle toiminnalle olennaisen kysymyksenasettelun liiketoiminnassa
- hakea ja arvioida vastauksia, näkökulmia ja ratkaisuja asiakaskeskeisen/-lähtöisen liiketoiminnan rakentamiseksi
- tunnistaa ja analysoida mahdollisuuksia, joita digitaalisuus, verkostot ja asiakkuudet tuovat liiketoiminnalle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Liiketalouden digitaaliset ratkaisut -koulutukseen osallistuvilla on etuajo-oikeus, muut kurssille ilmoittautuneet hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä. Huomioittehan myös maksimiosallistujamäärän. Keväällä 2024 saatavilla sama toteutus.
Kurssilla on kolme puolikasta lähiopetuspäivää verkossa, jotka tukevat oppimista ja kahden oppimistehtävän laadintaa. Kurssilla ei ole käytössä nauhoitteita, sillä kurssi pohjautuu enemmän alustuksiin, pienryhmätoimintaan, reflektointiin ja yhdessä toimimiseen.
Ensimmäisellä lähikerralla keskitytään pohtimaan asiakaslähtöisyyttä teorian ja pienryhmäkeskusteluiden avulla. Toisella lähikerralla puretaan ensimmäinen oppimistehtävä fasilitoidun työpajatoiminnan avulla ja alustetaan asiakaskokemukseen liittyvät menetelmät. Kolmannella lähikerralla pohditaan pienryhmissä asiakaskokemuksen kehittämistä ja kuunnellaan vierailevia luennoitsijoita yrityksistä.
Soveltavia oppimistehtäviä on kaksi, jotka muodostavat kurssiarvosanan.
Sovellettavat opetusmenetelmät: Alustukset, reflektoivat yksilötehtävät, fasilitoitu pienryhmätoiminta, pienryhmäkeskustelut ja -tehtävät tuntien aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetukseen osallistuminen vapaaehtoista, mutta suotavaa. Osallistuminen edesauttaa oppimistehtävien suorittamista ja asiakasajattelun kehittymistä. Oppimistehtävien deadlinet sovitaan yhdessä kurssin edetessä. Lähikerrat ovat verkossa.
la 2.9. klo 9-12
to 5.10. klo 9-13
to 16.11. klo 9-12
Klikkaa itsesi mukaan verkkosessioon: https://lut.zoom.us/my/taina.orpana
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali sekä opiskelijan itse hakema aiheeseen liittyvä lähdekirjallisuus.
Oppimisympäristö
Verkkosessiot Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit 20h + oppimistehtävät (tiedonhankinta, analyysi ja soveltaminen) 115h = 135h
Sisältö
Asiakkuuksiin ja digitaalisuuteen liittyvien ongelmien luonne ja ratkaisukeinot. Teoriaa asiakkuusajattelusta ja asiakaskokemuksesta. Pienryhmissä tehtäviä soveltavia tehtäviä. Lähiopetuksen osuus noin 1 op, 4 op:tä omalla ajalla tapahtuvaa tiedonhakua ja tiedon soveltamista (oppimistehtävät).
Arviointimenetelmät
Arviointi keskittyy sisällön ymmärtämiseen, teorian soveltamiseen caseorganisaatiossa, kokonaisvaltaiseen näkemykseen ja ajattelun kirkkauteen osaamistavoitteiden mukaisesti. Arviointiasteikko 1-5
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
16.01.2024 - 07.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Taina Orpana
Opetusryhmät
- Verkkoluento ja osallistavat työmenetelmät (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL23SVUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
-
TLTIYUJT23SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento ja osallistavat työmenetelmät
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaskeskeiselle/-lähtöiselle toiminnalle olennaisen kysymyksenasettelun liiketoiminnassa
- hakea ja arvioida vastauksia, näkökulmia ja ratkaisuja asiakaskeskeisen/-lähtöisen liiketoiminnan rakentamiseksi
- tunnistaa ja analysoida mahdollisuuksia, joita digitaalisuus, verkostot ja asiakkuudet tuovat liiketoiminnalle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssilla on kolme lähiopetuspäivää verkossa (16.1., 20.2. & 2.4.), jotka tukevat oppimista ja oppimistehtävien laadintaa. HUOM! Mukaan mahtuu 50 opiskelijaa.
Ensimmäisellä lähikerralla keskitytään pohtimaan asiakaslähtöisyyttä teorian ja pienryhmäkeskusteluiden avulla. Toisella lähikerralla puretaan oppimistehtävä fasiloidun työpajatoiminnan avulla ja käydään läpi asiakaskokemukseen liittyviä menetelmiä ja työkaluja. Kolmannella lähikerralla sovelletaan työpajatoimintaa tuntien alussa ja päätetään kurssi asiakaskokemuksen linkittyvän yrityksen vierailevan luennoitsijan puheenvuoroon.
Soveltavia oppimistehtäviä on kaksi, joiden keskiarvo muodostaa kurssiarvosanan.
Sovellettavat opetusmenetelmät: Luento, reflektoivat oppimistehtävät, oppimistehtävien purku pienryhmissä osallistavilla ongelmanratkaisutekniikoilla, fasilitoitu työpajatoiminta, pienryhmissä suoritettavia pohdintatehtäviä.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetukseen osallistuminen vapaaehtoista, mutta suotavaa. Osallistuminen edesauttaa oppimistehtävien suorittamista ja asiakasajattelun kehittymistä. Oppimistehtävien deadlinet sovitaan yhdessä kurssin edetessä.
Lähikerrat ovat verkossa seuraavasti:
tiistai 16.1. klo 8-12 Asiakaslähtöisyys/-keskeisyys, pienryhmäkeskustelut
tiistai 20.2. klo 8-12 Asiakaskokemus, fasilioitu työpajatoiminta
tiistai 2.4. klo 8-12 Fasilitoitu työpajatoiminta, vieraileva luennoitsija
Klikkaa itsesi mukaan verkkosessioon: https://lut.zoom.us/j/68573094906?pwd=Z1dWeXB4UmYrTEY5M05TRXVSWnlrdz09, Passcode: 236882
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlen materiaali sekä opiskelijan itse hakema aiheeseen liittyvä lähdekirjallisuus.
Oppimisympäristö
Verkkosessiot Zoomissa ja oppimisympäristö Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit 15h + oppimistehtävät (tiedonhankinta,pohdinta, analyysi ja soveltaminen) 120h = 135h
Sisältö
Asiakkuuksiin ja digitaalisuuteen liittyvien ongelmien luonne ja ratkaisukeinot. Teoriaa asiakkuusajattelusta ja asiakaskokemuksesta. Pienryhmissä tehtäviä soveltavia tehtäviä. Kaksi omaan organisaatioon sovellettavaa kirjallista oppimistehtävää.
Lähiopetuksen osuus noin 1 op, 4 op:tä omalla ajalla tapahtuvaa tiedonhakua ja tiedon soveltamista (oppimistehtävät).
Arviointimenetelmät
Arviointi keskittyy sisällön ymmärtämiseen, teorian soveltamiseen caseorganisaatiossa, kokonaisvaltaiseen näkemykseen ja ajattelun kirkkauteen osaamistavoitteiden mukaisesti. Arviointiasteikko 1-5
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Reko Juntto
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan liiketoiminnan prosesseja organisaation sisäisesti sekä kytköksiä ulkopuolisiin sidosryhmiin. Arvioidaan digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia toiminnassa ja toteutetaan suunnitelma liiketoiminnan valitun osan tehostamiseen sekä strategiasuunnitelma muutoksen toteutukseen.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä yksilötehtävänä osallistujille ennen opintojakson alkua. Asiantuntijaluennot, kehittämistehtävän ohjaus sekä kehittämistehtävien katselmukset etäluentojen sekä etäohjausklinikoiden kokonaisuutena.
Ajoitus ja läsnäolo
Syyskaudella 2023 etäluentoja ja ohjausklinikoita. Pakollinen läsnäolo näinä päivinä(etäyhteys mahdollisuus).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä työlämätoimeksiantona.
Oppimisympäristö
Luennot ja harjoitukset, harjoitustyö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 * 27h = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisältö
Organisaation liiketoimintaprosessit ja liiketoimintastrategia. Digitaalisuuden merkitys liiketoimintaprosessien tehostamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Organisaation digistrategia ja strategiamuodot kehittämistyössä.
Arviointimenetelmät
Harjoitustyö ja aktiivinen osallistuminen
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita hyväksyttävästi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyväksyttävästi. Opiskelija osaa laatia kuvauksen organisaation liiketoimintaprosesseissa ja osaa arvioida digitaalisuuden merkitystä liiketoimintaprosessien tehostamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet hyvin. Opiskelija osaa laatia kuvauksen organisaation liiketoimintaprosesseissa ja osaa arvioida digitaalisuuden merkitystä liiketoimintaprosessien tehostamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa luoda organisaatiolle digistrategian.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija osaa laatia kuvauksen organisaation liiketoimintaprosesseissa ja osaa arvioida digitaalisuuden merkitystä liiketoimintaprosessien tehostamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Opiskelija osaa luoda organisaatiolle digistrategian, ja tehdä toimintasuunnitelman strategian käyttöön ottoon.