Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Elina Kosonen
  • Mia Ikonen

Opetusryhmät

  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info 1
  • Luennot 1
  • Seminaari
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu viikoilla 2, 6, 10

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö.
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo (80%) kontaktiopetuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Palvelupolkutehtävän lopullinen ryhmäkoonti arviointi asteikolla K5-T1.
Muut tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön yhteyden. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaamine/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.