Siirry suoraan sisältöön

Varhaisen tuen kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissaLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CR64

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

12.02.2025 - 09.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää aloitusinfon, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös oppimistehtävän ohjaukseen.

Opintojaksolla tehdään arvioitava kaksiosainen oppimistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen ja sen implementointi).

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutus ajalla 12.2.2025-9.4.2025

Aloitusinfo ke 12.2 klo 14-16 (ei pakollinen, tallennetaan)

Kaksi webinaaria:
ke 26.2.25 klo 8-10 ja
ke 12.3.25 klo 8-10.

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) ke 9.4.2025 klo 13-15.(ei tallenneta).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Oppimisympäristö

Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom). Oppimistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkototeutus ajalla 12.2.2025-9.4.2025

Aloitusinfo ke 12.2 klo 14-16 (ei pakollinen, tallennetaan)

Kaksi webinaaria:
ke 26.2.25 klo 8-10 ja
ke 12.3.25 klo 8-10.

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) ke 9.4.2025 klo 13-15.(ei tallenneta).

Opintojaksolla tehdään kaksiosainen varhaisen tuen kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä (implementointisuunnitelma).

Sisältö

Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa, näyttöön perustuvat menetelmät ja implementointi sekä lapsivaikutusten arviointi

Tavoitteet: Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Arviointimenetelmät

Koko opintojakson arviointi 1-5

Opintojakson arviointi perustuu kaksiosaiseen varhaiseen tukeen liittyvään oppimistehtävään (Infograafin taustoitus arviointi 1-5 muodostaen 60% arvosanasta sekä infograafiin arviointi tyydyttävä-hyvä -kiitettävä muodostaen 40% arvosanasta).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- etsii näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa luovasti suunnitella ja soveltaa näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa innovoida näyttöön perustuviin varhaisen tuen malleihin ja toimintatapoihin liittyvän implementointisuunnitelman

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

22.03.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOLAPE23S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
  • HLTIYTO23H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2023-2024, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää aloitusinfon, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös oppimistehtävän ohjaukseen.

Opintojaksolla tehdään arvioitava kaksiosainen oppimistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen ja sen implementointi).

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutus ajalla 22.3.2024-17.5.2024

Aloitusinfo 22.3 klo 14-15 (ei pakollinen, tallennetaan)

Kaksi webinaaria:
to 4.4.24 klo 8-10 ja
ma 29.4.24 klo 8-10.

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) 17.5.2024 klo 10-12.(ei tallenneta).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Oppimisympäristö

Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom). Oppimistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkototeutus ajalla 22.3.2024-17.5.2024

Sisältö:

Aloitusinfo 22.3 klo 14-15 (ei pakollinen, tallennetaan)

Kaksi webinaaria:
to 4.4.24 klo 8-10 ja
ma 29.4.24 klo 8-10.

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) 17.5.2024 klo 10.00-12.00

Opintojaksolla tehdään kaksiosainen varhaisen tuen kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä (implementointisuunnitelma).

Sisältö

Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa, näyttöön perustuvat menetelmät ja implementointi sekä lapsivaikutusten arviointi

Tavoitteet: Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Arviointimenetelmät

Koko opintojakson arviointi 1-5

Opintojakson arviointi perustuu kaksiosaiseen varhaiseen tukeen liittyvään oppimistehtävään (Infograafin taustoitus arviointi 1-5 muodostaen 60% arvosanasta sekä infograafiin arviointi tyydyttävä-hyvä -kiitettävä muodostaen 40% arvosanasta).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- etsii näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa luovasti suunnitella ja soveltaa näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa innovoida näyttöön perustuviin varhaisen tuen malleihin ja toimintatapoihin liittyvän implementointisuunnitelman

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 22.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOLAPE22S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää Padlet-pohdintatehtävän, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös kehittämistehtävän ohjaukseen.

Opintojaksolla tehdään arvioitava kehittämistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen). Kehittämistehtävästä tuotetaan sekä kirjallinen raportti että tehtävän kiteyttävä hissipuhe. Kehittämistehtävään liittyy myös toisen kehittämistehtävän vertaisarviointi.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutus ajalla 20.3.2023-22.5.2023

Kaksi webinaaria:
to 30.3 klo 8-10 ja
ti 2.5 klo 8-10.

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) 22.5.2023 klo 14-16.00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Oppimisympäristö

Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom)
Kehittämistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkototeutus ajalla 20.3.2023-22.5.2023

Sisältö:

Valinnainen Padlet-pohdintatehtävä 20.3-30.3.2023

Kaksi webinaaria:
to 30.3.2023 klo 8-10 ja
ti 2.5.2023 klo 8-10.

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) 22.5.2023 klo 14-16.00

Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen). Kehittämistehtävästä tuotetaan sekä kirjallinen raportti että tehtävän kiteyttävä hissipuhe. Kehittämistehtävään liittyy myös toisen kehittämistehtävän vertaisarviointi. Tehtävän ja hissipuheen palautus on 15.5.2023. Vertaisarvioinnin palautus on 22.5.2023 mennessä, jolloin opintojakso päättyy.

Sisältö

Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa ja lapsivaikutusten arviointi

Tavoitteet: Opiskelija osaa

- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Arviointimenetelmät

Koko opintojakson arviointi 1-5
Arviointi perustuu kehittämistehtävän arviointiin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- etsii varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- seuraa sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa hyödyntää sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa rakentaa sosiaalaialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia