Varhaisen tuen kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissaLaajuus (5 op)
Tunnus: YH00CR64
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
12.02.2025 - 09.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
HLTIYSOLAPE24SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää aloitusinfon, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös oppimistehtävän ohjaukseen.
Opintojaksolla tehdään arvioitava kaksiosainen oppimistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen ja sen implementointi).
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutus ajalla 12.2.2025-9.4.2025
Aloitusinfo ke 12.2 klo 14-16 (ei pakollinen, tallennetaan)
Kaksi webinaaria:
ke 26.2.25 klo 8-10 ja
ke 12.3.25 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) ke 9.4.2025 klo 13-15.(ei tallenneta).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Oppimisympäristö
Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom). Oppimistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus ajalla 12.2.2025-9.4.2025
Aloitusinfo ke 12.2 klo 14-16 (ei pakollinen, tallennetaan)
Kaksi webinaaria:
ke 26.2.25 klo 8-10 ja
ke 12.3.25 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) ke 9.4.2025 klo 13-15.(ei tallenneta).
Opintojaksolla tehdään kaksiosainen varhaisen tuen kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä (implementointisuunnitelma).
Sisältö
Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa, näyttöön perustuvat menetelmät ja implementointi sekä lapsivaikutusten arviointi
Tavoitteet: Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Arviointimenetelmät
Koko opintojakson arviointi 1-5
Opintojakson arviointi perustuu kaksiosaiseen varhaiseen tukeen liittyvään oppimistehtävään (Infograafin taustoitus arviointi 1-5 muodostaen 60% arvosanasta sekä infograafiin arviointi tyydyttävä-hyvä -kiitettävä muodostaen 40% arvosanasta).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- etsii näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa luovasti suunnitella ja soveltaa näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa innovoida näyttöön perustuviin varhaisen tuen malleihin ja toimintatapoihin liittyvän implementointisuunnitelman
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
22.03.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSOLAPE23SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
-
HLTIYTO23HTäydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää aloitusinfon, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös oppimistehtävän ohjaukseen.
Opintojaksolla tehdään arvioitava kaksiosainen oppimistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen ja sen implementointi).
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutus ajalla 22.3.2024-17.5.2024
Aloitusinfo 22.3 klo 14-15 (ei pakollinen, tallennetaan)
Kaksi webinaaria:
to 4.4.24 klo 8-10 ja
ma 29.4.24 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) 17.5.2024 klo 10-12.(ei tallenneta).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Oppimisympäristö
Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom). Oppimistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus ajalla 22.3.2024-17.5.2024
Sisältö:
Aloitusinfo 22.3 klo 14-15 (ei pakollinen, tallennetaan)
Kaksi webinaaria:
to 4.4.24 klo 8-10 ja
ma 29.4.24 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) 17.5.2024 klo 10.00-12.00
Opintojaksolla tehdään kaksiosainen varhaisen tuen kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä (implementointisuunnitelma).
Sisältö
Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa, näyttöön perustuvat menetelmät ja implementointi sekä lapsivaikutusten arviointi
Tavoitteet: Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Arviointimenetelmät
Koko opintojakson arviointi 1-5
Opintojakson arviointi perustuu kaksiosaiseen varhaiseen tukeen liittyvään oppimistehtävään (Infograafin taustoitus arviointi 1-5 muodostaen 60% arvosanasta sekä infograafiin arviointi tyydyttävä-hyvä -kiitettävä muodostaen 40% arvosanasta).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- etsii näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa luovasti suunnitella ja soveltaa näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa innovoida näyttöön perustuviin varhaisen tuen malleihin ja toimintatapoihin liittyvän implementointisuunnitelman
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 22.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSOLAPE22SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää Padlet-pohdintatehtävän, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös kehittämistehtävän ohjaukseen.
Opintojaksolla tehdään arvioitava kehittämistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen). Kehittämistehtävästä tuotetaan sekä kirjallinen raportti että tehtävän kiteyttävä hissipuhe. Kehittämistehtävään liittyy myös toisen kehittämistehtävän vertaisarviointi.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutus ajalla 20.3.2023-22.5.2023
Kaksi webinaaria:
to 30.3 klo 8-10 ja
ti 2.5 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) 22.5.2023 klo 14-16.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Oppimisympäristö
Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom)
Kehittämistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus ajalla 20.3.2023-22.5.2023
Sisältö:
Valinnainen Padlet-pohdintatehtävä 20.3-30.3.2023
Kaksi webinaaria:
to 30.3.2023 klo 8-10 ja
ti 2.5.2023 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) 22.5.2023 klo 14-16.00
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen). Kehittämistehtävästä tuotetaan sekä kirjallinen raportti että tehtävän kiteyttävä hissipuhe. Kehittämistehtävään liittyy myös toisen kehittämistehtävän vertaisarviointi. Tehtävän ja hissipuheen palautus on 15.5.2023. Vertaisarvioinnin palautus on 22.5.2023 mennessä, jolloin opintojakso päättyy.
Sisältö
Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa ja lapsivaikutusten arviointi
Tavoitteet: Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Arviointimenetelmät
Koko opintojakson arviointi 1-5
Arviointi perustuu kehittämistehtävän arviointiin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- etsii varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- seuraa sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa hyödyntää sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa rakentaa sosiaalaialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia