Varhaisen tuen kehittäminen lapsi- ja perhepalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CR64-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
12.02.2025 - 09.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
- Täydentävä osaaminen, YAMK
Opettaja
- Jaana Mantela
- Elina Kosonen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
HLTIYSOLAPE24SVLapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää aloitusinfon, kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös oppimistehtävän ohjaukseen.
Opintojaksolla tehdään arvioitava kaksiosainen oppimistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen ja sen implementointi).
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutus ajalla 12.2.2025-9.4.2025
Aloitusinfo ke 12.2 klo 14-16 (ei pakollinen, tallennetaan)
Kaksi webinaaria:
ke 26.2.25 klo 8-10 ja
ke 12.3.25 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) ke 9.4.2025 klo 13-15.(ei tallenneta).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Oppimisympäristö
Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom). Oppimistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkototeutus ajalla 12.2.2025-9.4.2025
Aloitusinfo ke 12.2 klo 14-16 (ei pakollinen, tallennetaan)
Kaksi webinaaria:
ke 26.2.25 klo 8-10 ja
ke 12.3.25 klo 8-10.
Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.
Päätöswebinaari (loppureflektio) ke 9.4.2025 klo 13-15.(ei tallenneta).
Opintojaksolla tehdään kaksiosainen varhaisen tuen kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä (implementointisuunnitelma).
Sisältö
Sisältö: Varhainen tuki lapsi- ja perhepalveluissa, näyttöön perustuvat menetelmät ja implementointi sekä lapsivaikutusten arviointi
Tavoitteet: Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja työelämälähtöisesti
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta
Arviointimenetelmät
Koko opintojakson arviointi 1-5
Opintojakson arviointi perustuu kaksiosaiseen varhaiseen tukeen liittyvään oppimistehtävään (Infograafin taustoitus arviointi 1-5 muodostaen 60% arvosanasta sekä infograafiin arviointi tyydyttävä-hyvä -kiitettävä muodostaen 40% arvosanasta).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- etsii näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- osaa suunnitella näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja
- osaa luovasti suunnitella ja soveltaa näyttöön perustuvan varhaisen tuen implementointisuunnitelman
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti näyttöön perustuvia varhaisen tuen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa innovoida näyttöön perustuviin varhaisen tuen malleihin ja toimintatapoihin liittyvän implementointisuunnitelman