Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 19.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Kontaktiopetus toteutuu viikoilla 3,7 ja 11. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan luennoilla ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö
Lähiopetus LAB Lahden kampuksella sekä verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen simulaatioon sekä seminaariin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Keskeisten käsitteiden määrittely ja niiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa. Sosiaalialan työtä kuvataan esimerkkien avulla. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden ja osaa käyttää oppimaansa laajasti. Sosiaalialan työtä kuvataan soveltavien esimerkkien avulla yhdistäen teoriaa ja konkretian kautta saatavaa oppia. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaaminen/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.