Monitoimijainen työ lasten ja perheiden palveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU09-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Norta
- Elina Kosonen
- Ulla Huhtalo
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22SSosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Simulaatio 1
- Simulaatio 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
- tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaista tukemista
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä lähiopetus Lappeenrannan kampuksella, yksilö- ja ryhmätehtävät sekä simulaatio yhdessä terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus toteutuu viikoilla 33-42
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali.
Sosiaalihuoltolaki
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Oppimisympäristö
LAB Moodle-oppimisympäristö.
Kontaktiopetus Lappeenrannan kampuksella ja verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.
Sisältö
Opiskelija osaa
-tunnistaa ja sovittaa yhteen monialaisia perhepalveluja
-tunnistaa lapsen edun ja lapsilähtöisen toimintatavan
-tukea lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
-tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
-osaa tulkita lainsäädännön sisältöjä ja vertailla eri toimenpiteiden merkitystä asiakkaan kannalta
-nimetä eri työn sisältöjä sosionomin (amk) tehtävien osalta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen läsnäolo (80%) kontaktiopetuksessa, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen seminaariin.
Palvelupolkutehtävän lopullinen ryhmäkoonti arviointi asteikolla K5-T1.
Muut tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavotteita, ei ole palauttanut kaikkia opintojaksolla vaadittavia tehtäviä tai läsnäolovaatimus alittuu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija yhdistää teoriaperustan ja konkretian heikosti. Opintojakson tehtävissä pohdinta/tehtävän rajaaminen ei ole juurikaan perusteltua.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön yhteyden. Pohdinta/tehtävän rajaaminen on perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää lainsäädännön, teorian ja käytännön työn yhteyden. Opintojakson tehtävissä tehtävän rajaamine/pohdinta on kriittistä ja perusteltua sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.