Varhaisen tuen kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CR64-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 22.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYSOLAPE22SLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 22S Lahti
-
HLTIYTO22HTäydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää Padlet-pohdintatehtävän, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös kehittämistehtävän ohjaukseen.
Opintojaksolla tehdään arvioitava kehittämistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen). Kehittämistehtävästä tuotetaan sekä kirjallinen raportti että tehtävän kiteyttävä hissipuhe. Kehittämistehtävään liittyy myös toisen kehittämistehtävän vertaisarviointi.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutus ajalla 20.3.2023-22.5.2023
Kaksi webinaaria:
to 30.3 klo 8-10 ja
ti 2.5 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) 22.5.2023 klo 14-16.00
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Oppimisympäristö
Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom)
Kehittämistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus ajalla 20.3.2023-22.5.2023
Sisältö:
Valinnainen Padlet-pohdintatehtävä 20.3-30.3.2023
Kaksi webinaaria:
to 30.3.2023 klo 8-10 ja
ti 2.5.2023 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) 22.5.2023 klo 14-16.00
Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen). Kehittämistehtävästä tuotetaan sekä kirjallinen raportti että tehtävän kiteyttävä hissipuhe. Kehittämistehtävään liittyy myös toisen kehittämistehtävän vertaisarviointi. Tehtävän ja hissipuheen palautus on 15.5.2023. Vertaisarvioinnin palautus on 22.5.2023 mennessä, jolloin opintojakso päättyy.
Sisältö
Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa ja lapsivaikutusten arviointi
Tavoitteet: Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Arviointimenetelmät
Koko opintojakson arviointi 1-5
Arviointi perustuu kehittämistehtävän arviointiin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- etsii varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- seuraa sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa hyödyntää sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa rakentaa sosiaalaialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia